Radalla autoilu

Katuautolla nyt ei välttämättä kannata ihan heti investoida semislickseihin, vaikka ero voikin olla suuri.
Vanteineen kumminkin melko iso investointi ja sitten vielä se vaihtoruljanssi jos katurenkaat ja ratarenkaat erikseen. Semislikseillä ei kumminkaan kovin mielellään ajelisi kesän monsuunisateissa.

Jarrut kuntoon ja lujaa ajoa. Jos innostuu harrastuksesta niin sitten voi investoida lisää.

No niin mäkin tässä ajattelin. Jos olisi rata vieressä, niin ehkä sitten. Nyt voin investoida jarrupaloihin. Jarrulevyt eivät taida niinkään yleensä kulua, jos palat kunnossa? :)
 
Jarrupalat ajattelin vaihtaa. Ilmeisesti kannattaa radalla käyttää sellaisia, jotka toimivat paremmin kuumassa. Mulla on kyllä alla nyt aika kuluneet Michelin Pilot Sport 4, joka ei kyllä taida kovin helposti taipua alla. Kyseessä on aika sporttinen katurengas, joka antaa hyvän tuntuman. Toki sporttisempiakin löytyy markkinoilta, esim Pilot Sport 4S. Ajattelin nuo ajaa loppuun radalla ja ostaa sitten uudet.

Mitä hyötyä noista semi slickseistä on? Parempi pito ainakin, mutta onko iso ero vaikka Pilot Sportteihin? Rengassarja maksaa kuitenkin noin tonnin ilman vanteita, joten tuota pitäisi sitten jo kutsua harrastukseksi.
Itsellä on pinnatut semit mitkä maksoi paistoleima 3vuotta vanhana 150€/kierros. Silti iso pitoero katurenkaisiin, ja noilla voi oikeasti ajaa, ennenkuin sulaa alle.

Katurenkailla tuli ajettua ahvenistolla aina joku kolme nopeaa kierrosta, sitten jäähdyttelykierros ja varikolle, kun alkoi pito loppumaan ja rengas sulamaan alle. Kyllähän noilla vielä senkin jälkeen ajaisi, mutta alkaa myös pinta häviämään todella nopeasti, kun saa kunnolla lämpimiksi.
 
Itsellä on pinnatut semit mitkä maksoi paistoleima 3vuotta vanhana 150€/kierros. Silti iso pitoero katurenkaisiin, ja noilla voi oikeasti ajaa, ennenkuin sulaa alle.

Katurenkailla tuli ajettua ahvenistolla aina joku kolme nopeaa kierrosta, sitten jäähdyttelykierros ja varikolle, kun alkoi pito loppumaan ja rengas sulamaan alle. Kyllähän noilla vielä senkin jälkeen ajaisi, mutta alkaa myös pinta häviämään todella nopeasti, kun saa kunnolla lämpimiksi.

Millaisilla katurenkailla silloin ajoit?

Olisihan tuollainen ihan hyvä "investointi" jos ei tarvitse katurenkaita alle sulattaa. Toki vain, jos tulee ajettua säännöllisesti.
 
Katsoo että auto on kunnoltaan perusehjä ja että siellä ei ole mitään irtonaista tavaraa kyydissä, mitään muuta ei kannata tehdä kun aluksi lähtee ihmettelemään sinne radalle. Tuo on aika tärkeä juttu, että sen auton tyhjentää kaikesta irtotavarasta ja pikkusälästä, sitä tavaraa on usein aika paljon siivottavana. Opettelee säätämään penkin ja ratin oikein, tämä asia on suurella osalla kuskeista täysin hukassa. Sopiva kypärä päähän ja radalle.

Slicksejä/semislicksejä ei kannata olla ensimmäisenä ostamassa, niitä ei aloitteleva kuski saa kovinkaan herkästi ollenkaan käyttölämpötilaan rataan tutustuessaan ja ne on kylmänä aika liukkaat. Jotkut on vähän enemmän liukkaat ja jotkut vähän vähemmän liukkaat, mutta jokatapauksessa ne ei kylmänä oikein toimi. Kun tosissaan ajetaan radalla, niin sitten noilla slickseillä on tietenkin ihan tähtitieteellinen ero katurenkaisiin nähden. Aluksi harjoittelussa katurengas on parempi, se ei ole yhtä nopea ja se varoittaa pidon rajoista paljon aikaisemmin.

Jarrupalojakaan ei katuautoon kannata vaihtaa mitään erikoisia, joku perus orkkispala on ihan hyvä kun radalla käy tutustumassa. Race pala ei ole katuajossa kovin hyvä, kun sekään ei kylmänä oikein toimi ja katuajossa ei jarruja saa ikinä racepaloille riittävän lämpöiseksi. Voihan niillä racepaloilla ajaa kadullakin, mutta erityisesti ääritilanteissa huomaa, että ne ei oikein toimi.
 
Katsoo että auto on kunnoltaan perusehjä ja että siellä ei ole mitään irtonaista tavaraa kyydissä, mitään muuta ei kannata tehdä kun aluksi lähtee ihmettelemään sinne radalle. Tuo on aika tärkeä juttu, että sen auton tyhjentää kaikesta irtotavarasta ja pikkusälästä, sitä tavaraa on usein aika paljon siivottavana. Opettelee säätämään penkin ja ratin oikein, tämä asia on suurella osalla kuskeista täysin hukassa. Sopiva kypärä päähän ja radalle.

Slicksejä/semislicksejä ei kannata olla ensimmäisenä ostamassa, niitä ei aloitteleva kuski saa kovinkaan herkästi ollenkaan käyttölämpötilaan rataan tutustuessaan ja ne on kylmänä aika liukkaat. Jotkut on vähän enemmän liukkaat ja jotkut vähän vähemmän liukkaat, mutta jokatapauksessa ne ei kylmänä oikein toimi. Kun tosissaan ajetaan radalla, niin sitten noilla slickseillä on tietenkin ihan tähtitieteellinen ero katurenkaisiin nähden. Aluksi harjoittelussa katurengas on parempi, se ei ole yhtä nopea ja se varoittaa pidon rajoista paljon aikaisemmin.

Jarrupalojakaan ei katuautoon kannata vaihtaa mitään erikoisia, joku perus orkkispala on ihan hyvä kun radalla käy tutustumassa. Race pala ei ole katuajossa kovin hyvä, kun sekään ei kylmänä oikein toimi ja katuajossa ei jarruja saa ikinä racepaloille riittävän lämpöiseksi. Voihan niillä racepaloilla ajaa kadullakin, mutta erityisesti ääritilanteissa huomaa, että ne ei oikein toimi.
Mulla on noi ebc redstuffit harrastevehkeessä ja hyvin ne toimii kadullakin, mut erityisesti radalla ero on aivan päätähuimaava. Ainoa ongelma katukäytössä on lisääntynyt jarrupölyn määrä. Jos jaksaa niin voihan vaikka etupalat vaihtaa siinä radalla rata-ajon ajaksi.

Itse ostin 350z nissanin vakio rayssin tekemät takovanteet kun pulttijako ja keskireikä mätsäsi. Vanteet maksoi muutaman satkun ja se slicksi rengassarja oli jo itessään kallimpi, mutta ehdottomasti hyvät radalle. Kadulla ne on liukkaat kun ei saa lämpöä. Noi voi vaihdella radalle päästyä alle, toki niillä sinne radalle ajelee jos tarvitsee.

Millaisilla katurenkailla silloin ajoit?

Olisihan tuollainen ihan hyvä "investointi" jos ei tarvitse katurenkaita alle sulattaa. Toki vain, jos tulee ajettua säännöllisesti.
Katurenkaissa vaikka olis jotkut sporttisemmatkin on ongelmana, että sivuvallit on niin löysät että se rengas kyllä kaatuu alle ja ajotuntuma on kuraa, lisäksi ne on liian kuumat parin kierroksen jälkeen, joskin niin on jarrutkin jos vakio katupaloilla ajaa. Jos perse kestää n. Tonnin investoinnin käytetyillä vanteilla, joista osan saa toki takasin jos myy pois, niin ehdottoman hyvä hankinta. Voit toki kerran käydä radalla katurenkailla ja sen jälkeen kun ulkopuolen olka erityisesti eturenkaista on jyrsitty pois niin jos innostui niin toi on aika no brainer hankinta.
 
Silloin kun aletaan ajaa kovempaa ja laitetaan pitävämpää rengasta alle ja oikeasti hyödynnetään kasvanutta pitoa, niin pitää myös tietää moottorin voitelun edelleen toimivan.

Monissa automalleissa pääsee öljypumppu haukkaamaan ilmaa sellaisissa tilanteissa, kun öljy öljypohjassa loiskuu reilummin sivulle tai eteen/taakse. Kun G-voimat eri suuntiin kasvavat suuremmiksi kuin mitä tehtaalla on huomioitu niin tätä alkaa tapahtua, vaikka vakioautossa sitä ei koskaan tapahtuisi.

Tästä syystä ratakäyttöön tehdään erityisiä custom-öljypohjia tai modataan vakiopohjaan tehokkaammat loiskelevyt. Ongelma koko asiassa on se, että on hyvin vaikea tietää onko öljypohja aina ja joka tilanteessa tehtävän tasolla. Toki jos sattuu olla jo valmiiksi kuivasumppumoottori, niin sitten tätä ongelmaa ei ole - mutta vain harvoissa ratapainotteisissa autoissa sellainen jo tehtaalta on.

Moni on aikojen kuluessa tehnyt useamman moottoriremontin ennenkuin on oppinut varmistamaan öljyn loiskeiden hallinnan. Kannattaa etsiä netistä keskustelupalsta tms. oman automallin ratakäyttöön liittyen - varsinkin jos aikoo ajaa slikseillä tai edes semeillä. Asia tulee autokohtaisesti yleensä esille ennen pitkää kun harrastajat raportoivat kokemuksiaan rata-ajosta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on noi ebc redstuffit harrastevehkeessä ja hyvin ne toimii kadullakin, mut erityisesti radalla ero on aivan päätähuimaava. Ainoa ongelma katukäytössä on lisääntynyt jarrupölyn määrä. Jos jaksaa niin voihan vaikka etupalat vaihtaa siinä radalla rata-ajon ajaksi.
No noi onkin edelleen katukelpoiset palat, tarkoitin kisapaloilla jotakin sellaista kuin esim APF402, APF403 tai DS3.12
 
No noi onkin edelleen katukelpoiset palat, tarkoitin kisapaloilla jotakin sellaista kuin esim APF402, APF403 tai DS3.12
Joo, kyllähän noi varsinaiset ratapalat on kadulla huonoja, kannattaa katella joku tollanen hybridipala jos käy radalla, niin kestää ihan erilailla lämpöä.
 
Silloin kun aletaan ajaa kovempaa ja laitetaan pitävämpää rengasta alle ja oikeasti hyödynnetään kasvanutta pitoa, niin pitää myös tietää moottorin voitelun edelleen toimivan.

Monissa automalleissa pääsee öljypumppu haukkaamaan ilmaa sellaisissa tilanteissa, kun öljy öljypohjassa loiskuu reilummin sivulle tai eteen/taakse. Kun G-voimat eri suuntiin kasvavat suuremmiksi kuin mitä tehtaalla on huomioitu niin tätä alkaa tapahtua, vaikka vakioautossa sitä ei koskaan tapahtuisi.

Tästä syystä ratakäyttöön tehdään erityisiä custom-öljypohjia tai modataan vakiopohjaan tehokkaammat loiskelevyt.

Jep, tulipa tuokin hoidettua pois alta...
DSC_0122.JPG
DSC_0123.JPG



Minkälaisia/tyyppisiä kypäriä porukka käyttää tämmösessä ns. harraste-ratailussa?
Suosituksia, ideoita? Pitäisi hommata sellanen jonka kanssa voi käyttää aurinkolaseja..Jos on joku esim viimeaikoina hankkinut, niin saa heittää linkkiä hyvän hinta/laatusuhteen malleihin, tai jos jotain hyvää tietoa näistä niin saa kertoa, tänkjuu.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni ihan MP-kypärä ilman visiiriä. Tosin enpä vuosiin ole rataillut. Hyvin sopii arskat. M/L koon kypärää käytän. Mallista vähän riippuu kumpi koko sopii.
 
Radalla on tullut ajettua kuvien mukaisilla peleillä, kylki edellä. Tekniikkana vinokone turbolla, ahtopaineita nostettu ja joku bulkki-lastu. Toisessa oli kemppiperä ja toisessa liikkeellelähtölukko. Hauskaa touhua kavereiden kanssa, saa nähdä tuleeko tälle kesälle luisupulkkaa hankittua.
IMG-20230506-WA0015.jpgP_20220701_183811.jpg
 
Jep, tulipa tuokin hoidettua pois alta...
DSC_0122.JPG
DSC_0123.JPG



Minkälaisia/tyyppisiä kypäriä porukka käyttää tämmösessä ns. harraste-ratailussa?
Suosituksia, ideoita? Pitäisi hommata sellanen jonka kanssa voi käyttää aurinkolaseja..Jos on joku esim viimeaikoina hankkinut, niin saa heittää linkkiä hyvän hinta/laatusuhteen malleihin, tai jos jotain hyvää tietoa näistä niin saa kertoa, tänkjuu.
Oon käyttänyt biltsun sellasta avokypärää. On vähän kevyempi ja suojaa just sen verran, jos nyt tyyliin pään löis auton sisällä johonkin. Kypärässähän erityisesti kunnon monipistevöiden kanssa mut muutenkin on sellanen ongelma et keulamällissä niskat retkahtaa helposti painon takia, kun harvapa mitään haansia tms niskatukea käyttää. Oon tullut siihen tulokseen et jos sellasta ei oo niin kypäränkään ei kannata olla se raskain mahdollinen, koska tyyliin lipsahdus mutkasta ulos rengasvalliin voikin rikkoa niskat heilahduksen takia ja tollaset auto katon kautta ympäri tilanteet nyt on muutenkin sellasia, et niskat yms siel on vaarassa jos katto painuu eikä oo kaaria.
 
Ratailu on kyllä hurjan hauskaa puuhaa. Muutama kerta vuoteen tullut käytyä ajamassa nyt muutaman vuoden. Pari vuotta sitten tehtiin kaverin kanssa roadtrippi nyrrelle mikä oli kyllä hieno reissu ja suosittelen lämpimästi jos autoilu kiinnostaa.
 
Itseä aina autot ja rata-ajo kiinnostanut lapsesta asti. Omat ensimmäiset "rata-ajo" kokemukset tulivat radalle.comin kautta ja olinkin muutaman kerran auttamassa paikkojen kasauksessa/purussa. Silloin vedettiin täysin vakio autoilla ja hauskaa oli. Välissä oli omia harrasteautoja mitä tuli sitten duunattua ratakuosiin enemmän ja vähemmän kierrosmäärän kumminkin jäädessä hyvinkin vähäiseksi. Tuli käytyä muutamassa fomocon ratapäivillä omalla Escortilla. Viime vuosina olikin vähän hiljaisempaa kun oikeanlaista kalustoa ei ollut kunnes pari tuttua sanoi kiinnostuneensa rakentamaan Micran ja aloittamaan Micr cupin ajamista. Summa summarum viime vuosi ajettiin täysi kausi 6 kaverin kanssa ja oli todella hauskaa vaikkakin moottoririkko/muutama ulosajo tapahtuikin. Voin sanoa että kokemuksina matkat frendien kanssa ja kilvanajo on ollut melkeinpä parasta mitä on elämässäni tapahtunut. En tiedä saako täällä mainostaa mutta jos kiinnostaa seurata meidän eeppistä matkaa micra cupin parissa niin laittakaa IG: varikkojätkätracing seurantaan. Ollaan myös facessa ja tiktokissa. Tänä vuonna oli myös ehkä ajatus tehdä youtubea kisoista livenä mutta katsotaan nyt miten sen kanssa käy:). Parasta tuossa on ollut myös rahan 1/6 jako niin ei mene kuin omat rahat muttei vielä varastetut. IMG-20230602-WA0048.jpg

P.S talven aikana auto purettiin ja tehtiin kokonaan uusiksi ja kötöstely on nähtävissä myös American car showssa.
 
Kävin viime kesänä kaikissa PCF:n ratapäivissä ja tosi hauskaa puuhaahan se on, kesällä pyrin taas käymään kaikissa mihin ehdin. Hauskin rata oli minusta Ahvenisto, vaikka toki myös pelottavin.

Minulla on hyvä prätkäkypärä ja olen käyttänyt sitä, aurinkolasit suorilla sangoilla niin helppo vaan tuupata päähän.
 
Hauskin rata oli minusta Ahvenisto, vaikka toki myös pelottavin.

Ahvenisto oli mun eka ratakokemus ja se vei kyl sydämen. Jotenkin sitä vaan kaipaa sinne aina uudestaan näistä Suomen radoista. Korkeuserot tuli yllätyksenä ekana kesänä, mut eipä nekään oikeen parin vuoden jälkeen ihan niin isoilta tunnu. Varmaan tasotettu mäkiä talvella :lol:
 
Kypäristä kun oli puhetta, niin onko tuolla Ahvenistolla kypärä vaatimuksena, jos tuonne menee ajamaan vapaaharjoittelupäivinä?

Kyseessä kun on ihan tehtaan spekseillä oleva auto, niin kypärästä on luultavasti enemmän haittaa, kuin hyötyä vai miten muut asian näkee?
 
Ahvenisto oli mun eka ratakokemus ja se vei kyl sydämen. Jotenkin sitä vaan kaipaa sinne aina uudestaan näistä Suomen radoista. Korkeuserot tuli yllätyksenä ekana kesänä, mut eipä nekään oikeen parin vuoden jälkeen ihan niin isoilta tunnu. Varmaan tasotettu mäkiä talvella :lol:

Jotain siinä tosiaan on, itse nautin siitä takaosan suolenkistä eniten, siinä kun saa rytmin kohdalleen niin fiilis on mahtava. Ensi kesän kalenterissa näkyy olevan Pesämäki, siellä en ole ennen käynyt, ehkä nyt pitää käydä katsomassa.
 
Kypäristä kun oli puhetta, niin onko tuolla Ahvenistolla kypärä vaatimuksena, jos tuonne menee ajamaan vapaaharjoittelupäivinä?

Kyseessä kun on ihan tehtaan spekseillä oleva auto, niin kypärästä on luultavasti enemmän haittaa, kuin hyötyä vai miten muut asian näkee?
Oletko tyhjentänyt auton _aivan kaikesta_ irtokamasta ennen ajoon lähtöä? Kovin isoa jääskrabaharjaa ei tarvitse saada silmien väliin kuskin ovilokerosta kun kaadat auton 150kmh vauhdista, niin tekee jo kipeää.
 
Niin ja sitäpaitsi se haittaa keskittymistä ajaessa, kun tavarat kolisevat sinne sun tänne, vaikka pysyisivätkin lokeroidensa sisäpuolella.
 
Kaikki irtotavara tulisi tietenkin pois autosta, oli kypärää tai ei. Jäi vielä epäselväksi onko tuolla ahvenistolla vaatimus sille kypärälle?
Tuntuu hölmöltä ostaa kypärä, kun sille ei tunnu olevan tarvetta ainakaan tässä vaiheessa kun ensimmäisiä kertoja mahdollisesti menossa radalle ihan normaalilla autolla.
 
Kannattaa ehkä huomioida että mp-kypärissä voi olla enemmän pahkaa takaraivossa? se ei tunnu kivalta niskatukea vasten. En ole siis verrannut mutta voisi kuvitella ettei autokypärät ole yhtä aero-muotoiltuja / paksuja takaosan osalta.
 
Jokuseen kertaan radalla ajaneensa, se kypärä on ehdoton vaikka hölmöltä saattaa tuntua maalikosta. Ja se auto ihan oikeesti tyhjäksi kaikesta irto romusta siis aivan kaikesta, sen lumiharjan ei tarvi tulla kun kypärän ja b-pilarin väliin samalla kun ajat kaiteeseen niin niskat nurin. Itte käyttänyt MP kypäriä vaikkei mukavin olekkaan, mut jos radalle mielii niin se mukavuus tuskin on se mitä haetaan. Ja jarru esteet+palat suosittelen uusimaan myös ennen ratapäivää. Äläkä aja yhtään lujempaa mitä taidot antaa periksi, se meinaan kostautuu aika nopeesti.
 
Mun mielestä se on ihan hyvä vaan että ainakin alkuun vetää vähän rehvakkaasti. Parin ulosajon ja spinnauksen jälkeen sitä kummasti nöyrtyy. Rajojen hakeminen varovasti ajamalla on ainakin itsellä kyllä ihan puolimahdotonta ja käy nopeasti tylsäksi. Ellei nyt sitten ole jossain ahvenistolla tai nyrrellä jossa pienikin virhe = kaide.

Alkuun muutenkin olisi varmaan parempi painella jossain alastarolla jossa ei niin justiinsa ole jos vähän lepikkoon tuuttaa.
 
Mun mielestä se on ihan hyvä vaan että ainakin alkuun vetää vähän rehvakkaasti. Parin ulosajon ja spinnauksen jälkeen sitä kummasti nöyrtyy. Rajojen hakeminen varovasti ajamalla on ainakin itsellä kyllä ihan puolimahdotonta ja käy nopeasti tylsäksi. Ellei nyt sitten ole jossain ahvenistolla tai nyrrellä jossa pienikin virhe = kaide.

Alkuun muutenkin olisi varmaan parempi painella jossain alastarolla jossa ei niin justiinsa ole jos vähän lepikkoon tuuttaa.
Näin rata-ajoa moottoripyörällä harrastavana on kyllä pakko kommentoida, että kunnioitus omat taitonsa selvästi ylittäviä kohtaan on ihan nolla. Niin kauan kun kyse on ei kilpailuun tähtäävästä rata-ajoharjoittelusta, niin omat taidot tarpeettomasti ylittämällä aiheuttaa vain turhia vaaratilanteita itselleen ja muille. Lisäksi on olemassa riski ratavaurioille, tai vähintäänkin radan likaamiselle hiekalla tai öljyllä, mikä jälleen aiheuttaa riskejä muille kuskeille. Ja sitten hinkataan sitä öljyä sieltä pois samalla kun muilla jää maksettuja ratavuoroja välistä. Yleensä tähän omat taidot ylittämiseen kuuluu vielä kaikenlainen pelleily, joka ei yksinkertaisesti radalle kuulu.

Rajojahan radalla saa ja pitääkin hakea, mutta nimenomaan sieltä rajojen alapuolelta lähestyen, ei yläpuolelta.
 
Mun mielestä se on ihan hyvä vaan että ainakin alkuun vetää vähän rehvakkaasti. Parin ulosajon ja spinnauksen jälkeen sitä kummasti nöyrtyy. Rajojen hakeminen varovasti ajamalla on ainakin itsellä kyllä ihan puolimahdotonta ja käy nopeasti tylsäksi. Ellei nyt sitten ole jossain ahvenistolla tai nyrrellä jossa pienikin virhe = kaide.

Alkuun muutenkin olisi varmaan parempi painella jossain alastarolla jossa ei niin justiinsa ole jos vähän lepikkoon tuuttaa.
Joo ahvenistolla ei kannata tolla mantralla vedellä.

Suosittelisin kyllä sen verran rauhallisempaa starttia et oppii vähän auton jarrutuntumaa kun jarrut saa lämpöä. Lisäksi noiden nopeimpien ajolinjojen opettelu vaatii nimenomaan sitä et ajetaan järjen kanssa ja haetaan kokeilemalla sitä sopivaa jarrutuspistettä jonka hahmottaminen kyllä tulee paremmin kun ekaksi jarruttaa liian aikasin.

Se haluaako spinnailla ja käydä ulkona riippuu myös kaluston hinnasta. Omalla kymppitonnien harrasteella en kaipaa sorarallia ulosajoalueillla...
 
No niin. Kohta alkaa kesän ratailut ja american car showssa oli näytillä meidän läpikäyty kilpuri
IMG-20240328-WA0033.jpgIMG-20240329-WA0010.jpg

Autohan käytiin siis täysin läpi ja joka nippeli ja nappeli oli irti. Koppa vahvike hitsattiin, maalattiin, uusi alusta laitettiin paikoilleen, moottori läpikäytiin ja kaariinkin jouduttiin tekemään pientä päivitystä epäselvyyksien välttämiseksi. Saa nähdä huomaako mitään eroa vanhaan kun pääsee ajamaan microjen testipäivillä ahvenistolla 27.4.
 
No niin. Kohta alkaa kesän ratailut ja american car showssa oli näytillä meidän läpikäyty kilpuri
IMG-20240328-WA0033.jpgIMG-20240329-WA0010.jpg

Autohan käytiin siis täysin läpi ja joka nippeli ja nappeli oli irti. Koppa vahvike hitsattiin, maalattiin, uusi alusta laitettiin paikoilleen, moottori läpikäytiin ja kaariinkin jouduttiin tekemään pientä päivitystä epäselvyyksien välttämiseksi. Saa nähdä huomaako mitään eroa vanhaan kun pääsee ajamaan microjen testipäivillä ahvenistolla 27.4.
Tommosta olis kiva päästä kokeilemaan ☺️. Mikroauton joutu talvella myymään pois nii harrastuksissa on motorsportin mentävä aukko
 
Tommosta olis kiva päästä kokeilemaan ☺. Mikroauton joutu talvella myymään pois nii harrastuksissa on motorsportin mentävä aukko

Mikroautoilusta itsellä ei niinkään paljon kokemusta ole muutakuin muutamista kokeilukerroista. Kyllä sellainen 37hv mikroautokin on aikamoinen peli ajella. Micralla ei pääse ihan samanlaisiin g voimiin tai vauhdin tunteeseen. Tosin tänä vuonna sarjaan ilmoittautui 55 micraa niin radalla alkaa olemaan ruuhkaa ja sitä myöden myös tapahtumaa. Tämä micra homma on siitä hyvä kun porukassa ajaa niin kustannukset on myös maltilliset, tosin kannattaa osata hitsata autopeltiä näiden kanssa. Laskettiin jossakin vaiheessa että harrastuksen aloittamiseen menee micran osalta n.4.5ke + ajovarusteet. Itse ostin käytettynä puvun mutta uudet hanskat, kengät ja kypärän. Tälle kaudelle ei vielä tarvitse Hans niskatukea tulee ilmeisesti ensi kaudelle pakolliseksi.meitä kun on tiimissä 6 henkilöä niin tuo auton hinta oli ihan maltillinen koska faktahan on että kaikki maksaa. Vaikka micra ei mikään tykki ole on noista mitattu n.100hv tienoille ja painoa tuolla on alle 800kg+kuljettaja niin yllättävän kovia kierrosaikoja noilla ajetaan. Paras ahvenistolla mitä viime vuonna joku toinen tiimi ajoi taisi olla 1.38.xxx mikä on mielestäni "vakio" micralle aika kova aika. Jos vertaa normi katuautoihin tuota aikaa niin saa olla jo suht hyvä laite että pysyy perässä. Meidän ajat tosin liikkui 1.42-1.45 kierrosajoissa ollaankin tosin ihan noobseja.
 
Paras ahvenistolla mitä viime vuonna joku toinen tiimi ajoi taisi olla 1.38.xxx

Piti luntata Racechronon sessioista ja mulla näytti olevan Ahvenistolla paras aika 1:39.47 omalla rakkineella. Huono kuski ja katurenkailla, mut näähän ny on vaan tekosyitä. EDIT: Ei siis Micra kyseessä, vaan 350z.

DNSF:n ratapäivillä oli joskus Micra cupin auto kans ajamassa ja naurettiin sitä, kun "oikeet" urheiluautot ajo muutaman kierroksen ja palas varikolle jäähdyttelemään mut Micra kävi vaan vaihtamassa kuskia ja sit takas radalle :D
 
Piti luntata Racechronon sessioista ja mulla näytti olevan Ahvenistolla paras aika 1:39.47 omalla rakkineella. Huono kuski ja katurenkailla, mut näähän ny on vaan tekosyitä. EDIT: Ei siis Micra kyseessä, vaan 350z.

Tuohan on ihan hyvä aika! Pääsin possun sports chronon mukaan noin 1:35-1:36 kierroksiin viime kesänä ja reilusti jäi kiristettävää vielä ensi kesäksi, varsinkin nopeat kurvit meni vielä aika varovasti.

Kiva päästä myös kesällä kokeilemaan Alastaron uusi osuus.
 
Tuohan on ihan hyvä aika! Pääsin possun sports chronon mukaan noin 1:35-1:36 kierroksiin viime kesänä ja reilusti jäi kiristettävää vielä ensi kesäksi, varsinkin nopeat kurvit meni vielä aika varovasti.

Kiva päästä myös kesällä kokeilemaan Alastaron uusi osuus.
Ite ajoin parhaimmillaan 1:33 alkavia kierroksia ahvenistolla tolla omalla skylinellä. Virejä orkkisahtimelta ahtoja nostamalla+cuulerit yms n. 320 heppaa ja renkaina oli semit. Kovempaa ei vaan uskalla ajaa ettei vedä autoa kaiteeseen
 
Ite ajoin parhaimmillaan 1:33 alkavia kierroksia ahvenistolla tolla omalla skylinellä. Virejä orkkisahtimelta ahtoja nostamalla+cuulerit yms n. 320 heppaa ja renkaina oli semit. Kovempaa ei vaan uskalla ajaa ettei vedä autoa kaiteeseen

Semit tekee kyllä tosi paljon. Toisen zetakuskin kanssa ajettiin hyvin samanlaisia kierrosaikoja, kunnes se vaihtoi semeihin ja mä pysyin katurenkaissa. Tiukoissa mutkissa eron näki hyvin, kun toinen vaan käänti rattia ja auto meni kuin raitella, samalla kun ite joutui ihan koko ajan kamppailemaan pidon kanssa. Ei vaan millään pystynyt pitämään samanlaista vauhtia yllä mutkissa.


Kiva päästä myös kesällä kokeilemaan Alastaron uusi osuus.

Mulla ei oo aikaisemmasta versiosta kokemusta, mutta viime syksynä pääsin käymään harrasteella ajamassa uuden osuuden ollessa käytössä. Hauska rata, mutta vähän pitkän ajomatkan päässä, varsinkin kun piti palata maitojunalla takaisin kotiin ja hakea auto kotiin seuraavana päivänä. :lol:
 
Tälle kaudelle ei vielä tarvitse Hans niskatukea tulee ilmeisesti ensi kaudelle pakolliseksi.

Tämä aika yllättävä tieto, että ei ole vieläkään pakollinen.
Varsinkin sarjassa jossa varmasti kolisee :)
Ei nuo niin paljoa maksa.
 
Jaa-a, lauantaina olisi tarkoitus korkata kausi Alastarolla. Jos lumet ehtii sulamaan ennen sitä.. Märältä näyttää keli muutoinkin lauantaille.

Ostin viime kaudelle Sparco Pro RJ:n. FIA-hyväksytty ja noin 350€. Toimii omassa kupolissa myös lasien kanssa, toki kannattaa sovittaa oikea koko paikan päällä.
 
Viikonloppuna olisi tarkoitus mennä Botniaringille ekaa kertaa kokeilemaan rata-ajoa henkilöautolla. Varusteekai kai riittää pelkkä kypärä ja auto? Kypärää ei näistä hirveästi kai lainailla, vai?
 
Tuli käytyä siellä Botniaringillä. Iso suositus. Mukava henkilökunta ja rata täysin moitteettomassa kunnossa, ilmeisesti aivan juuri päällystetty kauttaaltaan. Rata on hyvin nopea, joskin itse tykkään ajaa varmaan vähän hitaampia. Tuo on myös todella hyvin auki arkipäivisin ja -iltaisin sekä viikonloppuisin.

Oli aika jännä ajaa ekaa kertaa radalla henkilöautolla. Tuntui ettei auto oikein kulje mihinkään, kun ei ole mitään kiintopisteitä avonaisella radalla siinä lähellä. Oli hauskaa kokeilla ottaa omasta pirssistä ja sen käsittelytaidoista kaikki irti. Mutta koska lähelläkään omia rajoja ei uskalla ajaa kalliilla henkilöautolla ja suurilla energioilla, niin ei ollut ihan yhtä hauskaa kuin carting esim. Turun Kart In Clubin ulkoradalla.

Ajaminen jäi nyt hautumaan ja kehittymään vähän tuonne mieleen, ja sama ensi viikolla uusiksi.


Halpa puolimuna ei paljoa maksa:


Satuin ostamaan tuon itselleni. Ei mitään moittimista, hyvin istui päähän. Avokypärä oli ehdoton itselleni, niin näkyvyys on parempi. Itselle meni S-koko ihan hyvin päähän, vaikka karting-kypärissä olen yleensä XS-miehiä.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä se ratakärpäsen purema pikkuhiljaa pahenee. Kohta on hommattava vähän paremmin ajoon soveltuvaa kapinetta ja sit jossain kohtaa se pitäis saada sieltä radalta takasin kotiinkin, kun ensimmäisen kerran jotain leviää ja ja :lol:
 
Kesän ensimmäinen ratapäivä alkoi varikkojätkillä vähän huonosti jo edellisenä päivänä perjantaina kun pakattiin autoa ja micran uusi moottori olikin muuttunut savukoneeksi. No lauantaina klo 8.00 ahveniatolla piti olla kuljettajakokouksessa niin ei muutakuin klo 19 jälkeen perjantai iltana moottoria irti ja vanha tilalle. 15 yli puolen yön saatiin auto käymään ja siitä sitten lyhyet unoset ja sitten ahvenistoa kohti. Katsastuksen piti olla meille läpihuutojuttu muttei mennyt niinkuin strömsössä taaskaan kun virrat ei sammunutkaan kokonaan hätäkatkaisusta. N muutama tunti niin saatiin homma toimimaan ja ensimmäinen kuski radalle. Ahvenistolla oli todella liukasta ja niinhän siinä kävi että n.8 kierrosta ja auto pamahti kaiteeseen sillä seurauksella että taka-akseli vääntyi ajokelvottomaksi, samoin vanne ja kylkeen tuli vähän rupea. Ei muutakuin auto trailerille ja kotia kohti.
Uusi akseli on laitettu ja huomenna pitäisi kulmat säätää ja sitten varustautua kemoran kisaa johon on 1.5 viikkoa aikaa. Harjoitella ei keritä, joten täytyy toivoa parasta että kaikki toimii.
IMG-20240427-WA0041.jpg
 
Tuli käytyä Botniaringillä harjoittelemassa. Ekaa kertaa siis autolla, kun moottoripyörällä olen käynyt muutaman kerran kahtena kesänä. Auto Volvo V60 D6 awd, jossa pitäisi olla 280hv yhteisteho (2.4 diesel + sähkö).

Perus farkku siis, mutta ihan kivaa oli. 17" Kumho renkaissa oli vähän korkeammat paineet, että eivät "taittuisi" alle. Renkaat ja jarrupalat kesti ratailun. Toki jarruja joutui säästellä jonkun verran.

Viimeisen 20min ajon aikana tuli joku teksti autoon, että luistonesto väliaikaisesti pois päältä. En tiedä sitten mistä tuo mahtoi johtua ja vika korjaantui, kun ajelin takaisin kotiinpäin.

Screenshot_20240605_221624_Photos~3.jpg
 
KymiRingillä tän vuoden ratapäivät autoille: 8.6. 13.7. 14.7. 11.8. 7.9 8.9. :thumbsup:
 
Lidlistä poistin manuaaliseen (ei älylaitteilla tehtävään / automaattiseen) ajanottoon sopivan laitteen 5 eurolla.
1717945382331.png


(mitat: 7,5 x 7,5 x 2,5 cm (L x K x S))
Kosketusnäyttö, jossa animoidut numerot ja taustavalaistus
Lähtölaskentatoiminto äänimerkillä
Magneettinen kiinnitys takana
Yhdellä sormella lähtee pyörimään/pysähtyy, kahdella sormella painaa niin nollautuu. Eli pystyy aikalailla hyvin käyttämään hirveästi kiinnittämättä huomiota siihen kesken ajon (ei siis vaadi isoa vaivaa käyttäminen, kunhan sormen saa osumaan näytölle vain).
Jos ei käytä esim android-tablettia tai vastaavaa niin tommonen lienee ihan toimiva.
Todennäkösesti ite käytän androidia edelleen vain obd-näyttönä ja tolla voi katella kierrosaikaa.
 
Viime viikonloppuna tuli avattua ratakausi ja kylläpä oli taas hauskaa, nousi melkoinen kuume päästä pian uudestaan. Auto toimii kyllä kuin ajatus ja helppo tuollaista kaksipaikkaista keskimoottorista autoa on viedä.

En myöskään ole aiemmin ajanut näin märällä, se oli hyvä ja mielenkiintoinen kokemus. Pito märällä oli uusilla PS4S:illä varsin hyvä.
 

Liitteet

  • 20240608-DSC04683 v2.jpg
    20240608-DSC04683 v2.jpg
    217,4 KB · Luettu: 110
Tuli myös ratakausi avattua ja ilman teknisiä murheita ei selvitty. Mutta ajamaan pääsi ja hyvä niin. Aina pitää olla jotain korjattavaa seuraavalle kerralle :)

Bilteman avopotta myöskin todettu hyväksi :D On vielä tummentava ylös/alas vedettävä visiiri siinä mukana
 
Viimeksi muokattu:
Aika vähäiseksi jäi ratailut tältä vuodelta. Kerran kävin projektiromulla pyörähtämässä Vantaa Circuitilla toukokuussa, mutta siinäpä se. Positiivisena puolena, tällä kertaa pääsin ajamalla takaisin kotiin, vaikka itse kasasinkin moottorin viime talven aikana. :D

Vielä kun saisi nuo sähköjärjestelmän kummitukset häädettyä, niin alkaisi olemaan jo ihan käyttökelpoinen kapine.

125 (1 of 1).jpg

82 (1 of 1).jpg
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 982
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom