Eiköhän tarkoitus ollut vain kusettaa innokkailta tarjoushaukoilta rahat pois joulumyynnin varjolla. Koska äkkiä porukka tajuaa ettei kauppa ole toimiva, niin samapa se siitä eteenpäin. Ja jos joku myöhemmin innostuu jotain tilaamaan, niin sehän on vain bonusta, eli kaupan auki pito ei tappiolle jää. Ja ehkä ajatus ollut että tuollaisella "pienellä" kuprulla ei hommasta tule vielä rikostutkintaa, kun ovat täysin saman kuvion tehneet aiemmin. Kun let's face it - ei näillä kaljarahoilla Gaymansaarille Politseita karkuun pääse kuitenkaan, niin kannattaa sama pikkurötös toistaa vaan useaan kertaan ja jättää suuri puhallus muille.
Mutta tällä kertaa, koska Klarna ei heti tilitäkään rahoja kauppiaalle
(*), niin pitää vielä spinnata juttua keksimällä lähetysseurantaa (kun ei kai kukaan usko, että joulukuun puolessa välissä tilatut tavarat olisi lähteneet liikkeelle vasta tammikuun puolessa välissä ja tekisi kuukauden matkaa Latviasta, ilmaantuen aina uudestaan seurantaan heti kun kysellään lisää). Ja aiemmista jutuista muistellen, eikös näiden varttivenakoiden edellinen kusetus perustunut siihen, että vaikka yksi maksutapa oli siinäkin kaupassa Klarna, niin "laskulla" ei voinut silti tilata, vaan lähetys lähti vasta kun maksu näkyi heillä. Eli aikaa tässä pelataan, ei mitään muuta.
Ostajille: Klarnan kanssa kenenkään turha stressata.
Jos kyselevät tai jos laskun eräpäivä on mennyt, niin ilmoitatte sinne, että tavaraa ei ole tullut koskaan. Jos kyselevät lisää, niin sanotte että tavaraa ei ole tullut koskaan. Ja jos kyselevät lisää, niin toistatte saman, jne. Mitään muuta ei tarvitse tehdä, eikä mitään tarvitse vääntää. Jos oikein kohtelias on, niin voitte sanoa, että jos joskus 12 kk päästä tilaus saapuisikin perille, niin otatte sitten yhteyttä erikseen.
Jos Klarna jostain käsittämättömästä syystä haluaisi alkaa maksua teiltä periä, niin siinä vaiheessa kun perintätoimisto ottaa yhteyttä niin toteatte että tavaraa ei ole tullut koskaan (ja siitä olette ilmoittaneet Klarnalle, eli siten saatava on riitautettu, ja silloin perintätoimet loppuvat). Nämä "menee luottotiedot" -ulinat on taas tätä essonbaari-tasoa (mutta tottakai tieto pitää maksunvälittäjälle viedä että tavaraa ei ole tullut, muuten he olettavan kaiken olevan OK).
(*) Klarnassa kauppiaan pitää "aktivoida" tilaus, eli merkitä se lähetetyksi. Klarna tilittää tilauksen summan vasta tämän jälkeen, ja tietyn viiveen kera, joka on vähintään 1 viikko, mutta voi olla enemmänkin riippuen kauppiassopimuksesta. Kaupan tulisi myös itsenäisesti siirtää laskun eräpäivää Klarnassa jos toimitus on viivästynyt. Eli tässä tapauksessa kauppias keksii lähetysseurannan, jotta voidaan a) "näyttää" että tilaus on lähtenyt ja kenties b) "näyttää" että tilaus on toimitettu (koska siellä on ollut näitä "ready at pick-up point" -statuksia), joita voi käyttää ehkä Klarnan suuntaan jos kauppias yrittää jotain todistella ja sitä kautta ostaa lisää aikaa, tai yrittää vierittää asiakkaiden syyksi noutamattomuutta tms.
(p.s. ei vieläkään itselläkään mitään tilauksia tai penniäkään kiinni tässä .. mutta v...uillakseni heiluttelen tässä, t. Seppo Räty)