living_death
★ Still alive ™
Liitinadapterit käyttöön.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minä olen käyttänyt RG 316 kaapelia. On vain 2.5mm paksua. Olen siitä tehnyt lyhyet pätkät sopivin liittimin ja sitten ikkunan ulkopuolelta rg 58 kaapelilla antennille. Paratronic:lta olen tilannut.Ehdotuksia hyvästä ikkunan karmin ja pokan välistä mahtuvasta kaapelista bnc liittimillä?
eBayssa ja Alista löytyy "flat antenna cable" hakusanalla jotain, mutta kaikki on väärällä liittimellä tai maksavat tolkuttomasti.
Oliko tosiaan LSB modella? Yleensähän nuo radioasemat on Fm modella..Nyt vasta sain laitteet laitettua paikoilleen ja heti alkoi kuulumaan 13855Khz taajuudelta Kiinalaista radiolähetystä
Täytyy jatkaa harjoituksia.
FreqSpotter: The Ultimate Frequency Search Engine!
Kyllä noi kaikki on kuulunut LSB-modella. Kuulin jopa Pohjois-Korean kansainvälisen radion äsken.Oliko tosiaan LSB modella? Yleensähän nuo radioasemat on Fm modella..
Muoks. Vai oliko joku numeroasema?
Tuolla itse workin ja gridtracker kartta siihen kylkeenKyllä noi kaikki on kuulunut LSB-modella. Kuulin jopa Pohjois-Korean kansainvälisen radion äsken.
Mikä softa toimii hyvin Windows 10:ssa FT8:a purkaessa?
Kenties tämä: https://physics.princeton.edu/pulsar/K1JT/wsjtx.html
Kävitkö läpi kaikki bandit? Sen FT8 sinkun kyllä kuuleekin, semmoista ininää/vinkumista.En saa kyllä mitään irti FT8:sta.
Asensin Virtual Audio Cabelit, säädin asetukset kuntoon ja buuttasin koneen yms.
Taisi keli mennä huonoksi kun satelee vettä.
Yritin kuunnella sitä 14074 ympäristöä ja alkoi signaali menemään tosi heikoksi, kun aiemmin tänään tuli voimakkaammin.Kävitkö läpi kaikki bandit? Sen FT8 sinkun kyllä kuuleekin, semmoista ininää/vinkumista.
Joo, tuo 20m bandi taitaa olla riippuvainen päivänvalosta. Mutta miltäs RSP1A vaikuttaa? Antaako tosiaan 10M näkyvää kaistaa?Yritin kuunnella sitä 14074 ympäristöä ja alkoi signaali menemään tosi heikoksi, kun aiemmin tänään tuli voimakkaammin.
Virittelin siis SDRConsole (V3) softan kautta taajuutta.
Pitäisi varmaan vielä kokeilla SDRunolla ja HDSDR with RSP1A softilla myöhemmin.
Kyllä se kierre ja alhaalla oleva messinki mötikkä vaikuttaa millä taajuudella antenni toimii. Ja sitten kun pistät suojan takaisin päälle niin se siirtää taas parasta toiminta taajuutta suuntaan tai toiseen.Mietin nyt, että voisin aloitella ADS-B vastaanottoa, eli 1090Mhz kaistalla. Kun valmiita antenneja ei ole suomessa kaupoissa, niin helpoin lienee tehdä itse. 27,5cm on aallonpituus ja varttiaalto 6.875cm. Noh purin huvikseen auki yhden noista wifiantenneista ja sen pituus on 6.7cm, joka täsmää taas 2.4Ghz taajuuden 1/2 aallolle. Eli kuinka paljon tuo 1.75mm pituus ero vaikuttaa vastaanottoon? vai lasketaan nuo kierteet siihen myös?
Sori näitä aloittelijan kyssäreitä.
Kauas on pitkä matka ja keliä jos jonkinlaista. Laitoitko gridrackerin tulille. Sinne ainakin ilmestyy cq:t. Ja cq:n lopussahan on lokaattori, jolla voi tietty itsekin hakea.Lähti yht'äkkiä toimimaan, vaikka taivas mustana ja vettä sataa
Ensimmäinen taitaa olla Bangladeshista jos osasin katsoa oikein (S21VU)?
GridTrackeriin tulee heikommin neliötä kartalle, kuin mitä asemia oikeasti kuulen ja ne katoaa jonkun ajan päästä näkyvistä (ehkä en vaan osaa).Kauas on pitkä matka ja keliä jos jonkinlaista. Laitoitko gridrackerin tulille. Sinne ainakin ilmestyy cq:t. Ja cq:n lopussahan on lokaattori, jolla voi tietty itsekin hakea.
Samaisesta kokoelmasta ja samalla tavalla aikoinaan tarpeettomaksi jäi myös arvostettu lähetin/vastaanotin Kenwood TS-2000 ja sille erillinen virtalähde Diamond GZV-4000. Mm. täällä on jotain lisäspeksejä ja muutama käyttäjäkommentti.Isän radioamatööriharrastuksen jäljiltä olisi ylimääräisenä joskus reilut 15v sitten kaappiin täysin toimivana varastoitu Kenwood R-5000 vastaanotin, joka oli markkinoille tullessaan laadukkaan vastaanottimen maineessa. Laitteessa on myös erillinen VHF-moduuli asennettuna.
Mitähän hintaluokkaa tuollainen meikäläisillä markkinoilla edustaa ja missä sitä kannattaisi yrittää myydä? Tämän sivuston mukaan hinta voisi olla jossakin 200-350€ välimaastossa:
R-5000 by Kenwood, RadioMasterList.com | Price and Technical specifications
Kyllä noi kaikki on kuulunut LSB-modella. Kuulin jopa Pohjois-Korean kansainvälisen radion äsken.
Se täppien haihtuminen kuuluu asiaan, muuten kartta peittyisi vähitellen kokonaan. Sen lokaattorin voi syöttää suoraan esim aprs.fi sivun hakuun.GridTrackeriin tulee heikommin neliötä kartalle, kuin mitä asemia oikeasti kuulen ja ne katoaa jonkun ajan päästä näkyvistä (ehkä en vaan osaa).
Pitkin Eurooppaa, Venäjää, Irakia, Japania on tullut ja äsken viimeisimpänä Amerikasta: WM1G Callsign on QRZCQ.com
Olen Googlettamalla hakenut noita asematunnuksia.
Klikkaat kerran tai pari tuosta oikean alakulman laatikon punaista lippua. Nuo liput on gridtracker käyttäjiä.Mitäköhän olen nyt säätänyt kun GridTracker näyttää punaisia lippuja kartalla pysyvästi vaikka ohjelman sulkee ja avaa uudestaan?
Tarkoittaako samalla niitä asemia joita olen kuullut, vai hakeeko softa niitä netin yli?Klikkaat kerran tai pari tuosta oikean alakulman laatikon punaista lippua. Nuo liput on gridtracker käyttäjiä.
Olen siinä uskossa, että ne liput on juuri gridtrackerin käyttäjiä ja netin kautta tulee nio lippujen tiedot. Tuossa gridtrackerissa on kai myös joku viestittely toiminto. En ole kylläkään testannut.Tarkoittaako samalla niitä asemia joita olen kuullut, vai hakeeko softa niitä netin yli?
Kyllä noi kaikki on kuulunut LSB-modella. Kuulin jopa Pohjois-Korean kansainvälisen radion äsken.
Oon tätäkin kokeillut, mutta en vaan ole saanut yhteyksiä mihinkään. Vika luultavasti näppäimistön takana.11m JS8.
Ei kyllä niin väliksi jos noi messaget on noin sekaviaOon tätäkin kokeillut, mutta en vaan ole saanut yhteyksiä mihinkään. Vika luultavasti näppäimistön takana.
Maapallo on kuitenkin pyöreä ja jossain kohtaa ilmakerroksissa on skipannut tänne signaali.Mini whip on kyllä hämmästyttävä antenni kokonsa takia HF:llä.
Terve,
Menin ostamaan Baofengin UV-R9 Plussan siinä toivossa että voisi parvekkeella Vantaalla kuunnella vaikka lentoliikennettä. Skanneri saapui, mutta perhana ei sen käyttö ollutkaan niin helppoa, suoraan sanottuna minulle mahdotonta. Yritin netistä selailla että miten pääsisi alkuun, mutta eipä löytynyt mitään sellaista manuaalia mikä olisi auttanut. Näin ollen tiedustelisinkin että voisiko joku ystävällisesti kertoa että miten pääsisi alkuun tai vinkata jonkun linkin mistä näitä juttuja opiskella? Olen täysin ummikko enkä koskaan ole näitä VHF/UHF -hommia harrastanut. Oletin lapsen uskossa että lyö radion tulille ja pistää skannerin huutamaan, mutta eihän se niin mennyt. Niitä asetuksiakin on niin julmetusti ja suurin osa menee täysin yli hilseen.
- Gennadi
En ole Baofengiä pitkään aikaan käyttänyt, mutta muistaakseni se idea siinä oli, että pääsee helposti hyppimään kahden taajuuden välillä A/B-näppäimellä. Chirpillä toi ohjelmointi on kyllä helppoa ja pitäisi onnistua aloittelijaltakin.
Joo kiitos, olen yhteydessä jos ongelmia tulee.Siinä radiossa on kaksi lähetyksen tangenttia ja voi kuunnella ja lähettää kummasta vaan halutessaan.
@Gennadi voin auttaa esim. etänä (TeamViewer) kapulan ohjelmoimisessa jos tulee ongelmia.
Ensimmäinen ongelma voi tulla vastaan kun pitää löytää oikea COM-portti CHIRP-sovelluksesta, mutta kokeilemalla löytää ja pitää muistaa laittaa kapulan volume täysille kun se on kytkettynä ohjelmointikaapelilla tietokoneeseen.
Onpas näppärän kokoinen. DMR hotspot käyttöön ja pmr bonuksena. Tai pmr ja bonuksena dmr, kummin vaan. Otitko eu vai usa mallin?Ostin eilen tämmöisen kaikkien muiden lisäksi
Radioddity GD-73A/E | DMR | UHF/PMR | USB Program & Charge | 2600mAh | SMS | Hotspot Use
Tuli hommattua NanoVNA, että sais viritettyä muutaman antennin kohalleen, mutta eihän tuota osaa käyttää!
NanoVNA-H näyttäs kaiketi tämä olevan. Juu, Youtubesta löytyneillä ohjeilla pääs jo alkuun.Ootko päässy jyvälle käytöstä? Youtubesta löytyy ohjeita alkuun pääsyyn. Mikäs NanoVNA on kyseessä näitähän on ties kuinka monta varianttia tarjolla? Mulla on NanoVNA-F ja voin tarvittaessa yrittää neuvoa perusasioita, tässä on pari viestiä omasta hankinnastani.
NanoVNA käyttäjien foorumi kannattanee tutstua, sieltäkin löytyy kaikenlaista nippelitietoa.