Ainakin omasta mielestä aivan perseestä nuo muutokset tosin täytyy vaan toivoa, että jos kerta näitä on jo aikaisemmin ollut pakollisena valvonta jatkuisi samanlaisena.
Hyvä että tuli sitten puheeksi niin toivottavasti hankit edes osan lain vaatimista varusteista etkä vaaranna omaa ja muiden tielläliikkujien terveyttä enää tulevaisuudessa.
Ostokset on ollut äärimmäisen kätevä kuljettaa pyörän tangossa, soittokelloa ei ole ollut koskaan kun ne yleensä pitää turhaa kilinää kuoppien yms. kohdalla eikä sille ole ollut käyttöä, valo taas on häiritsevän näköinen heiluvassa tangossa ja suurimmalla osalla pyöräilijöistä ne on niin perseelleen säädetty, että osoittaa suoraan silmiin ja vie näkökyvyn kokonaan. Pitäisi varmaan hommata jotkut aivan tehottomat/dummyt pyörään. Jarruista olen kyllä samaa mieltä, että ne on kätevät enkä tiedä yhtäkään ihmistä joka ilman niitä ajelisi pyörällä.
Mitähän se tangossa roikkuva 10 kg ostoskassi tekee sun reagointi- ja ohjauskyvylle esim. väistämistilanteessa jos vaikka arvaamattomasti liikkuva koira remmissä, pikkulapsi tms. vaihtaakin äkisti suuntaa? Tai tiessä on kuoppa jota pitää väistää? Tai mitä tahansa muuta äkkinäistä ja arvaamatonta? Todennäköisesti lennät ojaan tai seurauksena on törmäys. Ja vaikka sä olisitkin supermies jonka ajokykyyn 10kg kauppakassi ei vaikuta, niin Pekka Perusjätkä tai Paula Perusnainen luultavasti samassa tilanteessa menee lepikkoon tai sen lapsen/koiran päälle. Tee niinkuin muutkin fillarilla kaupassa käyvät ja hanki kunnon reppu tai satulalaukku johon pakkaat ne kamat.
Mulla on kaikissa pyörissä joku
tämän tyyppinen pieni kilistin, ei soi turhia kuopissakaan mutta tekee tarvittaessa äänimerkin jonka tiellä menevä porukka, koiran ulkoiluttaja tai lapsiperhe kuulee ja osaa varautua mun lähestymiseen kovemmalla vauhdilla. En tiedä kuinka skutsissa asut, mutta ainakin täällä pikkukaupungin kylällä missä itse asun ja pyöräilen kelloa tarvitsee jatkuvasti kun edessä on joku mummorevohka, koira pitkässä hihnassa tai hihna koko tien yli tai vaappuva pikkulapsi. Ei tee mieli mennä täysillä ohi ilmoittamatta tulostaan. Tarve nousee sitten ihan seuraaville potensseille kun ajaa Turkuun saakka missä porukkaa on vielä huomattavasti enemmän liikkeellä.
Valoiksi riittää pienet huomiovalot, vaikka tällaiset (
etu,
taka) ellei itse tarvitse nähdä eteensä. Ei maksa paljoa ja voi käyttää halpoja paristoja/akkuja ja poistaa silloin kun niitä ei tarvitse. Tietty jos itse tarvitsee eteensä nähdä niin valojen pitää olla järeämmät, mutta tuollaiset riittää siihen että sinut nähdään liikenteessä. Se on totta, että osalla porukasta valot osoittaa mihin sattuu, ja se vituttaa minuakin autolla ajaessa. Tosin parempi niin päin kuin se että se valoton fillari syöksyy pimeydestä eteen ja aiheuttaa sydänkohtauksen tai kolarin.
Toivottavasti kypärapakkoa ei tule koskaan kun sille ei varsinaisesti mitään tieteellisiä perusteita ole ja parhaimmillaan aiheuttaa onnettomuuksia kun autot ajaa tutkitusti lähempää pyöräilijää jolla on kypärä ja herkemmin kolahtaa pää oksiin yms. kun ei hahmota kypärän kokoa.
Tää nyt on jo niin absurdi väite että moro. Ei ole tieteellistä näyttöä, että pään osuessa maahan kypärä suojaa, vaan sen sijaan aiheuttaa onnettomuuksia koska pää osuu helpommin oksiin? Just.
Olen mäkin noita kypäräskeptikkojen juttuja lukenut, ja vaikka niissä pointtia onkin mm. kypärien puutteellisesta turvallisuudesta ja osin ylioptimistisesti markkinoiduista turvallisuusvaikutuksista, niin eivät ole kuitenkaan saaneet vakuutettua mua siitä, että pyöräily ilman kypärää olis järkevämpää kuin pyöräily kypärän kanssa. Turvallisuusvaikutus kypärällä on kuitenkin ihan selkeästi plussalla vaikka asiaa miten päin vääntäisi ja kääntäisi.
Ehkä tässä vielä joskus käy samoin kuin laskettelu- ja lautailupiireissä kypärien kanssa. Joskus ysärillä kun itse aloitin touhua niin ei kukaan käyttänyt kypärää, minä itsekään, mutta nykyään keskuksissa pääosa porukasta käyttää kypärää ja vain pieni osa menee pipo päässä. Kypärästä on tullut normi, ja kypärättömiä katsotaan vähän säälien kun eivät raukat ymmärrä suojata itseään. Kummasti vaan suurin osa aktiivisesti ajavasti pyöräilijöistäkin käyttää kypärää ihan oma-aloitteisesti ja vapaaehtoisesti, tiedä sitten mikä siinä on takana jos niistä ei kerran mitään hyötyä ole.
Toki aina niitä vastarannankiiskiä tulee turvallisuusasioissa olemaan, kyllähän nykyäänkin vielä osa porukasta näkee uskomatonta vaivaa ajaakseen autoa ilman turvavyötä, yritetään koodata tunnistimia pois päältä tai laitetaan vyö kiinni selän taakse ja istutaan vyön päällä jne koska ollaan niin kovia rattimiehiä että kaikki onnettomuudet on omalla toiminnalla vältettävissä.
autot ajaa tutkitusti lähempää pyöräilijää jolla on kypärä
Kuulostaa erikoiselle, tälle olis kiva nähdä lähde, onko laittaa linkkiä?
Oman empiirisen tutkimuksen mukaan kusipäät ajaa tarpeettoman läheltä pyöräilijöitä ja fiksut ihmiset pitää riittävän raon. Jotkut vakavasti luonnevikaiset jopa kehuskelee netissä kuinka läheltä tänään ajoivat ja kuinka saivat säikäytettyä paskat housuun "vitun spandexilta"..
Jos pyörissä tulisi nämä sisäänrakennettuina niin sitten olisi huomattavasti järkevämpää kuin se, että alkaisi käyttämään kymmeniä - satoja euroja tarvikkeisiin vaan poliisin takia kun muuten ei tarvitse.
Aika monissa pyörissä tuleekin nämä kaikki mukana, paitsi kypärä toki. Kaupunkikäyttöön tarkoitetuissa pyörissä valot on monesti mallia kiinteät ja saa virtansa napadynamosta, jolloin paristoista ja akuistakaan ei tarvitse huolehtia. En nyt ole varma, mutta olen käsityksessä, että liikkeestä ei saa myydä ainakaan jarrutonta tai heijastimetonta pyörää asiakkaalle. Kilikellonkin varmaan saa tingattua kaupan päälle jos sellaisen mukaan haluaa.
Jos tuntuu että talous ei kestä liikenteessä vaadittavia turvallisuusvarusteita, kolmen euron kilikelloa, vitosen valoja ja
muutaman kympin kypärää niin sitten pitää priorisoida kulutustaan tai ajaa vain päivänvalossa liikenteeltä suljetulla alueella.