Radeon RX 6800 / 6800 XT / 6900 XT -ketju (Navi21)

Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 314
Kyselin kuukausi sitten korkeista RX 6800:n muistikelloista videota toistaessa. Kokeilen nyt huudella vielä tässä ketjussa.
Alkuperäiseen postaukseen nähden tilanne on muuttunut sen verran, että uusimmilla ajureilla (22.3.1) tuo käytös on vähentynyt hieman ja joskus jopa 1080p 60fps videoita voi katsella ilman että kellot paahtavat aina täysillä. En kuitenkaan ole onnistunut löytämään mitään suoranaista syytä tai yhdistävää tekijää tuolle käytökselle.
Jos en ihan väärin muista, niin AMD:n ajureista nuo korkeat muistikellot johtuu. Tosin aiemmin on valitettu lähinnä korkeammilla virkistystaajuuksilla työpöytäkäytössä, onko sulla siis 60hz näyttö vai? Videoita katsoessa joka tapauksessa oletan että sama homma, eli ajurit niitä muistikelloja säätelee. En tiedä voiko joku laitteistokiihdytys tuota aiheuttaa, luettelit kyllä sen verran monta eri käyttötarkoitusta, että tuskin noissa kaikissa laitteistokiihdytys on käytössä.

Mulle on tulossa uusi näyttö lähiaikoina, joten katson sitten miten se vaikuttaa tilanteeseen vai vaikuttaako mitenkään. Jos tilanne huononee, niin voi olla ettei tee mieli tätä näyttistä pitää, vaikka on tehoiltaan ja etenkin energiatehokkuudeltaan aivan erinomainen vehje.
Joo katso miten uuden näytön kanssa käy, mutta onko tuosta toisaalta haittaakaan? Jos muistit on jäähdytetty asiallisesti, niin ei pitäisi käyttöikää tms. syödä. Enemmän sähköä toki kuluttaa, aika virtapihejä nuo muistit taitaa kuitenkin olla.
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
314
Mulla on 144hz 1440p Ultrawide ja joka ajuripäivityksen jälkeen on aina pitänyt tehdä custom reso jossai tuo "reduced blinking" ja 140/142hz virkistystaajuus. Nyt uusinten ajurien kohdalla huomasin ilokseni että oma setup toimii nyt ihan default 144hz asetuksella niin että muistikellot idlatessa tipahtaa.

Refu 6800XT sandwich-tyylisessä ITX kotelossa ei ihan jaksa youtubea katsellessa pitää pidemmän päälle flektejä nollassa, joten tuulettimet "sahaa" 0-500rpm. Laitoin Chromesta hardware-accelerationin pois päältä niin nyt pysyy flektit nollassa.
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
71
Jos en ihan väärin muista, niin AMD:n ajureista nuo korkeat muistikellot johtuu. Tosin aiemmin on valitettu lähinnä korkeammilla virkistystaajuuksilla työpöytäkäytössä, onko sulla siis 60hz näyttö vai? Videoita katsoessa joka tapauksessa oletan että sama homma, eli ajurit niitä muistikelloja säätelee. En tiedä voiko joku laitteistokiihdytys tuota aiheuttaa, luettelit kyllä sen verran monta eri käyttötarkoitusta, että tuskin noissa kaikissa laitteistokiihdytys on käytössä.
Kyllä tuo ongelma nimenomaan häviää ilman laitteistokiihdytystä, mutta esim. selainta en tykkää käyttää ilman, koska sivun rullaamisesta tulee takkuavaa ja se ottaa silmiin. VLC:n kanssa kytkin kiihdytyksen kylmästi pois. Ja joo, 60 Hz 1080p-näyttö, mutta tilalle tulee varmaankin ensi viikolla 1440p 165 Hz Freesync-tuella.

Joo katso miten uuden näytön kanssa käy, mutta onko tuosta toisaalta haittaakaan? Jos muistit on jäähdytetty asiallisesti, niin ei pitäisi käyttöikää tms. syödä. Enemmän sähköä toki kuluttaa, aika virtapihejä nuo muistit taitaa kuitenkin olla.
Eihän siitä ole muuta haittaa kuin ylimääräistä meteliä. Minulla kun on ollut tavoitteena mahdollisimman hiljainen kone työpöytäkäytössä. Pelatessa meteli on tietenkin hyväksyttävää, mutta vanhoihin osiin verraten näyttis ja prossu käyvät niin viileinä ettei ole pelatessakaan tarvinnut vielä kotelotuulettimia huudattaa ihan täysillä. Mutta siis jo vaan möllötän YouTuben ääressä niin automatiikka veivaa näyttiksen tuulettimia päälle ja pois, mikä on häiritsevää, joten usein sitten vaan laitan ne pyörimään tasaisesti 23% tehoilla 55 asteeseen asti. (20-22% tehoilla pitävät ärsyttävää ujellusta.) Mutta ihannetilanteessa näyttis pysyisi passiivisesti Zero RPM -rajan alapuolella. Nyt pelkät muistikellot nostavat sitten lämpöjä sen verran että tuulettimet menevät päälle.
Sähkönkulutuksen puolesta tehoa menee joku 35W jos muistit kekkuloivat videota toistaessa. Silloin kun ne eivät singahda täysille niin mennään jossain 15 watissa.
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
71
Mulla on 144hz 1440p Ultrawide ja joka ajuripäivityksen jälkeen on aina pitänyt tehdä custom reso jossai tuo "reduced blinking" ja 140/142hz virkistystaajuus. Nyt uusinten ajurien kohdalla huomasin ilokseni että oma setup toimii nyt ihan default 144hz asetuksella niin että muistikellot idlatessa tipahtaa.
Onko jossain semmoista "selitetään tyhmälle" -tyylistä ohjetta noista custom-resoista? Olen tuohon ratkaisuun törmännyt muutaman kerran kun olen asiaa googlannut, mutta jotain perusteita asiasta on ollut vaikea löytää. Voisi kuitenkin jotain tuollaista kokeilla jos uudenkin näytön kanssa muistikellot temppuilee.
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
314
Onko jossain semmoista "selitetään tyhmälle" -tyylistä ohjetta noista custom-resoista? Olen tuohon ratkaisuun törmännyt muutaman kerran kun olen asiaa googlannut, mutta jotain perusteita asiasta on ollut vaikea löytää. Voisi kuitenkin jotain tuollaista kokeilla jos uudenkin näytön kanssa muistikellot temppuilee.
En nyt tässä amd koneella ole, mutta käytännössä AMD softasta vaan uusi custom resoluutio jossain siellä settings -> display välilehtien alla. Johonkin kohtaan vaihdat CVT reduced blinking tms. Yleensä olen joutunut myös hertsit samassa valikossa laskemaan 142 tai 140. Sitten vain Winukan display-asetuksista (advenced) vaihdat virkistystaajuusvalikosta oikean ja tsekkaat jotta laskeeko hertsit. Kannattaa olla jotkut background-youtubet tms pois päältä ettei sekota.
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
71
En nyt tässä amd koneella ole, mutta käytännössä AMD softasta vaan uusi custom resoluutio jossain siellä settings -> display välilehtien alla. Johonkin kohtaan vaihdat CVT reduced blinking tms. Yleensä olen joutunut myös hertsit samassa valikossa laskemaan 142 tai 140. Sitten vain Winukan display-asetuksista (advenced) vaihdat virkistystaajuusvalikosta oikean ja tsekkaat jotta laskeeko hertsit. Kannattaa olla jotkut background-youtubet tms pois päältä ettei sekota.
Okei, kiitos. En nyt ehkä tämän vanhan näytön kanssa lähde mitään kikkailemaan, mutta pitää sitten tosiaan uudella kokeilla jos ongelmat jatkuu.
 
Liittynyt
08.12.2021
Viestejä
90
Moro!

Tää kuuluisi varmaan nyt ennemmin tuonne väittelyketjuun mutta te ketkä omistatte 6900 XT:n, kuinka tyytyväisiä olette korttiin olleet ja jos nyt olisi nyt mahdollista saada samalla hinnalla STRIX OC 3080 Ti tai TUF 6900 XT OC/XFX Speedster 6900xt niin mihin päätyisitte? Mulla on Strix OC mutta menossa RMA. Lueskelin että tuo XFX olisi kova ylikellottuman yleisesti ottaen.

Mulla oli 5700xt ja 6700xt ja ajuriongelmien takia poistuin AMD leiristä takaisin Nvidiaan. Minua ei kiinnosta RT eikä DLSS (tälle kaiketi AMD:lle vastine tuloillaan/tullut).
Pelaan 1440p 165hz näytöllä.

Kiitos näkemyksistänne jo etukäteen!
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Coilwhine on kadonnut niin vallan tyytyväinen olen tuohon referenssi 6900xt:hen. DLSS:n perässä saattaisin harkita 3080ti -vaihtoa, mutta vain jos sille nimenomaiselle mallille on Heatkiller -blokki saatavilla ja kuuluu kauppahintaan :lol:.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
140
Moro!

Tää kuuluisi varmaan nyt ennemmin tuonne väittelyketjuun mutta te ketkä omistatte 6900 XT:n, kuinka tyytyväisiä olette korttiin olleet ja jos nyt olisi nyt mahdollista saada samalla hinnalla STRIX OC 3080 Ti tai TUF 6900 XT OC/XFX Speedster 6900xt niin mihin päätyisitte? Mulla on Strix OC mutta menossa RMA. Lueskelin että tuo XFX olisi kova ylikellottuman yleisesti ottaen.

Mulla oli 5700xt ja 6700xt ja ajuriongelmien takia poistuin AMD leiristä takaisin Nvidiaan. Minua ei kiinnosta RT eikä DLSS (tälle kaiketi AMD:lle vastine tuloillaan/tullut).
Pelaan 1440p 165hz näytöllä.

Kiitos näkemyksistänne jo etukäteen!
Olen ollut tosi tyytyväinen tähän 6900XT korttiin ja kun näyttökin on FreeSyncci sekä muu kokoonpano AMD pohjalla niin ei ollut syytä valita muuta. RT ei kiinnosta ja on vain kiva feature raudassa mutta ei muuta.
Ajuriongelmia ei itsellä ole ollut niin en osaa sanoa tuohon oikein mitään.

AMD:n FSR on mielestäni loistava ja ei häviä Nvidian DLSS:lle juurikaan. Tekisin valinnan sen perusteella, että onko GSYNC/FreeSync näyttö käytössä etc. Eli pääseekö hyödyntämään näitä ominaisuuksia.
Noista ohjaimista kumpikin on kyllä hyviä. Jos 6900XT on XTXH piirillä niin silloin ainakin pitäisi olla hyvin kulkuja. Tosin normaalissakin on kulkua ihan tarpeeksi. :thumbsup:
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 314
Eihän siitä ole muuta haittaa kuin ylimääräistä meteliä. Minulla kun on ollut tavoitteena mahdollisimman hiljainen kone työpöytäkäytössä. Pelatessa meteli on tietenkin hyväksyttävää, mutta vanhoihin osiin verraten näyttis ja prossu käyvät niin viileinä ettei ole pelatessakaan tarvinnut vielä kotelotuulettimia huudattaa ihan täysillä. Mutta siis jo vaan möllötän YouTuben ääressä niin automatiikka veivaa näyttiksen tuulettimia päälle ja pois, mikä on häiritsevää, joten usein sitten vaan laitan ne pyörimään tasaisesti 23% tehoilla 55 asteeseen asti. (20-22% tehoilla pitävät ärsyttävää ujellusta.) Mutta ihannetilanteessa näyttis pysyisi passiivisesti Zero RPM -rajan alapuolella. Nyt pelkät muistikellot nostavat sitten lämpöjä sen verran että tuulettimet menevät päälle.
Sähkönkulutuksen puolesta tehoa menee joku 35W jos muistit kekkuloivat videota toistaessa. Silloin kun ne eivät singahda täysille niin mennään jossain 15 watissa.
Juu aivan, no sitten ymmärrän, jos tuo tosiaan Zero RPM-tilaa veivaa edestakas noiden muistikellojen takia. Kyllä nykykorttien pitäisi olla 100% hijaa ja tuulettimet 0rpm jossain videon katselussa tms. Ja joo mulla on ihan sama Chromen kanssa, että ilman laitteistokiihdytystä on kuvan repeilyä scrollatessa yms. joka tekee selaamisesta yhtä helvettiä silmille. Mutta kokeile tosiaan miten uuden näytön kanssa, ja kokeilee sitten vaikka tuota ylhäällä neuvottua custom resolution -kikkaa.
 
Liittynyt
08.12.2021
Viestejä
90
Olen ollut tosi tyytyväinen tähän 6900XT korttiin ja kun näyttökin on FreeSyncci sekä muu kokoonpano AMD pohjalla niin ei ollut syytä valita muuta. RT ei kiinnosta ja on vain kiva feature raudassa mutta ei muuta.
Ajuriongelmia ei itsellä ole ollut niin en osaa sanoa tuohon oikein mitään.

AMD:n FSR on mielestäni loistava ja ei häviä Nvidian DLSS:lle juurikaan. Tekisin valinnan sen perusteella, että onko GSYNC/FreeSync näyttö käytössä etc. Eli pääseekö hyödyntämään näitä ominaisuuksia.
Noista ohjaimista kumpikin on kyllä hyviä. Jos 6900XT on XTXH piirillä niin silloin ainakin pitäisi olla hyvin kulkuja. Tosin normaalissakin on kulkua ihan tarpeeksi. :thumbsup:
Kiitos näkemyksestäsi, minulla on Gsync näyttö joka tietääkseni tukee myös Freesynciä yhtälailla.
Virtual Super Resolution toimi todella hienosti AMD:lla mutta nyt Nvidian Deep Learning resoluutio vastaava on vähintäänkin samalla tasolla AMD:n vastaavan kanssa..
Kun minulla noi AMD kortit oli niin monesti 1080p näytön skaalasin 1440p. Nyt sen sijaan skaalaan monet pelit 4K resolle kun on 1440p näyttö.
Tuo Speedster minua kyllä kovasti kiinnostaa ja saatan vaihtaa leiriä josko ajuriongelmat ei näiden korttien kanssa sitten ole niin yleisiä.
Aivan satunnaisia black screenejä heitti esim. csgota pelatessa molemmat aiemmaat AMD korttini. Raskaammisa peleissä ei niinkään ilmennyt ongelmia.
Tykkään myös AMD Wattman/control panelista huomattavasti enemmän kuin VS. Nvidian vastaava.

Ja onhan noissa palautusoikeus kun verkkiksestä ostaa. :) Kiitos avuista!
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
71
En nyt tässä amd koneella ole, mutta käytännössä AMD softasta vaan uusi custom resoluutio jossain siellä settings -> display välilehtien alla. Johonkin kohtaan vaihdat CVT reduced blinking tms. Yleensä olen joutunut myös hertsit samassa valikossa laskemaan 142 tai 140. Sitten vain Winukan display-asetuksista (advenced) vaihdat virkistystaajuusvalikosta oikean ja tsekkaat jotta laskeeko hertsit. Kannattaa olla jotkut background-youtubet tms pois päältä ettei sekota.
No niin, näyttö tulikin jo tänään. Kaikilla vakioasetuksilla (60, 120 tai 165 Hz) muistit menee videota toistaessa sinne 1990 MHz. Kokeilin tuota custom-resoa reduced blankingilla ja eri virkistystaajuuksilla. Tuonne 165 hujakoille ei Radeon-softa antanut mitään asetuksia, vaan heitti punaista huutomerkkiä G.Pixel Clock -laatikkoon. Vasta 153 Hz kohdilla se antaa automaattisesti arvon siihen. Kokeilin sitten 153:n lisäksi ainakin 144 Hz, 142 Hz, 118 Hz yms. ja sen jälkeen Windowsin näyttöasetuksista kyseiset hertsit käyttöön, mutta aina vaan sama homma, eli heti kun YouTubesta klikkaa playta niin muistikellot 1990 MHz.

Huomasin myös että jos otan Radeon-softasta Freesyncin pois päältä, niin silloin paahdetaan 1990 MHz koko ajan vaikka koneella ei tekisi mitään.
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
314
No niin, näyttö tulikin jo tänään. Kaikilla vakioasetuksilla (60, 120 tai 165 Hz) muistit menee videota toistaessa sinne 1990 MHz. Kokeilin tuota custom-resoa reduced blankingilla ja eri virkistystaajuuksilla. Tuonne 165 hujakoille ei Radeon-softa antanut mitään asetuksia, vaan heitti punaista huutomerkkiä G.Pixel Clock -laatikkoon. Vasta 153 Hz kohdilla se antaa automaattisesti arvon siihen. Kokeilin sitten 153:n lisäksi ainakin 144 Hz, 142 Hz, 118 Hz yms. ja sen jälkeen Windowsin näyttöasetuksista kyseiset hertsit käyttöön, mutta aina vaan sama homma, eli heti kun YouTubesta klikkaa playta niin muistikellot 1990 MHz.

Huomasin myös että jos otan Radeon-softasta Freesyncin pois päältä, niin silloin paahdetaan 1990 MHz koko ajan vaikka koneella ei tekisi mitään.
Joo kyllähän videon toistaminen GPU:lla viekin resursseja eli kellot/tehokulutus nousee. Jos häiritsee, niin esim Chromessa ainakin saa hardware-accelerationin pois päältä (eli käyttää prossua). ( chrome://settings/ )
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
71
Joo kyllähän videon toistaminen GPU:lla viekin resursseja eli kellot/tehokulutus nousee. Jos häiritsee, niin esim Chromessa ainakin saa hardware-accelerationin pois päältä (eli käyttää prossua). ( chrome://settings/ )
Olisin valmis hyväksymään "videotoisto vie tehoja" selityksenä, jos ilmiössä olisi jotain yhdenmukaisuutta. Koska siis aivan kaikissa videoissa sitä ei tapahdu, eikä esim. kaikissa palveluissa, kuten HBO Maxissa, jossa ei ole ollut kertaakaan tätä ongelmaa.
Enkä ole onnistunut löytämään mitään takuuvarmaa yhteistä nimittäjää. Hetken näytti siltä että tuo koskisi nimenomaan 1080p 60 FPS videoita YouTubessa, mutta sitten satunnaisesti joku sellainen pyörii 192 MHz muistikelloilla. Ja yhtälailla joku 480p 30fps voi pompauttaa kellot 1990 MHz.

Selainta en voi käyttää ilman laitteistokiihdytystä, koska Firefoxilla se tekee sivun rullaamisesta nykivää. Tosin voihan sitä kokeilla että vaikuttaako uusi näyttö asiaan, kun liike on yleisesti sulavampaa.
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
71
Noh, tyydyin nyt ottamaan selaimesta laitteistokiihdytyksen pois, koska tosiaan ei tämä nyi nyt niin pahasti kuin 60 Hz näytöllä.

Lisäksi törmäsin tähän. Eli Custom Resolution Utilityllä voi vielä koittaa jotain tehdä ja tuossa Reddit-postauksessa on linkki Google Sheets -taulukkoon, jolla voi tehdä suuntaa-antavan laskutoimituksen CRU:hun syötettävästä blanking-arvosta. Sen verran kuitenkin taas velhopuuhaa tuollainen monitorin kellottaminen, että en tiedä uskaltaako siihen ihan heti lähteä, kun ei oikeastaan tiedä mitä on tekemässä...

Ilmeisesti pohjimmiltaan kyse on siitä, että jos näyttö ei ole täysin joidenkin VESA-standardien mukainen, niin tietyissä tilanteissa näyttis vetää muistikellot täysille jonkinlaisena varotoimena. Tässä Reddit-postauksessa kattava, teknisempi selostus.
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
314
Juuri kun edellisillä ajureilla 144hz 3440x1440p monitori ihanasti laski muistikellot idlatessa ilman custom-resoa, niin nyt uusimmilla ajureilla en saa kirveelläkään muistikelloja alas.. Muilla vastaavaa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
860
Vaikuttaa olevan kiinni näytön mallista laskeeko muistikelloja vai ei. Viime kesään asti oma 3440x1440p monitori (LG 34GN850-B) tiputti kellot vain 100Hz ja 60Hz taajuuksilla. Silloin tulleesta ajureista alkaen tiputtaa kellot myös 144Hz ja 160Hz taajuuksilla. Tämähän ei ole 6000 sarjan ongelma, ainakin jo 5000 sarjan kortit ja kenties vanhemmat ovat kärsineet samasta ongelmasta. Tästä on AMD:n foorumeilla joku lanka jossa AMD väittää olevan ominaisuus ja "wontfix".

Tuo ei itselle olisi niin iso ongelma, jos Radeon korteilla saisi vapaasti säätää tuulettimia, niin kuin Geforceilla. ZeroRPM rajan, on omassa kortissa (PowerColor Red Devil 6800XT) se on suht. alhainen 48C, ja kierrosluku missä tuuletin alkaa pyöriä on myös korkea, 35% PWM. Radeon Softwaren tuuletin profiilin säätö ei ainakaan omalla kortilla toimi.

Lisäksi nyt helmikuun ajureista alkaen AMD:n ajuri on alkanut nostaa tuulettimen kierroksia aggressiivisesti kortin oman säätelyn yli, jos Performance tuning profiili ei ole oletusasetuksissa. Aiemmin kierrokset ovat seuranneet kortin lämpötilaa lineaarisesti, siten että 75C oli siedettävä 45% PWM. Nyt kortti huutaa 70% kierroksilla jo 65C lämmöissä.

JA nyt kun vauhtiin pääsin niin voisin mainita vielä yhdestä pikkuviasta. Jos kone on käyttämättömänä ja se laittaa näytön pois päältä niin näyttö herää parin minutin välein ja ilmoittaa "no signal". Geforcella ja samalla näytöllä tämmöistä ei esiintynyt. Joku muukin tästä valitti täällä aiemmin.
 

Qwerty

.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 082
Tuo ei itselle olisi niin iso ongelma, jos Radeon korteilla saisi vapaasti säätää tuulettimia, niin kuin Geforceilla. ZeroRPM rajan, on omassa kortissa (PowerColor Red Devil 6800XT) se on suht. alhainen 48C, ja kierrosluku missä tuuletin alkaa pyöriä on myös korkea, 35% PWM. Radeon Softwaren tuuletin profiilin säätö ei ainakaan omalla kortilla toimi.
Eikös tuota pystyy säätämään morepowertoolilla myös? Itse en pysty testaamaan toimiiko, kun oma kortti on vesillä.
mpt.PNG
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
JA nyt kun vauhtiin pääsin niin voisin mainita vielä yhdestä pikkuviasta. Jos kone on käyttämättömänä ja se laittaa näytön pois päältä niin näyttö herää parin minutin välein ja ilmoittaa "no signal". Geforcella ja samalla näytöllä tämmöistä ei esiintynyt. Joku muukin tästä valitti täällä aiemmin.
 
Liittynyt
22.06.2021
Viestejä
225
Mulla kyllä toimii asuksen kortilla ihan normaalisti tuo tuuletinprofiilin säätö 22.2.2 ajureilla, uudempia en ole kokeillut.
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
314
Vaikuttaa olevan kiinni näytön mallista laskeeko muistikelloja vai ei. Viime kesään asti oma 3440x1440p monitori (LG 34GN850-B) tiputti kellot vain 100Hz ja 60Hz taajuuksilla. Silloin tulleesta ajureista alkaen tiputtaa kellot myös 144Hz ja 160Hz taajuuksilla. Tämähän ei ole 6000 sarjan ongelma, ainakin jo 5000 sarjan kortit ja kenties vanhemmat ovat kärsineet samasta ongelmasta. Tästä on AMD:n foorumeilla joku lanka jossa AMD väittää olevan ominaisuus ja "wontfix".

Tuo ei itselle olisi niin iso ongelma, jos Radeon korteilla saisi vapaasti säätää tuulettimia, niin kuin Geforceilla. ZeroRPM rajan, on omassa kortissa (PowerColor Red Devil 6800XT) se on suht. alhainen 48C, ja kierrosluku missä tuuletin alkaa pyöriä on myös korkea, 35% PWM. Radeon Softwaren tuuletin profiilin säätö ei ainakaan omalla kortilla toimi.

Lisäksi nyt helmikuun ajureista alkaen AMD:n ajuri on alkanut nostaa tuulettimen kierroksia aggressiivisesti kortin oman säätelyn yli, jos Performance tuning profiili ei ole oletusasetuksissa. Aiemmin kierrokset ovat seuranneet kortin lämpötilaa lineaarisesti, siten että 75C oli siedettävä 45% PWM. Nyt kortti huutaa 70% kierroksilla jo 65C lämmöissä.

JA nyt kun vauhtiin pääsin niin voisin mainita vielä yhdestä pikkuviasta. Jos kone on käyttämättömänä ja se laittaa näytön pois päältä niin näyttö herää parin minutin välein ja ilmoittaa "no signal". Geforcella ja samalla näytöllä tämmöistä ei esiintynyt. Joku muukin tästä valitti täällä aiemmin.
Joo näytöistä ja vesa-blankingeistä yms tämä kiinni on, mutta on myös ilmeisesti kuun asennossa. Eilen varmaan toista tuntia CRU:n kanssa koitin kaikkea mahdollista ilman onnea. Tänään downgradesin ajurit edelliseen versioon jolla laski kellot ilman säätöä, eipä toimi. Hetken säädettyä päivitin sitten takaisin uudempaan, ei toimi. Nyt illasta uusiksi koneelle ja nyt näyttäisi taas kaikki toimivan ja kellot laskee ilman mitään custom CRU-profiileja.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
62
Jumallinkillä amd:ltä suoraan tilattu 6800xt refun asicci arvo on 87.3%. Kulkee pelivakaasti ihan ok. Vedellä 2715mhz asetus-arvona ja toteutuneet kellot pyörii siellä ~2660mhz paikkeilla. Muistit menee 2120mhz fast preset.
Lämmöt yleensä pelistä riippuen ~40-45c, hotspot vajaa ~60c. MPT:llä nostetut tehorajat ovat myös käytössä.
3dmark : I scored 20 347 in Time Spy

Radeon ohjauspaneelin asetukset:

kellot.png
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Tuli vaihdettua 3070ti 6800XT:hen(refu). Heilahtelee kellot aika rajusti aiheuttaen järkyttäviä fps droppeja. Nuo sain jotenkuten kuriin nostamalla minimi kelloja radeon softasta. 3070ti oli alivoltitettu jolloin kellot pysy lähes koko ajan 1950mhz. Tää amd huiteli 990mhz-2250mhz välillä, lähes peli kelvoton kapistus ilman säätöä.
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
221
Tuli vaihdettua 3070ti 6800XT:hen(refu). Heilahtelee kellot aika rajusti aiheuttaen järkyttäviä fps droppeja. Nuo sain jotenkuten kuriin nostamalla minimi kelloja radeon softasta. 3070ti oli alivoltitettu jolloin kellot pysy lähes koko ajan 1950mhz. Tää amd huiteli 990mhz-2250mhz välillä, lähes peli kelvoton kapistus ilman säätöä.
Perussäätö joo omankin 6800xt refun kanssa että osaan peleistä joutuu tekemään oman profiilin ajureihin joista säätää minimikellot miltei samaksi mitä maksimit on.
Itellä alivoltitettu 1050mv/2400mhz. Kovin kummosia alivoltituksia en ole saanut tällä toimimaan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Kummallista että joutuu tuollein säätämään, luulis tuollaisen ongelman johtuvan jostain. Pitää yrittää jossain vaiheessa tuota alivoltitusta itsekkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
192
Kummallista että joutuu tuollein säätämään, luulis tuollaisen ongelman johtuvan jostain. Pitää yrittää jossain vaiheessa tuota alivoltitusta itsekkin.
Saitko varmasti kaikki ajurit puhtaasti koneeseen (DDU)? Ja mikä on loppu kokoonpano koneessa? Itsellä pitkään aikaan radeon koneessa ja toiminut hyvin, mutta selkeesti prossun päivitys 3600 - 5800x anto lisää potkua kortille. Myöskään formatti uuden nvmen myötä ei tehny pahaa, vaikka kumman hyvin kestää windows osien vaihtelua DDUn kanssa. Ongelmasi kuulostaisi ehkä ajuri hommalta kumminkin (piirisarja, bios ym)
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Meinasin vetästä ddu:lla kaikki sileeks ja pistää uusiks. Amd-≥ nvidia ei aikaisemmin tuottanut ongelmia, eli meni ilman ddu:ta. Toisinpäin näyttää olevan tarkempaa. Onko noihin refu kortteihin mitään eri bios versioita? Vanhaa biosia epäili kaveri.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 120
Meinasin vetästä ddu:lla kaikki sileeks ja pistää uusiks. Amd-≥ nvidia ei aikaisemmin tuottanut ongelmia, eli meni ilman ddu:ta. Toisinpäin näyttää olevan tarkempaa. Onko noihin refu kortteihin mitään eri bios versioita? Vanhaa biosia epäili kaveri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
192
Meinasin vetästä ddu:lla kaikki sileeks ja pistää uusiks. Amd-≥ nvidia ei aikaisemmin tuottanut ongelmia, eli meni ilman ddu:ta. Toisinpäin näyttää olevan tarkempaa. Onko noihin refu kortteihin mitään eri bios versioita? Vanhaa biosia epäili kaveri.
My bad, tarkoitin emolevyn biosta. Tosiaan otappas sillä ddu alkuun kaikki pois. Sitten asennat uusimmat piirisarja-ajurit sekä näytönohjaimelle ajurit. Kokeilet sillä alkuun. Jos ei tuolla tokene, niin sit pitää selvitellä lisää.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Chipset ja näyttiksen ajurit uusittu ja ddu ajettu sitä ennen. Pelattu taas ja samalla lailla viskoo ees taas kelloja. Alivoltit ja minimi kellot ylös niin on toimiva ja viileä kortti.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
500
Kysytäämpä täältä. Pelaako joku 6900XT omistaja Flight Simulatoria ja jos pelaa niin kärsitkö stutteroinnista ja pienestä nykimisestä. Itsellä on tätä enkä ole löytänyt ratkaisua.

Muissa peleissä ei vastaavaa. Asus dark hero X570, 5950X, W11.
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
71
Kysytäämpä täältä. Pelaako joku 6900XT omistaja Flight Simulatoria ja jos pelaa niin kärsitkö stutteroinnista ja pienestä nykimisestä. Itsellä on tätä enkä ole löytänyt ratkaisua.

Muissa peleissä ei vastaavaa. Asus dark hero X570, 5950X, W11.
Kyseinen peli on sekä suorituskyvyltään että bugisuudeltaan niin vaihteleva, että suosittelen melkein kyselemään jostain lentosimufoorumeilta.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Näyttää saavan parhaat tulokset tuosta kortista 1030mv 2000/2364mhz asetuksilla. Muistit 2130.
Timespyn grafiikka pisteet muistaakseni 19600pts.

min ja maks kellojen vakutusta en ole lähtenyt vielä hieromaan, kun halusin eka kokeilla miten alas voltit saa. 1020mv ei enää tulosta tule. Näistä asetuksista huolimatta forza 5 ja fortnite:n fps on alhaisempi kuin 3070Ti:llä. Lämmöt jää sentäs 67c tienoille joten ainakin tuolta osalta kortista tykkään.

Edit:
+15% virtaraja ja maks kellon nosto 2400mhz niin päästiin jo 20k tulokseen timespyn grafiikka pisteissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Tuntuu välillä näyttis paistuvan tuonne koteloon, kun lämmöt huitelee 82c ja junction 97-98c. Välillä toiminee normaalimmin jolloin lämmöt on 72-74c maastossa. Eikä pelinkään tarvitse olla ihmeellinen kuten vaikka fortnite, niin ropellit huutaa hoosiannaa ja lämmöt korkeat
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
907
Tuntuu välillä näyttis paistuvan tuonne koteloon, kun lämmöt huitelee 82c ja junction 97-98c. Välillä toiminee normaalimmin jolloin lämmöt on 72-74c maastossa. Eikä pelinkään tarvitse olla ihmeellinen kuten vaikka fortnite, niin ropellit huutaa hoosiannaa ja lämmöt korkeat
Onko FPS limit käytössä?
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
907
Laitoin limitin päälle. Ei ole aikaisemmin tarvinnut. Jonkun asteen se tiputti lämpöjä.
Jos ne kevyet pelit pyörii 300fps+, niin se vaan tuottaa turhaa lämpöä.
Omalla kortillakin kovimmat kuormat saa aikaseksi pelien valikoissa, kun fps limit ei monestikkaan niissä ole päällä jos ei ajureista ole erikseen rajoitettu.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Eipä tuo kortti jaksa fortnitessä työntää ku 130-160fps. Nyt rajoitettu 120fps. Muissa peleissä en ole vielä kerinnyt testaamaan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Tänään pelatessa lasi kii 78-79c, lasi auki kokonaan 74-77c välissä. Fps limitti 144 kohdille ja lämmöt tippuu samoille ku ilman lasia
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Tänään pelatessa lasi kii 78-79c, lasi auki kokonaan 74-77c välissä. Fps limitti 144 kohdille ja lämmöt tippuu samoille ku ilman lasia
Eli ennen kuin laitoit FPS limittä päälle lämmöt nousivat 97-98C ja nyt noin 30C vähemmän. Sanoisin että ihan hyvä aloitus.
Tosiaan kannattaa katsoa se alivoltitus miten paljon se vaikuttaa asiaan, samalla saa myös kelloja ylöspäin.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Junction oli tuon melkein sata astetta. Ei perus lämmöt. Alivoltitusta kortilla on hieman. Kotelon tuuletus näyttää toimivan ihan hyvin kun lämpöeroa lasi auki vs kiinni on vain 3-5 astetta. Tuuletin melu tuli etutuulettimista jotka rupes pöhisemään itsekseen kovemmassa rasituksessa. Nyt säädin ne käsipelissä sopivalle tasolle. Aikaisemmin pysyivät ilman säätöä hiljaisina. Etutuulettimina on 2kpl p14 rgb tuuletinta jotka pyörii nyt 1000rpm, takatuulettimena p12 rgb 1000rpm ja katossa radin läpi puhaltaa 2kpl p12 rgb emon ohjaamana eli noin 800-1000rpm.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Miksei tuo amd:n softa osaa ladata tuota kellotus profiilia itse automaattisesti?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Miksei tuo amd:n softa osaa ladata tuota kellotus profiilia itse automaattisesti?
Missä vaiheessa?
Minulla se kyllä lataa, esim. aina kun käynnistän koneen uudestaan tai suljen sen ja käynnistän seuraavana päivänä.
MUTTA jos kone kaatuu syystä X ja AMD:n näytönohjainajurit palautuvat oletukseen niin se ei niitä lataa. Tämä (oma päätelmäni) johtuen ihan siitä että osa tekee säätöjä miten sattuu ja kone olisi ns. buuttiloopissa jos tuollainen "epävakaa" tallennus aina & automaattisesti latautuisi kun kone kaatuu.

Ne omat kellotukset ja asetukset voi tallentaa esim. työpöydälle ja käydä siitä sen lataamassa tarvittaessa. Kyllä ne sitten (ainakin itselläni) säilyvät viikkoja tai kuukausia, ennenkuin tulee taas aika päivittää näytönohjaimen ajurit, jolloin useasti tarvitsee ne säädötkin ladata uusiksi käynnistyksen jälkeen.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Tallennan profiilin ja testaan että se toimii myös. Ei kaatumisia tai muitakaan ongelmia. Käynnistän koneen uudelleen, ja joudun manuaalisesti laittamaan kellotus profiilin takas päälle, kun ei se sitä itse tee. Profiili tallennettu omiin tietoihin. Helppohan se on käydä päälle laittamassa, mutta ärsyttävää se on.
ULPS asetuksen poistin käytöstä, saattoi helpottaa jopa tuota kellojen heittelyä.

Kellotus mulla on todella maltillinen. Vakio maks kellot. 2100mhz minimi kellot. Nopea muistien ajoitus ja 2020mhz kellot niille. 1095mv

Pitäis jaksaa testata lisää
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Tallennan profiilin ja testaan että se toimii myös. Ei kaatumisia tai muitakaan ongelmia. Käynnistän koneen uudelleen, ja joudun manuaalisesti laittamaan kellotus profiilin takas päälle, kun ei se sitä itse tee. Profiili tallennettu omiin tietoihin. Helppohan se on käydä päälle laittamassa, mutta ärsyttävää se on.
ULPS asetuksen poistin käytöstä, saattoi helpottaa jopa tuota kellojen heittelyä.

Kellotus mulla on todella maltillinen. Vakio maks kellot. 2100mhz minimi kellot. Nopea muistien ajoitus ja 2020mhz kellot niille. 1095mv

Pitäis jaksaa testata lisää
Sitten on jotain vialla, itseänikin ärsyttäisi jos joutuisi joka kerran kun koneen sammuttaa tai käynnistää uudestaan lataamaan profiilin erikseen. En nyt usko että 6700XT on niin paljon uudempaa arkkitehtuuria tai paremmin tehty etteikö samat säännöt koskisi myös 6800XT (mikä sinulla muistaakseni on käytössä).

6700XT-asetukset.png
 
Liittynyt
02.05.2018
Viestejä
139
Tallennan profiilin ja testaan että se toimii myös. Ei kaatumisia tai muitakaan ongelmia. Käynnistän koneen uudelleen, ja joudun manuaalisesti laittamaan kellotus profiilin takas päälle, kun ei se sitä itse tee. Profiili tallennettu omiin tietoihin. Helppohan se on käydä päälle laittamassa, mutta ärsyttävää se on.
ULPS asetuksen poistin käytöstä, saattoi helpottaa jopa tuota kellojen heittelyä.

Kellotus mulla on todella maltillinen. Vakio maks kellot. 2100mhz minimi kellot. Nopea muistien ajoitus ja 2020mhz kellot niille. 1095mv

Pitäis jaksaa testata lisää
Jos en väärin muista muista niin windows fast startup pois päältä laittaminen ois auttanu tuohon. Saattoi vaatia myös biossista fast bootin disabloinnin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.06.2021
Viestejä
225
Tallennan profiilin ja testaan että se toimii myös. Ei kaatumisia tai muitakaan ongelmia. Käynnistän koneen uudelleen, ja joudun manuaalisesti laittamaan kellotus profiilin takas päälle, kun ei se sitä itse tee. Profiili tallennettu omiin tietoihin. Helppohan se on käydä päälle laittamassa, mutta ärsyttävää se on.
ULPS asetuksen poistin käytöstä, saattoi helpottaa jopa tuota kellojen heittelyä.

Kellotus mulla on todella maltillinen. Vakio maks kellot. 2100mhz minimi kellot. Nopea muistien ajoitus ja 2020mhz kellot niille. 1095mv

Pitäis jaksaa testata lisää
Onko sulla muita ohjaussoftia (esim. Asus gpu tweak, Asus armoury crate) asennettuna? Itse olen huomannut varsinkin noiden Asuksen softien sekoittavan aikahyvin itse asetettuja profiileja. Esimerkiksi tuulettimille säädetyt asetukset eivät pysyneet
vaan Asuksen ohjelma dominoi ja ajeli vakioasetusten mukaan vaikka olin säätänyt AMD softalla custom curven.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 310
Viestejä
4 193 958
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom