Pyöräily

Millä työkalulla tätä keskiön osaa irrottamaan? Toisella puolella oli kiinni tuollaisella peruskeskiöllä, jonka sai keskiötyökalulla auki (pitkän vääntämisen jälkeen). Siirtoleukapihdeillä ei oikein saa millään järkevää otetta.
Kuppi näyttää hassulta, onko siinä vain yksi viiste eli 36mm avain ei käy ?
Yksi konsti on laittaa iso pultti kupin läpi ja vääntää sillä.
Kierre kupissa on todennäköisesti vasenkätinen.

Papukaijapihti oikeaan kuppiin on yleensä melko hyödytön työkalu.
 
Haro Escape 8.0 eli ikää onkin jo 25 vuotta. 😄

Tällä työkalulla pitäisi saada auki, mutta sen verran kertakäyttöinen tarve, että mielellään kokeilisi jollain olemassa olevalla työkalulla...


E. Ehkä jollain tällaisella lähtee koittamaan:
1742493935735.jpeg

Vaikka on kertakäyttöinen tarve niin oikealla työkalulla saa helposti ja väistää mahdolliset ongelmat mihin voi törmätä virittelyllä. Keskiölaakeri on sellainen paikka mihin ei ongelmia kannata kerryttää. Kannattaa kysellä jostakin ystävällistä palvelua tarjoavasta pyöräliikkeestä joko paikan päällä tai lainata työkalua.
 
Baana Nouxi ollu nyt pari vuotta kohta käytössä. Käytetty ensi huollossa 100-200km välissä, jossa rihlattiin(?) molemmat kiekot. Tämän jälkeen meni vuosi etieppäin ja vein vuosihuoltoon, jossa Töölön kundi sanoi, että rihlasi taas uusiksi, kun meinas rengas heilua ajaessa. Lisäsi kuulemma myös jotkut "pultit" kiristämään pinnoja.

Nyt kuitenkin taas etupyörä alkanut vatkaamaan ja viimeksi huoltoukko sanoi, että kannattaa melkeen kiekot vaihtaa, koska näissä yleistä löystyminen ja ajan kanssa ei parane. Tämän lisäksi toisessa pyörässä joku venttiilikin löysällä kun viikon välein tyhjenee pikkuhiljaa rengas.

Kysymys kuuluukin; minkälaiset kiekot tilalle? Sanotaan, että budjetti voisi olla max 200e per kiekko, mutta minkä hintaiset ovat tarpeeksi hyvät? Ymmärrän, että on suhteellista, mutta saako esim. 100e vs 200e kiekoissa jotain huomattavaa parannusta? Tämän lisäksi kysyisin, että onko helppo säätää itse vaihteita? Tuntuu, että talven jälkeen vaihtaa taas aivan päin sitä itseään ja hyppii 2 ratasta.

Pyöräily koostuu suurimmaksi osaksi ihan satunnaisesta ajelusta, ei mitään lenkkejä varsinaisesti.

Edit. Samaan syssyyn voisi kysyä vielä pyörän ohjaustangon pehmusteista. Ne tuntuu siirtyvän pois päin tangon kulmakohdasta ja sieltä pilkistää enemmän ja enemmän ohjaustangon paljas pinta. Kannattaako tilalle ostaa vaan uusi nauha niin kuin jossain mailassa (sulkkis, salibandy) ja laittaa kiinni? Tuntuu, että kulma on semmoinen, että uusi nauha parsii uudestaan, niin mikä neuvoksi, että se pysyisi paikallaan?

Pyörän linkki. Baana Noux -gravelpyörä, L/56 cm 999,00
Takaisin tähän; säädin nyt tuota takapakkaa ja parempaan päin meni. Pitää vielä joku kunnon pesu tehdä varmaan vaihteistolle ja ketjulle. Sen verran tuntuu säädöt silti hankaavan vastaan, kun on likainen pakka (yllätys).

Tuosta rihtaamisesta kymysys. Pari pinnaa on selkeesti löysällä ja voi jopa käsillä pyöritellä kireämmäksi pinnoja tai heilutella edes takas. Sen lisäksi näyttäisi, että pinnassa kierteet olisivat esillä (kuva). En vielä omista noita rihtaamislaitteita, mutta kannattaako/pitääkö ostaa suoraan uusi pinna? Jotenkin tuntuu, että on vähän huonossa hapessa, niin kuln kuvasta näkyy.

IMG_0702.jpeg
 
Tuosta rihtaamisesta kymysys. Pari pinnaa on selkeesti löysällä ja voi jopa käsillä pyöritellä kireämmäksi pinnoja tai heilutella edes takas. Sen lisäksi näyttäisi, että pinnassa kierteet olisivat esillä (kuva). En vielä omista noita rihtaamislaitteita, mutta kannattaako/pitääkö ostaa suoraan uusi pinna? Jotenkin tuntuu, että on vähän huonossa hapessa, niin kuln kuvasta näkyy.
Tuossa pinnassa missä kierteet näkyy on nippeli aika syvällä eli eiköhän se ole ok.
Rihtausavaimeksi sulla varmaan riittää Biltema malli jossa etuna eri kokoja (nykyään taitaa olla 3 kokoa käytössä)

Jos tuolaisella löysällä puolalla ajaa niin se kiertyy entistä löysemmälle.
 
On siinä nyt jotain vailla, jos nippeli töröttää vanteen puolella ulos vaikka kuinka paljon. Kova laadunvalvonta kasaamispaikassa, jos tuommoista pääsee läpi. Ei se nippeli pidä kahdella kierteen kierroksella paskan vertaa.
 
On siinä nyt jotain vailla, jos nippeli töröttää vanteen puolella ulos vaikka kuinka paljon. Kova laadunvalvonta kasaamispaikassa, jos tuommoista pääsee läpi. Ei se nippeli pidä kahdella kierteen kierroksella paskan vertaa.
Tuo on normaalia mikäli puola on valmiiksi löysä niin niin nippeli pyörii edelleen löysemmälle, varsinkin käsin kasatuissa kiekoissa tuota tapahtuu ei niinkään kunnon koneella hieronnan kanssa tehtynä.

Kaksi nippelin kierrettä korkkaa mutta kuvassa kierrettä on reilusti, mä olen pitänyt rajana jos pari kierrettä näkyy niin ok. (aina ei ole sopivia puolia)

Hifistelijä lukitsee nippelit lukitteella.
 
Aika hyvin kyllä sai suoraksi ensikertalaisena. Kävin Tokmannista hakemassa tuon Bilteman avaimen. Samalla pesin pyörän ja huomenna uudet rasvat ketjuihin, kyllä kiiltää. Pitää tarkkailla lähteekö löystymään, mutta ei kyllä iso homma ole kiristellä.

Vedin eka täysin löysät kireäksi. Sen jälkeen pyörittelin vannetta ja tein sitten "ohjeen mukaan kiristäen tai löysäten 3-4 kappaletta kerralla jommalta kummalta puolelta, jotta vanne alkoi suoristumaan.

Pitää vielä käydä huomenna ostamassa 700x40C sisärengas, tuli hieman väärässä asennossa osuttua kumiin. Pitää pohtia, jos ottaisi jonkun oikean välineen tuohon ja jälkikäteen katoin noita vinkkejä fairy yms. niin eiköhän se mene huomenna paikoilleen.

Kiitoksia taas jälleen avusta :)
 
Tietäjille kysymys.
Mulla on tollanen halpa hybridi 1x9 vaihteistolla ja suoralla tangolla.
Tykkään pyörästä sen verran paljon, mut toi suora tanko käy käsiin aika paljon varsinkin soratiellä.
Mietin et jos tohon koittaisi kippurasarvia ennen ku lähtee ostamaan oikeaa gravelpyörää. (ei varmaan järkeä, mut tekemisen halua sitäkin enemmän.)
Sopivaa hakusanaa en keksinyt, mut löytyyköhän tollaseen 1x9v sopivaa vaihdevipua kipourasarvelle ja tietty jarrukahvaa. Jarrut on hydrauliset.
 
Tietäjille kysymys.
Mulla on tollanen halpa hybridi 1x9 vaihteistolla ja suoralla tangolla.
Tykkään pyörästä sen verran paljon, mut toi suora tanko käy käsiin aika paljon varsinkin soratiellä.
Mietin et jos tohon koittaisi kippurasarvia ennen ku lähtee ostamaan oikeaa gravelpyörää. (ei varmaan järkeä, mut tekemisen halua sitäkin enemmän.)
Sopivaa hakusanaa en keksinyt, mut löytyyköhän tollaseen 1x9v sopivaa vaihdevipua kipourasarvelle ja tietty jarrukahvaa. Jarrut on hydrauliset.
Jos nyt on esim. Shimanon 1x9, niin kyllä noihin sopivat sarvet löytyy. Periaatteessa voi kippuratankoon asentaa vaikka suorantangon vivut, mutta mitä järkeä jos haluu kippuroista tuntumaa?

Sopivat kippurakahvat kyllä saa, millä nykyinen 1x9 + jarrut toimii. Suurin pointti on, että miten geometria pysyy samana kun vaihdat suoran tangon droppitankoon.

Ne kannattaa pyöritellä geometriasimulaattorilla kuntoon, niin tulee sitten oikeanlainen stemmi ym. tilattua samalla.

Halvemalla ja 100x helpomalla pääsee, kun ostaa droppitankoisen gravelin suht samalla geolla, kuin nykyinen on.

Mutta kun tekemisen iloa on, niin anna mennä vaan. :)
 
Itse ainakin joskus totesin että tulee pirun kalliiksi alkaa tekemään konversiota. Toki itsellä oli vaan tuollainen nurkissa lojunut 27,5" xc joka ei monen satasen pyörä ollut. Mutta käytännössä olisi tuplannut fillarin arvon moinen jumppa. Lahjoitin sitten pois.
 
Mitäs raati sanoo kuumavahasta ketjuille, onko aateliaa vai turhamaista pläträämistä?

Rexin Black Diamond lienee se juttu jos tuohon lähtee.

Oletan että kestää kauemmin kuin öljyt, hylkii likaa, säästää ketjua ja rattaita yms. Käyttö hiukan työläämpää, mutta vanhan pikkukattilan jos tuohon uhraa niin kertaalleen keitetyn vahan voi varmaan säilöä samassa kattilassa ja sietää muutamat vahaukset uudelleen lämmitettynä?
Hieman vanhempi viesti, mutta viestien perusteella osa ei ole ymmärtänyt laisinkaan kuumavahauksen ideaa, että täytyy kirjoittaa omakin perusteellisempi kommentti.

Pitkäkestoinen ketjuöljyn valitsisin:
- Kaupunkipyörä millä ei ole mitään väliä, ajetaan joka kelillä ja jota pestään enintään kerran vuodessa
- ajetaan muuten vaan todella pitkiä matkoja ja ei kiinnosta vahailla ketjua (brevettejä jne)

Kuumavaha (itsellä Rex käytössä)
- kaikki harrastepyörät, joiden voimansiirto halutaan pitää mahdollisimman pitkäikäisenä (en todellakaan halua vaihtaa maantiepyörän Campan SR voimansiirron osia kovin tiuhaan)
- gravel pyörät, joilla ajetaan pääsääntöisesti pölyisessä ja hieman kosteassa ympäristössä (pöly ei tartu vahaan kovin hyvin)
- sisäpyöräilyssä käytössä oleva pyörä (ei roiski öljyä ja kuivat vahahiutaleet kivempi siivota)

Ainoastaan maastopyörässä mulla on käytössä Rexin black diamond pullovaha, kun se pitää johonkin käyttää loppuun. Kerää jonkin verran mustaa töhnää, mutta toimii ihan ok. Squirt vaha on myös ihan ok kamaa maantiepyörässä, mutta kerää sitä mustaa töhnää jonkin verran jos ei annostele pienesti ja pyyhi nopeasti ylimääräisiä pois.

Kuumavahatun ketjun uusin jotakin 300-500 km välein riippuen mikä pyörä ja vaihtoon heti kun alkaa ensimmäiset kitinät ilmenemään. Itse laitan samaan kattilaan aina 3 ketjua kerralla, riippuen mitä pyöriä itse ja puoliso ajanut. Tarvittaessa vielä toisetkin ketjut jos tarve täyttää varasto valmiilla ketjuilla. Mulla on 3 ketjua samaan pyörään, joten voimansiirtokin tykkää tästä tasaisesta kulumisesta. Jos tarvetta pistää välissä pullovahaa niin Squirt toiminut ihan hyvin Rexin kanssa. Rexiltä on kuulemma tulossa tämän kuun aikana ihan oma täydennyspullovaha kuumavahalle.

Ketjulukon irroituksen jälkeen kuuma vesipesu tai tarvittaessa ravistaa esim. pakastepullossa missä on jotakin halpaa ketjupesuaineeksi soveltuvaa (Rexin voimansiirronaine kätevä, mutta hieman kallista). Sramin 12sp pikalukot maksaa n. 3e kpl Saksasta ja koitan muistaa vaihtaa n. 5 käyttökerran jälkeen uuteen ihan varmuuden vuoksi. Ei tuo vaha edes erityisemmin käryä, joten ihan keittiössä tulee tehtyä. Liesi on liian tehokas niin olen ratkaissut asian laittamalla 3 kpl 5 sentin kolikoita levyn ja kattilan väliin niin lämpötila ei nouse pienimmällä asetuksella yli 90 astetta. Ketjut kattilaan, hetki odottelua ja nosto kuivumaan parvekkeelle. Vaha säilytetään kattilassa kannella peitettynä ja ei tuo kovin paljoa likaannu jos edes ennen kattilaan laittoa jollakin poistaa suurimmat kontaminaatiot. Aikaahan tuo vie jos vahan lämpenemisenkin ottaa huomioon, mutta eihän sitä maalinkaan kuivumista tuijoteta. Aktiivisella 15-20 min työllä käsittelee 3-6 ketjua ja ei tarvitse takapakan puhdistukseen käyttää erikseen aikaa.

Itse otin Rexin vahan käyttöön vasta viime kesänä, mutta ei ole enää tullut palattua pullovalloihin. Plussana vielä käytännössä aina varastossa on valmiina ajokuntoiset ketjut. Kuumavahauksesta saa työlästä ja aikaa vievää jos ei ole ymmärtänyt koko kuumavahauksen ideaa käsitellä useampi ketju kerralla. Jos haluaa voimansiirron pitää puhtaana niin paljon enemmän saa käyttää aikaa irroittaa sitä mustaa öljypaskaa ketjusta, takapakasta ja hyvässä lykyssä rungostakin. Ehkä itselläni "puhtaan" määritelmä on myös huomattavasti tarkempi määritelmä. Kuumavaha ei myöskään sotke takapakkaa ja siten pyörän pesukin on hyvin nopea toimenpide ilman mitään liuotinpesuja. Harrastepyörät sisällä ja lasitetulla parvekkeella, joten tärkeää, että ketju on mahdollisimman kuiva ja vähän sotkeva.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman vanhempi viesti, mutta viestien perusteella osa ei ole ymmärtänyt laisinkaan kuumavahauksen ideaa, että täytyy kirjoittaa omakin perusteellisempi kommentti.

Pitkäkestoinen ketjuöljyn valitsisin:
- Kaupunkipyörä millä ei ole mitään väliä, ajetaan joka kelillä ja jota pestään enintään kerran vuodessa
- ajetaan muuten vaan todella pitkiä matkoja ja ei kiinnosta vahailla ketjua (brevettejä jne)

Kuumavaha (itsellä Rex käytössä)
- kaikki harrastepyörät, joiden voimansiirto halutaan pitää mahdollisimman pitkäikäisenä (en todellakaan halua vaihtaa maantiepyörän Campan SR voimansiirron osia kovin tiuhaan)
- gravel pyörät, joilla ajetaan pääsääntöisesti pölyisessä ja hieman kosteassa ympäristössä (pöly ei tartu vahaan kovin hyvin)
- sisäpyöräilyssä käytössä oleva pyörä (ei roiski öljyä ja kuivat vahahiutaleet kivempi siivota)

Ainoastaan maastopyörässä mulla on käytössä Rexin black diamond pullovaha, kun se pitää johonkin käyttää loppuun. Kerää jonkin verran mustaa töhnää, mutta toimii ihan ok. Squirt vaha on myös ihan ok kamaa maantiepyörässä, mutta kerää sitä mustaa töhnää jonkin verran jos ei annostele pienesti ja pyyhi nopeasti ylimääräisiä pois.

Kuumavahatun ketjun uusin jotakin 300-500 km välein riippuen mikä pyörä ja vaihtoon heti kun alkaa ensimmäiset kitinät ilmenemään. Itse laitan samaan kattilaan aina 3 ketjua kerralla, riippuen mitä pyöriä itse ja puoliso ajanut. Tarvittaessa vielä toisetkin ketjut jos tarve täyttää varasto valmiilla ketjuilla. Mulla on 3 ketjua samaan pyörään, joten voimansiirtokin tykkää tästä tasaisesta kulumisesta. Jos tarvetta pistää välissä pullovahaa niin Squirt toiminut ihan hyvin Rexin kanssa. Rexiltä on kuulemma tulossa tämän kuun aikana ihan oma täydennyspullovaha kuumavahalle.

Ketjulukon irroituksen jälkeen kuuma vesipesu tai tarvittaessa ravistaa esim. pakastepullossa missä on jotakin halpaa ketjupesuaineeksi soveltuvaa (Rexin voimansiirronaine kätevä, mutta hieman kallista). Sramin 12sp pikalukot maksaa n. 3e kpl Saksasta ja koitan muistaa vaihtaa n. 5 käyttökerran jälkeen uuteen ihan varmuuden vuoksi. Ei tuo vaha edes erityisemmin käryä, joten ihan keittiössä tulee tehtyä. Liesi on liian tehokas niin olen ratkaissut asian laittamalla 3 kpl 5 sentin kolikoita levyn ja kattilan väliin niin lämpötila ei nouse pienimmällä asetuksella yli 90 astetta. Ketjut kattilaan, hetki odottelua ja nosto kuivumaan parvekkeelle. Vaha säilytetään kattilassa kannella peitettynä ja ei tuo kovin paljoa likaannu jos edes ennen kattilaan laittoa jollakin poistaa suurimmat kontaminaatiot. Aikaahan tuo vie jos vahan lämpenemisenkin ottaa huomioon, mutta eihän sitä maalinkaan kuivumista tuijoteta. Aktiivisella 15-20 min työllä käsittelee 3-6 ketjua ja ei tarvitse takapakan puhdistukseen käyttää erikseen aikaa.

Itse otin Rexin vahan käyttöön vasta viime kesänä, mutta ei ole enää tullut palattua pullovalloihin. Plussana vielä käytännössä aina varastossa on valmiina ajokuntoiset ketjut. Kuumavahauksesta saa työlästä ja aikaa vievää jos ei ole ymmärtänyt koko kuumavahauksen ideaa käsitellä useampi ketju kerralla. Jos haluaa voimansiirron pitää puhtaana niin paljon enemmän saa käyttää aikaa irroittaa sitä mustaa öljypaskaa ketjusta, takapakasta ja hyvässä lykyssä rungostakin. Ehkä itselläni "puhtaan" määritelmä on myös huomattavasti tarkempi määritelmä. Kuumavaha ei myöskään sotke takapakkaa ja siten pyörän pesukin on hyvin nopea toimenpide ilman mitään liuotinpesuja. Harrastepyörät sisällä ja lasitetulla parvekkeella, joten tärkeää, että ketju on mahdollisimman kuiva ja vähän sotkeva.

Tämä pitää lukea toisenkin kerran. Tuo puhtaana pito on yks juttu jota arvostan, eikä SRAM XX1 viitti turhaan kaltoin kohdella.
 
Tietäjille kysymys.
Mulla on tollanen halpa hybridi 1x9 vaihteistolla ja suoralla tangolla.
Tykkään pyörästä sen verran paljon, mut toi suora tanko käy käsiin aika paljon varsinkin soratiellä.
Mietin et jos tohon koittaisi kippurasarvia ennen ku lähtee ostamaan oikeaa gravelpyörää. (ei varmaan järkeä, mut tekemisen halua sitäkin enemmän.)
Sopivaa hakusanaa en keksinyt, mut löytyyköhän tollaseen 1x9v sopivaa vaihdevipua kipourasarvelle ja tietty jarrukahvaa. Jarrut on hydrauliset.
Ensin olisi hyvä hakea ajoasento oikeasti sopivaksi. Se voi olla pielessä ellei tiedä tarkkaan mitä on tehnyt ohjaamon säädöille. Toinen askel olisi kokeilla ergonomisia kädensijoja. Ja jos näiden jälkeen ei suora tanko miellytä niin tottakai maantietanko on hyvä vaihtoehto. Olisi vaan hieman hassua olla kokeilematta se suora tanko ensin kun ottaa huomioon konversion hinnan verrattuna sopiviin säätöihin ja kädensijoihin. Ja kyllä, konversio on mahdollista. Edullisin vaihtoehto taitaa olla Microshiftin tuotteilla, ja siihen olisi varattava usea sata euroa.
 
Mulla on tollanen halpa hybridi 1x9 vaihteistolla ja suoralla tangolla.
Tykkään pyörästä sen verran paljon, mut toi suora tanko käy käsiin aika paljon varsinkin soratiellä.
Mietin et jos tohon koittaisi kippurasarvia ennen ku lähtee ostamaan oikeaa gravelpyörää. (ei varmaan järkeä, mut tekemisen halua sitäkin enemmän.)
Sopivaa hakusanaa en keksinyt, mut löytyyköhän tollaseen 1x9v sopivaa vaihdevipua kipourasarvelle ja tietty jarrukahvaa. Jarrut on hydrauliset.
Droppitangon lisäksi on Surly Corner Bar johon sopisi samat kilkkeet kuin siihen suoraankin tankoon. Kai tuosta jo kopioitakin on ulkona vähän edukkaampaan hintaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
272 425
Viestejä
4 708 415
Jäsenet
76 886
Uusin jäsen
Kraude

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom