Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Pellitetty lastulevy on varmasti käytännössä paras ratkaisu. Kun pellitys on tiivis, niin ei sitä seinää kyllä saa tulitöillä syttymään, ellei vartavasten yritä. Palamattomaksi se tuskin muuttuu ainakaan paloasetuksen valossa. Oliko vakuutusyhtiöllä jotain speksejä harrastetilan rakenteille? Harrastetila lienee käyttörakoitukseltaan paloasetuksen tuotantotila palovaarallisuusluokassa 1, jossa pinnat saisivat olla paljasta vaneria. Jos joku keksii työntää harrastetilan palovaarallisuusluokkaan 2, niin sitten ei.
 
No vedä sitten kipsi alle ja pelti päälle. Vähän ehkä överiksi menee katon pellitys tahi lujalevyn asennus... Itse ajattelin tässä lähinnä seiniä ja kattoon jäisi olemassaoleva levy.

Tärkeämpää kai tuollaisessa tee-se-itse projektissa on että kaikki saumat/raot tiivistää ettei sinne jää paikkaa mihin kipinät lentää.

Edit:
Täytyy nyt vielä sanoa ettei muille lukijoille jää väärää kuvaa niin ei se lujalevy sen kummempaa ole asentaa kuin kipsilevykään. Ihan yhtälailla leikataan viiltämällä mattoveitsellä ja taittamalla, oikeilla ruuveilla ei tarvitse mitään esiporausta ja 9mm luja taitaa painaa about saman kuin EK-kipsi.

Mutta jokainen tavallaan, oman autotallin saa tehdä juuri niinkuin itse haluaa mutta ei se lujalevy mitenkään huono vaihtoehto tuohon käyttöön ole.

Lujalevy paino näköjään parantunut vuosiensaatossa nyt menee painot 13mm ek 9+ kg/m2 ja vastaava kivilevy 14, mutta tosiaan ohkasempi sit noin 11kiloa.

Hinta ek 5€ neliö ja kivilevy 20€

Edelleen lujalevy on siitä vittumainen materiaali että siihen ei tule osumasta paikallista kolhua, vaan se halkeaa kokonaan. Hyvä levy se on ei sillä, mutta vähän tyyris tarkoitukseen.
 
Pellitetty lastulevy on varmasti käytännössä paras ratkaisu. Kun pellitys on tiivis, niin ei sitä seinää kyllä saa tulitöillä syttymään, ellei vartavasten yritä. Palamattomaksi se tuskin muuttuu ainakaan paloasetuksen valossa. Oliko vakuutusyhtiöllä jotain speksejä harrastetilan rakenteille? Harrastetila lienee käyttörakoitukseltaan paloasetuksen tuotantotila palovaarallisuusluokassa 1, jossa pinnat saisivat olla paljasta vaneria. Jos joku keksii työntää harrastetilan palovaarallisuusluokkaan 2, niin sitten ei.
Vakuutusyhtiö kirjoitti yksiselitteisesti että kun rakennusmääräyksiä noudatetaan ja tilassa ei harjoiteta ammattimaista toimintaa niin kaikki on ok.
 
Pitäisi rivitalon etupihalle saada autopaikka, niin että sisäpihalle voisi ajaa (sisäpiha siis autotallien välissä oma/naapuri), maa viettää naapurin autotalliin päin sen verran että maata pitäisi tukea jollain. Kyselin tarjousta piha tekemisestä tukimuureineen, laatoituksineen(perus 30x30) ja kaikkineen, niin hinta oli 6000-8000€, joka tietenkin sesongista johtuen voi olla hintava.
Maa ei paljoa vietä, mittailin että vähällä kaivamisella siihen saisin 50x50x50 kivikorit maata tukemaan ja oikeaan tasoon, mutta en ole aikaisemmin niiden kanssa mitään tehnyt, joten kyselisin onko jollain kokemusta soveltuuko tällaiseen tarkoitukseen?

Hintaa pelkillä kivikoreilla on ~20€/kpl ja peruskivet ei varmaan paljoa myöskään, kun ei tarvi olla mitään erikoisia.
Tarkoitus olisi siis itse kaivaa ja täyttää kivikorit, niin asentajan ei tarvisi tehdä sitten muutakuin pohjat ja kivetykset ilman erillisten tukimuurien rakentamista, ja näin ollen saada hintaa selvästi alaspäin.
 
Saako tässä ketjussa kysellä suosituksia keittöremonttifirmoista PK-seudulla?
 
pitäis saada 3x2,5mm^2 johto menemään nätisti olohuoneen betoniseinällä. Johdon halkaisija näköjään 10mm luokkaa. Nykyinen lattialista on koko kämpässä 4,2x1,2, mutta ei se piuha tämmöiseen mahdu Jalkalista Maler R2 12 x 42 x 2750 mm MDF Valkoinen | bauhaus.fi

Vinkkejä?
Jalkalista Maler 22 x 70 x 2750 mm MDF Valkoinen | bauhaus.fi Joko joku tuollainen tai sitten laittaa alumiinisen/muovisen johtolistan Johtokanavat ja tarvikkeet | bauhaus.fi
 
Mikä funktio saumanauhalla on kipsilevyissä? Kaikkialla sanotaan, että sauman vahvistamiseen mutta miksi sitä saumaa pitää vahvistaa? :confused:
 
Mikä funktio saumanauhalla on kipsilevyissä? Kaikkialla sanotaan, että sauman vahvistamiseen mutta miksi sitä saumaa pitää vahvistaa? :confused:
Sauma (tai oikeastaa kipsilevyt) elää eri olosuhteissa ja kun siihen tulee saumanauha niin se sallii sauman pienen liikkeen. Jos laitat pelkkää pakkelia saumaan niin siinäon taatusti halkeama.
 
Maailmalla kattovalaisemat kiinnitetään näköjään ruuveilla ja suoraan sokeripalalla, mutta Suomessa taas asennus tapahtuu koukulla ja pistotulpalla. Kyseessä on vuokra-asunto, joten en mielellään lähtisi koskemaan niihin. Kahden valaisimen kohdalla olen vain lisännyt pistotulpan ja narut, mutta suoraksi saaminen on sitten isompi homma. Onko myynnissä lisäpalikkaa, jolla kiinnitys hoituisi helpommin?
 
Maailmalla kattovalaisemat kiinnitetään näköjään ruuveilla ja suoraan sokeripalalla, mutta Suomessa taas asennus tapahtuu koukulla ja pistotulpalla. Kyseessä on vuokra-asunto, joten en mielellään lähtisi koskemaan niihin. Kahden valaisimen kohdalla olen vain lisännyt pistotulpan ja narut, mutta suoraksi saaminen on sitten isompi homma. Onko myynnissä lisäpalikkaa, jolla kiinnitys hoituisi helpommin?
Ne ruuvit voi mahdollisesti kiinnittyä sinne alla olevaan rasiaan eli koukku levy pois ja lamppu kiinni sinne jos mitat sopivat.
 
Phärkeles. Katkesi kahdesta halkaisijaltaan 1,9-2,1mm poranterän kärjestä arviolta 5-8mm pätkät tuollaisen alumiinikappaleen kahteen eri reikään (kuvassa sutatut reiät vasemmalla) noin 1-2mm syvyyteen reiän suulta. Olin tekemässä reikiä 3-4mm pulteille noihin kohtiin. Onko nuo reikien paikat menetetty vai onko vielä jotenkin pelastettavissa ja terän pätkät saatavilla koloista pois/tuhottua, niin, että kohtiin saa uudet syvemmät 3-4mm halkaisijan reiät? Terät oli tuollaisesta halpissetistä ja tuskin mitään kovinta ja kestävintä materiaalia.

 
Tiilikaton omistajia tai kokemuksia? Onko Ormax Protector lisähintansa arvoinen verrattuna tavalliseen Ormaxiin? Roskaa ei juurikaan tule eikä puita lähellä. Tulee autokatokseen, talossa tavallinen Ormax.
 
Kaivetaan vanha ketju kun ei viitsi tämän takia tehdä omaa ketjua.

Mistä saisi valkoista reiällistä 16mm melamiinilevyä 58cm syvän komeron väliseinäksi? Normaalia reiätöntä löytyy kyllä netistä suht helposti mutta pidempi googlailu ei tuottanut reiällisestä juurikaan tuloksia. Rei'illä tarkoitan niitä kolmeen pystyriviin tehtykä reikiä mihin saa hyllyn tappeja tai liukukiskoja ruuvattua. Tarve olisi vain yhdelle parin metrin pätkälle.
 
Kaivetaan vanha ketju kun ei viitsi tämän takia tehdä omaa ketjua.

Mistä saisi valkoista reiällistä 16mm melamiinilevyä 58cm syvän komeron väliseinäksi? Normaalia reiätöntä löytyy kyllä netistä suht helposti mutta pidempi googlailu ei tuottanut reiällisestä juurikaan tuloksia. Rei'illä tarkoitan niitä kolmeen pystyriviin tehtykä reikiä mihin saa hyllyn tappeja tai liukukiskoja ruuvattua. Tarve olisi vain yhdelle parin metrin pätkälle.

Ne rei'itykset heittelee valmistajista riippuen, että kannattanee ostaa paljas levy ja jollain jigillä porailla tarvitsemasi reiät, jos ei nykyisen kaapin valmistajalta moista löydy.
 
Yhteyttä keittiökalusteiden valmistajaan ja tilaat heiltä. Tälläisiä pienyrityksiä on ympäri maata.
Tarkennus siis vielä, että mihinkä tahansa valmistajaan. Itse on vastaavia töitä teetättänyt paikallisessa pienyrityksessä. Tekevät mittojen mukaan ja tuotteet eivät ole olleet hinnan kiroissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos molemmille ehdotuksista mutta muistin että ikeassa on löytönurkka ja sieltä löytyikin kaapin rungon irtopaloja. Vajaa 2,5m levy reikineen päivineen maksoi 7€. Nyt sitten askartelemaan...
 
Ostin kun halvalla sain hyvän paineilmanaulaimen (naulapyssyn) aitan rakentamista varten. Halpa hinta selittyi sillä että vehje syö vain T-kantaisia nauloja. Niiden saaminen onkin vaikeaa, tavallisia sähkösinkittyjä saa IKH:sta jollain parilla kympillä tuhat. Vaan nyt olisi ulkoseinät edessä ja rosteriset maksavat jo 50€/1000kpl. Alkaa syödä lompsaa jos vaikka 5000kpl paukuttaa. Ajattelin että ulkomailta saisi halvemmalla, mutta en saa millään järkeviä tuloksia kuumasinkityille tai ruostumattomille 50-60mm nauloille. Siis tämmöisiä etsin: PH T-nail smooth 2,2x64mm | Senco EMEA. Olisiko jonkun google vahvempi kuin minun, löydän vain hollantilaisia lafkoja (linkissä oleva tuotenumero taitaa olla joku NL spesiaali)
 
Ostin kun halvalla sain hyvän paineilmanaulaimen (naulapyssyn) aitan rakentamista varten. Halpa hinta selittyi sillä että vehje syö vain T-kantaisia nauloja. Niiden saaminen onkin vaikeaa, tavallisia sähkösinkittyjä saa IKH:sta jollain parilla kympillä tuhat. Vaan nyt olisi ulkoseinät edessä ja rosteriset maksavat jo 50€/1000kpl. Alkaa syödä lompsaa jos vaikka 5000kpl paukuttaa. Ajattelin että ulkomailta saisi halvemmalla, mutta en saa millään järkeviä tuloksia kuumasinkityille tai ruostumattomille 50-60mm nauloille. Siis tämmöisiä etsin: PH T-nail smooth 2,2x64mm | Senco EMEA. Olisiko jonkun google vahvempi kuin minun, löydän vain hollantilaisia lafkoja (linkissä oleva tuotenumero taitaa olla joku NL spesiaali)

Empä ole edes törmännyt tuollaisiin nauloihin. Vaikuttaa muutenkin turhan heppoisilta ulkoverhoukseen. Mitä jos hankkisit vaan ihan rullanaulaimen niin alkaa naulojakin löytymään kaupasta. Et sää mitään rosterisia tarvii ulkoverhoukseen vaan kuumasinkityt riittävät.
 
Veli paukutteli autotallinsa ulkopanelit noilla sähkösinkityillä 10 vuotta sitten on laudat pysynyt seinäs ja eikä ole ruostekkaan raiskannut.
Tuo on sellainen köyhän miehen naulain, pyssy ja naulat halpoja. Lopputulos ei ole yhtä hyvä kun kunnollisella ulkovuorinaulaimella, mutta ajaa asiansa silti.
 
Veli paukutteli autotallinsa ulkopanelit noilla sähkösinkityillä 10 vuotta sitten on laudat pysynyt seinäs ja eikä ole ruostekkaan raiskannut.
Tuo on sellainen köyhän miehen naulain, pyssy ja naulat halpoja. Lopputulos ei ole yhtä hyvä kun kunnollisella ulkovuorinaulaimella, mutta ajaa asiansa silti.

Mutta miksi käyttää jos on muitakin vaihtoehtoja? Ei ne rullanaulaimet ole kalliita jos ostaa halppiksen tai käytetyn. Jos haluaa olla pihimies niin ampuu tuolla heppiin laudat ja paukuttaa käsin 3" nauloilla taikka laittaa terassiruuveilla. Tuskimpa eroa tulee montaa kymppiä, mutta kestävyys huomattavasti parempi. Ei tuo 10 vuotta ole vielä kovinkaan pitkä aikaväli. Kertoo tietty jotain. Ongelmahan ei ole ruostuminen vaan lautojen irtoaminen.
 
Kysästäämpäs täältä apuja.

Eli liittyen ikkunoiden tiivistykseen. Tutkin tuossa keittiön ikkunoita (3-kerroslasit), niin kysymys että pitäisikö tuossa kuvan mukaisessa välissä olla tiiviste? Katselin vaan kun karmin ja ikkunan välissä on sellainen 2-3mm rako ja tönärillä vähän työntelin sinne väliin, niin ilmeisesti puuta vasten kopisi (?).

Ikkunat on kiinteät ja väliin ei oikein näe niin ei oikein pääse paremmin tutkimaan rakennetta, että mitenkä tiivistys on loppujen lopuksi toteutettu.

Alla pikainen skissi kysymykseen liittyen

Lista.png
 
Kysästäämpäs täältä apuja.

Eli liittyen ikkunoiden tiivistykseen. Tutkin tuossa keittiön ikkunoita (3-kerroslasit), niin kysymys että pitäisikö tuossa kuvan mukaisessa välissä olla tiiviste? Katselin vaan kun karmin ja ikkunan välissä on sellainen 2-3mm rako ja tönärillä vähän työntelin sinne väliin, niin ilmeisesti puuta vasten kopisi (?).

Ikkunat on kiinteät ja väliin ei oikein näe niin ei oikein pääse paremmin tutkimaan rakennetta, että mitenkä tiivistys on loppujen lopuksi toteutettu.

Alla pikainen skissi kysymykseen liittyen

Lista.png

Yleensä ikkunat tiivistetään karmin ja rungon välistä, eli tuolla kolon tiivistämisellä ei pitäisi olla mitään merkitystä, mutta roskaa ja pölyähän se kerää.

Akryyliä tuohon yleensä laitetaan päälle.
 
Empä ole edes törmännyt tuollaisiin nauloihin. Vaikuttaa muutenkin turhan heppoisilta ulkoverhoukseen. Mitä jos hankkisit vaan ihan rullanaulaimen niin alkaa naulojakin löytymään kaupasta. Et sää mitään rosterisia tarvii ulkoverhoukseen vaan kuumasinkityt riittävät.

Story of my life, ostan halvinta ja toisella kerralla sitten menee putkeen. Oliskin eka kerta vaan ei...
 
Story of my life, ostan halvinta ja toisella kerralla sitten menee putkeen. Oliskin eka kerta vaan ei...

Voihan tuolla naputella ne ulkovuoret paikalleen, ja naulata jälkeenpäin ulkovuorinaulaimella jos siltä tuntuu.

Päivävuokra + naulat on aika halpa keikka, ja päivä riittänee jos tavara on jo seinällä?
 
Yleensä ikkunat tiivistetään karmin ja rungon välistä, eli tuolla kolon tiivistämisellä ei pitäisi olla mitään merkitystä, mutta roskaa ja pölyähän se kerää.

Akryyliä tuohon yleensä laitetaan päälle.

Kiitoksia vastauksesta.

Kerta täältä löytyy näköjään alaan perehtyneitä ihmisiä. Niin heitetään vielä yksi ajatus mikä on pyörinyt mielessä. Työni puolesta saan käsiini kirkasta polykarbonaatti-muovia (3-5mm). Niin olen miettinyt saisiko sillä lisättyä ikkunoiden äänieristystä.

Alla havaintokuva. Eli meillä on lastenhuoneessa tuuletusikkuna ns. heikoin lenkki äänieristyksen suhteen. Vanhan talon erikoisempi ratkaisu, eli on vaan puiset karmit jossa eristylasielementti, joka avautuu kokonaisuudessaan ( kuvassa harmaa osio)

Niin olen arponut, että voisiko äänieristys parantua jos laittaisi avautuvan ikkunan sisäkarmin pintaan kiinni PC-muovilevyn, jolloin ikkunan ja muovin väliin jäisi n. 30mm ilmaväli.
Ajatushan voi olla kaikenpuolin ihan susi jo syntyessään ja voi aiheuttaa jotain muitakin ongelmia (kosteus yms) (?), mutta tätä olen jo jonkin aikaa pyöritellyt päässäni niin laitetaan nyt yleisön tuomittavaksi.

Sinänsähän tuon äänieristysvaikutuksenhan pystyisi "nopeasti " testaamaan laittamalla teipit karmin ympäri ja teippiin sitten liimaisi Polykarbonaattilevyn..jos homma susi niin ottaa vaan teippien kautta irti paketin.

Karmistus.png
 
Koska tällä foorumilla on kaikkien alojen kovimmat ammattilaiset, niin kysytäänpä ohjeita/mielipiteitä terassin rakentamiseen. Tuli omakotitalosta purettua aivan sysipaskasti toteutettu lasitettu terassikoppi keväällä pois ja nyt haluaisin rakentaa tuohon melko yksinkertaisen, korotetun terassin. No tässä ei sinällään sen kummempia, mutta terassin paikassa on muutama vittumainen erityispiirre, joiden kanssa olen hieman hukassa.
1.jpg


Terassi tulisi tuon sokkelirakenteen päälle niin, että terassin kaksi kulmaa olisi rakennuksen seiniä vasten ja terassi päättyisi tuohon sokkelirakenteen kohdille.
Pohjapiirros tuosta alueesta on tässä.
2.png

Terassi saisi olla n. 40 cm korkeudella. Sokkelikiven korkeus on n. 26 cm. No tässä vaiheessa ei mitään ihmeellistä.
Mikä aiheuttaa sitten pohdintaa, on terassin perustusten teko. Tällä hetkellä tuossa pohjana on valettu betonilaatta jonka päällä on kivilaatoitus jonka alla ohut kerros asennussoraa. Tuo konstruktio on todella jämäkkä ja varmasti puristuspaineen kanssa ei tule ongelmia. Laatoitus ei tosin ole asennettu tasaisesti, vaan siinä on kaato tuonne sokkelin sivulle päin, jossa on viemäriaukko salaojitukseen/hulevesiputkistoon. Hyvä juttu sinällään, pysyy alusta kuivana. Mutta miten saada tuohon sitten anturakivet perustuksille niin, ettei koko paskasta tule täysin vino tai se ei sorru ensimmäisissä grillibileissä?
3.jpg

Tässä kuva laatoituksesta, vatupassia ei välttämättä näy, mutta tuossa kohdassa kallistus kuvan keskellepäin on selkeä. (viemäriaukko on sohvan alla aika lailla keskiviivassa).
Helpon työstön takia houkuttaisi käyttää noita TEPE- anturakiviä ja pilarikiviä (Pilarikivi TEPE 240x240x175 mm ponttirakenteella harmaa (hyötykorkeus 100 mm)), mutta voiko noita turvallisesti latoa tuommoiseen hieman kaltevaan alustaan?
Ideoita, ajatuksia yms. otetaan vastaan. Kiitos!
 
Jos tuo laatoitus ei elä roudan mukana, niin siitä vaan päältä tuki keskiosaan terassia. Terassi tulee siis noiden harkkojen päälle?
edit: siis siellä betonilaatta vielä alla, ei sitten mitään ongelmaa
 
Jos tuo laatoitus ei elä roudan mukana, niin siitä vaan päältä tuki keskiosaan terassia. Terassi tulee siis noiden harkkojen päälle?
Joo, ei se kyllä elä. Terassin reuna olisi tosiaan tarkoitus asettaa tuonne harkkojen päälle. Se on varsin stabiili ja suora. Kiitos kommentista!
 
Siihen vaan runkopuut harkkojen päälle ja yksi pitkittäistuki keskelle. Bitumikaista puun ja harkon väliin tietty.
edit: ja poikkituki tietty talon seinustalle
 
Nuo pilarikivet näyttää tosi hyviltä jos ei hinta ole esteenä. vaakaan alle 200mm lankku lappeelleen keskelle ja tue se noilla kivillä muutamasta kohtaa. Talon seinälle kanssa 200 lankku. Sit 150mm juoksut K600 jaolla lankkujen päälle ja toinen pää tuon valmiin kivisokkelin päälle. Jos on heittoja niin jotai vanerilappui alle. Kaikki tosiaan kyllästettynä niin kestää.
 
Hyviä neuvoja! Kiitos, kyl tästä nyt terassi syntyy kesän aikana, pistän kuvia valmiista sit.
 
Noniin! Päivitetääs. Projekti on melkein valmis, puuttuu aidat ja muutama viimeistelylauta tuosta sivusta. Päädyin jatkamaan terassia vähän eteenpäin, koska tuo betonoitu piha on tuhraa tilaa. Terassikansi on lehtikuusta, 195 x 45 mm. Tulokseen olen melko tyytyväinen, kun huomioi että viimeksi olen kunnolla puukäsitöitä tehnyt ylä-asteella. Kiitos hyvistä vinkeistä!
0.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
 
Siinä muutama kuva meidän aita projektista, terassi oli jo valmiiksi rakennettu, leveyttä 3m ja pituutta 9m, aita lähinnä siksi että koirat voi olla rauhassa ja ennen kaikkea turvallisesti terassilla ja samalla saa näkösuojaa kadulle päin.

Kestää isommankin miehen nojailut :tup:

Ylijäämä tavarasta rakentelin sitten emännälle kukkalaatikoita ym. pientä...
 

Liitteet

  • IMG_20200410_090452.jpg
    IMG_20200410_090452.jpg
    1,9 MB · Luettu: 230
  • IMG_20200410_110755.jpg
    IMG_20200410_110755.jpg
    2,6 MB · Luettu: 241
  • IMG_20200421_183101.jpg
    IMG_20200421_183101.jpg
    2,7 MB · Luettu: 232
  • IMG_20200624_103303.jpg
    IMG_20200624_103303.jpg
    5,5 MB · Luettu: 228
  • IMG_20200509_102140.jpg
    IMG_20200509_102140.jpg
    1,2 MB · Luettu: 208
Noniin! Päivitetääs. Projekti on melkein valmis, puuttuu aidat ja muutama viimeistelylauta tuosta sivusta. Päädyin jatkamaan terassia vähän eteenpäin, koska tuo betonoitu piha on tuhraa tilaa. Terassikansi on lehtikuusta, 195 x 45 mm. Tulokseen olen melko tyytyväinen, kun huomioi että viimeksi olen kunnolla puukäsitöitä tehnyt ylä-asteella. Kiitos hyvistä vinkeistä!
0.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Hyvän näköinen terassi:thumbsup:

Itse sain juhannus viikolla äidin "jalasmökin" terassin tehtyä, jotain pientä viimeistelyä tosin pitää veilä tehdä..
Tanssilava.jpg
 
Nostellaanpas taas kesänviettoon liittyen. Terassi valmis ja jonkinlaista aurinko/sateenvarjoa tuo olisi vailla. Käytiin vaimon kanssa katsastamassa huonekaluliikkeiden tarjonta ja onhan se aika heikkoa. Päivänvarjot ovat näytteillä sisällä koska tuntuu siltä, ettei nuo pientä tuulenvirettä tulisi kestämään. Voisi siis vähän panostaa ja käyttää enemmän rahaa. Onko kellään kokemusta noista "ammattilaiskäytön" varjoista? tuommoinen kun FIM vaikuttaisi ihan pätevältä. (esim FIM Rodi FIM RODI - sivuvarsivarjot - pyöreä - neliö - suorakaide | TeraSolar) tai FIM Ischia (FIM ISCHIA - sivuvarsivarjot - pyöreä - neliö - suorakaide | TeraSolar) Ei vaan ole mitään kokemusta noista tai muista merkeistä eikä noita oikein pääse mihinkään hypistelemään. Speksinä olisi siis sivuvarjo, n. 3 x 3 m. Hyvä säänkesto ja jykevä konstruktio olisi siis ensisijaiset speksit.
Olisiko suosituksia, huomioita tai ns. vältettäviä malleja? Rahaahan tuohon voisi sen n. 2k sijoittaa.
 
Moi! Tämmösen havaitsin aamulla kylppärissä suihkun alapuolella... Kun reiän kohdalta painaa niin tulee hieman vettä pihalle. Jokohan tää on kastellu koko lattian laattojen alta!?
 

Liitteet

  • IMG_20200726_104251.jpg
    IMG_20200726_104251.jpg
    904,8 KB · Luettu: 390
Laattojen saumat eivät ole alunperinkään vesitiiviitä vaan huokoisia, vesieriste on niiden alla, tai pitäisi olla ja mieluusti ehjänä. Sauman vesitiiviyiden varaan sitä ei kuitenkaan siis pitäisi rakentaa jos hyvät tavat.
 
Betonirakenteisessa kerrostaloasunnossa kaikuu todella paljon, koska huonekaluja on vähän. Onko vinkkejä kaiun vähentämiseen? Seinät on maalattua betonia. Akustiikkalevyjä olen katsellut, mutta kuinka paljon niitä pitäisi olla? Vai selviääkö kokeilemalla? En tarvitse mitään studiotasoa, mutta toivoisin ettei kaikuminen häiritsisi työpuheluita.
 
Betonirakenteisessa kerrostaloasunnossa kaikuu todella paljon, koska huonekaluja on vähän. Onko vinkkejä kaiun vähentämiseen? Seinät on maalattua betonia. Akustiikkalevyjä olen katsellut, mutta kuinka paljon niitä pitäisi olla? Vai selviääkö kokeilemalla? En tarvitse mitään studiotasoa, mutta toivoisin ettei kaikuminen häiritsisi työpuheluita.


Ihan ensiksi paksut karvalankamatot lattiaan.
 
Paksut verhot auttaa myös. Samalla saa kämpän mukavan pimeäksi, kun laittaa pimennysverhot.
 
Ihan ensiksi paksut karvalankamatot lattiaan.

En halua lisää mattoja lattialle.

Paksut verhot auttaa myös. Samalla saa kämpän mukavan pimeäksi, kun laittaa pimennysverhot.
Huoneessa on vain yhdellä seinällä ikkunat eikä verhoista ole merkittävää apua kaikumiseen. Lisäksi haluan pitää verhot auki päivällä. Ryijyjä toki voisin ripustaa tuohon seinälle, mutta etsin vähän modernimpaa vaihtoehtoa.

Laitan tällaisia tilaukseen ja kokeilen kuinka toimivat: https://www.aixfoam.com/sh006-acoustic-absorber-felt-rectangle
 
Onko täällä kellään tietoa/kokemusta kaakelien maalaamisesta kylpyhuoneessa:
V33 maalauskokemuksia – kylpyhuoneen muutos
Näyttää toki hyvälle ja edullista, mutta miten mahtaa kestää tuolla suihkun alla lattiassa? Ja sitten kun maali alkaa joskus lähteä, niin pystyykö enää korjaamaan, vai meneekö koko tila uusiksi? Esim. tällä sivulla ei kovin rohkaisevaa, mutta näyttävät myyvän kalliimpaa keraamipinnoitusta, eli välttämättä puolueeton näkökulma:
Etusivu - Kaakelimaali
 
hei sanokaa jos näättä jossai verkkokaupassa palapeilejä tai isompiaki peilejä joita vois laittaa seinään kiinni. pitää tulla mukana ne teipit kans tai sitten kertokaa mistä semmosta peiliteippiä kans sit ostaa erikseen. Ei oo kokemusta ikinä peileistä. Varmaa joku 50 palapeiliä tarvi tai 4 isompaa palapeiliä. varmaa tai semmosta. niin pitää olla semmonen jossa on se kotiinkuljetus ostettavissa tietenki. budjetti varmaa ois max 140 euroa varmaa tai 200e . Vaikka semmonen 200cm x 120cm
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 722
Viestejä
4 496 755
Jäsenet
74 274
Uusin jäsen
Antenni ja sähkö

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom