Radeon RX 7900 XTX & 7900 XT -ketju (Navi 31)

Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
453
Täällä kans Pulse toiminut moitteitta so far, ei edes lähde tuulettimet käyntiin puolet ajasta ja silloin kun pyörivät niin en ole kyllä huomannut coil whinea.
 
Liittynyt
01.10.2019
Viestejä
300
Joo, Sapphire Pulse 7900xt leiristä ilmoittaudun myös kertomaan, että jäähy on hyvä ja ei omassakaan mitään coil ääniä. Lisäksi kyseinen kortti on huomattavasti pienempi mitoiltaan (taisi olla kevyempikin) kuin esim TUF tai Asrock PhantomGaming (=halvin) vastaava, mutta jäähy on joko yhtä hyvä tai parempi kuin kalliimpi TUF.

Ja hienomman näköinen, pulsen tyylitys on varsin AMD mallinen tummaa ja pientä tummanpunaista korostusta. Itsekin päädyin tuohon malliin parhaan laatu-hinta suhteen omaavana vaihtoehtona, eikä tarvinnut psu uusia (750w täällä).
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 397
Nykypäivänä ei ole high end korttia jossa ei olisi coil whineä jossain muodossa, joko se surisee, sirisee tai rutisee, jotkut ei vain kuule noita ääniä / kiinnitä huomiota.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 128
Nykypäivänä ei ole high end korttia jossa ei olisi coil whineä jossain muodossa, joko se surisee, sirisee tai rutisee, jotkut ei vain kuule noita ääniä / kiinnitä huomiota.
Silti äänissä voi olla eroja. Oma Sapphire Pulse RX 7900 XT on coil whinen suhteen hiljaisin näytönohjain, minkä olen omistanut. Ja näytönohjaimia olen omistanut vuodesta 2016 alkaen yhteensä 13 kappaletta. Toki tuo voi olla pitkälti tuurista ja virtalähteestä kiinni. Myös äänekkäitä yksilöitä on mahtunut joukkoon, mutta RMA:ta ei ole vielä coil whinen takia tarvittu. Ehkä häiritsevin tapaus oli Asuksen vinkuva ja vikisevä emolevy korvan vieressä olevassa kotelossa :D
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 856
Nykypäivänä ei ole high end korttia jossa ei olisi coil whineä jossain muodossa, joko se surisee, sirisee tai rutisee, jotkut ei vain kuule noita ääniä / kiinnitä huomiota.
Kannattaa myös huomioida että käyttötarkoitus vaikuttaa. Oma kortti vinkui kun pieni sika 1440p/240fps näytön kaverina, mutta 4k/120fps näytöllä ääntä kuuluu ainoastaan muutaman pelin alkuvalikossa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 734
Nykypäivänä ei ole high end korttia jossa ei olisi coil whineä jossain muodossa, joko se surisee, sirisee tai rutisee, jotkut ei vain kuule noita ääniä / kiinnitä huomiota.
Jäähy vaikuttaa tähän myös paljon. Referenssi 6900XT vesiblokilla huusi kuin pistetty sika kun sen VRM oli ruuvipenkki-puristuksessa blokin ja backplaten tyynyjen välissä. Backplaten tyynyt poistamalla 90% sirinästä hävisi.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 397
Jäähy vaikuttaa tähän myös paljon. Referenssi 6900XT vesiblokilla huusi kuin pistetty sika kun sen VRM oli ruuvipenkki-puristuksessa blokin ja backplaten tyynyjen välissä. Backplaten tyynyt poistamalla 90% sirinästä hävisi.
Monesta kortista katoaa koko coil whine kun on sellainen vesiblokki jossa kelat saa puristukseen. Mutta jokatapauksessa, minun mielestäni tämä koko coil whine homma on iso ongelma, kortteja myydään järeillä "silent" jäähyillä ja sitten inisee kun viimistä päivää kaikkien muiden äänien läpi, eikä ole myöskään takuunalainen "vika".
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
555
Monesta kortista katoaa koko coil whine kun on sellainen vesiblokki jossa kelat saa puristukseen. Mutta jokatapauksessa, minun mielestäni tämä koko coil whine homma on iso ongelma, kortteja myydään järeillä "silent" jäähyillä ja sitten inisee kun viimistä päivää kaikkien muiden äänien läpi, eikä ole myöskään takuunalainen "vika".
Monta kertaa täällä jo sanonut, että erityisesti 6900XT oli sellainen pula-ajan tuote jossa on suotokonkkia n. 1/5 siitä mikä olisi tarpeen ja oikeasti hyvä, eikä niitä saa hiljaiseksikaan kuin lisäämällä kourallisen konkkia.
Kyllä mun 6900XT Liquid Devil Ultimate VÄHÄN hiljeni sillä, että laittoi VRM kelojen/blokin väliin 2mm pädiä, mutta ei se missään nimessä hiljainen ollut.

Nykynen 7900XTX hiljeni myös selkeästi, kun lisäsin korttiin vajaa 250 MLCC:tä (eli käytännössä tuplasin VRM tulo- sekä lähtöpuolella olevat 0805 ja 0603 MLCC:t) sekä lisäsin niitä myös ite coren taakse ja muistipiireille. Tuon seurauksena vinkuminen väheni, kortti kellottuu paremmin ja kestää vakaana alivoltittaa enemmän kun on tehorajat käytössä, esim. pelatessa.
Vielä pitäisi lisätä kourallinen alumiinipolymeerejä molemmin puolin VRM...
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 926
Onko 7900XTX VR suorituskyvyssä tapahtunut muutosta?

Erittäin ristiriitaisia kokemuksia käyttäjiltä. Jotkut sanoo että toimii, osa sanoo että edelleen rikki kuten julkaisussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
43
Vaikuttaa aika huonolta tuo VR performanssi edelleen. Search - AMD Community

Itsekin tässä pähkäilen rtx 4080 ja 7900xtx välillä. Mieluusti kokeilisin AMD leiriä pitkästä aikaa, mutta tuo VR:n huono suorituskyky ei houkuta laisinkaan ostamaan näillä hinnoilla. Enemmän sitä tulee nimittäin VR pelejä pelattua kuin säteenseurannan omaavia pelejä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 264
Aika paljon ollut noissa bugeja, mutta todella paljon parempaan ollaan menty.

Puhuva pää käsittelee eri pelejä 7800xt kortilla:


Kommenteissa myös infotaan, että virtual desktopin vakioversiossa on av1 bugi (ainakin radeonilla), joten betaversiota tarvitaan. 7800xt suoriutuu (videon mukaan) vähän huonommin kuin 4070ti. Toki puhtaasti omiin kokemuksiin perustuen, eikä videolla ole fps dataa/suorituskykyeroja esitelty sen tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2018
Viestejä
723
Viikon verran kerkesi 7900XT Vapor-X olla koneessa kunnes ongelmat alkoivat. Aluksi toimi hienosti kahdella näytöllä (2k,144hz), lämmöt erinomaiset jne. Nyt sitten aamulla toinen näyttö ei enää anna kuvaa ollenkaan. Testailin vaihtaa päittäin kaapeleita ja näyttöjä yms ja totesin että DPI portti 2 ei anna kuvaa, mutta portti 1 toimii normaalisti molemmilla kaapeleilla ja näytöillä. Jos molemmat näytöt olivat kytkettyinä niin myös hiiri tökki tasaisin väliajoin. Molemmat näytöt kyllä tunnistuivat Windowsissa sekä AMD control panelissa. Redditistä löytyy paljon samoja kokemuksia tästä:

Ilmeisesti tämä on ajuriongelma (ylläri AMD:n kohdalla). Sain nyt toisen näytön toimimaan kun kävin Biosista vaihtamassa PCIe asetuksen auto -> GEN4, mutta epäilen että tämä ei kuitenkaan ollut se varsinainen ratkaisu tähän, koska useammat ovat myös kommentoineet että joskus useampi uudelleenkäynnistys tai biosissa käynti on taas herättänyt näytön henkiin.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
 

Kenjinxs

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
393
eipä oikein ainakaan omassa kortissa, en kyllä aja ku yhellä näytöllä tällä hetkellä. Hyvä tietää, muuta vikaa osaa sanoa kuin graffa virheet jossain peleissä ja sitten FSR 3:n poissaolo, saisivat nopeasti tuoda sen ettei vaan harakoille mee tää julkaisu ja uutta mallia pukkaa ulos :D
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 128
Itsellä edelleen ajurinongelmia tasan 0 kappaletta RX 7900 XT:llä. Suorastaan ihmeen huoletonta menoa ollut ja jopa Nvidialla tuntui olevan enemmän ongelmia. Myös RX 6950 XT oli ajurien suhteen toimiva.

Hyvä tietää, muuta vikaa osaa sanoa kuin graffa virheet jossain peleissä ja sitten FSR 3:n poissaolo, saisivat nopeasti tuoda sen ettei vaan harakoille mee tää julkaisu ja uutta mallia pukkaa ulos :D
Ensi kuussa tulee Avatar: Frontiers of Pandora, joka on ensimmäinen AAA-peli, josta FSR 3 löytyy suoraan julkaisusta. CDPR on myös vahvistanut, että FSR 3:n lisääminen Cyberpunkkiin on työn alla. Alan Wake 2 kaipaisi myös sitä, kun pelin säteenseuranta on ilman sitä liian raskas. AMD on kyllä Nvidiaa pahasti jäljessä tuon Frame Generationin suhteen, mutta jospa ongelma korjaantuu lähiaikoina.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
555
Viikon verran kerkesi 7900XT Vapor-X olla koneessa kunnes ongelmat alkoivat. Aluksi toimi hienosti kahdella näytöllä (2k,144hz), lämmöt erinomaiset jne. Nyt sitten aamulla toinen näyttö ei enää anna kuvaa ollenkaan. Testailin vaihtaa päittäin kaapeleita ja näyttöjä yms ja totesin että DPI portti 2 ei anna kuvaa, mutta portti 1 toimii normaalisti molemmilla kaapeleilla ja näytöillä. Jos molemmat näytöt olivat kytkettyinä niin myös hiiri tökki tasaisin väliajoin. Molemmat näytöt kyllä tunnistuivat Windowsissa sekä AMD control panelissa. Redditistä löytyy paljon samoja kokemuksia tästä:

Ilmeisesti tämä on ajuriongelma (ylläri AMD:n kohdalla). Sain nyt toisen näytön toimimaan kun kävin Biosista vaihtamassa PCIe asetuksen auto -> GEN4, mutta epäilen että tämä ei kuitenkaan ollut se varsinainen ratkaisu tähän, koska useammat ovat myös kommentoineet että joskus useampi uudelleenkäynnistys tai biosissa käynti on taas herättänyt näytön henkiin.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Aika jännä. Oletko kokeillut driver only - asennusta?
Ja onko koneella jotain muuta turhaa ja ylimääräistä tauhkaa asennettuna?
 
Liittynyt
23.02.2018
Viestejä
723
Aika jännä. Oletko kokeillut driver only - asennusta?
Ja onko koneella jotain muuta turhaa ja ylimääräistä tauhkaa asennettuna?
Ei ole toistaiseksi tullut kokeiltua, kun nyt taas toiminut tämän päivän (kone ollut käynnissä). Täytynee testailla tuo, jos alkaa temppuilemaan vielä. Koneella ei pitäisi olla ylimääräistä. Nvidiasta kun siirryin AMD, niin vedin DDU:lla vikasietotilassa ajurit pois.
 

Kenjinxs

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
393
Tulipa testattua itellä et laittoi vain ajurit, ei mitään amd omia ohjelmia. Tuntu että ainakin wowissa oli paremmat framet ja forza 5 oli extreme asetukset 4k native 149fps avg. Näyttis buustaili siinä alivoltitettuna 1092mv 2960mhz+-, msi afterburnerin laitoin kaveriksi
 
Liittynyt
22.06.2021
Viestejä
225
Itellä ollu käytössä tuo AMD:n oma softa siitä asti kun lopetin lämpötilojen neuroottisen tuijottamisen Riva Tunerista pelaamisen aikana. Minusta hyvä ja helppokäyttöinen softa. Neljäs AMD kortti alla kolmeen vuoteen ja eipä kyllä mitään isompaa ongelmaa tule mieleen. Ainut missä tuo Afterburner+Riva on minusta parempi on tuo ingame overlay, jos sille näkee tarvetta. Tuo on AMD omassa aika heikko esitys. Mutta makuasioitahan tietty nämä. Ja tuskin tuo tehoja verottaa sen enempää kuin esim Steamin käyttö..
 
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
37
Tulipa testattua itellä et laittoi vain ajurit, ei mitään amd omia ohjelmia. Tuntu että ainakin wowissa oli paremmat framet ja forza 5 oli extreme asetukset 4k native 149fps avg. Näyttis buustaili siinä alivoltitettuna 1092mv 2960mhz+-, msi afterburnerin laitoin kaveriksi
Tällä kombolla (pelkät ajurit ja ylikellot MSI Afterburnerilla) olen itse pyörittänyt useamman kuukauden ja vähiten ongelmia on ollut.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
456
Itellä ollu käytössä tuo AMD:n oma softa siitä asti kun lopetin lämpötilojen neuroottisen tuijottamisen Riva Tunerista pelaamisen aikana. Minusta hyvä ja helppokäyttöinen softa. Neljäs AMD kortti alla kolmeen vuoteen ja eipä kyllä mitään isompaa ongelmaa tule mieleen. Ainut missä tuo Afterburner+Riva on minusta parempi on tuo ingame overlay, jos sille näkee tarvetta. Tuo on AMD omassa aika heikko esitys. Mutta makuasioitahan tietty nämä. Ja tuskin tuo tehoja verottaa sen enempää kuin esim Steamin käyttö..
Kaikki nuo overlay hässäkät saa tosi helposti Hwinfo64 + RTSS kanssa.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 128
Cyberpunk on kyllä haastava peli alivolteille. Luulin, että 1010mV oli vakaa, mutta tuon pelin aloituksen jälkeen piti nostaa jännite 1030mV asti. Eilen yli 35 ongelmattoman pelitunnin jälkeen kaatuivat taas ajurit. Olkoot sitten 1040mV jatkossa. Toisaalta kaverilla kaatui ajurit pelissä myös kerran vakiona.

Muutaman kerran käynyt niin, että kuuluu Windowsin ilmoitusääni ja kakkosnäytöstä häviää kuva. Yleensä samaan aikaan herjannut myös USB-jakajassa olevan äänikortin häviämistä ja ilmestymistä uudelleen. Paha sanoa, onko vika näyttiksessä, vanhassa näytössä, äänikortissa, USB-jakajassa vai jossain muussa. Ensiavuksi otin kakkosnäytöstä Freesyncin pois, joka on joskus aiheuttanut ongelmia ja kytken äänikortin suoraan emoon ja USB-jakajan irti.
 
Liittynyt
05.12.2023
Viestejä
8
Oon pohtinut 7900XTX ja RTX 4080 väliltä kumman ostais. Tarkoituksena olisi striimata ja oon koittanut googlailla, jos twitchissä näkyisi testiä 7900XTX kanssa miltä se striimilaatu vaikuttaa, mutta en ole löytänyt, kun tuntuu et suurin osa striimaa joko nvidian 3k tai 4k sarjoilla. Päivitän koko koneen niin tuo 4080 vaikuttaa sen verran kalliilta, että budjettiin 7900XTX olisi parempi vaihtoehto. Mua ei haittaa, jos striimin enkoodauksessa amd jäis nvidiaa hieman jälkeen, mutta onko se todellisuudessa niin huono laatu mitä jotkut väittää. Mulla on atm näyttiksenä rx580 (vastaa GTX 1060 tehoja) ja prossuna 2600X niin joka tapauksessa tuo olisi mulle iso performance boost päivittää 7900XTX ja siihen kaveriksi ottaa Ryzenin 7900X.
 

Timanttia

Köyhä
Liittynyt
16.02.2021
Viestejä
280
Oon pohtinut 7900XTX ja RTX 4080 väliltä kumman ostais. Tarkoituksena olisi striimata ja oon koittanut googlailla, jos twitchissä näkyisi testiä 7900XTX kanssa miltä se striimilaatu vaikuttaa, mutta en ole löytänyt, kun tuntuu et suurin osa striimaa joko nvidian 3k tai 4k sarjoilla. Päivitän koko koneen niin tuo 4080 vaikuttaa sen verran kalliilta, että budjettiin 7900XTX olisi parempi vaihtoehto. Mua ei haittaa, jos striimin enkoodauksessa amd jäis nvidiaa hieman jälkeen, mutta onko se todellisuudessa niin huono laatu mitä jotkut väittää. Mulla on atm näyttiksenä rx580 (vastaa GTX 1060 tehoja) ja prossuna 2600X niin joka tapauksessa tuo olisi mulle iso performance boost päivittää 7900XTX ja siihen kaveriksi ottaa Ryzenin 7900X.
Itse on tullut tuolla striimailtua. Voin pistää YV:nä videota jos tarvitset esimerkkiä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 264
Techspot tuota av1:stä silloin testaili aiemmin laadun osalta ja totesi AMDn kortin ihan hyväksi.

Eposvoxilta voi katsella ohjeita ja kun kerran tubeen pystyy nyt av1:llä streamaamaan niin sillä todennäköisesti kannattaa mennä :
 
Liittynyt
05.12.2023
Viestejä
8
Itse on tullut tuolla striimailtua. Voin pistää YV:nä videota jos tarvitset esimerkkiä.
Laita vaan, helpottaa mun ostopäätöstä samalla, kun tehojen puolesta 7900XTX vaikuttaisi olevan sellainen gpu minkä haluaisi ja nuo hinnat vaikuttaa kohtuulliselta vs nvidiaan, striimin laatu itselläni ollut aina kysymysmerkki, mut jos laadustakin saa tarpeeksi selvää niin ehdottomasti jatkan AMDin leirissä.
 
Liittynyt
05.12.2023
Viestejä
8
Techspot tuota av1:stä silloin testaili aiemmin laadun osalta ja totesi AMDn kortin ihan hyväksi.

Eposvoxilta voi katsella ohjeita ja kun kerran tubeen pystyy nyt av1:llä streamaamaan niin sillä todennäköisesti kannattaa mennä :
Eposvox tekee hyviä videoita. AV1 on kuitenkin tulossa myös twitchiin niin ei tuo 7900XTX väärä valinta ole, twitch ceot ei oo vahvistanut milloin AV1 on tulossa, mutta on sellainen tunne, että ensi vuoden puolella youtuben lisäksi AV1 saapuisi vihdoin twitchiinkin.
 

Timanttia

Köyhä
Liittynyt
16.02.2021
Viestejä
280
Laita vaan, helpottaa mun ostopäätöstä samalla, kun tehojen puolesta 7900XTX vaikuttaisi olevan sellainen gpu minkä haluaisi ja nuo hinnat vaikuttaa kohtuulliselta vs nvidiaan, striimin laatu itselläni ollut aina kysymysmerkki, mut jos laadustakin saa tarpeeksi selvää niin ehdottomasti jatkan AMDin leirissä.
Aivan, enpäs älynnytkään että olet tehnyt tilisi tänne tänään. Ei pysty vielä yksityisviestejä pistämään :D
 
Liittynyt
05.12.2023
Viestejä
8
Aivan, enpäs älynnytkään että olet tehnyt tilisi tänne tänään. Ei pysty vielä yksityisviestejä pistämään :D
Jos sinulta löytyy twitch tunnus mihin mahdollisesti striimaat niin pystyt sielläkin laittaa mulle YV:tä tai, jos youtubeen niin voit linkata miltä 7900XTX näyttää. Löydyn twitchistä samalla nimellä.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
171
En muista olenko aiemmin täällä ihmetellyt tuon 7900xtx lämpöjä vesillä. Mutta aiemmin hotspot peleissä huidellut yli 80 astetta. Delta ollut aika kova lämmöissä myös yli 30 astetta. Tänään sitten otin ja avasin blokin. Kaikki hyvin siellä, ei mitään likaa missään tms. Uudet tahnat ja nyt laitoin todellakin reilulla kädellä sitä tahnaa. Blokki kiinni ja ajoa. Nyt on hotspot 59 ja delta alle 20. Että jos jollakulla myös vesillä lämmöt noin korkealla niin kannattaa laittaa sitä tahnaa reilusti :D
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
555
En muista olenko aiemmin täällä ihmetellyt tuon 7900xtx lämpöjä vesillä. Mutta aiemmin hotspot peleissä huidellut yli 80 astetta. Delta ollut aika kova lämmöissä myös yli 30 astetta. Tänään sitten otin ja avasin blokin. Kaikki hyvin siellä, ei mitään likaa missään tms. Uudet tahnat ja nyt laitoin todellakin reilulla kädellä sitä tahnaa. Blokki kiinni ja ajoa. Nyt on hotspot 59 ja delta alle 20. Että jos jollakulla myös vesillä lämmöt noin korkealla niin kannattaa laittaa sitä tahnaa reilusti :D
Älä huoli, kyllä ne sieltä kuitenkin pois pumppautuu :D Kerro kuukauden päästä mitä on hotspotti sitte :D
Itse ratkaisin ongelman nestemetallilla, TG Kryosheet on toinen suosittu ja varma konsti myös.

Ihan vaan mielenkiinnosta, mitä tahnaa ja mikä blokki/kortti?
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
171
Älä huoli, kyllä ne sieltä kuitenkin pois pumppautuu :D Kerro kuukauden päästä mitä on hotspotti sitte :D
Itse ratkaisin ongelman nestemetallilla, TG Kryosheet on toinen suosittu ja varma konsti myös.

Ihan vaan mielenkiinnosta, mitä tahnaa ja mikä blokki/kortti?
Joo katotaan miten lämmöt lähtee nousee ajan kanssa. :D

Kryonaut extremeä olen käyttänyt jonkun aikaa jo ja blokkina EK Quantum Vector². Kortti on referenssi mallia.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 546
Älä huoli, kyllä ne sieltä kuitenkin pois pumppautuu :D Kerro kuukauden päästä mitä on hotspotti sitte :D
Itse ratkaisin ongelman nestemetallilla, TG Kryosheet on toinen suosittu ja varma konsti myös.

Ihan vaan mielenkiinnosta, mitä tahnaa ja mikä blokki/kortti?
GELID solutions GC-Extreme -lämpötahna, 3.5g - 9,90€
Tämä tahna on kestänyt vuosia. Nyt 4,5 vuoden jälkeen Furmarkilla saa kyllä hotspotin taivaaseen, eli 40 asteen eron. Mutta silti hyvin on kestänyt. Ei ole juoksevimmasta päästä mutta en ole kokenut ongelmaksi.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
171
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
555
GELID solutions GC-Extreme -lämpötahna, 3.5g - 9,90€
Tämä tahna on kestänyt vuosia. Nyt 4,5 vuoden jälkeen Furmarkilla saa kyllä hotspotin taivaaseen, eli 40 asteen eron. Mutta silti hyvin on kestänyt. Ei ole juoksevimmasta päästä mutta en ole kokenut ongelmaksi.
Niin, siis kestänyt vuosia 7900XTX:ssä vai jossain muussa chiplettirakenteisessa GPU:ssa jonka tehonkulutus on monta sataa wattia?

Kyllähän nuo tahnat kestävät monoliittisissa piireissä aikansa. Ei mullakaan aiemmin ole ollut ongelmia esim. 1080, 2080, 2080TI:n tai 6900XT:n kanssa isoillakaan tehoilla (mitä nyt Liquid Devilin orkkistahna oli paskaa ja paistui), mutta nämä 7900XTX:t on aivan oma lajinsa.
Ainakin omassa kortissa ensinnäkin tuo piiri on todella kupera ja toisekseen se elää ns. aivan omaa elämäänsä; GCD:ssä on selkeästi kaksi erillistä hotspottia, kun taas cache-palat eivät paljoakaan kuluta tehoa tai lämpiä itsessään.

Noiden syiden takia näissä ei vaan kestä pidemmän päälle mikään muu kuin PCM, grafeenipädi/vast. tai nestemetalli.
Nimenomaan paksut jäykät tahnat kuten tuo GC-E, tai Alphacool Subzero/Apex saattavat kestää näissä vähän pidempään pumppautumatta pois. Mulla ei kumpikaan Alphacoolin tuotteista kestänyt kovinkaan kauaa, ei ilmajäähyllä eikä blokilla.
Kryonautin kanssa hotspot nousi jokaisen koneen käyttö-/lämpösyklikerran jälkeen. Eli esim. asennus, parin tunnin pelisessio -> seuraavana päivänä hotspot 2-3 astetta korkeampi jne. kunnes hakkasi jo >100 asteessa.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
171
Niin, siis kestänyt vuosia 7900XTX:ssä vai jossain muussa chiplettirakenteisessa GPU:ssa jonka tehonkulutus on monta sataa wattia?

Kyllähän nuo tahnat kestävät monoliittisissa piireissä aikansa. Ei mullakaan aiemmin ole ollut ongelmia esim. 1080, 2080, 2080TI:n tai 6900XT:n kanssa isoillakaan tehoilla (mitä nyt Liquid Devilin orkkistahna oli paskaa ja paistui), mutta nämä 7900XTX:t on aivan oma lajinsa.
Ainakin omassa kortissa ensinnäkin tuo piiri on todella kupera ja toisekseen se elää ns. aivan omaa elämäänsä; GCD:ssä on selkeästi kaksi erillistä hotspottia, kun taas cache-palat eivät paljoakaan kuluta tehoa tai lämpiä itsessään.

Noiden syiden takia näissä ei vaan kestä pidemmän päälle mikään muu kuin PCM, grafeenipädi/vast. tai nestemetalli.
Nimenomaan paksut jäykät tahnat kuten tuo GC-E, tai Alphacool Subzero/Apex saattavat kestää näissä vähän pidempään pumppautumatta pois. Mulla ei kumpikaan Alphacoolin tuotteista kestänyt kovinkaan kauaa, ei ilmajäähyllä eikä blokilla.
Kryonautin kanssa hotspot nousi jokaisen koneen käyttö-/lämpösyklikerran jälkeen. Eli esim. asennus, parin tunnin pelisessio -> seuraavana päivänä hotspot 2-3 astetta korkeampi jne. kunnes hakkasi jo >100 asteessa.
Mulla ei sentään tuo Kryonaut ollut noin paha. Ei koskaan ole käynyt lähelläkään 100 astetta. Alusta asti ollut hieman korkeat lämmöt. Mutta katsotaan ja seuraillaan. Nestemetalliin en uskalla vielä lähteä. :D
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 973
Kryonautin kanssa hotspot nousi jokaisen koneen käyttö-/lämpösyklikerran jälkeen. Eli esim. asennus, parin tunnin pelisessio -> seuraavana päivänä hotspot 2-3 astetta korkeampi jne. kunnes hakkasi jo >100 asteessa.
Ehkä ihan hyvä että olen katsantokannasta riippuen joko köyhä, kitsa tai sitten katson hyvää hinta/laatusuhdetta (itse haluan ajatella tuolla viimeisellä tavalla) enkä yleensä sijoita kuin sen keskimääräisen 250-399€ näytönohjaimeen.

Täytyy kyllä myöntää että kun hinnat raketoivat sain sen verran hyvin takaisin Vega 64 että sijoitin 550€ maksavaan (elämäni kallein näytönohjain jos markka aikaa ei lasketa, silloin taisi Voodoo 3500 maksaa käytettynä 1800mk) 6700XT korttiin AMD:n omasta kaupasta. Tosin se oli nurinkurisesti myös yksi halvimpia päivityksiä aikoihin koska vanhasta sai käytännössä saman verran tai hieman enempikin kuin mitä siitä aikoinaan maksoi.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 546
Niin, siis kestänyt vuosia 7900XTX:ssä vai jossain muussa chiplettirakenteisessa GPU:ssa jonka tehonkulutus on monta sataa wattia?

Kyllähän nuo tahnat kestävät monoliittisissa piireissä aikansa. Ei mullakaan aiemmin ole ollut ongelmia esim. 1080, 2080, 2080TI:n tai 6900XT:n kanssa isoillakaan tehoilla (mitä nyt Liquid Devilin orkkistahna oli paskaa ja paistui), mutta nämä 7900XTX:t on aivan oma lajinsa.
Ainakin omassa kortissa ensinnäkin tuo piiri on todella kupera ja toisekseen se elää ns. aivan omaa elämäänsä; GCD:ssä on selkeästi kaksi erillistä hotspottia, kun taas cache-palat eivät paljoakaan kuluta tehoa tai lämpiä itsessään.

Noiden syiden takia näissä ei vaan kestä pidemmän päälle mikään muu kuin PCM, grafeenipädi/vast. tai nestemetalli.
Nimenomaan paksut jäykät tahnat kuten tuo GC-E, tai Alphacool Subzero/Apex saattavat kestää näissä vähän pidempään pumppautumatta pois. Mulla ei kumpikaan Alphacoolin tuotteista kestänyt kovinkaan kauaa, ei ilmajäähyllä eikä blokilla.
Kryonautin kanssa hotspot nousi jokaisen koneen käyttö-/lämpösyklikerran jälkeen. Eli esim. asennus, parin tunnin pelisessio -> seuraavana päivänä hotspot 2-3 astetta korkeampi jne. kunnes hakkasi jo >100 asteessa.
Ei ole vielä kokemusta 7900XTX ohjaimesta. Tarvitsee nähtävästi tahnan joka ei juurikaan lämpölaajene niin ei pumppaudu.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
171
Loppui uni jo 6 aamulla, joten käynnistin koneen ja pelit tulille. No näyttiksen hotspot pelailessa nousee lähelle 70. Eli on se Kryonaut pumppautunut ulos jo vähän. Heti kun tuo GC tahhna tulee, niin menee testiin.

Älä huoli, kyllä ne sieltä kuitenkin pois pumppautuu :D Kerro kuukauden päästä mitä on hotspotti sitte :D
Ei tarvinnut odottaa kuukautta. :D
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 397
Ei ole omassa Vapor-X mallissa muuttunut mihinkää lämmöt, mitä tahnaa näissä on?
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
555
Ei ole omassa Vapor-X mallissa muuttunut mihinkää lämmöt, mitä tahnaa näissä on?
Pitäs olla jotain PCM:ää, se kestää. Näytti et mun Pulsessakin oli sellasta alunperin. Honeywell PTM7950 monet laittaa näihin ja kestää hienosti. Tuo piiri on niin iso, epätasanen ja lämpölaajenee eri kohdista eri tavalla, et pumppaa kyllä tahnat veke ajan kanssa.
 
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
5
Kasasin uuden koneen tuossa noin viikko sitten. Näyttiksenä gigabyte rx7900xtx gaming oc, joka ei suostu toimimaan kunnolla. Pelit tökkii ja jäätyilee koko ajan, näyttiksen utilization menee korkeaksi vain ajoittain ja sillon tuntuu fps normaalilta. Muutoin fps on hyvin alhainen. Lämmöt pysyy GPUssa suht alhasina pelatessa (noin 50-70 astetta). Vanhasta koneesta otin tähän uuteen gtx 1080 kokeiluun ja sillä tuntuisi kaikki toimivan paljon sulavammin. Fps on myös suurimman osan ajasta parempi kuin tuolla uudella. 280hz 1080p näyttö käytössä tällä hetkellä. Tuo rx 7900xtx ei tosiaan jaksa pyörittää edes esports pelejä 1080p high asetuksilla ns. siedettävää fps:ää. Paljon tulee myös suuria droppeja frameihin.

Listaa millä oon yrittänyt korjata ongelman:

-Kokeilin 2x 8x pci-e kaapeleita yhden 16x kaapelin sijasta
-Kokeilin useammilla eri ajureilla (myös vähän vanhemmilla)
-Resettasin windowsin kokonaan
-Yleistä asetusten säätelyä pelien sisällä ja AMD adrenalin sovelluksessa. Ylikellotuksiin tai undervoltteihin en koskenut.

Koneen speksit:
ryzen 7 7800x3d
rx7900xtx
32gb ddr5 6000mhz cl30
1000w asus tuf psu
kingston fury 2tb m.2 ssd
windows 11

Onko mitään tehtävissä tälle kortille enää vai laitanko suoraan vain palautukseen?
 

Timanttia

Köyhä
Liittynyt
16.02.2021
Viestejä
280
Kasasin uuden koneen tuossa noin viikko sitten. Näyttiksenä gigabyte rx7900xtx gaming oc, joka ei suostu toimimaan kunnolla. Pelit tökkii ja jäätyilee koko ajan, näyttiksen utilization menee korkeaksi vain ajoittain ja sillon tuntuu fps normaalilta. Muutoin fps on hyvin alhainen. Lämmöt pysyy GPUssa suht alhasina pelatessa (noin 50-70 astetta). Vanhasta koneesta otin tähän uuteen gtx 1080 kokeiluun ja sillä tuntuisi kaikki toimivan paljon sulavammin. Fps on myös suurimman osan ajasta parempi kuin tuolla uudella. 280hz 1080p näyttö käytössä tällä hetkellä. Tuo rx 7900xtx ei tosiaan jaksa pyörittää edes esports pelejä 1080p high asetuksilla ns. siedettävää fps:ää. Paljon tulee myös suuria droppeja frameihin.

Listaa millä oon yrittänyt korjata ongelman:

-Kokeilin 2x 8x pci-e kaapeleita yhden 16x kaapelin sijasta
-Kokeilin useammilla eri ajureilla (myös vähän vanhemmilla)
-Resettasin windowsin kokonaan
-Yleistä asetusten säätelyä pelien sisällä ja AMD adrenalin sovelluksessa. Ylikellotuksiin tai undervoltteihin en koskenut.

Koneen speksit:
ryzen 7 7800x3d
rx7900xtx
32gb ddr5 6000mhz cl30
1000w asus tuf psu
kingston fury 2tb m.2 ssd
windows 11

Onko mitään tehtävissä tälle kortille enää vai laitanko suoraan vain palautukseen?
Kuulostaa minun korvaani vialliselta kortilta. Itse pistäisin takuuseen.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
555
-Kokeilin 2x 8x pci-e kaapeleita yhden 16x kaapelin sijasta
Ööh, siis onko nyt kyse jostain PCIe-riser kaapelista (emon ja näytönohjaimen välissä)? Jos on, niin pakota BIOSista PCIe3:ksi se väylän nopeus. Jos auttaa -> hanki parempi riser, tai hanki parempi kotelo missä kortin saa emoon suoraan.
 

Timanttia

Köyhä
Liittynyt
16.02.2021
Viestejä
280
Ööh, siis onko nyt kyse jostain PCIe-riser kaapelista (emon ja näytönohjaimen välissä)? Jos on, niin pakota BIOSista PCIe3:ksi se väylän nopeus. Jos auttaa -> hanki parempi riser, tai hanki parempi kotelo missä kortin saa emoon suoraan.
Veikkaan että tarkoitti että vaihtoi daisy chainatun virtakaapelin kahdeksi erilliseksi virtakaapeliksi.
 
Liittynyt
28.12.2021
Viestejä
255
Mustalta viikolta verkkokaupasta napattu Sapphire RX7900XT saatu asennettua. 3D-karkkia tuli 26 789 grafiikkapisteen verran. Vaikutti olevan aika keskitasoa tällä foorumilla. Lämpötilat ja tuulettimen nopeudet oli kyllä todella alhaiset koko testin ajan. Ens viikonloppuna vois koittaa pidemmällä pelisessiolla mukana tulleen Avatarin kanssa, jos saisi hieman stressitestattua.
 

Liitteet

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
348
On kyllä hyvät ajurit nyt nämä viimeisimmät previewit eli 23.30.13.05. Kaikki pelit tuntuu pyörivän huomattavasti paremmin 7900XTX:llä. Liekö sitten tuon HAGSin ansiota. AFMF myös tuntuu toimivan jo melko hyvin ja joissain peleissä sitä tulee pidettyä mieluummin päällä kuin pois. Framepacing on jo melko hyvällä mallilla. Jossain peleissä vieläkin huomaa vieläkin pientä nykimistä. Suosittelen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 762
Viestejä
4 296 890
Jäsenet
71 699
Uusin jäsen
Arksi

Hinta.fi

Ylös Bottom