Täällä meni myös omaan koneeseen eilen lauantaina saapunut 9070 XT Red Devil. Pykälän oli kevyempi mitä Gaming X Trio 4090 sekä hieman ohuempi, muuten liki saman kokoinen.
Pitää vielä softa asennella kun jaksaa kerkeää, jotta saa tuosta helvetinkiveksestä kortin päässä valot ainakin himmeämmälle. Loistaa sen verran etupaneelista vaikka muuten umpikotelo.
Lainataan nyt tähän muiden vastaukset omiin kysymyksiin ennen oman kortin saantia.
Ei tilanne oikeastaan ole juurikaan muuttunut. Jotenkin tuntuu, että muistien lämpötila on heti 80c, kun jotain peliä käynnistää ja sitten pikkuhiljaa nousee sinne 85-88 nurkkiin, eikä eroa ole juurikaan, onko vakio tuuletinprofiili vai aavistuksen lisäys 1500rpm, puhutaan muutamista asteista. Eikä ole juurikaan eroja onko sielä vakio 330w vai 364w vai 280w, jotenkin todella vakaa läpötila, eikä ole mua mitenkään häirinnyt ku 3v takuu ja muuten lämmöt on alle 60c ja tosiaan vakio tuuletin profiili päällä on täysin äänetön vaikka OC bis kytkin päällä joka pitäisi nostaa vähän tuuletinprofiilia.
Alunperin mulla oli 4080S, jonka myin pois, kun kiikarissa oli 5070ti tai 5080, mutta kumpikin oli pettymys ja saatavuus oli aivan naurettavalla tasolla. Onneksi sentään AMD osasi pelata kortit ja teki asiallisen kortin jonka pysty ostamaan. Pelailen yksin pelejä pääosin, niin pakko vaan sanoa, että jotenkin amd on myös grafiikassa myös skarpannut, että näyttää paremmalta sekä FPS on todella tasainen,
4080s oli äänekkäämpi ja esim hotspot 96c jopa.
Varmaan riippuu paljon mihin ne sen anturin työntää.
Olen kyllä erittäin tyytyväinen ostokseen ja mulla oli äänettömyys yks ehdoton kriteeri.
Erittäin positiivisesti yllättynyt olen. Näyttönä itselläni on 42" LG C3 OLED tv jonka pystyy laittamaan UW-moodiin jolloin myös resoluutio laskee. Tarkoitus oli pelailla tuolla UW-moodilla, mutta näyttiksen tehokkuus pääsi yllättämään, tähän mennessä melkein pelissä kuin pelissä saa laittaa grafiikka-asetukset täysille, (ilman säteenseurantaa) jos vain suostuu FSR käyttämään.
4K:lla Stalker 2 pystyi heittämään grafiikka-asetukset täysille, jopa säteenseurannan, Silent hill 2 pyörii maksimiasetuksilla säteenseurannan kanssa, Black ops 6 siinäkin maksimiasetukset,
Indiana jonesissa pitää säteenseuranta kytkeä pois päältä tai muuttuu diashowksi, mutta muuten siinäkin saa heittää asetukset maksimille. Kaiken kaikkiaan olen todella positiivisesti yllättynyt ja nyt vielä enemmän kyseenalaistan Sampsan suosituksen ostaa tehokkaampaa 4k:lle. Tosiaan kun siirryin 4090:sta tähän korttiin niin luulin että joudun resoluutiota ja asetuksia laskemaan, mutta omien kokemuksien mukaan ainoa mistä jään nyt paitsi on tuo path tracing.
Testit jatkuu, mutta jumankekkuli ku AMD julkaisi JYTKYN eikä kaduta vaihto yhtään!
Tässä vielä omat ylikellotukseni:
-45mV
-Muistit 2750MHz Fast timing
-Power limit +10% (385W)
Se piti vielä mainita, että ei ole näin hiljaista näyttistä ollut ikinä ennen. Täydellä rasituksella tosiaan kotelotuulettimet ovat äänekkäämmät kuin kortti itse. Sekin oli todella iso yllätys, kun aikaisemmin testissä ollut 7900 XTX Nitro+ oli maksimikulutuksella aika kovaääninen.
Muistit täälläkin normaalisti pelatessa yleensä siinä 85 paikkeilla, eli pitkälti samaa linjaa mitä näissä kaikissa näyttää olevan, sen suhteen ei yllätys että kävi myös XTX muistit lämpöisenä kun vajaan kuukauden sitä käytti. Tuulettimet pyörii OC biosilla karkeasti siinä 1200-1300rpm paikkeilla. Hyvin useasti myös alle 1000rpm. Käytännössä äänetön kortti. Coil whinen sai kuulumiin kun hyppäsi 1900 FPS menussa, muuten ei kuulu mitään. Hotspot on oikeassa pelikäytössä myös nopeilla testeillä siinä 82 paikkeilla.
Kaikki mitä testailin kun oli asennettua pyöri täysillä asetuksilla. Ainut (vähemmän) yllättäen oli Indiana Jones Path Tracingilla 4K resoluutiolla, tästäkin sai tuunattuna pelattavan jos kelpaa konsolin FPS, eli 30-35. Ps. Pyörii muuten sitten Indy 4K @ Supreme asetuksilla myös mitä tunnin pelailin ~55-60fps. Että se siitä "ei kykene pelattavasti 4K" lausahduksesta tämän kanssa. 1440p pystyi sitten Indyssä pitämään patch tracingin päällä. Tämä vie täysin ainakin tuota 7900 XTX korttia mikä mulla oli, saa tässä toki ton VRAMin tukkoon jos oikein yrittää, mutta järki käteen niin ei tule ongelmaa ainakaan tällä hetkellä.
Ppyörii sitten esimerkiksi todella kivasti toi pykälän vanhempi Days Gone jos haluaa ajureista pistää FSR + FMF päälle 4K isoilla lukemilla. 100-120 FPS oli natiivisti tossakin @ 4K.
Kuvanlaatu vaikuttaa yleisesti jotenkin helkutin hyvältä tällä kortilla erityisesti kun vertaa XTX, en tiedä mitä taikoja ovat tehneet vai kuvittelenko, mutta RTX 4090 oli taas yleisesti kuvanlaatu parempi myös kun se oli koneessa XTX jälkeen.
Multa myös todella iso kyseenalaistaminen tälle "Ei ole 4K kortti". En näe mitään syytä miksi ostaa 7900 XT/X korttia tällä hetkellä, ellei ole joku aivan massiivisen pakottava tarve sille 20/24 gigan rammille.
Ei kaduta yhtään RTX 4090 -> 9070 XT vaihto, tämä kortti jää koneeseen ja 4090 lähtee tänään eteenpäin.
Pikaisesti myös ajelin Nomadin ja Timespyn, ei jaksanut juurikaan keskittyä vielä sen enempään näihinkään. Tuulettimeen ei hirveästi kannata kiinnittää huomiota, joko yolo säätö siellä oli kun unohdin vaihtaa testaamisen jälkeen. Defaultillla mennään ainakin toistaiseksi itse täällä.
Jäi muuten käyttöön nyt ihan -250MHz, -50Mv, 2730 Mhz + Fast timing, -15% power limit. Syvennytään joskus myöhemmin näihin sitten paremmin jos siltä tuntuu ja tulee tarve.
859,90€ oli hintaa siis tällä, tuli oikeasti pitkästä aikaa olo ATK-osan kanssa sitten 7800X3D vaihdoksen että oli täysin rahan arvoinen.
Ainut miinus että edelleen sama homma mikä oli XTX kanssa, eli muistin kellot ei laske ja käy lämpöisenä työpöydälläkin ellei ole Freesync käytössä, mutta se nyt ratkesi (taas) sillä että tuon nappasi päälle.