Pyöräily

Oma pyörä pitkällisen odottelun jälkeen vihdoin saapui, pakkauslaatikko oli kylläkin revennyt todella pahoin mutta onneksi itse pyörä oli moitteettomassa kunnossa. Viikonloppuna olisi tarkoitus yrittää viimeistellä pyörä ja mahdollisuuksien mukaan myös koeajaa.

Alunperin mielessä oli ostaa huolto- sekä kustannusvapaa pyörä joka jossain välissä muuttuikin sähköpyöräksi jota tulikin pyöriteltyä ajatuksissa useampikin kuukausi kunnes lopulta palasin alkuperäiseen ajatukseen ja tilasin hihnavetoisen Cuben.

IMG20250627095037.jpg
 
Vissiin rengaskaupoille mentävä kakkospyörän kohdalla. Schwalbe Rocket Ron 29x2,1" Contin Light -sisureilla on kyllä rullaava ja nopea combo, mutta nyt on kahdella peräkkäisellä lenkillä tullut rengasrikko. Ensin terävä kivi jäi oikein töröttämään ulkorenkaasta ja nyt huomasin renkaan lyövän vanteelle juurakossa. Ulkorenkaan sisäpuolella ei näy mitään ylimääräistä. Sen sijaan kyljissä on muutaman kuukauden ajojen jälkeen jo hankaumia ja pari pientä repeämää.

Toki tuo Radonin jäykkäperä tuli hankittua lähinnä sora- ja metsäteitä varten mökkipyöräksi. Nyt kuitenkin löysin 30 minuutin siirtymän päästä loputtoman määrän polkuja ja metsäuria, joten tuotakin pyörää tulee paiskottua kiviä ja juuria vasten. Ihan mukavaa vaihtelua mennä haastavassa maastossa jäykkäperällä täpärin sijaan, kun joutuu oikeasti jumppaamaan ja ajamaan.
 
Edit: tämä selvisi. Oli pientä väljyyttä etujousituksessa, mutta paria kuusiokolokantaa kiristämällä poistui.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä olisi eka kerta ja tuskin viimeinenkään, silti nuo menee johonkin käyttöön. Jätän osat tilaamatta ja tilaan uutta pyörää alle. Kellään Canyonin Grizl CF SL:stä kokemuksia?
CF SL 8 1by Shimanon GRX osasarjalla ollu ny vajaan kuukauden ja ei voi kyllä ku tykätä. Jos jotaki pitäs valittaa niin keulan kaulaputki vois olla perus 1 1/8” standardia ja satulatolpan kiristys sitä perinteistä pantamallia. Ei kuitenkaan haittaa harrastusta. Nämä ilmeisesti ”korjattu” uuteen malliin.
 
CF SL 8 1by Shimanon GRX osasarjalla ollu ny vajaan kuukauden ja ei voi kyllä ku tykätä. Jos jotaki pitäs valittaa niin keulan kaulaputki vois olla perus 1 1/8” standardia ja satulatolpan kiristys sitä perinteistä pantamallia. Ei kuitenkaan haittaa harrastusta. Nämä ilmeisesti ”korjattu” uuteen malliin.
Miten valitsit koon, itse pähkäilen M ja L koon väliltä? Menen Grizlin kokotaulukossa melkein keskelle kokoja 187 cm pituudella ja 89 cm jalan sisäpituudella. Edellisen pyörän kokemuksilla voisin ottaa pienemmän koon, säätövaraa on isomman koon suuntaan paremmin, eikä "ohjaamo" olisi ainakaan liian iso.

Screenshot_20250629_061012_Edge~2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Miten valitsit koon, itse pähkäilen M ja L koon väliltä? Menen Grizlin kokotaulukossa melkein keskelle kokoja 187 cm pituudella ja 89 cm jalan sisäpituudella. Edellisen pyörän kokemuksilla voisin ottaa pienemmän koon, säätövaraa on isomman koon suuntaan paremmin, eikä "ohjaamo" olisi ainakaan liian iso.

Screenshot_20250629_061012_Edge~2.jpg
Ite 184cm / 84 cm ja M koko ei kyllä tippaakaan liian pieni. Pienempihän se kannattaa ottaa jos kokojen välissä menee. Pienestä helppo tehdä isompi. Sulle pitäs olla kyllä aikalailla justiinsa tuo M.
 
Aina tosiaan pienempi, jos on rajalla. Vähän sama, kun tennismailan varrenpaksuudessa. Kokoa saa kyllä lisää, mutta sitä on hankalampi ottaa pois.
 
Ite 184cm / 84 cm ja M koko ei kyllä tippaakaan liian pieni. Pienempihän se kannattaa ottaa jos kokojen välissä menee. Pienestä helppo tehdä isompi. Sulle pitäs olla kyllä aikalailla justiinsa tuo M.

Aina tosiaan pienempi, jos on rajalla. Vähän sama, kun tennismailan varrenpaksuudessa. Kokoa saa kyllä lisää, mutta sitä on hankalampi ottaa pois.
Ehkä menen sillä M-koolla, juurikin omien ajatusten ja vastauksien perusteella + sen mitä nyt nettiä selatessa on tullut kokemuksia vastaan. Tubessa katsellut Bikefit Jamesin kanavaa ja muistelisin sen sanoneen että karkeasti n. 1/3 sovitukseen saapuvista omaa liian ison runkokoon nykyisessä pyörässä.
 
Miten valitsit koon, itse pähkäilen M ja L koon väliltä? Menen Grizlin kokotaulukossa melkein keskelle kokoja 187 cm pituudella ja 89 cm jalan sisäpituudella. Edellisen pyörän kokemuksilla voisin ottaa pienemmän koon, säätövaraa on isomman koon suuntaan paremmin, eikä "ohjaamo" olisi ainakaan liian iso.

Screenshot_20250629_061012_Edge~2.jpg

Oon melkein saman pituinen 188cm ja inseam 87cm.

Canyonin Graili kyllä mutta L-koossa , kaverilla Grizlin M-kokoisena mitä päässyt testailee niin itselle on aivan liian pieni runkoinen tuo M-kokoinen..

aika moni juttu vaikuttaa tuohon minkä kokoinen pyörä sopii.

Asutko missä? Esim Turussa ja Helsingissä noita Canyonin testipyöriä pääse testailemaan :)
 
Varmistan nyt tästä ketjusta kun on tietäjiä. Meneekö kovin pahasti pieleen jos hommaan ekaksi paremmaksi pyöräksi tuollaisen Lapierre Crosshillin: Lapierre CROSSHILL 3.0

Katselin että tuon tarjoushinnan tasolle hinnoitelluissa graveleissa on tyypillisesti mekaaniset jarrut ja astetta heikommat osat Shimanolta (Sora).

Käyttökohteena kuntopyöräilyä/päiväretkeilyä erilaisilla alustoilla (mutta ei ihan metsässä tms. kuitenkaan), ja kai tuolla kauppareissutkin tekee.
 
Varmistan nyt tästä ketjusta kun on tietäjiä. Meneekö kovin pahasti pieleen jos hommaan ekaksi paremmaksi pyöräksi tuollaisen Lapierre Crosshillin: Lapierre CROSSHILL 3.0

Katselin että tuon tarjoushinnan tasolle hinnoitelluissa graveleissa on tyypillisesti mekaaniset jarrut ja astetta heikommat osat Shimanolta (Sora).

Käyttökohteena kuntopyöräilyä/päiväretkeilyä erilaisilla alustoilla (mutta ei ihan metsässä tms. kuitenkaan), ja kai tuolla kauppareissutkin tekee.
Varmasti ajelee. Ilmoituksessa pikku virhe, eli 10v on takavaihtaja, mutta eipä tuolla väliä.
Saa tarakan ja lokaritkin mukaan.
 
Katselin että tuon tarjoushinnan tasolle hinnoitelluissa graveleissa on tyypillisesti mekaaniset jarrut ja astetta heikommat osat Shimanolta (Sora).

Käyttökohteena kuntopyöräilyä/päiväretkeilyä erilaisilla alustoilla (mutta ei ihan metsässä tms. kuitenkaan), ja kai tuolla kauppareissutkin tekee.
Näyttää hyvältä. Kai huomasit, että pyörässä ei ole kuvissa polkimia? ;)

Jos Shimanon vaihteiden ym. säätämiseen tarvitsee ohjeita, niin täältä
pitäisi löytyä juuri omaan malliin ohjeet, esim. Service Instruction tai Dealer Manual.
 
Näyttää hyvältä. Kai huomasit, että pyörässä ei ole kuvissa polkimia? ;)

Jos Shimanon vaihteiden ym. säätämiseen tarvitsee ohjeita, niin täältä
pitäisi löytyä juuri omaan malliin ohjeet, esim. Service Instruction tai Dealer Manual.
Toki, polkimet ja jotain muita varusteita ajattelin käydä hakemassa ihan naapurin liikkeestä. Ohjeista hyvä pointteri, nuo voisi ladata talteen jo valmiiksi ettei sitten tarvitse metsästää tulevaisuudessa :tup:
 
Ei pitäisi olla mitenkään mahdollista pistää viimeistä väärinpäin.
Tässä luulossa itsekin ollut, mutta hampaita kun kattoo, niin pienimmän rattaan profilointi elikkäs rampit viettää kaikki tuonne ulkolaidan puolelle, kun taas muissa rattaissa sisäänpäin. Kaikissa netistä löytyvissä kuvissa on myöskin tuon uloimman rattaan rampit sisäänpäin viettäen toisin kuin tässä omassa. Kasetti R7000 11-30t.

Tehtaan/liikkeen jäljiltä tuolleen, ja kroonisia vaihtamis-ongelmia tuon pienimmän rattaan kanssa, erityisesti sieltä pois. Niin tuli tuokin mahdollisuus mieleen.
 
Tässä luulossa itsekin ollut, mutta hampaita kun kattoo, niin pienimmän rattaan profilointi elikkäs rampit viettää kaikki tuonne ulkolaidan puolelle, kun taas muissa rattaissa sisäänpäin. Kaikissa netistä löytyvissä kuvissa on myöskin tuon uloimman rattaan rampit sisäänpäin viettäen toisin kuin tässä omassa. Kasetti R7000 11-30t.

Tehtaan/liikkeen jäljiltä tuolleen, ja kroonisia vaihtamis-ongelmia tuon pienimmän rattaan kanssa, erityisesti sieltä pois. Niin tuli tuokin mahdollisuus mieleen.
Ratas on oikein.

Mutta takavaihtajan säädöt ei. Samalla kannattaa tsekata muut muuttujat, eli muun muassa vaijerit kuorineen, läpiviennit, jne. jos on edes jollain lailla ajankohtaista. Vaihtajan korvake voi myös vaikuttaa tuohon.

:)
 
^Tämä selvä. Korvakkeen olen jo vaihtanut, ei muuttanut tilannetta. Ei toki ole sitä työkalua, millä näkisi suoruuden varmuudella. Ehkä se vika vaan on säädöissä. Tuntuu kyllä, että pienimmällä rattaalla vaihtaja lepää puhtaasti h-ruuvia eikä vaijerin kireyttä vasten ja vaijerin paljaassa osuudessa on silmin nähden mutka, mikä ei ilmeisesti pitäisi olla niin. Toisaalta sitten jos sen löysän kiristää pois, niin muut pykälät ei toimi nätisti, vaan on indeksointi selvästi liian kireällä niille ja ääntää jo isompaa ratasta vasten. Omituinen juttu mutta sitä pienintä ratasta niin harvoin tarvii, etten ole jaksanut suuresti sillä päätä vaivata. Voi kai se olla tahmaava kaapelikin, sitä en ole vielä vaihtanut kuorineen.
 
^Tämä selvä. Korvakkeen olen jo vaihtanut, ei muuttanut tilannetta. Ei toki ole sitä työkalua, millä näkisi suoruuden varmuudella. Ehkä se vika vaan on säädöissä. Tuntuu kyllä, että pienimmällä rattaalla vaihtaja lepää puhtaasti h-ruuvia eikä vaijerin kireyttä vasten ja vaijerin paljaassa osuudessa on silmin nähden mutka, mikä ei ilmeisesti pitäisi olla niin. Toisaalta sitten jos sen löysän kiristää pois, niin muut pykälät ei toimi nätisti, vaan on indeksointi selvästi liian kireällä niille ja ääntää jo isompaa ratasta vasten. Omituinen juttu mutta sitä pienintä ratasta niin harvoin tarvii, etten ole jaksanut suuresti sillä päätä vaivata. Voi kai se olla tahmaava kaapelikin, sitä en ole vielä vaihtanut kuorineen.
Mulla on ollut samoja oireita huonolla ja tai kuluneella vaijerinkuorella. Ja nimenomaan samalla rattaalla.
 
Mulla on ollut samoja oireita huonolla ja tai kuluneella vaijerinkuorella. Ja nimenomaan samalla rattaalla.
Pitää koittaa varmaan seuraavaksi vaijeri + kuori viimeistään samalla kun tankonauhat uusii. Isommalle vaihteelle takavaihdot on tuossa muutenkin vähän omituisia olleet aina, kun ihan satunnaisesti n. 50/50 arpoo että tuleeko sieltä pehmeä luikaus vai voimallinen ketjun paiskaus, kun sinne pienemmille takarattaille päin tiputtelee. Toiseen suuntaan paljon yhdenmukaisempi tuntuma eikä tuollasia ruoskan iskuja joka toinen tai kolmas ihan riippumatta indeksoinnista.
 
1000017324.png

Kiina runko flyxiistä saatujen kokemuksien jälkeen uskalsi tilata uuden chiner rungon. Spcycleltä tuli tämä. Paaaljon löysempi kuin flyxii, mutta mukavampi. Ei tässä stravaan kommeja ajeta muutenkaan. Väri ei lähelläkään mainoskuvaa, mutta nätimpi livenä, kun ei toi metallihohto punainen oikein kuvaan tartu.
Tällä pitäis täyteen pakattuna lähteä Norjaan. Jos sen kestää, niin varmaan sitten kestää muutenkin.
Ehkä otan rullan jesaria ainakin mukaan... :lol:
 
Pitää koittaa varmaan seuraavaksi vaijeri + kuori viimeistään samalla kun tankonauhat uusii. Isommalle vaihteelle takavaihdot on tuossa muutenkin vähän omituisia olleet aina, kun ihan satunnaisesti n. 50/50 arpoo että tuleeko sieltä pehmeä luikaus vai voimallinen ketjun paiskaus, kun sinne pienemmille takarattaille päin tiputtelee. Toiseen suuntaan paljon yhdenmukaisempi tuntuma eikä tuollasia ruoskan iskuja joka toinen tai kolmas ihan riippumatta indeksoinnista.
Voi olla myös rajoitinruuvi liian kaukana. Ketju pois ja sihtaat takaapäin onko rissapyörä linjassa pikkurattaan kanssa. Samalla tavalla voi muuten katsoa toiseen suuntaan kun kädellä siirtää vaihtajaa isolle rattaalle. Aika usein näkee kun yritetään ketju paikallaan laittaa rajoitinruuveja kohdalleen, mikä on se vaikein tapa tehdä se. Käsimetodilla menee minuutti ja homma tulee tehtyä kunnolla.
 
Voi olla myös rajoitinruuvi liian kaukana. Ketju pois ja sihtaat takaapäin onko rissapyörä linjassa pikkurattaan kanssa. Samalla tavalla voi muuten katsoa toiseen suuntaan kun kädellä siirtää vaihtajaa isolle rattaalle. Aika usein näkee kun yritetään ketju paikallaan laittaa rajoitinruuveja kohdalleen, mikä on se vaikein tapa tehdä se. Käsimetodilla menee minuutti ja homma tulee tehtyä kunnolla.
Luulen että rajoitinruuvit on ainakin hyvin lähelle, kun ilman ketjua sen korjaamo-manuaalin ohjeilla säädin alusta pitäen ennen ketjun laittoa ja sihtailin rissapyörät suoraan isoimman rattaan alle, ja vähän pienimmästä ulkolaidalle päin. Josta sitten pakittelin puoli kierrosta kun tuntuu viihtyvän se ketju liiankin hyvin siellä pienimmällä, vaan eipä sekään mitään muuttanut. Ainakin jos tulee vaijeri vaihdettua niin tuleehan se tehtyä taas alusta pitäen uusiksi.

E: Itsellä on tässä mitä ilmeisimmin kokonaan kuoren sisässä tuo vaihdevaijeri, koko matkan kahvalta takavaihtajalle. Ja sitä myötä ei pysty käyttämään tuota taipuisampaa/liukkaampaa RS900-kuorta mikä tuntuu Shimanon manuaalin perusteella olevan edellytys sille että tämä R7000-mallin takavaihtaja vaihtaisi kuten on tarkoitettu. Heikompi jousi kuin aiemmissa tms.

Herää jo epäilys, onko tällaista viritystä edes mahdollista saada toimimaan nätisti, vai onko tässä kussut suunnittelu siltä osin että on laitettu runkoon, joka ilmeisesti vaatii täysin kuoritetun kaapelivedon, takavaihtaja joka vaatisi osan matkaa paljaana kulkevan kaapelin ja tuollaisen ekstra-taipuisan loppupätkän, että toimisi suunnitellusti. Ehkä jollain muulla valmistajalla olisi liukkaampia full housing -kaapeleita kuin Shimanon alkuperäiset, en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmistan nyt tästä ketjusta kun on tietäjiä. Meneekö kovin pahasti pieleen jos hommaan ekaksi paremmaksi pyöräksi tuollaisen Lapierre Crosshillin: Lapierre CROSSHILL 3.0

Katselin että tuon tarjoushinnan tasolle hinnoitelluissa graveleissa on tyypillisesti mekaaniset jarrut ja astetta heikommat osat Shimanolta (Sora).

Käyttökohteena kuntopyöräilyä/päiväretkeilyä erilaisilla alustoilla (mutta ei ihan metsässä tms. kuitenkaan), ja kai tuolla kauppareissutkin tekee.
Ja tämähän ehti jo tänään perille vaikka liike ehti varoittaa ruuhkasta. Pienen testilenkin kävin vetämässä ja onhan tällä ihan erilaista polkea kuin vanhalla kaupunkipyörällä, vaikka oma pyöräilykunto onkin tällä hetkellä ihan nollissa. Vaihteiden käytössä vielä vähän opettelemista, pari kertaa piti hypätä mäessä pois satulasta kun vaihtuikin väärään suuntaan :whistling:

-bRamcLdu2g
 
Ja tämähän ehti jo tänään perille vaikka liike ehti varoittaa ruuhkasta. Pienen testilenkin kävin vetämässä ja onhan tällä ihan erilaista polkea kuin vanhalla kaupunkipyörällä, vaikka oma pyöräilykunto onkin tällä hetkellä ihan nollissa. Vaihteiden käytössä vielä vähän opettelemista, pari kertaa piti hypätä mäessä pois satulasta kun vaihtuikin väärään suuntaan :whistling:

-bRamcLdu2g
Minkä kokoisen pyörän ostit? Itse harkitsin samaa pyörää, mutta en saa selkoa koosta. Valmistaja ei sitä sivuillaan kerro ja eri jälleenmyyjillä on ollut eri mitoitusohjeita. Itse olen 182 cm, ja pohdiskelen M ja L välillä.
 
Minkä kokoisen pyörän ostit? Itse harkitsin samaa pyörää, mutta en saa selkoa koosta. Valmistaja ei sitä sivuillaan kerro ja eri jälleenmyyjillä on ollut eri mitoitusohjeita. Itse olen 182 cm, ja pohdiskelen M ja L välillä.
L-koon pyörä, pituutta 186 cm. Oli aika helppo valita kun osuin kaikissa löytämissäni kokotaulukoissa tuohon L-koon haarukkaan, ja vertailin myös vähän noita rungon mittoja muihin tämän mittaiselle tarkoitettuihin malleihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 310
Viestejä
4 833 310
Jäsenet
78 232
Uusin jäsen
vuip

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom