Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Itseasiassa katsottiinkin missä menee ja melko lähellähän ne kaivoa kulkee. Nyt kova mietintä että uhraako kaapelin ka vaihtaa kaivon vai pitääkö vanhan kaivon. 😩 Ei tosiaankaan huvita alkaa uutta kaapelia laitaan. Mutta saako tuohon vanhaan kaivoon sitten systeemit vesieristettä varten. Ja kuinkahan kauan toi vanha kaivo sit kestää.
 
Eiköhän se muovikaivo seuraavat 50v vielä kestä oletetulla 50+-100v eliniällä eli tuskin on sun ongelmas joskus tulevaisuudessa.

Eiköhän tuollaisen saa joka kaivoon: Kiristysrengas Merika

Yli 10v sitten tommoinen meni 70-luvun kaivoonkin kun rälläkällä ohensi puolet matskusta pois (kiristysmekanismi toimii silti).
 
Itseasiassa katsottiinkin missä menee ja melko lähellähän ne kaivoa kulkee. Nyt kova mietintä että uhraako kaapelin ka vaihtaa kaivon vai pitääkö vanhan kaivon. 😩 Ei tosiaankaan huvita alkaa uutta kaapelia laitaan. Mutta saako tuohon vanhaan kaivoon sitten systeemit vesieristettä varten. Ja kuinkahan kauan toi vanha kaivo sit kestää.
No kuten tuolla aiemmin sanoin niin noiden vanhojen kaivojen ongelma on lähinnä nuo korokerenkaat. Niiden rakenne oli entisaikoina lähinnä naurettava paineen alla. Eli jos lattiakaivo tukkeentuu hiuksista ym silloin viimeistään alkoivat päästämään kosteutta liitoksesta. Mattorenkaalla vesieristeen saa vanhaankin kaivoon kyllä laitettua ja se liitos toimii jatkossakin.

Muovikaivon rakenteellinen kestävyys on luultavasti enempi kuin ihmisikä eli se tuskin tuolla 30 vuotiaallakaan tulee vastaan ihan heti.
 
Kannattaa huomioida että vaikka saisitte sen vanhan kaivon teoriassa toimimaan niin se vanha lattialämmitys ei suinkaan ole elinikäinen vaan saattaa vedellä viimeisiään ja poksahtaa vanhuuttaan siinä vaiheessa kun uusi kylpyhuoneremontti on valmis. Ei välttämättä ole oikea paikka säästää muutama satanen lattialämmityksessä.
 
Kannattaa huomioida että vaikka saisitte sen vanhan kaivon teoriassa toimimaan niin se vanha lattialämmitys ei suinkaan ole elinikäinen vaan saattaa vedellä viimeisiään ja poksahtaa vanhuuttaan siinä vaiheessa kun uusi kylpyhuoneremontti on valmis. Ei välttämättä ole oikea paikka säästää muutama satanen lattialämmityksessä.
Tämä. Lisäksi vaikka noista vedeneriste säännöksistä voi olla montaa mieltä niin jos jossain vaiheessa tarvii se talo myydä niin kuntotarkastaja kirjoittaa melko suurella todennäköisyydellä raporttiin että vedeneriste on asennettu määräysten vastaisesti. Vaikka tuolla merikan renkaalla saataisiin täysin toimiva ratkaisu niin moinen lause tuossa raportissa on myrkkyä monelle ostajalle.

Ei kannata tuossa kohtaa oikoa sitä päivän hommaa, kun siitä saattaa joutua lähitulevaisuudessa maksamaan kovan hinnan.

Joten vahva suositus vaihtaa se kaivo sekä lattialämmitys.
 
Tämä. Lisäksi vaikka noista vedeneriste säännöksistä voi olla montaa mieltä niin jos jossain vaiheessa tarvii se talo myydä niin kuntotarkastaja kirjoittaa melko suurella todennäköisyydellä raporttiin että vedeneriste on asennettu määräysten vastaisesti. Vaikka tuolla merikan renkaalla saataisiin täysin toimiva ratkaisu niin moinen lause tuossa raportissa on myrkkyä monelle ostajalle.

Ei kannata tuossa kohtaa oikoa sitä päivän hommaa, kun siitä saattaa joutua lähitulevaisuudessa maksamaan kovan hinnan.

Joten vahva suositus vaihtaa se kaivo sekä lattialämmitys.
Periaatteessa en ole mitenkään tuota mielipidettä vastaan, mutta usein kun tilanne remontin itselleen tehneelle omakotitalossa muuttuu (eli kun kakarat lähtee maailmalle) ja myynti on edessä niin kuntotarkastuksessa lukee että vesieristys on teknisen käyttöikänsä päässä joka taas ostajien mielessä on että sitä ei ole (ihan sama mikä kaivo siellä on).

Ns hyvien rakennustapojen mukaista on, että remontin yhteydessä AINA tehdään kyseisen hetken määräysten ja asetusten mukaiseksi. Se on se pääperiaate mitä noudattamalla ite pesee ns kätensä. Se maksaa mitä maksaa, joskus maksaa tyhjästä joka ei koskaan realisoidu, mutta lähtökohtaisesti noin _pitäisi_ toimia.
 
Jep. Nyt sitten pitää miettiä että pitäisikö vaihtaa kaivot, vetästä uus kaapeli ja tasoitekerros. Minkälainen lattialämmityskaapeli on pieneen kylppäriin oikea? siis lähinnä noita watteja mietin. Lueskelin että noita on niin ohkasia ettei lattiakaan nousis lun n. 15mm. 10mm kerroksen tasoitetta vaatii päälle. Vanhan voinee jättää paikalleen.

Plääh. On muuten vaikeaa saada putkimiestä näin heinäkuussa käymään. Hirveen soittelukierroksen jälkeen sain kaverin huimenna illalla vaihtaan hanakulmarasiat. Mahtaakohan sähkömiestä saada paikalle kytkeen lattialämmitystä. Toki oma vika,.olis pitänyt suunnitella ja aikatauluttaa paremmin.
 
No kuukkelin mukaan mitoitusohje on ~110w neliölle laattalattialle kun kyseessä ei ole mikään mukavuuslämmitys vaan sähkökaapeli vastaa tilan lämmityksestä.

Eli katsot sellaisen kaapelin joka täyttää tuon vaatimuksen -> Saat metrimäärät -> Asennusvälin laskenta. Tai sitten voit jättää moiset sille sähkärille, eiköhen he osaa tuohon tilaan asentaa oikean kokoisen kaapelin oikealla asennusvälillä.
 
IMG_5002.jpeg

Autokatoksessa betonin pinta rapautunut suolasta ja vedestä. Saisko tuon korjattua esim tuolla Cascon dsp:llä joka on tarkoitettu ulkokäyttöön? Tietysti timantilla hioa ensin irtoileva pois.
 
80-luvun kerrostaloon pitäisi lattia vaihtaa. Joko vinyylilankku tai laminaatti. Vähän epäselvää on että kuuluuko betonin päälle laittaa askeläänieristeen lisäksi ohut PE-kalvo(höyrysulku) vai ei? Kyseessä ensimmäinen asuinkerros, ei kuitenkaan maantasa ja alla on lämpimiä tiloja. Eli onko se vain uusille valuille oleva ohje vai yleinen.

Seuraavakin kysymyksen osa taitaa kuulua tähän ketjuun eli sisustukseen:

Laminaatin päälle ei saa asentaa kiinteitä kaappeja. Eli työjärjestyksenä puran vanhan lattian, asennan kaapit betonille, teen lattian ja listoitan. Mistä saan halvalla vaatekaappeja joihin etureunaan saa listan eli missä kaapilla olisi tasainen sokkeli? Yritin katsoa esim Jyskin ja Ikean kaappeja ja niissä kaikissa näyttää tulevan kaapin runko etureunasta eteenpäin. Eli ei siihen listaa voi päälle laittaa koska muuten listan ja laapin väliin jää väkisinkin rako
 
Viimeksi muokattu:
80-luvun kerrostaloon pitäisi lattia vaihtaa. Joko vinyylilankku tai laminaatti. Vähän epäselvää on että kuuluuko betonin päälle laittaa askeläänieristeen lisäksi ohut PE-kalvo(höyrysulku) vai ei? Kyseessä ensimmäinen asuinkerros, ei kuitenkaan maantasa ja alla on lämpimiä tiloja. Eli onko se vain uusille valuille oleva ohje vai yleinen.
Käsittääkseni jos ei ole maantasainen betoni niin höyrysulkua ei tarvita. Tosin moni ei käytä edes maantasaisissa käytä koska pelkää hometta.
 
Käsittääkseni jos ei ole maantasainen betoni niin höyrysulkua ei tarvita. Tosin moni ei käytä edes maantasaisissa käytä koska pelkää hometta.

Ei oo itelläkään kertaakaan tullut tuota vastaan enkä edes näe syytä miks se kannattais laittaa. Jos maaperä on niin kostea että tuhoaa laminaatin niin melko varmasti se muovi olisi tuolloin homeessa. Pienempi paha se on uusia pilalle mennyt lattia ja korjata vika kuin ottaa piilevä homevaurio. Normaalisti seinien höyrynsulku on uitettu betonilaatan alle jolloin tuo ei oikein lisää tiiveyttäkään.
 
Ei oo itelläkään kertaakaan tullut tuota vastaan enkä edes näe syytä miks se kannattais laittaa. Jos maaperä on niin kostea että tuhoaa laminaatin niin melko varmasti se muovi olisi tuolloin homeessa. Pienempi paha se on uusia pilalle mennyt lattia ja korjata vika kuin ottaa piilevä homevaurio. Normaalisti seinien höyrynsulku on uitettu betonilaatan alle jolloin tuo ei oikein lisää tiiveyttäkään.
Kuten sanottu niin kahta koulukuntaa. Yleensä taas lattiassa oleva höyrysulku kyllä liikkuu sen verran että tuulettuu eikä homehdu. Tutkin asiaa silloin kun itselle oli ajankohtainen asia ja tosiaan aika jyrkästi on kahta eri koulukuntaa tässä. Ja sitten on vielä eri asia jos on tuore betoni koska ne käsittääkseni saattaa kuivua vuosia vaikka ei olisikaan maanvarainen.
 
Laminaatin päälle ei saa asentaa kiinteitä kaappeja. Eli työjärjestyksenä puran vanhan lattian, asennan kaapit betonille, teen lattian ja listoitan. Mistä saan halvalla vaatekaappeja joihin etureunaan saa listan eli missä kaapilla olisi tasainen sokkeli? Yritin katsoa esim Jyskin ja Ikean kaappeja ja niissä kaikissa näyttää tulevan kaapin runko etureunasta eteenpäin. Eli ei siihen listaa voi päälle laittaa koska muuten listan ja laapin väliin jää väkisinkin rako
Laitat vaan sen kaapin lattian päälle ja thats it. Kyllä se siellä kaapin alla sen liikkuu mitä tarvitsee ei tarvi tehdä mitään liikuntasaumoja.
 
Laitat vaan sen kaapin lattian päälle ja thats it. Kyllä se siellä kaapin alla sen liikkuu mitä tarvitsee ei tarvi tehdä mitään liikuntasaumoja.

Joo no tekisi elämän helpommaksi. Tuntuu vaan älyttömältä kun jokaisessa ohjeessa laminaatteihin liittyen tuntuu olevan tuo ettei kaappeja päälle.
 
Joo no tekisi elämän helpommaksi. Tuntuu vaan älyttömältä kun jokaisessa ohjeessa laminaatteihin liittyen tuntuu olevan tuo ettei kaappeja päälle.
Tottakai koska ne haluaa pestä kätensä mm. takuusta. Yllätyt jos luet mitä kaikkea pienellä präntätty takuuohjeisiin :D
 
Itselläni rakentumassa Kastellin viittävaille-valmis paketti niin on alkanut mietittymään rakenusaikainen ilmanvaihto. Tällä hetkellä yläkerta ei ole vielä valmis jolloin ilma pääsee jotenkin vaihtumaan, mutta pian vedetään höyrynsulut yms.

IV-konetta ei luonnollisesti vielä ole tulossa useampaan kuukauteen ja sen, ja putkiston, käyttö nyt muutenkin on huono idea rakennuspölyn takia.

Rakennuskuivaimella saisi kosteutta pois, joka se suurin asia on kun betonilaatta vielä kuivuu ja pian tulee kipsivalu.

Miten olette tuota asiaa hoitanut?
 
Itselläni rakentumassa Kastellin viittävaille-valmis paketti niin on alkanut mietittymään rakenusaikainen ilmanvaihto. Tällä hetkellä yläkerta ei ole vielä valmis jolloin ilma pääsee jotenkin vaihtumaan, mutta pian vedetään höyrynsulut yms.

IV-konetta ei luonnollisesti vielä ole tulossa useampaan kuukauteen ja sen, ja putkiston, käyttö nyt muutenkin on huono idea rakennuspölyn takia.

Rakennuskuivaimella saisi kosteutta pois, joka se suurin asia on kun betonilaatta vielä kuivuu ja pian tulee kipsivalu.

Miten olette tuota asiaa hoitanut?

Korvausilma väliaikasesta raksaovesta esim venttiilillä. Poistoa varten irrottaa jonkun pienen ikkunan lasit, korvaa ne styroksilla johon pätkä esim iv putkee ja kanavapuhallin. Voi myös toteuttaa katolla olevan iv poisto kanavan kautta jos sellainen löytyy. Kannattaa lisäks käyttää rakennuskuivainta ja lämmittimiä tarvittaessa jotta saa betonilaatan ajoissa kuivaks.

80-luvun kerrostaloon pitäisi lattia vaihtaa. Joko vinyylilankku tai laminaatti. Vähän epäselvää on että kuuluuko betonin päälle laittaa askeläänieristeen lisäksi ohut PE-kalvo(höyrysulku) vai ei? Kyseessä ensimmäinen asuinkerros, ei kuitenkaan maantasa ja alla on lämpimiä tiloja. Eli onko se vain uusille valuille oleva ohje vai yleinen.

Seuraavakin kysymyksen osa taitaa kuulua tähän ketjuun eli sisustukseen:

Laminaatin päälle ei saa asentaa kiinteitä kaappeja. Eli työjärjestyksenä puran vanhan lattian, asennan kaapit betonille, teen lattian ja listoitan. Mistä saan halvalla vaatekaappeja joihin etureunaan saa listan eli missä kaapilla olisi tasainen sokkeli? Yritin katsoa esim Jyskin ja Ikean kaappeja ja niissä kaikissa näyttää tulevan kaapin runko etureunasta eteenpäin. Eli ei siihen listaa voi päälle laittaa koska muuten listan ja laapin väliin jää väkisinkin rako

Mistä tahansa kiintokalusteita myyvästä liikkeestä pitäisi löytyä. Ei niitä kaappeja kannata tietentahtoin asentaa suositusten vastaisesti lattian päälle. Se estää lattian laajentumisen kosteuden muuttuessa.
 
Itselläni rakentumassa Kastellin viittävaille-valmis paketti niin on alkanut mietittymään rakenusaikainen ilmanvaihto. Tällä hetkellä yläkerta ei ole vielä valmis jolloin ilma pääsee jotenkin vaihtumaan, mutta pian vedetään höyrynsulut yms.

IV-konetta ei luonnollisesti vielä ole tulossa useampaan kuukauteen ja sen, ja putkiston, käyttö nyt muutenkin on huono idea rakennuspölyn takia.

Rakennuskuivaimella saisi kosteutta pois, joka se suurin asia on kun betonilaatta vielä kuivuu ja pian tulee kipsivalu.

Miten olette tuota asiaa hoitanut?
Niin kauan kuin talo ei ole tiivis, ilmanvaihdon kanssa tuskin tulee ongelmia. Jos sen betonilaatan on annettu kuivua riittävän kauan, niin sekään tuskin enää hirveästi kosteutta luovuttaa sisäilmaan. Kipsivalusta ei ole kokemuksia, mutta siinä yhteydessä varmaan rakennuskuivain olisi hyvä juttu. Muilta osin en stressaisi rakennusaikaisen ilmanvaihdon suhteen. Toki vuodenaika vaikuttaa myös, mutta ainakin kesällä timpureilla tuppaa olemaan ovet auki jatkuvasti ja toisaalta talvella taas ilmankosteus voi olla hyvin alhainen. Meillä oli hirsitalon kanssa jopa sitä ongelmaa rakentamisaikana, että ilmankosteus alkoi olla vähän turhankin alhainen. Tosin meillä ei juurikaan valuja yms. tullut, mistä olisi tullut kosteusrasitusta rakennukseen.

Iv-kanavat tulee olla tulpattuna siihen asti kunnes kaikki pölyävät työvaiheet ovat tehty. Muuten joutuu teettämään niihin ylimääräisen puhdistuksen.
 
Niin kauan kuin talo ei ole tiivis, ilmanvaihdon kanssa tuskin tulee ongelmia. Jos sen betonilaatan on annettu kuivua riittävän kauan, niin sekään tuskin enää hirveästi kosteutta luovuttaa sisäilmaan. Kipsivalusta ei ole kokemuksia, mutta siinä yhteydessä varmaan rakennuskuivain olisi hyvä juttu. Muilta osin en stressaisi rakennusaikaisen ilmanvaihdon suhteen. Toki vuodenaika vaikuttaa myös, mutta ainakin kesällä timpureilla tuppaa olemaan ovet auki jatkuvasti ja toisaalta talvella taas ilmankosteus voi olla hyvin alhainen. Meillä oli hirsitalon kanssa jopa sitä ongelmaa rakentamisaikana, että ilmankosteus alkoi olla vähän turhankin alhainen. Tosin meillä ei juurikaan valuja yms. tullut, mistä olisi tullut kosteusrasitusta rakennukseen.

Iv-kanavat tulee olla tulpattuna siihen asti kunnes kaikki pölyävät työvaiheet ovat tehty. Muuten joutuu teettämään niihin ylimääräisen puhdistuksen.
No oletuksena on, että tällä viikolla olisi tiivis talo ja lattiavalusta on noin kuukausi eli se kyllä vielä luovuttaa kosteutta. Kipsivalu sitten siihen päälle niin kosteutta on luvassa.
 
No oletuksena on, että tällä viikolla olisi tiivis talo ja lattiavalusta on noin kuukausi eli se kyllä vielä luovuttaa kosteutta. Kipsivalu sitten siihen päälle niin kosteutta on luvassa.
Ok. Meillä meni n. 6kk siitä, kun valu oli tehty ja sille mitään sen jälkeen tehtiin, vaikka kyse oli suht pienestä n. 8cm paksusta kelluvasta laatasta. Ajatus oli tuossa se, että mitään pinnoittamista ei tehdä ennen kuin laatta on riittävän kuiva.
 
Ok. Meillä meni n. 6kk siitä, kun valu oli tehty ja sille mitään sen jälkeen tehtiin, vaikka kyse oli suht pienestä n. 8cm paksusta kelluvasta laatasta. Ajatus oli tuossa se, että mitään pinnoittamista ei tehdä ennen kuin laatta on riittävän kuiva.
Ei tuota ollakaan pinnoittamassa vielä pitkään aikaan, jotta on varmasti kuiva. Mutta se, että talo tulee olemaan kohta umpinainen ilman mitään ilmanvaihtoa. Ja tässä menee vielä useampi kuukausi sisätöissä.
 
Ei tuota ollakaan pinnoittamassa vielä pitkään aikaan, jotta on varmasti kuiva. Mutta se, että talo tulee olemaan kohta umpinainen ilman mitään ilmanvaihtoa. Ja tässä menee vielä useampi kuukausi sisätöissä.
Selvä juttu. Meillä ei myöskään ollut mitään varsinaista ilmanvaihtoa talossa kuukausiin, kun sisätöitä tehtiin, mutta ainakin ilmankosteus pysyi siitä huolimatta parinkin mittarin perusteella hyvin kurissa. Ilmatiiveysluvuksi saatiin 0,56, joten sitä ilmaa ei tosiaan luonnollisesti mistään "vuotanut". En tosin ole mikään ammattirakentaja ja meidän tapauksessa kyse oli hirsitalosta ilmansululla, muttei höyrynsululla. Näin ollen kosteustasapaino iv:n puuttumisesta huolimatta oli hyvässä kuosissa ja kun alapohjakin on puuta, niin kosteusrasitusta oli loppupeleissä aika vähän. Itse sisätyöt eivät sitä juuri aiheuta.
 
Selvä juttu. Meillä ei myöskään ollut mitään varsinaista ilmanvaihtoa talossa kuukausiin, kun sisätöitä tehtiin, mutta ainakin ilmankosteus pysyi siitä huolimatta parinkin mittarin perusteella hyvin kurissa. Ilmatiiveysluvuksi saatiin 0,56, joten sitä ilmaa ei tosiaan luonnollisesti mistään "vuotanut". En tosin ole mikään ammattirakentaja ja meidän tapauksessa kyse oli hirsitalosta ilmansululla, muttei höyrynsululla. Näin ollen kosteustasapaino iv:n puuttumisesta huolimatta oli hyvässä kuosissa ja kun alapohjakin on puuta, niin kosteusrasitusta oli loppupeleissä aika vähän. Itse sisätyöt eivät sitä juuri aiheuta.

Yleensä on ainakin tasoitustyöt,maalaus, laatoitus, lattioiden tasoitteluu jne joista ainakin tulee melkosesti kosteutta... kyllä ilmanvaihdosta kannattaa huolehtia jos haluaa että se lattialaatta kuivuukin joskus.
 
Itselläni rakentumassa Kastellin viittävaille-valmis paketti niin on alkanut mietittymään rakenusaikainen ilmanvaihto. Tällä hetkellä yläkerta ei ole vielä valmis jolloin ilma pääsee jotenkin vaihtumaan, mutta pian vedetään höyrynsulut yms.

IV-konetta ei luonnollisesti vielä ole tulossa useampaan kuukauteen ja sen, ja putkiston, käyttö nyt muutenkin on huono idea rakennuspölyn takia.

Rakennuskuivaimella saisi kosteutta pois, joka se suurin asia on kun betonilaatta vielä kuivuu ja pian tulee kipsivalu.

Miten olette tuota asiaa hoitanut?
jos sulla on takka tulossa niin käytä takan korvausilman sisääntuloa raittiin ilman saamiseksi taloon sisälle (muista laittaa edes jonkinlainen hyönteisverkko tms ettei örkkejä kuitenkaan tule samalla imetyksi) ja savupiippua/liesituulettimen poistoa taas poistona (jos on vielä pölyäviä töitä niin silloin toki vaarana on raksapölyn kerääntyminen... silloin lienee paras kun on poisto esim vessan tms pikkuikkunassa suoraan ulos.).

ps. mullakin se 8cm lattiavalu oli kuiva vasta kesän jälkeen eli noin 6-7kk valun jälkeen.
pss. itsekkin tein taloa viittävaille valmiina. eniten pölyä tuli kipsilevyjen saumojen hionnasta yms johon suosittelen ammattilaista joka tekee saumat imurihionnalla muutamassa päivässä jolloin pölyä ei tule asuntoon juuri ollenkaan tai jos itse tekee niin mullakin oli clasun halpis imuri perus paperipussi suodattimella ja hionta päässä oli imuri kiinni niin pölyt menivät tässäkin tapauksessa imuriin. (imurissa on toki aika karkea suodatus joten hienojakoista pölyä saattaa silti levitä ympäristöön joten ristiveto ovet ja ikkunat auki auttaa.)
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on keittiössä saareke, jonka taso on puulevyä. Olisiko järkevä ajatus teettää karkaistu lasi suojaamaan puutasoa? Tein hintatiedustelua niin 6 mm karkaistu lasi mittatilauksena kustantaisi 115 €. Onko parempia vaihtoehtoja? Akryyli? Polykarbonaatti? Puutason säännöllinen hiominen ja öljyäminen?

Lasin kanssa voisi kokkailla huolettomammin ja sen alle voisi laittaa koristeliinan. Oon ihan neuroottinen puutasojen kanssa eli kuivaan heti jokaisen vesipisaran puutasoilta ym. :D
 
Vai että fengshuit korvien välissä...minulla on tapana yrittää säilyttää asunnon pinnat siistissä kunnossa.

Tuskin lasi karkaistunakaan mikään oikotie onneen on ja varmasti siihen ajan kanssa tulee naarmua ja mahdoĺlisesti lohkeaa reunoista ja ties mitä. Mutta jos haluaa jotain baaritunnelmaa kotiin niin mikäs siinä.

Meniskö jos korvaisi puulevyn korkeapainelaminaatilla puukuviolla?
 
Minulla on keittiössä saareke, jonka taso on puulevyä. Olisiko järkevä ajatus teettää karkaistu lasi suojaamaan puutasoa? Tein hintatiedustelua niin 6 mm karkaistu lasi mittatilauksena kustantaisi 115 €. Onko parempia vaihtoehtoja? Akryyli? Polykarbonaatti? Puutason säännöllinen hiominen ja öljyäminen?

Lasin kanssa voisi kokkailla huolettomammin ja sen alle voisi laittaa koristeliinan. Oon ihan neuroottinen puutasojen kanssa eli kuivaan heti jokaisen vesipisaran puutasoilta ym. :D
herää vain kymysys että miksi sitten on puutaso jos se pitää heti peittää tms ? :D
et kertonut tason kokoa eli mittoja mutta ratkaisu voisi olla joko se että käy bauhaussista tms hakemassa polykarbonaatti levyn tuohon ja kun sitten joskus se naarmuuntuu tai menee muuten ruvelle niin hakee uuden.
toinen vaihtoehto on että hakee bauhaussista tms polykarbonaattilevyn joka on vain esim metri kertaa metri ja pitää sitä siinä kohdassa tasoa jota eniten käytetään tms ja uusii sen aina tarvittaessa myöskin.
itse en laittaisi lasia minnekkään/milloinkaan... sillä vaikka lasi on kestävää keskimäärin mutta ihan varmasti siihen tippuu vaikka lusikka sopivan terävällä kulmalla ja riks... lasi on murusina/halki tai sitten laitat hetkeksi kuuman kahvipannun siihen ja klirks.. taas on lasi murusina/halki jne... tulee aika kalliiksi hankkia sitä päälilasia uudestaan ja uudestaan.

jossain sohvapöydässä tai hyllytasojen päällä lasilevy kestää ja toimii paremmin kyllä mutta ei mielestäni kuulu keittiöön ollenkaan.

jos tietäisin että vaimo olisi esim ahkera leipuri yms tms niin vielä parempi voisi olla sellainen metri x metri rosteri levy jonka päällä sittne voi leipoa bullat tai vaikka leikata veitsellä siinä sitten fisua tms (vaikka leikkuu alustaksi rosterilevy on toki huono)
 
herää vain kymysys että miksi sitten on puutaso jos se pitää heti peittää tms ? :D
Siksi että asunnon aikaisempi omistaja oli valinnut puutason.
et kertonut tason kokoa eli mittoja mutta ratkaisu voisi olla joko se että käy bauhaussista tms hakemassa polykarbonaatti levyn tuohon ja kun sitten joskus se naarmuuntuu tai menee muuten ruvelle niin hakee uuden.
toinen vaihtoehto on että hakee bauhaussista tms polykarbonaattilevyn joka on vain esim metri kertaa metri ja pitää sitä siinä kohdassa tasoa jota eniten käytetään tms ja uusii sen aina tarvittaessa myöskin.
itse en laittaisi lasia minnekkään/milloinkaan... sillä vaikka lasi on kestävää keskimäärin mutta ihan varmasti siihen tippuu vaikka lusikka sopivan terävällä kulmalla ja riks... lasi on murusina/halki tai sitten laitat hetkeksi kuuman kahvipannun siihen ja klirks.. taas on lasi murusina/halki jne... tulee aika kalliiksi hankkia sitä päälilasia uudestaan ja uudestaan.

jossain sohvapöydässä tai hyllytasojen päällä lasilevy kestää ja toimii paremmin kyllä mutta ei mielestäni kuulu keittiöön ollenkaan.

jos tietäisin että vaimo olisi esim ahkera leipuri yms tms niin vielä parempi voisi olla sellainen metri x metri rosteri levy jonka päällä sittne voi leipoa bullat tai vaikka leikata veitsellä siinä sitten fisua tms (vaikka leikkuu alustaksi rosterilevy on toki huono)
Taso on kokoa 124 x 63 cm jos sillä on merkitystä.

Vanhemmillani on ollut lasilevy ruokapöydän suojana varmaan 10 vuotta ja on vielä ihan hyvässä kunnossa, vaikka on sinä aikana saanut isompaa ja pienempää kopsua. Ei 6 mm karkaistu lasilevy ihan pienestä hajoa.
 
herää vain kymysys että miksi sitten on puutaso jos se pitää heti peittää tms ? :D
et kertonut tason kokoa eli mittoja mutta ratkaisu voisi olla joko se että käy bauhaussista tms hakemassa polykarbonaatti levyn tuohon ja kun sitten joskus se naarmuuntuu tai menee muuten ruvelle niin hakee uuden.
toinen vaihtoehto on että hakee bauhaussista tms polykarbonaattilevyn joka on vain esim metri kertaa metri ja pitää sitä siinä kohdassa tasoa jota eniten käytetään tms ja uusii sen aina tarvittaessa myöskin.
itse en laittaisi lasia minnekkään/milloinkaan... sillä vaikka lasi on kestävää keskimäärin mutta ihan varmasti siihen tippuu vaikka lusikka sopivan terävällä kulmalla ja riks... lasi on murusina/halki tai sitten laitat hetkeksi kuuman kahvipannun siihen ja klirks.. taas on lasi murusina/halki jne... tulee aika kalliiksi hankkia sitä päälilasia uudestaan ja uudestaan.

jossain sohvapöydässä tai hyllytasojen päällä lasilevy kestää ja toimii paremmin kyllä mutta ei mielestäni kuulu keittiöön ollenkaan.

jos tietäisin että vaimo olisi esim ahkera leipuri yms tms niin vielä parempi voisi olla sellainen metri x metri rosteri levy jonka päällä sittne voi leipoa bullat tai vaikka leikata veitsellä siinä sitten fisua tms (vaikka leikkuu alustaksi rosterilevy on toki huono)
Työtasoista puheenollen: meillä tuli tammiset tasot käytännössä kaikkialle muualle lukuun ottamatta keittiön saareketta ja tiskialtaan työtasoa. Muilta osin olen kyllä tuohon ollut täysin tyytyväinen, mutta huoltovapaa taso ei missään nimessä ole. Vessassa on jo käynyt niin, että lapset olivat vahingossa onnistuneet kaatamaan tasolle pesuainetta, joka oli ehtinyt siinä olemaan muutaman tunnin ja aika karmea jälki siitä jäi tasoon. Sitruunahapolla saatiin jälkeä reilusti miedommaksi, mutta haamu siitä on silti helposti tunnistettavissa. Virheetön lopputulos vaatisi varmaan kevyen hionnan ja tason uudelleen käsittelyn. Toisin sanoen tamminen taso vaatii tarkkuutta käytön suhteen.

Keittiöön kriittisille paikoille tuli tasot Dektonista, joka on sitten täysin toista ääripäätä myös hinnassa. Kestää kuumaa, kylmää, iskuja ja on äärimmäisen helppohoitoinen toisin kuin esim. jotkin kivitasot, joihin voi jäädä pysyväisluontoisia tahroja tai eivät välttämättä kestä esim. kuumuutta.

Näiden kahden väliin jäänee jonkinlainen laminaatti tai komposiittitaso, jotka ovat pääasiassa helppohoitoisia, eivät kustanna kauheita ja ovat suht helposti uusittavissa. Viimeistely ja laatu sitten on jokaisen oma ajatus.

Mutta tuohon tammitason suojaamiseen liittyen ainakin näin ajatuksena miettisin sitä lasia suojaksi, jos se tuo mielenrauhaa. Jos se taso ei ole erikoisen muotoinen, niin ei siihen lasin teettäminen maltaita maksa. Lisäksi siinä säilyy kuitenkin jonkinlainen tuntuma ja tammitaso alta pääsee näkymään. Tietysti jos kyseessä on ns. normaali tasolasi eikä ns. optiwhite, niin lasi saattaa taittaa vihreään, josta joko tykkää tai sitten ei.
 
Työtasoista puheenollen: meillä tuli tammiset tasot käytännössä kaikkialle muualle lukuun ottamatta keittiön saareketta ja tiskialtaan työtasoa. Muilta osin olen kyllä tuohon ollut täysin tyytyväinen, mutta huoltovapaa taso ei missään nimessä ole. Vessassa on jo käynyt niin, että lapset olivat vahingossa onnistuneet kaatamaan tasolle pesuainetta, joka oli ehtinyt siinä olemaan muutaman tunnin ja aika karmea jälki siitä jäi tasoon. Sitruunahapolla saatiin jälkeä reilusti miedommaksi, mutta haamu siitä on silti helposti tunnistettavissa. Virheetön lopputulos vaatisi varmaan kevyen hionnan ja tason uudelleen käsittelyn. Toisin sanoen tamminen taso vaatii tarkkuutta käytön suhteen.

Keittiöön kriittisille paikoille tuli tasot Dektonista, joka on sitten täysin toista ääripäätä myös hinnassa. Kestää kuumaa, kylmää, iskuja ja on äärimmäisen helppohoitoinen toisin kuin esim. jotkin kivitasot, joihin voi jäädä pysyväisluontoisia tahroja tai eivät välttämättä kestä esim. kuumuutta.

Näiden kahden väliin jäänee jonkinlainen laminaatti tai komposiittitaso, jotka ovat pääasiassa helppohoitoisia, eivät kustanna kauheita ja ovat suht helposti uusittavissa. Viimeistely ja laatu sitten on jokaisen oma ajatus.

Mutta tuohon tammitason suojaamiseen liittyen ainakin näin ajatuksena miettisin sitä lasia suojaksi, jos se tuo mielenrauhaa. Jos se taso ei ole erikoisen muotoinen, niin ei siihen lasin teettäminen maltaita maksa. Lisäksi siinä säilyy kuitenkin jonkinlainen tuntuma ja tammitaso alta pääsee näkymään. Tietysti jos kyseessä on ns. normaali tasolasi eikä ns. optiwhite, niin lasi saattaa taittaa vihreään, josta joko tykkää tai sitten ei.
Puinen taso vaatii tosiaan tarkkuutta käytön suhteen. Yksi pahimmista mokista taitaa olla märkäpohjaisen mukin tms. jättäminen tasolle pidemmäksi aikaa, jolloin siitä jää jälki. Kuumat astiat ja liika vedellä lotraaminen on myös pahasta puutasoille. Muuten kyllä tykkään, mutta puutaso vaatii huolellisuutta käytössä ja pitäisi säännöllisesti jaksaa öljytä.
 
Yleensä on ainakin tasoitustyöt,maalaus, laatoitus, lattioiden tasoitteluu jne joista ainakin tulee melkosesti kosteutta... kyllä ilmanvaihdosta kannattaa huolehtia jos haluaa että se lattialaatta kuivuukin joskus.
Jepjep, tämmösissä kohteissa esmes ruuvitagin anturit on ihan mukava apu kosteuden (l. kuivumisen) seurantaan Saa pikkusen kättä pidempää olosuhteiden arviointiin,.
 
En tiedä uskaltaako tehdä suurempaa reikää kun reiät ovat jo nyt melko lähellä toisiaan ja pelkona, että poraamisen jälkeen kahden reiän sijasta on yksi iso monttu seinässä. Tästä syystä tuntuisi turvallisemmalta täyttää reiät ja porata uudet. Mutta saako tällä tavalla kestävää ja mikä massa olisi tähän sopivin?

Onko täällä kokemuksia lasikuitutapetin tasottamisesta telattavalla tasotteella? Tuleeko hyvä?

Niitä on myös tasoitetapetteja. Olisko semmoinen hyvä?

Puinen taso vaatii tosiaan tarkkuutta käytön suhteen. Yksi pahimmista mokista taitaa olla märkäpohjaisen mukin tms. jättäminen tasolle pidemmäksi aikaa, jolloin siitä jää jälki. Kuumat astiat ja liika vedellä lotraaminen on myös pahasta puutasoille. Muuten kyllä tykkään, mutta puutaso vaatii huolellisuutta käytössä ja pitäisi säännöllisesti jaksaa öljytä.
Omat kokemukset massiivipuisista tasoista on, että eivät ole herkkiä, kunhan on oikeat aineet käytössä. Tällä Top Oil erikoisöljyvaha käsittely muutaman vuoden välein, niin kestää kostetutta ainakin kohtalaisesti. Meillä oli joku edellinen asukas jättänyt huollon tekemättä ja taso on mustunut/lahonnut altaan reunoilta. En lähtenyt hapoilla yrittämään valkaisua, vaan paikkasin vain pahimmat väriltään sinnepäin olevalla kitillä, ei tullut nätti. Mutta tarinan pihvi on, että mitään lisävahinkoa ei ole syntynyt vaikka altaan ympäriltä on usein märkänä, ja kuivaamisen kanssa ollaan välillä laiskoja. Ajatus on siis vähän ollut, että ei ihan niin väliä, kun on jo vähän pilalla, mutta enemmän pilalle ei olla saatu kun on muutaman vuoden välein öljytty. Kyseinen taso on todennäköisesti Ikean vanha massiivipuutaso (ehkä tammi). Saman suuntainen kokemus edellisestä kämpästä, oli vuokrakäytössä ennen muuttoa, tasot pari vuotta vanhat, ei ollut vielä ehtinyt mennä huonoksi vaikka ei varmasti oltu öljytty, joten sain priimakuntoon hiomalla ja TopOlilla ja pysyi hyvänä ilman fanaattista rättirallia.
 
Omat kokemukset massiivipuisista tasoista on, että eivät ole herkkiä, kunhan on oikeat aineet käytössä. Tällä Top Oil erikoisöljyvaha käsittely muutaman vuoden välein, niin kestää kostetutta ainakin kohtalaisesti. Meillä oli joku edellinen asukas jättänyt huollon tekemättä ja taso on mustunut/lahonnut altaan reunoilta. En lähtenyt hapoilla yrittämään valkaisua, vaan paikkasin vain pahimmat väriltään sinnepäin olevalla kitillä, ei tullut nätti. Mutta tarinan pihvi on, että mitään lisävahinkoa ei ole syntynyt vaikka altaan ympäriltä on usein märkänä, ja kuivaamisen kanssa ollaan välillä laiskoja. Ajatus on siis vähän ollut, että ei ihan niin väliä, kun on jo vähän pilalla, mutta enemmän pilalle ei olla saatu kun on muutaman vuoden välein öljytty. Kyseinen taso on todennäköisesti Ikean vanha massiivipuutaso (ehkä tammi). Saman suuntainen kokemus edellisestä kämpästä, oli vuokrakäytössä ennen muuttoa, tasot pari vuotta vanhat, ei ollut vielä ehtinyt mennä huonoksi vaikka ei varmasti oltu öljytty, joten sain priimakuntoon hiomalla ja TopOlilla ja pysyi hyvänä ilman fanaattista rättirallia.
Itse asiassa juuri tuota samaa öljyä olen käyttänyt.
 
Vai että fengshuit korvien välissä...minulla on tapana yrittää säilyttää asunnon pinnat siistissä kunnossa.
Teet niin kuin pro kokit, eli leikkaat kaikki vihannekset yms. siinä niin siitä tulee niin kuluneen näköinen että muutamat tipat ei enää haittaa.
Eletty elämä saa näkyäkin.
 
Miten tollanen P-ikkunatiiviste asennettaan nurkista oikeaoppisesti? 45 leikkaukset päihin ja kiinni vai sisälle pieni V- leikkaus ja ”taivutus” kulman ympäri katkaisematta tiivistettä? Ei varmaan valtavaa eroa ole, mut olis kiva tietää miten se yleensä asennetaan
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 187
Viestejä
4 866 666
Jäsenet
78 537
Uusin jäsen
Osku999

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom