Kyseessähän on todellakin neljän eri apostolin versiot evankeliumista (Gospel According to...). Ne ovat ihmisten kirjoittamia. On joitakin eroja, joita esim. poliisikuulustelussa odottaisi. Kummallista olisi, jos etenkin jonkin ajan jälkeen kaikki muistikuvat olisivat täysin samanlaisia. Tai edes silloin, silminnäkijätodistuksetkin poikkeavat.Ne eroavaisuudet ovat erittäin merkittäviä. Otetaan nyt vaikkapa tuo mainitsemani Jeesuksen kuolema.
Käytännössä on kolme radikaalisti eri tarinaa.
Voit toki väittää, että nuo ovat muka vain pieniä eroja, mutta olet väärässä. Noissa tarinoissa on erittäin merkittävä ero sen suhteen, että miten kansa suhtautuu Jeesukseen ja vielä tärkeämpänä se, että miten Jeesus itse suhtautuu tilanteeseensa.
Eri kirjoittajat muutenkin lähestyvät Jeesusta omista näkökulmistaan ja kirjoittavat omalle yleisölleen omien suodattimiensa läpi (esim. juutalaisten messiasodotukset tai Luukaksen toisen kulttuuripiirin vaikutteet). Evankeliumit tuovat esille jossakin määrin eri asioita ja tapahtumia, vaikka uskolle keskeiset merkitykset ovat toistuvasti samoja (kuten olennaisimpina Jeesuksen risti ja ylösnousemus).
Muutenkin tässäkin Raamatun tulkinnan kysymyksessä esioletukset ja asenne ratkaisevat paljon: suhtautuuko asiaan uskoen (siis kristittynä), epäuskoisesti (ateistina) vai jotenkin "neutraalisti" ilman että on ottanut vielä täsmällistä kantaa. Raamatun tulkintaan voi suhtautua monella tavalla, alkaen "kuin piru Raamattua" -tyylistä.
Kristillisen uskon kannaltahan evankelimeihin voi suhtautua eri ihmisten kirjoittamina todistuksina, jotka kuvaavat eri puolia Jeesuksesta. Niitä voi harmonisoida, mutta välttämättä sillekään ei ole tarvetta. Olennaiset osat ovat samoja ja kokonaiskuva muodostuu lukien ne kaikki toisiaan täydentäen. Usko voi löytyä niidenkin avulla.