Raamatun tutkiminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LJ123
  • Aloitettu Aloitettu
Lähde on itse universumin luoja eli Jumala itse. Joka kertoi siitä ihmiselle unen tms. kautta, joka taas kirjasi sen luomiskertomukseen. Alienit tai niiden puute selittää sen että Maapallo on koko universumin ainoa elinkelpoinen pallo koko universumissa. Universumi voi hyvinkin olla äärettömän kokoinen. Kukaanhan ei ole laidalla käynyt. Joten Jumala loi äärettömän universumin vain ihmistä varten.
Se vain todistaa Taivaallisen Isän äärettömän rakkauden ihmistä kohtaan. Äärettömästi tähtiä ja planeettoja vain ihmistä varten.

Juu ei. Katsos kun on sellainen asia kuin valonnopeus, joka tekee tähtien välisestä kommunikaatiosta, matkustamisesta puhumattakaan, aivan helvetin hankalaa jo ihan näin meidän oman galaksin sisälläkin. Puhumattakaan siitä, että reissattaisiin niiden miljardien eri galaksien välillä. Joiden osalta se valonnopeus ei tee hommaa vain erittäin, erittäin, erittäin vaikeaksi, vaan joissakin tapauksissa täysin mahdottomaksi (galaksit loittonevat meistä nopeammin kuin me saataisiin niitä kiinni valonnopeudella matkustaessa).

Lisäksi miksi ihmeessä Jumala loisi vain ihmistä varten äärettömän suuren universumin, josta kaikki pientä pisaraa lukuunottamatta on sellaista, että ihmiset eivät ikinä pysty saavuttamaan niitä? Korostamaan ihmisen mitättömyyttä maailmassa?

Tosin aika helppoa se on päätellä että ei-mitään ei voi luoda jotain. Ainoastaan jokin voi luoda jotain. Ei-mitään luo ei mitään. Jokin voi luoda tai olla luomatta jotain.

Kuka loi Jumalan? Ai mitä, Jumala on aina ollut olemassa? Ok, no kvanttityhjiö on aina ollut olemassa. Kvanttityhjiö sitten loi meidän universumin. Ei tarvetta Jumalalle.
 
Yhtälailla voisin sulta kysyä miten sä päättelet ettei joku ole tarkoitettu otettavan kirjaimellisesti? Huomiomalla konteksi, kuka sanoo, missä yhteydessä sanoo, miten sen ajan ihmiset reagoivat sanottuun, yms ja sitten vielä muu sen ajan kulttuurin tuntemus.

Lisäksi ota huomioon että kaikki ei ole samalta ajalta ja samasta paikasta. Raamattu ei edelleenkään ole vain yksi kirja, vaan kirja/teksti kokoelma.

Tossa googlen kuvahaulla pieni yleissivistys:

1737610511648.png
Toi ei edelleen vastaa kysymykseen.
Jos raamattu sallii, ja jopa antaa ohjeita esmes orjista, keitä saa ottaa orjiksi ja kuinka niitä pitää käsitellä jne. Otatko sen kirjaimellisti vai kuvainnolliseti? Onko moraalisesti oikein pitää toista ihmistä omisuutena?
 
Toi ei edelleen vastaa kysymykseen.
Jos raamattu sallii, ja jopa antaa ohjeita esmes orjista, keitä saa ottaa orjiksi ja kuinka niitä pitää käsitellä jne. Otatko sen kirjaimellisti vai kuvainnolliseti? Onko moraalisesti oikein pitää toista ihmistä omisuutena?
Osa ohjeista on tarkoitettu vain siihen aikaan ja siihen hetkeen.
 
Esim osa ohjeista oli tarkoitettu vain israelilaisille sen autiomaa reissun ajalle, ts ohjeistus tuli siihen aikaan ja paikkaan, eikä se tarkoita yleispätevää ohjetta joka koskee kaikkia kaikkena aikana. Osa ohjeista oli ns kulttuurillisia ohjeita ja tarkoitettu isrelin heimolle, osa ohjeista koski vain ylipappia, joka oli suorittamassa uhrausta, yms.

Lue konteksti. Lisäksi suurin osa näistä kysymyksistä ratkaistiin jerusalemin ekassa ekumeenisessa kokouksessa.
 
Esim osa ohjeista oli tarkoitettu vain israelilaisille sen autiomaa reissun ajalle, ts ohjeistus tuli siihen aikaan ja paikkaan, eikä se tarkoita yleispätevää ohjetta joka koskee kaikkia kaikkena aikana. Osa ohjeista oli ns kulttuurillisia ohjeita ja tarkoitettu isrelin heimolle, osa ohjeista koski vain ylipappia, joka oli suorittamassa uhrausta, yms.

Lue konteksti. Lisäksi suurin osa näistä kysymyksistä ratkaistiin jerusalemin ekassa ekumeenisessa kokouksessa.
Mistä me tiedetään että tuo ei ole vain sun tulkinta asiasta?
 
Mistä me tiedetään että tuo ei ole vain sun tulkinta asiasta?
Mistä sä tiedä yhtään mitään? Ehkä tää kaikki on pelkkää ilusinaatiota ja simulaatiota?

Mutta sun mieliksi heitin ton kysymyksen tekoälylle ja tuli seuraava vastaus:
Kyllä, tuo on yleinen näkemys, jota monet teologit ja raamatuntutkijat hyväksyvät.

Raamatun ohjeistuksessa on erottelua siitä, mitkä lainkäytännöt ja ohjeet koskevat aikansa historiallisia ja kulttuurisia olosuhteita, erityisesti Israelin kansan elämän sykleissä. Esimerkiksi Moosekselle annetut lait ja ohjeet, kuten Nevi'im (Profeetat) ja Ketuvim (Kirjoitukset), olivat erityisesti tarkoitettu israelilaisille ja heidän elämänsä säätelemiseksi autiomaavaelluksen aikana. Monet näistä ohjeista liittyivät paitsi hengellisiin toimintoihin, myös sosiaalisiin, taloudellisiin ja kulttuurisiin käytäntöihin.

Lisäksi Uuden testamentin kirjoituksissa, kuten Apostolien teoissa, kuvataan tapahtumia, joissa varhaiskirkko kohtasi kysymyksiä lain ja armolennoissa elämisen taustalla. Erityisesti Jerusalemissa pidetty ensimmäinen ekumeeninen kokous (Apostolien teot 15) käsitteli niitä asioita, joita tuli sääntöinä noudattaa pakanoilta, jotka liittyivät uskoon, ja monia lainkäytäntöjä ei pidetty tarpeellisina noudattaa.

Kontekstin huomioiminen on oleellista ymmärtäessä Raamatun tekstien merkitystä ja soveltamista eri aikakausille ja kulttuureille. Tämä lähestymistapa on ollut keskeinen monissa modernin teologian suuntauksissa, jotka pyrkivät ymmärtämään Raamatun historiallisen ja kulttuurisen kontekstin vaikutuksen sen opetuksiin.
 
Mistä sä tiedä yhtään mitään? Ehkä tää kaikki on pelkkää ilusinaatiota ja simulaatiota?

Mutta sun mieliksi heitin ton kysymyksen tekoälylle ja tuli seuraava vastaus:
Kyllä, tuo on yleinen näkemys, jota monet teologit ja raamatuntutkijat hyväksyvät.

Raamatun ohjeistuksessa on erottelua siitä, mitkä lainkäytännöt ja ohjeet koskevat aikansa historiallisia ja kulttuurisia olosuhteita, erityisesti Israelin kansan elämän sykleissä. Esimerkiksi Moosekselle annetut lait ja ohjeet, kuten Nevi'im (Profeetat) ja Ketuvim (Kirjoitukset), olivat erityisesti tarkoitettu israelilaisille ja heidän elämänsä säätelemiseksi autiomaavaelluksen aikana. Monet näistä ohjeista liittyivät paitsi hengellisiin toimintoihin, myös sosiaalisiin, taloudellisiin ja kulttuurisiin käytäntöihin.

Lisäksi Uuden testamentin kirjoituksissa, kuten Apostolien teoissa, kuvataan tapahtumia, joissa varhaiskirkko kohtasi kysymyksiä lain ja armolennoissa elämisen taustalla. Erityisesti Jerusalemissa pidetty ensimmäinen ekumeeninen kokous (Apostolien teot 15) käsitteli niitä asioita, joita tuli sääntöinä noudattaa pakanoilta, jotka liittyivät uskoon, ja monia lainkäytäntöjä ei pidetty tarpeellisina noudattaa.

Kontekstin huomioiminen on oleellista ymmärtäessä Raamatun tekstien merkitystä ja soveltamista eri aikakausille ja kulttuureille. Tämä lähestymistapa on ollut keskeinen monissa modernin teologian suuntauksissa, jotka pyrkivät ymmärtämään Raamatun historiallisen ja kulttuurisen kontekstin vaikutuksen sen opetuksiin.
Minä käytän ihan aivoja pystyn ihan itse päättelemään mikä on hyvää, mikä huonoa, mikä on moraalisesti oikein ja mikä moraalisesti väärin ihan ilman mitään opusta tai kirjoituskokoelmaa kertomaan mikä on oikein ja mikä väärin

Ja aivoja sinäkin käytät. En vaan tajuu miks siinä pitää olla joku satukirja välissä.
 
Esim osa ohjeista oli tarkoitettu vain israelilaisille sen autiomaa reissun ajalle, ts ohjeistus tuli siihen aikaan ja paikkaan, eikä se tarkoita yleispätevää ohjetta joka koskee kaikkia kaikkena aikana. Osa ohjeista oli ns kulttuurillisia ohjeita ja tarkoitettu isrelin heimolle, osa ohjeista koski vain ylipappia, joka oli suorittamassa uhrausta, yms.

Lue konteksti. Lisäksi suurin osa näistä kysymyksistä ratkaistiin jerusalemin ekassa ekumeenisessa kokouksessa.

Tosin taitavat juutalaiset pitää vielä valtaosaa niistä vanhoista ohjeista ihan valideina. Tai siis ainakin jotku vähän hardcoremmat juutalaiset.

Mutta siis tämä helahoitohan on lopulta seurausta siitä, että Jeesus (elävänä) ei koskaan tarkoittanut juttujaan muille kuin juutalaisille. Jonka takia Jeesus oletti, että kaikki vanhat juutalaisten säännöt pätevät vielä hänenkin seuraajilleen.

Sekaannusta tuli sitten Jeesuksen kuoleman jälkeen, kun Jeesuksen seuraajat eivät saaneet tarinalle kannatusta juutalaisten joukossa (kuollut messias on kuollut, vaikka kuinka paljon yrität keksiä bullshittiä origin storya jolla saat messiaan Davidin jälkeläiseksi syntymään Bethlehemissä).
Jeesuksen seuraajien piti vääntää tarina sellaiseen muotoon, että se uppoaa siihen ei-juutalaiseen roomalaiseen väestöön, jonka takia sitten piti unohtaa sellaisia rajoituksia, jotka haittaavat mukavuudenhaluisten roomalaisten elämää. Joka tarkoitti, että piti heivata pois tiettyjä osia siitä juutalaisesta laista, mutta sitä juutalaista lakia ei voitu heivata täysin pois, koska valtaosa Jeesuksen viestistä nojaa siihen, että se juutalainen laki on siellä taustalla.

Tuon seurauksena sitten viimeisen kohta 2000 vuoden ajan kristityt ovat keksineet ties mitä tekosyitä sille, että miksi kohtaa A Vanhassa Testamentissa pitää noudattaa, mutta heti seuraavalla sivulla olevaan (ja samassa kontekstissa olevaa) kohtaa B ei tarvi noudattaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 570
Viestejä
4 598 133
Jäsenet
75 671
Uusin jäsen
markkuhyttinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom