Radalla autoilu

Onkos porukka asentanu jälkiasenteisia TPMS, rengaspaineen tarkkailusysteemeitä?

Näitä näkyy olevan 30€:sta ylöspäin. Kokemukset kiinnostais kun tarttis varmaan joku hankkia. Lähinnä että tietää millon alkaa rengaspaineet olemaan korkealla ja tarviiko alkaa tiputtamaan vielä "varikkokäynnillä".

Tosissaan kun ajaa niin yllättävän herkästi karkaa muuten paineet korkeaksi ja pito huononee, renkaat myös kuluu epätasaisesti, tämä tuli opittua. Viime kerralla kun pidin paineet tarpeeksi matalana, ei menny renkaat pilalle, kului tasaisesti. Toki staattista Camberia taisin tiputtaa 4 astetta -> 3 astetta.. ja se oli hyvä muutos, taitaa olla ihan spot-on nytten.



1751698376506.png
 
Onkos porukka asentanu jälkiasenteisia TPMS, rengaspaineen tarkkailusysteemeitä?

Näitä näkyy olevan 30€:sta ylöspäin. Kokemukset kiinnostais kun tarttis varmaan joku hankkia. Lähinnä että tietää millon alkaa rengaspaineet olemaan korkealla ja tarviiko alkaa tiputtamaan vielä "varikkokäynnillä".

Tosissaan kun ajaa niin yllättävän herkästi karkaa muuten paineet korkeaksi ja pito huononee, renkaat myös kuluu epätasaisesti, tämä tuli opittua. Viime kerralla kun pidin paineet tarpeeksi matalana, ei menny renkaat pilalle, kului tasaisesti. Toki staattista Camberia taisin tiputtaa 4 astetta -> 3 astetta.. ja se oli hyvä muutos, taitaa olla ihan spot-on nytten.

Sellainen tulee mieleen näistä, että jos tarkoitus on vain nähdä paineet, ottaisin sellaisen järjestelmän, missä on oma näyttö. Kännykän ruutu ei ole kovin kätevä siihen. Toinen juttu, että hankkii sellaiset anturit, jotka sopii omiin vanteisiin, tai on muokattavissa. Läheskään kaikkiin vanteisiin, joita ei aluperin ole tarkoitettu tpms-anturille, ei suoraan sovi kaikki anturimallit. Näissä antureissa on lisäksi jonkin verran hajontaa keskenään, eli toimii kyllä alkuperäisessä tarkoituksessa, kun pitäisi huomata puhjennut rengas, mutta ei välttämättä ole aivan absoluuttisen tarkka silloin kun pitää verrata eri renkaita keskenään, usein ihan riittävän tarkka kuitenkin. Sitten kun aletaan kierrosaikoja, renkaan kulumista ja cambereita jne miettimään, olisi ehdoton hankinta siihen tarkoitettu pyrometri (longacre tms), rengaslämpötilat eri kohdissa on paljon tärkeämmät kuin paineet.
 
Viimeksi muokattu:
Hauska dyi-projekti: Ir-anturit lokariin (magneetilla tai jotenkin) mittaamaan renkaan lämpöä reunoista ja keskeltä. Johdottaa vaikka Arduinon lukemaan niitä ajonaikaisesti. Sopiva näyttö siihen kiinni niin avot!
 
Sellainen tulee mieleen näistä, että jos tarkoitus on vain nähdä paineet, ottaisin sellaisen järjestelmän, missä on oma näyttö. Kännykän ruutu ei ole kovin kätevä siihen.

Totta tuo mutta kojelautaan integroitu 10" androidi näyttö muuttaa tilanteen. Sellanen itellä suunnitelmassa puhelimen tilalle. (Xtrons tilattu).
 
Hauska dyi-projekti: Ir-anturit lokariin (magneetilla tai jotenkin) mittaamaan renkaan lämpöä reunoista ja keskeltä. Johdottaa vaikka Arduinon lukemaan niitä ajonaikaisesti. Sopiva näyttö siihen kiinni niin avot!
En tiedä oliko tämä kieli poskella vai tosissaan, mutta jokatapauksessa ei toimi. Siihen tarkoitettu mittari on ihan hyvästä syystä neula joka työnnetään renkaaseen.
 
En tiedä oliko tämä kieli poskella vai tosissaan, mutta jokatapauksessa ei toimi. Siihen tarkoitettu mittari on ihan hyvästä syystä neula joka työnnetään renkaaseen.
Eikös tuo suosittelemasi pyrometri juuri ole ir mittari etäisyyden päästä mittaamiseen ilman kosketusta.
 
En tiedä oliko tämä kieli poskella vai tosissaan, mutta jokatapauksessa ei toimi. Siihen tarkoitettu mittari on ihan hyvästä syystä neula joka työnnetään renkaaseen.
Mitä helvettiä noita on käytetty pro sarjoissa jo vuosikymmeniä? Miksi ei toimisi?
 
Mitä helvettiä noita on käytetty pro sarjoissa jo vuosikymmeniä? Miksi ei toimisi?
Joo, kyllä niitä mittaillaan kaikenlaisilla vehkeillä. On hienoja autoon asennettaviakin sarjoja, jotka mittaa monesta pisteestä sen pintalämmön (vaikka tämä Tire Infrared Temperature Sensors tai tämä Tire Temperature and Pressure Monitoring System (TTPMS)).
Nämä on kuitenkin ihan eri juttu, kuin parkkipaikalla mittaa jollakin perus ir-mittarilla. Neulamittarilla saa silloin tarkemman lukeman, kun se ei ota ihan siitä pinnasta sitä.
Tietysti jos tuon DIY-jutun ottaa riittävän tosissaan eikä pihistele komponenteissa, niin mikä jottei tuollaisen siinä tapauksessa voi itse tehdäkin. Realistisesti ajatellen vaan tuo neulamittari on monelle se paras vaihtoehto.
 
Tietysti jos tuon DIY-jutun ottaa riittävän tosissaan eikä pihistele komponenteissa, niin mikä jottei tuollaisen siinä tapauksessa voi itse tehdäkin. Realistisesti ajatellen vaan tuo neulamittari on monelle se paras vaihtoehto.
Joo en sitä sano että halvalla pääsisi jos laadukkaan systeemin haluaa. Hyvä sensori helposti hinnat alkaen satasesta. Ja jos joka pyörälle kolme saa hinnan kertoa kahdellatoista.

Edit: halvemmilla sensoreilla voi tietty protoilla…

Edit2: toi linkin sensori onkin näppärä, noilla pärjää neljällä.
 
Onhan tuota tullu ajeltua. 2018 tais tulla kärpäsen purema audiclubin ratapäivillä kun työskentelin hämeenlinnassa ja puuhamiehenä tapahtumassa jossa sitten satuin eksymään tutun b5 ässän kyytiin ja se oli siinä. Kuukausi myöhemmin sit omalla autolla(a4 b5 1.8tq) botniaringille aevan vakiona. No jarrupalat vedin sillä reissulla loppuun ja sama seuraavana vuotena eli kannattaa panostaa jarrupaloihin jos meinaa radalla käydä koska ne on yleensä ne mitkä loppuu ekana. Ennen suosin EBC yellowstuffeja mutta ferodon ds2500 käytän nykyisin koska kestää paremmin.

Itse en ensimmäisenä lähtis tekemään autoon mitään ihmeempää eli vain jarrut kuntoon(paremmat palat sekä kunnolliset jarrunesteet esim motul rbf600) sekä renkaina jotku hyvät katurenkaat(itse suosinu michelinin pilot sportteja) ja sit perusasiat kuntoon autosta eli öljyt ja nesteet vaihtaa, kulmiensäädöt(tehtaan ohjearvoilla) yms. Näillä pääsee alkuun ja etenki tehottomalla autolla oppii ajamisen parhaiten koska nopeutta on pakko yrittää pitää kun ei teholla voi pelastaa. Jos aikaa haluaa kattoa niin itsellä ollu käytössä racechrono pro ja garmin glo gps-mokkula jolla saa paljon tarkempaa kuin puhelimen omalla gps:llä joka tuntu piirtävän ajolinjaa välillä mettähallituksen puolelle. Tuossa jos haluaa pidempää sessiota piirtää niin saa teoreettisen kierrosajan myös eli se mihin omat ajotaidot maksimissaan riittävät

Sitten kun homma alkaa tuntumaan hyvältä niin voi miettiä seuraavia liikkeitä. Itsellä oli autokuume sitten sen verta pahana että tuli ostettua B5 S4 sopivasti rakennettuna eli alustaltaan kunnossa sekä paremmilla jarruilla. Auton koeajo itseasiassa tapahtui vielä kymiringillä eli tuli todettua ostovaiheessa auton potentiaali. Nyt jääny parina kesänä ajelut pois kun viime vuonna kärähti johtosarja. Edellisellä moottorilla tuli ajettua 1.36.xx aikoja Ahvenistolla semislicksien kanssa hieman tekniikaalien kanssa(tehoa joku 350hp/600nm) ja nykyisessä paketissa sit vähän reilummin niin olis oikeastaan ihan mukava päästä kokeilemaan aikoja. Välissä tuli tutustuttua enemmän ja pyöränkulmat nykyisin auraukset nollissa ja camberit vedetty maksimiiin mitä tuossa on mahdolista (oliskohan -2 asteeseen saanu edestä(powerflexin puslilla) ja takaa samat mut vakiosäätöjen avulla). En valmistele radalle autoa sen ihmeemmin vaan perushuollot ja kulmientarkistus ennen reissua ja kun auton pääpaino rakentamisessa on ollu ratailu niin onhan tuo katuajossa aika paska ajettava

Mut onhan tuo rataleikki loppupeleissä aika pirun kallista leikkiä että siihen on syytä varautua etenki jos lähtee hommat kunnolla lentoon. Vahinkoja ei ole onneksi sattunu ja vakuutusyhtiöiden kanta on yhteneväinen ja sama eli artisti maksaa. Jääradalla puskurit ottanu itseensä ainoastaan ja sielläki mennään käytännössä samanlaisella paketilla kuin kesällä paitsi renkaina hkpl 10 erikoisnastoilla 3mm ulkonemalla joka tarjoaa pitoa aika paljon enemmän katurenkaaseen verrattuna

Tuossa nyt pari vanhaa pätkää. Jos ens vuonna sais taas itsensä raahattua moottoriurheilun pariin ja ilman ongelmia



 
mä en kyllä pysty ajamaan nahkaratilla ilman hanskoja. Hikoaa kädet niin paljon varsinkin kuumalla kelillä että ihan toivotonta :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 086
Viestejä
4 850 197
Jäsenet
78 342
Uusin jäsen
Al_Eksi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom