Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei auttanut oikein mikään. Taisi vaijeri olla elinkaarensa lopussa ja siinä tärinässä sitten löystyi sen ratkaisevan verran. Sitä ruuvia säätämällä sain jopa 9 vaihteeseen asti toimimaan mutta nyt taas kun piti kotiin pyöräillä niin ei päässy nelosvaihdetta isommalle. Huoltoon sitten...Oisko vaijeri vain löystynyt? Takavaihtajan päästä ollut vaijerin kiinni pitävä ruuvi liian löysällä ja on sitten tärinästä vaijeri liikahtanut.
edit. Jos nyt ei oo sitten rajoitusruuvi jostain syystä liikkunut tärinästä ja estää täten häkin liikkumisen. Sen nyt voit tarkistaa vaihtamalla vaihteita ja katsot ottaako rajoitin kiinni.
Niin siis löysytät sen vaijerin ruuvin ja vedät vaijerista pihtien avulla löysät pois ja kiristät ruuvin. Sitten saat säädettyä vaihteet. Ensin kiristät sen käsin pyöritettävän mutterin ihan kiinni. Sillä saa sitten hienosäädettyä kireyttä, kun vaijeri on ensin vedetty riittävän kireälle.Ei auttanut oikein mikään. Taisi vaijeri olla elinkaarensa lopussa ja siinä tärinässä sitten löystyi sen ratkaisevan verran. Sitä ruuvia säätämällä sain jopa 9 vaihteeseen asti toimimaan mutta nyt taas kun piti kotiin pyöräillä niin ei päässy nelosvaihdetta isommalle. Huoltoon sitten...
Niin siis löysytät sen vaijerin ruuvin ja vedät vaijerista pihtien avulla löysät pois ja kiristät ruuvin. Sitten saat säädettyä vaihteet. Ensin kiristät sen käsin pyöritettävän mutterin ihan kiinni. Sillä saa sitten hienosäädettyä kireyttä, kun vaijeri on ensin vedetty riittävän kireälle.
Toki jos vaijeri on katkeamaisillaan, niin silloin pitää vaijeri vaihtaa. Jos vaijerin lukitusruuvi ei ole ollut löysällä, eikä täten vaijeri ole päässyt liikkumaan, niin vaijerista voi olla säikeitä mennyt poikki -> vaijeri venyy. Tällöin vaihda vaijeri.
Pikkuhiljaa tuo 1x konversio nykyisestä 2x setupista alkaa taas herättämään kiinnostusta. Tällä hetkellä pitää pientä meteliä keskiö, eli sieltä kilkkeitä ilmeisesti pitäisi vaihdella kuitenkin.
Merida Silex 400 tällä hetkellä alla.
2x edessä 32-48t
11x takana 11-32t (CS5800)
Tuossa Meridassa ilmeisesti nuo kammet on "ei ihan niin standardia", eli kammet menisi vaihtoon myös.
Olen katsellut seuraavia osia vaihdokkina:
Takavaihtajaksi SHIMANO GRX REAR DERAILLEUR 11-SPEED RX812
Takapakaksi SHIMANO XT CS-M8000 11-SPEED CASSETTE
Eturatas ja kammet: SHIMANO GRX FC-RX600 HOLLOWTECH II CRANKSET 1X11
Eli uusi setup olisi
1x edessä 40t
11x takana 11-40t
Onko osat yhteensopivia?
Sitten menisi varmasti ketjukin vaihtoon, mikäs olisi oikea ketju tuolle setille?
Puuttuuko tuosta vielä jotain olennaista?
Kampien pituus mietityttää?
Varmaan se olisi jonnekin verstaalle vietävä tehtäväksi lopulta. Ehdotuksia Helsingin pyöräkorjaamoista otetaan myös vastaan.
Pyörien kammissa ja keskiöissä on useita "standardeja" ja varmasti yksi niistä löytyy myös silexistä.
Pyörän vuosimalli saattaisi auttaa, että mikä sieltä löytyy.
Eikö 40 hampainen edessä jää vähän lyhkäiseksi?
Itellä piisaa nippa nappa 44.
Jatketaanpa tätä wanhaa keskustelua. Käytin pyörän huollossa näin 9 kuukautta myöhemmin vuosihuollossa ja mainitsin tuosta keulasta. Pyörä tuli takaisin ja tuntuu, niin kuin olisi huonompaan suuntaan mennyt. Ei kuulosta enää siltä, että laakerit hiertäisi, mutta muuten tuntuu ohjaus tosi jäykältä, eli jos vauhdissa irrotan kädet ohjaustangolta, niin keskipakoisvoima (tai mikä onkaan) ei saa suoristettua ohjausta suoraksi, ja pöpelikköön menisi. Ilman käsiä ajo ei siis onnistu. Mutkissa tuntuu muutenkin oudon jäykältä tuo ohjaus. Yritin löysätä varovaisesti päälyskorkin ruuvia (stemmin ruuvit löysäten ennen säätöä), mutta melko löysällä tuo jo oli. Huollon jälkeen etupää näyttää lisäksi myös tältä. Onko ok? Vertaa ylempiin ennen-huoltoa:On tuo kyllä ihme viritystä. Jätin huvikseen tuon alumiinikikkareen pois kokonaan ja kaikki istui hyvin paikalleen, mutta kyllähän sitä klappia oli aivan pirusti ja jos tuota päätyruuvia liikaa kiristi niin laakerit alkoivat hiertämään. Eli kyllä tuo on pakko johonkin väliin tulla mutta mihin ja miten päin. Ihmetyttää myös kun ei tuossa oikein mitään tiivisteitä missään välissä ole. Voihan se olla että edellinen omistajakin on tuon alunperin kasannut päin vittua. Jos vielä pari iltaa ihmettelisi ja sitten veisi pyöräliikeeseen.
No ei tuossa kyllä tuommoista rakoa pidä olla. Vie takaisin huoltoon ja vaadi laittamaan kuntoon samaan rahaan.Onko ok? Vertaa ylempiin ennen-huoltoa:
Eli siinä on nuo bb386evo keskiöstandardin kammet.
Hissitolppaa ostamassa ja pää on aika pyörällä valikoimasta.
Onko suosituksia kun vaatimukset ovat seuraavat:
150mm säätövara
Halkaisija 30,9mm
EI mekaaninen (ilmeisesti huonompi, mutta jos ei merkittävästi niin joustetaan tässä)
Ulkoinen kaapeli säätövivulle.
Nuo on nyt vaatimuksena, mutta mitä muuta kannattaa huomioida? Hinta mieluiten max 150e, mutta hyvillä perusteluilla voin joustaa.
Pyörässä on kaksi eturatasta, koska ilmeisesti tämäkin vaikuttaa valintaan.
Pyöränä 2018 vuoden Grand Canyon. Suunnilleen sama kuin linkin, mutta ainakin kaapelien läpiviennit ja etuhaarukka on muuttuneet Grand Canyon AL 4.0
E: saa olla ulkomailta.
Hissitolppaa ostamassa ja pää on aika pyörällä valikoimasta.
Onko suosituksia kun vaatimukset ovat seuraavat:
150mm säätövara
Halkaisija 30,9mm
EI mekaaninen (ilmeisesti huonompi, mutta jos ei merkittävästi niin joustetaan tässä)
Ulkoinen kaapeli säätövivulle.
Nuo on nyt vaatimuksena, mutta mitä muuta kannattaa huomioida? Hinta mieluiten max 150e, mutta hyvillä perusteluilla voin joustaa.
Pyörässä on kaksi eturatasta, koska ilmeisesti tämäkin vaikuttaa valintaan.
Pyöränä 2018 vuoden Grand Canyon. Suunnilleen sama kuin linkin, mutta ainakin kaapelien läpiviennit ja etuhaarukka on muuttuneet Grand Canyon AL 4.0
E: saa olla ulkomailta.
Samanlainen tilanne kuin zomeone. Eli pyörä on White CR pro 2017 CR Pro - Whitebikes
Keskiöstä/voimansiirrossa kuuluu natinaa kun polkee. Pyöräilen noin 3000-3500 vuosittain sillä ja talvella toisella pyörällä. Vaihdanko keskiön vai samalla muita osia? Pyörässä kai bbes300, mutta en näe kokoa. XXL olisi Sram apex setti 600€. Fillaritorista voisi myös kokeilla metsästää paremman käytetyn.
Tuo malli näyttäisikin oleva Wigglessä kohtuulliseen hintaan myynnissä Wiggle | Brand-X Ascend II Dropper Seatpost (105,125,150) | Dropper Seats postsBrand-X Ascend II 125mm / 30,9mm / 400mm tolpan laitoin joskus ulkopuolisella reitityksellä 2017 grand canyoniin jossa ei ollut rungonsisäistä reititystä dropperin vaijerille. En tiedä miten sinun pyörässäsi on. Mukana tuleva vipu on melko epämukava käyttää, kun etuvaihtaja estää sen että vipua ei saa tangon alapuolelle vaan laitettava yläpuolelle, mutta on silti ihan kohtuullisen käyttökelpoinen.
150mm kuulostaa melko hurjalta pituudelta, itsellä on pituuteen nähden tosi pitkät jalat ja 125mm mittainen tolppa riitti mainiosti.
Tuohon miksi juuri 150mm en oikeastaan tiedä vastausta. Näin minulle suositeltiin paikallisen pyöräilijän toimesta, mutta jos joku muukin riittää niin sellainen sitten. Onkos tuosta extra pituudesta haittaa?
Enemmän painoa ja mahtuuko edes? Se kun tarttee 150mm + sen kauluksen n.30mm verran tilaa.
Eli onko nyt yli 180mm vartta näkyvissä satulatolpassa?
Kuinka paljon sitä sitten madallat? Siitähän sinä tiedät kuinka paljon pitää olla säätövaraa dropissa.Satulan ollessa siinä asennossa, missä ajan tiellä on vartta näkyvissä 22cm. Tästä mitasta sitten käsin madallan kun siirryn metsään.
Satulan ollessa siinä asennossa, missä ajan tiellä on vartta näkyvissä 22cm. Tästä mitasta sitten käsin madallan kun siirryn metsään.
Satulan korkeus pitäisi kyllä olla sama, siitä huolimatta missä sitä ajaa.
Sitten kun nenä osoittaa alaspäin niin tiputellaan.
Jossain isommassa kivikossa tai juurakossa voi kanssa tiputella, mutta jos ohjaamossa on tilaa niin eipä sitäkään yleensä tartte tehdä.
Joka tapauksessa 100mm pitäisi riittää vallan mainiosti tuollaiseen pyörään.
Mitä lähtisin katsomaan? Kiitos avusta!
Jos tarkoitus on lähteä vetämään pidempää lenkkiä ja kuitenkin pärjätä myös hiekkateillä tms. niin itse kääntäisi katseen gravelin tai cyclocrossin suuntaan. Noissa on droppitangot jotka mahdollistaa ajoasennon vaihtamisen monipuolisemmin ja pidempään lenkkiin sekä vauhdikkaampaan ajoon sopiva geometria, ja alle saa laitettua tarpeen mukaiset nakit. Maantiepyörään nähden geometria on lungimpi ja rungossa tilaa leveämmille/korkeammille kumeille + nuo on suunniteltu kestämään enemmän kuritusta (sora/polkuajoa).
Esim. GT Grade on kovasti kehuttu pyörä lajityypissään, Grade expert alurunkoisena 105 osasarjalla osuis aika hyvin tuohon budjettiin.
Ei näemmä oikein saatavilla suomesta?
Ei suomesta kannata pyörää ostaakkaan. Maksat samoista osista huomattavasti enemmän. Rohkeasti vain ulkomailta pyörää ostamaan.Ei näemmä oikein saatavilla suomesta?
Ei näemmä oikein saatavilla suomesta?
Lundberg ja berggren tuota ainakin myy. Jälkimmäisellä näyttää ”väliaikaisesti loppu” mutta tilaamalla vois ehkä saada sieltäkin. Lundbergilla 55 senttistä varastossa.
GT GRADE EXPERT 28
TUOTEKUVAUS Ylivertaisia arvioita ja ihastelua jo vuosia kerännyt gravel-pyörä GT Grade on saanut uuden runkogeometriapäivityksen. Tällä lilanvärisellä huippuyksilöllä paahdat niin kaduilla kuin metsäpoluilla. GT tarjoaa rungoilleen laajennetun elinikäisen takuun ja komponenteille kahden vuoden...pyorapalveluberggren.com
Ulkomailtakin voi tilata huoletta jos osaa kokonsa katsoa suunnilleen oikein.
Älkää ampuko mutta onko tästä mihinkään?
55 koko on kyllä liian iso mulle. Sais olla joku 52-54 maksimissaan. 170cm kun on vaan omalla rungolla mittaa.
Okei. Kiitos vastauksista. Älkää ampuko mutta onko tästä mihinkään?
Ymmärtääkseni osasarja pitäs olla ihan ok?White GX Pro 20, miesten gravelpyörä - STD - Maantiepyörät | XXL
Lue lisää tuotteesta GX Pro 20, miesten gravelpyörä. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus ja 30 päivän hintalupaus!www.xxl.fi
VOIMANSIIRTO
- Etuvaihtaja: Shimano GRX FD-RX400
- Takavaihtaja: Shimano GRX RD-RX400
- Vaihdevivut: Shimano GRX ST-RX400-L/R
- Takapakka: Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-34T
- Kampisarja ja keskiö: Shimano GRX FC-RX600-2, 46/30T (170 mm på M/54 cm, 175 mm på L/56 cm & XL/58 cm)
- Ketju: KMC X10 NPBK
- Vaihteiden määrä: 2 x 10
Varmaan ihan asiallien peli, painokin aika maltillinen. Monella on kohtuu kova xxl-allergia, mutta kuulemani/lukemani mukaan nuo whitet ovat olleet ihan toimivia laitteita ja hinta-laatusuhde hyvä. Noillahan on bonarina vieläilmaisia huoltoja pyörään.
GRX 400 on Tiagran tasoinen osasarja, eli harrastelija-luokan parempaa päätä 105:n alapuolella. Toimii jo moneen tarpeeseen hyvin.
Juu sitten on ihan liian iso ja pyöräkuumeessa tarttis saada nopeasti uus alle
Tuo GT Grade on kyllä ulkonäöllisesti todella hieno laite. Pitänee laittaa noille jälleenmyyjille viestiä, että koska varastoon mahtaa tulla tavaraa.1500 euron budjetilla kannattaa kattoa alurunko, hiilikuitukeula, hydr. levyjarrut ja shimano 105-osasarjaa tai Sramin 1x vaihteistolla vastaava. GRX en ota kantaa kun en siitä tiedä, mutta kai se on graveleihin suunnattuna ihan toimiva. Pyöräilykauppoja löytyy Suomestakin todella paljon jotka myy hyviä merkkejä.
Käytettynä saa tolla hinnalla todella hyvää fillaria.
Okei. Kiitos vastauksista. Älkää ampuko mutta onko tästä mihinkään?
Ymmärtääkseni osasarja pitäs olla ihan ok?White GX Pro 20, miesten gravelpyörä - STD - Maantiepyörät | XXL
Lue lisää tuotteesta GX Pro 20, miesten gravelpyörä. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus ja 30 päivän hintalupaus!www.xxl.fi
VOIMANSIIRTO
- Etuvaihtaja: Shimano GRX FD-RX400
- Takavaihtaja: Shimano GRX RD-RX400
- Vaihdevivut: Shimano GRX ST-RX400-L/R
- Takapakka: Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-34T
- Kampisarja ja keskiö: Shimano GRX FC-RX600-2, 46/30T (170 mm på M/54 cm, 175 mm på L/56 cm & XL/58 cm)
- Ketju: KMC X10 NPBK
- Vaihteiden määrä: 2 x 10