- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 046
Mulla on 20" Radon ZR team 5.0 2012 vuoden malli ollut 2012 vuodesta asti käytössä. Ajelen sillä kesät ja talvet lähinnä työmatkaa ja välillä pidempiä matkoja. Ajan aikalailla 95% asfalttia ja 5% hiekkatietä. Tänä vuonna pitäisi tuohon vaihtaa käytännössä kaikki kuluvat osat mikä maksaa 300-400€ niin aloin miettimään jos ostaisin suoraan uuden pyörän varsinkin kun tuossa on koko pari senttiä pielessä mikä korjaantuisi jos ohjaustankoa pystyisi nostamaan sen pari senttiä.
Tykkään tuollaisesta ajoasennosta joka tuossa pyörässä on. Haluaisin, että uudesta pyörästä löytyisi kunnon metalliset etu ja takalokari, ketjujen suojus sekä mahdollisesti jalka. Nykyisessä olen pitänyt etujousta lukossa varmaan 99% ajasta joten sellaista en varmaan edes tarvitsisi. Sellainen satulan tangossa oleva pieni jousto voisi tosin olla hyvä.
Osaako joku suositella alle 1000€ budjetilla hyvää? Täysi joustolla oleva olisi tietysti unelma, mutta ajelen niin paljon paikasta toiseen ja pyörä saattaa olla pitkäänkin samassa paikkaan niin pelkäisin, että se pöllittäisiin. Pyörälle tosiaan kertyy kilometrejä ja tarkoitus on jatkossakin ajaa kesät ja talvet niin saisi olla laadukas ja jos on hyvä syy budjettia nostaa niin eiköhän se onnistu.
Valitettavasti ei ole tähän laittaa suositusta ideaalisesta sporttisesta työmatkakulkineesta (kun ei ole tullut seurattua aktiivisesti enää sen puolen palloa markkinoita), mutta kommentoin tuota alla olevaa suositusta.
Oma suositukseni olisi hankkia sellainen johon saa (tai vielä parempi, jossa on valmiiksi) täyspitkät lokasuojat ja dynamovalot.
Jos pärjää 8 vaihteella niin heitetään Cube Hyde ja Canyon Commuter Sport. Molemmat napavaihteisia ja hihnavetoisia (huoltovapaus, vähemmän sotkua), jäykkäkeulaisia, levyjarrut luonnollisesti ja hintakin tilatussa. Hydessä reippaasti rengastilaa, Canyonista en osaa sanoa. Suhteellisen neutraalin/huomaamattoman näköisiä pyöriä ulkona säilyttämisen kannalta.
CUBE Hyde Pro black´n´blue 2020
Commuter Sport 5.0
Jos sporttisempaa ajoa hakee niin esim. Canyonin Roadlite voisi olla vaihtoehto myös.
Tuo jälkimmäinen on siis Canyonin ”urheilumalli” niiden työmatkapyörästä. Siitä on leikelty pois valot (napadynamolla, joka on näin parin vuoden kokemuksen perusteella ihan parhautta, jopa nuo alle 30 euron dynamoetuvalot* + reilun kympin takavalot tarjoavat ihan eri luokkaa olevan kokemuksen kuin perus akkuvalot) ja lokasuojat.
Ongelmana tässä toki on se, että Canyonin kohdalla se niiden täysi versio näyttäisi olevan nykyään aika sikamaisessa lisähinnan kiroissa. 1400 euroa tuosta ”Commuter 5.0” -mallista ilman tuota ”Sport”-karsinta, Commuter 5.0 .
Tällöin se on jo pelottavan lähellä Pelagon työmatkakulkineen 1575 euron kivijalkahintatasoa (ja Pelagossa on Shimanon lippulaivanapavaihde, Alfine, eikä saksalaisten valitsema selvästi halvempi Nexus) https://www.pelagobicycles.com/bicycles/hankocommuter.html
Toki Canyonin kohdalla pudottamalla mallisarjaa alemmas (halvin napadynamomalli, Commuter 4.0) päästään siihen 1100 euroon, eli melkein budjettiin: Commuter 4.0 (Tämä täyttäisi molemmat kriteerini.)
(Muut mallit tuolta: Commuter , poimintanat tuo 800 euron halvin malli josta puuttuu valot ja tavarateline** Commuter 3.0 . Tämä mahtuu budjettiin, mutta tästä puuttuu valot. Käyttöpyörässä tämä on mielestäni hölmö puute. Toki, 200 eurolla saa (Saksasta tai jopa Suomesta) uuden dynamonavalla varustetun etuvanteen, ja sen parin valoja. (Sitten vaan pino pieniä nippusiteitä, muoviputkea, kutistesukkaa, ... ja yksi pitkä iltapäivä asentelua. Toki, tässä kohtaa ehkä kannattaa ennemmin maksaa se satanen lisää, että saa paremmat vaihteet ja jonkun muun tekemään sen nätin ja johdot piilottavan valojen asennuksen.)
* Jos joku itse kasaa tai parantelee pyöräänsä, niin suosittelen ottamaan vähintään sen halvimman mallin jossa on myös edessä se ”parkkivalotoiminto”, ja ehkä myös jos haluaa hifistellä niin se päivävaloautomatiikka. Tuollainen ~25–30 euron etuvalo on ihan valtava parannus lähes mihin tahansa muuhun valoon nähden. (Toki rahalla saa vielä lisää, mutta ne >50 euron valot eivät anna mitenkään valtavasti lisäarvoa.)
** Tai, no, ne melko huomaamattomat sivulaukkukiinnitysraudat, jotka löytyvät noista Canyonin paremmista lokasuojista.
Ehkä hölmö kysymys, mutta pitääkö noihin aina erikseen hankkia myös lokasuojat? Vai selviääkö selkä puhtaana töihin ihan tuollaisella avoimellakin rakenteella?
Ehdottomasti lokasuojat. Ei tarvitse olla edes sadepäivä, jos maa on vielä märkä (yön jäljiltä, tai puoli-pysyvästi syksyllä tai keväällä) ja selkä on kurassa.
Lisäarvoa antaa jos ne lokasuojat ovat mahdollisimman pitkät, metalliset***, ja vielä (vähintään edessä ja vähintään pienellä) kuraläpällä. Jälkimmäinen puuttuu vakiona Canyonin paremmista lokasuojista, mutta löytyy noista niiden halvemmista (malli 3.0) ja toki myös ketjussa mainituista SKS Bluemels... Canyonin halvempi lokasuoja on siis lokasuojana parempi...
*** Suurin osa muovilokasuojista on valitettavasti huonoja. Metallisiin on lähes aina rullattu reunoihin veden paluukanava, muovisiin ei tätä voi tehdä... siksipä muoviset roiskivat hieman vettä sivuilta yli. (Valitettavasti itselläni on nykyään muoviset, esim. nuo Pelagon metalliset olivat paljon paremmat kuin jopa niitä selvästi leveämpi muovinen lokasuoja amerikanpyörässä...)