Itsellä alkaa olla nyt kolmesta RX 9070 XT:stä otantaa ylikelloista ja alivoltituksista.
Myönnetään, että "väliaikainen" Reaper on hyvin uusi, mutta lomalla on tullut pelattua eri pelejä yhteensä kymmeniä tunteja ja se alkaa antamaan jo jonkunlaista kuvaa vakaudesta. Nolla kaatumista ja jopa aiemmin äärimmäisen raskaaksi osoittautunut GTA V:n strippiklubi pysyi pystyssä useamman sylitanssin ja baaritiskillä juopottelun ajan
3D Mark Wild Lifen tavallinen ja extreme-versio stressitesteistä antavat vähän suuntaa ja ne menevät vielä -80mV:llä läpi. -100mV kippaa heti, mutta Steel Nomadia sillä voi ajella vaikka koko päivän. Vulkan Memtest on osoittautunut hyvin varmaksi testiksi muistien kellotukseen. Olen tyypillisesti nostanut 50Mhz välein kelloja ja jos suorituskyky ei ole enää parantunut tai on tullut virheitä, olen palannut takaisin edelliseen lukuun. 50Mhz liikaa ei tyypillisesti aiheuta vielä virheitä, mutta suorituskyky ei enää nouse aiempaan tasoon verrattuna. Tästä vielä toiset 50Mhz lisää ja sitten tulee virheitä.
Sapphire Pulse RX 9070 XT:
Core -200Mhz
Core voltage -40mV
Memory 2750Mhz (Hynix)
PL +10% (334W)
Asus TUF RX 9070 XT:
Core -100Mhz
Core voltage -25mV
Memory 2700Mhz (Hynix)
PL +10% (363W)
PowerColor Reaper RX 9070 XT:
Core -100Mhz
Core voltage -50mV
Memory 2800Mhz (Samsung)
PL +10% (334W)
Reaper tuntuisi siis niukasti parhaalta kellottujalta. Jäähy tässä on pienin, mutta 1500RPM tuuletinprofiili pitää silti lämmöt kurissa 334W (+10% PL) kuormalla. Core nousee pitkäkestoisessa rasituksessa max 65 asteeseen, hotspot max 90 asteeseen ja muistit pyörivät pelatessa 86-88 asteessa.
Tuulettimet yllättäen hiljenivät "sisäänajon" jälkeen. Uutena kaksoiskuulalaakereiden sirinä oli melko selvää, mutta nyt se on hiljentynyt vaimeaksi kahinaksi. En edes tiennyt tuon olevan mahdollista, mutta ainakin tekoälyn mukaan ei ole mahdotonta, että laakeriäänet ovat uutena kovemmat. Olen vielä vainoharhaisena aiempien tuuletinongelmien takia kuunnellut tuulettimia yksi kerrallaan pitäen kahta muuta paikallaan, mutta kaikissa on identtinen ääni.