Kokonaisvaltaisesti pitää sanoa, että on kyllä upea näyttö. 1440p resoluutio on mielestäni ihan ok, oma näköni ei ihan täydellinen ole, joten olen pistänyt 125% skaalauksen Windows 10:ssä ja kaikki näyttää todella hyvältä ja pehmeältä omaan silmääni.Kerro ihmeessä lisää kokemuksia G7:sta! Kovasti odottelen omaa tilausta, pitäisi parin viikon sisään saapua itsellekin tuo 32" versio. Miltä tuntuu tuo 1440p resoluutio 32" näytöllä? Ja onkohan tuo tosiaan niin, että tuossa 32" G-syncissä on refresh rate range vain 80hz-240hz kun 27" mallissa tuo on 60hz-240hz?
VRR (FreeSync/Gsync) alue on tässä 32" versiossa nimenomaan 80-240 ja välkkymistä esiintyy heti kun FPS menee 80 tienoille, esim. 112 Operator -pelissä, joka ei ole optimoitu sitten ollenkaan. Onneksi tuon FreeSyncin saa helposti pois, ja sitten välkkymistä ei esiinny.
Yleisesti ottaen voisi sanoa, että ne ketkä haluavat ostaa 240Hz näytön, varmaan päivittävät näyttiksensä myös hyvälle tasolle, mutta näille huonosti optimoiduille peleille ei paljoa voi. Tarkoitus kuitenkin päästä yli 144 FPS, muutenhan koko 240 Hz näytön hyöty olisi kyseeenalainen.
RX 5700XT jaksaa hyvin optimoiduissa peleissä pyörittää, ja aiemmin mainittu Doom ja Valorant ovat aivan huippuja pelata tällä näytöllä. Myös Far Cry 5 HDR ja Tomb Raider näyttävät upealta.
Erityisesti Valorant reagoi välittömästi hiireen ja itse en havaitse mitään input lagia tms ja kaikki tuntuu todella nopealta. UFO Testissä en huomaa mitään ongelmaa ja kun ufoa seuraa itse sivulle niin todella sulavalta ja hyvältä näyttää.
Korealainen sivusto oli arvostelunsa jo tehnyt, ja joku oli laittanut vierekkäin samalla testimetodilla tehdyt G7 ja BenQ ZOWIE XL2546S joka ilmeisesti on ns. state of the art ja eSport näyttöjen standardi? Tässä rinnakkainvertailu:
Eli vasteajat aika huippuja jos vertaa XL2546S? Aika pienet erot mielestäni.
Asentelin MPC-BE ja LAV Filters, HDR sisältö on todella hienoa mitä muutamia demoja olen katsonut. OLED televisiota en omista, kaupassa olen niitä katsonut, mutta kyllä tällä näytöllä nuo 4K HDR demoelokuvat ovat uskomattoman hienoja ja tarkkoja.
Pelaamisesta vielä, olen n. kuukauden pelannut Valorantia, sanotaanko päivittäin ainakin 30 min ajan. Vanha näyttö oli 100Hz ja mulla oli cap 98 FPS. Tällä näytöllä pystyy tekemään asioita, mitä vanhalla näytöllä en pystynyt, juuri kun pelailin ja huomasin viestisi tässä, ajattelin ottaa muutaman pelitallennuksen.
Video on YouTubessa, kannattaa valita 1440p60 asetuksista ennen kun videon aloittaa katsomaan:
Oikeassa reunassa on pieni musta boksi joka blokkaa nimimerkkini.
0:00 - 0:04: Jos katsot tämän kohdan hidastuksena, näkee että pystyin helposti tähtäämään, ampumaan ja vielä poistumaan kulman taakse. Joo, vastassa ei varmasti ollut encen allu, mutta tämän tyyliset osumiset olivat todella vaikeita tehdä vanhalla näytöllä.
0:05 - 0:13: Usein vanhalla näytöllä kaikki kulman takaa ampumiset meni ohi, tässä osui tulevaan pelaajaan ja samalla sekunnilla huomaa, että lihasmuisti siirsi ja ampui jo kohtaan, jossa pelaaja olisi, jos olisi jatkanut matkaa.
0:14 - 0:19: Samantapainen tuore esimerkki, jossa sain pelaajan hengiltä. Olen tämän kaltaiset taistelut hävinnyt todella usein, ja vanhalla näytöllä "Total Frame Time" oli aina yli 10ms, nyt vasemmassa ylhäällä näkyy tilastot kokoajan, näyttää olevan 4 - 6 ms.
Tässä vielä reilun päivän käytön jälkeen plussat ja miinukset tällä hetkellä omasta mielestäni:
Plussat:
- Todella mahtava liiketoisto ja värit
- 32" kaarevana "avautuu" itselle juuri hyvin silmille eteen
- Kustomisoinnit, niin valikoiden asetusten kuin LED-valojen suhteen
Negatiiviset asiat:
- Jalusta on todella iso
- Näyttö "vaappuu" eli heiluu esim kirjoittaessa, Linuksen videossa tämän näkee myös kohdassa 2:11 jos video ei toistu oikeasta kohtaa.
- VRR välkyntä kun mennään 80 FPS tai alle
- Asennus hieman monivaiheinen
- Hinta, mutta 1440p 240Hz kilpailua ei oikein ole vielä
En mä oikeasti osaa sanoa, mitä tässä voisi enää parantaa. Kunhan uudet näyttikset tulevat ja 1440p Ultra-asetuksilla toivottavasti päästään yli 144 FPS, niin ei tässä valittaa mistään voi. Vielä kun tulee näitä ammattilaisten arvosteluita niin saan asetukset kopioitua, nyt tuntuu että on liian kirkas, ja sitten kun himmennän, valkoinen menee harmaaksi. Mutta ei ole näytön vika

Toivottavasti tästä oli apua ja voin vastata lisää jos haluat tietää jotain.