PSA osti Opel/Vauxhall automerkit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Vauxhall on ihan jokeri. Jos sitä jossain muualla myydään kuin briteissä, niin siitä en tiedä mitään. Vanha brittimerkki monen muun muoassa, jotka ovat kadonneet tai ovat jossain marginaalissa. Ei ole juuri syytä pitää hengissä vanhaa merkkiä, mutta tuskin mikään kustannuskysymys lätkiä badgeja toissijaiseen merkkiin, jos kansa haluaa. Eiköhän ne tiedä minkä merkkisellä ajavat, oli se sitten opel tai vauxhall.

Sitten on vielä yksi markkina mikä ei ole ihan pieni, nimittäin australia - ja merkkinä Holden.

Holden Reacts Following Opel Sale To PSA Group

Blogi on blogi, enkä nyt jaksanut kaivaa syvällisempää juttua asiasta kun juttu on aika tuore. Sielläkin on tuotantoa. Ja hyvinkin erilaista ja tuttua kalustoa löytyy, tämä siis GM osastoa nyt. Muut merkit historiassa on sitten ihan oma lukunsa.

Cars
 
Mitäs kivaa tässä on luvassa: :D
- PSA saa Opelin vaihteisto- ja dieselmoottoriosaamisen
- Opel pääsee nauttimaan PSA:n bensaturboista ja PSA voi opettaa Opelille yhtä jos toista autosähköistä
- Opelilla päästään varmaankin nauttimaan ranskalaisesta johtamisesta ja ehkä PSA voi oppia Opelilta saksalaista käytännön joustavaa luovuutta?

Opel-miehet näkevät varmaan pitkään painajaisia, ensin siitä, että Opel on ranskalainen auto ja sitten ajatuksesta, että joutuu harkitsemaan Ford-liikkeessä asioimista. :D
Omien kokemusten mukaan Opelilla kyllä jo osataan erittäin paskat sähköt tehdä autoon. Oma Astra J oli yhtä sähkövikaa ja kaverin Insignia A vaikuttaa olevan lähes yhtä hyvä. Aina miellyttävää kun auto menee ns. limb modeen kun aloittaa kiihdytyksen rekasta ohi tai motarille.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin tuo Insignia Pösöksi ihan heti muuttuu. En kyllä tiedä mitä hyvää tuollaisessa Opelin käyttämässä ikivanhassa hitaassa, luistavassa ja paljon kuluttavassa automaattilootassa on. Toki niitä mehumaijoja on hyviäkin kuten ZF:n 8v, mutta sellaista ei mihinkään Ooppelin tms. rytöön saa.
Ensin ajattelin, etten edes yritä keskustella mielipidefoorumilla, mutta koitetaas keskustella mielipiteen kautta.

Minun mielestäni/käytössäni vanhanmallinen automaatti on erittäin hyvä. Se osaa moottorijarruttaa ja lipuu nykimättä kaupungissa. Parkkipaikoilla luistava loota on edelleen paikallaan, koska pysäköintinopeuksissa kaksoiskytkimet nykivät käsittääkseni edelleen, korjaa jos olen väärässä.

Tuplaturbodieselin kanssa vanhakin tekniikka osaa vaihtaa ajoissa, eikä se minun makuuni ole hidas vaihtamaan tai kuluta liikaa. Suurin osa ajosta on kuitenkin maantiellä, jossa painetaan kutosella kuitenkin. Vaihdan kaupunkikulutuksen mielelläni mukavuuteen.

Jostain taisin lukea, että uudessa Insigniassa on 8-vaihteinen automaatti. Mahtaakohan se olla aiemman PSA-yhteistyön kautta joku heidän kaksoiskytkinaskinsa, vai onko GM:llä joku tuohon sopiva.
 
Jostain taisin lukea, että uudessa Insigniassa on 8-vaihteinen automaatti. Mahtaakohan se olla aiemman PSA-yhteistyön kautta joku heidän kaksoiskytkinaskinsa, vai onko GM:llä joku tuohon sopiva.
Neliveto-bensaturbossa on 8v automaatti. Eiköhän se ole Aisinin 8v. Ei kai PSA:lla mitään kaksoiskytkinlootia olekaan? Aisinin mehumaijoja ne käyttää.

On nuo kaksoiskytkimet menneet paljon eteenpäin. Esim. Fordin Powershift 180 kaakkisen dieselin perässä oli oikein miellyttävä eikä nykinyt ainakaan häiritsevästi. 150TDI:n perässä ollut uusi märkäkytkiminen DSG7 oli yhtä lailla mukava laatikko eikä nykinyt. Tosin sen ohjelmointi ei oikein ollut Tiguanissa kohdallaan kun ajoi paikoitellen turhan pienellä vaihteella kun moottori ei jaksanut sitä SUVia viedä.


Niin laitetaan nyt se oma kokemuskin Opelin automaatista. Ajoin 2 viikkoa automaatti-Astralla kun oma vastaava manuaali romu oli korjaamolla taas kerran sähkövikojen selvittelyssä. Laatikko empi ja arpoi välillä ihmeellisesti vaihtaessa ja sitten rytkäisi vaihteen sisään niin että niskat paukkui. Etenkin silloin kun ensin joutui nostamaan kaasua ja sitten painamaan lähes heti uudestaan kun jonossa ajoi. Kulutus oli reilut 3l/100km suurempi kuin vastaavalla moottorilla olleella omalla manuaalillani.
 
Viimeksi muokattu:
Olishan se juu upeaa, jos olisi PSA:lla rohkeutta tehdä Opelin Senatorista ja Mantasta uusintaversio ja samalla vaikka tuoda Irmscher suuremman joukon tietoisuuteen sekä palauttaa GSI-mallit :D Pystyn kyllä vaan kuvittelemaan, että ei olisi maailman helpomman duunin takana saada kaiken kansan suosioon tai edes todelliseksi vaihtoehdoksi luokissaan kumpaakaan...
 
Lisää autohuhuja joita ei ole vielä päätetty. VW ja Tata ilmeisesti neuvottelevat nyt yhteistyöstä (jakaa tuotanto- ja teknologiakustannuksia). Lisäksi fiat-chrysler:illa ei mene mitenkään erityisen hyvin, mitään kumppania ei ole vain löytynyt mistään?

"Volkswagenin osalta ainakin intialainen Tata Motors on todellinen kumppaniehdokas. Konsernit neuvottelevat parhaillaan joint venturesta jakaakseen tuotanto- ja teknologiakustannuksia. Asian tekee mielenkiintoiseksi se, että Tata omistaa Englannissa Jaguar Land Roverin. Neuvottelut vahvisti Tata Motorsin johtaja Günter Butschek livemint-sivustolla. Myös Volkswagen myöntää asian. Joint venture tarjoaa Volkswagenille avaimen edullisiin kansanautomalleihin ja pääsyn valtaville Intian markkinoille."

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/h...hryslerin-ja-liittoutuu-tatan-kanssa/YTptPJrq
PSA:n ja Opelin yhdistymisen jälkeen autoteollisuuden fuusiokuvioista kohistaan taas. Keskiössä on Volkswagen.

PSA Peugeot Citroënin päätös ostaa Opel/Vauxhall nosti jälleen autoteollisuuden fuusio- ja yhteistyönäkymät esiin. Geneven autonäyttelyssäkin aihe on puhuttanut alan päättäjiä. Uusimmissa huhuissa ja virityksissä osapuolena on aina Volkswagen-konserni.

Kovimman heiton teki Fiat Chryslerin (FCA) pääjohtaja Sergio Marchionne, joka väläytti uutistoimisto Reutersille mahdollista fuusiota Volkswagenin kanssa.

Marchionnen mukaan FCA on edelleen kiinnostunut yhdistymisestä General Motorsin kanssa, mutta vaihtoehtona on myös Volkswagen.

Kesällä 2015 Marchionne neuvotteli tiiviisti GM:n kanssa. Yhteistyöhanke kaatui kuitenkin GM:n haluttomuuteen. Nyt hän on nostanut asian taas esille.

Koska GM:n ja FCA fuusio vaikuttaa epätodennäköiseltä, Marchionne vetää vaihtoehdoksi saksalaiskonsernin. VW havitteli jo muutama vuosi sitten Fiatilta Alfa Romeota, mutta sai tiukat pakit.

Pääjohtaja on vuosien varrella tarjonnut yhteistyötä myös Fordille ja Toyotalle.

PSA ja Opel saavat tulevaisuudessa entistä tukevamman jalansijan Etelä-Euroopan markkinoista. Siksi Fiat voisi tarjota saksalaiselle sauman vastaiskuun. Lisäksi FCA:n kiinnitys Chryslerin kautta USA:n apajiin olisi houkuttelevaa.

FCA on taas varsinkin Fiatin osalta sen verran heikossa hapessa, että varakas kumppani tekisi hyvää.

Toistaiseksi FAC:ta ja Volkswagenia on vedetty yhteen vain huhuissa ja Marchionnen puheissa. Genevessä Volkswagenin esittelyssä pääjohtaja Matthias Müller torppasi yhdistymisen.

”En ole tavannut Marchionnea aikoihin, emmekä ole valmiita keskustelemaan mistään kaupoista FCA:n kanssa”, sanoi Müller saksalaismedialle.

Autonvalmistajien fuusiohalut ovat kasvaneet viime vuosina tulevaisuuden haasteiden vuoksi. Uusien teknologioiden kehittäminen ja käyttöönotto maksaa huimia summia, jonka vuoksi kuluja kannattaisi jakaa oman alan kumppaneiden tai muiden tekijöiden, kuten it-firmojen kanssa.

Esimerkiksi BMW tekee jo tiivistä yhteistyötä Mobileyen ja Intelin ja Daimler muun muassa Uberin kanssa.

Volkswagenin osalta ainakin intialainen Tata Motors on todellinen kumppaniehdokas. Konsernit neuvottelevat parhaillaan joint venturesta jakaakseen tuotanto- ja teknologiakustannuksia. Asian tekee mielenkiintoiseksi se, että Tata omistaa Englannissa Jaguar Land Roverin.

Neuvottelut vahvisti Tata Motorsin johtaja Günter Butschek livemint-sivustolla. Myös Volkswagen myöntää asian.

Joint venture tarjoaa Volkswagenille avaimen edullisiin kansanautomalleihin ja pääsyn valtaville Intian markkinoille. VW:n yritykset omasta halpisautosta murenivat viimeksi epäonnistuneeseen Fox-malliin.

Toisaalta kauempana tulevaisuudessa Jaguar Land Rover voisi tuoda kiinnostavia synergiaetuja.

Volkswagenin kasvu- ja laajentumishaluista kertoo se, että konserni yritti 2014 ostaa Opelin GM:ltä. Sopimus kaatui hintaerimielisyyksiin.


Olishan se juu upeaa, jos olisi PSA:lla rohkeutta tehdä Opelin Senatorista ja Mantasta uusintaversio ja samalla vaikka tuoda Irmscher suuremman joukon tietoisuuteen sekä palauttaa GSI-mallit :D Pystyn kyllä vaan kuvittelemaan, että ei olisi maailman helpomman duunin takana saada kaiken kansan suosioon tai edes todelliseksi vaihtoehdoksi luokissaan kumpaakaan...
Huvikseen katsoin neljä vanhaa "hyvännäköistä" Opelia :D
Manta B
Opel_Manta_B_grey.jpg

Ascona
Opel_Ascona_A.jpg

Opel Commodore
commodore%203.jpg

Opel Kapitän
Opel-Kapitaen-P-2-6-729x486-e9ee4e411e70f791.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Huvikseen katsoin neljä vanhaa "hyvännäköistä" Opelia :D
Joo vian ei tartte olla suuri jos se on päässä :D Ittelle on aina iskenyt Manta b:n lisäksi Senator b ja Calibra. Toki F-Astran GSI:ssä on kanssa sitä jotain selittämätöntä "hienoutta" :btooth:...
15362045858_78ff08a562_b.jpg


17bb502e7ac9496c5239e3ff563c1331.jpg
 
Oho, aikamoinen jytky.

Opel Astra G on ainakin ihan toimiva peli. Siitä uudemmat ja vanhemmat taas eivät.
 
Ranskalaiset ovat viimevuosina parantaneet jonkinverran autojensa laatua, mutta vielä ne on ne, mitkä ekoilla pakkasilla valitettavan usein hyytyvät. Opel on aikaslailla VAG:n kanssa tasoissa luotettavuutensa puolesta, hitusen ehkä jopa parempi ollut viimevuosina, mutta VW on enemmän Premiumia, jonka vuoksi niiden myynti on räjähtänyt ylöspäin valtavasti. 2000-luvun alun Opeleita vaivasi ehkä semmoinen ylituotto, sitä seurannut huonompi laatu ja siihen kun ynnäs päälle sen 2009 kriisin, ni ei kovin kauaa tartte syytä miettiä heidän ongelmiinsa.

Vagin ja PSA:n kulkimilla ikänsä ajellut niin täytyy sanoa, että PSA parantanut juoksuaan viimeisen kymmenen vuoden sisään todella paljon. Uudemmissa autoissa (2011->) Omakohtaiset kokemukset ovat että kyllä PSA:n kamppeet olleet lujempia kuin VAG:n kulkineet.

Perheen sisällä saatu seuraava saldo: Hieman alla parissa sadassa tuhannessa menossa PSA:n autoissa saldona 1 laakeri ja yksi abs-anturi. Vagin vastaavissa kulkimissa mennyt kaksi konetta, kaksi turboa ja yksi laatikko. Tarpeettomia huoltamoreissuja ei PSA:n kahdessa autossa tullut. VAGilla ollut useita. PSA:t ostettu omalla rahalla, VAGit olleet työsuhdeautoja. (Onneksi.)

Autoilla ajettu kilometrit melko joutuin: 40-100tkm vuosi. Taitaa vaan olla PSA:lla ja VAG:lla molemmilla sama ongelma, että pitää tietää mikä malli ostaa. PSA:lla taitaa tuo viesteissä mainittu THP-kone ja surullisen kuuluisa 1,6 hdi olla laadun kompastuskivet. Tietääkö joku miten uusissa autoissa on tuo 1.6 kestänyt, joko tohtii ostaa? Turbot paukkui ainakin vielä 2008 vuosimallissa.

Menee offtopiciksi, mutta menkööt. Tahtoo olla mielikuvien muuttaminen hidasta. Vieläkin kuulee PSA:n autoista, että ruostuu helposti. (Ongelma 90 luvulla) tai että paljon sähkövikaa (Ongelma 2000 luvun puoleen väliin saakka). VAG taaseen ratsastaa vielä vuosituhannen vaihteen ikiliikkujien maineella. Mersu taitaa olla paras esimerkki vanhoilla muistelusta, ihmetyttää miten vieläkin pidetään laatuautona.
 
Omien kokemusten mukaan Opelilla kyllä jo osataan erittäin paskat sähköt tehdä autoon. Oma Astra J oli yhtä sähkövikaa ja kaverin Insignia A vaikuttaa olevan lähes yhtä hyvä. Aina miellyttävää kun auto menee ns. limb modeen kun aloittaa kiihdytyksen rekasta ohi tai motarille.

Sarkasmitutkasi ei tainnut hälyttää valuraudan viestiä lukiessa. ;)

Bensamoottoriosaamista voisi PSA Opelilta kaivatakin, tosin liekö tuo BMW-yhteistyön katastrofaalinen hedelmä THP jo saatu kuntoon / poistettu tuotannosta? Toinen mikä tuli mieleen oli neliveto, mutta ehkä sekin hoituu jatkossa sähkötekniikan avulla kuten Hybrid4-malleissa.

Omia kokemuksia on parista Ooppelista joissa vähissäkin sähköissä osasi olla vikoja, ja myös parista PSA:n vehkeestä joissa ollut huomattavasti vähemmän sähkövikoja vaikka varusteita ollut "hieman" enemmän.
 
Mitäs kivaa tässä on luvassa: :D
- PSA saa Opelin vaihteisto- ja dieselmoottoriosaamisen
- Opel pääsee nauttimaan PSA:n bensaturboista ja PSA voi opettaa Opelille yhtä jos toista autosähköistä
- Opelilla päästään varmaankin nauttimaan ranskalaisesta johtamisesta ja ehkä PSA voi oppia Opelilta saksalaista käytännön joustavaa luovuutta?

Opel-miehet näkevät varmaan pitkään painajaisia, ensin siitä, että Opel on ranskalainen auto ja sitten ajatuksesta, että joutuu harkitsemaan Ford-liikkeessä asioimista. :D
Niin siis "oikeasti": :)
Mitäs kivaa tässä on luvassa: :D
- Opel saa PSA:n vaihteisto- ja dieselmoottoriosaamisen
- PSA pääsee nauttimaan Opelin bensaturboista
- Opelilla päästään varmaankin nauttimaan ranskalaisesta johtamisesta ja ehkä Opel voi oppia PSA:lta ranskalaista käytännön joustavaa luovuutta?
 
Viimeksi muokattu:
Opelille on tulossa aika isoja muitakin muutoksia tulevien vuosien aikana. Ilmeisesti GM:lle maksetaan lisenssimaksuja ja noista maksuista halutaan luopua. Esim uusi Opel Insinia ehkä lopetetaan jossain vaiheessa?
Luonnollisesti edessä on Opelille myös siirtyminen PSA:n moottori- ja vaihteistovalikoimaan sekä ranskalaiskonsernin alustaratkaisuihin. Jatkossa Opelin mallit pohjautuvatkin EMP2- ja CMP-pohjalevyrakenteisiin verrattuna nykytilanteeseen, jossa käytössä on peräti 9 erilaista pohjalevyä. Myös voimalinjaperheet yksinkertaistuvat, joten nykyisestä 10 voimalinjavaihtoehdon paletista on tavoitteena päästä 4 voimalinjaperheen kokonaisuuteen vuoteen 2024 mennessä.

Rüsselsheimista puolestaan nähdään samoista aineksista koottu D-segmentin automalli. Tämä saattaa tietää pikaista poistumista juuri uudistuneelle Insignialle. PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares on kertonut, että General Motorsin osiin perustuvan Insignian valmistuksesta pyritään nopeassa tahdissa eroon lisenssimaksujen lopettamiseksi.
Opel säästää synergialla ja satsaa sähköön – kiikarissa lupaava 2020-luku

PSA on lopettanut Opel Ampera-e:n myynnin (sama auto kuin Chevrolet Bolt), koska yhdestä autosta tulisi noin 10 000 € tappio.
Eräs ikävistä yllätyksistä oli, että PSA:lle ilmoitetut luvut perustuivat Ampera-e-sähköauton merkittäviin myyntimääriin. Yhdysvalloista tuotava General Motors -tuote aiheuttaa PSA:lle lähes 10 000 euron tappiot. Niinpä Opel on jo keskeyttänyt Ampera-e:n myynnin Norjassa, jonne on myyty suurin osa 1 500 jo toimitetusta autosta. Samalla auton hintaa on nostettu jopa 5 700 eurolla.
– Heidän tekninen ratkaisunsa oli taloudellisesti kestämätön ja olisi johtanut valtaviin tappioihin. Joten ensimmäiseksi luovutaan siitä tuotteesta
Autokauppa kaduttaa: PSA vaatii takaisin puolta Opel-rahoista
 
Ja just ois tulossa taas uus Astra pihaan. Saapa nähä miten käy. Toivottavasti tosiaan pitävät merkin saksalaisena, koska tähän asti ei voi moittia Opeleita (paitsi B-Vectra), niitä kuitenkin on ollut meidän perheessä 80-luvulta nykypäivään todella monta. Kuudes Astra tulossa tämän kuun loppupuolella ja nykyisessä ei vikoja, kuten ei edellisessäkään.

Aika näyttää.
 
Ja esim. noissa pikkuvolvoissa (s40/v40) käytettiin -90 luvulla Rellun 1.9l dieselkonetta ja taas vastaavasti alkupään ykköskopan Renault Lagunassa oli Volvon 2.0l 16v bensakone. Myöhemmissä ykköskopan Lagunoissa oli taas Rellun oma 2.0l 16v bensakone.

Ja Nissanihan oli -90 luvulla aika pahoissa veloissa, Relluhan muistaakseni osti firmasta 15% osakkeista.
 
Alkaa olla Opelin hautaaminen aika lähellä ja kukapa noita vikapommeja jää kaipaamaan.
 
Opelin laatu on aivan eri luokkaa nykypäivänä kuin mitä se oli vielä siellä -80 luvulla.
Viimeisin Opeli mikä mulla on ollut oli 2012 ja koko ajanhan se oli paskana. 12 korjaamoreissua 14 kk:ssa. Tutulla on samanikäinen Insignia ja koko ajan jotain hajalla.
 
89 mallin sedan kadetti lähti aina uskollisesti käyntiin kylmemmälläkin pakkasella, mutta oli todellinen ruostepommi.

91 vai 92 mallin kadetti jatkoi koriruosteessa lähes samaa sarjaa. Sen kaasutinvaijeri jäätyi helposti, kylmällä käynnistäessä tulevan 1-4km säteellää oli 100% sammuminen ajossa ja uudelleen käynnistämisen jälkeen ajoi vaikka kuuhun. Se myös vuoti kannen välistä öljyt pihalle, mutta kone kesti ainakin sellaiset 30tonnia kuiva-ajoa, leikkaamatta kiinni. Katsastukseen sai pestä kunnolla konehuoneen.
Tämä kummajainen meni vikalistoineen vaihtoon. Mukana tulivat muutaman kuukauden ajetut talvirenkaat.
 
Viimeisin Opeli mikä mulla on ollut oli 2012 ja koko ajanhan se oli paskana. 12 korjaamoreissua 14 kk:ssa. Tutulla on samanikäinen Insignia ja koko ajan jotain hajalla.
Kuulemma ne wolkkarit on kanssa koko ajan korjaamolla(ja kasa paskaa jos foorumeita lueskelet ) kuitenkin itellä -07 Passat jossa ei mitään vikaa vaikka vuodessa 30tkm tulee lasiin. Niin se onni vaihtelee. Toki pihassa 2.2 direct Opel vectra johon 6 vuoden aikana pari "pikku remonttia" tehty. Männänrenkaat vaihdettu kun öljyä meni 1l/100km, jakopään kettinki katkes, korkeapaine pumppu meni jne.....

E: toki öljyä meni 1l/500km, typo tuli
 
Viimeksi muokattu:
Näin ne kokemukset menee ristiin. Joillain on ongelmia esim. DSG-laatikoitten kanssa ja joillain taas ei. Ja joillain on Astroissa laatikkovikaa taikka öljy/nestevuotoja ja joillain ei. Niin moni asia vaikuttaa autovalmistuksessa, että on melko turhaa alkaa koko merkkiä haukkumaan pelkästään yhden mallin takia ja jos vaan yhdestä mallista on kokemusta. Tilastollisesti molemmat merkit kuiteskin olleet aina sielä Top 10:ssä, ku puhutaan luotettavista automerkeistä.

Niin just tätä tarkoitin, yhden ihmisen kokemuksella ei ole paljoa tekemistä merkin kokonaisluotettavuuden kanssa. Kuitenkin, Opelia tuskin tulee meidän taloon vähään aikaan....
 
GM:ltä saadut 2.2 litraiset bensat ja M32. Aijaijai!
 
Sitten on niitä merkkejä, joissa ei ole näitä maanantaikappaleita...

Mitäs nämä merkit mahtaa olla?
Harmillista jos nämä maanantai kappaleet osuu omalle kohdalle, mutten silti lyttäisi koko merkkiä sen takia.
Kuitenkin aika pieni otanta kyseessä, toisaalta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
 
Itse sekaannuin jo ennen tätä uutista tuollaiseen badge engineering rankalais-saksalaiseen yhteistyöhön, kun ostin syyskuussa Opel-liikkeestä 1,5 vuotta vanhan Opel Movanon, joka onkin todellisuudessa Renault Master.

En ottanut asioista selvää, kun muistelin noiden Vivaron ja Movanon olevan pohjimmiltaan Opeleita, mutta nyt COC-todistusta katsellessa todellisuus tuli vastaan ja kyseessähän onkin puhdas Renault.
Tämä olisi kyllä Grand Scenic:in omistajana pitännyt tajuta koeajolla, kun vaihdekeppi, mittariston "ajotietokone", audiosäädin, sisävalojen katkaisijat yms. olivat aivan samanlaistet, kuin 12 vuotta vanhemmassa Grand Scenic:issä.

Eipä sillä, ei tuo kauheasti haittaa, kun sain melko tuoreen auton kohtuullisen edullisesti ja vuoden takuulla, joten ajan sillä noin 1,5-2 vuotta ja vaihdan johonkin uudempaan.

Todennäköisesti nuo nykyiset B-korimallin Movano / Vivaro jäävät tämän PSA kaupan seurauksena viimeisiksi Renault / Nissan yhteistyössä tehdyiksi tavara-autoiksi ja tilalle tulee PSA / Fiat-Chrysler tuotokset Opeleiksi brändättynä.
 
Todennäköisesti nuo nykyiset B-korimallin Movano / Vivaro jäävät tämän PSA kaupan seurauksena viimeisiksi Renault / Nissan yhteistyössä tehdyiksi tavara-autoiksi ja tilalle tulee PSA / Fiat-Chrysler tuotokset Opeleiksi brändättynä.

Käsityksen mukaan tulossa olisi ihan PSA:n EMP2-pohjalevyyn perustuvat ihan uudet Boxer/Jumper/Movanot ja Fiat-yhteistyöstä oltaisiin luopumassa tämän kaupan myötä.
 
Ainut vaan tuossakin kokeessa, että kone oli muutaman kerran valittanut alhaisilla kierroksilla, mikä on vika, joka pitää korjata. Samasta viasta valittaneet useat ihmiset ympäri maailman, että aluksi tekee pari kertaa tollasen pienen yskähdyksen, mutta sitten häviää matalilla kierroksilla tehot. Syynä juurikin tuo liika karstaantuminen.

Pitäisi öljyt vaihdella tuohon useammin ja enemmän antaa kenkää, tuo kone ei yhtään tykkää matalilla kierroksilla vedättämisestä. Huomasin jo ihan uuden tollasella moottorilla varustetun HB Astran koeajossa.
 
Perusongelma nykyisillä turboilla varustetuissa autoissa. Konetta kierrätetään normiajossa aivan liian pienillä kierroksilla, jotta saadaan päästö- ja kulutuslukemat näyttämään paremmilta ja lisäksi polttoaineseos on liian laihaa eikä pala kunnolla.

Maailma pelastuu kun auto on 100tkm mennessä täysin tukossa?

Itse käyttelen Nirossakin suhteellisen ahkerasti "sporttimoodia" ja annan autolle kenkää säännöllisesti.
 
Itse käyttelen Nirossakin suhteellisen ahkerasti "sporttimoodia" ja annan autolle kenkää säännöllisesti.

Mutta sittenhän kierrokset nousee yli 2000 ja kuuluu ihan hirveä ääni. Ja se ajotietokonekin sanoo et vaihda jo isompaa silmään. Ei voi. Ei pysty.
 
Automaatti taitaa pitää kierrokset normaalisti vähän liian pieninä? Manuaalilla on helppo ajaa nelosellakin sitä 60 km/h jos haluaa.

Astran moottori näyttää olevan 1.4 turbo. Vääntö 230 Nm 2000-4000 r/min. Kuusivaihteinen manuaali. Kestotestin keskinopeus 62 km/h. 80 km/h 6 vaihteella 1720 r/min. 80 km/h 5 vaihteella 2060 r/min.

Itsellä 525 tkm ajettu ja kaksi 350 tkm ajettua, mutta ei nuo vanhukset ole vielä tukkeentuneet. Toki kenkää täytyy antaa välillä ja silloin yleensä tulee vähän mustaa savua putkesta. Paitsi hiukkasloukku autosta ei tule mustaa.

Citroen Xantia hdi:n (dieselin) kävin katsastamassa ja katsastaja polki moottoria ekaa kertaa. Tukkeentui se pakokaasujen mittauslaite ja näytti kokoajan liian suuria pakokaasupäästöjä. Vasta kun katsastaja puhdisti laitteen, niin sitten tuli heti hyväksytty lukema. Jäi itsellä polkematta moottoria, koska kone oli kylmä.
 
Toisaalla ulistaan, että TM:n 60tkm käyttötestillä ei ole mitään merkitystä, mutta Ooppelin kohdalla on toisin kun katiska on jopa sen ajan pysynyt nipussa :cigar2:
 
Jälkikäteen moni on alkanu tuota ihmettelemään, että tulikohan tehtyä liian hätäinen päätös GM:n päästä, koska viimevuosina Opel on alkanut taas tekemään voittoa.

Tai sitten EU:n päästötempoilu on saanut GM:n vetäytymään Euroopan markkinoilta vielä kun jotain myytävää on jäljellä, ennen päästöveromätkyjä?
 
No toki, sekin varmasti asiaan vaikuttanu. Mut loppupeleissä, päästöhommien fiksaaminen ei ole niin iso homma, jos siitä vain kysymys. Softapäivitys biopolttoaineille siihen pisteeseen, että ne menee rajoitusten alle, se ei pitäis olla mikään mahoton temppu.
Jos "hyllyssä" on teknologiaa, jota kiinnipulttaamalla rajat alittuvat, niin ei rajojen saavuttaminen mikään mahdoton temppu ole. GM:llä ei omaa teknologiaa taida olla vaan sitä olisi pitänyt joko kehittää tai ostaa ulkoa.

PSA:n tyytymättömyys Opel-kauppaan aiheutuu kai juuri siitä, että GM väitti teknologiansa olevan riittävän hyvää tuleviinkin rajoihin, mutta totuus on nyt paljastunut vähän toisenlaiseksi.
 
No ainakin testien perusteella Opel on samassa rintamassa muiden kanssa, joten kuulostaa oudolta, että pelkästään Opelin takia tulee PSA:lle päästösanktioita. Koira haudattuna ? PSA todellisuudessa haluaakin eroon Opelien valmistuksesta ja pelkästään osaamisen sekä tehtaat omien merkkien kehittämiseen ?
Edellisellä sivulla on linkki Moottori-lehden juttuun, jossa asiasta on enemmän. Jotain ongelmaa nimenomaan tulevien päästötavoitteiden täyttämisessä näyttäisi olevan.
 
Huomionarvoista on, että Vuoden autoksi aikanaan valittu Astra ja TM testivoittaja Insignia ovat ”GM-Opeleita”, kun taas TM testin 3. viimeiselle sijalle jäänyt Grandland X on ”PSA-Opel”, käytännössä 3008 eri kuorissa. Tosin, ainakin OCF foorumilla Grandlandista on juteltu ihan positiiviseen sävyyn, joten peli ei ole ihan menetetty. Itsekin liikkeessä kävin renkaita potkimassa, ja ainakin ulkoisilta avuiltaan ja sisätiloiltaan tuo oli oivan oloinen peli. Ilmeisesti Opelin insinöörit ovat ainakin osanneet talviautoja tehdä paremmin kuin PSA:n porukka. PSA:n moottoritekniikka on vähäpäästöisempää, mutta kestävyys on vähän jäänyt kysymysmerkiksi kun noita 1.2 pikkuturboja (jotka muuten ovat ihan oivia ajettavia) on vissiin 308:n nokalta useampiakin levinnyt jossain 60tkm ajomäärien jälkeen...

Pelonsekaisin tuntein tässä on seurailtu mitä tulevaisuus tuo tullessaan, toivottavasti menestystä tulee, koska Opeleilla on ainakin mun mielessäni sija automarkkinoilla hyvää hinta-laatusuhdetta tarjoavina peleinä. Tulipa tuo omakin vanha H Astra päivitettyä K farkkuun pari kk:ta sitten, eikä siitä ainakaan mitään pahaa sanottavaa ole tähän mennessä ollut.
 
Diesel-malleista ei ollut puhetta, mutta uskoisin niiden kuolevan/tippuvan pois lähitulevaisuudessa mallistosta. Ensimmäinen vuosi PSA:n omistuksessa tuotti edelleen tappiota

PSA on kyllä siinä määrin perinteikäs dieseltalo, että en usko dieseleiden putoavan tuotanto-ohjelmasta pitkään aikaan jos ollenkaan. Voi olla, että Corsa-luokkaan ei enää kannata laittaa dieseliä nokalle mutta suuremmissa autoissa diesel säilyttänee paikkansa.
 
Eikös se ole aika selvää, että käytetään omistajakonsernin tekniikka? Aiemmin mentiin GM tekniikalla, tulevaisuudessa PSA...
 
Paitsi että se GM tekniikka oli Opelin omaa käsialaa, kun nyt taas tekniikka on Pösön/Citikan käsialaa...

No onko se sitten huono asia?
En ole perehtynyt miten noi uudemmat ranskalaiset ylipäätään pelaa, siksi kysyn.
 
Peugeotin ja Citroenin pikkuautoja en ole koeajanut, mutta Opel Corsassa oli pientä parannettavaa. Kun Corsaa vertasi vaikka uusiin Fiestaan, Poloon tai Ibizaan. Toivotaan siis että uusi Corsa olisi ainakin vanhaa parempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom