Tuo että toisella on joku älyttömän tehokas laite ja toisella tavallinen standardinmukainen on just se pahin yhdistelmä, toinen pää kyllä kuulee toisen lähetteen mutta ei voi vastata kun ei tehot riitä. Noissa eri valmistajien laillisissakin laitteissa on jo paljon eroja joten ainakin kun itse olen liikenteenohjauksessa ollut niin on hyvin huomannut että jotkut kapulat vaan ei kanna kuin "metrejä" kun toiset taas kuuluu sinne kilsan päähän ja vastaavasti vastaanotossa sama homma. Sitten jos joukossa on jotain kiinakapulaa 5W lähetysteholla niin kyllähän kaikki muut sen kuulee mutta kukaan ei voi vastata mitään kun ei vaan kantama riitä.
Näitä ylitehoisia taitaa olla kyllä ihan toistiminakin. Nyt ei ole hetkeen tosiaan tullut kokeiltua mutta jossain kohtaa aika monta ja itse kyllä kuuli ties miten ja pitkälle mutta toiseen suuntaan ei.
Toki monta vaikuttavaa asiaa mutta uskoisin pystyväni karsimaan minimiin niitä.
Ja eroja tosiaan on varsin paljon. Saman valmistajankin mallien kesken, mitä joskus aikanaan jaksoi testata ja mitä oli käytössä eri paikoissa.
No tässä tietenkin tulee mieleen että miksi tuollaisessa käytössä on PMR kapulat? Arvelen että hinta lienee se syy miksi työnantaja on nuo valinnut?
Olen joskus itsekin valinnut pemarit muun tilalle puhtaasti kustannussyistä. Ei ole vaikea valita, otatko kymmenen vai kaksi kapulaa. Toki tilanne on nykyään muuttunut aika paljon mutta
@Hyrava ei ymmärtääkseni ole mainituissa hommissa ollut "muutamaan" vuoteen.
Ja toki tarve on hyvä miettiä tarkkaan, hankkii vasta sitten jotain. Joku urheiluseura, jolla vain kenttälajeja, pärjää pemareilla mainiosti. Ja vaikka liikenteen ohjaus on selvästi kriittisempi niin onhan siinäkin monesti maltillinen (näkö)etäisyys. Eli mahdollisesti hyvinkin toimiva.
Muutenkin pemarien hinta oli jossakin kohdassa ns ilmainen, monen muun kallis. Niitä on hankittu moneen paikkaan kasa ja vasta iän tullessa vastaan mietitään uudelleen. Moni on jo miettinyt, osa miettii edelleen.
Tilannetta ei toisaalta korjaa Suomen tarjonta. Pemaria saa joka paikasta (toki laatu on, mitä on), muista rahastetaan. Ulkoa ei läheskään jokaisella ole tietotaitoa tilata, saati jos kapulat vaativat vielä ohjelmoinnin.
Tosin totta tuo mainitsemasikin. Laitteet voi olla valinnut joku, joka ei tajua koko asiasta mitään.