Melko noviisi olen, mutta tarkoitatko "lepattamisella" eturattaan ja vaihtajan alimman rattaan välistä osuutta, joka vaikuttaa olevan löysä? Jos vaihtajan rattaat eivät pyöri kunnolla (moskaa välissä tms kitkaa aiheuttavaa), voi ketju rullata heikosti ja silloin tulla löysää tuohon kohtaan. Ainakin tuon suuntaisia kokemuksia on halpisfillarilla ja heikolla hoidolla.
Ketjun venymiseen sen verran, että kyllä se vaan venyy käytössä, vaikka vaatii tosiaan kilometrejä reilummin. Selviää helposti ilman mittaria esim. ripustamalla käyttämättömän ketjun ja käytössä olleen vierekkäin riippumaan niin, että yläpäät ovat tasan -> käytetty ketju ylettää alemmas. (Tarkennus, eli ketju on paras ensin katkaista, lenkin mittaaminen on hankalampaa ja ero vain puolet suorasta.) Tietysti ketjut muuten identtiset, ostaa vaikka kerralla kaksi ketjua ja vertaa ensin uutena että täsmäävät ja uudelleen käytettynä. Prosentinkin ero näkyy ihan selvästi ilman mitään mittalaitteita. Käsittääkseni ketjun kuluminen ja siksi huono osuminen hampaisiin on suurempi ongelma kuitenkin kuin pelkkä venyminen, molemmat jossakin vaiheessa alkavat kuluttaa rattaita.