Minkä merkkisiä ja mallia teidän PMR radionne ovat?
Mulla on myös yksi tuollainen Cobran 975, muinoin ostetusta parista toisen olen jo lahjoittanut pois. On kyllä sen verran surkea kapine, että taitaa tuo toinen jäädä vain auton hanskalokeroon "pahan päivän varalle" (eli kunnes hapantuu sinne, ja saan hyvän syyn viskata sähköromuksi).
Ostin noita Cobria korvaamaan Ebaysta Baofeng BF-T1-parin (kulkee myös nimellä BF-9100, täysin sama radio). Vaikka ne eivät olekaan teknisesti täysin lailliset PMR446-radiot, olen ohjelmoinut ne pelkästään pemareiksi, ja modausten jälkeen varsin tyytyväinen ostokseen. Näissä T1:ssä on kuitenkin kiinteä (kehnohko) antenni ja maksimissaankin 1W lähetysteho (ERP taitaa olla tuolla antennilla täydellä teholla sittenkin 0,5 W luokassa...), joten varsin turvallisin mielin näitä käytän pemareina (joo, hamipahvit kyllä löytyy, ja tiedän mitä teen. Muutkin näiden käyttäjät on opastettu asianmukaiseen viestiliikenneprotokollaan ja tekniikkaan). Ennemmin tosiaan näitä käytän oikein ohjelmoituina, kuin esim.
pemareiksi "virallisesti" myytäviä Wouxun KG-819:jä, joissa on mm. irrotettava antenni.
Ihan aloittelijoille en näitä tosin suosittele, sillä modattavaa, ohjelmoitavaa ja huomioitavaa löytyy ennen, kuin voi käyttöön ottaa:
- Tärkeimpänä: laite tulee ohjelmoida ennen käyttöä. Tehtaalla lätkäistyt kanavat ovat ns. aivan mitä sattuu, ja niiden käyttö menee vahvasti laittomaksi keneltä tahansa (taisi siellä pari muistipaikkaa sattua sallituille 70 cm hamitaajuuksille, mutta kuitenkin).
- Ohjelmointi tapahtuu usb-uart-sillan yli (radion microusb-liittimen lävitse kyllä), ja tarvitsee ohjelmointikaapelin. Perinteinen USB-kaapeli ei riitä. Itse tein microusb-adapterin, jonka saan halvan CP2102-piirillisen sillan perään, ja ohjelmointi onnistuu sekä Baofengin omalla softalla, että Chirpillä (linuxilla).
- Ohjelmoidessa kannattaa poistaa "Emergency" ja "Repeater" -muistipaikoista taajuudet kokonaan (nollaa tilalle), jolloin oranssi SOS-nappi ja "toistintoiminto" disabloituvat kätevästi.
- Kaiuttimen äänenvoimakkuus on oletuksena äärimmäinen, sillä ovat jättäneet yhden vastuksen pois piirilevyltä (kaiutinvahvistinpiirin valmistajan esimerkkidatastahan se tietenkin löytyy...). Käytännössä juotin LN4890-piirin jalkojen 4 ja 5 välille 22 kilo-ohmin tavallisen metallikalvovastuksen, se tuntui olevan varsin fiksu veto. Nyt äänenvoimakkuuden säätö toimii kuten pitää, ja vehje on kaikkiaan hiljaisempi. Tästä videota aiheesta kiinnostuneille (ei ole minun videoni).
Listataanpa vielä muutama plussa ja miinus:
- + Laite on pieni ja suhteellisen helppokäyttöinen.
- + FM-vastaanotin (yleisradiolähetyksille) on ihan kiva ominaisuus silloin tällöin. Ei häiritse radion normaalia käyttöä.
- + USB-lataus, joten sähköä saa melkein mistä vain virtapankista, tietokoneesta yms. (joillekin tämä on selkeä miinus, mutta minun käyttötapaani sopii hyvin).
- - FM-nappia pohjassa pitämällä laite menee "hälytystilaan", ja alkaa sekä soittaa "viuviuviu"-ääntä täysillä, että lähettää mainittua ääntä radiotielle. Tätä ei saa pois ohjelmallisesti (saisi varmasti, jos ohjelmointisofta sen mahdollistaisi). Täytyy testailla, josko tuonne lisäisi vielä FM-napin pitkän painalluksen estävän konkan, tai jotain...
- Hupaisana huomiona laitteen kuorissa lukee "digital portable radio", vaikka nämä tosiaan ovat puhtaasti analogiset FM-kapulat.
No, tästä tuli nyt enemmän tämän radion "arvostelu", mutta jos jonkulle on jotain iloa, niin hyvä homma. Parempia pemareita en ole nähnyt vielä aiheelliseksi hankkia, sillä käyttöä on kuitenkin niin vähän, ja näiden halpa hinta korvaa modailun tarpeen. Eikä sitten haittaa jos hävittää tai rikkoo, kun eivät juuri mitään maksaneetkaan (noin 24 e/pari).