Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Jos se sinun mielestäsi oli ensimmäisellä kerralla parempi niin pyytäisin tekemään uusiksi. Ehkä tuo saattaisi ryllin mukaan olla hyväksyttävissä, mutta järkevä grynderi heittää näin halvassa asiassa ryllin pois ja yrittää saada seinän asiakkaan silmään hyväksi.

Voihan olla että sellaista maalaria ei löydy tähän hätään, joka paremmaksi saa, mutta pyytäisin yrittämään. Myös maalin kiiltoaste näyttää harmillisen korkealta, voisiko sitä laskea jolloin lopputulos saattaisi olla parempi?
Kyllähän tässä tosiaan on koitettu sanoa, että lopputulos ei oikein tyydytä, mutta rakennuttaja heittää herkästi poikkiteloin kaikessa, mistä koituisi pakkasta tuloslaskelmaan ja täten asiakkaan mielipide herkästi lentää roskiin.
Tuollainen penseä suhtautuminen kun taas sitten itsellä nostattaa taisteluhalua, mutta ei taas tietämys riitä näissä rakennusasioissa, että mistä voisi hakea "kättä pidempää" neuvotteluihin (KKV?), niin siksi kokeillut tällaisia "ovensuukyselyjä" aiemmin taloyhtiön WA-ryhmässä ja nyt täällä.
En tarkemmin katsellut mikä maali oli kyseessä, mutta taisivat puhua puolihimmeästä. Mainitsin kyllä, että mieluusti ottaisin jopa mattapintaisemman lopputuloksen, jos vain onnistuu, mutta kuuroille korville taisi mennä. Ehkä tosiaan täyshimmeä maali voisi hieman auttaa.


Ei tuollaisista kuvista oikein nää mimmonen lopputulos kyseessä, mutta lähtökohtasesti edestäpäin ei saa näkyä rantuja. Sivuvalolla sivustapäin katsellessa on melko haastavaa saada täysin raidatonta.

Sano sille että hyvittää muutaman satasen hinnasta ja ota joku ammattimaalari. Parhaan lopputuloksen saa kun ylitasoittaa vanhat maalikuviot pois esim lf-tasoitteella ja sit vaan homma uusiksi. 1 kerros pohjamaalia, 2xpintamaalia lyhytkarvaisella telalla ja maalia riittävästi niin hyvä tulee.
Vähän vaikutelma on, ettei edes tuota muutaman satasen hyvitystä ilman kädenvääntöä tuolta saisi, nyt kun ovat sähköpostilla todenneet, että olisi muka normien mukainen.
LF-tasoite ei ollutkaan tuttu tuote, itse olin pohtinut olisiko tuon kuvion tasoittaminen onnistunut ihan kevyellä hionnalla. Maalikerroksia kun kerta on se vähintään 4 nyt, niin varmaan kestäisi hiomista ja tällöin tarvitsisi vain uutta pintamaalia päälle.
 
Kyllähän tässä tosiaan on koitettu sanoa, että lopputulos ei oikein tyydytä, mutta rakennuttaja heittää herkästi poikkiteloin kaikessa, mistä koituisi pakkasta tuloslaskelmaan ja täten asiakkaan mielipide herkästi lentää roskiin.
Tuollainen penseä suhtautuminen kun taas sitten itsellä nostattaa taisteluhalua, mutta ei taas tietämys riitä näissä rakennusasioissa, että mistä voisi hakea "kättä pidempää" neuvotteluihin (KKV?), niin siksi kokeillut tällaisia "ovensuukyselyjä" aiemmin taloyhtiön WA-ryhmässä ja nyt täällä.
En tarkemmin katsellut mikä maali oli kyseessä, mutta taisivat puhua puolihimmeästä. Mainitsin kyllä, että mieluusti ottaisin jopa mattapintaisemman lopputuloksen, jos vain onnistuu, mutta kuuroille korville taisi mennä. Ehkä tosiaan täyshimmeä maali voisi hieman auttaa.



Vähän vaikutelma on, ettei edes tuota muutaman satasen hyvitystä ilman kädenvääntöä tuolta saisi, nyt kun ovat sähköpostilla todenneet, että olisi muka normien mukainen.
LF-tasoite ei ollutkaan tuttu tuote, itse olin pohtinut olisiko tuon kuvion tasoittaminen onnistunut ihan kevyellä hionnalla. Maalikerroksia kun kerta on se vähintään 4 nyt, niin varmaan kestäisi hiomista ja tällöin tarvitsisi vain uutta pintamaalia päälle.

Voin kertoa kokemuksesta että se maali on melkoisen kovaa jonka takia hiominen on haastavaa. Mikäänhän ei toki estä kokeilemasta. Joskus hiomakirahvilla hinkkasin 40-paperilla ja muistaakseni loppujenlopuksi tasoitin kuvion yli.
 
Itse ottaisin pari sataa omaan taskuun ja antaisin olla. Vahinko tuossa varmaan jo käynyt alkujaan ja ei se lopputulos uusilla maalikerroksilla luultavasti enää ainakaan paremmaksi muutu. Kuten yllä sanottu niin epäonnistunut maalipinta pitäisi häivyttää tasoitteella ja hiomalla sopivaksi. Pohjia maalatessa huolellisuutta kun tämä työ sit näkyy lopputuloksessa.
 
Ei varmaan alkuperäistä kysyjää kiinnosta mielipiteeni, mutta itse katselisin tuota pari kuukautta. Sen jälkeen silmä on tottunut eikä siihen enää kiinnitä huomiota. Vieraatkaan ei asiaa huomaa, kun ei kukaan jaksa toisen nurkkia kytätä sen perusteella onko jossain joku pieni virhe.

Ts. hetki aikaa kun menee niin ketään ei kiinnosta :D
 
  • Tykkää
Reactions: eGe
Ei varmaan alkuperäistä kysyjää kiinnosta mielipiteeni, mutta itse katselisin tuota pari kuukautta. Sen jälkeen silmä on tottunut eikä siihen enää kiinnitä huomiota. Vieraatkaan ei asiaa huomaa, kun ei kukaan jaksa toisen nurkkia kytätä sen perusteella onko jossain joku pieni virhe.

Ts. hetki aikaa kun menee niin ketään ei kiinnosta :D
Voihan se olla, että siihen tottuisi, mutta ainakaan vielä näin hieman päälle kolmen viikon aikana mitä tuo nykyinen on ollut näin ei ole tapahtunut.
Ongelmaksi muodostunee, että jos tuon jättäisi nyt pariksi kuukaudeksi kesken, niin epäisivät todennäköisesti kaikki reklamaatiovaatimukset, nyt vielä ehkä on mahdollisuus, jos saa jotenkin äänensä läpi.

Aloin eilen illalla vielä myös leikkimään idealla, että vetäisi tällaista akustiikkapaneelia vain koko seinän päälle, mutta tiedä sitten onko ihan tuhoon tuomittu idea, rasioille ja katkaisijoille pitäisi ainakin jotkut kolot sahailla
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tässä tosiaan on koitettu sanoa, että lopputulos ei oikein tyydytä, mutta rakennuttaja heittää herkästi poikkiteloin kaikessa, mistä koituisi pakkasta tuloslaskelmaan ja täten asiakkaan mielipide herkästi lentää roskiin.
Tuollainen penseä suhtautuminen kun taas sitten itsellä nostattaa taisteluhalua, mutta ei taas tietämys riitä näissä rakennusasioissa, että mistä voisi hakea "kättä pidempää" neuvotteluihin (KKV?), niin siksi kokeillut tällaisia "ovensuukyselyjä" aiemmin taloyhtiön WA-ryhmässä ja nyt täällä.
En tarkemmin katsellut mikä maali oli kyseessä, mutta taisivat puhua puolihimmeästä. Mainitsin kyllä, että mieluusti ottaisin jopa mattapintaisemman lopputuloksen, jos vain onnistuu, mutta kuuroille korville taisi mennä. Ehkä tosiaan täyshimmeä maali voisi hieman auttaa.
Jos ei ystävällismielinen puhe auta niin voit ihan rauhallisin mielin ilmoittaa että et vapauta vakuutta ennen kuin maalaus saatettu raidallisuuden osalta samaan tasoon mitä oli asuntoa vastaan otettaessa eli ennen korjausta. Ja hyvään lopputulokseen pääsemiseksi suostut mattamaaliin, eli tulet puoliväliin vastaan.

Kyllä se vakuus niitä kiinnostaa ja tätä varten se on. Ihan tavarantarkastuksen tasolle asti ei ehkä kannata lähteä, mutta pidä jämäkästi kiinni siitä että otit alunperin vastaan hyvän maalausjäljen.
 
Terassille tarvittaisiin pariovi pääosin lasia, noin 1,8x2,3 metriä eli aika iso. Liukuovi tms ei sovi tyyliin eikä muutenkaan inspiroi. Mahtaako mikään firma tehdä sellaista pariovea jossa molemmat ovet olisi portaattomalla aukipitolaitteella, siis niin että ne saa kahvaa kääntämällä lukittu haluttuun asentoon? Haetaan siis eristettyä ovea jonka saa sisäpuolelta lukkoon, mutta ei sellaista jossa on lukkopesää.
 
Katossa valmiina valaisinpistorasia. Kattovalaisimessa kuvan mukainen sokeripalaliitäntä. Laitoin kolme johtoisen pistotulpan, mutta ei tullut valoon eloa. Huomasin, että nykyisessä lampussa ollut vain kaksi johtoa pistotulpan ja sokeripalan välissä = Ilmeisesti valaisinpistorasia on mallia maadoittamaton (vanha talokin). Koitin niin, että en kytkenyt keltavihreää maadoitusjohtoa pistotulppaan lainkaan - nyt uusikin lamppu toimii. Ei kukaan tietenkään vastuuta toisten virityksistä ota varsinkaan netin välityksellä, mutta ei kai tässä pitäisi mitään vaaraa tai virheellisyyttä olla näin tehtynä? Jos ei pistorasiassa ole maadoitusta niin ei kai lampun sokeripalalla ole merkitystä vaikka maadoitus jäisi tyhjäksi. Miksi lamppu toimii vasta kun jättää maadoitusjohdon täysin kytkemättä?

IMG_6742.jpeg
 
Peruskunnostan parvekkeen ovea/karmia ja huomasin, että smyygin tasoite on noussut irti useammasta kohtaa ovenkarmin ympäriltä. Parvekkeen oven tiivisteet oli niin huonossa kunnossa, että voisin kuvitella et lämpötilan muutokset smyygissa suurin syy ongelmaan. Miten tätä lähtis oikeaoppisesti korjaamaan? Menenkö paljon metsään näillä ohjeilla:

1. Kaiken irtonaisen tasoitteen poisto, jonka jälkeen koputustestillä tarkistus, että kaikki on löydetty.
2. Tasoitettavan alustan pinta hiomapaperilla karheaksi
3. Presto F:llä tasoitus?(tätä löytyisi jo valmiiksi aikaisemmasta projektista). Onko kyseiseen kohteeseen jotain parempaa tasoitetta, mikä sietäisi lämpötilan vaihtelua paremmin?

15.jpg


16.jpg
 
Kuvasta päätellen parvekkeen oven lämpötaloutta on olennaisesti heikennetty poistamalla sisäovi (ellei se nyt vain ole tuosta tilapäisesti poissa)?
 
Pitäisi kylmä varastotila n. 25m2 eristää puolilämpimäksi eli sellainen 5-10 asteen lämpötila talvella. Rakenne nyt: ulkolaudoitus, tuuletusrako, kipsilevy tuulensuojana ja 100mm runko.

Taitaa vieläkin edullisinta olla villalla eristäminen? Ajattelin 100mm kivivillaa runkoon ja lisäkoolauksella 50mm lisää. Sokkelin eristää sisäpuolelta samalla 30-50mm pir-levyllä.
Kattoon ajattelin 200-300mm puhallusvillaa. Miltä kuulostaa?

Edit: lämpötilan ylläpito sähköpattereilla ja tarvittaessa lämpötilan nopeaan nostoon rakennuslämmittimellä.
 
Katossa valmiina valaisinpistorasia. Kattovalaisimessa kuvan mukainen sokeripalaliitäntä. Laitoin kolme johtoisen pistotulpan, mutta ei tullut valoon eloa. Huomasin, että nykyisessä lampussa ollut vain kaksi johtoa pistotulpan ja sokeripalan välissä = Ilmeisesti valaisinpistorasia on mallia maadoittamaton (vanha talokin). Koitin niin, että en kytkenyt keltavihreää maadoitusjohtoa pistotulppaan lainkaan - nyt uusikin lamppu toimii. Ei kukaan tietenkään vastuuta toisten virityksistä ota varsinkaan netin välityksellä, mutta ei kai tässä pitäisi mitään vaaraa tai virheellisyyttä olla näin tehtynä? Jos ei pistorasiassa ole maadoitusta niin ei kai lampun sokeripalalla ole merkitystä vaikka maadoitus jäisi tyhjäksi. Miksi lamppu toimii vasta kun jättää maadoitusjohdon täysin kytkemättä?

IMG_6742.jpeg
Kannattaa kysyä tuolla: Kysymyksiä sähkömiehille
 
Pitäisi kylmä varastotila n. 25m2 eristää puolilämpimäksi eli sellainen 5-10 asteen lämpötila talvella. Rakenne nyt: ulkolaudoitus, tuuletusrako, kipsilevy tuulensuojana ja 100mm runko.

Taitaa vieläkin edullisinta olla villalla eristäminen? Ajattelin 100mm kivivillaa runkoon ja lisäkoolauksella 50mm lisää. Sokkelin eristää sisäpuolelta samalla 30-50mm pir-levyllä.
Kattoon ajattelin 200-300mm puhallusvillaa. Miltä kuulostaa?

Edit: lämpötilan ylläpito sähköpattereilla ja tarvittaessa lämpötilan nopeaan nostoon rakennuslämmittimellä.
Tossa kannattaa varmaan tehdä niin, että vedät sinne sen 100mm villaa, sen päälle höyrynsulku, sitten se lisäkoolaus ja 50mm villaa. Saat tuolla sitten aikaiseksi sen, että sisäpuolen levytykseen porailtuna et turhaan puhko höyrynsulkua. Sokkeliin pir levyt on ihan ok.

Mä tein tallin vanhasta varasto + katos kombosta ja en vaivautunut sokkelia edes eristämään. Toki siinä lämpöhäviöitä hieman tulee, mutta jollain alle 10 asteen ylläpitolämmöllä lattiantasossa on niin kylmä muutenkin, ettei tuolla nyt kauheasti sähköä enää säästä. Mulla kun oli se varastotila alunperint toteutettu niin, että lattialaatan päällä oli erikseen styroxit sen sokkelin verran ja päällä lastulevytys niin tuossa olis vaatinut juurikin ton lisäkoolauksen että sais sokkelin eristeet samaan tasoon seinäpinnan kanssa. En viitsinyt lähteä purkamaan sitä puolikasta tilaa varaston levytyksen osalta niin oikaisin tuossa hieman. Kosteusriskit noinkin on aika vähäiset kun talli on harrasteautoa varten eikä varsinaista kosteuskuormaa kylmällä kaudella juurikaan tule jos en itse tallissa nyt jokusta tuntia vietä aikaa autoa rempatessa.
 
Tossa kannattaa varmaan tehdä niin, että vedät sinne sen 100mm villaa, sen päälle höyrynsulku, sitten se lisäkoolaus ja 50mm villaa. Saat tuolla sitten aikaiseksi sen, että sisäpuolen levytykseen porailtuna et turhaan puhko höyrynsulkua. Sokkeliin pir levyt on ihan ok.

Mä tein tallin vanhasta varasto + katos kombosta ja en vaivautunut sokkelia edes eristämään. Toki siinä lämpöhäviöitä hieman tulee, mutta jollain alle 10 asteen ylläpitolämmöllä lattiantasossa on niin kylmä muutenkin, ettei tuolla nyt kauheasti sähköä enää säästä. Mulla kun oli se varastotila alunperint toteutettu niin, että lattialaatan päällä oli erikseen styroxit sen sokkelin verran ja päällä lastulevytys niin tuossa olis vaatinut juurikin ton lisäkoolauksen että sais sokkelin eristeet samaan tasoon seinäpinnan kanssa. En viitsinyt lähteä purkamaan sitä puolikasta tilaa varaston levytyksen osalta niin oikaisin tuossa hieman. Kosteusriskit noinkin on aika vähäiset kun talli on harrasteautoa varten eikä varsinaista kosteuskuormaa kylmällä kaudella juurikaan tule jos en itse tallissa nyt jokusta tuntia vietä aikaa autoa rempatessa.
Tuleekos tuossa silti kastepiste oikeaan paikkaan, jos lämpötila +5-10 astetta talvella?
Noin taidetaan monesti asutuissa taloissakin tehdä.
 
Tuleekos tuossa silti kastepiste oikeaan paikkaan, jos lämpötila +5-10 astetta talvella?
Noin taidetaan monesti asutuissa taloissakin tehdä.
No tuon voi laskea tarkemmin, mikäli haluaa. Jos nyt otetaan pelkästään tuo eristekerros eli unohdetaan muut rakenteet niin tällöinhän lämpötilagradientti on vakio sen eristekerroksen läpi eli esim +10 -> -10. Jos suhteellinen kosteus on 40% joka on talvikaudelle jo suht korkea ellei märkä auto lisää kosteutta ja tällöin kastepiste on n. -3 astetta (linkki laskuriin alla). Tällöin ollaan jo selkeästi eristeessä yli puolessa välissä sisäpuolelta katsottuna, jolloin tuo vesi pysyy ilmankosteutena siellä sisäpuolella.

Jos lämpötilaero on 30 astetta eli + 10 -> -20 niin silloin 0 piste eristeessä sijaitsee 150mm kokonaiseristekerroksessa juuri yli 50mm syvyydessä eli ollaan vähän enemmän siellä rajoilla.

Tähän kokonaisuuteen toki vaikuttaa se kokonaisuus, gradienttihan menee suoraan U arvojen suhteessa sen seinän poikkileikkauksen läpi eli sillä sisäpuolen kipsilevylläkin on joku lämpötilaa laskeva vaikutus. Tuota voi tarkemmin varmaan googlen kautta tarkastella ja toki jos tilanteen näkee riskialttiina, niin voihan sen höyrynsulun vetää vaan suoraan sinne sisäpintaan. Riippuu varmasti aika paljon siitä onko tallissa kaivo minne sulamisvedet valuu vai onko kuivuminen ilmanvaihdon varassa, jolloin ilmankosteutta tallissa on suhteessa enemmän ainakin vähän pienemmillä pakkasasteilla kun auton lokareissa tulee loskapaskaa talliin jne.

Kokonaisuuteen vaikuttaa ilmanvaihto jne. Tollasessa tallissa varmaan voisi olla jokatapauksessa ihan fiksua harkita että hommaisi kosteudenpoistajan ja pitää ilmanvaihdon suht pienenä ihan vaan lämmmitystehokkuutta ajatellen. Kosteudenpoistajathan eivät ole järin kalliita ja niillä saadaan käytännössä ilmaiseksi se auton tuoman ilmaan haihtuvan kosteuden lämpö takaisin sinne huoneilmaan ja kosteus pois. Laitteen hukkaenergian kulutus on sitten patterin sähkönkulutuksesta pois eli käytännössä kustannuksia syntyy lähinä tuon kosteudenpoistajan hankintahinnan verran.

 
Tarviis tehdä liikutettava pieni väliseinä, ehkä kipsilevystä. Miten tämä tehdään oikeaoppisesti, että reunat ja yläosa ovat prikulleen tasaiset ja 90 asteen siistit kulmat?

Eli miten runko ja miten kipsilevyt tulisi asetella ja sahata oikeaoppisesti? Mistä materiaalista runko?

Kotona ei ole kummoista sahaa, käsisaha ja rautasaha käytössä mutta ymmärtääkseni kipsilevyä voi ihan mattoveitellä leikata.

Väliseinän koko olisi 80cm leveä, 10cm syvä ja 160cm korkea. Tuet pohjaan, että pysyy pystyssä.

What-you-need-to-know-about-Drywall-Partition.jpg


Esim jos tekee kehikon metallista, miten tuo oikealla näkyvä seinän pääty tehdään, tuleeko tuohon päätyyn vielä kipsilevyä vai pelkästään jotain tasoitetta metallin päälle?
 
Viimeksi muokattu:
Tarviis tehdä liikutettava pieni väliseinä, ehkä kipsilevystä. Miten tämä tehdään oikeaoppisesti, että reunat ja yläosa ovat prikulleen tasaiset ja 90 asteen siistit kulmat?

Eli miten runko ja miten kipsilevyt tulisi asetella ja sahata oikeaoppisesti? Mistä materiaalista runko?

Kotona ei ole kummoista sahaa, käsisaha ja rautasaha käytössä mutta ymmärtääkseni kipsilevyä voi ihan mattoveitellä leikata.

Väliseinän koko olisi 80cm leveä, 10cm syvä ja 160cm korkea. Tuet pohjaan, että pysyy pystyssä.
Pystymateriaaliksi voi valita metallisen rangan tai ihan vaan sahatavaraa, josta helpoin on perus kakkosnelonen, jolla paksuutta toki tulee 10cm + levyjen paksuus. Todennäköisesti tässä pitäisi tehdä niin, että tuollaisella leveydellä vedät alajuoksun niiden pystytolppien väliin ja yläjuoksu joko päälle tai väliin, katsot ristimitan että tulee suorakulmainen.

Kipsilevyähän käsitellään niin, että vedät vaikkapa merkkauslangalla / värilangalla napsauttamalla viivan haluttuun kohtaan ja pitkää vatupassia vasten leikkaat toisen puolen pahvikerroksen mattopuukolla rikki, sitten taustapuolelta lyödään levyä sauman kohdalta niin se kipsi murtuu siitä leikattua pintaa pitkin ja sitten puukolla toisen puolen pahvi poikki.

Voit sitten halutessasi levyttää myös päädyt ja yläreunan sopivilla soiroilla ja lopuksi sitten vaan tasoitteella särmäksi ja maalaus.

Kuulostaa vaan pikkasen siltä, että jos lähdetään käsisaha varustuksella tekemään niin valmiuksia ei varmaan oo kovin särmään toteutukseen että kannattaisiko jopa joltain timpurilta vaan tilata? Tai sitten katella joku valmis sermi tms?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 843
Viestejä
4 875 217
Jäsenet
78 706
Uusin jäsen
Hachio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom