Tuli käytettyä eilen omaa korttia auki, koska minulla oli epäilys ettei kontakti ole aivan sitä mitä sen pitäisi olla. Ei piirillä eikä muisteilla.
Nestemetalli näytti vähän toispuoleiselta, joten korjasin sitä hieman ja koitin olla entistä huolellisempi kasatessa.
Muisteilla on 0.5mm kuparishimmit sekä Upsiren UX Pro - puttyä. Samaa töhnää on myös VRM-pääteasteilla.
Aiemmin olin laittanut shimmit Kryonautilla blokkia vasten ja putty shimmien/piirien välissä. Nyt muutin tuon "oikeaoppisemmaksi", eli pistin kuparit piirejä vasten Kryonautilla "heatspreadereiksi" ja putty sitten shimmien ja blokin väliin.
Tämän seurauksena Memory Junction temp tippui memtest_vulkan rääkissä 76:sta 68 asteeseen ja muisteja pystyy ajamaan ainakin 30-40MHz kovemmilla taajuuksilla. Puttyn kontakti ei aiemmin ollut aivan 100% parin piirin kohdalla.
Aika vinhaa, että pelkät GDDR6-muistit vievät tuossa rääkissä HWiNFO:n mukaan n. 75W tehoa, ihmekään että käyvät kuumana.
Huom. kuvassa tuota puttyä on muistien päällä n. tuplamäärä tarvittavasta! Piirien ja blokin väli on "kuivana" n. 0.7-0.8mm, eli eihän sitä siellä oikeasti paljoa tarvita shimmin kanssa.
Meinasin laittaa myös backplaten takasin paikoilleen. Meinaamiseksihan tuo jäi, koska Alphacoolin 3mm paksu alumiininen backplate ottaa kiinni X670E GENE:n VRM heatsinkin typerään muotoon! Juuri tuon vuoksi olen tätä emoa manannut, kun PCIe-slotti on pykälää liian korkealla.
Toistaiseksi siis edelleen ilman backplatea mennään. Jos otan emolta VRM heatsinkin irti ja koneistan siitä parin millin siivun, se on heipat uuden emon takuulle. Puukotetulla näyttiksellä nyt ei todellakaan ole enää takuuta, joten taitaa tuo backplate kokea pientä muotoilua. Itseasiassa siihen täytyy joka tapauksessa tehdä kolot vielä DDR5-slottien kiinnikkeille, koska se osuu niihinkin..
Mielenkiintoista. Kyseessä nyt on aftermarket-vesiblokki jossa paksu backplate ja lähes 3mm rakoa sen ja piirilevyn välissä, mutta mahtaakohan jollain muulla näytönohjaimella ihan tehtaalta tullessaan olla sopivuusongelmia ko. emoon?
Ainakin 6900XT Liquid Devil Ultimatessa, jossa on EK:n blokki, tuo backplate oli stampatty jostain 1mm alumiinista joten saattaisi sopia. Eiköhän siihenkin ole normit, mihin mittoihin tehdastekoisen näytönohjaimen täytyy sopia..