Pyöräily

En ole itsekkään huollattanut täpärin iskareita kovin aktiivisesti ihan vähäisestä ajomäärästä johtuen. Viimeksi taisi 3 tai 4 vuotta olla väliä, mutta ei ne ihan turhia suosituksia kuitenkaan ole. Rokkarin Lyrikistä tuli huomattavasti tunnokkaampi huollon jälkeen.

Pistää hieman silti mietityttään mitä järkeä näinkin edullisen pään keuloissa. Lyrikkiäkin saa vissiinkin päälle 300 euroon parhaimmillaan alesta. Ovh-hinnathan näissä on aivan mitä sattuu. Pitäisi opetella itse tekemään, mutta muistaakseni spesiaalityökalujen määrä on hyvin runsas.

Sama asia hissitolpissa ja erityisesti vanhemmissa Reverbeissä. Huolto maksaa saman mitä uusi kaupasta. Itse olen tälle tehnyt pari kertaa täyshuollon, kun öljyt valuneet keskiön kautta. Olen kuitenkin todennut etten kolmatta kertaa enää huolla noilla itsetehdyillä työkaluilla.

Molemmat ovat tärkeitä kokonaisuuden kannalta. Vaikka et näe jousituksen huoltoa tarpeelliseksi, on se kuitenkin tarpeellista. Valmistajat suosittelevat tiettyjen tuntimäärien kuluessa tiettyjä huoltoja jotta iskunvaimentimen luvatut ominaisuudet pysyvät tallella.

Voimansiirrossa on monia kuluvia osia, ja niiden kunnon voi tarkistaa silmämääräisesti, lyhyellä koeajolla, ja lisäksi ketjun tarkka kuluma voidaan mitata tietyllä työkalulla. Esimerkiksi vaihtajien kunnon näkee hyvin katsomalla ja toiminnan voi varmistaa ajamalla, sama kaapeleiden ja letkujen kanssa. Kahvojen toiminta selviää nopeasti kokeilemalla, ja silmämääräisesti näkee kunnon myös.

Sähköjärjeselmä on vaikeampi määrittää muuten kuin katsomalla mitä ohjelmisto näyttää akuston kunnoksi. Mutta koeajossa sekin selviää jossain määrin. Ja sama myös jousituksen kanssa. Esimerkiksi liukuputken naarmut näkyvät jos niitä on. Jousituksen tuntuma kertoo paljon, mutta ymmärrettävästi ilman kokemusta voi olla vaikea kertoa onko vaimennus oikeasti hyvä, huono, vai jotakin siitä väliltä.

Eli lopulta ihan maalaisjärjellä katsottavia asioita. Kiitokset! Näillä sähköpyörän ostoon.

Mikähän mahtoi mennä rikki?
Ei ole tullut ennen vastaan. Eli pyörä polkee tyhjää. Ketjut paikallaan ja kaikki muukin silmämääräisesti kohdallaan.
Kyseessä Canyon grand canyon on 7

Mikähän mahtoi mennä rikki?
Ei ole tullut ennen vastaan. Eli pyörä polkee tyhjää. Ketjut paikallaan ja kaikki muukin silmämääräisesti kohdallaan.
Kyseessä Canyon grand canyon on 7
Jos polkiessa ketju liikkuu, on takanavan vapaaratas rikki/likainen. Jos ketju ei liiku polkiessa, on vika moottorissa. Moottorin ja antureiden kaikki liittimet kannattaa tarkistaa, että ovat hyvin kiinni ja piuhat ehjiä. Ohjelmistoa voi yrittää nollata. Jos nuo eivät auta, niin menee vaikeammaksi.

Pitäisi opetella itse tekemään, mutta muistaakseni spesiaalityökalujen määrä on hyvin runsas.
Lyrik ei vaadi yhtään erikoistyökalua jos ei lasketa compressionpuolen ilmausnippaa (tämäkin maksaa pari kymppiä jos sellaisen haluaa). Itse jättänyt tuon compressiopuolen öljyt vaihtamatta kun ei vain jaksa. Se on ohjeen mukaan aika autistinen työvaihe, muttei toki mitenkään vaativa. Kepistä saa tarpeeksi herkän pelkällä alajalkahuollolla kun rasvaa ne yläpuolen stefat samalla. Tai vaihtaa uusiin jos alkaa kumi olla jo ehtoopuolella.

Voi olla että vanhemmissa Lyrikeissä on jotain muuta kuin Debon Air compressio. Taisi olla niin että Yarissa on ainakin Solo Air joka on vain mäntä jonka yläpuolella on 180ml öljyä joka vain kaadetaan sinne putkeen männän päälle.

O-renkaita harvemmin vaihdan vaikka tekisinkin täyshuollon. Olen huomannut että ne renkaat eivät kulu juurikaan ja uudelleenvoitelu on yhtä hyvä ratkaisu. Maksaa nuo täyshuoltokitit kuitenkin sen verran että en näe lisäarvoa niille niin paljon. Ehdottoman tärkeää on kaikissa keuloissa vaihtaa ne alajalkojen pulttien tiivistysrenkaat. Tämä jää monelta huomaamatta kun vanhoissa ohjeissa sitä ei ole välttämättä mainittu. Näitä hommasin joskus ison säkin ja maksoi jotain kympin luokkaa.

Ja jos oikein ymmärsin niin Foxin keulojen kotihuolto on vähän vaikeampi rasti suorittaa. Ei ole näistä kokemusta.

Itse tein ensimmäistä kertaa täpärin Foxin jousitukselle huollon. Täysihuoltoa noille ei taida voida tehdä itse, mutta alajalkojen ja ilmakannun huolto onnistui.

Takaiskarin huolto oli helppoa. Ruuvipenkissä sai purettua sen nätisti ja ei kun uudet rasvat tiivisteisiin ja öljyt sisälle. Vaikeinta oli etäsäädön vaijerin asennus oikeaan kireyteen. Keula oli vähän hankalampi. En meinannut saada alkuun kiristetty alajalkoja takaisin, kun ilmajousen mäntä pyöri ruuvin mukana. Ohjainlaakerin läpi menevät kaapelit tekivät kaikesta työskentelystä vaikeaa ja kaikista eniten aikaa meni keulan päällä olevan etäsäädön asennukseen. Sen jousen sai vetää ihan tosissaan kireäksi ja en löytänyt äkkiseltään mitään hyviä ohjeita. Nyt on kuitenkin jousitus kasassa, etäsäätö toimii ja herkältä tuntuu. En vaihtanut mitään tiivisteitä, kun kaikki oli kuin uutta.

Täysihuolto on niin kallista, että ei kyllä raaski joka vuosi tehdä. Alajalkojen ja ilmakannun huolto sai riittää yhden kauden ajojen jälkeen ja ensi kauden jälkeen sitten täysihuoltoon. Rockshoxin Sidiin ja Rebaan sai aikanaan huollettua myös vaimenninpuolen itse. Takaiskarilla taisin ajaa 8 vuotta pelkillä ilmakannun huolloilla ja en huomannut toiminnassa valitettavaa. Lukituskin toimi. Täysihuolto olisi ollut melkein yhtä kallis kuin uusi iskari.

Tuli aloitettua oma pyöräilykausi ja käytettyä Radonin halpaa jäykkäperää ulkona. Aika mukavasti liikkuu, kun vaihdoin kevyemmät ja rullaavat renkaat alle. Täpäriin verrattuna suorastaan nopea. Ainut vain, että metsä- ja soratiet olivat vielä pitkälti lunta, jäätä ja kuraa. Vielä menee hetki, että kaikki lumi sulaa ja toinen hetki, jotta kaikki kuivuu.

Mitä tulee tuohon käytetyn sähkötäpärin ostoon:

Voimansiirron uusiminen on kyllä niin helppoa ja halpaa verratuna muihin sähkötäpärin komponentteihin, että siihen en paljoo kiinnittäisi huomiota. Itse kiinnittäisin lähinnä akun kuntoon, rungon jousituksen linkuston kutoon huomiota. Linkuston voi todeta tiputtamalla iskarin paineet lähes nolliin ja painelemalla jousitusta. Ei pitäisi kuulua mitään nitinää tai vinkumista. Lisäksi kannattaa ottaa toisella kädellä rungosta ja toisella takarenkaasta kiinni ja kevyesti vääntää vastakkaisiin suuntiin niin selviää onko linkustossa välystä tai kolinaa sivusuunnassa.

Jousitukset pitäs olla ainakin kerran täyshuollettu tuossa 2-3 vuoden aikana että suostusin ostaa. tai sitten ottaa sen 300€ pois hintaa että voi ite huollattaa ne.

Tuli hommattua tuollainen sähköfillari työsuhde-etuna, siinä on vain yhdet ruuvit joihin pullotelineen voi ruuvata kiinni ja niissä on tällä hetkellä taitettavan lukon teline paikoillaan.

Onko olemassa jotain hyvää telinettä minkä saisi pysymään kiinni ilman ruuveja ?

Velogi tehnyt videon Clik venttiileistä. Aika räpellys videoksi mutta ainakin saa huomiota.

On muuten Saksankaupoissa edelleen loppuunmyyty joka paikassa. Suomesta saa kivijalasta hyvin mikä viittaa siihen että ovat haalineet kaiken mitä saavat Saksasta.

Velogi tehnyt videon Clik venttiileistä. Aika räpellys videoksi mutta ainakin saa huomiota.

On muuten Saksankaupoissa edelleen loppuunmyyty joka paikassa. Suomesta saa kivijalasta hyvin mikä viittaa siihen että ovat haalineet kaiken mitä saavat Saksasta.

...tai sitten ei ole vielä ottanut tuulta alleen Suomessa. Katoin tuon videon, ja ite en vielä ole juoksemassa lähimpään kauppaan kyselemään. Toki on tukevampi kuin Presta, mutta paluu jousiventtiiliin, taas yksi erillinen adapteripala työkalupakkiin, ja ehdoton tarve iskeä suojahattu niskaan on aika iso miinus (vaikka käytän tietysti suojahuppua myös Prestalla). Näyttäs myös olevan pidempi kuin Presta, eli maastopyörässä riski kolhuihin (marginaalisesti) suurempi.

...tai sitten ei ole vielä ottanut tuulta alleen Suomessa. Katoin tuon videon, ja ite en vielä ole juoksemassa lähimpään kauppaan kyselemään. Toki on tukevampi kuin Presta, mutta paluu jousiventtiiliin, taas yksi erillinen adapteripala työkalupakkiin, ja ehdoton tarve iskeä suojahattu niskaan on aika iso miinus (vaikka käytän tietysti suojahuppua myös Prestalla). Näyttäs myös olevan pidempi kuin Presta, eli maastopyörässä riski kolhuihin (marginaalisesti) suurempi.
Olen itse käyttänyt nyt 2,5 viikkoa kaikissa fillareissani. Olen rymynnyt kurametsässä ja ajanut asfaltilla enkä ole pitänyt suojia päällä. Tuo Velogin väite että pitää olla on täysin vailla perusteluita ja mielestäni täysin hatusta vedetty hypoteesi. Ja adapteria ei tarvita kuin repussa olevaan pikkupumppuun. Lattiapumppuun hommasin Scwalben oman pumppupään joka korvaa vanhan. Venttiilin pituus ei ole ainakaan minulle ongelma ja tuokin väite kuulostaa aika oudolta jos totta puhutaan.

Kaikenkaikkiaan etuja on paljon enemmän kuin haittoja niin käyttöön jää eikä tule ikävä Prestoja joita olen kironnut niin kauan kuin muistan. Jo pelkästään sen lattiapumpun vivun vääntely pinnojen välistä oli työvaihe jota en kaiholla muistele. Enkä kyllä sitäkään kaipaa että tienpäällä pyörittelen taskupumpun letkua venttiilinkierteisiin ja irrottaessa toivo että sielu ei tule mukana.

Miksei fillareissa vaan käytetä sitä ihan tavallista venttiiliä mikä autoissakin on?
Prestoja itselläkin on ollut, mutta mieluiten käyttäisin sitä schraderia.

Miksei fillareissa vaan käytetä sitä ihan tavallista venttiiliä mikä autoissakin on?
Mikään ei estä laittamasta autoventtiliä pyörään, mutta silti kaikilta löytyy presta.

Kai tuo katupyöristä on lähtenyt, presta on kapeampi niin mahtuu paremmin kapeaan vanteeseen. Jostain syystä ne sitten maastureihinkin tuli.

Tuntuu että missään ei ole noita Schradereita enää nykyään vakiona eikä oikein myynnissäkään.
Ei jaksa sitten ruveta vaihtamaan kun kolmessa fillarissa on jo valmiiksi Prestat.
Kaipaan Schradereissa lähinnä sitä että sitä törröttävää kruunua ei ole, eikä sitä täten voi mitenkään vahingossakaan paskoa. Yhden joskus lenkillä sohlasin vinoksi kun onnistuin pumpulla vääntämään sen.

Toinen asia mikä schraderissa on kätevä, on se että huoltsikalta voi painaa suoraan kompuralla paineet sisään eikä tarvitse hinkuttaa minkään käsipumpun tmv. kanssa jos sattuu lenkillä tulemaan vajetta tai kumi puhkeamaan.

Olen inhonnut presta-venttiiliä aina. Joka kertaa ilmaa pumpatessa saa pelätä että vääntyy ja hajoaa. Ikivanhassa maastopyörässäkin oli sellainen vaikka kiekoissa riittää leveyttä. Kymmenisen vuotta sitten kyllästyin, porasin reiät suuremmaksi ja vaihdoin sisäkumit sellaisiin jossa on auton venttiili. On toiminut ongelmitta, käytössä kakkospyörässä edelleen.

Olen yllättynyt tästä prestaventtiiliin suhtautumisesta. Minulla on ollut vain muutaman kerran pumpun irroitus venttiilistä hankalaa, muuten pidän sitä varsin toimivana ratkaisuna. Eniten ihmettelin miten venttiilin sielun irtoamista voi pitää mahdollisena pumppauksen yhteydessä. Noh, jokaiselle jotakin. :D

Olen yllättynyt tästä prestaventtiiliin suhtautumisesta. Minulla on ollut vain muutaman kerran pumpun irroitus venttiilistä hankalaa, muuten pidän sitä varsin toimivana ratkaisuna. Eniten ihmettelin miten venttiilin sielun irtoamista voi pitää mahdollisena pumppauksen yhteydessä. Noh, jokaiselle jotakin. :D
Lezynen pienet käsipumput on ainakin kuuluisia siitä, että sielu lähtee mukana. Tästä syystä pistin omanikin myyntiin.
Ei auttanut vaikka olisi etukäteen kiristänyt sielun työkalulla.

Lezynen pienet käsipumput on ainakin kuuluisia siitä, että sielu lähtee mukana. Tästä syystä pistin omanikin myyntiin.
Ei auttanut vaikka olisi etukäteen kiristänyt sielun työkalulla.

Sama tapahtui saman merkin lattiapumpulla minulla, kerta riitti ja on jäänyt kyseinen pumppu käyttämättä. Hankin juuri sen takia että olisi kiinnittynyt prestaan tukevammin mutta mieluummin runnon kuin tyhjennän koko renkaan tahattomasti.

Kierrettävä pumpun pää on paholaisen keksintö, hienoa että laitoit vahingon kiertämään myymällä pumpun ;)

Tämä keskustelu helpotti omia tuntoja kun pari vuotta sitten hommasin tuon helpottamaan prestan kanssa taistelua. Kun sielu ja ilmat suhahti pihalle juuri ennen lenkille lähtöä niin hetken siinä mietin että kuinka kädetön ja/tai tyhmä oikein olen, mitä mahdollisesti tein väärin ja yritin ketutuspäissäni unohtaa koko asian.

Kierrettävä pumpun pää on paholaisen keksintö, hienoa että laitoit vahingon kiertämään myymällä pumpun ;)
Meinas tulla huono omatunto, mutta olen näköjään siitä maininnut ilmoituksessa :D

1743505333347.png

Statistiikka

Viestiketjuista
273 329
Jäsenet
76 998
Uusin jäsen
eeli.kaasinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom