Pyöräily

mek

Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
25
Hienohan tuo Sipuliteemakkaran fillari. Ihan kuittailematta. Ilmeisesti vielä kiva ajaakin, joten eikun metrejä mittariin.

Pari sivua sitten kyselin neuvoa fillarivalinnassa ja meinasin menettää järkeni. Lopulta mukaan tarttui Orbea Terra H41. Ekat metrit ajettu ja hyvin kulkee.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 789
Motonet näköjään ottanut Park Toolin toimittajaksi. Kävin etsimässä ketjun katkaisijaa niin ei löytynyt kuin 25€ laatua. Käytän kuitenkin noin kerran vuoteen niin vitutti maksaa.
 
Liittynyt
01.02.2020
Viestejä
193
Motonet näköjään ottanut Park Toolin toimittajaksi. Kävin etsimässä ketjun katkaisijaa niin ei löytynyt kuin 25€ laatua. Käytän kuitenkin noin kerran vuoteen niin vitutti maksaa.

kans varmaan mistä vaan rautakaupasta
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 789

kans varmaan mistä vaan rautakaupasta
No satuin nyt eksymään ekana motonettiin. Tiedän että muualta olisi saanut halvemmalla. Tiedän myös että nuo Park Toolin kalut on laadukkaita.
Maksoin kun en jaksanut muualle ajella, ja pyörä oli ilman ketjuja pihalla.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 335
No satuin nyt eksymään ekana motonettiin. Tiedän että muualta olisi saanut halvemmalla. Tiedän myös että nuo Park Toolin kalut on laadukkaita.
Maksoin kun en jaksanut muualle ajella, ja pyörä oli ilman ketjuja pihalla.
Niin tuota halvempaa on nimenomaan ainakin verkkosivujen mukaan saatavilla kaikista motoneteista.

Mutta eipö silti, onhan se parktoolin työkalu kyllä laadukas ja kestää tosiaan luultavasti seuraavallekin sukupolvelle.
 
Liittynyt
22.08.2017
Viestejä
628
Otin maasturista etujarrun irti sillä seurauksella, että yksi kuvan mukainen "kuppimallinen" prikka tippui terassilautojen väliin. Onkohan nämä jotain yleistä kokoa/mallia, vai täytyykö tilailla jostain pyöräliikkeestä? Esimerkkikuva netistä: Kyse keskellä olevista prikoista.

jarru.jpg

Totesin samalla, että yksi satulan mäntä ei liiku samalla lailla, kuin muut. Reagoi kyllä paineeseen, mutta ei tule ulospäin satulasta. Kuinka tätä kannattaisi alkaa selvittelemään? Kyseessä on reilu 500km ajetut Sram DB8 jarrut.
 

toni2k7

◄═════════▓═► Endurance: Low High
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
24
Aloittelin pyöräilyn tuossa toukokuun lopulla keväällä hommatulla Grizl 8 1by AL gravelilla. Vkl tuli poljeskeltua eka sadan kilsan lenkki tuolla.
Tuli limaa varten tilattua tällainen Aeroadi joka pitäisi saapua tällä viikolla. Onkohan mistään kotoisin?

 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
233
Alottelevalle pyöräilijälle suosittelisin mielummin niitä endurance-malleja. Hieman rennompi asento, kuin "kisapyörässä". Tuossa tulee herkästi selkä ja ehkä jalatkin kipeäksi, joka vie ajointoa. Lisäksi tulee turhan paljon nöiden takia nojattua tankoon, jolloin kädet väsyy (ja voi kehittyä jopa rannekanavaoireyhtymä). Toki tottumiskysymys, ei mikään ehdoton totuus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
38
Työsuhdepyörän hankkiminen alkanut kiinnostamaan, mutta johtuuko ajankohdasta vai palveluntarjoajasta (vapaus), kun ei ole vielä kauppoja syntynyt. Asun maaseudulla pitkähköjen etäisyyksien päässä kaikesta ja gravelpyörä tuntuisi istuvan tähän käyttötarpeeseen paremmin kuin hyvin. Hintahaarukkana 2000-3000e ja erityisesti teräsrunko houkuttelee. Kona Rove ST DL ja LTD malleja katsellut, mutta omaa koko (M/54cm) ei tahdo löytyä varastosta sellaisesta kaupasta, joka ei olisi lopettanut yhteistyötä vapauden kanssa. Mistähän tuollaisen löytäisi tai mitä muita vaihtoehtoja kannattaisi harkita?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
986
Työsuhdepyörän hankkiminen alkanut kiinnostamaan, mutta johtuuko ajankohdasta vai palveluntarjoajasta (vapaus), kun ei ole vielä kauppoja syntynyt. Asun maaseudulla pitkähköjen etäisyyksien päässä kaikesta ja gravelpyörä tuntuisi istuvan tähän käyttötarpeeseen paremmin kuin hyvin. Hintahaarukkana 2000-3000e ja erityisesti teräsrunko houkuttelee. Kona Rove ST DL ja LTD malleja katsellut, mutta omaa koko (M/54cm) ei tahdo löytyä varastosta sellaisesta kaupasta, joka ei olisi lopettanut yhteistyötä vapauden kanssa. Mistähän tuollaisen löytäisi tai mitä muita vaihtoehtoja kannattaisi harkita?
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
127
Aloittelin pyöräilyn tuossa toukokuun lopulla keväällä hommatulla Grizl 8 1by AL gravelilla. Vkl tuli poljeskeltua eka sadan kilsan lenkki tuolla.
Tuli limaa varten tilattua tällainen Aeroadi joka pitäisi saapua tällä viikolla. Onkohan mistään kotoisin?

Kyl se ajaa hyvin asiansa. Suosittelen ammattilaisen tarjoamaa bikefittiä niin saat ajoasennon sopivaksi. Toisaalta jos tiedät jo itse mitä ja miten säätää niin sekin on hyvä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 311
GT Sensor läpinät vol. x.

Saattoi löytyä yksi syy ketjujen pomppimiseen. Huomasin tänään sattumalta fillaria säätäessä, että ketju on laitettu väärin päin, tai siis väärään suuntaan. Lukemani mukaan Sramin Eagle ketjut ei sinänsä ole ”directional”, mutta se pikalukko joka ainakin mun ketjusta löytyy taas on. Pikalukossa on ihan nuoli osoittamassa suuntaa ja mulla se osoittaa taaksepäin...

Eipähän tämäkään heti mieleen tullut ja XXL:n kasaama pyörä pääsi taas yllättämään :rolleyes:
Taidan kuitenkin nyt ajaa sen kanssa näin ja sanon sitten ensihuollossa että pyöräyttävät ympäri ja laittavat takuuna uuden pikalukon siihen kun valmistajan ohjeen mukaan ne on kertakäyttöisiä.

Eipähän ollut ihan helppoa löytää uutta jousta takaiskariin ainakaan ilman pidempää odotusta. Rtechiltä olis saanut tilaamalla noin kuukauden toimitusajalla, mutta sattumalta löysin Bikeinnistä ”Fox kevät” (ihanat koneelliset käännökset) nimisen tuotteen joka sopi mun iskarille, sieltä pitäis tulla tällä viikolla paketti kotiin ja uusi 600 lbs jousi alkuperäisen 450 lbs tilalle. Onneks opiskelin vähän lisää tätä jousitiedettä enkä kovin kauaa ajellut liikaa kiristetyllä jousella, olis voinu paskoa koko iskarin sillä tavalla niin tuli vähän pakkorako laittaa jousi uusiksi. Foxin ohjeiden mukaan iskarin jousta ei saa kiristää kuin maks. pari kierrosta siitä kun jousi alkaa kiristymään ja mä olin kirrannut sitä aika paljon enemmän että sain sagia paremmin kohdilleen, kun Marzocchin ohjeissa taas tällaisesta varoitettu mitään.

Vähän arvoin otanko 550 vai 600 lbs jousen, mutta päätöksen ratkaisi sitten se että 600 lbs jousta oli tuolla varastossa ja 550 ei. Hintaa jouselle tuli noin 53 euroa toimituskuluineen, mutta ei ole mikään ajatuksen nopea toimittaja tuo bikeinnikään kun viikko sitten viikonloppuna tilasin ja tälle torstaille lupaa seuranta paketin perille.

Enduran polvi- ja kyynärpääsuojatkin kerkesi perille lomareissun aikana. Tilasin sokkona valmistajan kokotaulukon mukaan ja L/XL kokoiset suojat vaikuttais sopivilta kuten taulukon mukaan pitäiskin. Ovat mallia ”ohut ja kevyt” mutta varmaan suojaavat riittävästi mun tarpeeseen.

Tänään vois lähteä vähän lähireitille testaamaan uusia kamppeita käytännössä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
226
Pari testi lenkkiä vasta omalla Sensorilla kerennyt ajamaan, ruuvien kiristelyä lähinnä säädöt. Laitatko linkkiä jousen laskenta sivulle niin katson miten pielessä on omilla mitoilla?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
500
GT Sensor läpinät vol. x.

Saattoi löytyä yksi syy ketjujen pomppimiseen. Huomasin tänään sattumalta fillaria säätäessä, että ketju on laitettu väärin päin, tai siis väärään suuntaan. Lukemani mukaan Sramin Eagle ketjut ei sinänsä ole ”directional”, mutta se pikalukko joka ainakin mun ketjusta löytyy taas on. Pikalukossa on ihan nuoli osoittamassa suuntaa ja mulla se osoittaa taaksepäin...

Eipähän tämäkään heti mieleen tullut ja XXL:n kasaama pyörä pääsi taas yllättämään :rolleyes:
Taidan kuitenkin nyt ajaa sen kanssa näin ja sanon sitten ensihuollossa että pyöräyttävät ympäri ja laittavat takuuna uuden pikalukon siihen kun valmistajan ohjeen mukaan ne on kertakäyttöisiä.

Eipähän ollut ihan helppoa löytää uutta jousta takaiskariin ainakaan ilman pidempää odotusta. Rtechiltä olis saanut tilaamalla noin kuukauden toimitusajalla, mutta sattumalta löysin Bikeinnistä ”Fox kevät” (ihanat koneelliset käännökset) nimisen tuotteen joka sopi mun iskarille, sieltä pitäis tulla tällä viikolla paketti kotiin ja uusi 600 lbs jousi alkuperäisen 450 lbs tilalle. Onneks opiskelin vähän lisää tätä jousitiedettä enkä kovin kauaa ajellut liikaa kiristetyllä jousella, olis voinu paskoa koko iskarin sillä tavalla niin tuli vähän pakkorako laittaa jousi uusiksi. Foxin ohjeiden mukaan iskarin jousta ei saa kiristää kuin maks. pari kierrosta siitä kun jousi alkaa kiristymään ja mä olin kirrannut sitä aika paljon enemmän että sain sagia paremmin kohdilleen, kun Marzocchin ohjeissa taas tällaisesta varoitettu mitään.

Vähän arvoin otanko 550 vai 600 lbs jousen, mutta päätöksen ratkaisi sitten se että 600 lbs jousta oli tuolla varastossa ja 550 ei. Hintaa jouselle tuli noin 53 euroa toimituskuluineen, mutta ei ole mikään ajatuksen nopea toimittaja tuo bikeinnikään kun viikko sitten viikonloppuna tilasin ja tälle torstaille lupaa seuranta paketin perille.

Enduran polvi- ja kyynärpääsuojatkin kerkesi perille lomareissun aikana. Tilasin sokkona valmistajan kokotaulukon mukaan ja L/XL kokoiset suojat vaikuttais sopivilta kuten taulukon mukaan pitäiskin. Ovat mallia ”ohut ja kevyt” mutta varmaan suojaavat riittävästi mun tarpeeseen.

Tänään vois lähteä vähän lähireitille testaamaan uusia kamppeita käytännössä.
Katoithan lukkoa kun se on ylemmässä ketjulinjassa? Eli menossa eteenpäin.
...ettet vahingossa kun lukko on alalinjassa kun siellähän se sitten osoittaa taaksepäin.

Aika amatööri moka jos ovat lukon väärin laittaneet.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 311
Pari testi lenkkiä vasta omalla Sensorilla kerennyt ajamaan, ruuvien kiristelyä lähinnä säädöt. Laitatko linkkiä jousen laskenta sivulle niin katson miten pielessä on omilla mitoilla?
Kävin läpi useampiakin joita netistä löysin, mm. Marzocchin omaa kanadan sivuilta joka toimi toisin kuin .com-sivuilla. Se käyttää jenkkimittoja mutta muuttelin googlen avulla millit ja kilot paunoiksi ja tuumiksi.

Pientä vaihtelua oli tuloksissa mutta pääosin suosittelivat tuohon 550-600 tienoille mulle jousivoimaksi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 311
Katoithan lukkoa kun se on ylemmässä ketjulinjassa? Eli menossa eteenpäin.
...ettet vahingossa kun lukko on alalinjassa kun siellähän se sitten osoittaa taaksepäin.

Aika amatööri moka jos ovat lukon väärin laittaneet.
Joo, en menny siinä vipuun itse, osoitti taaksepäin ylhäällä :lol:

Nuolihan kuvaa ketjun kulkusuuntaa eteenpäin polkiessa niin sinänsä aika selkeä se on katsoa kummasta vaan, kunhan tietää miten ketju liikkuu siellä rattaissa. Jossain sramin videolla myös sanottiin että painatukset ulospäin, mulla ne oli sisäänpäin niin siksi en ollut aiemmin edes tajunnut kun en ollut niin tarkasti katsonut sisäpuolelta...

Olin kyllä kieltämättä yllättynyt enkä tiedä kuinka palasina nuo tulee myyjille, että onko virhe tapahtunut jo ns. "tehtaalla" eikä xxl:ssä.
 

toni2k7

◄═════════▓═► Endurance: Low High
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
24
Alottelevalle pyöräilijälle suosittelisin mielummin niitä endurance-malleja. Hieman rennompi asento, kuin "kisapyörässä". Tuossa tulee herkästi selkä ja ehkä jalatkin kipeäksi, joka vie ajointoa. Lisäksi tulee turhan paljon nöiden takia nojattua tankoon, jolloin kädet väsyy (ja voi kehittyä jopa rannekanavaoireyhtymä). Toki tottumiskysymys, ei mikään ehdoton totuus.
Mulle ammattimiehet kertoi että endurancet on ns. pappamalleja niin päädyin tuohon :cool: Tarkoitus ehkä joskus tulevaisuudessa koittaa triatlonia niin tuo ajaa varmaan asiansa siinäkin.

Kyl se ajaa hyvin asiansa. Suosittelen ammattilaisen tarjoamaa bikefittiä niin saat ajoasennon sopivaksi. Toisaalta jos tiedät jo itse mitä ja miten säätää niin sekin on hyvä.
Mitähän tuolla grizlillä kohta joku 800km täynnä niin alkaa olemaan säädöt siten ettei kädet enää puudu jne, mutta varmaan vielä pientä hiomista nyt kun hommailee pyöräilykengät klosseilla. Tähän asti menty juoksulenkkareilla :btooth:
 
Liittynyt
22.08.2017
Viestejä
628
Joo, en menny siinä vipuun itse, osoitti taaksepäin ylhäällä :lol:

Nuolihan kuvaa ketjun kulkusuuntaa eteenpäin polkiessa niin sinänsä aika selkeä se on katsoa kummasta vaan, kunhan tietää miten ketju liikkuu siellä rattaissa. Jossain sramin videolla myös sanottiin että painatukset ulospäin, mulla ne oli sisäänpäin niin siksi en ollut aiemmin edes tajunnut kun en ollut niin tarkasti katsonut sisäpuolelta...

Olin kyllä kieltämättä yllättynyt enkä tiedä kuinka palasina nuo tulee myyjille, että onko virhe tapahtunut jo ns. "tehtaalla" eikä xxl:ssä.
Kurkkaappas nuolen kulkusuunta sieltä ketjun "printti puolelta". ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
127
Mulle ammattimiehet kertoi että endurancet on ns. pappamalleja niin päädyin tuohon :cool: Tarkoitus ehkä joskus tulevaisuudessa koittaa triatlonia niin tuo ajaa varmaan asiansa siinäkin.
Totta. Ja hiilikuituinen aerorunko toimii triathlonissa hyvin etenkin kun vaihtaa asianmukaiset vanteet kylkeen.

Mitähän tuolla grizlillä kohta joku 800km täynnä niin alkaa olemaan säädöt siten ettei kädet enää puudu jne, mutta varmaan vielä pientä hiomista nyt kun hommailee pyöräilykengät klosseilla. Tähän asti menty juoksulenkkareilla :btooth:
Käsien puutuminen ja muut vastaavat kertovat juurikin siitä ettei ajoasento ole ollut täysin toimiva. Toinen seikka on se ettei keho ole vielä ylipäätään tottunut olemaan tuollaisessa asennossa, oli asento minkälainen tahansa. Kannattaa pitää mielessä, että ajoasento kuten kuskikin elää jatkuvasti.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 311
Kurkkaappas nuolen kulkusuunta sieltä ketjun "printti puolelta". ;)
No öh, tässä on printit ketjun molemmilla puolilla ja pikalukon nuolet osottaa eri suuntiin eri puolilla. Mikäs järki tossa on :lol:

Onko siis ymmärrettävä ettei tuolla nuolella ole mitään virkaa tuossa?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 140
No öh, tässä on printit ketjun molemmilla puolilla ja pikalukon nuolet osottaa eri suuntiin eri puolilla. Mikäs järki tossa on :lol:

Onko siis ymmärrettävä ettei tuolla nuolella ole mitään virkaa tuossa?
Ettei sitä laiteta väärin päin. Ite ainakin tottunu että srammin ketjuissa jos laittaa väärin päin, niin sä et saa toimii sitä kunnolla, koska ne luko on flat toppeja.
 
Liittynyt
20.02.2022
Viestejä
143
No öh, tässä on printit ketjun molemmilla puolilla ja pikalukon nuolet osottaa eri suuntiin eri puolilla. Mikäs järki tossa on :lol:

Onko siis ymmärrettävä ettei tuolla nuolella ole mitään virkaa tuossa?
Se järki kun käännät pikaliitintä 180 astetta se nuoli osoittaakin oikeaan suuntaan. Tietysti idioottivarmaidea olisi, että molemmat nuolet osoittaisivat oikeaan suuntaan.

@Derion laittoikin hyvän kuvan, ja jos ymmärtää vaihteiston toiminnasta edes jotain niin tajuaa miksi väärin asennettu pikaliitin aiheuttaa ongelmia.
 
Liittynyt
22.08.2017
Viestejä
628
Se järki kun käännät pikaliitintä 180 astetta se nuoli osoittaakin oikeaan suuntaan. Tietysti idioottivarmaidea olisi, että molemmat nuolet osoittaisivat oikeaan suuntaan.

@Derion laittoikin hyvän kuvan, ja jos ymmärtää vaihteiston toiminnasta edes jotain niin tajuaa miksi väärin asennettu pikaliitin aiheuttaa ongelmia.
Ainakin osassa shimanon ketjuja pikalukon puolikkaat ovat identtiset keskenään, tarkoittaen sitä että ketjun toisella puolella on nuoli aina väärään suuntaan. Tuollaisessa Flat top linkissä on asennussuunnalla varmasti merkitystä, tiedä sitten onko tälläisissä symmetrisissä...

 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
213
Totesin samalla, että yksi satulan mäntä ei liiku samalla lailla, kuin muut. Reagoi kyllä paineeseen, mutta ei tule ulospäin satulasta. Kuinka tätä kannattaisi alkaa selvittelemään? Kyseessä on reilu 500km ajetut Sram DB8 jarrut.
Näillä keinoilla olen itse poistanut jumeja. YouTubesta varmaan löytyy lisää vinkkejä. Jarrupalat pois, puhdistat mäntien näkyvät osat. (Optio: Jos liikkuva puoli ei ole kovin ulkona niin paina kerran, kaksi kahvaa, jotta se tulee enemmän ulos ja puhdista taas. Liikaa ei saa tulla ulos, ettei mäntä putoa, joten varovaisuutta.) Sitten painat sen liikkuvan puolen männän jollain kovalla muovilla sisään tasaisesti. Tämän jälkeen painat kovalla muovilla voimalla liikkuvaa mäntää sisään samalla kun apuri painaa jarrukahvaa. Muutaman painalluksen jälkeen pitäisi jumittuneen puolen vapautua.

Kerran tuossa juminpoistossa korkkasi jarrukahvan huonosti asennettu tiiviste. Muuten ei ole ollut ongelmia. Kannattaa varoa, ettei paina mäntää liian pistemäisesti tai liialla voimalla, jotta se ei hajoa.

Puhdistukseen/voiteluun taitaa jotkut käyttää jarrunestettä, mutta itse olen käyttänyt rasvanpoistajaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 140
Ainakin osassa shimanon ketjuja pikalukon puolikkaat ovat identtiset keskenään, tarkoittaen sitä että ketjun toisella puolella on nuoli aina väärään suuntaan. Tuollaisessa Flat top linkissä on asennussuunnalla varmasti merkitystä, tiedä sitten onko tälläisissä symmetrisissä...

On sillä merkitys. Toi on eri päistä eri kokonen.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 992
Viestejä
4 316 407
Jäsenet
71 953
Uusin jäsen
Noob17

Hinta.fi

Ylös Bottom