23.9.3 nyt alla eikä edelleenkään mitään ongelmia, 6800 XT/W11. Brave käytössä.
--
Sainpahan inspiraation lähteä oikeasti hakemaan Red Dragonin rajoja, ja tein varsin mielenkiintoisia löydöksiä. Aikaisemmat kellot olivat pitkälti mutulla heitetyt, en omista karkkimarkkeja joten näissä oli modattu Skyrim toiminut testinä. Näin lisätestien jälkeen tämä oli sekä varsin fiksu referenssi, että varsin harhaanjohtava.
Vanhat kellot olivat 1025mv/2480mhz/2110mhz. Power limitin nostin äskettäin +15% (293W).
Summa summarum: osa peleistä jaksaa tuntuvasti alemmilla volteilla, ja osalle kelpaa paljon suuremmat kellot. En olisi uskonut volttien menevän tästä paljoa alemmas sillä -10% on jo varsin iso pudotus, mutta 975mv vaikutti stabiililta kaikissa
paitsi Skyrimissä, ja osa jaksaa tästäkin vielä alemmilla volteilla.
Vedin pohjalle referenssinä Superpositionin läpi stockina, vanhoilla kelloilla sekä uusilla. Stock ei ole ikinä ollut käytössä, mutta kiinnosti tietää kuinka iso ero oikeasti on:
Stock 13281
Vanhat kellot (1025mv/2480mhz) 13946
Uudet kellot (945mv(!)/2680mhz) 14869
+12% stockiin verrattuna, ja +6,6% vs vanhat kellot. Löysää oli puolet jäljellä!
Vähän yllätti että rasitustesti meni läpi alemmilla volteilla kuin mitä suurin osa peleistä. Tämän ja pelitestien pohjalta loin kolme profiilia: "failsafe" vanhoilla kelloilla (1025mv/2480mhz), uudet oletuskellot (975mv/2610mhz) ja "extreme" (945mv/2680mhz). Muisteja väänsin 30mhz sinne tänne mutta se ei vaikuttanut missään kohtaa vakauteen. Peleissä kellot olivat yleensä 40-90mhz alle sen mitä Adrenalinessä asetettu, pelistä riippuen.
Tavoite oli oikeastaan se, että hain korkeimmat kellot power limitin puitteissa ja hain tuntumaa siitä, kuinka raskas kukin peli oli.
Skyrim: painii modattuna aivan omassa sarjassaan niistä peleistä jotka minulla on asennettuna. Viskoo artefakteja kauan ennen muita pelejä. 1025mv alle ei mennä, ja kellojen noustessa yli 2430mhz diskoshow alkaa, vaikka peli jäätyy vasta 2580mhz paikkeilla muutama min käynnistyksestä. Tämän kanssa saa kyllä vääntää kättä.
Nioh 2/Hunt Showdown: varsin samanlaista käytöstä, 975mv vaadittiin jotta artefakteilta säästyttiin. Hunt oli vakaa @ 2530mhz, Nioh 2 @ 2550mhz. Tähän jos lisäsi 30mhz niin ongelmat alkoivat.
Scarlet Nexus: en saanut artefakteja aikaan, 945mv oli ilmeisesti ok vaikka kellot jäivät vain 2480mhz.
Starfield: hertzihirmu
2650mhz stabiili, volteilla ei niinkään väliä koska watit pyörivät silti vain 270-280W maastossa. 2670mhz jäätyy, eli oikeastaan Skyrimin vastakohta käyttäytymiseltään, meno loppuu kuin seinään. Isoin perffiero vanhaan koska en ollut tajunnut pelin olevan näin erikoisesti käyttäytyvä. +8-10% fps kelpaa erinomaisesti.
Tottakai tähän vaaditaan monen tunnin pelaamista jokaisessa pelissä jotta täysi vakaus voidaan taata, en epäile yhtään etteikö joskus kolmen viikon päästä joku peli ala kenkkuilemaan vaikka siihen asti toiminut hyvin uusilla asetuksilla. Mutta nyt on konkreettista dataa pohjalla