Pyöräily

Ja jonkin verran tekniikasta, kunhan uittaa sen vaijerin vanteen "pohjalle" niin aika harva kumi taistelee vastaan.
Ton kun hommasin niin ei tartte paljon katella onko reunalangat kunnolla pohjalla.
Sormet kipeenä vedelly gp5000 tl renkaita vannejarrulliselle hiilarikiekoille, loppu kerralla se taistelu ja pelko että vanteen reuna murtuu kun muoveilla kampee viimeisiä paikalleen.
Tolla työkalulla menee melkein itsestään viimeiset paikalleen. Paras fillarityökalu jonka olen ostanut.
 
Osaako joku geometrioista ymmärtävä sanoa että miten Kona ja Canyon eroaa toisistaan?
Molemmat on "fitness" pyöriä ja mietin että josko tuollaiseen Roadliteen joskus tulevaisuudessa päivittäisi.
Tottunut Konan fitness -malliin ja kiva on ollut työmatkat ja lenkit ajella.

Mitään järkisyytä ei juuri nyt ole vaihtaa, kuin että kiekot olisi kiva uusia ja samalla kokeilla tubelesta.

Onko muuten hiilikuitu rungosta sellaista iloa että kannattaisi maksaa extraa?
Tällä hetkellä Roadlite 7 on 1499€ ja Roadlite 8CF on 1999€. Erona äkkiseltään kuiturungon lisäksi parempi satulatolppa..

canyon.jpgkona.jpg
compare.png

En nyt tiedä tuliko just oikeat pyörät vertailuun kun ei ollut sen tarkempia tietoja viestissä, mutta tuo Canyon on 'sporttisemmin' muotoiltu (pidempi 'reach' ja matalampi 'stack') eli ei ole läheskään niin pysty ajoasento kuin Konassa.
Kuva täältä: Bike Insights
 

Liitteet

  • compare.png
    compare.png
    143,9 KB · Luettu: 5
Viimeksi muokattu:
compare.png

En nyt tiedä tuliko just oikeat pyörät vertailuun kun ei ollut sen tarkempia tietoja viestissä, mutta tuo Canyon on 'sporttisemmin' muotoiltu (pidempi 'reach' ja matalampi 'stack') eli ei ole läheskään niin pysty ajoasento kuin Konassa.
Kuva täältä: Bike Insights
Kiitos! Tämähän on näppärä sivusto.
Täytyy vähän miettiä että meneekö omaan makuun liian agressiiviseksi tuo ajoasento. Nykyinen on ihan hyvä kompromissi rennon/sporttisen ajoasennon suhteen. :)
 
Itsellä kokemusta vain maantiepyöristä ja kohta ehkä mahdollista hankkia tälläinen työsuhde fillari. Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon noissa sähköpyörissä ? Erillinen akku vissiin ihan kätevä niin saa tarvittaessa vaihdettua. Maastopyörä mallista ajattelin jos sillä merkitystä on.
 
Itsellä kokemusta en työsuhde fillari. Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon noissa sähköpyörissä ? Erillinen akku vissiin ihan kätevä niin saa tarvittaessa vaihdettua. Maastopyörä mallista ajattelin jos sillä merkitystä on.

Kannattaa tämä uusin käänne ainakin ottaa huomioon harkitessaan työsuhde pyörää.
 

Kannattaa tämä uusin käänne ainakin ottaa huomioon harkitessaan työsuhde pyörää.
Kaikki kivat edut kyllä aina menee mönkään. Kysymys on silti voimassa vaikka joutuukin ehkä hankkimaan itse, ei vain välttämättä yhtä kallista.
 
Kertokaas pyöräily-karpaasit kumman kiekkosetin laitan tilaukseen (vai kumpaakaan), Santa Cruz Highball projektina. Eli 29” renkaille jäykkäperä sekä myös jäykkä keula tällä kertaa. Ei kovaa maastoajoa, polut, hiekkatiet, asfaltti.

Alumiiniset:
DT Swiss XR391 29" / DT Swiss 240 EXP IS Straightpull approx. 1550g wheelset on the lightest spokes"



Vai hiilaria, nimestä päätellen ovat myös 29" renkaille:
"VYTYV SL 29 Carbon Tubeless / DT Swiss 350 CL / Sapim CX-RAY 1307g wheelset"


Hiilikuituisissa paremmat navat mutta heikommat vanteet?

Koitin kysyä tuolta liikkeestä mutta ei ole vaivautunut vastaamaan, laittoi muutamat suositukset. Tuo hiilikuituinen ei ollut niitä kun tais ylittää mainitsemani budjetin. Se nyt ei enää niin tarkkaa ole kun alkaa tulla jo aika päättää.
 
Noniin, eihän tästä tämän vuoden pyöräilyn aloittamisesta meinaan tulla mitään.

Elikkäs meinasin tehdä vanhalle armeijan pyörälleni kerran vähän perusteellisemman huollon, mutta näemmä tuo takapyörän ylempi haarukka(?) vaikuttaisi ainakin minun silmääni joko lohkeamassa tai jo lohjenneen. Eei oikein itsellä ole paikkaa, taitoja eikä oikeastaan aikaakaan alkaa ihan tuota hitsailemaan jne :/

Osaako kukaan sanoa onko tällaisilla projektipyörillä kenellekkään mitään arvoa vai pitäisikö vain olla iloissaan jos joku veisi käsistä pois?

Tarkoitus oli joku kaunis päivä vedellä tuohon ihan uudet maalit jne päälle, mutta yksinkertaisesti nyt tarvis toimivan pyörän ja ei tätä toimimattomanakaan ole oikein tilaa pitää missään nurkissa lojumassa. Pirun sääli kyllä, monta vuotta on hyvin rullannut. Maastovärikin on sellainen ettei täällä pääkaupunkiseudulla ole pyörärosvojen ykkössaalis :)
 

Liitteet

  • 20210425_151915.jpg
    20210425_151915.jpg
    2 MB · Luettu: 171
  • 20210425_151900.jpg
    20210425_151900.jpg
    1,8 MB · Luettu: 171
Minkälaista työkalusettiä porukalta löytyy fillarihuoltoihin? Tuossa tutkailin, että jarrulevyn vaihto taitaa olla vuorossa piakoin, joten pitäisi vähän "päivitellä työkalupakkia".
Samalla ajattelin, että ketjutyökalut voisi hankkia myös, jotta ketjujen vaihto onnistuu jatkossa.

Periaatteessa tässä setissä olisi kaikki ja vähän enemmänkin, kuin mitä tarvitsisin.
Ennestään löytyy kuusiokolot, ruuvimeisselit ja torxit, eli ne periaatteessa olisi ylimääräistä tuosta setistä. Hinnasta murto-osalla näyttää löytyvän netistä settejä laidasta laitaan. Ei vaan kehtaisi ostaa sikaa säkissä. Park tool ilmeisesti kuitenkin laatumerkki näissä hommissa?

Akuutimpaa tarvetta olisi näille:
- Center lock avaajalle, koska jarrulevy kiinni sillä / Osta Park Tool FR-5.2 lockring remover tool | ROSE Bikes 8,24e
- Ketjun katkaisin / Osta Park Tool CT-5 Mini chain tool | ROSE Bikes 18,7e
- Ketjumitta / Osta Park Tool CC-3.2 chain wear indicator | ROSE Bikes 12,45e

Eli käytännössä n. 40e nyt pääsisi jo alkuun. Ja päivitellä myöhemmin tarpeen mukaan työkaluja. Tuosta SK-4 setistä löytyisi sitten myös pakan vaihtoon soveltuvaa työkalua, kun sen aika joskus tulisi. Eli saisi kerralla kaikki.
 
Noniin, eihän tästä tämän vuoden pyöräilyn aloittamisesta meinaan tulla mitään.

Elikkäs meinasin tehdä vanhalle armeijan pyörälleni kerran vähän perusteellisemman huollon, mutta näemmä tuo takapyörän ylempi haarukka(?) vaikuttaisi ainakin minun silmääni joko lohkeamassa tai jo lohjenneen. Eei oikein itsellä ole paikkaa, taitoja eikä oikeastaan aikaakaan alkaa ihan tuota hitsailemaan jne :/

Osaako kukaan sanoa onko tällaisilla projektipyörillä kenellekkään mitään arvoa vai pitäisikö vain olla iloissaan jos joku veisi käsistä pois?

Tarkoitus oli joku kaunis päivä vedellä tuohon ihan uudet maalit jne päälle, mutta yksinkertaisesti nyt tarvis toimivan pyörän ja ei tätä toimimattomanakaan ole oikein tilaa pitää missään nurkissa lojumassa. Pirun sääli kyllä, monta vuotta on hyvin rullannut. Maastovärikin on sellainen ettei täällä pääkaupunkiseudulla ole pyörärosvojen ykkössaalis :)


Rapsuta tuota maalia pois niin näkisi sauman. Mun silmiin näyttää että maali vain lohjennut?
 
Minkälaista työkalusettiä porukalta löytyy fillarihuoltoihin? Tuossa tutkailin, että jarrulevyn vaihto taitaa olla vuorossa piakoin, joten pitäisi vähän "päivitellä työkalupakkia".
Samalla ajattelin, että ketjutyökalut voisi hankkia myös, jotta ketjujen vaihto onnistuu jatkossa.

Periaatteessa tässä setissä olisi kaikki ja vähän enemmänkin, kuin mitä tarvitsisin.
Ennestään löytyy kuusiokolot, ruuvimeisselit ja torxit, eli ne periaatteessa olisi ylimääräistä tuosta setistä. Hinnasta murto-osalla näyttää löytyvän netistä settejä laidasta laitaan. Ei vaan kehtaisi ostaa sikaa säkissä. Park tool ilmeisesti kuitenkin laatumerkki näissä hommissa?

Akuutimpaa tarvetta olisi näille:
- Center lock avaajalle, koska jarrulevy kiinni sillä / Osta Park Tool FR-5.2 lockring remover tool | ROSE Bikes 8,24e
- Ketjun katkaisin / Osta Park Tool CT-5 Mini chain tool | ROSE Bikes 18,7e
- Ketjumitta / Osta Park Tool CC-3.2 chain wear indicator | ROSE Bikes 12,45e

Eli käytännössä n. 40e nyt pääsisi jo alkuun. Ja päivitellä myöhemmin tarpeen mukaan työkaluja. Tuosta SK-4 setistä löytyisi sitten myös pakan vaihtoon soveltuvaa työkalua, kun sen aika joskus tulisi. Eli saisi kerralla kaikki.

Itse ostin aikanaan tämän setin kun oli alennuksessa, tosin normaalihintaankin kyllä hinta/laatusuhde kunnossa.

Tuossa ei ole centerlock-työkalua tai ketjumittaa, mutta ne saa erikseen edullisesti. Park Toolin kamat ovat kyllä hyviä, mutta ainakain omasta kokemuksesta halvemmatkin ihan päteviä kotikäyttöön.
 
Kertokaas pyöräily-karpaasit kumman kiekkosetin laitan tilaukseen (vai kumpaakaan), Santa Cruz Highball projektina. Eli 29” renkaille jäykkäperä sekä myös jäykkä keula tällä kertaa. Ei kovaa maastoajoa, polut, hiekkatiet, asfaltti.

Alumiiniset:
DT Swiss XR391 29" / DT Swiss 240 EXP IS Straightpull approx. 1550g wheelset on the lightest spokes"



Vai hiilaria, nimestä päätellen ovat myös 29" renkaille:
"VYTYV SL 29 Carbon Tubeless / DT Swiss 350 CL / Sapim CX-RAY 1307g wheelset"


Hiilikuituisissa paremmat navat mutta heikommat vanteet?

Koitin kysyä tuolta liikkeestä mutta ei ole vaivautunut vastaamaan, laittoi muutamat suositukset. Tuo hiilikuituinen ei ollut niitä kun tais ylittää mainitsemani budjetin. Se nyt ei enää niin tarkkaa ole kun alkaa tulla jo aika päättää.
Alumiiniset. 240 navat on itse asiassa "paremmat" tai ainakin kalliimmat ja karvan kevyemmät.
 
Minkälaista työkalusettiä porukalta löytyy fillarihuoltoihin? Tuossa tutkailin, että jarrulevyn vaihto taitaa olla vuorossa piakoin, joten pitäisi vähän "päivitellä työkalupakkia".
Samalla ajattelin, että ketjutyökalut voisi hankkia myös, jotta ketjujen vaihto onnistuu jatkossa.

Periaatteessa tässä setissä olisi kaikki ja vähän enemmänkin, kuin mitä tarvitsisin.
Ennestään löytyy kuusiokolot, ruuvimeisselit ja torxit, eli ne periaatteessa olisi ylimääräistä tuosta setistä. Hinnasta murto-osalla näyttää löytyvän netistä settejä laidasta laitaan. Ei vaan kehtaisi ostaa sikaa säkissä. Park tool ilmeisesti kuitenkin laatumerkki näissä hommissa?

Akuutimpaa tarvetta olisi näille:
- Center lock avaajalle, koska jarrulevy kiinni sillä / Osta Park Tool FR-5.2 lockring remover tool | ROSE Bikes 8,24e
- Ketjun katkaisin / Osta Park Tool CT-5 Mini chain tool | ROSE Bikes 18,7e
- Ketjumitta / Osta Park Tool CC-3.2 chain wear indicator | ROSE Bikes 12,45e

Eli käytännössä n. 40e nyt pääsisi jo alkuun. Ja päivitellä myöhemmin tarpeen mukaan työkaluja. Tuosta SK-4 setistä löytyisi sitten myös pakan vaihtoon soveltuvaa työkalua, kun sen aika joskus tulisi. Eli saisi kerralla kaikki.
Jos edessä on 15mm läpiakseli niin centerlock aukeaa samalla työkalulla kuin shimanon ja sramin gxp keskiöt.
 
Kertokaas pyöräily-karpaasit kumman kiekkosetin laitan tilaukseen, Santa Cruz Highball tulossa. Eli 29” renkaille jäykkäperä sekä keula tällä kertaa.

Alumiiniset:

Alumiiniset. 240 navat on itse asiassa "paremmat" tai ainakin kalliimmat ja karvan kevyemmät.

Kiitti vinkistä. Nuo alumiiniset on halvemmat ja mahdollisesti kestävämmätkin. Kuitenkin tarpeeksi kevyet. Siihen vielä 54T Ratchet.
 
Kiekkojen kanssa jahkailu loppui viimein ja nämä lähti tilaukseen, kiitti tosiaan vinkeistä. Paljon uutta mitä ei ole tarvinnut aiemmin miettiä / valita. Otin nyt Center Lock levyille sopivat, rear wheel option ja spokes meni ihan arvaamalla :D Pinnojen nipukat sai rungon värisiksi niin siksi siniset.

wheelset2.PNG
 
Mitä ketjurasvaa porukka nykyään ketjuihinsa laittaa? Näitähän tuntuu olevan markkinoilla älytön määrä :D
 
Saako tätä mistään kivijalkamyymälästä helposti vai pitääkö tilata?
Itellä viimeksi tuli ostettua enklannista kun muutaki tilasin sieltä, luulis olevan joissaki kivijaloissaki, sen verta yleisiä wd40 tuotteet kumminki.
Kannattanee ostaa myös wet lubea jos tulee ajeltua enempi vesikelillä.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt on Spectral taas ajossa ja vähän siitä tässä pätkää. Sopivasti alko mutakelit kun sain pyörän takasin. Itellä Silcan vaha käytössä ja ton ajon jälkee kaikki muu pyörän alaosasta oli mudan peitossa paitti ketju.

 
Rapsuta tuota maalia pois niin näkisi sauman. Mun silmiin näyttää että maali vain lohjennut?

Minustakin äkkiä näyttäisi vaan tuollaiselle perus intin paintjobille että ollaan vaan vuosi toisensa jälkeen kiskottu uutta maalia vanhan päälle, ja nyt sitten joko alkanut alta ruostumaan tai sitten vaan muuten ikääntymisen kanssa kaikki rapisee pois. Voihan se putkikin olla mennyttä, mutta kannattaa nyt vilkaista mitä sieltä maalin alta paljastuu.
 
Onko muc-offin dry lubesta kenelläkään kokemuksia?
Itsellä dry-lube ja wet-lube käytössä säästä riippuen. En nyt osaa verrata merkittävästi muihin, mutta hyvin se toimii. Pitäisi kerätä vähemmän likaa, mutta kyllähän nuo ketjut maastopyörässä likaantuu voiteluaineesta riippumatta. Ihan miellyttävä käyttää ja tuoksultaankin ok. Muuttuu silmämääräisesti vahamaiseksi jonkin ajan jälkeen, joka varmaan on tarkoitus ettei märkä pinta kerää likaa. Pisimmillään 110km lenkki vedetty putkeen polkuja pitkin, eikä tullut tarvetta lisäillä kesken kaiken.
 
Mitä ketjurasvaa porukka nykyään ketjuihinsa laittaa? Näitähän tuntuu olevan markkinoilla älytön määrä :D

Kuivalla kelillä Shimanon PTFE Lubea ja märissä olosuhteissa Shimanon Wet Lubea. En osaa sanoa, että onko paras kombinaatio, kun en ole kaikkia mahdollisia tuotteita testannut :D Ostin aikanaan myös Zefalin kuivan kelin öljyä, mutta siitä en ainakaan pitänyt, koska se oli yhtä ohutta kuin Shimanon sadekelin öljy.
 
Noniin, nyt on Spectral taas ajossa ja vähän siitä tässä pätkää. Sopivasti alko mutakelit kun sain pyörän takasin. Itellä Silcan vaha käytössä ja ton ajon jälkee kaikki muu pyörän alaosasta oli mudan peitossa paitti ketju.



Onko noi keskuspuiston polut kuinka helpot/selkeät ekakertalaiselle ulkopaikkakuntalaiselle? Ainakin alkuun näytti hyvin merkityiltä. Saattaa tässä lähitulevaisuudessa häämöttää muutto Espooseen...
 
Mitä ketjurasvaa porukka nykyään ketjuihinsa laittaa? Näitähän tuntuu olevan markkinoilla älytön määrä :D
Rex on omasta mielestäni paras. Tippa jokaiseen niveleen riittää ja kestää noi 200 km maastossa. Asfaltilla varmaan yli 300. Ei kerää likaa, tai jos kerää, niin yleensä riittää vain rätillä pyyhkäisy. Jokakelin voiteluaine. Pakkasella toimivuudesta en tiedä, koska vaikka talven ajoinkin, niin talvella oli sähköpyörä.
 
Onko noi keskuspuiston polut kuinka helpot/selkeät ekakertalaiselle ulkopaikkakuntalaiselle? Ainakin alkuun näytti hyvin merkityiltä. Saattaa tässä lähitulevaisuudessa häämöttää muutto Espooseen...

Ei tuolla ole merkitty mitenkään suurimmista osista polkuja. Ainoa merkitty mtb reitti on tuo EKP 4.2, jota tolla videolla ei ajeta. Polkuja risteilee sinne-tänne jokapaikassa. Nuo videolla näkyvät merkit on jotain random luontopolku merkkejä, joita ei omissa reittivalinoissa tule kateltua oikeestaan yhtään. Mtbreitti.fi:n (Espoon Keskuspuisto, maastopyöräily, reitti | MTBreitti.fi) keskuspuiston reitti on aika hyvä lähtökohta klassikkoreiteille. Haastetta löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Rex on omasta mielestäni paras. Tippa jokaiseen niveleen riittää ja kestää noi 200 km maastossa. Asfaltilla varmaan yli 300. Ei kerää likaa, tai jos kerää, niin yleensä riittää vain rätillä pyyhkäisy. Jokakelin voiteluaine. Pakkasella toimivuudesta en tiedä, koska vaikka talven ajoinkin, niin talvella oli sähköpyörä.

Rexiä kesät talvet maastossa ja maantiellä ja soralla jne.
Mustaa hommasin nyt punaisen kaveriksi. Tuntuu kestävän paremmin märissä olosuhteissa.
Nää on mun mielestä tarkoitettu pinnotetuille ketjuille kun ne perus teräsketjut pitää pitää öljyttynä ympäriinsä.
 
Mitä ketjurasvaa porukka nykyään ketjuihinsa laittaa? Näitähän tuntuu olevan markkinoilla älytön määrä :D
Kun nyt yleensäkin laittaa rasvaa ja putsaa ne ketjut silloin tällöin niin melko sama mitä sinne lykkää.
Itellä tarkoitus rakennella vanhasta rasvakeittimestä lämmitin, jossa sulatella parafiinia ja lisätään joukkoon vähän ptfe jauhoa.
Eli ketjujen vahaus suunnitelmissa. :geek:
 
Kiekkojen kanssa jahkailu loppui viimein ja nämä lähti tilaukseen, kiitti tosiaan vinkeistä. Paljon uutta mitä ei ole tarvinnut aiemmin miettiä / valita. Otin nyt Center Lock levyille sopivat, rear wheel option ja spokes meni ihan arvaamalla :D Pinnojen nipukat sai rungon värisiksi niin siksi siniset.

wheelset2.PNG
Ihan oikein se meni. Varmaan toinen vaihtoehto takakiekolle olis ollut asymmetric, joka siis puolataan erilailla.
Vaatii siis pyörän jossa takahaarukka ei ole symmetrinen vaan vähän enemmän oikealla.
Eipä noita juuri mikään valmistaja käytä.
Cannondalella oli joku malli.
Osaltaan käyttämättömuuden syynä on ymmärryksen puute. Jengi kattoo takahaarukkaa joka on "vinossa", joten jotain vikaahan siinä on.
 
Kun nyt yleensäkin laittaa rasvaa ja putsaa ne ketjut silloin tällöin niin melko sama mitä sinne lykkää.
Toisia aineita vain joutuu käyttämään enemmän ja ne keräävät hiekkaa yms. josta taas ketjut eivät tykkää.

Muc-Offin voiteluaineitä käytin pari vuotta. Tuntui että ketjut aina rahisi hiekasta. Ei ole rahissut enää.

Toki mikä tahansa voiteluaine on parempi, kuin ettei käyttäisi ollenkaan.
 
Ihan oikein se meni. Varmaan toinen vaihtoehto takakiekolle olis ollut asymmetric, joka siis puolataan erilailla.
Vaatii siis pyörän jossa takahaarukka ei ole symmetrinen vaan vähän enemmän oikealla.
Eipä noita juuri mikään valmistaja käytä.
Cannondalella oli joku malli.
Osaltaan käyttämättömuuden syynä on ymmärryksen puute. Jengi kattoo takahaarukkaa joka on "vinossa", joten jotain vikaahan siinä on.

Asymmetric viittaa käsitykseni mukaan kiekossa käytetyn vanteen profiiliin alla olevan kuvan tyyliin. Epäsymmetrisellä vanneprofiililla aikaansaadaan tasaisempi jännitys voimansiirron ja ei-voimansiirron puoleisten pinnojen kesken, sikäli kun normaalilla symmetrisellä vanteella voimansiirron puoleiset pinnat vaatisivat paljon ei-voimansiirron puolen pinnoja suuremman jännityksen.
 

Liitteet

  • 2017-pacenti-forza-rim-profiles.gif
    2017-pacenti-forza-rim-profiles.gif
    40,8 KB · Luettu: 67
Asymmetric viittaa käsitykseni mukaan kiekossa käytetyn vanteen profiiliin alla olevan kuvan tyyliin. Epäsymmetrisellä vanneprofiililla aikaansaadaan tasaisempi jännitys voimansiirron ja ei-voimansiirron puoleisten pinnojen kesken, sikäli kun normaalilla symmetrisellä vanteella voimansiirron puoleiset pinnat vaatisivat paljon ei-voimansiirron puolen pinnoja suuremman jännityksen.
Tämä on toinen vaihtoehto, mutta kyseisiä vanteita ei saa kuin symmetrisenä.
 
Täältä löytyy hieman syvällisempää analyysiä ketjuöljyistä/vahoista: Seeking the holy grail: A fast chain lube that saves you money - CyclingTips

Yhteenvetona voisi todeta, että vahapohjaiset voiteluaineet pärjäsi testeissä parhaiten. Vahalla ketjujen ja voimansiirron käyttöikä piteni testissä selvästi. Vahat ei kerää öljyjen tavoin likaa, joka kuluttaisi voimansiirtoa. En kyllä itse jaksaisi puljata noiden uppovahojen kanssa, mutta on nuo testitulokset erittäin kiinnostavia. Ketjut, pakat ja rattaat kuitenkin maksaa jonkin verran.

Mulla menee kuivalla kelillä Muc offin Dry Ceramic lubea ja muille keleille hommasin mekaanikon suosituksesta Blue Morganin Race Lubea. On kuulemma ammattipyöräolyssä suosittu tuote. Muc offi ei kestä vettä lainkaan, heti alkaa kitinät. Mukavan puhtaana pysyy ketju pelkällä ketjun voitelun jälkeisellä pyyhkimisellä. Blue Morgan on muutaman lenkin perusteella hieman tahrivampi, muttei lähelläkään perinteisten Wet Lubejen mustaa mönjää.
 
Itellä silcan:n super sercret blend uppovahapussi, joka sulatetaan vesihauteessa, todella helppoa. Nyt on 2 ketjua vahattu, joita sitten kierrätän silloin, kun pitää seuraava uppovahaus tehdä, eli ehkä joskus 1000km kohalla. Sitten ylläpitoa saman firman super secret vahalubella jonkun 100-200km välein. Tässä sekin näppärä seikka, että pidemmille seikkailuille voi ottaa toisen ketjun mukaan varalle. Rexille myös suositus edellisen pyörän kokemuksien perusteella.

Asymmetric viittaa käsitykseni mukaan kiekossa käytetyn vanteen profiiliin alla olevan kuvan tyyliin. Epäsymmetrisellä vanneprofiililla aikaansaadaan tasaisempi jännitys voimansiirron ja ei-voimansiirron puoleisten pinnojen kesken, sikäli kun normaalilla symmetrisellä vanteella voimansiirron puoleiset pinnat vaatisivat paljon ei-voimansiirron puolen pinnoja suuremman jännityksen.

Näin voidaan tehdä myös etukiekon osalta, missä saadaan etujarrun vaatimat pinnajännityksen erot kumottua (levyjarru).
 
Viimeksi muokattu:
Vappupäivän ajot Mankkaan ja Leppävaaran alueella Espoossa. Oli viikon aikana jo mukavasti paikat kuivuneet ja maistu ajot hyvin. Sää oli sen verran kiva että pärjäs hyvin shortseilla ja pitkähihasella ilman mitää takkia .


 
Viimeksi muokattu:
Minkälaista työkalusettiä porukalta löytyy fillarihuoltoihin? Tuossa tutkailin, että jarrulevyn vaihto taitaa olla vuorossa piakoin, joten pitäisi vähän "päivitellä työkalupakkia".
Samalla ajattelin, että ketjutyökalut voisi hankkia myös, jotta ketjujen vaihto onnistuu jatkossa.

Periaatteessa tässä setissä olisi kaikki ja vähän enemmänkin, kuin mitä tarvitsisin.
Ennestään löytyy kuusiokolot, ruuvimeisselit ja torxit, eli ne periaatteessa olisi ylimääräistä tuosta setistä. Hinnasta murto-osalla näyttää löytyvän netistä settejä laidasta laitaan. Ei vaan kehtaisi ostaa sikaa säkissä. Park tool ilmeisesti kuitenkin laatumerkki näissä hommissa?

Akuutimpaa tarvetta olisi näille:
- Center lock avaajalle, koska jarrulevy kiinni sillä / Osta Park Tool FR-5.2 lockring remover tool | ROSE Bikes 8,24e
- Ketjun katkaisin / Osta Park Tool CT-5 Mini chain tool | ROSE Bikes 18,7e
- Ketjumitta / Osta Park Tool CC-3.2 chain wear indicator | ROSE Bikes 12,45e

Eli käytännössä n. 40e nyt pääsisi jo alkuun. Ja päivitellä myöhemmin tarpeen mukaan työkaluja. Tuosta SK-4 setistä löytyisi sitten myös pakan vaihtoon soveltuvaa työkalua, kun sen aika joskus tulisi. Eli saisi kerralla kaikki.

Tämä SuperB:n setti on ollut itsellä käytössä. Kaikki muu on siitä toistaiseksi löytynyt, paitsi ketjutulkki ja ketjupihdit, mitkä nyt eivät mitään pakollisia ole. Ne olen ostanut erikseen. Kestävyydestä en nykyisellä käytöllä osaa sanoa muuta, kuin että kaikki on pysynyt kunnossa. En muista mistä ostin, mutta mielestäni hinta oli alle satasen.

Pyörätarvikkeista puheenollen, meni hermot tubelessien kanssa sähläämiseen ja hommasin tuollaisen Topeakin booster-pumpun, jonka saa paineistettua 11 bariin ja vapautettua sitten kerralla. Se on toiminut erinomaisesti, eikä ole tarvinnut hiki lentäen yrittää kilpailla siitä, päästääkö rengas enemmän ilmaa ulos kuin sinne ehtii pumppaamaan. Ei tarvitse myöskään arvuutella, onko rengas ylipäätään nousemassa vanteelle, vai liian epätiivis jostakin kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen hommaamaan työkalut käytön mukaan. Itselläni myös joku motonetistä hankittu SuperB:n työkalusetti, enkä voi suositella. Todella pehmeää metallia ja poljinavain siitä on osittain vääntynyt. Ketjunkatkaisija on myös jo rikki. :thumbsdown:
 
Pyörätarvikkeista puheenollen, meni hermot tubelessien kanssa sähläämiseen ja hommasin tuollaisen Topeakin booster-pumpun

Mites iso säiliö tässä onkaan? Vaikuttaa erilliseen boosteriin verraten näppärältä jos ei tarvitse letkua siirrellä eri asennusvaiheissa. Itsellä käytössä Schwalben Tire Booster jonka 1.15l/11bar on nippa nappa riittänyt 29" 2.25" Ice Spikereille jos kaikki menee hyvin (ja mieluiten toinen puoli valmiiksi nostettu sisurilla hyllylle). Jos ei, niin tuota on joskus pumppailtu parvekkeella pienellä jalkapumpulla hyvin monta kertaa peräkkäin täyteen.

Työkalujen suhteen on kyllä ollut melko luonnollinen siirtymä asteittain parempaan, eli kaikenlaista löytyy. Minkäänlaista settiä ei, koska aina on tuntunut olevan mukana tarpeetonta tai jo valmiiksi löytyviä. Aiemmin tuli hankittua Motonetistä suoraan tarpeeseen, nykyään tulee jo vähän paremmin ennakoitua tarpeita ja napattua Park Toolia jos vähänkin alennusta sattuu kohdalle. Parkin säädettävä 4-6Nm momenttiavain on kyllä ollut parhaita hankintoja aikoihin. Kelvottomia ei ole äkkiä arvellen sattunut kuin Bahcon kuusiokoloavainsetti, jonka 3-millisellä on pyöristetty monta vähemmän laadukasta pulttia.
 
Viimeksi muokattu:
Tubeless hommissa renkaan nostamista helpottaa kummasti se, että ottaa sielun irti ja laittaa pumpun schrader puolen kiinni venttiilin kaulaan. Virtaa vähän reilummin. Sitten vaan varovasti päästää ilmat pois, ettei äkkinäinen purkaus imaise rengasta pois vanteelta. Sielu kii ja ilmat sisään. Voi myös urheiluhengessä koittaa laittaa sielun kiinni nopeasti ennenkuin ilmat karkaavat.
 
Mites iso säiliö tässä onkaan? Vaikuttaa erilliseen boosteriin verraten näppärältä jos ei tarvitse letkua siirrellä eri asennusvaiheissa. Itsellä käytössä Schwalben Tire Booster jonka 1.15l/11bar on nippa nappa riittänyt 29" 2.25" Ice Spikereille jos kaikki menee hyvin (ja mieluiten toinen puoli valmiiksi nostettu sisurilla hyllylle). Jos ei, niin tuota on joskus pumppailtu parvekkeella pienellä jalkapumpulla hyvin monta kertaa peräkkäin täyteen.

Säiliön ulkomittojen perusteella pääsin tulokseen 1,5 litraa.
 
Viimeksi muokattu:
Tubeless hommissa renkaan nostamista helpottaa kummasti se, että ottaa sielun irti ja laittaa pumpun schrader puolen kiinni venttiilin kaulaan. Virtaa vähän reilummin. Sitten vaan varovasti päästää ilmat pois, ettei äkkinäinen purkaus imaise rengasta pois vanteelta. Sielu kii ja ilmat sisään. Voi myös urheiluhengessä koittaa laittaa sielun kiinni nopeasti ennenkuin ilmat karkaavat.

Tämäpä! Schwalben boosterin letkussa on vieläpä suoraan prestan kaulaan menevä kierre. Schraderin kierre taitaa olla pari milliä prestan kaulaa suurempi (~8 vs 6mm), onko pumpussasi notkea tiiviste täyttämässä tuon välin vai käytätkö jotain adapteria välissä? Kierrettävään pumpun schraderiin (mm. oma Lezyne) ei mene ihan suoraan.

Ilmat sisään, letku irti, sormi blokkaamaan ja irtosielu valmiiksi venttiiliavaimeen kiinnitettynä paikalleen, tässä ei ehdi pitkään ilma pihistä.
 
Tämäpä! Schwalben boosterin letkussa on vieläpä suoraan prestan kaulaan menevä kierre. Schraderin kierre taitaa olla pari milliä prestan kaulaa suurempi (~8 vs 6mm), onko pumpussasi notkea tiiviste täyttämässä tuon välin vai käytätkö jotain adapteria välissä? Kierrettävään pumpun schraderiin (mm. oma Lezyne) ei mene ihan suoraan.

Ilmat sisään, letku irti, sormi blokkaamaan ja irtosielu valmiiksi venttiiliavaimeen kiinnitettynä paikalleen, tässä ei ehdi pitkään ilma pihistä.

Mulla siis puristuva toi liitos, ei kierrettävä.
 
Suosittelen hommaamaan työkalut käytön mukaan. Itselläni myös joku motonetistä hankittu SuperB:n työkalusetti, enkä voi suositella. Todella pehmeää metallia ja poljinavain siitä on osittain vääntynyt. Ketjunkatkaisija on myös jo rikki. :thumbsdown:
Itellä superb ketjupiiska, pakka oli tiukassa ja vähän saatta käden kulma olla yläviistoon nin meni avain kieroksi, ei kyllä suurta vaivaa ollu suoristaakkaa sitä.
 
Tubeless hommissa renkaan nostamista helpottaa kummasti se, että ottaa sielun irti ja laittaa pumpun schrader puolen kiinni venttiilin kaulaan. Virtaa vähän reilummin. Sitten vaan varovasti päästää ilmat pois, ettei äkkinäinen purkaus imaise rengasta pois vanteelta. Sielu kii ja ilmat sisään. Voi myös urheiluhengessä koittaa laittaa sielun kiinni nopeasti ennenkuin ilmat karkaavat.
Jep sielu irti auttaa pirusti.
Mulla on itse väkästelty vanhasta 6kg jauhesammuttimesta tehty täyttölaite.
Letku vaihdettu paineenkestävään, orkkis ei kestä mitään.
Sorvattu letkunpäähän kierteellinen kärki minkä saa ruuvattua prestaan.
Letkussa naaras pikaliitin niin saa nypättyä pullosta irti eikä paineet tule samalla kumista pihalle ja letku on helpompi pyöritellä irti venttiilistä.
Porasin täyttöä varten reiän pullon yläosaan ja siitä Schrader venttiili läpi.
4-5 bar piisaa niin jo nousee vanteelle.

Vastaavaa myydään napsautin nimellä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Mulla on sekaisin eri kaupoista ostettuja ja eri brändien työkaluja, kuten Motonet/SuperB (mm. napa-avaimet, pinna-avaimet, keskiötyökalut, kasettiavain, momenttiavain, vaijerileikkurit), Biltema (mm. ketjupiiska, ketjukatkaisin, kierrepakan irroitustyökalu, kammen ulosvedin) ja sekalaiset brändit saksalaisista verkkokaupoista (mm. jarrujen ilmaussarjat, y-avain, monitoimityökalu, ketjulukon avaustyökalu, fiksirattaan avaustyökalu, ketjun venymämittari, pinnamitta). Onpahan tullut kokeiltua myös 3D-tulostettuja työkaluja (mm. pressfit-keskiön asennus-/irroitustyökalu, joustokeulan stefojen asennustyökalu) mutta näistä on vielä hyvin vähän kokemuksia :D

Lisäksi on tullut tehtyä yksittäisten työkalujen osalta myös täsmäiskuja yksittäisiin kauppoihin, esimerkiksi rengasmuovit Clas Ohlsonilta. Löytyy myös SuperB:n rengasmuovit, mutta ne ovat muotoilultaan todella paljon Clas Ohlsonin muoveja huonommat.

Olen hankkinut työkaluja sitä mukaan, kun tarvetta on tullut vastaan, mikä on nähdäkseni ihan fiksu lähestymistapa kahdesta syystä: 1) välttyy puistatukselta/rahan menemisen murehtimiselta, kun investointi jakautuu pidemmälle ajalle ja 2) tulee hankkineeksi ainoastaan ne työkalut, joita tarvitsee. Bilteman työkalut ovat pääosin edullisia aivan riittävän hyviä kotimekaanikon tarpeisiin. :)

E: Huomisesta alkaen irtoaisi hyvä (?) pakki hyvään (?) hintaan Lidlistä:
 

Liitteet

  • 2021-05-05 14_15_49-to 6.5.2021 – ti 11.5.2021 sivu 20 - Lidl Suomi.png
    2021-05-05 14_15_49-to 6.5.2021 – ti 11.5.2021 sivu 20 - Lidl Suomi.png
    183,8 KB · Luettu: 175
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 216
Viestejä
4 456 415
Jäsenet
73 693
Uusin jäsen
Vartia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom