PSA osti Opel/Vauxhall automerkit

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja DD-Indeed, 06.03.2017.

  1. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    Niiden pitäis antaa Ooppelin tehdä takavetoinen iso pirssi. Se myis varmasti.
     
    marcopel tykkää tästä.
  2. Mustalaa

    Mustalaa Lepakkona Ozzfesteillä

    Viestejä:
    210
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    2020-luvun Senator olisi kyllä helmi :hungry:. Ja Calibra sekä Manta :cool:.
     
  3. marcopel

    marcopel

    Viestejä:
    35
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Isoa, uutta takavetoista Opelia on itsekin kaipaillu... Omegoista hyvät muistot. Ei auta kuin toivoa ihmeen tapahtua, mennään merssuilla odotellessa sitten...
     
  4. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 013
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Omegoissa vain se ongelma, ensimmäisen jälkeen, että teho/painosuhde ei ollut ihan... "kohdallaan". Toki viripajalla sai senkin korjattua (ja ekassa mallissa kaupasta jo valmiiksi Lotuksena). Kaverin 4-litraisessa tuo A-Omega jo liikahti 280 hevosella... :D

    Ja sitten se helevetin ruoste... Näin jälkikäteen ihan hyvä ettei aikoinaan tullut ostettua sitä MV6-farkkua kun alkoi jo koeajolla se 4-vaihteinen automaatti kyrsiä suorituskyvyn suhteen. ;)
     
  5. Nazi

    Nazi

    Viestejä:
    175
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Mitenköhän takavetoinen halpa tavis myisi? Ei mikään ihan pieni rääpäle kaksipaikkainen, vaan kompakti pienen talouden perheauto takavetoisena. Kunhan saataisiin hinta samalle tasolle noiden muiden halpojen etuveto Astra/Corolla/Golf tasolle, niin ainakin erottuisi siitä joukosta.
    Toki kaikki me bensalenkkarit kumarramme takavetoisten suntaan, mutta olisiko se oikeasti myyntivaltti isossa mittakaavassa? Ehkä ne 95% perheenisistä ei ymmärrä ajettavuudesta mitään ja ovat oikein tyytyväisiä etuvetoiseen Corollaan.
     
  6. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Siinä missä A-Omppu jaksoi vielä mennä 2 litrasella nelipyttysellä ihan hyvin, ni B-koppanen vaati sitä kutoskonetta liikkuakseen kunnolla.
     
  7. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 013
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näkisin että takaveto ei ole nykyään myntivaltti kuin premium-luokassa (BMW, Mersu, Lexus) jonne Opelin on vaikea asemoitua enää tässä vaiheessa...
     
  8. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    No jos aattelis et ois tommosta Rekordin/A-Omegan tyylinen takavetoinen perus perheauto, ni kyllähän se myis. Hinnan puolestahan ne oli mersuja ja bemmejä edullisempia, sinne duunariluokkaan hinnoiteltu. Eikä ne oikein koskaan ollu mitään preemiumia, mutta ne oli hyvin suunniteltuja ja pohdittuja perusautoja.
     
  9. SandWiz

    SandWiz

    Viestejä:
    323
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ongelma on heti siinä, että takaveto on rakenteena kalliimpi. Toinen on se, että nykyisen modulaarisen suunnittelun aikana ei aleta mitään yhtä takavetoista mallia suunnittelemaan vaan vaatimus on, että samaa pohjalevyä ja muita komponentteja voidaan käyttää useissa eri malleissa.

    Tämä kun puhutaan perinteisen polttomoottorin omaavista autoista. Sähköautot saattavat lisätä takavetoisten määrää kun rakenteena se on sähkömoottorin kanssa yksinkertaisempi verrattuna polttomoottoriautoon.
     
    SR50La tykkää tästä.
  10. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Toisaalta, jonkun valmiin pohjalevyn muokkaaminen kardaanitunnelille ei pitäis olla mikään massiivinen operaatio. Ja jossei massatuotantoon ni miksei Ooppeliki vois tehdä jonkun one-off mallin, mitä valmistetaan rajallinen erä. Tyyliin joku suht simppeli sporttinen uudelleenversiointi Kadett GTE, Ascona tai Manta. Tekihän Rellukin sen uuden Alpinan one-offina ja se oli menestys.
     
  11. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 013
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    ... tai Speedster? :D

    Mk2 luulis myyvän ihan hyvin.
     
    SR50La ja ei naarata tykkäävät tästä.
  12. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 021
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Tähän vielä lisäksi se, että suurin osa niistä, jotka eivät halua sitä etuvetoa haluaa mieluummin nelivedon kuin takavedon, ja näiden hinnat ja kulutus on laskenut sitten A-Omegan aikojen. Nelikkoversioita noista ns. perusperheautoista on sitten tarjolla jo vaikka kuinka monta.
    Pikemminkin 95% niistä, jotka eivät ole tyytyväisiä etuvetoisen Corollan ajettavuuteen, eivät myöskään olisi tyytyväisiä takavetoisen Corollan ajettavuuteen. Ei se vetotapa kuitenkaan yksin sitä ajettavuutta tee.
     
    SR50La, kjns ja Busso tykkäävät tästä.
  13. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 086
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eipä ehkä, mutta sen valmistaminen sitten olisi taas erillinen operaatio siitä alkuperäisestä jne. Lisäksi pelkkä kardaanitunneli ei riitä. Pitää olla tilaa vaihdelaatikollekin.

    Väistämättä takavetorakenne näkyy heikompina sisätiloina vastaavien ulkomittojen etuvetoihin verrattuina, jos ei sitten viedä moottoria roikkumaan etuakselin etupuolelle. Ei välttämättä toisi sitä takavedon nautittavaa ajettavuutta. Käykää katsomassa Bemarien pellin alle.
     
    SR50La ja kjns tykkäävät tästä.
  14. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 404
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Ei välttämättä ollenkaan huono ajatus. Onhan Peugeotillakin ollut takavetoja vielä 80-luvulla, 505 ja 604.
    Oliko 605:n suuri virhe juuri siinä, että Peugeot yritti tehdä etuvetoista premiumia?

    Citroënin insinööreille tulisi sitten vähän enemmän päänvaivaa. Kääntäisivät pohjalevyä varmaan 180 astetta: moottori takana ja veto tietenkin edessä. :D
     
  15. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 404
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Pelkät tilatkaan ei oikein riitä, kun komponenttikatalogista pitäisi löytyä moottoreita, vaihteistoja ja muitakin voimansiirron komponentteja takavetokäyttöön. Eihän etuvetomoottoria saa edes ripustettua takavetokäyttöön ilman rakenteellista tuunausta.

    Takavetoisen alustakin pitäisi suunnitella puhtaalta paperilta, eikä sitäkään voi vasemmalla kädellä tehdä, jos tavoitteena on etuvetoon nähden ylivertainen ajettavuus.
     
  16. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Koneita kyl löytyis, ku kaivais ekotekkien paperit pöytään ja lähtis siitä tekemään eteenpäin. Laatikon sais ZF:ltä tai Getracilta. Periaatteessa ne vois ottaa Omegan pöydälle ja kattoa siitä mallia päivittäen sen nykyaikaan.
     
  17. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 013
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siinä kai se ekotekkien ongelma olikin kun lähtivät väärään suuntaan kehittymään. Nykyään on downsizing ja samat tehot 1.4:sta moottorista kun Opel taas lähti kasvattamaan ecotecien kokoa (2.0 -> 2.2 / 3.0 -> 3.2). Tehoa ei tullut kuin nimeksi ja bensa kelpasi...
     
  18. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 404
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    PSA:n puolelta löytyy V6 HDI, jota käsittääkseni käytetään mm. Jaguarissa.
     
  19. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    Mut ne oli silloin vielä vapareita. Jos ottais nykyaikaisen kakslitrasen turbokoneen, ni se ois paljon pirteämpi tapaus Omegan tapaisen vekottimen keulilla. Edellyttäen toki että auto painaa kohtuullisesti, vähän ymmärtäny niin että turbon toiminta-alueen ulkopuolella noissa nykykoneissa on huonosti semmosta luontaista vääntöä johtuen tuosta downsizingista.
     
  20. ei naarata

    ei naarata BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 045
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No tämäpä kumma homma kun omassa etuvedossa on täsmälleen sama moottori jota löytyy toisella merkillä myös takavetoautossa ja kolmannella nelikkomaasturissa. :confused:
     
  21. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    Tätä nyt kyllä itekki juu ihmettelin, et mikä kommentti tuo oli. Ooppeleissakin 90-luvulla Vectroissa ja Calibroissa käytettiin samoja koneita mitä Omegoissakin. Ainoat erot oli lähinnä imusarjoissa ja niiden sijoituksessa, muuten oli täysin identtisiä motteja.
     
  22. ei naarata

    ei naarata BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 045
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja jos jotain Omegaa lähdettäisiin elvyttämään, tulisi siinä tänäpäivänä olla hybriditekniikka tehoversiona, eli esim. joku pienempi turbobensa + tehokas sähkömoottori. Amperasta voisi ottaa mallia mutta skaalata tehot parikolmekertaiseksi, sitähän on kehuttu mm. "kaasuvasteen" puoleen loistavaksi hybridiksi koska ajo tapahtuu hitaammissa vauhdeissa täysin sähkömoottorilla. Taitaa noiden isojen bensa- ja dieselmoottoreiden aika olla jo ohi valitettavasti.
     
  23. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    No jos puhutaan marginaalisesta mallista joita valmistetaan rajallinen määrä, ni tuskin jääkarhut niistä suuttuu. Mut massatuotantovehkeet pitäis saada ehottomasti ympäristöystävällisemmiksi. Tehäänhän edelleen kuiteski superautoja yms, joissa ei välitetä et paljon löpöä ne vie tai paljon tulee savua putkesta.
     
  24. ei naarata

    ei naarata BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 045
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo mutta verotus ja myyntihinta joten ei taitaisi enää käydä kaupaksi kivikausitekniikalla. Ja kun firmassa osaamista aiheesta olisi, niin miksei siirtyisi suoraan 2020-luvulle. Pienehkö kevyt bensamoottori, maltillisen kokoinen akusto alassijoitettuna, ajomoottori tehokas sähkö --> ajo-ominaisuudet kohdallaan ja vääntöä reilusti kun ajo sähköllä - ei tossa välttämättä huonot ainekset olisi uudisversioksi.
     
  25. aakku

    aakku

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  26. ei naarata

    ei naarata BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 045
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nyt vähän synergiaa kehiin ja Monza sekä DS9 pihalle sisarmalleina, nopeasti katsoen näyttää aika samalta. :love:
    [​IMG]
     
  27. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    No toisaalta joo, mut tärkeintä ois et sil vois veellä ku perinteisellä takapotkulla, vähän sporttisemminki joskus siis :vihellys:
     
  28. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 404
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Helppohan se on kääntää moottori, jos lohkoon on suunniteltu kiinityspisteet sekä etu- että takavetoa varten. Jos lohko on suunniteltu alusta pitäen vain jompaa kumpaa varten, niin kääntäminen ei välttämättä käy ihan helposti. Vähän epäilen, että ainakaan PSA:n moottorisuunnittelussa mahdollinen takavetokäyttö ei ole ollut tärkeimpiä prioriteetteja.
     
  29. ei naarata

    ei naarata BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 045
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Diisseleitä kuitenkin suunniteltu ja rakennettu yhteistyössä Voortin kanssa, ja siellä leirissä mm. Jaguar, joten kyllä toi on otettu huomioon.
     
  30. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 404
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Peugeotillahan oli (on?) dieselhybriditekniikka, jossa edessä oli normaali etuvetopaketti ja lisäksi takana sähkömoottori. Tästähän voisi kehitellä puhtaan takavetotekniikan: eteen vain 80 kW diesel+generaattori ja taakse 200 kW sähkömoottori, ja lisäksi joku 15-20 kWh akkuja.
     
  31. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    641
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Melkein saisi laittaa tuplasti akkuja että niissä riittäisi oikeasti peak kapasiteettia sille 200kW moottorille.
    Wikipedian mukaan Tesla P100D akun maksimiteho 451 kW / 100kWh = 4,51kW / kWh. 200kW sähkömoottorille pitäisi varata ainakin 45kWh. Tuo määrä akkuja heikentää teho-painosuhdetta sen verran että auto ei tuntuisi vielä liian urheilulliselta, pitäisi lisätä samanlainen kytkinpakka kuin Outlander PHEV:ssä eli polttis voi kytkeytyä eturenkaisiin avustamaan :)
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2019
  32. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 404
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Jos otetaan 80 kW dieselistä ja 120 kW akuista, riittää vähemmät akut. :)
    On vähän akkutyypistä kiinni paljonko niistä voi ottaa tehoa, aika monille luvataan 5C ja joillekin jopa 10C. Riittävä akkumäärä lienee siis jossain 20 kWh tuntumassa. Maksimitehoa tarvittaisiin kuitenkin vain lyhyinä purskeina.
     
  33. bimbobob

    bimbobob

    Viestejä:
    165
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016

    Ei toi uusi insignia malli Australiassa ole myynyt hyvin, menivät antamaan sille vielä ton Commodore nimen:D 6-12k vanhan ja vähän ajetun esittelyauton saa melkein 30% halvemmalla kuin uuden.

    Taisivat lakkauttaa kaikkien uusien autojen tilaukset.


    sylintereitä puuttu 2 ja etuveto.
    Eihän se mikään hidas toi kutonen ole mutta samaa luokkaa ton camryn kaa:D
     
    Viimeksi muokattu: 01.06.2019
  34. Nible

    Nible

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    PSA:lta on tulossa 3008, 508, Grandland X, ds7, PHEV versiot, joissa on 1.6T 147kW bensakone ja niin edessä kuin takana 80kW sähkömoottorit. Akun koko on jotain 13kW ainakin noissa 3008, Grandland X ja ds 7 malleissa.
     
  35. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 328
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Ja taas saadaan työsuhdeautoilijat ostamaan tehohybrideitä, joita eivät lataa koskaan...

    Saa nähdä koska tuohon puututaan. Itse ainakin työnantajana alkaisin penäämään työntekijältä, että miksi bensalasku kasvaa vaikka työpaikalla on tolppa lataamista varten.

    Tämä ei siis ole autojen ongelma, vaan verotusjärjestelmän.
     
  36. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    Oishan tääki ongelma ratkaistavissa jos ois se päinvastainen hynbridikonsepti autoissa käytössä, eli pieni bensiinimoottori tuottamassa virtaa sähkömoottoreille. Siinä kukkaro ja ympäristökin kiittäisivät.
     
  37. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 328
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Näinpä, mutta noihin PSA-pirsseihin tulee kaikkiin se janoinen 1,6 litran bensaturbo, joka liikuttaa autoa tarvittaessa vaikka yksinään. Ja tarviihan sen jos ei akkuja koskaan lataa.
     
  38. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 013
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ihan samanlaista "päästökikkailua" kuin vanhan ajan "litraa satasella" luvut joilla ei ollut mitään tekemistä todellisuuden kanssa, ainakaan ennen viimevuotta (vai koska ne muuttuivat).

    Poliitikot ovat tällä hetkellä sellaisessa "ilmastokiimassa" että tuollaiset menevät vielä läpi; pian on jokaisen auton takakontissa joku apuvirtalähde ja "hybrid"-tarra persiissä. :D
     
    Rensu, SR50La ja novoiperkele tykkäävät tästä.
  39. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    2 933
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Vikahan on oikeastaan WLTP-mittaustavassa, joka lähtee siitä, että se akku on ladattuna (tosin en tiedä tarkkoja yksityiskohtia). Mutta joo, hybridejä tulee vähän joka valmistajalta.
     
  40. Lucas

    Lucas

    Viestejä:
    2 558
    Rekisteröitynyt:
    27.05.2017
    Auton suunnittelu ja kaikki prosessit mitä uuden automallin myyntituloon liittyy ennen kuin se ehtii idean asteelta myyntiin taitavat kestää niin kauan aikaa kaikkiaan, että kyllä jo se 2030-luku taitaa olla lähellä jos tänään päätettäisiin tuoda myyntiin joku takavetoinen kokonaan uusi automalli.
     
  41. SandWiz

    SandWiz

    Viestejä:
    323
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Täysin turhaa nillitystä. Ne hybridit valuu sieltä jokatapauksessa muutaman vuoden päästä käytettyjen markkinoille ja yksityiskäyttöön, jolloin alkaa polttoainekulutkin kiinnostamaan. Tuleva hallitus alkaa entisestään painottamaan vähäpäästöisyyttä työsuhdeautoissa, joten pian siinä käytössä ei muita olekkaan kuin pelkkiä hybridejä.

    Jos jotain halutaan tehdä niin poistetaan kokonaan mahdollisuus etuun, jossa työnantaja maksaa myös polttoaineet. Eikös nuo lasketa jonkun keskimäärisen ajosuoritteen mukaan ja todellisilla ajoilla ei ole väliä? Tuollainen systeemihän suorastaan kannustaa täysin tarpeettomaan ajoon, koska pitää sitä nyt ottaa kaikki irti saadusta edusta.
     
    SR50La tykkää tästä.
  42. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 328
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Tuollainen on jo olemassa ja sen nimi on käyttöetu. Sitä vaan ei käytetä juuri missään yrityksessä, vaan aina tarjolla on joko vapaa autoetu tai ei mitään.

    Vapaassa autoedussakin on mahdollisuus hakea palautusta verottajalta jos ajaa vain vähän omia ajoja. Se vaan vaatii sitten ajopäiväkirjan pitämistä, joten melko suuri osa vapaan autoedun haltijoista valitsee mieluummin sen, että ajelee sitten niin paljon kuin ehtii omia ajoja, että saa maksimaalisen hyödyn.
     
  43. valvoline

    valvoline

    Viestejä:
    105
    Rekisteröitynyt:
    16.01.2017
    Onhan sieltä tulossa niitä vaikka millä mitalla, tässä ilmeisesti ensimmäinen "uuden aallon" sähköversio opelilta: Pieni, sähköinen ja 330 km: uusi Opel Corsa-e aloittaa sähköversiolla

    "Starting in 2019, every new model will also systematically come in a hybrid or all-electric version. Fifteen new electrified vehicles will be launched in just two years."
     
    Pakana tykkää tästä.
  44. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Toi uus e-Sorsa on joku 140 heppanen ja toimintamatka 330 km.
     
  45. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 328
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Ja Lexus.
     
    SR50La tykkää tästä.
  46. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 013
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Puolet lisää kantamaa ja Astraan, niin aletaan olemaan "perusperheen perusautossa".

    Corsan koossa ja 330km ei tässä maassa vielä aja talvella edes tampesteriin ja takaisin lataamatta... :p
     
  47. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    Joo ei kyl, mut hinta tulee olemaanki se avainasia. Jossain oli huhuja 30k €:sta.
     
  48. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 013
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    30 tonnia corsasta? :facepalm:

    "Tällä me saadaan suomi sähköautojen kärkimaaksi!!" -ilmastokiimainen politikko, most likely. :p
     
    novoiperkele tykkää tästä.
  49. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 864
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    Mitä noi muut sähköautot kustantaa ?
     
  50. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 013
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En nyt ota siihen kantaa, vaan siihen että hallitus sekä autovalmistajat yrittävät kovasti saada sähköautoja lyömään "läpi" ja hinta on kuitenkin usein 1,5 kertainen perusmalliin nähden.
     
    SR50La tykkää tästä.