General Motors saa saksalaisvalmistajasta 2,2 miljardia euroa, mutta maksaa eläkesitoumuksista pitkälti yli kolme miljardia.
Ranskalainen PSA ostaa yhdysvaltalaiseen GM-konserniin kuuluvan Opelin sekä GM:n eurooppalaisen autorahoittajan GM Financialsin. Kauppasumma on 2,2 miljardia. Rahoitusliiketoiminnan PSA ostaa yhdessä suurpankki BNP Paribasin kanssa.
GM:lle halusi selvästi päästä Opelista eroon lähes hinnalla millä hyvänsä. Konserni kirjaa fuusiosta noin 4,5 miljardin dollarin kertaluonteiset kustannukset, jotka liittyvät ennen muuta Opelin ja Vauxhallin eläkevastuisiin. Ostaja PSA:ta nämä vanhat velvoitteet eivät rasita juuri lainkaan.
Kaupan myötä syntyy Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja 17 prosentin markkinaosuudella. Sen merkkipalettiin kuuluvat Peugeot, Citroën, DS, Opel ja Vauxhall.
PSA tavoittelee fuusiolla noin 1,7 miljardin vuotuisia säästöjä. Autoteollisuusasiantuntijoiden mukaan Opelilta katoaa Saksasta ja myös muualta Euroopasta vääjäämättä työpaikkoja ja ehkä jopa kokonaisia tehtaita, vaikka GM:n työpaikkatakuut ja investointisitoumukset pysyvät voimassa.
Opelilla on Euroopassa 38000 työntekijää seitsemässä eri maassa, Saksassa noin 19000. Saksan työpaikat on taattu ensi vuoden loppuun asti. Lisäksi GM on luvannut Saksan kolmelle tehtaalle investointeja vuoden 2020 loppuun asti.
Uusia työpaikkatakuita PSA:n pääjohtajalta Carlos Tavaresilta ei herunut.
"Ainoa, mikä ratkaisee, on tulos", Tavares täräytti Pariisissa pidetyssä tiedotustilaisuudessa.
"Olen varma, että saksalaiset ja brittiläiset tehtaat haluavat jatkossa olla yhtä tehokkaita kuin ranskalaiset", hän jatkoi.
PSA:n rahoitusjohtaja Jean-Baptiste de Chatillon avasi enemmän Opelille asetettavia tavoitteita: tuloksen pitää nousta voitolliseksi vuoteen 2020 mennessä.
Tavoite on kova. 88 vuotta yhdysvaltalaisomistuksessa ollut Opel on tuottanut pitkään tappiota. Viime vuonna operatiivinen tulos oli 241 miljoonaa euroa miinuksella. PSA taas tuotti kovan saneerausohjelman ja työpaikkojen vähennysten jälkeen 1,7 miljardia voittoa.
Autoanalyytikoiden mukaan tällä tulostaustalla on selvää, että ennen muuta Opelin tehtaat ovat liipasimella, kun fuusion tuomia säästöjä lähdetään hakemaan. PSA:n osake nousi Pariisissa 5,2 prosenttia, kun Opel-kauppa oli vahvistettu.
Yhteenliittymän heikoin puoli on se, että uusia markkinoita ei juuri avaudu. PSA uskoo valtaavansa osuuksia sieltä, missä ranskalaisia merkkejä vieroksutaan. Kynnys tärkeille Yhdysvaltain markkinoille ei kaupan myötä madaltunut.
Saksan hallitukselle Opel-kauppa on vaalivuonna kaikkea muuta kuin tervetullut. Saksalaiset äänestäjät tietävät kuinka pitkä tappioputki Opelilla on takanaan. Vain harvat uskovat nopeaan käänteeseen ja työpaikkojen säilymiseen. Istuvaa hallitusta syytetään, kun huonoja uutisia tulee.
Siitä huolimatta ensimmäiset viestit sekä Berliinistä että Opelin tehdasosavaltioista ovat olleet myönteisiä. Saksassa uskotaan, että uudesta konsernista voi kasvaa "globaali tekijä" automarkkinoille.
Talousministeri Brigitte Zypries ja osavaltioiden pääministerit korostavat kuitenkin, että tulevissa tehtaita ja työpaikkoja koskevissa päätöksissä pitää noudattaa Saksan työmarkkinoiden pelisääntöjä. Ne voivat markkina-asiantuntijoiden mukaan olla merkittävä hidaste, kun Tavares yrittää tehdä uudesta konsernista kannattavaa.