Pyöräily

Otin ja sain kammen irti että pääsisin poljinanturiin kiinni, mutta tommonen metalli rinkula(punasella nuolella) estää noiden kahden viimeisen osan poistoa(anturi takimmainen ja sen edessä metalli juttu johon kiinnitetään se ketjun suojus. Eli miten ton metallirinkulan saa irti?




pyörän osa.jpg
 
Otin ja sain kammen irti että pääsisin poljinanturiin kiinni, mutta tommonen metalli rinkula(punasella nuolella) estää noiden kahden viimeisen osan poistoa(anturi takimmainen ja sen edessä metalli juttu johon kiinnitetään se ketjun suojus. Eli miten ton metallirinkulan saa irti?




pyörän osa.jpg

Eiköhän tuo lähde vaikka tämmöisellä:

Kannattaa huomioida että jos tuo on oikea puoli niin siinä on vasenkätinen kierre eli avautuu myötäpäivään.
 
Ajoasentoja on enemmän, mutta jarru- ja vaihdevivut eivät siirry mukana, ne on aina samassa paikassa :)

Jarrukahvat saa tuplattua, lisäjarrukahvat on keksitty. Ja niitä normaaleita kippuasarvisen kahvoja saa käytettyä sekä alaotteelta että kahvaotteelta.

Eli kaikilta kolmelta otteelta voi olla jarrut suoraan käytettävissä, ja 2/3 otteesta vaihteet on suoraan käytettävissä.
 
Jos ei kippurasarvista kokemusta, kannattaako sellanen eka hankkia, ennenkun suunittelee tuplakahvoja ja muita viritelmiä? Ne kahvat ovat aivan oikeassa paikassa, eikä niille tarvii tehä mitään.
 
Jarrukahvat saa tuplattua, lisäjarrukahvat on keksitty. Ja niitä normaaleita kippuasarvisen kahvoja saa käytettyä sekä alaotteelta että kahvaotteelta.

Eli kaikilta kolmelta otteelta voi olla jarrut suoraan käytettävissä, ja 2/3 otteesta vaihteet on suoraan käytettävissä.

Joko nestelevareihin saa tuplakahvat?
 
Jos ei kippurasarvista kokemusta, kannattaako sellanen eka hankkia, ennenkun suunittelee tuplakahvoja ja muita viritelmiä? Ne kahvat ovat aivan oikeassa paikassa, eikä niille tarvii tehä mitään.
Ensin pyörä ja sitten katsoo mitä kaipaa, ennen pyörän hankintaa syytä perehtyä myös mitoitukseen eka pyörä on yleensä väärän kokoinen.
Lukkopolikimet ovat myös harkinnan arvoiset, niillä saa paitsi parhaan tehon niin myös lihakset kehittyvät monipuolisemmin.
Jarruja oppii kyllä käyttämään sormenpäillä yläotteella.
 
Mul oli aikoinaan suht uusi maastopyörä,joka sit pöllittiin..

Sillä oli kyl aika kevyt ja rento polkea kovaakin vauhtia..
 
Kovan vauhdin määritelmä on ihan mitä kukin pitää kovana vauhtina.
Näin esimerkkinä, mun mielestä jos pystyt pyöräilemään yksin sen 100km pitäen keskinopeutena 30km/t niin pyöräilet kovaa.
 
Kovan vauhdin määritelmä on ihan mitä kukin pitää kovana vauhtina.
Näin esimerkkinä, mun mielestä jos pystyt pyöräilemään yksin sen 100km pitäen keskinopeutena 30km/t niin pyöräilet kovaa.

Ihan ripeää vauhtia yritän pitää lenkeilä..sitten välillä himmailen..
 
Ketjupesuri vai ketjutyökalu? Työkalulla ketjun irrotus ei liene rakettitiedettä?
 
Mitä pyörää suosittelisitte, jos etsinnässä olisi maasto/kaupunkipyörä, jota käyttäisin pääosin asfaltti- ja hiekkateillä? Pyörässä pitäisi olla ainakin käsijarru, vaihteita tarpeeksi (+7kpl), takalokasuoja ja ketjujen ''muovisuojus''. Ei sähköpyöriä. Budjetti aika avoin, max. kuitenkin n. ~750€.
 
Miksi uuden pyörän levyjarru laahaa niin pahasti, ettei rengasta meinaa saada pyöritettyä?
Sulla on läpiakseli kiristetty väärin, haarukan ja navan välistä puuttuu varmaan molemmin puolin sellaset muoviosat. Katso niistä isommista muovitötsistä, jotka oli etukiekossa kiinni, ne pienemmät jäi varmaan kiinni niihin.
 
Sulla on läpiakseli kiristetty väärin, haarukan ja navan välistä puuttuu varmaan molemmin puolin sellaset muoviosat. Katso niistä isommista muovitötsistä, jotka oli etukiekossa kiinni, ne pienemmät jäi varmaan kiinni niihin.
Ei puutu.

FORK-WHITE GX CF (12x100mm)
FRONT HUB-Formula RX-812
 
Puuttuu, onko sulla toi pyörä vai?
100mm hubi ja 100mm haarukka. Siitä vaan, pistä palikat väliin ja haarukla paskaks. Ne adapterit käytetään jos on väärän kokonen napa. En ikinä ole kuullu että tarttis saman kokoseen läpiakseliin laittaa muoveja väliin. Uus pyörä, niin ihan varmasti siinä ei vaan ole jarruja säädetty. Ei ole ensimmäinen kerta kun xxl:n pyörässä vaihteisto ja jarrut vituralla.
 
20210810_213433.jpg

Iltapuuhana vähän rengashommia. Meni viikko sitten metsässä takarengas puhki ja pääsi taluttamaan pari kilsaa kotiin, kun ei lähialueen lenkeillä tule pidettyä varaosia mukana, niin nyt litkuttelin uudet renkaat, jos tuolla välttäisi saman mahdollisesti tulevaisuudessa. Katsotaan aamulla pysyykö paineet sisällä, yllättävän helposti onnistui asennus ihan ensikertalaiselta, kun vähän aikaa mietti miten tekee.

Lamppu ja piuha brosea varten tulossa myös postissa. Pääsee nekin vielä asentamaan jahka saapuvat. Päädyin Lezyne Macro Drive 1000 valoon.
 
20210810_213433.jpg

Iltapuuhana vähän rengashommia. Meni viikko sitten metsässä takarengas puhki ja pääsi taluttamaan pari kilsaa kotiin, kun ei lähialueen lenkeillä tule pidettyä varaosia mukana, niin nyt litkuttelin uudet renkaat, jos tuolla välttäisi saman mahdollisesti tulevaisuudessa. Katsotaan aamulla pysyykö paineet sisällä, yllättävän helposti onnistui asennus ihan ensikertalaiselta, kun vähän aikaa mietti miten tekee.

Lamppu ja piuha brosea varten tulossa myös postissa. Pääsee nekin vielä asentamaan jahka saapuvat. Päädyin Lezyne Macro Drive 1000 valoon.
Kantapään kautta opittu, että sisuri ja pumppu varata mukaan. Kannattaa pitää ainakin pumppua vähintään mukana. Jos reikä ei ole suuri, renkaan voi pumppaa ja kääntä vuotokohta suoraan alaspäin, jotta litkut tukkii reijän ja matka voi jatkua.

Pistä lampusta jotain revikkaa. Vois kiinnostaa omaan focus jamiin laittaa sama.
 
Kantapään kautta opittu, että sisuri ja pumppu varata mukaan. Kannattaa pitää ainakin pumppua vähintään mukana. Jos reikä ei ole suuri, renkaan voi pumppaa ja kääntä vuotokohta suoraan alaspäin, jotta litkut tukkii reijän ja matka voi jatkua.

Pistä lampusta jotain revikkaa. Vois kiinnostaa omaan focus jamiin laittaa sama.
Juu sisuri ja pumppu on vyölaukussa kyllä, mutta tuo kulkee mukana vaan pidemmillä lenkeillä. Nyt olin vain parin kilsan päässä kotoa tunnin pyrähdyksellä niin ei tullut otettua mukaan. Täytyy nyt testailla mahtuisiko pumppu runkolaukkuun vai pitääkö sitä alkaa pitää mukana taskussa tmv. Stans Dartin ostin myös niin sillä saanee nyt isompiakin reikiä paikattua tien päällä. Täytyy kokonaisuudessaan miettiä nuo varusteet mitä milloinkin kuljettaa mukana ja missä, jotta vastaavalta taluttamiselta välttäisi jatkossa.

Laitan lampusta ja asennuksesta tietoja jahka posti sen tuo ja pääsen asentamaan.
 
Juu sisuri ja pumppu on vyölaukussa kyllä, mutta tuo kulkee mukana vaan pidemmillä lenkeillä. Nyt olin vain parin kilsan päässä kotoa tunnin pyrähdyksellä niin ei tullut otettua mukaan. Täytyy nyt testailla mahtuisiko pumppu runkolaukkuun vai pitääkö sitä alkaa pitää mukana taskussa tmv. Stans Dartin ostin myös niin sillä saanee nyt isompiakin reikiä paikattua tien päällä. Täytyy kokonaisuudessaan miettiä nuo varusteet mitä milloinkin kuljettaa mukana ja missä, jotta vastaavalta taluttamiselta välttäisi jatkossa.

Laitan lampusta ja asennuksesta tietoja jahka posti sen tuo ja pääsen asentamaan.
Ite tilasin pullotelineen jossa pumppu ja multitooli. Se on ollu ihan hyvä ostos.
2273.jpg

2273-1.jpg
 
Ite tilasin pullotelineen jossa pumppu ja multitooli. Se on ollu ihan hyvä ostos.
2273.jpg

2273-1.jpg
Kätevän näkönen. Itellä ei pulloa mahdu tuohon sähköpyörään mihinkään väliin, niin täytyy pärjätä runkolaukuilla + juomalaukulla pidemmillä lenkeillä.

Edit. Täytyykin tutkia hieman, koska akussa on kiinnikepaikat niin pumpun tuohon saisi kyllä kätevästi mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi uuden pyörän levyjarru laahaa niin pahasti, ettei rengasta meinaa saada pyöritettyä?

Videossa ei ilmeisesti ollut ääniä? Typerä kysymys, mutta kuuluuko tuosta laahauksesta ääntä? Mietin sitä, etten ole koskaan törmännyt noin paljon laahaavaan jarruun, ja pohdiskelin edelleen sitä, voisiko etukiekon navan laakerit olla liian kireällä aiheuttaen ylimääräistä kitkaa pyörimiseen? Ovatko molemman puolen jarrupalat kiinni levyssä vai ovatko palat jommalta kummalta puolelta levyä irti?

Jarruja voi koittaa säätää/keskittää itse avaamalla ensin nuo haarukkaan kiinnittyvät kaksi pulttia ja sen jälkeen joko 1) runttaamalla etujarrukahvan pohjaan ja kahva pohjassa kiristämällä nuo avatut pultit, tai 2) sihtaamalla satula silmämääräisesti keskelle levyä siten, ettei kummankaan puolen jarrupala osu levyyn. Yleensä keskitys neuvotetaan tekemään tavalla 1, mutta en ole ikinä onnistunut pääsemään laahaamisesta eroon tuolla ykkösmetodilla, minkä vuoksi suosin itse tapaa 2.

E: Ilmeisesti ongelma jo ratkesi, hyvä niin. :)

Ketjupesuri vai ketjutyökalu? Työkalulla ketjun irrotus ei liene rakettitiedettä?

Ketjutyökalulle (pikalinkittömän ketjun katkaisemiseen ja periaatteessa myös liittämiseen) ja pikalinkkupihdeille/peruspihdeille (pikalinkillisen ketjun katkaisemiseen) ääni. Pienet pesut voi tehdä rätillä ketjujen ollessa kiinni pyörässä, kun taas isoja pesuja varten ketjut saa pikalinkin avaamalla helposti irti pyörästä ja heitettyä esimerkiksi liuotinpesuainekylpyyn.
 
Tästä ketjunpesusta tulikin mieleen, että onko kellään kokemusta noista ultraäänipesureista? Onko worth-it?
 
Kätevän näkönen. Itellä ei pulloa mahdu tuohon sähköpyörään mihinkään väliin, niin täytyy pärjätä runkolaukuilla + juomalaukulla pidemmillä lenkeillä.

Edit. Täytyykin tutkia hieman, koska akussa on kiinnikepaikat niin pumpun tuohon saisi kyllä kätevästi mukaan.

Laittaa tuommosen oneupin pumpun niin saa kaikki yhteen pakettiin mukaan. Kokekusta ei ole, mutta vaikuttaa pätevältä.
 
Hätäpumppuna Lezyne Pocket Drive on mainion näppärä! 140mm 80g pötkö jossa on letku jemmassa pumpun sisällä. Itsellä kulkee aina satulan alla Lezyne Roll Caddy, johon mahtuu:
- Sisuri (Cross 28, 32-47)
- Pumppu
- Stan's Dart
- Multitool ketjutyökalulla
- Rengasraudat
- Pari ketjulukkoa
- Presta/schrader venttiiliadapterit
- Pikapaikkoja

Todella suositeltava setti jonka saa velcrolla nopeasti satulan kiskoihin. Tien päällä säätäessä rulla auki työkohteen alle, ettei pudonnutta pulttia tarvitse etsiä heinikosta.
Lezyne.jpg

Edit: Maantielateksisisureita menisi kaksikin, mutta lopetin niiden käytön varalla kun ovat tubeless-renkaiden kanssa kertakäyttöisiä. Liimautuvat ainakin Stanin litkuun niin hyvin ettei lähde ehjänä irti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli haettua Bas-shopista samalla kertaa kun hain keulaan tokeneita tuollainen Tecin minipumppu, jonka sai hyvin tuohon akkuun kiinni. Kulkee tuossa nyt jatkossa aina mukana. Runkolaukussa tuon lisäksi aina mukana monitoimityökalu ja jatkossa myös dart. Tällä setillä lähialueen lenkit jatkossa.

20210811_115001.jpg
20210811_115100.jpg

Pidemmille reissuille lisäksi Evocin juomavyölaukku, jossa juoman lisäksi ketjutyökalu ja pikalukko, sisuri, rengastyökalut ja pyörän lukko.

Avaimet ja rahat kulkevat myös aina mukana milloin runkolaukussa ja milloin vyölaukussa. Pidemmille lenkeille runkolaukkuun menee myös varavirtalähde, niin saa navigoida puhelimella rauhassa ilman että akku loppuu.

Edit. Renkaat pitivät ilman yön yli. Paineiden suhteen tulee vielä hieman säätää, kun vaikutti testilenkillä vähän turhan kovilta 2barin paineilla. Hankalaa kun pitää löytää sopiva kompromissi asfaltille ja poluille, kun tulee välillä työmatkoilla koukattua metsän kautta.
 
SRAM-RockShox-XPLR-25-b6e36bc.jpg

Sramilta tuli 30-40mm joustava keula ja 75mm hissitolppa graveleihin.
Mä en ymmärrä mihin noita oikeasti tarvitaan.

Mainoskuvan tilannekin vaikuttaa absurdilta droppitankoiselle pyörälle.
Tottakai ihmiset saa lyödä rahansa ihan mihin vain, mutta tuntuu äkkiseltään aika niche porukalle suunnitellulta.
Vai mitä mieltä muut?
 
SRAM-RockShox-XPLR-25-b6e36bc.jpg

Sramilta tuli 30-40mm joustava keula ja 75mm hissitolppa graveleihin.
Mä en ymmärrä mihin noita oikeasti tarvitaan.

Mainoskuvan tilannekin vaikuttaa absurdilta droppitankoiselle pyörälle.
Tottakai ihmiset saa lyödä rahansa ihan mihin vain, mutta tuntuu äkkiseltään aika niche porukalle suunnitellulta.
Vai mitä mieltä muut?
Vaikee sanoa ilman kokeilua. Keulan jousto on ihan hyödyllinen, mutta dropperista ilman kokeilua mahdoton sanoo mitään. Haetaankohan gävel pyörässä asennon muutosta mukavan ja agressiivisen välillä? Muuten en kyllä keksi miks grävel pyörässä olis dropperi, kun se satula on ala asnnossakin tiellä.
 
Kohtahan tuo graveli muovautuu takaisin maastopyöräksi, kunhan vain vuosien saatossa joustomatkat hieman pitenevät ja tanko vaihdetaan suoraksi :D
 
Kätevän näkönen. Itellä ei pulloa mahdu tuohon sähköpyörään mihinkään väliin, niin täytyy pärjätä runkolaukuilla + juomalaukulla pidemmillä lenkeillä.

Edit. Täytyykin tutkia hieman, koska akussa on kiinnikepaikat niin pumpun tuohon saisi kyllä kätevästi mukaan.
Olin samassa tilanteessa pari kk sitten tosin normipyörä alla.

Jos juomateline on pyörässä niin Lezynet sun muut pumput saa asennettua samoilla ruuveilla niin että on pumpputeline alla ja päälle juomapulloteline. Nippusiteillä saa sitten minne vaan jos ei kiinnosta ulkonäkö.

Tosin ei tänä päivänä kannata ostaa minipumppua matkalle ja ton ostaminen oli virhe af. Osta suoraan CO2 patruunoita mukaan. Bike24:sta vaikka - ei tule montaa euroa per CO2.

Totuus kun väännät kaksisataa toistoa Lezynen minipaskalla (minipumppujen parhaimmistoa) että saat normi 110 paineet.. ei koskaan enään.

Edit: ostitkin jo. Palataan asiaan kun joudut käyttämään tuota kerran reissulla
 
Viimeksi muokattu:
Itse nyt saanut kanssa tuon XXL:n white GX:n, minkä etukiekosta tossa yllä olikin parjausta. Itellä ei onneksi mitään probleemaa ollu. Paikallinen XXL osannu kasaa oikein. Eka droppitankoinen elämässä ja ihan mukavalta tuntuu. Nestejarrut kevyt käyttää kahvaotteella (1-2 sormea riittää).

Kulkeehan tuo kun ohjus helppoja polkuja, hiekkateitä ja kelvejä, verrattuna sähkötäpäriin, vanhaan hybridiin tai jopoon. Taisin löytää ainakin alkuinnostuksen perusteella uuden hauskan "lajin". Espoon keskuspuiston hiekkateitä on hauska ajella kovaa ja nousutkin menee putkelle noustessa niinkuin S1:n viimeisimmän videossa on mainittu, "kuin laittaisi rahaa pankkiin".

Vielä yks huomio tuosta pyörästä, jota ei tuotekuvauksesta tai kuvista selviä. Eli pyörässä on kierteellinen keskiö, josta plussaa. Tuntuu hintasekseen kerranki onnistuneelta hankinnalta.
 
Itse nyt saanut kanssa tuon XXL:n white GX:n, minkä etukiekosta tossa yllä olikin parjausta. Itellä ei onneksi mitään probleemaa ollu. Paikallinen XXL osannu kasaa oikein. Eka droppitankoinen elämässä ja ihan mukavalta tuntuu. Nestejarrut kevyt käyttää kahvaotteella (1-2 sormea riittää).

Kulkeehan tuo kun ohjus helppoja polkuja, hiekkateitä ja kelvejä, verrattuna sähkötäpäriin, vanhaan hybridiin tai jopoon. Taisin löytää ainakin alkuinnostuksen perusteella uuden hauskan "lajin". Espoon keskuspuiston hiekkateitä on hauska ajella kovaa ja nousutkin menee putkelle noustessa niinkuin S1:n viimeisimmän videossa on mainittu, "kuin laittaisi rahaa pankkiin".

Vielä yks huomio tuosta pyörästä, jota ei tuotekuvauksesta tai kuvista selviä. Eli pyörässä on kierteellinen keskiö, josta plussaa. Tuntuu hintasekseen kerranki onnistuneelta hankinnalta.
Mitä vikaa prässättävissä keskiöissä on? Ite hankinnlaskerin irrotus ja asennus tarpeet, koska täpärin linkusto jo vaatii nämä. Prässättävä keskiö on yhtä helppo kun kierettäväkin..
 
Nojuu, mutta vaatiin tosiaan nuo prässit ja ulosvetäjät, mielestäni vähän helpompi kierteellinen. Ei sinällään press fiteissä mitään "vikaa" ole. BSA keskiö irtoaa/asentuu vaikka putkitongeilla/siirtoleukapihdeillä paremman puutteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Pystyykö kerran keskiöstä irrotetun pressfit-keskiölaakeri asentamaan vielä takaisin pyörään, vai pitääkö tilalle asentaa aina uudet laakerit?
 
Pystyykö kerran keskiöstä irrotetun pressfit-keskiölaakeri asentamaan vielä takaisin pyörään, vai pitääkö tilalle asentaa aina uudet laakerit?
Onko syytä miks ehjä keskiö pitäis irrottaa muuten vaan?

Mutta vastaus on kyllä, sen saa myös ehjänä irti.

Tää tuli vähän aikaa sitten irrotettuu täysin ehjän.
2276.jpg

2276-2.jpg

Nykyään noi lähtee, koska runko on muovia.


Yleensä ne irrotetaan nopeimmalla tavalla, koska laakerit on on loppu.
 
Olin samassa tilanteessa pari kk sitten tosin normipyörä alla.

Jos juomateline on pyörässä niin Lezynet sun muut pumput saa asennettua samoilla ruuveilla niin että on pumpputeline alla ja päälle juomapulloteline. Nippusiteillä saa sitten minne vaan jos ei kiinnosta ulkonäkö.

Tosin ei tänä päivänä kannata ostaa minipumppua matkalle ja ton ostaminen oli virhe af. Osta suoraan CO2 patruunoita mukaan. Bike24:sta vaikka - ei tule montaa euroa per CO2.

Totuus kun väännät kaksisataa toistoa Lezynen minipaskalla (minipumppujen parhaimmistoa) että saat normi 110 paineet.. ei koskaan enään.

Edit: ostitkin jo. Palataan asiaan kun joudut käyttämään tuota kerran reissulla
110 paineet maastokonkeliin? :think:

Mulla on pieni pumppu mukana kipparasarvisessa, mutta rengastilavuus selkeästi pienempi kuin maasturissa, joten ei tartte pumpata niin paljoa edes tyhjästä. Käytän sitä myös kesken lenkin jos tarttee pelleillä paineilla.
Maastossa kulkee isompi pumppu repussa.

CO2 täyttimellä ei muuten saada edes 110psi:tä paksumpaan renkaaseen.
 
Mitä vikaa prässättävissä keskiöissä on? Ite hankinnlaskerin irrotus ja asennus tarpeet, koska täpärin linkusto jo vaatii nämä. Prässättävä keskiö on yhtä helppo kun kierettäväkin..
Pressfiteissä on ollut natinaongelmia ja koko systeemi keksittiin lähinnä koska se on halvempi valmistaa kuin kierteellinen. Varsinkin kuiturunkoon.

Vähän paremmaksi pressfitin saa kun vaihtaa laakereiksi viistokuulalaakerit, jotka sietää paremmin sivuttaiskuormia.
 
CO2-pumput ovat siitä vähän huonoja, etteivät ne oikein sovellu rengaspaineiden hienosäätöön lenkin aikana. Jos siis toteat kesken lenkin, että renkaassa on liian vähän ilmaa, niin se on vähän voivoi, jos ei ole tuollaista käsikäyttöistä minipumppua matkaassa mukana :D
 
Ylitäyttää ja sitten laskee sopivaks? Ja ainakin omassa CO2 täyttimessä ei tyhjene koko patruuna kerralla vaan päästää vaan kun painan sitä venttiiliin.
 
Ylitäyttää ja sitten laskee sopivaks? Ja ainakin omassa CO2 täyttimessä ei tyhjene koko patruuna kerralla vaan päästää vaan kun painan sitä venttiiliin.

Ajattelin, että patruuna pitäisi käyttää aina kerralla tyhjäksi :) Jos vajaita patruunallisia pystyy hyödyntämään, niin sitten tuo ylitäyttö + paineiden pudotus sopivaksi toimii. Riippuu sitten ihan omista tottumuksista ja polkemisinnosta, miten kalliiksi tuo pitkässä juoksussa tulisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 034
Viestejä
4 446 754
Jäsenet
73 696
Uusin jäsen
Lasse Barck

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom