Radioharrastus: LA-puhelimet, PMR446-puhelimet, amatöörilaitteet, radioskannerit yms.

Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Nyt on pari päivää ollut UV-5R käytössä ja täytyy sanoa, että on tässä pienellä rahalla hyvä radio! Taisi maksaa jotain 34€ pyöreesti, radio, tehoantenni Nagoya Na-771, ohjelmointikaapeli plus muut kilkkeet.

Linnuntietä 3km päässä olevan kauppakeskuksen vartijat kuuluu selkeästi ja tuossa, kun tuli testailtua autossakin, parin kaupungin läpi ajeltua, niin kokoajan poimii lähetteitä sieltä täältä ja ääni on selkeä. Tallensin kaikki PMR kanavat ja teollisuuden yhteyskäyttökanavat, niin eipä paljon muuta tarvinnutkaan.

Nälkä vain tunnetusti kasvaa syödessä ja silmissä kiiluu jo parempi tehoantenni DIamond SG7900, mutta hieman estelee ostaa kolmenkympin radioon satasen antenni :lol:

Mitähän nuo Ebayn Diamondit on, kun niitä siellä kolmella, neljälläkympillä olis myynnissä, kopioita? :hmm: tosin niihin toki tulee vielä kalliit muut kulut päälle, lähetys + tullit...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Minä olen kerran ostanut ebaysta semmoisen feikki diamondin. Swr:t oli ihan huikeita, eikä mitään asiaa lähettämään sillä. Rxtx kaupasta tilasin tilalle hamking nimisen kloonin. Ihan ok ja puolta halvempi kuin diamondi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Minä olen kerran ostanut ebaysta semmoisen feikki diamondin. Swr:t oli ihan huikeita, eikä mitään asiaa lähettämään sillä. Rxtx kaupasta tilasin tilalle hamking nimisen kloonin. Ihan ok ja puolta halvempi kuin diamondi.
Googlettamalla löytyy siitä tietoa ja sen feikin tunnistaa alkuperäisestä antennin suojapakkauksesta.

Tämän pitäisi olla aitoa tavaraa.


Tai tämä.

 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Minä olen kerran ostanut ebaysta semmoisen feikki diamondin. Swr:t oli ihan huikeita, eikä mitään asiaa lähettämään sillä. Rxtx kaupasta tilasin tilalle hamking nimisen kloonin. Ihan ok ja puolta halvempi kuin diamondi.
Tämän pitäisi olla aitoa tavaraa.


Tai tämä.

Kappas! Tuota Hamkingiä en jostain syystä eilen huomannutkaan, kun selailin ko. kaupan tarjontaa. Oletteko @angle tai @living_death mitanneet onko noilla kahdella antennilla suurtakaan eroa toiminnassa? Itselläni ei tuo lähetyspuoli ole oikeastaan ollenkaan tärkeä. On kuitenkin sen verran iso hintaero, että turhaan satasta maksan, jos erojakaan ei juuri ole, varsinkaan vastaanottopuolella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Mulla ei ole oikein mitään vastaavaa mihin verrata. Se feikki ei jäänyt käyttöön. Ja Hamking on tx-radiossa kiinni, jos joskus toistimelle menisi.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Hamkingissä on UHF liitin ja se tarvitsisi UHF naaras - SMA uros adapterin, tuohon Baofengiin. En ole löytänyt kuin Paratronicista vasta yhden hintaan 5€ + postikulut, joten adapterille tulis hintaa jo melkein kymmenen euroa! Eikö noita tosiaan löydy Suomesta, tuon paremmin ja noin kalliilla? Kiinasta sais kahdella eurolla, mutta toimitus olis vasta maaliskuussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Hamkingissä on UHF liitin ja se tarvitsisi UHF naaras - SMA uros adapterin, tuohon Baofengiin. En ole löytänyt kuin Paratronicista vasta yhden hintaan 5€ + postikulut, joten adapterille tulis hintaa jo melkein kymmenen euroa! Eikö noita tosiaan löydy Suomesta, tuon paremmin ja noin kalliilla? Kiinasta sais kahdella eurolla, mutta toimitus olis vasta maaliskuussa.
Kai kuitenkin tulee kaapelia väliin. Paratronicilta voisi tilaa kaapelin itse valitsemillaan liittimillä. Niin ei tarvitsisi adapteria lainkaan.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Kai kuitenkin tulee kaapelia väliin. Paratronicilta voisi tilaa kaapelin itse valitsemillaan liittimillä. Niin ei tarvitsisi adapteria lainkaan.
Periaatteessa tuo voisi mennä suoraankin, mutta joo, taitaa olla helpompi hakea vain lähimmästä liikkeestä liittimet ja piuhaa väliin. Mitäs kaapelia tuohon..RG174?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Saattaa puhelimen liitin joutua koville, jos suoraan kiinni adapterilla. Jos kaapelin pituus ei ole montaa metriä, niin vaimennuskaan ei voi suureksi nousta. Jotain helposti asennettavaa.

Muoks. Mankkujalka voisi olla hyvä hankinta tuon antennin alle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
15
Nyt on pari päivää ollut UV-5R käytössä ja täytyy sanoa, että on tässä pienellä rahalla hyvä radio! Taisi maksaa jotain 34€ pyöreesti, radio, tehoantenni Nagoya Na-771, ohjelmointikaapeli
Mistä tilasit? En löytänyt mistään tuollaista pakettia samaan hintaan
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Tuo Nagoya Na-771 on kuulemma hyvä antenni ja siitäkin on myynnissä paljon halpoja feikkejä.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Saattaa puhelimen liitin joutua koville, jos suoraan kiinni adapterilla. Jos kaapelin pituus ei ole montaa metriä, niin vaimennuskaan ei voi suureksi nousta. Jotain helposti asennettavaa.

Muoks. Mankkujalka voisi olla hyvä hankinta tuon antennin alle.
Niin no ei sitä kyllä liikutella mihinkään 1.5m antennin kanssa, mut näin kotosalla se olis kyllä mennyt tukiasema-antennina. Metrin piuhan jos ostas, se riittää näin aluks. Itselläni ei ole näistä kaapeleista niinkään kokemusta, mut tuo RG174 vaikuttas hyvälle. Mankkujalka oli tarkoitus myöhemmin ostaa tähän. Ärsyttää vain nämä Suomen hinnat, kun samat tuotteet saa Kiinasta, mut odotuskin on pitkä.

Tuo Nagoya Na-771 on kuulemma hyvä antenni ja siitäkin on myynnissä paljon halpoja feikkejä.
Näin olen myös ymmärtänyt ja ainakin tuo oma Nagoya, jonka aitoudesta ei tietoa, on osoittanut tehokkuutensa.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Mistä tilasit? En löytänyt mistään tuollaista pakettia samaan hintaan
Tilasin radion ja ohjelmointikaapelin erikseen. Hinnaksi tuli tarkkaan 34,25€, tarkistin just Alista. Tulivat muutaman päivän eroituksella, kun samana päivänä tilasin.

hinnat.jpg
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Niin ja tuo radiopaketti (30,74€) sisälsi siis radion, lataustelakan, vakioantennin, Nagoya NA-771 tehoantennin ja korvakuulokkeen.

Mietin tuossa just, et vaikka radio olikin halpa, niin kaikki ne lisävarusteet mitä tässä nyt on huomannut tarvitsevansa, tulee maksamaan toisen mokoman lisää :p paremmista antenneista puhumattakaan, mut jos pelkkä radio riittää, niin sitten pääsee halvalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Niin ja tuo radiopaketti (30,74€) sisälsi siis radion, lataustelakan, vakioantennin, Nagoya NA-771 tehoantennin ja korvakuulokkeen.

Mietin tuossa just, et vaikka radio olikin halpa, niin kaikki ne lisävarusteet mitä tässä nyt on huomannut tarvitsevansa, tulee maksamaan toisen mokoman lisää :p paremmista antenneista puhumattakaan, mut jos pelkkä radio riittää, niin sitten pääsee halvalla.
Tää on tätä. Kaikki rahat se vie:D Käytettyjä radiokamoja on tullut paljon hankittua.Huutonetissä on hyvä harrasteradio-osasto mitä kannattaa seurata.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Ostin sittenkin tämän Hamkingin ¨pikkupiiskan¨, eli


SRH-770SJ

srh770-sj-05.jpg

Ne lähetteet mitkä aikaisemminkin kuului, vahvistuivat kirkkaaksi, eli kaikki rätinät ja katkokset jäi pois ja uusiakin lähetteitä alkoi kuulumaan, joten hyvin toimii tuo antenni Baofengin kanssa. Käypi vielä suoraan ilman mitään adaptereita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Ostin sittenkin tämän Hamkingin ¨pikkupiiskan¨, eli


SRH-770SJ



Ne lähetteet mitkä aikaisemminkin kuului, vahvistuivat kirkkaaksi, eli kaikki rätinät ja katkokset jäi pois ja uusiakin lähetteitä alkoi kuulumaan, joten hyvin toimii tuo antenni Baofengin kanssa. Käypi vielä suoraan ilman mitään adaptereita.
Vertasitko baofengin omaan antsaan vai siihen Nagoya NA-771 antsaan?
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Vertasitko baofengin omaan antsaan vai siihen Nagoya NA-771 antsaan?
Vertasin NA-771:seen. Eli parannusta tapahtui, vaikka ei tuo Nagoyakaan huono missään nimessä ole. Käsittääkseni tämä SRH-770SJ on viritetty juuri tuolle 430MHz alueelle erityisesti (antennin pituus 70cm).

Yleensä nuo radioiden omat pikkukumipatukat on ihan surkeita, mut tämän Baofengin oma yllätti, koska kyllä silläkin kuului lähikauppa, vaikka matkaa melkein se 200m onkin. Heikolla äänenlaadulla tosin. Tosin se voi olla, niinkuin @living_death tuolla ylempänä ketjua mainitsi, nämä Baofengit on kyllä erityisen herkkiä kuulemaan!
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Meillä on nyt LA-kanavalla hulamalainen tukiasema pitämässä jouluradiota kanavalla ja pitämässä yksipuheluita :facepalm:
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Koska aika kuluu, ihmiset dementoituvat ja menettävät muistiinsa joskus tallentamaansa tietoa. Olenkin päättänyt antaa kaikille palstalaisille joululahjana n+1 kappaletta sanavälejä sekä SI-järjestelmän tunnuksia oikeissa muodoissaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 223
Nyt on pari päivää ollut UV-5R käytössä ja täytyy sanoa, että on tässä pienellä rahalla hyvä radio! Taisi maksaa jotain 34€ pyöreesti, radio, tehoantenni Nagoya Na-771, ohjelmointikaapeli plus muut kilkkeet.

Linnuntietä 3km päässä olevan kauppakeskuksen vartijat kuuluu selkeästi ja tuossa, kun tuli testailtua autossakin, parin kaupungin läpi ajeltua, niin kokoajan poimii lähetteitä sieltä täältä ja ääni on selkeä. Tallensin kaikki PMR kanavat ja teollisuuden yhteyskäyttökanavat, niin eipä paljon muuta tarvinnutkaan.

Nälkä vain tunnetusti kasvaa syödessä ja silmissä kiiluu jo parempi tehoantenni DIamond SG7900, mutta hieman estelee ostaa kolmenkympin radioon satasen antenni :lol:

Mitähän nuo Ebayn Diamondit on, kun niitä siellä kolmella, neljälläkympillä olis myynnissä, kopioita? :hmm: tosin niihin toki tulee vielä kalliit muut kulut päälle, lähetys + tullit...
Tää postaus osu kännissä silmään ja näköjään olin innostunut ebaystä tilaamaan tällaisen vaikka en tiedä yhtään mitä tällä voi / pitää tehdä. Lähellä on huoltsikka, kuuleeko tällä jotenkin rekkapenojen lällärikeskustelut vai mitä tällaisella oikein kuunnellaan ja miten? :D
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Tää postaus osu kännissä silmään ja näköjään olin innostunut ebaystä tilaamaan tällaisen vaikka en tiedä yhtään mitä tällä voi / pitää tehdä. Lähellä on huoltsikka, kuuleeko tällä jotenkin rekkapenojen lällärikeskustelut vai mitä tällaisella oikein kuunnellaan ja miten? :D

@living_death olikin tuossa jo postaillu tuon linkin mitä kannattaa tutkailla, eli syöttää sinne oma paikkakunta, josta näet minkälaista radiotoimintaa alueellasi yleensä on, tai sitten voit ihan taajuudella etsiä myös.

Jos siis olet tilannut tuon Baofengin radion niin sillä voi kuunnella/lähettää näitä taajuuksia:

  • 136-174MHz (RX/TX)
  • 400-480MHZ(RX/TX)
  • 76-108MHz (Pelkkä kuuntelu)
LA-puhelimia et tällä valitettavasti kuule, koska ne käyttää 27MHz aluetta. Mutta, kaikki PMR puhelimet ja teollisuuden yhteiskäyttökanavat, kun talletat, niin aika paljon sieltä alkaa sitten kyllä kuuluakin jo, koska nykyään lähikaupat, tehtaat yms käyttää noita puhelimia/taajuuksia.

Se radion oma pikkupatukka antenni kannattaa kyllä vaihtaa heti suosiolla parempaa, muuten lopahtaa innostus harrastukseen heti. Pari viestiä ylempää löydätkin jo hyviä vaihtoehtoja.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 915
@Kasi Mitäs joskus yhdellä näkötornilla Anytonen käsiradiolla sanoin oman tunnuksen Tampereen toistimelle Jetfon SG-7500 antennilla, niin oikein hyvin kuului ja avautui 70cm alueella eli 6dB vahvistuksella. Jos koitti Nagoya Na-771 piiskalla, ei puhettakaan kyseisen toistimen käytöstä tuolla pikkuantennilla. Ja välimatkaa oli vajaa 100km

Ja mitä tuossa lähiprisman parkkipaikalla kuunnellu PMR-kanavia, niin jopa itkuhälytintä kuuluu.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
@Kasi Mitäs joskus yhdellä näkötornilla Anytonen käsiradiolla sanoin oman tunnuksen Tampereen toistimelle Jetfon SG-7500 antennilla, niin oikein hyvin kuului ja avautui 70cm alueella eli 6dB vahvistuksella. Jos koitti Nagoya Na-771 piiskalla, ei puhettakaan kyseisen toistimen käytöstä tuolla pikkuantennilla. Ja välimatkaa oli vajaa 100km

Ja mitä tuossa lähiprisman parkkipaikalla kuunnellu PMR-kanavia, niin jopa itkuhälytintä kuuluu.

Juu, sinulla varmasti on parempaa tietoa tuosta lähetyspuolesta, kuin minulla, itse, kun pääsääntöisesti olen vain kuuntelumiehiä :) Muistaakseni @angle taisi mainita, että noita Nagoyan antenneitakin on piraatteja ja sitten aitoja. Kumpaa lienet käyttänyt. Itsekään en ole varma tuosta omastani, en ole jaksanut tutkia enempää.

Ihan mielenkiinnon vuoksi, olen miettinyt vielä kolmannen antennin ostoa tähän Baofengiin, tuota aiemmin kaavailemaani Hamkingin SG-7900:sta. Sitten voisi tehdä ainakin rx puolella testin kolmen antennin kesken, NA-771, SRH-770SJ ja SG-7900, kahden ensiksi mainitun kesken, kun ainakin on ihan selvä ero.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Taitaa toinen olla 1/4 aallon keppi ja toinen 1/2 aallon keppi

Muoks. Tai 1/2 vs. 1/1 aallon keppi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Antenneita voi rakennella myös itse.

Magneettiluuppiantenni olisi hyvä, mutta vaatii aika paljon työtä.

Tämä projekti on vieläkin kesken. Hulahooploop-antenni.

66382251_10157483162019295_8543439449306955776_n.jpg


Yksinkertaisimmallaan antenni voi olla tämmöinen.

60344279_10157330700979295_5783861650968805376_n.jpg
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Tässä olisi kaikki osat yhteensopivia keskenään.

Monofoneissa sekä korvanapeissa on eroja, ja itse olen oppinut sen kantapään kautta tilaamalla aluksi vääränmalliset.



Monifoni jonka voi laittaa vaikka klipsillä kiinni kaulukseen (ääni ja puhe kumpikin kulkee monofonin kautta) 3,17€
UV-82L Dual BaoFeng UV-82 PTT Handheld Speaker Mic Microphone Two-Way Radio | eBay

Laitteen kanssa yhteensopiva korvanappi 1,86€
Original Dual PTT Earpiece With Mic For BAOFENG 82 UV82L UV UV-89 2-way Radio | eBay
Tämän olen nyt huomannut, että aika surkea monessakin kohtaa tuo radion mukana tullut korvanappi! Ei meinaa saada mitään selvää puheesta, ihan kuin tynnyrin pohjalta huutelis. En tiedä onko tähän sitten laadukasta saatavillakaan?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Joku bluetooth-mokkula olisi kiva, mutta onko semmoisia saatavilla. Sitten voisi käyttää omia luureja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 049
Viestejä
4 211 046
Jäsenet
71 006
Uusin jäsen
Eip

Hinta.fi

Ylös Bottom