Radeon RX 9070 XT & 9070 -ketju (Navi 48)

Kyllähän se siltä alkaa tuntua että Sapphiren Pulse 9070 XT houkuttaa. Ilmeisesti pelatessa hiljaisin kortti ainakin mitä techpowerupilta löytyy asiasta. Nitron voisin huolia jos siinä ei olis 12VBBQ-liitintä tai se olisi tehty kuormantasauksen kanssa. Mistähän helvetistä tuommoisen Pulsen voisi saada mitenkään järkevään hintaan?

Witcher 3 1080p ja FSR4 natiiviresolle - rauhoittaa kuvan todella hyvin ja pyörii kevyesti.

Kortti hankittu lähinnä vanhan 1080p/60Hz projektorin syötteeksi ja hyvin toimiva AA korostuu, nopealla kokeilulla olen vaikuttunut.

Edelleen kutkuttaisi tuo 4K reso, oiskohan ihan pönttöä lähtee yrittää ajaa tällä moista? optiscaleri käyttöön ja kovaa ajoa? joskus oli 6900xt:llä 4k kokeilussa, ei tosiaan silloin jäänyt käyttöön mutta muistan vaan sen terävyyden mitä 4k antoi vs 1440p.

Kuinka moni rokkaa täällä 4k:lla?

Edelleen kutkuttaisi tuo 4K reso, oiskohan ihan pönttöä lähtee yrittää ajaa tällä moista? optiscaleri käyttöön ja kovaa ajoa? joskus oli 6900xt:llä 4k kokeilussa, ei tosiaan silloin jäänyt käyttöön mutta muistan vaan sen terävyyden mitä 4k antoi vs 1440p.

Ite pelailen 4K:lla ja mietin, että onkohan tämä 9070 liikaa. Tai ettei anna tarpeeksi vs 6900XT. Helldivers 2 on varmaan raskain peli mitä pelailen ja sekin pyörii 6900XT:llä low/medium asetuksilla 100fps. 9070:llä 20-30 enemmän.

tulipa tilattua 9070 xt pure, taitaa olla melkein 20v kun viimeksi ollu punaisen leirin näyttistä koneessa (poislukien igpu ja läppärit) niin hyvä välillä vähän testailla muutakin :D

Ite pelailen 4K:lla ja mietin, että onkohan tämä 9070 liikaa. Tai ettei anna tarpeeksi vs 6900XT. Helldivers 2 on varmaan raskain peli mitä pelailen ja sekin pyörii 6900XT:llä low/medium asetuksilla 100fps. 9070:llä 20-30 enemmän.

Päivitin 6900XT -> 9070XT, synteettiset näyttää ~50% nopeuslisää, vaikka 6900XT oli vesillä ja isoilla tehoilla.

Itsekin tuli 6800xt päivitettyä tuohon nitro+ 9070 xt ja ei voi olla kuin tyytyväinen. helpoin ja hiljaisin kortti mitä oon tähän mennessä omistanu, pyörii 4k:kin nyt ainakin noissa omissa peleissä hyvin. Ja en tiiä onko AMD kanssa käyny tuuri vai Nvidian kanssa huono tuuri aikoinaan, mutta ei ole AMD korteissa ollut yhtään coil whine ongelmaa kun Nvidialla sai ihan muutamat kortit aina käydä läpi että löytyi sopiva.

Kyllähän se siltä alkaa tuntua että Sapphiren Pulse 9070 XT houkuttaa. Ilmeisesti pelatessa hiljaisin kortti ainakin mitä techpowerupilta löytyy asiasta. Nitron voisin huolia jos siinä ei olis 12VBBQ-liitintä tai se olisi tehty kuormantasauksen kanssa. Mistähän helvetistä tuommoisen Pulsen voisi saada mitenkään järkevään hintaan?
Itse ostin Datatronicista. Tilauksen aikaan hinta oli 849€, nyt muutaman kympin enemmän. 👍

Päivitin 6900XT -> 9070XT, synteettiset näyttää ~50% nopeuslisää, vaikka 6900XT oli vesillä ja isoilla tehoilla.
Noin paljoa ei Helldivereihin tullut potkua millään. Toki itsellä non-xt. Täytyy myös todeta, että alla on Linux niin voi olla että 9070 ei vielä ihan täysissä voimissa ole.

Mutta joo täytyy vähän miettiä kummalla kortilla jatkaisi. Jos jollakin on 9070 Purelle iso tarve niin saa laittaa viestiä niin on eka jonossa jos päätän tästä luopua. :D

Edit: 740€ oli ostohinta niin sillä tuo mahdollisesti vaihtaisi omistajaa.

Itse on tullut käytettyä 4K noin pari vuotta, siitä lähtien kun uuden koneen kasasin. Itselle riittänyt RTX3070 tehot ihan OK. Nyt toki tulossa iso parannus 9070 XT:n merkeissä. 👍

Itse on tullut käytettyä 4K noin pari vuotta, siitä lähtien kun uuden koneen kasasin. Itselle riittänyt RTX3070 tehot ihan OK. Nyt toki tulossa iso parannus 9070 XT:n merkeissä. 👍
Itse myös pelaillut 4k:na tosin läppärillä ja mobiili 3070. joutuu vähän grafiikoita laskemaan että saa edes siedettävän 60fps mutta nyt tulee 5080 kun ei 9070 xt tarttunut matkaan vaikka yritti.

Hyvin laukkaa Red Devil xt Time Spyssä

9070xt timespy.jpg

Kokeilin vähän muutamaa peliä 9070XT Purella. Täysin vakiona vedin tottakai.
Hitsi, tää on *hiljainen* kortti :o Cyberpunkissa sentään tuulettimet jopa käynnistyy, mut jäi Arcticin (erittäin hiljaisten) AIO-tuulettimien äänen alle.
Edellinen oli Gigabyten 6700XT ja se kuormitettuna huusi kuin riivattu, tällä lähinnä alkaa kuulumaan ilmavirrasta johtuvaa kohinaa suurella teholla.

Ei voisi olla tyytyväisempi!

PS, vielä kun saisi taisteltua Linuxilla homman toimimaan - periaatteessa kaikki on OK (kerneli + MESA jne.), mutta ei halua potkia yhteistyössä ihan täysin silti. No, tutkitaan... ehkä tällä viikolla tulee vielä 4TB NVMe, niin saa viimein luovuttua mekaanisesta levystä kokonaan kans.

Reaper XT kotiutettu ja asennettu. Vaikuttaa todella hyvältä! Kokeilin pikaiset säädöt max freq -150, voltit -85 ja power limit +10%. Firestrikessä graphics score 30149 ja HWInfo64:ssa GPU total graphics power 284w ja total board power 336w.

Reaper XT kotiutettu ja asennettu. Vaikuttaa todella hyvältä! Kokeilin pikaiset säädöt max freq -150, voltit -85 ja power limit +10%. Firestrikessä graphics score 30149 ja HWInfo64:ssa GPU total graphics power 284w ja total board power 336w.
Meneekö Steel nomadin läpi, omassa reaperissa ihan maksimi voltit -65mv, tuosta alemmas on enemmän tai vähemmän epävakaa vaikka miten rukkaisi asetuksia.

Oliko tuo Days Gone testi myös siis 4K resoluutiolla kun kaikki tapissa, sekä pelailitko minkä verran että tosiaan jaksoi puskea tuon yli 100fps tasaisesti?
Asetukset oli valittu "Very High", maastossa kun olin niin pyöri tasaisesti reilu 100, siirryin eri paikkaan jossa autoja, zombeja paljon yms niin sitten kävi 80-90 FPS tienoilla. Kun ajelin pyörällä pari minuuttia niin näytti tältä, 9070XT stock:

1741882219462.png

Saihan 2021 Days Gone TPUn testissä 3090 jo 83 FPS: Days Gone Benchmark Test & Performance Review

Ja 9070XT on reilusti 3090 nopeampi + varmaan pelin suorituskykykin parantunut patchien myötä.

Samalla tasolla Sapphiren korteilla kun pl +10, väittäisin että normaalia. Tuuletin käyrällä saa vähän hierottua mutta en ole ottanut paineita.
AMD:n softan tuuletinkäyrä menee näköjään hotspot lämmön mukaan ja mulla kun se pyörii 88-91c niin ei paljoa käyrää säädellä :D
Edit: ja siis 100% hotspot tippuu 90-->88

Joku linkkasi jo aikaisemmin, että thermal padit vaatii kymmenisen lämmitystä, että toimii kunnolla. Äkkiseltään sanoisin, että onnjoku merkitys. XT Primellä tuntuu että vähän lämmöt laski ensimmäisistä ajoista ja sai enemmän alivoltitettua.

Kerran mennyt mulla Steel Nomad läpi -85mv Pulsella, kun saisi yhden hyvän runin -90mv nii tulis pohjat 3900x+9070xt yhdistelmällä.

Alkutuntumat on kyllä hyvät tähän korttiin. Itsellä ehkä hiukan enemmän ottaa tuulettimet kierroksia kuin osalla täällä, mutta päihittää kyllä helposti hiljaisuudellaan entisen Reference 6900 XT:n. Coil whine ollut myös lähes olematonta.

Viimeksi muokattu:
Steel Nomadista kannattaa ajaa se 20 kierroksen loop-stressitesti, se pelkkä kierroksen ajo ei paljoa ainakaan vakaudesta kerro. Tässä oma Reaperilla -100 jännitteelle, plus 100 corelle, ja muistit 2700mhz. Fps testissä oli päälle 73 keskimääärin. Pelkkä kierroksen testiajo menee paljon suuremmillakin alijännitteillä läpi, mutta stressitestissä usein kippasi siinä 10 loopin kohdalla. Ainakin kun kokeilin -120.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nuo monien arvosteluiden -150 alikellotukset on sellaisia super-positiivisia 3dmarktuloksia, jotka ei kyllä monen kortin kohdalla kerro pelivakaudesta paljoakaan. Toki jos korkean wattirajan kortteja, sitten pelivaraa enemmän.

Viimeksi muokattu:
FSR4-kokeiluja tehnyt Optiscalerilla,

Tein hyvin rajallisia kokeiluja, Witcher 3 NG ja Cyberpunk, Optiscaler + FSR4 tosiaan on avain ensin turhautumiseen ja sitten 4k-pelaamiseen monilla karkeilla, loppu riippuu siitä kelpaako kompromissi - uskoisin että monille kelpaa. Toivottavasti ilmaantuu parempi asennusohjelma tai muu tie nopealle FSR4-tuen laajentumiselle.

Vulkanillahan tämä ei toimi vielä ollenkaan, jää nyt Indy aloittamatta ja odottelemaan pätsiä :)

Ollut vaikka minkälaisia ongelmia asus prime 9070xt kanssa. Stuttering, black screen, fps drops. Otin amd freesync pois käytöstä niin kaikki minun ongelmat hävisi. Pubg tasaisesti 150fps ultralla render 120% dx 11 enhanced 1440p. Wreckfest ultralla n. 240fps 1440p

Viimeksi muokattu:

Mä rokkaan 4K:lla, kirjoitin kokemuksia aiemmin tänne: Radeon RX 9070 XT & 9070 -ketju (Navi 48)

Itse olen pelien suhteen kaikkiruokainen enkä pelaa uusimpia pelejä, niin voin vahvasti suositella 4K:ta. Jos taas pelaat pääasiassa jotain CB 2077 / Black Myth: Wukong niin saattaa tuntua ettei 9070XT riitä.

Itse olen ollut kyllä tyytyväinen, laadukas G80SD näyttönä ja VRR toimii niin ~100 FPS on edelleen todella sulavan näköistä. Kuten aiemminkin olen kirjoittanut niin Radeonilla saa 1/2 RTX 5090 tehoista 1/4 hinnalla. ☺️

Statistiikka

Viestiketjuista
271 141
Jäsenet
76 711
Uusin jäsen
Antony

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom