Missä sellainen puressa on? En nähnyt lainkaan.Koita nyt ainakin lyödä bios-kytkin hiljaiseen tilaan ja katso sitten miten pyörivät ja millaisilla lämmöillä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Missä sellainen puressa on? En nähnyt lainkaan.Koita nyt ainakin lyödä bios-kytkin hiljaiseen tilaan ja katso sitten miten pyörivät ja millaisilla lämmöillä.
Ei ole.Missä sellainen puressa on? En nähnyt lainkaan.
Itsellä kyllä ei noin korkealle nouse samoilla asetuksilla, 6 minuutin ajolla.(mem 95/hp89) Ootko antanu kortille kuormaa ja antanut jähtyä usemman kerran? Kortin thermal padit tarvinnee jokusen kuumennuksen ja jäähtymisen ennen kuin alkaa toimimaan ns kunnollaPowerColour Reaper 9070 XT. Onko nämä normaalit lämpötilat FurMarkissa? Toki peleissä ei nouse lämmöt noin korkeiksi, koska harvoin GPU load on pitkän aikaa 100%.
Adrenalin ajurit 25.3.1, Performance Tuning Default, kotelo auki (kiinni lämpötilat +4-5C)
![]()
Oletko kokeillut ilman kotelon kuoria/kylkiä? Laskeeko sillä yhtään?Sain vihdoin 9070XT Sapphire Puren mutta:
Kaikissa arvosteluissa näissä on tuulettimien kierrokset sanottu maksimissaan 1000-1200. Omassani huutaa 3DMarkkia pyörittäessä 1800rpm. Kotelona SSUPD meshlicious (erittäin hyvä ilmanvaihto ITX koossa), lämmöt GPU 57, Hotspot 75, muistit 90. Toinen hassu juttu, tuo RGB Sapphire logo välillä vilkahtaa pois tai resetoi valon värinkierron.
Onko omani jotenkin viallinen?
Kyllä, ei.Oletko kokeillut ilman kotelon kuoria/kylkiä? Laskeeko sillä yhtään?
Tästä tuntuu liikkuvan nyt jonkin verran väärinkäsitystä tai vähintäänkin epäselvää puhetta täällä, joten katsotaan päästäisiinkö selvyyteen.Ootko antanu kortille kuormaa ja antanut jähtyä usemman kerran? Kortin thermal padit tarvinnee jokusen kuumennuksen ja jäähtymisen ennen kuin alkaa toimimaan ns kunnolla
Minä käsitin että tuossa ihmeteltiin coren lämpöjä, GPU hotspot 105 astetta ja GPU 78.Tästä tuntuu liikkuvan nyt jonkin verran väärinkäsitystä tai vähintäänkin epäselvää puhetta täällä, joten katsotaan päästäisiinkö selvyyteen.
Se itse sirun päällä oleva PCM-materiaali, PTM7950, joka siis on puhtaasti lämpötahnan korvaava tuote (johon välillä "thermal padinakin" hassusti ja myös sekaannusta aiheuttavasti viitataan), on nimenomaan se joka löytää oikean suorituskykynsä vasta muutaman lämpösyklin jälkeen. Siis itse sirua/GPU-ydintä jäähdyttävä, jolla on vaikutusta ainoastaan itse coren ja sen hotspotin lämpöihin. Näissä voi siis näkyä jonkinlaista muutosta alun käytössä, josta se sitten ajan myötä tasapainottuu johonkin pisteeseen.
Muistien päällä on taas kait ihan perinteiset lämpötyynyt, jotka eivät käsittääkseni mitään burn-ineja ole koskaan vaatineet ja nämä on ne, joista yleensä thermal padeina puhutaan. Muistin lämmöt siis tuskin muuttuvat alun jälkeen merkittävästi mihinkään (jos puhutaan alle vuoden aikajänteistä). Korjatkaa, jos olen näiden suhteen jotenkin väärässä.
Onhan nuo muistitkin 102. Ei muiden kortit ole kyllä mielestäni noin kuumana käyneet, mitä nyt seuraillut eri lähteitä.Minä käsitin että tuossa ihmeteltiin coren lämpöjä, GPU hotspot 105 astetta ja GPU 78.
Karvadonitsia en ole itse kokeillut, voisihan tuota kokeilla mutta ajan korttia alivoltitettuna ja ehkä tehorajoilla enkä defaulttina.
Juu, 10+ kertaa.Itsellä kyllä ei noin korkealle nouse samoilla asetuksilla, 6 minuutin ajolla.(mem 95/hp89) Ootko antanu kortille kuormaa ja antanut jähtyä usemman kerran? Kortin thermal padit tarvinnee jokusen kuumennuksen ja jäähtymisen ennen kuin alkaa toimimaan ns kunnolla
Viittaa kyllä huonoon kontaktiin sekä muistien että ytimen osalta. Laittaisin takuuseen kunhan "kerkiää", ei tuo viikossa tai parissa riku noillakaan lämmöillä.Juu, 10+ kertaa.
Tällaisiin lukemiin Reaper nousi Steel Nomadin aikana. Temp 76, hotspot 104, memory 96.
Työpyötäkäytössä kahdella 144Hz näytöllä Power Draw 13-23W, tuulettimet pysyy pois päältä eli 0RPM, Temp 45, hotspot 47, memory 67.
![]()
![]()
Mitkä on jännitteet kuormassa? Minkähänlaista parannusta lämpöihin saisi alijännitteellä.Juu, 10+ kertaa.
Tällaisiin lukemiin Reaper nousi Steel Nomadin aikana. Temp 76, hotspot 104, memory 96.
Työpyötäkäytössä kahdella 144Hz näytöllä Power Draw 13-23W, tuulettimet pysyy pois päältä eli 0RPM, Temp 45, hotspot 47, memory 67.
![]()
![]()
Tiedossa on ja kyseistä materiaalia olen ennenkin käyttänyt, aiemmissakin korteissa. En vain jaksanut sitä alkaa erittelemään nimeltä, koska ei tuntunut relevantilta. Omien kokemuksien pohjalta Ptm7950 kerros ohenee hieman lämpösyklien jälkeen ja täten thermal padien kontakti ainakin teoriassa paranee, se että vaikuttaako se mihinkään käytännössä on eri juttu.Tästä tuntuu liikkuvan nyt jonkin verran väärinkäsitystä tai vähintäänkin epäselvää puhetta täällä, joten katsotaan päästäisiinkö selvyyteen.
Se itse sirun päällä oleva PCM-materiaali, PTM7950, joka siis on puhtaasti lämpötahnan korvaava tuote (johon välillä "thermal padinakin" hassusti ja myös sekaannusta aiheuttavasti viitataan), on nimenomaan se joka löytää oikean suorituskykynsä vasta muutaman lämpösyklin jälkeen. Siis itse sirua/GPU-ydintä jäähdyttävä, jolla on vaikutusta ainoastaan itse coren ja sen hotspotin lämpöihin. Näissä voi siis näkyä jonkinlaista muutosta alun käytössä, josta se sitten ajan myötä tasapainottuu johonkin pisteeseen.
Muistien päällä on taas kait ihan perinteiset lämpötyynyt, jotka eivät käsittääkseni mitään burn-ineja ole koskaan vaatineet ja nämä on ne, joista yleensä thermal padeina puhutaan. Muistin lämmöt siis tuskin muuttuvat alun jälkeen merkittävästi mihinkään (jos puhutaan alle vuoden aikajänteistä). Korjatkaa, jos olen näiden suhteen jotenkin väärässä.
Missäköhän kohdalla lämpötilat kuristaa menohaluja, korkealle antaa nousta.PowerColour Reaper 9070 XT. Onko nämä normaalit lämpötilat FurMarkissa? Toki peleissä ei nouse lämmöt noin korkeiksi, koska harvoin GPU load on pitkän aikaa 100%.
Adrenalin ajurit 25.3.1, Performance Tuning Default, kotelo auki (kiinni lämpötilat +4-5C)
Ovat selkeästi korkeampia kyllä kuin omassa Reaperissani. En juuri muista nähneeni ytimellä yli 60 asteen lämpöjä pelatessa tai eri 3DMark-benchmarkeja (ml. Steel Nomad) pyöritellessäni, hotspotit on tainnut alkaa seiskalla tai kasilla, ja muistilämmöt ovat pyörineet välillä 85-92. Nämä siis vakiona ajettuna.Juu, 10+ kertaa.
Kannattaa säätää se tuuletinkäyrä AMD softasta. Oma pure taitaa ottaa GPU lämmön hotspotista ja herkästi tulee kierroksia tuulettimien ja oletuksena käyrä on jostain syystä 100% saakka. Säätämällä saa hiljaiseksi. Lämpötilat on tässä tasaantuneet ihan kivasti, ilmeisesti pcm on asettunut paikalleen.Kokeilin koppa kyljellään, aivan sama tilanne (normi kopan asento gpu:lla)
Okei, varmaan omatkin kierrokset ovat normaaleita sitten. Ajattelin vaan jotain olevan pielessä, kun arvostelut kehuivat todella hiljaiseksi, ja kyllä vaikka sävy on ihan miellyttävä, on tuo 1800rpm selvästi meluisin jäähdytin kokoonpanossani.Yllätyin kyllä oman Puren kanssa, miten miellyttävää ääntä tuulettimet pitivät vaikka pyörivätkin ajoittain siellä 1600-1800RPM tietämillä.
Lisätestailun jälkeen totesin myös, että tulee Helldiversissa se 40-50% lisää potkua vs. 6900XT, mutta kortti löytyy silti nyt myyntiosiosta kun lähinnä benchmarkeja nykypelit itselle nykyään![]()
Kerropa vähän kun olet kerennyt testailemaan miltä vaihdos tuntuu. Näitä nyt ei NIIN paljon ole näkynyt ketkä on mennyt RTX 4090 -> 9070 XT, joten kiinnostaa ihan oikeat kokemukset. Vähän jäi kaivelemaan että olisiko pitänyt tuoho Nitroon mennä, Red Devilissä ei ollutkaan näemmä der Saksalaisen mukaan lämpötyynyjä takalevyssä. Ja olisi virtakaapelikin ollut valmiiksi kiinni powerissa
@Romet sulla näytti olevan Red Devil XT, mitenkä toi muistien lämpötila oikeassa käytössä? Furmarkissa olit kirjoitellut että 90c kiipeää. Oletko seurannut mikä on tilanne nyt?
Witcher 3 NG, kaikki herkut 4k + FSR4 Quality (1.3) 40+fps liittyy keskusteluun. Balanced (1.7) ei ole koko ajan 100% 60fps maksimilla.PowerColour Reaper 9070 XT. Onko nämä normaalit lämpötilat FurMarkissa? Toki peleissä ei nouse lämmöt noin korkeiksi, koska harvoin GPU load on pitkän aikaa 100%.
Se tuntuu vähän riippuvan mitä pelaa. Joissain peleissä tuntuu, että pääsee jopa sinne 1300-1400RPM tasolle. Pienellä alivoltituksella saa myös ihmeitä aikaan!Okei, varmaan omatkin kierrokset ovat normaaleita sitten. Ajattelin vaan jotain olevan pielessä, kun arvostelut kehuivat todella hiljaiseksi, ja kyllä vaikka sävy on ihan miellyttävä, on tuo 1800rpm selvästi meluisin jäähdytin kokoonpanossani.
Muissa testailuissa nousi 113 asti, kunnes Board Power Draw tippui ja lämmöt tasaantui 110.Missäköhän kohdalla lämpötilat kuristaa menohaluja, korkealle antaa nousta.
Tästä taisi olla kyse, mutta asia korjaantui kun käänsin koneen kyljelleen. Minulla on hieman harvinaisempi kotelo, jossa ilmanotto on pohjassa ja portit katossa, joten GPU on tässä pystyasennossa.Viittaa kyllä huonoon kontaktiin sekä muistien että ytimen osalta. Laittaisin takuuseen kunhan "kerkiää", ei tuo viikossa tai parissa riku noillakaan lämmöillä.
Hyvä tietää, olin jo tunkemassa buildia vanhaan H1 koteloon, joten pitäydytään nr200p:ssäMuissa testailuissa nousi 113 asti, kunnes Board Power Draw tippui ja lämmöt tasaantui 110.
Tästä taisi olla kyse, mutta asia korjaantui kun käänsin koneen kyljelleen. Minulla on hieman harvinaisempi kotelo, jossa ilmanotto on pohjassa ja portit katossa, joten GPU on tässä pystyasennossa.
Kyljellään (eli kun näytönohjain on "normaalissa" asennossa portit kohti seinää) lämmöt selkeästi paremmat. Ja tässä vielä kylki eli "katto" kiinni ja hiljaisempi.
GPU Temperature 78 ->59
GPU Hotspot 105 -> 83
Memory Temperature 102 -> 94
Fan Speed (RPM) 3035 -> 2256
![]()
Selkeytyi samalla mikä on seuraava upgrade, eli uutta koteloa etsimään tämän Jonsbo VR2:n tilalle.
TLDR: PowerColour Reaper 9070 XT lämmöt nousee merkittävästi, jos se on kotelossa pystyasennossa.
Ovat selkeästi korkeampia kyllä kuin omassa Reaperissani. En juuri muista nähneeni ytimellä yli 60 asteen lämpöjä pelatessa tai eri 3DMark-benchmarkeja (ml. Steel Nomad) pyöritellessäni, hotspotit on tainnut alkaa seiskalla tai kasilla, ja muistilämmöt ovat pyörineet välillä 85-92. Nämä siis vakiona ajettuna.
Nyt ettei mene ihan mutuiluksi niin tällasia kierroksia vakiona testipenkissä. Kyseessä siis non-XT. Eli kyllä tämä on ihan oikeasti hiljainen. Sekoitin kotelossa oloon, jossa vähän kehnohko ilmanvaihto.Se tuntuu vähän riippuvan mitä pelaa. Joissain peleissä tuntuu, että pääsee jopa sinne 1300-1400RPM tasolle. Pienellä alivoltituksella saa myös ihmeitä aikaan!
Oliko sulla tästä jotain kuvankaappausta? Voin kanssa tsekata suoraan Asukselta jos tälläinen oli.
Olitko DDU:stakin laittanut eston päälle?Tuossa aikaisemmin oli jo puhetta asiasta, mutta varsinaista ratkaisua en ole vieläkään tätä kautta enkä Googlella löytänyt.
Eli 9070 XT asennettu ja ollut kovassa käytössä, itse kortti (9070 XT Prime) on toiminut moitteettomasti, mutta ajuripäivitysten kanssa on ollut ongelmia. Ohjain päivittää itsensä jatkuvasti takaisin viimeisimmästä versiosta versioon 24.30.31.02. On yritetty regeditin kautta tehdä Googlella löytyneiden ohjeiden mukaisesti esto Windowsin ajuripäivityksiin, on ajettu useampaan kertaan DDU:lla kaikki ohjelmistot pois, mutta silti aina heittää takaisin tähän samaan versioon uusimmasta.
Olisiko kellään vinkata miten estää ajuripäivitykset Windowsin tasolla mikäli kyse on tästä? Windows 11 käytössä.
Enpäs muuten ollut. Kiitos vinkistä! Tämä seuraavaksi kokeiluun.Olitko DDU:stakin laittanut eston päälle?
Käyttäjä taisi vastata että hänellä ei ole mitään kuvaa asiasta otettuna...Kysyitkö/vastasiko nämä mitään?
Reaperissä on aika suljettu takalevy ja iso shroudi. Irti vaan ja nippusiteillä pari kotelotuuletinta vakioiden tilalle.Muissa testailuissa nousi 113 asti, kunnes Board Power Draw tippui ja lämmöt tasaantui 110.
Tästä taisi olla kyse, mutta asia korjaantui kun käänsin koneen kyljelleen. Minulla on hieman harvinaisempi kotelo, jossa ilmanotto on pohjassa ja portit katossa, joten GPU on tässä pystyasennossa.
Kyljellään (eli kun näytönohjain on "normaalissa" asennossa portit kohti seinää) lämmöt selkeästi paremmat. Ja tässä vielä kylki eli "katto" kiinni ja hiljaisempi.
GPU Temperature 78 ->59
GPU Hotspot 105 -> 83
Memory Temperature 102 -> 94
Fan Speed (RPM) 3035 -> 2256
Selkeytyi samalla mikä on seuraava upgrade, eli uutta koteloa etsimään tämän Jonsbo VR2:n tilalle.
TLDR: PowerColour Reaper 9070 XT lämmöt nousee merkittävästi, jos se on kotelossa pystyasennossa.
Jos on pro versio, niin ryhmäkäytäntö on ollut toimiva tapa estää ajuripäivitykset. Täppi DDU:sta ei ainakaan täällä toiminut.Enpäs muuten ollut. Kiitos vinkistä! Tämä seuraavaksi kokeiluun.
Omat kokemukset nyt tuosta alivoltituksesta ja Steel nomadista ovat sellaiset, että -100mV menee kyllä yksi kierros läpi helposti, -60mV menee steel nomad stressitesti läpi kerran ehkä voi mennä jopa kaksi, mutta satunnaisesti kaatuu. Nyt löydetty oikeasti vakaa alivoltitus on -45mV mitä en ole saanut kaatumaan millään. Eli vaikka yhden kierroksen menee stressitestiä läpi, niin se ei omalla kohdalla kertonut mitään vakaudesta, toki itsellä on Nitro+ ja siinä on korkea power limitti mitä pidän maksimissa. Jos laskisin power limittiä niin olisi varmaan kovempikin alivoltitus vakaa.Meneekö Steel nomadin läpi, omassa reaperissa ihan maksimi voltit -65mv, tuosta alemmas on enemmän tai vähemmän epävakaa vaikka miten rukkaisi asetuksia.
Erittäin positiivisesti yllättynyt olen. Näyttönä itselläni on 42" LG C3 OLED tv jonka pystyy laittamaan UW-moodiin jolloin myös resoluutio laskee. Tarkoitus oli pelailla tuolla UW-moodilla, mutta näyttiksen tehokkuus pääsi yllättämään, tähän mennessä melkein pelissä kuin pelissä saa laittaa grafiikka-asetukset täysille, (ilman säteenseurantaa) jos vain suostuu FSR käyttämään.Kerropa vähän kun olet kerennyt testailemaan miltä vaihdos tuntuu. Näitä nyt ei NIIN paljon ole näkynyt ketkä on mennyt RTX 4090 -> 9070 XT, joten kiinnostaa ihan oikeat kokemukset. Vähän jäi kaivelemaan että olisiko pitänyt tuoho Nitroon mennä, Red Devilissä ei ollutkaan näemmä der Saksalaisen mukaan lämpötyynyjä takalevyssä. Ja olisi virtakaapelikin ollut valmiiksi kiinni powerissa
@Romet sulla näytti olevan Red Devil XT, mitenkä toi muistien lämpötila oikeassa käytössä? Furmarkissa olit kirjoitellut että 90c kiipeää. Oletko seurannut mikä on tilanne nyt?
Itsekin erittäin tyytyväinen, tuntui että tuo Adrenalin softa "kypsyi" tuossa 7800XT:een aikoihin. Silloin oli vielä pientä sanomista, ainakin aluksi mutta olen saanut sellaisen kuvan että tämä launch mennyt kivuttomasti ajurienkin osalta. Mukavaa oli myös huomata että kone ei mene täysin juntturaan kun kellotukset pettää, sitä oli vielä 7800XT:een kanssa. Tämän kortin kanssa on aina kuva palautunut eikä ole tarvinnut uusiksi käynnistellä. Kun noita kellotuksia haki ja sääteli.Erittäin positiivisesti yllättynyt olen. Näyttönä itselläni on 42" LG C3 OLED tv jonka pystyy laittamaan UW-moodiin jolloin myös resoluutio laskee. Tarkoitus oli pelailla tuolla UW-moodilla, mutta näyttiksen tehokkuus pääsi yllättämään, tähän mennessä melkein pelissä kuin pelissä saa laittaa grafiikka-asetukset täysille, (ilman säteenseurantaa) jos vain suostuu FSR käyttämään.
4K:lla Stalker 2 pystyi heittämään grafiikka-asetukset täysille, jopa säteenseurannan, Silent hill 2 pyörii maksimiasetuksilla säteenseurannan kanssa, Black ops 6 siinäkin maksimiasetukset,
Indiana jonesissa pitää säteenseuranta kytkeä pois päältä tai muuttuu diashowksi, mutta muuten siinäkin saa heittää asetukset maksimille. Kaiken kaikkiaan olen todella positiivisesti yllättynyt ja nyt vielä enemmän kyseenalaistan Sampsan suosituksen ostaa tehokkaampaa 4k:lle. Tosiaan kun siirryin 4090:sta tähän korttiin niin luulin että joudun resoluutiota ja asetuksia laskemaan, mutta omien kokemuksien mukaan ainoa mistä jään nyt paitsi on tuo path tracing.
Testit jatkuu, mutta jumankekkuli ku AMD julkaisi JYTKYN eikä kaduta vaihto yhtään!
Tässä vielä omat ylikellotukseni:
-45mV
-Muistit 2750MHz Fast timing
-Power limit +10% (385W)
Se piti vielä mainita, että ei ole näin hiljaista näyttistä ollut ikinä ennen. Täydellä rasituksella tosiaan kotelotuulettimet ovat äänekkäämmät kuin kortti itse. Sekin oli todella iso yllätys, kun aikaisemmin testissä ollut 7900 XTX Nitro+ oli maksimikulutuksella aika kovaääninen.
lähtisin powerlimitin säädön sijaan ennemmin laittamaan -offsettiä taajuuteen, jottei boostaa niin ylös joka sen kaatumisen aiheuttaa, kun jännite ei riitä ja GPU nostaa taajuutta jännitteeesen nähden suhteettoman ylösErittäin positiivisesti yllättynyt olen. Näyttönä itselläni on 42" LG C3 OLED tv jonka pystyy laittamaan UW-moodiin jolloin myös resoluutio laskee. Tarkoitus oli pelailla tuolla UW-moodilla, mutta näyttiksen tehokkuus pääsi yllättämään, tähän mennessä melkein pelissä kuin pelissä saa laittaa grafiikka-asetukset täysille, (ilman säteenseurantaa) jos vain suostuu FSR käyttämään.
4K:lla Stalker 2 pystyi heittämään grafiikka-asetukset täysille, jopa säteenseurannan, Silent hill 2 pyörii maksimiasetuksilla säteenseurannan kanssa, Black ops 6 siinäkin maksimiasetukset,
Indiana jonesissa pitää säteenseuranta kytkeä pois päältä tai muuttuu diashowksi, mutta muuten siinäkin saa heittää asetukset maksimille. Kaiken kaikkiaan olen todella positiivisesti yllättynyt ja nyt vielä enemmän kyseenalaistan Sampsan suosituksen ostaa tehokkaampaa 4k:lle. Tosiaan kun siirryin 4090:sta tähän korttiin niin luulin että joudun resoluutiota ja asetuksia laskemaan, mutta omien kokemuksien mukaan ainoa mistä jään nyt paitsi on tuo path tracing.
Testit jatkuu, mutta jumankekkuli ku AMD julkaisi JYTKYN eikä kaduta vaihto yhtään!
Tässä vielä omat ylikellotukseni:
-45mV
-Muistit 2750MHz Fast timing
-Power limit +10% (385W)
Se piti vielä mainita, että ei ole näin hiljaista näyttistä ollut ikinä ennen. Täydellä rasituksella tosiaan kotelotuulettimet ovat äänekkäämmät kuin kortti itse. Sekin oli todella iso yllätys, kun aikaisemmin testissä ollut 7900 XTX Nitro+ oli maksimikulutuksella aika kovaääninen.
Pitäisi laskea kellotaajuutta niin alas, että siinä ei omalla kohdalla ole järkeä. Steel nomad kaatuu 2900MHz tuntumassa alemmilla volteilla ja nyt kellotaajuudet ovat 3000MHz-3300MHz vähän pelistä riippuen.lähtisin powerlimitin säädön sijaan ennemmin laittamaan -offsettiä taajuuteen, jottei boostaa niin ylös joka sen kaatumisen aiheuttaa, kun jännite ei riitä ja GPU nostaa taajuutta jännitteeesen nähden suhteettoman ylös
Powerlimitin tulen laittamaan maksimiin ja taiteillen jännitteellä sekä GPU MHz offsetin kanssa vakaaksi. Tällein toimin muutaman päivän päästä kun kerkee asennella tuon.
TimeSpylläkin ainakin ennen sai hyvin herkästi kaatumaan, lisäksi se veti tuon powerlimitin tukkoon ja joutu taiteilemaan jännitteen kanssa.Pitäisi laskea kellotaajuutta niin alas, että siinä ei omalla kohdalla ole järkeä. Steel nomad kaatuu 2900MHz tuntumassa alemmilla volteilla ja nyt kellotaajuudet ovat 3000MHz-3300MHz vähän pelistä riippuen.
Näin itsekin suosittelin aikaisemmin, alivoltittaessa se jännitekurvi siirtyy (matemaattisesti) vasemmalle ja taajuuteen tulevat ylläripiikit on kohtalokkaampia silloin.lähtisin powerlimitin säädön sijaan ennemmin laittamaan -offsettiä taajuuteen, jottei boostaa niin ylös joka sen kaatumisen aiheuttaa, kun jännite ei riitä ja GPU nostaa taajuutta jännitteeesen nähden suhteettoman ylös
Powerlimitin tulen laittamaan maksimiin ja taiteillen jännitteellä sekä GPU MHz offsetin kanssa vakaaksi. Tällein toimin muutaman päivän päästä kun kerkee asennella tuon.
Liian korkea taajuus kun liian vähän jännitettä, niin kaatuu, siksipä tämän kanssa etsiskellen tasot että mikä jännite riittää siihen haluttuun taajuusmaksimiin.
Jos tuota himmeliä alkaa sekottamaan vielä powerlimitillä, todennäköisesti osassa pelejä/benchejä kaatuu ja osassa ei, koska rasitus(watit) erilaista ja boostaa ilman GPU MHz offsettiä jälleen liikaa
taisin 3dmark.com/searchista spottaa yhden joka kenties ajettu vedellä, lämmöt oli 43'C ja pisteet erinomaiset, piikkipaikalla tuolloin, en muista minkä benchin numeroita katoinNäin itsekin suosittelin aikaisemmin, alivoltittaessa se jännitekurvi siirtyy (matemaattisesti) vasemmalle ja taajuuteen tulevat ylläripiikit on kohtalokkaampia silloin.
Eli antaisin ensin olla alivoltit sellaisenaan ja laskisin sitä suurinta taajuuspoikkeamaa alaspäin. Ja uutta testiä tulille.
Tällä tavoin sain Reaperin kanssa -100 alivoltituksen vakaaksi, laskin 300:sta 100:aan taajuuspoikkeamaa ja powerlimit sai koko ajan olla se plus 10.
Ja on vakaa nyt pelatessa ja Steel Nomad menee myös stressitestissä 20 kierrosta vakaasti. Pisteet oli myös mukavat, vaikka laskin tuota taajuuspoikkeamaa.
Tuossa juuri se ongelma omalla kohdalla on, että kun se koko jännitekurvi laskee, niin ne kyykkäykset alemmilla volteille ei ole tullut siellä korkeilla kelloilla vaan juuri alemmilla kelloilla milloin kuorma on todella raskasta. Se että saisin kovemman vakaan alivoltituksen tarkoittaisi joko sitä, että pitäisi power limittiä laskea jonkun verran, taikka rajoittaa kellotaajuudet alle 2900MHz.Näin itsekin suosittelin aikaisemmin, alivoltittaessa se jännitekurvi siirtyy (matemaattisesti) vasemmalle ja taajuuteen tulevat ylläripiikit on kohtalokkaampia silloin.
Eli antaisin ensin olla alivoltit sellaisenaan ja laskisin sitä suurinta taajuuspoikkeamaa alaspäin. Ja uutta testiä tulille.
Tällä tavoin sain Reaperin kanssa -100 alivoltituksen vakaaksi, laskin 300:sta 100:aan taajuuspoikkeamaa ja powerlimit sai koko ajan olla se plus 10.
Ja on vakaa nyt pelatessa ja Steel Nomad menee myös stressitestissä 20 kierrosta vakaasti. Pisteet oli myös mukavat, vaikka laskin tuota taajuuspoikkeamaa.
Tuossa juuri se ongelma omalla kohdalla on, että kun se koko jännitekurvi laskee, niin ne kyykkäykset alemmilla volteille ei ole tullut siellä korkeilla kelloilla vaan juuri alemmilla kelloilla milloin kuorma on todella raskasta. Se että saisin kovemman vakaan alivoltituksen tarkoittaisi joko sitä, että pitäisi power limittiä laskea jonkun verran, taikka rajoittaa kellotaajuudet alle 2900MHz.
Juu, luonnollisesti nämä on aina korttikohtaisia säätöjä ja sirulottoa. Omassa tapauksessa kortti on vakaa -100 jännitteellä kuorma kuin kuorma. Silent Hill 2 remakessa näin 100:sen taajuusrajalla sellaista 3100-3200mhz. Mutta 300:sadan taajuusrajalla tuli piikki 3400 mhz:hiin saakka ja sitä tuo -100 alivoltitus ei enää sietänyt vaan kippasi nurin.Tuossa juuri se ongelma omalla kohdalla on, että kun se koko jännitekurvi laskee, niin ne kyykkäykset alemmilla volteille ei ole tullut siellä korkeilla kelloilla vaan juuri alemmilla kelloilla milloin kuorma on todella raskasta. Se että saisin kovemman vakaan alivoltituksen tarkoittaisi joko sitä, että pitäisi power limittiä laskea jonkun verran, taikka rajoittaa kellotaajuudet alle 2900MHz.
Ei se vaikuta yhtään noihin raskaiden pelien kellotaajuuksiin. Pitäisi pistää -400-500MHz että steel nomadissa laskisi kellotaajuudet, koska siinä on niin raskas se kuorma, että ilman rajoituksia kellot pyörivät 2900-3000 välimaastossa.tietämättä vielä suuremmin tuon piirin elosta, niin jos miettii että lassoaisi vaikka -50MHz gpu mhz offsettiä, leikkaisiko se ylipäätään ne suurimmat taajuuspiikit pois, joiden aikana kaatuen?
jännitteiden kanssa mittalaittein näin tapahtuu tilanteiden vaihdellessa, softat eivät kerkeä rekisteröidä. Eli tapahtuuko pellin alla jotain mitä silmät ei näe![]()
juu nähtäväksi jää, varmaan viikon päästä kerennyt koheltaa riittämiin ja todeten että tekemätön paikkaEi se vaikuta yhtään noihin raskaiden pelien kellotaajuuksiin. Pitäisi pistää -400-500MHz että steel nomadissa laskisi kellotaajuudet, koska siinä on niin raskas se kuorma, että ilman rajoituksia kellot pyörivät 2900-3000 välimaastossa.