Pyöräily

Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
318
Toi vaikuttaakin kiinnostavalta. Ja speksit ilmeisesti hintaisekseen viikonloppufillaristille ok? Onko nuo 29" pyörät 175cm pitkälle liian isot?

Ei näytä olevan vielä missään eli onko tätä vielä tullut myyntiin mihinkään vai jo loppuunmyyty?
Ainaki skioutissa on loppuun myyty, joka paikkaan esim. Bikeshoppiin ei vissiin oo vielä tullu? Näky marraskuussa sinne olevantulossa. Tuossa on hinta/laatu suhde hyvinki kohillaan ja varmasti piisaa sunnuntai polokialle. Ja 29" ei ole liina iso, ei ihan niin ketterä mitä 27.5" mutta parempi juurien yms. yli rullaus puhuu isomman renkaan puolesta.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
737
Kiitos. Yritän löytää tuon Kona Mahunan jostain. Asun pk-seudulta, jos jostain sieltä joku tuota bongaa, niin otan vinkkiä vastaan. Toki olen valmis netistäkin tilaamaan. Konan nettisivujen mittojen mukaan M-kokoinen runko olisi 175cm persjalkaiselle sopiva.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
13
Vaimokkeelle uusi pyörä haussa, kun vanha hajoaa palasiksi eikä tuota 100e torista ostettua pyörää viitsi huollattaa. Pääasiallinen käyttö olisi työmatkoihin (2km) ja muihin kaupungin sisällä tapahtuviin siirtymisiin. Olen tätä lankaa selannut tonne sivun 50 paikkeille, mutta mitään selkeetä vaihtoehtoa en ole huomannut, joka olisi ylitse muiden. Budjetin yläraja voisi olla 700 paikkeilla, mutta ollaan tässä punnittu että onko 300 --> 500 --> 700 budjetin hypyissä selkeitä eroja, josta kasuaalikäytössä kannattaisi maksaa? Lisäksi esimerkiksi tuossa 700e hintaluokassa huolettaa se, että kun töihin mennessä pyörä jätetään kaupunkiin parkkiin, joten erottuuko tuon hintaluokan pyörä edukseen --> mahdollisuus pyörävarkauteen lisääntyisi? Lukko on reilu 50e Kryptoniten U-lukko, joten pitäisi olla ihan käypää kamaa.

Kona Dew sekä Radonin pyörät tullut useamman kerran esille, sekä se, että XXL:n pyörät on silkkaa paskea hintoihin nähden. Kiitos jo etukäteen auttaneille!
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 217

Tuoho hintaa varmaa parasta bang for buckia saa fillatorin käytetyistä. Toki tuollasiin ajoihin riittää kyllä melkee pyörä kun pyörä, ja osasarja ku osasarja. Mutta tylsästi sanosin että sieltä cube/focus linjalta varmaa vois hakea jos uutta pyörää etsii.

En nyt niitä xxl pyöriä suoraa haukkuisi, rungothan noissa massapyörissä varmaa samoista muoteista tehty, arvottaa mielummi sitä osasarjaa.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Vaimokkeelle uusi pyörä haussa, kun vanha hajoaa palasiksi eikä tuota 100e torista ostettua pyörää viitsi huollattaa. Pääasiallinen käyttö olisi työmatkoihin (2km) ja muihin kaupungin sisällä tapahtuviin siirtymisiin. Olen tätä lankaa selannut tonne sivun 50 paikkeille, mutta mitään selkeetä vaihtoehtoa en ole huomannut, joka olisi ylitse muiden. Budjetin yläraja voisi olla 700 paikkeilla, mutta ollaan tässä punnittu että onko 300 --> 500 --> 700 budjetin hypyissä selkeitä eroja, josta kasuaalikäytössä kannattaisi maksaa? Lisäksi esimerkiksi tuossa 700e hintaluokassa huolettaa se, että kun töihin mennessä pyörä jätetään kaupunkiin parkkiin, joten erottuuko tuon hintaluokan pyörä edukseen --> mahdollisuus pyörävarkauteen lisääntyisi? Lukko on reilu 50e Kryptoniten U-lukko, joten pitäisi olla ihan käypää kamaa.

Kona Dew sekä Radonin pyörät tullut useamman kerran esille, sekä se, että XXL:n pyörät on silkkaa paskea hintoihin nähden. Kiitos jo etukäteen auttaneille!
Samaan käyttöön täällä tuli valittua fillarimielisten silmissä niinkin "tylsä" kuin Nishiki 401. Hybrid 401 -naisten hybridipyörä, mattapunainen/pinkki-valkoinen (2020) – Nishiki

Irtosi paikallisesta pyöräliikkeestä tasan 700e:llä tarjouksesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
346
Noi naisten rungot on mun mielestä vähän kyseenalaisia ellei nyt sitten mekko päällä ruukaa ajella säännöllisesti. "Miesten" mallin salmiakkirunko (diamond frame) on kuitenkin paljon jäykempi ja jälleenmyyntiarvokin on parempi.

Kuten edellä mainittu, rungot ovat aika samasta muotista ja tuohon hintaluokkaan saa jo hydrauliset levarit, jotka on mukavan huoltovapaat. Cuben joustokeulaa en kyllä huolisi, mielummin täysjäykkä ja paksut renkaat niin hakee sen mukavuuden sieltä kumista. Noi joustokeulat kun jättää huoltamatta niin ne äkkiä joustaakin yhtä vähän kuin se täys jäykkä ja painaa tuplat. Deoren osat ei ole enää ihan halvimmasta pellistä prässättyjä, niillä kyllä pärjää.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Noi naisten rungot on mun mielestä vähän kyseenalaisia ellei nyt sitten mekko päällä ruukaa ajella säännöllisesti. "Miesten" mallin salmiakkirunko (diamond frame) on kuitenkin paljon jäykempi ja jälleenmyyntiarvokin on parempi.
No jos nainen haluaa sen naisten rungon niin ei siinä paljon muuta mahdollisuutta ole. Oon tolla nishikillä polkenut muutaman kerran kauppaan ja takaisin enkä huomannut käyttäytymisessä mitään eroa verrattuna omaan "miesten" rungolla varustettuun hybridiin.

En nyt muutenkaan antaisi jälleenmyyntiarvon vaikuttaa ostopäätökseen kun kyseessä on pitkälti alle tonnin "markettipyörä". Käyttöä vartenhan nuo on ihan sataprosenttisesti ostettu. Ei niistä myydessä saa muutamaa sataa enempää saa kuitenkaan, vaikka olisi ihan priimakunnossa. Mitä epäseksikkäämpi merkki, niin sitä heikommin siitä kiinnostuu varkaatkaan.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 053
Nojoo menihän se yläosakin keulan laakereista helpolla kohdilleen, tuo millin rako alhaalla ja ylhäällä lienee oikea.

Leveämpi spaceri pois tuosta välistä jahka jaksaa sahailla putkea sopivaksi. Noita Cane Creekin laakereita kun hypisteli ennen asennusta niin huomas ettei ne ihan valtoimenaan pyöri, sellanen vähäsen jäykähkö pyörintä. Sulava tietty muttei sellainen että vois tökätä haarukan pyörimään väkkäränä.

Tuon Ninerin keulan ohjeissa oli että jättää 5mm stemmin (tai spacerin jos päällimmäisenä) reunaa syvemmälle katkaisukohdan. Eli niin että Head nut painuu sinne sisään kansineen. Kuullostaako järkevältä vai riittäiskö vähempikin?
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
737
Ainaki skioutissa on loppuun myyty, joka paikkaan esim. Bikeshoppiin ei vissiin oo vielä tullu? Näky marraskuussa sinne olevantulossa. Tuossa on hinta/laatu suhde hyvinki kohillaan ja varmasti piisaa sunnuntai polokialle. Ja 29" ei ole liina iso, ei ihan niin ketterä mitä 27.5" mutta parempi juurien yms. yli rullaus puhuu isomman renkaan puolesta.
Tuolla on lista konan jälleenmyyjistä jos innostuu kyselemään.
Kyllä on kiven alla tämä pyörä. Soittelin Suomen Kona-liikkeet läpi, niin eivät osanneet sanoa milloin tämän syksyn erä tulee, mutta se on joka tapauksessa jo ennakkomyyty loppuun. Seuraavat erät keväällä. Mistä tätä pyörää oikein saa? Kerrankin ostohousut jalassa. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
13
Ei kuulemma ole väliä onko pyörässä miesten vai naisten runko. Lisäksi huollon helppoudella tulisi myös pisteitä pyörälle, eli olisiko nuo hydrauliset levyjarrut homman nimi tässä tapauksessa ja onko muita osia joita huollon helppouden kannalta kannattaa pitää silmällä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 309
Vanha Radon zr team 5.0 jolla on kesät ja talvet tullut ajettua vuodesta 2013 alkaa olemaan siinä pisteessä, että vaihtokelpoisia osia on enemmän kuin niitä joita ei tarvitsisi vaihtaa joten mietin, että ostaisin kokonaan uuden varsinkin kun maastopyörä ei ajo asentoa lukuunottamatta aja parhaiten asiaansa enää kun en maastossa ajele. Ostin kesällä Canyon Sport 5.0 jolla ajaminen on äärimmäisen kevyttä, mutta se jää varmaan matkapyöräksi. Siinä ei ajo asento ole ihan niin leppoinen kuin tykkäisin, mutta muuten on kyllä kiva pyörä joskin sellaisen kuvan pyörän ohjekirjasta sai ettei ihan niin rajua ajoa kestä kuin mitä yleensä ajelen.

Mikähän pyörä täyttäisi seuraavat kriteerit:
- Ajo asento Radonia vastaava
- Lokarit, tarakka ja jalka sekä ketjujen suojus pitäisi löytyä. Noiden puuttumiset on radonissa aina eniten häirinneet. Tarkoitus olisi myöskin jatkossa samalla pyörällä ostoksia kuljetella kun tällä hetkellä minulla on erillinen pyörä sitä varten.
- Etujousitus olisi kiva, muttei pakollinen.
- Pyörä saisi olla mahdollisimman musta

Tähän pyörään aion ostaa myös toisen vannesetin koska ajan kesät sekä talvet niin voi kätevämmin vaihdella renkaita. Liian monta talvea on nyt ollut niin leutoja, että nastakelejä on ollut melko harvoin. Ostan pyörän tyyliin 10v ajan jaksolle ja varmaan vuosittain vien huolloon niin saisi olla laadukas. Budjetti 500-1000€. Olen 183cm pitkä ja painan 82kg. Radon Comfortit näyttäisi hyvältä, mutta kokoja ei taida oikein olla sopivia? Jalan pituus jos oikein mittasin Canyonia ostaessa on 85cm.

Edit: Onko muuten jotain ylitse muiden olevaa lattiapumppua. Piston 4 oli hehkutettu ja sellaisen tilaisin jos jostain saisi. Haluaisin, että pumpussa olisi tuollainen kärki mikä sama käy kaikkiin venttiileihin automaattisesti ja barit on selkeästi nähtävillä.
Edellisellä sivulla kyselin White merkkisestä pyörästä, mutta se myyjä hävisi kuin pieru saharaan tarjouksensa jälkeen. Nyt kuitenkin olisi Nishiki 401 joka on uudenveroisessa kunnossa 350€:llä (Tämä malli: HYBRID 401 - miesten hybridipyörä - Nishiki) Tarjottu ja nämä kaupat olisi ainakin varmat. Tuosta pyörästä vaan löytyy kohtuu huonosti kuvia yms. enkä ihan hirveästi näistä ymmärrä niin jos haluaisin tähän pyörään ostaa toisen vannesetin mitä kaikkea se vaatisi? Tarkoitus olisi siis, että olisi kesärenkaat ja talvirenkaat nopeasti vaihdettavissa valmiina kun talvet on mitä on. Pystynkö esim. hyödyntämään noita Radonin vanteita ja renkaita? Olen jotenkin ihan hukassa näiden kokojen kanssa kun tuntuu, että kaikki ilmoitetaan eri tavalla. Tyyliin maastopyöräni on 20" kooltaan, Canyon on L koko ja tämä minulle tarjottu on 51cm. Miksei voi olla yhtä helppoa taulukkoa. Sitten siihen päälle nuo 27.5" tai 29" jne. niin olen ihan hukassa :D

Entä mikä idea näissä koko luokissa on: "51 cm (170-183 cm), 56cm (178-190 cm), 61 cm (>185 cm)". Minulle tarjottu pyörä on 51cm ja itse olen 183cm pitkä joten onko tuolla 51 vs 56 hirveästi merkitystä?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Edellisellä sivulla kyselin White merkkisestä pyörästä, mutta se myyjä hävisi kuin pieru saharaan tarjouksensa jälkeen. Nyt kuitenkin olisi Nishiki 401 joka on uudenveroisessa kunnossa 350€:llä (Tämä malli: HYBRID 401 - miesten hybridipyörä - Nishiki) Tarjottu ja nämä kaupat olisi ainakin varmat. Tuosta pyörästä vaan löytyy kohtuu huonosti kuvia yms. enkä ihan hirveästi näistä ymmärrä niin jos haluaisin tähän pyörään ostaa toisen vannesetin mitä kaikkea se vaatisi? Tarkoitus olisi siis, että olisi kesärenkaat ja talvirenkaat nopeasti vaihdettavissa valmiina kun talvet on mitä on. Pystynkö esim. hyödyntämään noita Radonin vanteita ja renkaita? Olen jotenkin ihan hukassa näiden kokojen kanssa kun tuntuu, että kaikki ilmoitetaan eri tavalla. Tyyliin maastopyöräni on 20" kooltaan, Canyon on L koko ja tämä minulle tarjottu on 51cm. Miksei voi olla yhtä helppoa taulukkoa. Sitten siihen päälle nuo 27.5" tai 29" jne. niin olen ihan hukassa :D

Entä mikä idea näissä koko luokissa on: "51 cm (170-183 cm), 56cm (178-190 cm), 61 cm (>185 cm)". Minulle tarjottu pyörä on 51cm ja itse olen 183cm pitkä joten onko tuolla 51 vs 56 hirveästi merkitystä?

Kuvista päätelleen ainakin takana on pikalinkku, luultavasti 135x9 QR takanapa kyseeessä. Edessäkin olettaisin tässä hintaluokassa, että 100x9 QR siellä majailee, mutta vaikea sanoa varmasti ilman parempia kuvia.

Ota huomioon, että tohon nopeaan talvirenkaan vaihtoon tarvitset vielä takakiekkoon takapakan+jarrulevyn ja etukiekkoon jarrulevyn. Tai jos toisesta pyörästä siirrät kiekot, niin pitää olla yhteensopivat jarrulevyt ja takapakka ja akselien standardi.

Kiekkojen ostalta on periaatteessa kahta kokoa: 27,5" ja 28"/29". 27,5 löytyy lähinnä maastpyöristä ja joistan cyclocross/gravel pyöristä. 28" ja 29" on käytännössä sama asia. 28" on normaali oletus koko maantiepyörissä, kaupunkipyörissä ja hybrideissä. 29" nimitys tulee siitä, että maastopyörissä isommat kumit kasvattavat pyörän kokoa aika tavalla ja alettu kutsumaan 29", osaksi myös sen takia että maantie/maasto kiekot ei menisi sekaisin niin herkästi.

Valmistajien mallien runkokoot eivät ole täysin vertailukelpoisia keskenään pelkän tuumakoon tai S/M/L kokoluokan perustella. Tarkemman geometriamittojen perusteella voi päätellä, miten pyörä itselleen sopii, jos sitä ei pääse kokeilemaan.
 
Viimeksi muokattu:

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
En tiedä mitkä renkaat sulla on radonissa, mutta veikkaisin että ne on hybridin haarukoihin liian leveät tai korkeat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 309
@Carlos

Mulla on vanhassa takapakka ihan puhki ja olisi pakko vaihtaa joka tapauksessa. Säästäisi vaan jonkin verran jos toi onnistuisi, että käyttäisi niitä vaikka talvi vanteina. Yllättävän paljon maksaa vanteet tollein erikseen ostettuna, mutta helpottaisi kyllä elämää. Alla on screenshotti ton Radonin osista mitkä alunperin ollut. Muttei taida onnistua kun tässä tosiaan on noi 27.5".
 

Liitteet

StB

Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
22
Tuon Ninerin keulan ohjeissa oli että jättää 5mm stemmin (tai spacerin jos päällimmäisenä) reunaa syvemmälle katkaisukohdan. Eli niin että Head nut painuu sinne sisään kansineen. Kuullostaako järkevältä vai riittäiskö vähempikin?
Kuitukeulaan jätetään yleensä kaulaputkea pari-kolme milliä näkyviin stemmin yläpuolelle, jolloin stemmi kiristyy kokonaan kaulaputken ympärille ja riski kaulaputken hajoamiseen on pienempi. Tuo vaatii toki sitten pienen spacerin stemmin yläpuolelle, joka voi jonkun silmään näyttää rumalta.

Mutta kuten sanoit, tuo top cap pitää painua sinne sisälle.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 053
Kuitukeulaan jätetään yleensä kaulaputkea pari-kolme milliä näkyviin stemmin yläpuolelle, jolloin stemmi kiristyy kokonaan kaulaputken ympärille ja riski kaulaputken hajoamiseen on pienempi. Tuo vaatii toki sitten pienen spacerin stemmin yläpuolelle, joka voi jonkun silmään näyttää rumalta.

Mutta kuten sanoit, tuo top cap pitää painua sinne sisälle.
Juu näin meinasin, jopa 10mm spaceri stemmin päälle niin on pelivaraa. Ja kaulan katkaisu vaikkakin sen 5mm jota keulan valmistaja suositteli. Kuullostaa vaan siltä että top cap jää kuoppaan mutta saahan siihen vaikka 2,5mm spacerin vielä sekaan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
@Carlos

Mulla on vanhassa takapakka ihan puhki ja olisi pakko vaihtaa joka tapauksessa. Säästäisi vaan jonkin verran jos toi onnistuisi, että käyttäisi niitä vaikka talvi vanteina. Yllättävän paljon maksaa vanteet tollein erikseen ostettuna, mutta helpottaisi kyllä elämää. Alla on screenshotti ton Radonin osista mitkä alunperin ollut. Muttei taida onnistua kun tässä tosiaan on noi 27.5".
Halvimmillaan kiekot saa alle kahensadan jos sopiva tarjous tulee vastaan. Esim nämä. Vaikka on sanottu, että 29", niin tarkemmat mitat vanteesta sanoo 622x19C, eli sama koko kuin tuossa nishikissä, vain millin leveemmät vanteet. Toki myös nuo radonin pienemmän kiekot mahtuu tohon nishikiin.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
737
Kyllä on kiven alla tämä pyörä. Soittelin Suomen Kona-liikkeet läpi, niin eivät osanneet sanoa milloin tämän syksyn erä tulee, mutta se on joka tapauksessa jo ennakkomyyty loppuun. Seuraavat erät keväällä. Mistä tätä pyörää oikein saa? Kerrankin ostohousut jalassa. :D
Vastaanpa itselleni, että Hollolan Skioutista löytyi yksi juuri itselleni sopiva M-kokoinen Kona Mahuna 2021. Soitin sinne maanantaina ja ko. pyörä oli pitkään ollut varattuna jollekin ennakkotilaajalle. Sovittiin että yrittävät vielä pari päivää tavoittaa kyseistä ostajaa, mutta kun mitään ei kuulunut, niin kävin tänään hakemassa tuon pyörän itselleni ja voi pojat kun oli mukava ajaa pieni testirundi mustikkapoluilla.

Pari pientä kyssäriä:
- Millaisilla paineilla tuollaiset 29" gummit kannattaa laittaa, itse pidän kovemman puoleisista ja nyt oli molemmissa jotain 2-2.2 barin väliltä, tuntuu että saisi olla vähän enemmänkin.
- Takajarrukahvan liikerata oli hieman isompi mitä edessä, saako tuota hydraulijarrua helposti säädettyä/herkistettyä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
346
Pari pientä kyssäriä:
- Millaisilla paineilla tuollaiset 29" gummit kannattaa laittaa, itse pidän kovemman puoleisista ja nyt oli molemmissa jotain 2-2.2 barin väliltä, tuntuu että saisi olla vähän enemmänkin.
- Takajarrukahvan liikerata oli hieman isompi mitä edessä, saako tuota hydraulijarrua helposti säädettyä/herkistettyä?
- Riippuu aika monesta asiasta*, mutta 1.6-1.8 on sellanen hyvä lähtöhaarukka. Sit jos rengas sutii ja luistaa alta niin vähemmän tai jos tuntuu tahmaselta, taittuu alle eikä rullaa mihinkään niin enemmän. Kokeile eri paineita ja löydä se sopiva. Litkujen kanssa voi ajella melkein baarin paineillakin jos vain renkaasta leveyttä löytyy.

- Bite pointtia voi säätää tietyissä jarruissa, ominaisuus löytyy yleensä vain high end malleista. Muissa tapauksissa ainoaksi tavaksi jää ilmaus.

*) Renkaan leveys, kyljen notkeus, vanteen leveys, sisuri vai litkut, ajoalusta, ajotapa, ajomukavuus, sää jne.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 254
Millaisilla paineilla tuollaiset 29" gummit kannattaa laittaa, itse pidän kovemman puoleisista ja nyt oli molemmissa jotain 2-2.2 barin väliltä, tuntuu että saisi olla vähän enemmänkin.
Jos ei ole litkutettu ja ajat kovalla alustalla, niin melkein voit laittaa sen mitä renkaan kyljestä löytyy. Jos ajat pehmeällä, niin matalemmat paineet. Litkujen kanssa sitten mahdollista vielä tiputtaa paineita. Liikaa jos tiputat, niin ajosta tulee pomppivaa, siitä tiedät että lisää paineita.

Käytännössä sopivat paineet löytää vain kokeilemalla miltä tuntuu ajaa sillä omalla alustalla ja ajotyylillä.

Itsellä takarenkaassa litkutettuna 1.8 bar ja eturenkaassa litkutettuna 2.0 bar. Jos takarenkaassa laitan alle 1.8, niin alkaa pomppimaan. Sisäkumin kanssa pitäisin näissä renkaissa takana 2.2 ja edessä 2.4. Nämä renkaat kestävät valmistajan mukaan 0.7-3.4 bar. Renkaina Specialized Fast Track.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Takanahan se suurempi paine kannattaa renkaissa olla ettei lyö kiekkoa lommoille jos kovemmin rymistelee.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
737
Huomaa miten on kelasta pudonnut kun piti googlata mitä koko litkutus tarkoittaa. Täytyy siis testailla kantapään kautta noita paineita eri olosuhteissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 550
Itellä 29" täysjoustomaastopyörässä (2.5" kumit) polkuajossa digitaalimittarilla edessä 17psi (1.2 bar) ja takana 21psi (1.45 bar). Optimi omaan makuun on silloin kun on mahdollisimman pehmeät, jolloin renkaat syövät juurakot ynnä muut epätasaisuudet hyvin. Mutta sen verran painetta, että kivet tai juuret ei iske vanteille.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 167
Tietty kuskin ja varustuksen painokin merkkaa jotain. Tällainen yli 100 kilon järkäle niinkuin minä tarttee vähän kovemmat paineet ettei lyö vanteelle kuin 65 kiloinen urheilijanuorukainen. Jos metsässä tuntuu liian löysältä niin laita vähän lisää painetta ja kokeile tuntuuko paremmalta.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
318
Vastaanpa itselleni, että Hollolan Skioutista löytyi yksi juuri itselleni sopiva M-kokoinen Kona Mahuna 2021. Soitin sinne maanantaina ja ko. pyörä oli pitkään ollut varattuna jollekin ennakkotilaajalle. Sovittiin että yrittävät vielä pari päivää tavoittaa kyseistä ostajaa, mutta kun mitään ei kuulunut, niin kävin tänään hakemassa tuon pyörän itselleni ja voi pojat kun oli mukava ajaa pieni testirundi mustikkapoluilla.

Pari pientä kyssäriä:
- Millaisilla paineilla tuollaiset 29" gummit kannattaa laittaa, itse pidän kovemman puoleisista ja nyt oli molemmissa jotain 2-2.2 barin väliltä, tuntuu että saisi olla vähän enemmänkin.
- Takajarrukahvan liikerata oli hieman isompi mitä edessä, saako tuota hydraulijarrua helposti säädettyä/herkistettyä?
Tahtoo olla ominaisuutena varsinki halvemmissa jarruissa tuo takajarruvivun pitempi liike , kun on pitempi letku ja se on pehmeämpää tavaraa mitä kalliimmissa jarruissa eli se laajenee enempi - > pitempi vivun liike kun tarvii enempi öljyä että jarrumännät liikkuu. Nuissa jarruissa voi vaan vivun asentoa säätää siitä kuusiokolosta joka näkyy vivun takana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 254
Takanahan se suurempi paine kannattaa renkaissa olla ettei lyö kiekkoa lommoille jos kovemmin rymistelee.
Itse pidän takana vähemmän painetta siksi, että on pitoa enemmän, eikä ole joustoa joka vaimentaisi iskuja. Edessä voi olla kovempi rengas, koska jousitus. Kyseessä siis jäykkäperä.

Mutta en minä mitään DH:ta harrastakkaan. Juurakossa ja kivikossa pärjää oikein hyvin.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
612
Pari pientä kyssäriä:
- Millaisilla paineilla tuollaiset 29" gummit kannattaa laittaa
Se riippuu monesta asiasta.

Kuskin painosta, missä ajat, millä renkailla ja ajeletko hissuksiin vai ryskäät menemään huolella.
Itse ajan vaan maastossa ja vaihetelevasti, välillä hissuksiin ja välillä annan mennä.

Edessä pidän N. 1.6- 1.8 bar takana 2.2 bar
Itellä painoa yli 100kg
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Itse pidän takana vähemmän painetta siksi, että on pitoa enemmän, eikä ole joustoa joka vaimentaisi iskuja. Edessä voi olla kovempi rengas, koska jousitus. Kyseessä siis jäykkäperä.

Mutta en minä mitään DH:ta harrastakkaan. Juurakossa ja kivikossa pärjää oikein hyvin.
Kuulostaa kyllä ihan järjettömältä, enkä ole kenenkään kuullut noin päin pitävän rengaspaineita, mutta kukin tyylillään. Ranteille paljon mukavampi, kun edessä pehmeä rengas nielee pienet epätasaisuudet, joihin joustohaarukan herkkyys ei riitä ja pitokin paranee. Takana sitten juuri sen rajan yli paineita ettei renkaat ja vanteet säry (n. 0.1-0.5bar enemmän kuin edessä jos sama rengas)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Itse vedän jäykkäperäisellä 2.5 - 3.0 ilmaa renkaissa. Kaikki muut kauhistelee, mutta itselle tuntuu sopivimmalta.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Itse en aja yli 2 bar kummassakaan renkaassa jos maastoajosta puhutaan. Takana pidän vähän korkeampia paineita (0,1-0,2 bar enemmän), kuin edessä. Varmaan se normaali on 1,5 edessä ja 1,7 takana. Alla täpäri, 2,6" leveät renkaat litkutettu. Melko kevyt kuski myös kyseessä (70kg).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 217
Iha offtopiccina, fun cornerille pisteet. Dean antoi hyvän tarjouksen, maksu sisää ja toimitus neljässä päivässä ovelle.
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
374
Täysjousitettu maastopyörä hakusessa kuumeen iskettyä. Olisiko aloittelijalle suosituksia? Budjettina mietin noin 3000e:a. Maastossa tulisi polkuja todennäköisesti eniten ajettua, parkissa haluaisin myös käydä pyörällä. Varmaan vaatimuksena olisi myös että jossain päin Suomea voisi käydä koittamassa pyörää ettei tule sikaa säkissä ostettua.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 396
Ostin vuosi sitten Canyon Spectral 7.0 CF:n. On kyllä ollut hyvä peli. Hintaa oli 3000€ ja syksyllä 2019 näkyi olevan montaa kokoa hyvässä alessa 2500€ hintaan. Fillarit tulevat suoraa Saksasta. Canyonilla on nykyään toimipiste Suomen Turussa, mutten tiedä onko siellä mitään testattavaa. Ehkä osaavat kertoa mahdollisia tapahtumia.
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
374
Ostin vuosi sitten Canyon Spectral 7.0 CF:n. On kyllä ollut hyvä peli. Hintaa oli 3000€ ja syksyllä 2019 näkyi olevan montaa kokoa hyvässä alessa 2500€ hintaan. Fillarit tulevat suoraa Saksasta. Canyonilla on nykyään toimipiste Suomen Turussa, mutten tiedä onko siellä mitään testattavaa. Ehkä osaavat kertoa mahdollisia tapahtumia.
Toi spectral on yksi mitä on tullut katseltua. Ootko käynyt parkissa testaamassa vai onko ollut ns. maastossa ajoa vaan? Kyllähän tuo ilmeisesti hyvinkin pätevä laite on parkkiinkin.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Parkkiin ja alamäkiin on parempiakin pyöriä kuin Spectral, mutta kyllä sillä "pärjää". Harvassa on kuitenkin ne pyörät, joilla pystyy nauttimaan myös tasaisesta maastosta ja ylämäistä. Spectral on todella monipuolinen pyörä kaiken kaikkiaan. Verrokkina mulla on esim. Mondraker Dune. Dunella oli kovempi luotto tällätä alamäkeen, mutta ihan lahna tasamaalla eikä polkutehosta ollut tietoakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
374
Parkkiin ja alamäkiin on parempiakin pyöriä kuin Spectral, mutta kyllä sillä "pärjää". Harvassa on kuitenkin ne pyörät, joilla pystyy nauttimaan myös tasaisesta maastosta ja ylämäistä. Spectral on todella monipuolinen pyörä kaiken kaikkiaan. Verrokkina mulla on esim. Mondraker Dune. Dunella oli kovempi luotto tällätä alamäkeen, mutta ihan lahna tasamaalla eikä polkutehosta ollut tietoakaan.
Joo varmasti noi parkkihommat tulisi kuitenkin olemaan pienempi osa käyttöä. Täytyy vakavasti miettiä tuota spectralia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 396
Toi spectral on yksi mitä on tullut katseltua. Ootko käynyt parkissa testaamassa vai onko ollut ns. maastossa ajoa vaan? Kyllähän tuo ilmeisesti hyvinkin pätevä laite on parkkiinkin.
Parkkiin ja alamäkiin on parempiakin pyöriä kuin Spectral
Ajot ovat olleet monipuolista trailia. Neulaspolkua, normipolkua, kivikkoa, juurakkoa, mutaikkoa, pitkosta, ylä- ja alamäkeä... mitä nyt suomimetsä tarjoilee :) En ole käynyt parkeissa ja DH kokemus olematon. Ehkä kymmenisen kertaa tullut alas jonkun bermeillä ja hypyillä varustetun pätkän, viimeksi kesällä Tahko MTB:ssä helpon Panaman muutaman kerran. Onneksi tajuaa omat taidot ja rajat. Jos ei ole hangannut noita ja skilssit ei riitä, pitää ottaa rauhassa :) Hauskaahan tuo on, mutta helpommin piipaa hommia kuin traili.

Kuten @lelfonso tuossa toteaa, niin parempia parkki ja DH vehkeitä varmasti on ja en ole oikea mies niistä kertomaan. Kaveri laittoi viimevuonna Striven ja on siitä pitäny alamäkipätkillä. Yleispyöränä toki heti pari kiloa painavampi kuin oma Spectral. Vähän jämympänä yleisvehkeenä Spectral ollut tosiaan oikein mieleinen... sen jälkeen kun vaihdoin DH painotteiset (Minion DHR II) kumit paremmin rullaaviin (Hans ja Nobby). Huomioi kuitenkin, että Spectral on 27,5" ja monet haluavat 29". Spectral tuntuu myös uivan suht matalalla.
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
374
Ajot ovat olleet monipuolista trailia. Neulaspolkua, normipolkua, kivikkoa, juurakkoa, mutaikkoa, pitkosta, ylä- ja alamäkeä... mitä nyt suomimetsä tarjoilee :) En ole käynyt parkeissa ja DH kokemus olematon. Ehkä kymmenisen kertaa tullut alas jonkun bermeillä ja hypyillä varustetun pätkän, viimeksi kesällä Tahko MTB:ssä helpon Panaman muutaman kerran. Onneksi tajuaa omat taidot ja rajat. Jos ei ole hangannut noita ja skilssit ei riitä, pitää ottaa rauhassa :) Hauskaahan tuo on, mutta helpommin piipaa hommia kuin traili.

Kuten @lelfonso tuossa toteaa, niin parempia parkki ja DH vehkeitä varmasti on ja en ole oikea mies niistä kertomaan. Kaveri laittoi viimevuonna Striven ja on siitä pitäny alamäkipätkillä. Yleispyöränä toki heti pari kiloa painavampi kuin oma Spectral. Vähän jämympänä yleisvehkeenä Spectral ollut tosiaan oikein mieleinen... sen jälkeen kun vaihdoin DH painotteiset (Minion DHR II) kumit paremmin rullaaviin (Hans ja Nobby). Huomioi kuitenkin, että Spectral on 27,5" ja monet haluavat 29". Spectral tuntuu myös uivan suht matalalla.
Ehkä täytyy tehdä tosiaan niin että unohdan sen dh-"kelpoisuuden" pyörästä. Jos parkissa tulee käytyä niin miksei vuokraisi paikan päältä siihen sopivaa pyörää, jos oma pyörä ei siihen sitten sovellukaan. Tulisihan noi käynnit parkissa muutenkin rajoittumaan muutamiin kertoihin kesässä, ellei sitten tule muutettua tulevaisuudessa toiselle paikkakunnalle. Nykyisellä paikkakunnalla kun ei parkia ole. Ylläksellä bike parkissa tuli koitettua Commencalia ja vaikea nähdä kyllä sillä pitkiä pätkiä maastossa ajavansa. Ehkä tosin jotkut muut pyörät olisi parempia tasaisella, vaikea sanoa kun niin harvaa maastopyörää päässyt vielä kokeilemaan.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Kyllä Spectralilla pääsee tasan samat polut alas mitä oikeilla DH-vehkeilläkin, mutta paljon luontevampaa se niillä siihen tarkoitukseen olevilla vehkeillä on. Ja parkissa perus laituridropit ja alta metrin korkealla nokalla olevat hyppyrit onnistuu ihan hienosti. Esim. Sappeella ei tuottanut mitään ongelmia.

Jos ei aikasempaa kokemusta ole täysjoustoista ja modernin geometrian enduropyöristä, niin Spectralkin tuntuu aluksi menevän alamäet ihan yliluonnottoman kovaa ja ennen kaikkea helposti alas, jos verrokkina on vaikka joku tonnin keulajousitettu perus maasturi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
496
Itse jättäisin Spectralin kauppaan rengas koon takia. Jos Canyonin hommaa niin Traili painotteiseksi Neuron ja jos parkit on ykköshomma niin Strive.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
620
Tuli laitettua lukot maasto täpäriin, koskaan en ole moisia käyttänyt missään vehkeessä. Saas nähdä kuinka paljon on nutullaan ja lähteekö henki :).
Shimanon PD-M9120 polkimet ja kaveriksi SH-ME701 kengät.
Itsellä pannutukset ehkä jopa vähentynyt kun vaihdoin lukkoihin. Nyt jalka ei lipeä missään tilanteessa polkimelta, mikä oli mahdollista fläteillä. Myös teknisemmät ja haastavammat paikat menee paremmin kun voi runtata polkimilla kunnolla. Myös kiipeäminen helpottunut. Suosittelen!
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 369
Itsellä pannutukset ehkä jopa vähentynyt kun vaihdoin lukkoihin. Nyt jalka ei lipeä missään tilanteessa polkimelta, mikä oli mahdollista fläteillä. Myös teknisemmät ja haastavammat paikat menee paremmin kun voi runtata polkimilla kunnolla. Myös kiipeäminen helpottunut. Suosittelen!
Joo, mulla sama kun käytin työmatka-ajossa lukkoja, kerran melkein vedin lukkojen kanssa lipat kun kikkailin risteyksessä, mutta sitten kun luovuin lukoista (paljon lyhyttä ajoa lastenistuimen kanssa) niin meinasin olla koko ajan munat tangossa kun ei meinannut millään tajuta että se jalka nyt vaan lähtee siitä polkimesta jos sitä vähän nostaa. Ei mulla ollut omasta mielestä edes alussa koskaan sellaista tunnetta että lukko ei aukeais aina kun tarvii, se liikekin tuli opittua tosi nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
346
Canyonin ohella YT ja mainittukin Commencal on myös ihan varteenotettavia postimyyntipuljuja. Propain Hugene pärjäsi myös bikeradarin vertailussa (Trail bike of the year), suomessa noita ei ole ainakaan vielä vastaan tullut.

Mulla on Orbean Occam 140/140 joustolla ja sillä on kyllä pärjännyt bike parkissa ja nämä Oulun tasaset polutkin menee mukisematta. Hirveästi vähempää joustoa en parkkiin ottais, ellei sitten ole joku erityisen progressiivinen vipusuhde, kuten Norco Opticissa.
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
374
Itse jättäisin Spectralin kauppaan rengas koon takia. Jos Canyonin hommaa niin Traili painotteiseksi Neuron ja jos parkit on ykköshomma niin Strive.
Miksi 29 parempi? Rullaa paremmin tasaisella?
Canyonin ohella YT ja mainittukin Commencal on myös ihan varteenotettavia postimyyntipuljuja. Propain Hugene pärjäsi myös bikeradarin vertailussa (Trail bike of the year), suomessa noita ei ole ainakaan vielä vastaan tullut.

Mulla on Orbean Occam 140/140 joustolla ja sillä on kyllä pärjännyt bike parkissa ja nämä Oulun tasaset polutkin menee mukisematta. Hirveästi vähempää joustoa en parkkiin ottais, ellei sitten ole joku erityisen progressiivinen vipusuhde, kuten Norco Opticissa.
Noita postimyyntipyöriä ei pääse missään testailemaan Suomessa? Occam olisi myös varteenotettava vaihtoehto.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
496
Miksi 29 parempi? Rullaa paremmin tasaisella?

Noita postimyyntipyöriä ei pääse missään testailemaan Suomessa? Occam olisi myös varteenotettava vaihtoehto.
Joo rullaa paremmin ja poluilla pääsee juurien jne yli paremmin eli etenkin trailiajoon "must" juttu.
 
Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
82
Joo rullaa paremmin ja poluilla pääsee juurien jne yli paremmin eli etenkin trailiajoon "must" juttu.
Tuo parempi rullaavuus juurakoissa ja kivikoissa on tärkeä pointti. Itselläni on juurikin 2018 vuoden Spectral ja tasamaalla on välillä tuskastuttavaa kun vauhti hiljenee juurakoissa ja ajolinjaa täytyy hakea tarkemmin. Alamäissä tuolla ei taas ole niin merkitystä kun on vauhtia takana. Puutteet rullaavuudessa korvaantuu kyllä itsellä pyörän ketteryydellä ja leikkisyydellä. Spectral ja 27.5 varmaan muutenkin, ovat sellaisia pyöriä että niillä on hauska hakea ilmaa pienistäkin nyppylöistä ja kikkailla eri paikoissa. Kikkailu toki vaatii vähän tekniikkaa, mikä itsellänikin vähän jarruttaa mutta siinä se kehittyy jos sellainen kiinnostaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
21
Lisätään täpäriehdotuksiin Trek Fuel EX jollaisella itse ajelen. Harkitsin pitkään tämän ja Canyonin jo mainitun Neuronin välillä mutta väri ja isompi 2.6" rengastila voitti. 140/130mm jousto riittää omiin maastoajoihini mainiosti, teknisessä alamäessä oma itsesuojeluvaisto iskee kiinni kauan ennen kuin pyörän rajoja kolkutellaan. :) Pyöräpuistoon saati hyppimiseen itselläni ei ole juurikaan mielenkiintoa, sinne Trekin 140/130mm jousto voi käydä ahtaaksi.

Olen kokeillut (lyhyesti) myös Spectralia (CF7). Ensivaikutelma pyörästä oli pitkälti "tämä haluaa mennä kovempaa alamäkeen" vaikka jousituksen paineet oli 20kg painavammalle kuljettajalle suunniteltu. Itselleni tuo Trekin geometria soveltuu paremmin.

Trek Fuel EX 7
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 680
Viestejä
4 208 230
Jäsenet
70 934
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom