Pyöräily

Aloittelijalle en koskaan suosittelisi sinkulaa. Aina on väärä välitys ja ottaa pattiin.

Mutta mikä vika niissä kappavaihteissa on tuollaisessa kaupunkikäytössä? Mielestäni paremmat kuin ratasvaihteet. Pelaavat aikansa täysin huoltovapaasti ja sitten eivät enää pelaa. Siinä vaiheessa on kilometrejä jo yli 5000. Lisäksi saa poljinjarrut, jotka ovat satunnaiseen käyttöön suorastaan ylivertaiset.

Nykyäänhän kappavaihteet ovat käytössä esim remmivetoisissa, kalliimman pään hybrideissä myös.
 
Ensimmäinen maastopyörä hakusessa, mutta ei vaan tunnu löytyvän. Tarkoitus olisi ajella metsäpolkuja, mutta myös lenkkiä asfaltilla/metsäteillä. Työmatkapyöräilyn jätän edelleen suosiolla ihanan mummopyöräni vastuulle. Uskon että 29” olisi sopivin, koska osa ajosta asfaltilla. Vaihteissa houkuttaisi 1x11, koska vähemmän hajoavia osia ja uskon että välitykset riittävät hyvin. Olen ajellut 20v tasaisella kaupunkiajoa yksivaihteisella, joten siihen nähden tuossakin olisi vaihteita enemmän kuin tarpeeksi. Budjetti on 1000€, mutta aika vähän on spekseihin sopivia pyöriä tullut vastaan. Ainakaan Oulun pyöräliikkeistä en löytänyt ainakaan netistä mitään, mutta pitää varmaan käydä vielä pakanpäällä kyselemässä. Netistä tilaaminen on myös vaihtoehto.

Pituutta on 181 ja painoa noin 70kg, maastopyöräilykokemusta 0km. Jos jollain on hyviä ehdotuksia niin otan kiitollisena vastaan.
Tuntuu että nuo 1x11 on useimmiten 27.5+ renkailla tai sitten ne paukkuu komeasti yli budjetin. Jos joku todella hyvä vaihtoehto löytyy, niin ei se budjetti nyt ihan satasesta kiinni ole, mutta mielellään tuohon tonnin pintaan kuitenkin, kun ei vielä tiedä kuinka vakavasti alkaa harrastamaan. Toisaalta jos sitä oikein innostuu, niin harmittaahan se jos pyörää saa olla vaihtamassa parempaan kovinkin pian...
 
Ymmärrän, että 1*11 riittäisi hyvin, mutta mitä haittaa niistä kahdesta eturattaasta olisi? Ei tietysti ole muotia nykyisin, mutta muuta syytä on vaikea keksiä.
 
Kaks on ihan jees poks. Itellä isompi käytössä työmatkafillaroinissa, ja pienemmän nappaan käyttöön aina kun saavun polun/metsän reunalle. Kätevää.

Edit.
Btw. itelläkin on nyt 1-vaihteinen mummopyörä työmatkakäytössä, koska maastofillari edelleen remontissa. Kyllä mummollakin ihan hyvin pärjää, mut onhan vaihdepyörä himpskatin paljon nopeampi. ;)
 
Ymmärrän, että 1*11 riittäisi hyvin, mutta mitä haittaa niistä kahdesta eturattaasta olisi? Ei tietysti ole muotia nykyisin, mutta muuta syytä on vaikea keksiä.
Ajatuksena on että vähemmän hajoavia tai säädettäviä osia, mutta tämä nyt on tietysti newbien mutuilua:) Toki jos käytännössä ei isoa eroa ole, niin voi pohtia kannattaako 1x11 versiosta maksaa hirveästi ylimääräistä.
 
Ajatuksena on että vähemmän hajoavia tai säädettäviä osia, mutta tämä nyt on tietysti newbien mutuilua:) Toki jos käytännössä ei isoa eroa ole, niin voi pohtia kannattaako 1x11 versiosta maksaa hirveästi ylimääräistä.
Vähemmän osia, enemmän hintaa. Ei tässä voi olla taustalla mitään muuta kuin muotilisä.

Edittiä: Itse tilasin tämän jokunen viikko sitten. Kaksi ratasta edessä, vaikka yksi olisi riittänyt periaatteessa ihan hyvin. Tosin aika paljon tuossa tulee käytettyä molempia rattaita. Eturattailla saa sellaisen nopea välitystenvaihdon vaikka ylämäen alkumetreillä.
 
Viimeksi muokattu:
Aloittelijalle en koskaan suosittelisi sinkulaa. Aina on väärä välitys ja ottaa pattiin.
Rajallisella budjetilla pyörään vaan saa paremmat perusosat ilman vaihteita ja levyjarruja. Jos painossa on 5-8kg eroa voi sillä vaihteellisella painavammalla mankelilla harmittaa ylämäissä selvästi enemmän kuin 10kg sinkulan selässä. Ei se ero toki 1000€:n pyörissä välttämättä enää ole edes 5kg, mutta jossain 500-800€ hintaluokassa hyvinkin 8kg.

Ja muutenkin älytön väite, että olisi aina väärä välitys. 48-19 pk-seudulla ja kivasti pääsee paikasta toiseen. Vaihteiden kanssa voisi toki päästä 10km matkan 1-2min nopeammin, mutta matkoja tässä mennään eikä kilpaa.
 
Ajatuksena on että vähemmän hajoavia tai säädettäviä osia, mutta tämä nyt on tietysti newbien mutuilua:) Toki jos käytännössä ei isoa eroa ole, niin voi pohtia kannattaako 1x11 versiosta maksaa hirveästi ylimääräistä.

Vaatii oikeastaan jo taitoa saada etuvaihtaja hajalle, eikä niitä tarvi muutenkaan juuri säätää. Muutenkin sen verran helppoa hommaa ettei tarvitse turhia murehtia.

Tässä yks vaihtoehto. Oulusta näköjään puuttuu oikea koko mutta eiköhän tilaaminen onnistu.
White XC 290 Pro 18, maastopyörä - Maastopyörät | XXL

Tätäki saa alle tonnin: Felt Dispatch 9 50
 
Vaatii oikeastaan jo taitoa saada etuvaihtaja hajalle, eikä niitä tarvi muutenkaan juuri säätää. Muutenkin sen verran helppoa hommaa ettei tarvitse turhia murehtia.

Tässä yks vaihtoehto. Oulusta näköjään puuttuu oikea koko mutta eiköhän tilaaminen onnistu.
White XC 290 Pro 18, maastopyörä - Maastopyörät | XXL

Tätäki saa alle tonnin: Felt Dispatch 9 50
Ehkäpä se 2x etuvaihtaja sitten onkin vaihtoehto, jos siitä kerran ei juuri harmiakaan ole. Täytyy vähän googlailla näitä mainittuja malleja.
Mites tuo Canyonin Grand Canyon AL 6.0 onko kokemuksia? Sehän oli ainakin jonkun TM:n testin voittanut (tiedä sitten mikä saavutus se on).
 
Rajallisella budjetilla pyörään vaan saa paremmat perusosat ilman vaihteita ja levyjarruja. Jos painossa on 5-8kg eroa voi sillä vaihteellisella painavammalla mankelilla harmittaa ylämäissä selvästi enemmän kuin 10kg sinkulan selässä. Ei se ero toki 1000€:n pyörissä välttämättä enää ole edes 5kg, mutta jossain 500-800€ hintaluokassa hyvinkin 8kg.

Ja muutenkin älytön väite, että olisi aina väärä välitys. 48-19 pk-seudulla ja kivasti pääsee paikasta toiseen. Vaihteiden kanssa voisi toki päästä 10km matkan 1-2min nopeammin, mutta matkoja tässä mennään eikä kilpaa.

Tämä!

Itse tosin laittaisin käyttöpyörään selvästi lyhyemmän välityksen. Yhdistelmällä 45-20 ei ole kertaakaan tuntunut, että jäisi jalkoihin. Toisaalta tuolla ajaa melko jyrkänkin mäen hikoilematta (pystyssä ajoasennossa ja välillä jopa puvun takki päällä).

Käyttöpyörään käyttöpyörän osat:
1. Lokasuojat ja vähintään eteen pitkä roiskeläppä (paras materiaali DIY-ihmisille on musta jätesäkki – leivinpaperien välissä silitysraudalla laminoi sellaisen 8 kerroksisen palasen yhdestä säkistä ja siitä riittää molempiin päihin pyörää).
2. Mukava ajoasento, riittävän pysty. Se menetetty nopeus on yllättävän pieni.
3. Kunnon mukaan vaihteita. Yksi riittävän lyhyt riittää hyväkuntoiselle normaalipainoiselle hikoilemattomaan ajoon. Painavamman kannattaa harkita vaikka kolmivaihteista.

Näillä saa halvan mutta silti toimivan pyörän.

4. Maun mukaan, kiinteät ajovalot on erittäin kivat. Ne vaan on mukana ja toimii. Napadynamo ja LED-valot, siis, eteen ja taakse valot. Valitettavasti Suomessa tämä nostaa selvästi hintaa, vrt. vaikka Hollanti tai jopa, otoskoolla yksi yliopistokaupunki, Yhdysvallat.
5. Käsijarru myös taakse, jotta voi pysähdellä huolettomammin. Jalkajarrulla kun pitää muistaa laittaa kammet oikeaan asentoon ennen pysähtymistä (kunnes sen oppii intuitiiviseksi).

(Itse rakentaville vinkki: Alfinen hinta-laatusuhteeltaan älyttömän hyvät kammet nuo 45-piikkisellä ja metallisella ketjusuojalla olevat.)
 
Ensimmäinen maastopyörä hakusessa, mutta ei vaan tunnu löytyvän. Tarkoitus olisi ajella metsäpolkuja, mutta myös lenkkiä asfaltilla/metsäteillä. Työmatkapyöräilyn jätän edelleen suosiolla ihanan mummopyöräni vastuulle. Uskon että 29” olisi sopivin, koska osa ajosta asfaltilla. Vaihteissa houkuttaisi 1x11, koska vähemmän hajoavia osia ja uskon että välitykset riittävät hyvin. Olen ajellut 20v tasaisella kaupunkiajoa yksivaihteisella, joten siihen nähden tuossakin olisi vaihteita enemmän kuin tarpeeksi. Budjetti on 1000€, mutta aika vähän on spekseihin sopivia pyöriä tullut vastaan. Ainakaan Oulun pyöräliikkeistä en löytänyt ainakaan netistä mitään, mutta pitää varmaan käydä vielä pakanpäällä kyselemässä. Netistä tilaaminen on myös vaihtoehto.

Pituutta on 181 ja painoa noin 70kg, maastopyöräilykokemusta 0km. Jos jollain on hyviä ehdotuksia niin otan kiitollisena vastaan.
Tuntuu että nuo 1x11 on useimmiten 27.5+ renkailla tai sitten ne paukkuu komeasti yli budjetin. Jos joku todella hyvä vaihtoehto löytyy, niin ei se budjetti nyt ihan satasesta kiinni ole, mutta mielellään tuohon tonnin pintaan kuitenkin, kun ei vielä tiedä kuinka vakavasti alkaa harrastamaan. Toisaalta jos sitä oikein innostuu, niin harmittaahan se jos pyörää saa olla vaihtamassa parempaan kovinkin pian...

Asfaltilla on yksi lysti mikä rengaskoko on. Maastossa erot isomman hyväksi. Man Builds World's Fastest Pedal-Powered Bicycle That Can Speed Up To 110 Mph
Toikin on 26" pyörillä.
Ei plussapyörä huono ole. Sopivalla rengastuksella oikeinkin nopea. Plussaan saa myös halutessaan 29" renkaat.
 
Ei plussapyörä huono ole. Sopivalla rengastuksella oikeinkin nopea. Plussaan saa myös halutessaan 29" renkaat.
Tämä. 27.5 plussa voi olla pystyasennolakin nopea asvaltilla kunhan ei ole mitkään "the mutaspesiaali with the super glue" alla (no voimallakin siitäkin selvitään). Yksivaihteeseen tottuneella on betonia kintuissa jos vaan on nopeaan ajoon sillä tottunut. ;)
 
Minkäs takia kaikki täällä tuntuu lähtökohtaisesti vastustavan 1x11 ja muita yhden eturattaan setuppeja Itellä polessa 1x12 ja osuu kyllä välitykset hyvin kohalleen maastossa ja tiellä. Aijemmin oli 3x10 setuppi ja etuvaihtaja oli lähinnä koristeena.
 
^ Olisiko ne noissa maastofillareissa sitten premium hinnoin, ja ihan vaan siksi.
En siis tiedä, mutta sen kuvan sain.

Oon kyllä oman maastopyörän SRAMin 1x12 täysin rakastunut.
Itse palasin maastopyöräilyn pariin vasta äskettäin, ja oon ihan kujalla kaikista uusista hienouksista.
Vähän on opittavaa versus se about 2004 kun viimeeksi täpärillä mettässä mentiin. :D
On se kumma kun takaiskari säätää itsensä, renkaissa ei ole sisäkumia, ja satulatolppa liikkuu napista. :eek:
 
Olen vähän mietiskellyt, josko päivittäisi vuoden 2012 Kona Dew Plus uudempaan menopeliin.
Mitään moitittavaa ei nykyisessä ole, mutta olettaen 6 vuodessa jonkinlaista kehitystä osissa yms on tapahtunut.

Tämän vuoden mallin Kona Dew Plus yhtenä vaihtoehtona käynyt mielessä.
Mites noiden vaihteiden kanssa? Nykyisessä Altusta ja Deorea, tuossa tämän vuoden mallissa Altus ja Acera.
Voiko 6 vuoden takaisia osia vertailla tämänpäivän osiin vai onko olettamus, että uudemmat ovat parempia kuitenkin?

Muita varteenotettavia hybridejä, ehdotuksia?

Lisäksi ajattelin, että kävisin kokeilemassa jossain kivijalkaliikkeessä tuota Gravel-bike konseptia.

Hydrauliset levyjarrut ja about 1000e max budjetti tällä hetkellä spekseinä.
Tuo uudempi Kona menisi heittämällä tuohon, Gravel-bikeistä ei tahdo löytyä tuohon hintaluokkaan hydraulisia levyjarruja.

Käyttö on lähinnä työmatka-ajoa ~9km/suunta miltei ympäri vuoden.
Hiekka / asfaltti alustana.
 
^ Olisiko ne noissa maastofillareissa sitten premium hinnoin, ja ihan vaan siksi.
En siis tiedä, mutta sen kuvan sain.

Oon kyllä oman maastopyörän SRAMin 1x12 täysin rakastunut.
Itse palasin maastopyöräilyn pariin vasta äskettäin, ja oon ihan kujalla kaikista uusista hienouksista.
Vähän on opittavaa versus se about 2004 kun viimeeksi täpärillä mettässä mentiin. :D
On se kumma kun takaiskari säätää itsensä, renkaissa ei ole sisäkumia, ja satulatolppa liikkuu napista. :eek:

Haha. Samojen asioiden kanssa itsekkin äimistelen kun aijemmin ei omassa fillarissa sellaisia hömpötyksiä ollut
 
  • Tykkää
Reactions: TML
Olen vähän mietiskellyt, josko päivittäisi vuoden 2012 Kona Dew Plus uudempaan menopeliin.
Mitään moitittavaa ei nykyisessä ole, mutta olettaen 6 vuodessa jonkinlaista kehitystä osissa yms on tapahtunut.

Tämän vuoden mallin Kona Dew Plus yhtenä vaihtoehtona käynyt mielessä.
Mites noiden vaihteiden kanssa? Nykyisessä Altusta ja Deorea, tuossa tämän vuoden mallissa Altus ja Acera.
Voiko 6 vuoden takaisia osia vertailla tämänpäivän osiin vai onko olettamus, että uudemmat ovat parempia kuitenkin?

Muita varteenotettavia hybridejä, ehdotuksia?

Lisäksi ajattelin, että kävisin kokeilemassa jossain kivijalkaliikkeessä tuota Gravel-bike konseptia.

Hydrauliset levyjarrut ja about 1000e max budjetti tällä hetkellä spekseinä.
Tuo uudempi Kona menisi heittämällä tuohon, Gravel-bikeistä ei tahdo löytyä tuohon hintaluokkaan hydraulisia levyjarruja.

Käyttö on lähinnä työmatka-ajoa ~9km/suunta miltei ympäri vuoden.
Hiekka / asfaltti alustana.

Miksi ihmeessä päivittäisit, onko vanha rikki tai loppuun ajettu? Oleellisesti nuo on identtisiä menopelejä, kuudessa vuodessa ei ole paljoa tapahtunut teknistä kehitystä.

Rungoissa ei liene havaittavia eroja, yli 10 vuotta vanhat alumiinirungot on ihan yhtä hyviä kuin uudet (oma kokemus). (Kunnes ne, ainakin kevyimmät hi-end-rungot, lopulta murtuu keskiön seudulta (en ole saavuttanut tätä edes ultrakevyellä täysjäykällä talvimaastopyörälläni itse, vaikka sen kymmenkunta vuotta kokeilin). Tämä tosin siis kuulemma vaatii “aidosti isojen poikien” ajokilometrejä. Siis useita kymmeniä tuhansia kilometrejä jopa maastoajoa, tiellä vielä paljon enemmän.)

Molemmissa on hydrauliset levyjarrut, vanhassa vieläpä Shimanot. Uudessa halpisjarrut, Tektrot. Ei silti isoa eroa, renkaat rajoittaa jarrutustehoa. (Omat hydrauliset Shimanot oli vielä tuossa kuuden vuoden iässä vaiheessa lähes uudenveroiset, sitten ne tosin päätti molemmat hieman myöhemmin vuotaa nesteet pihalle yhtenä –20 pakkaspäivänä työmatkalla. Etujarru aamulla, takajarru illalla. Valmiiksi ilmattuja vastaavantasoisia hydraulisia jarruja kahvoineen saa sen parin noin 50 eurolla Saksasta koriin toimitettuna. Kunhan siis mittaa oman pyöränsä jarruletkujen pituuden (pyöristys ylöspäin seuraavaan kokoon). Ei koko pyörää siksi kannata vaihtaa. Eikä jarrujakaan jos ne toimii, nuo saattoi olla vaan maanantaikappaleita.)

Vanhassa tosin ei ole se vaihteiden tärkein osa, siis itse vaihteenvalitsin Deorea, koska muutoin siinäkin olisi ollut 9 ratasta takana. Mutta, jos vaihteet vaihtuu, niin se uusi ole yhtään sen parempi. (Jälleen omaa kokemusta: vuosituhannen vaihteessa olrvat maantievaihdekahvat yli kymmenen vuotta nuorempiin käyttämättömiin uusvanhoihin osiin vaihtaessa, ei se vielä ehjän kahvan toiminta parantunut. Se ei-toimiva toki korjaantui toimivaksi.)
 
Täällä kun tätä jarrukeskustelua on ollut, niin mietin ihan mielenkiinnosta että miksi porukka suosii hydraulisia jarruja? Itsekkin levyistä tykkään, ei siinä. Vaijerit vain itsellä rasvaten toiminut moitteetta eikä jarrunesteen kanssa tartte läträtä niin sillä mietin.

Jos jollakulla on tietoa ja kokemusta, niin on minulla oikeita kysymyksiäkin. Olen etsinyt kestävää vannetta, sillä itsellä 105 kiloisena, kovan rengaspaineen (8 bar takana ja 9 bar edessä) ja pattisten teiden vuoksi 2 milliset paukkuu harva se päivä. Ajoasentokin tuossa kolmivaihteisessa helkamassa on niin pysty, että lähes kaikki paino on takarenkaalla. Sitten kun vauhtia on se 45 km/h ja ei viitsi hidastaa patteihin ja koloihin sun muihin niin pamahtaa pinnat komiasti vaikka polvilla aina joustan. Vanne jonka vakion tilalle ostin pari vuotta sitten tosin on varsin löysää matskua, mikä selittää pinnojen kestämättömyyden. Piti olla tuplaseinämäinen mutta olen hieman epäillyt, tai sitten se vain on todella ohuella seinämällä, näkyy taipuvan ihan miten sattuu. On se toki nyt jo näillä rihtausmäärillä varmasti väsynytkin varsin paljon kun joka pinnan pamahtamisen jälkeen saa uudelleen suoristaa. Tuntuu kyllä elävän helposti, ei siinä.. Siitä toki nousi ajatus että heikon vanteen vuoksi voima ei jakaudu pinnojen kesken -> 2 mm ei kestä. Mietin aluksi vannetta 3,2 mm pinnoin mutta joutuisi keskiön (tai vähintään sen ulkokuoren) tekemään uusiksi kun haluaisin pysyä 3:ssa sisävaihteessa, eikä sellaista yhdistelmää kukaan näytä valmistavan.
Olen kuullut että touring-pyörissä olisi jonkinsortin holkkivahvistettuja vanteita? Voisiko joku kertoa tarkemmin missä niissä se holkki on? Nippeleiden ympärillä? Mitä luulette, kestääkö 2 mm pinnoilla kiekko jos on vain kunnon vahva vanne joka jakaa suuretkin pistemäiset voimat (kuten ns. vastapattiin tuleva kuopan reuna) eri pinnoille menemättä mutkille? Ja millaista vannetta kannattaisi lähtä kyselemään että saa mahdollisimman vahvan, onko tuo holkkivahvistettu se kaikkein jäykin tyyppi? Koko oltava 622 mm, en välitä painosta eli mitään hiilikuituisia en lähde ostelemaan, koska oman kokemuksen mukaan hiilikuitunen on yhtä heikko kuin metallinen, materiaalin ansiosta se vain on kevyempi kun sitä on niin paljon vähemmän, sen sijaan että lujuutta olisi nostettu painon kustannuksella... Saa painaa vaikka 5 kg, kunhan kestää. Treenataan sitten jalkoja hieman lisää että jaksaa polkea suuremmalla massalla. Keveys ei ole itselle se tärkeä juttu (pyörä kun on rautaa), lähinnä kuntomielessä arkiajoja poljen. Olen vain kyllästynyt vaihtamaan pinnoja niin julmetun usein (13 mennyt poikki tämän vuoden puolella). Alkaa olemaan aikamoinen rahanmenekki.

Nykyinen kiekko on siis 622 mm Alexrimsin kiekko, jota ainakin väittivät tuplaseinämäiseksi. Pinnoja on 36 kappaletta, kaikki tasapaksuja 2 millisiä. Jokin kestävä ratkaisu pitäisi saada tilalle.
 
Ostin viime vuoden puolella eteen ja taakse uudet sisärenkaat halvimmat mitä löytyi niin näissä on jotain erikoista, kun ei kovetu, vaikka kuinka pumppaisi. Tuntuvat leviävän vain leveyssuunnassa.

Olisiko löysempi sitten parempi leveämmällä pidolla, mutta raskaampi polkea?
 
Täällä kun tätä jarrukeskustelua on ollut, niin mietin ihan mielenkiinnosta että miksi porukka suosii hydraulisia jarruja? Itsekkin levyistä tykkään, ei siinä. Vaijerit vain itsellä rasvaten toiminut moitteetta eikä jarrunesteen kanssa tartte läträtä niin sillä mietin.

Jos jollakulla on tietoa ja kokemusta, niin on minulla oikeita kysymyksiäkin. Olen etsinyt kestävää vannetta, sillä itsellä 105 kiloisena, kovan rengaspaineen (8 bar takana ja 9 bar edessä) ja pattisten teiden vuoksi 2 milliset paukkuu harva se päivä. Ajoasentokin tuossa kolmivaihteisessa helkamassa on niin pysty, että lähes kaikki paino on takarenkaalla. Sitten kun vauhtia on se 45 km/h ja ei viitsi hidastaa patteihin ja koloihin sun muihin niin pamahtaa pinnat komiasti vaikka polvilla aina joustan. Vanne jonka vakion tilalle ostin pari vuotta sitten tosin on varsin löysää matskua, mikä selittää pinnojen kestämättömyyden. Piti olla tuplaseinämäinen mutta olen hieman epäillyt, tai sitten se vain on todella ohuella seinämällä, näkyy taipuvan ihan miten sattuu. On se toki nyt jo näillä rihtausmäärillä varmasti väsynytkin varsin paljon kun joka pinnan pamahtamisen jälkeen saa uudelleen suoristaa. Tuntuu kyllä elävän helposti, ei siinä.. Siitä toki nousi ajatus että heikon vanteen vuoksi voima ei jakaudu pinnojen kesken -> 2 mm ei kestä. Mietin aluksi vannetta 3,2 mm pinnoin mutta joutuisi keskiön (tai vähintään sen ulkokuoren) tekemään uusiksi kun haluaisin pysyä 3:ssa sisävaihteessa, eikä sellaista yhdistelmää kukaan näytä valmistavan.
Olen kuullut että touring-pyörissä olisi jonkinsortin holkkivahvistettuja vanteita? Voisiko joku kertoa tarkemmin missä niissä se holkki on? Nippeleiden ympärillä? Mitä luulette, kestääkö 2 mm pinnoilla kiekko jos on vain kunnon vahva vanne joka jakaa suuretkin pistemäiset voimat (kuten ns. vastapattiin tuleva kuopan reuna) eri pinnoille menemättä mutkille? Ja millaista vannetta kannattaisi lähtä kyselemään että saa mahdollisimman vahvan, onko tuo holkkivahvistettu se kaikkein jäykin tyyppi? Koko oltava 622 mm, en välitä painosta eli mitään hiilikuituisia en lähde ostelemaan, koska oman kokemuksen mukaan hiilikuitunen on yhtä heikko kuin metallinen, materiaalin ansiosta se vain on kevyempi kun sitä on niin paljon vähemmän, sen sijaan että lujuutta olisi nostettu painon kustannuksella... Saa painaa vaikka 5 kg, kunhan kestää. Treenataan sitten jalkoja hieman lisää että jaksaa polkea suuremmalla massalla. Keveys ei ole itselle se tärkeä juttu (pyörä kun on rautaa), lähinnä kuntomielessä arkiajoja poljen. Olen vain kyllästynyt vaihtamaan pinnoja niin julmetun usein (13 mennyt poikki tämän vuoden puolella). Alkaa olemaan aikamoinen rahanmenekki.

Nykyinen kiekko on siis 622 mm Alexrimsin kiekko, jota ainakin väittivät tuplaseinämäiseksi. Pinnoja on 36 kappaletta, kaikki tasapaksuja 2 millisiä. Jokin kestävä ratkaisu pitäisi saada tilalle.

Jos nyt siis itte oot puolannu kiekon niin kai sä nyt näet onko se vanne tuplaseinämäinen?
En kyllä edes keksi mistä halpamarketista löytää yks seinämäisiä vanteita poislukien baut 45mm sisäleveydellä olevat plussavanteet.
Jos suurin osa painosta on takana, miksi edessä on enemmän painetta?
Kyllä mä nyt suosittelisin isompi tilavuuksisia renkaita pienemmillä paineilla ja persauksen nostamista penkistä pahemmissa kohtaa.

Jaa niin ja nestejarrut on tehokkaammat ja tunnokkaammat, eikä sen nesteen kanssa nyt alvariinsa pelata.
 
Aloittelijalle en koskaan suosittelisi sinkulaa. Aina on väärä välitys ja ottaa pattiin.

Mutta mikä vika niissä kappavaihteissa on tuollaisessa kaupunkikäytössä? Mielestäni paremmat kuin ratasvaihteet. Pelaavat aikansa täysin huoltovapaasti ja sitten eivät enää pelaa. Siinä vaiheessa on kilometrejä jo yli 5000. Lisäksi saa poljinjarrut, jotka ovat satunnaiseen käyttöön suorastaan ylivertaiset.

Nykyäänhän kappavaihteet ovat käytössä esim remmivetoisissa, kalliimman pään hybrideissä myös.

Joo, on se noinkin. Riippuu missä ajetaan, täällä pärjää sinkulalla varsin mainiosti jos nyt vaikka kauppaan tai baariin polkee.

Kappa on kasuaalille pyöräilijälle loistava valinta, samaa mieltä.
 
Jos nyt siis itte oot puolannu kiekon niin kai sä nyt näet onko se vanne tuplaseinämäinen?
En kyllä edes keksi mistä halpamarketista löytää yks seinämäisiä vanteita poislukien baut 45mm sisäleveydellä olevat plussavanteet.
Jos suurin osa painosta on takana, miksi edessä on enemmän painetta?
Kyllä mä nyt suosittelisin isompi tilavuuksisia renkaita pienemmillä paineilla ja persauksen nostamista penkistä pahemmissa kohtaa.

Jaa niin ja nestejarrut on tehokkaammat ja tunnokkaammat, eikä sen nesteen kanssa nyt alvariinsa pelata.
Enpä ole hoksannut katsoa tuota. Pitää tarkemmin tutkia ensi kerralla. Edessä enemmän painetta koska kapiampi rengas (6-7 bar paineella joustaa liikaa ja saattaa lyödä kovemmissa kohdissa herkästi vanteelle). Takana ei kestä pitää samanlaisia paineita. Persausta siis nimeonmaan nostan, kuten jo mainitsinkin. Nousen siis ylös aina kun ei ole tasaista tietä. Itsellä ainakin on vaijerilevyjarrut kyllä olleet enemmän kuin riittävän tehokkaat.

Takarengas on nyt 32 mm kun kapeammalla pinnoja meni kolminkertainen määrä. Hirveän paljon paksumpaan en kyllä viitsisi siirtyä turhanpäiten. Menee vain turhan raskaaksi polkea ja häviää kaikki mielekkyys koko hommasta. Tämän vuoksi toivoisin kommentteja että millaisella vannesysteemillä paketti kestäisi.

Eli kestäisikö tietyntyyppinen, jäykkä vanne (millainen se olisi?) 2 mm pinnoilla vai onko ainut vaihtoehto siirtyä paksumpiin pinnoihin?
 
Kuulostaa oudolta. Itsekin yli satakiloisena en ole kyllä huomannut tuollaisia ongelmia. Kaikki kanttarit, kuopat yms vastaavat hypin yli. Kerran epäonnistuin bunny hopissa ja vedin takarenkaan (622mm vanteella 35mm Marathon kumit) suoraan kanttarin kulmaan ja ainoa mitä kävi niin jarrulevy meni millin pari kenoon.

Eikä se 32mm leveystä edes 40mm leveyteen vaikuta ajon raskauteen ellei aja maastokuvioilla. Renkaan rullaavuus on yhtä hyvä kun asfalttia koskettava pinta-ala ei käytännössä kasva (kumin profiili on pyöreämpi). Näillä kiloilla päivittäinen painon heittely vaikuttaa enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
@jarhu Mielenkiintoiselta näyttää tuo hyppiminen. Pitänee sitten koittaa sitä harjoitella kunnes keksii miten tuon saa kestämään ilman läskipyörän renkaita. En vain tiedä rasittuuko vanne sitten entistä enemmän alastullessa.... Millainen vanne sinulla on, jos kerta kesti hypyn kanttarin kulmaan?
 
Ensimmäinen maastopyörä hakusessa, mutta ei vaan tunnu löytyvän. Tarkoitus olisi ajella metsäpolkuja, mutta myös lenkkiä asfaltilla/metsäteillä. Työmatkapyöräilyn jätän edelleen suosiolla ihanan mummopyöräni vastuulle. Uskon että 29” olisi sopivin, koska osa ajosta asfaltilla. Vaihteissa houkuttaisi 1x11, koska vähemmän hajoavia osia ja uskon että välitykset riittävät hyvin. Olen ajellut 20v tasaisella kaupunkiajoa yksivaihteisella, joten siihen nähden tuossakin olisi vaihteita enemmän kuin tarpeeksi. Budjetti on 1000€, mutta aika vähän on spekseihin sopivia pyöriä tullut vastaan. Ainakaan Oulun pyöräliikkeistä en löytänyt ainakaan netistä mitään, mutta pitää varmaan käydä vielä pakanpäällä kyselemässä. Netistä tilaaminen on myös vaihtoehto.

Pituutta on 181 ja painoa noin 70kg, maastopyöräilykokemusta 0km. Jos jollain on hyviä ehdotuksia niin otan kiitollisena vastaan.
Tuntuu että nuo 1x11 on useimmiten 27.5+ renkailla tai sitten ne paukkuu komeasti yli budjetin. Jos joku todella hyvä vaihtoehto löytyy, niin ei se budjetti nyt ihan satasesta kiinni ole, mutta mielellään tuohon tonnin pintaan kuitenkin, kun ei vielä tiedä kuinka vakavasti alkaa harrastamaan. Toisaalta jos sitä oikein innostuu, niin harmittaahan se jos pyörää saa olla vaihtamassa parempaan kovinkin pian...

Osta Canyon | GRAND CANYON | Grand Canyon AL 29 6.0 Tulee mukana kaikki mitä tarttet pyörän säätöön. Unohdo melkeen noi muut. Tuossa parempi etuhaarukka ja vaihdesarjat mitä noissa muissa linkatuissa pyörissä. 29" renkaat joiden pitäisi olla maastoon paremmat kuin esim 26" suuremman kehän ansiosta, menee mukavemmin esteiden yli.
 
Viimeksi muokattu:
@jarhu Mielenkiintoiselta näyttää tuo hyppiminen. Pitänee sitten koittaa sitä harjoitella kunnes keksii miten tuon saa kestämään ilman läskipyörän renkaita. En vain tiedä rasittuuko vanne sitten entistä enemmän alastullessa.... Millainen vanne sinulla on, jos kerta kesti hypyn kanttarin kulmaan?

Ensinhän voi opetella vaan nostamaan keula ilmaan ja kun rengas koskettaa maata niin nostaa persuksen ylös penkistä ja nojaa eteenpäin niin perä tulee kantin yli kevyesti.

Ritcheyn ocr pro -vanteet, 32 pinnaiset. Tuli Boardman CX Teamin (2013) mukana. Eikai mitkään kovin erikoiset vanteet.
 
@BigNasty Voi hyvinkin olla halvin. Sellaiselta se ainakin laadultaan vaikuttaa. Siirryn sitten laadukkaampaan vanteeseen samankokoisilla pinnoilla. Kieltämättä ulkovaihteellisissa pyörissä on aina kestänyt vanteet ilman murheita vaikka ovatkin 28 pinnaisia. Onko vinkkejä antaa minkälainen vannekehä olisi mahdollisimman jäykkä? Pinnoja on oltava kuitenkin tuo 36 koska napaa ei saa muulla pinnaluvulla. Saako nuilla pinnaluvuin edes jykeviä vannekehiä vai onko sekin sellainen asia että täytyisi siirtyä ulkovaihteellista käyttämään että saa kunnollisia osia?
 
DT swiss 535 on halpa. Kuormaa luvataan kestävän 140kg ja sähköpyöräänkin pitäis sopia. Saa 36 reikäsenä.
 
Enpä ole hoksannut katsoa tuota. Pitää tarkemmin tutkia ensi kerralla. Edessä enemmän painetta koska kapiampi rengas (6-7 bar paineella joustaa liikaa ja saattaa lyödä kovemmissa kohdissa herkästi vanteelle). Takana ei kestä pitää samanlaisia paineita. Persausta siis nimeonmaan nostan, kuten jo mainitsinkin. Nousen siis ylös aina kun ei ole tasaista tietä. Itsellä ainakin on vaijerilevyjarrut kyllä olleet enemmän kuin riittävän tehokkaat.

Takarengas on nyt 32 mm kun kapeammalla pinnoja meni kolminkertainen määrä. Hirveän paljon paksumpaan en kyllä viitsisi siirtyä turhanpäiten. Menee vain turhan raskaaksi polkea ja häviää kaikki mielekkyys koko hommasta. Tämän vuoksi toivoisin kommentteja että millaisella vannesysteemillä paketti kestäisi.

Eli kestäisikö tietyntyyppinen, jäykkä vanne (millainen se olisi?) 2 mm pinnoilla vai onko ainut vaihtoehto siirtyä paksumpiin pinnoihin?
Olethan muistanut lukeaa renkaan ja vanteen kyljestä maksimipaineet? Kuulostaa suht kovilta lukemilta, jos aletaan puskea 20-23mm maantierenkaan paineita 32mm:lle. Noin leveällä renkaalla luulisi riittävän 5-6bar siihen ettei vanne puhko sisäkumeja - ihan sama paljonko kuskilla kiloja.
 
Morjens,

Tarkoitus olisi hommata toimiva peli työmatkoille ja vapaa-ajan menoihin. Maastopyörän hommaan, eli ei siitä enempää.

Mitäs mieltä arvon raati olisi seuraavasta: Canyon | GRAND CANYON | Grand Canyon AL SLX 29 8.0

Tuo yllä olevan hinta 1500€ on jo kipuilurajoillla, mutta muistelisin, että Canyon on laittanut fillareita alennukseen jossain vaiheessa vuotta.

Kannattaako noita aleja odotella? tyyliin syksyyn asti en odota, vaan kesäkuussa viimeistään ostelen.

Tuohon pitäisi sitten saada vielä, polkimet? valoa? roiskeläpät?

Noihin jos sais apuja. Ei lukkopolkimia.
 
Morjens,

Tarkoitus olisi hommata toimiva peli työmatkoille ja vapaa-ajan menoihin. Maastopyörän hommaan, eli ei siitä enempää.

Mitäs mieltä arvon raati olisi seuraavasta: Canyon | GRAND CANYON | Grand Canyon AL SLX 29 8.0

Tuo yllä olevan hinta 1500€ on jo kipuilurajoillla, mutta muistelisin, että Canyon on laittanut fillareita alennukseen jossain vaiheessa vuotta.

Kannattaako noita aleja odotella? tyyliin syksyyn asti en odota, vaan kesäkuussa viimeistään ostelen.

Tuohon pitäisi sitten saada vielä, polkimet? valoa? roiskeläpät?

Noihin jos sais apuja. Ei lukkopolkimia.

Olen maastopyörilyä harrastanut sen ~6 vuotta enemmän ja vähemmän totisesti. Canyonin pyörät hyviä hinta/laatu suhteeltaan. Pyörän mukana tulee myös tarvittavat säätö työkalut jotka muiden merkkien kohdalla joudut ostamaan erikseen. Myyvät ilmeisesti tehtaalta tjsp suoraan, eli et pysty noita pyöräliikkeestä ostamaan. Aleista en tiedä mitään. Foxin iskarit kuin myös rockshokin ovat hyviä ainakin omien kokemusten mukaan, edellisessä oli rockshockin ja nyt foxit. Polkimet tarvitset tuohon. Suosittelen flätti polkimia esim Pedals | Chain Reaction Cycles Noihin saa rahaa uppoamaan ihan niinpaljon kuin viitsii laittaa. Itse en lokasuojista niin välitä lähinnä makuasia. "Mudguard" löytyy omasta menopelistä, mutta ajan vain metsässä. Valo kannattaa myös ostaa ihan oman turvallisuuden vuoksi.
 
Täällä kun tätä jarrukeskustelua on ollut, niin mietin ihan mielenkiinnosta että miksi porukka suosii hydraulisia jarruja? Itsekkin levyistä tykkään, ei siinä. Vaijerit vain itsellä rasvaten toiminut moitteetta eikä jarrunesteen kanssa tartte läträtä niin sillä mietin.
Oletko koittanut nestejarruja? Ovat huomattavasti tehokkaammat ja tuntoa ihan eri tavalla kun vaijeri levyjarruissa. Lisäksi nuo ovat todella huoltovapaat. Nyt ollut 3 vuotta pyörä ja kerran vaihdoin palat. Edellisessä pyörässä oli vaijeri levyjarrut ja sai aina olla säätämässä. Nesteiden kanssa ei ole tarvinnut läträtä vielä kertaakaan enkä tiedä koska sitten pitäisi? Ehkä jos noi menee rikki? No joskerran 10 vuoteen pitää nesteen kanssa jotain tehdä niin ei minusta paha rasti.
 
polkimet? roiskeläpät?

Polkimet tarvitset tuohon. Suosittelen flätti polkimia esim Pedals | Chain Reaction Cycles Noihin saa rahaa uppoamaan ihan niinpaljon kuin viitsii laittaa.
Itse hankin nuo Race Face Chesterit omaan pyörään, tykännyt kovasti. Race Face Chester Composite Flat Pedal | Chain Reaction Cycles
Tosin vastaavia löytyy myös hieman halvemmalla myös.
Tuntuu muutkin noista pitävän.

Lokareista, omaan hankin eteen tuollaisen: Face Fender, Black
Taakse meni sitten taas käytännössä vain persettä suojaava lyhyt muovinen, i.e. Butt Fender, Black
Löytyy noita tismalleen samoja suomestakin.

Yeldalla taitaa olla edessä vastaava? Mettässä kun ainoa lokarin pointti on pitkälti naaman suojaaminen.
 
Yeldalla taitaa olla edessä vastaava? Mettässä kun ainoa lokarin pointti on pitkälti naaman suojaaminen.

Juurikin tuollaiset ja jotkut metalliset perus flätit.
IMG-20180517-WA0010.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: TML
Olethan muistanut lukeaa renkaan ja vanteen kyljestä maksimipaineet? Kuulostaa suht kovilta lukemilta, jos aletaan puskea 20-23mm maantierenkaan paineita 32mm:lle. Noin leveällä renkaalla luulisi riittävän 5-6bar siihen ettei vanne puhko sisäkumeja - ihan sama paljonko kuskilla kiloja.
Vanteessa ei ole listattu kantaa paineisiin. Eihän tuo räjähtänyt ole. Renkaan kyljessä lukee 6-8 bar. Kestäneekö sitten isommat paineet kun ovat viiltosuojatut? Alustan vuoksi kun työmatkalla pitää olla viiltosuojatut renkaat, tai joutuu paikkaamaan mennessä ja tullessa. Tuolla 8 bar paineellakin se vielä alla painuu sopivasti lyttyyn. 6 bar paineella rengas leviää kuin pullataikina alle.

Oletko koittanut nestejarruja? Ovat huomattavasti tehokkaammat ja tuntoa ihan eri tavalla kun vaijeri levyjarruissa. Lisäksi nuo ovat todella huoltovapaat. Nyt ollut 3 vuotta pyörä ja kerran vaihdoin palat. Edellisessä pyörässä oli vaijeri levyjarrut ja sai aina olla säätämässä. Nesteiden kanssa ei ole tarvinnut läträtä vielä kertaakaan enkä tiedä koska sitten pitäisi? Ehkä jos noi menee rikki? No joskerran 10 vuoteen pitää nesteen kanssa jotain tehdä niin ei minusta paha rasti.
En ole polkupyörissä kokeillut kun vaijerijarruja, siitä tämä tietämättömyyteni. Paremmasta kun ei tiedä niin ei osaa haluta. Moottorillisista kakspyöräsistä on ihan riittämiin kokemusta ja niissä on aina nestejarrut, mutta siltikään en ole tarpeelliseksi nähnyt polkupyörissä. Kiitos näkökannastasi, olen taas viisaampi. Täytynee kokeilla joskus.
 
Oletko koittanut nestejarruja? Ovat huomattavasti tehokkaammat ja tuntoa ihan eri tavalla kun vaijeri levyjarruissa. Lisäksi nuo ovat todella huoltovapaat. Nyt ollut 3 vuotta pyörä ja kerran vaihdoin palat. Edellisessä pyörässä oli vaijeri levyjarrut ja sai aina olla säätämässä. Nesteiden kanssa ei ole tarvinnut läträtä vielä kertaakaan enkä tiedä koska sitten pitäisi? Ehkä jos noi menee rikki? No joskerran 10 vuoteen pitää nesteen kanssa jotain tehdä niin ei minusta paha rasti.

Tähän kai pitäisi lisätä, että halvoissakin nestelevareissa on itsekeskittävät ja kuluesssaan automaattisesti levyä lähentyvät palat. Siis kuten myös ns. isommissa kaksi- tai useampipyöräisissä ajoneuvoissa.

Halvoissa vaijerilevareissa vain toinen pala edes säätyy. Sisäpuoleista palaa pitää säätää liikuttamalla koko jarrukenkää (tai sitten vaan elää sen levyä aavistuksen verran taivuttavan jarrun kanssa). Pahimmillaan palat vielä liikkuvat eri määrän, ja levyn taipumiselta ei voi käytännössä välttyä. Isoin jarrutuntumaero tullee juuri tästä, koska ne Avidin lippulaivavaijerijarrut* kyllä tuntui melkein nestelevaritasoisilta.

*Säädöt molemmille paloille, symmetrinen palojen liike.

En ole polkupyörissä kokeillut kun vaijerijarruja, siitä tämä tietämättömyyteni. Paremmasta kun ei tiedä niin ei osaa haluta. Moottorillisista kakspyöräsistä on ihan riittämiin kokemusta ja niissä on aina nestejarrut, mutta siltikään en ole tarpeelliseksi nähnyt polkupyörissä. Kiitos näkökannastasi, olen taas viisaampi. Täytynee kokeilla joskus.

<aavistuksen kieli poskessa> Jos nykyisiin on tyytyväinen, niin älä vaan kokeile. Tulee vaan (lähes) turhaa rahan menoa myöhemmin. <vakavammin> Jarrutehossa ei ole juurikaan eroa, ja tuntumalla on väliä vain jos ajaa (edes huvikseen) ”kilpaa” tai vaikeaa teknistä maastoa. Toki kertakäyttökulttuurin hengessä noiden valmisnestejarrusettien täydellinen huoltovapaus on myös ihan kiva. Palat sisään, ajoa, loppuun kuluneet palat vaihtoon, lisää ajoa, ...
 
Nestelevareille vielä yksi etu - toisin kun vaijerilliset, niin noi ei ole ikinä jäässä. Iso plussa jos pyöräilee talvetkin.
 
Parasta hydraulisissa levereissa juurikin itsekeskittävyys (eivät vingu, omani täysin äänettömät) ja että ovat loistavat talvella. Ei enää koskaan muita jarrutyyppejä mun pyöriin.
 
En ole huomannut mekaanisia tehottomammiksi, tuntuma vain on huono ja saman jarrutustehon saamiseksi mekaanisia pitää jo puristaa ihan kunnolla kun hydraulisilla sormi tai kaksi riittää aina. Talvella en ole vielä mekaanisilla ajellut ja ainakin hydrauliset toimineet nyt 1½ vuotta moitteettomasti.
 
Nyt olisi muutama viikko yhteiseloa Grand Canyon AL 6.0 kanssa. Hirveästi ei ole vielä ehtinyt ajelemaan, mutta muutamia metsäreittejä sekä pari lenkkiä asfaltilla takana.

Hyvin tyytyväinen olen pyörään, sekä koko tilausprosessin ja sen helppouteen runkoon valinnasta lähtien.
 
Pari sataa kilsaa maastossa ajettu uusi Cube Reaction Pro 29" etujousitettu maastopyörä. Molemmat vanteet ovat menneet kieroiksi, etupyörä vatkaa enemmän. Ja aika amatöörimenoa on ollut, tosin kivikkoisilla poluilla. Kai nuo joku osaava saa pinnoja kiristelemällä suoriksi, mutta onko tällainen normaalia? Kuuluisiko takuun piiriin? Pyörä on tilattu Saksasta, voisihan sitä sähköpostilla kysyä..
 
Kai nuo joku osaava saa pinnoja kiristelemällä suoriksi, mutta onko tällainen normaalia? Kuuluisiko takuun piiriin?

Mites sisäänajo ja ensihuolto, sekä pinnojen kiristys joka metsäkeikan jälkeen jos sisäänajoon kuului maastoa?

Pinnathan löystyy aina sisäänajovaiheessa, ja jos silloin rytyytät kivikossa kiristelemättä välissä niin aika varmasti menee vanteet jonkun verran mutkalle.

Edit: jos ne löystyy vielä muutaman sadan kilsan ja ensihuollon/kiristelyjen jälkeenkin huomattavasti niin sitten kielii kyllä virheestä
 
Samaa olin myös sanomassa että sisäänajo ja sen aikana kaiken maailman löystymisethän on ihan normaalia jotka sitten vaatii huoltoa/ylläpitoa.
Se vannehan elää jatkuvasti, pinnat kiristyy ja löystyy jokaisella kierroksella.
 
Pari sataa kilsaa maastossa ajettu uusi Cube Reaction Pro 29" etujousitettu maastopyörä. Molemmat vanteet ovat menneet kieroiksi, etupyörä vatkaa enemmän. Ja aika amatöörimenoa on ollut, tosin kivikkoisilla poluilla. Kai nuo joku osaava saa pinnoja kiristelemällä suoriksi, mutta onko tällainen normaalia? Kuuluisiko takuun piiriin? Pyörä on tilattu Saksasta, voisihan sitä sähköpostilla kysyä..

Onko pyörälle tehty ensimmäinen huolto jossa mm kiristetään pinnat? Toisaalta tuo vanteiden meneminen kieroon on suht normaalia jos tulee jostain vähän kehnommin alas. Itsellä oli juuri pyörä huollossa jossa vaihdettiin jarrupalat ja suoristettiin etu ja taka vanne. Maksoi yhteensä 60€ josta jarrupalojen osuus oli 29,60€

E: näemmä Kjns ja Lagittaja ehti ennen
 
Kiitos kommenteista. Oppia tulee, kantapään kautta.. Mutta miten asian kanssa kannattaa edetä. Kuuluuko takuun piiriin vai vienkö vanteet omakustannehintaan johonkin liikeeseen suoristettavaksi? Laitan jokatapauksessa reklamaatiota bike discountiin, mutta tiedättekö etukäteen miten firman tulisi suhtautua.
 
Kiitos kommenteista. Oppia tulee, kantapään kautta.. Mutta miten asian kanssa kannattaa edetä. Kuuluuko takuun piiriin vai vienkö vanteet omakustannehintaan johonkin liikeeseen suoristettavaksi? Laitan jokatapauksessa reklamaatiota bike discountiin, mutta tiedättekö etukäteen miten firman tulisi suhtautua.

On siis normaalia, että menee kieroiksi. Niiden suoristaminen liikkeessä ei juuri mitään maksa ja tämän ensimmäisen kiristyksen jälkeen pitäisi pysyä aika pitkään (kauden) suorina
 
Kunhan ei ole pystyheittoa (eli vanne ei ole ympyrä vaan soikio), se on vaikeampi suoristaa/pyöristää, eikä ainakaan täälläpäin liikkeet yritäkkään. Sivuheiton nyt vaikka iltapuhteiksi suoristaa itsekkin.
 
Ja sivuheitto kannattaa opetella suoristamaan jos meinaa pyörällä metsässä ajaa eikä viitsi viedä pajalle parin sadan km välein...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 968
Viestejä
4 562 434
Jäsenet
75 068
Uusin jäsen
Simoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom