PSA osti Opel/Vauxhall automerkit

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 581
Alkuperäinen kirjoittaja pyytänyt poistamaan tunnuksensa.

---

Tämä oli maanantain isoin uutispommi ja samalla myös omalla tavalla pelottava, koska tässä on olemassa mahdollisuus, että Opel ajetaan lopullisesti alas ja ranskalaiset vain valtaavat heidän tilat. Itse vannoutuneena Opel-fanina koen tämän aiheen raskaaksi ja tottakai toivon, että kyseessä on vain PSA:n pyrkimys nousta korkeammalle myyntitilastoissa ja tehdä yhteistyötä Opelin kanssa. Opel on viimevuosina kärsinyt raskaita tappioita ja GM päätti luopua omistajuudesta. Suurimpana syynä tähän varmasti on vuoden 2009 maailmantalouden romahdus, jossa GM ja Opel erityisesti otti paljon siipeensä ja tähän päivään mennessä ei vieläkään ole kunnolla siitä toipunut.


Why has PSA bought Opel and Vauxhall? | Autocar
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Mulla on ollut kaksi Opel Kadettia ja Vectra. Nyt sitten kaksi pösöä ja yksi citikka (406, 407, Xantia farkut). Hyviä ja laadukkaita automerkkejä nuo kaikki. Muutamia päiviä sitten jo uutisoitiin että PSA on ostamassa tappiollista Opelia. PSA taas tuottaa hyvää tulosta nykyisin.

En usko että Saksalaista Opelia oltaisiin ajamassa alas. Autot on hyviä ja laadukkaita. Jotain yhteistyötä vain ja marannusta vaikka suunnitteluun? Ilmeisesti Engallin eroaminen EU:sta toi lisää tappiota Opelille / Vauxhall:ille.

Ehkä tulevissa malleissa voisi tehdä yhteistyötä esim moottorien / tekniikan puolella? Vähän samoin kuten VAG autoissa (audi, volkkari, skoda, seat). Tämä siis vain oma juttu että miten yhteistyötä voisi tehdä. Tai samoja pohjalevyjä autoihin? Kumminkin kustannuksia pitäisi vähän karsia että Opelista saisi kannattavan yrityksen. Tuskin käy samoin kuin vaikka Saabille :)

edit:
PSA taisi sanoa että haluavat pitää Opelin laadukkaana saksalaisena merkkinä. Eli saisivat autoja enemmän myytyä saksalaisella brändillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Mitenköhän käy Opel Ampera:lle / Ampera-E:lle ja niiden saamiselle eurooppaan.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Kohta on kyllä todellista laatuautoa tarjolla kun PSA ja Opel sotketaan.

Opelilla ajo oli kyllä yhtä juhlaa kun ei koskaan tiennyt milloin moottorista häviää tehot tai joku muu varoitusvalo syttyy.

Ehkä tulevissa malleissa voisi tehdä yhteistyötä esim moottorien / tekniikan puolella?
Opel Grandland X on moottoreita myöten Peugeot 3008 ja samoin Crossland X 2008.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Pösöä ilmeisesti kiinnostaa Ooppelin alustat ja ilmeisesti jo jossain Pösöissä/Sitikoissa niitä on jo käytetty. Tuommoisessa yhteispelissä on ihan järkeäkin, kunhan ne autot pysyisivät silti yksilöllisinä. Muuten se olis ihan se ja sama, minkä noista hommais, jos kaikki ois samanlaisia eri merkeillä.

Opelilla on edelleen osaaminen erittäin korkeaa ja kyllähän ne osaa hyviä perusautoja edelleen valmistaa. Koskaan oikeasti huonoa autoa ne ei ole tehnyt, mutta ongelmatapauksia kylläkin. Silti vähemmän kuin ranskalaiset.
Aika hyvin nykyisinkin Citroen ja Peugeot eroavat toisistaan. Vaikka onkin samaa PSA yhtiötä. Opel merkillä nyt tulee mieleen hyvät Astra ja Insignia. On varmaan muitakin, mutta jotenkin on jäänyt vähän pimentoon. Opel Corsa tietysti myös pienenä autona. Kyllä varmaan jotain säästöjä saa aikaiseksi kun on kolme lähes samanlaista automerkkiä jotka "kilpailee" keskenään.

Mulla opelit toimivat hyvin :D

"Opel" Ampera-E, tosiaan, tuleekohan tuota autoa nyt sitten ollenkaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Kyllähän B-Vectra oli oikeasti ihan kamalaa paskaa ja sillä se Opelin maine saatiin viimeistäänkin pilattua.
Mulla olikin just B Vectra 1997. Mutta se oli isuzu:n tekemällä 1.7 td moottorilla. Eli kuulemma parempi moottori kuin opelin oma moottori :) En tiedä sitten oliko isuzu oikeasti kestävä. 300 tkm sillä autolla oli ajettu 12 vuotta sitten. Eli autot on jo paalattu kun ovat niin vanhoja ja paljon ajettuja. Autossa ei ollut mitään kummempaa vikaa.

Auto oli hyvä ja mukava ajaa. Sekä hiljainen.

Auto oli joku tuollainen, mutta eri moottorilla.
Opel Vectra 2.0i-16 CD 4d Porrasperä 1997 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:

vma

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
305
Kyllähän B-Vectra oli oikeasti ihan kamalaa paskaa ja sillä se Opelin maine saatiin viimeistäänkin pilattua.
Itse omistin vuoden 1999 B-Vectran 1.8 bensakoneella. Oli hyvä ajoltaan ja hiljainen sisältä, mutta muuten täysi susi tekniikaltaan. ABS sekoili, kässäri jäätyi talvella ja moottoriongelmia oli usein. Lisäksi vielä ohjaustehostimesta vuoti öljyä ja konepelti oli täynnä pieniä ruostepilkkuja. Korjauskustannukset alkoi olemaan aika korkeat, joten hankkiuduin eroon halvalla ja päätin etten enää koskaan hankia Opelia.:tdown:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Ilmeisesti Engallin eroaminen EU:sta toi lisää tappiota Opelille / Vauxhall:ille.
Ei se brexit vielä ole läpi nuijittu, ja siinä on monta muutakin merkkiä samassa sopassa, toyota, honda, nissan, mitä näitä nyt onkaan.

On mullakin Opel Astra ollut, oli jo ostettaessa paskana, mutta kun tiesin että vika ei ole kallis niin ostin pois kun halvalla sai, ja myin eteenpäin.

Muuten saahan nähdä mitä tuosta tulee. Pistihän Fiat ja Chryslerkin hynttyyt yhteen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Mitenköhän käy Opel Ampera:lle / Ampera-E:lle ja niiden saamiselle eurooppaan.
Kauppalehdessä oli asiaan liittyen juttua

GM:lle jäävät edelleen esimerkiksi sähköautoihin liittyvät lisenssit. Opel saa hyödyntää niitä ylimenokauden, mutta parin kolmen vuoden kuluttua sen täytyy pärjätä sähköistyksessä omillaan.

Merkiltä ilmestyi viime kuussa Norjan markkinoilla ensimmäinen sähkömalli Ampera-e. Muualle Eurooppaan se tulee kesällä. Auto perustuu emokonserni GM:n Chevrolet Boltin tekniikkaan, tosin hieman parannettuna versiona. Siihen Opelin sähköauton tekeminen pysähtyykin, sillä uusien mallien kehitys vie vuosikausia.
 

superzeppo

Premium-jäsen
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
111
Uusi Insignia oli kyllä lupaava, mutta nyt kyllä täytyy vakavasti harkita, koska Pösöä en ostaisi. Ei vaan oikein ole merkkiä, johon vaihtaa. Nykyinen Insignia on ollut hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä. Meidän taloudessa on ajettu kahdella sellaisella yli 150tkm. Ei taida moni muu enää käyttää vanhaa, sivistynyttä ja mukavaa automaattilootaa, vaan jotain kaksoiskytkimiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Tuossa kauppalehden juttu kokonaan. Sähköautot tulee olemaankin tulevaisuudessa "ongelma" uudelle PSA:lle? Toki GM:ltä saa ostettua lisenssin valmistukseen, tai sitten pitää kehittää oma kokonaan uusi sähköauto. Toki sähköauton saisi sitten valmistettua neljällä eri merkillä? Opel, Peugeot, Citroen, Vauxhall merkkisinä? Eli kuluja saisi jaettua ainakin 3-4 merkin kesken. Tuosta voisi periaatteessa tulla säästöjä?

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/gm-pitaa-opelin-tarkeat-lisenssit-kallis-paukku-psalle/ku6RtDE4
General Motors pitää Opelin tärkeimmät lisenssit itsellään. Se tietää vaikeuksia PSA:n ja Opelin yhteiselle taipaleelle.

Maanantaiaamuna julkistettiin alustava sopimus, jolla GM myy Opel/Vauxhallin finanssiosineen yhteensä 2,2 miljardilla eurolla PSA Peugeot Citroënille. Iltaan mennessä kaupasta paljastui yksityiskohtia, jotka ovat varmasti haastavia ranskalaiskonsernille.

Sopimuksen mukaan GM:lle jäävät edelleen esimerkiksi sähköautoihin liittyvät lisenssit. Opel saa hyödyntää niitä ylimenokauden, mutta parin kolmen vuoden kuluttua sen täytyy pärjätä sähköistyksessä omillaan.

Merkiltä ilmestyi viime kuussa Norjan markkinoilla ensimmäinen sähkömalli Ampera-e. Muualle Eurooppaan se tulee kesällä. Auto perustuu emokonserni GM:n Chevrolet Boltin tekniikkaan, tosin hieman parannettuna versiona. Siihen Opelin sähköauton tekeminen pysähtyykin, sillä uusien mallien kehitys vie vuosikausia.

PSA:n sähköautot Citroën C-Zero ja Peugeot Ion ovat taas jo vanhentuneita malleja, eikä uutta ole näkyvissä. Konserni on satsannut dieselhybrideihin, joka saattaa osoittautua vääräksi kortiksi. Kilpailija Renault-Nissan painelee sähköautoillaan karkumatkalla.

Uusien sähköautojen suunnittelu vie valtavia summia, jotka PSA-Opel/Vauxhallin on jostain kaivettava.

GM:lle jäävät kaupassa myös lisenssit moniin Opelille kehitettyihin infotainment-järjestelmiin, kuten OnStariin. Niidenkin korvaaminen uusilla maksaa.

Kaikkien GM:n lisenssien käyttöhinnoista ylimenokaudella ei ole vielä tietoa. Ilmaisia ne eivät ainakaan ole.

Opelia varjostavat myös GM:n asettamat rajoitukset kansainvälisillä markkinoilla Euroopan ulkopuolella. Kiinan apajat ovat näin suljettu.

Kaupan ulkopuolelle jää GM:n Torinon suunnittelukeskus, joka on keskittynyt pitkälle vaihtoehtoisiin voimanlähteisiin.

Euroopan myydyimmät täyssähköautot 2016 (2015):

1.(1.) Renault Zoe 21337 kpl
2.(3.) Nissan Leaf 18557 kpl
3.(2.) Tesla Model S 12353 kpl
4.(5.) BMW i3 9726 kpl
5.(4.) Volkswagen e-Golf 6666 kpl
6.(6.) Kia Soul EV 4433 kpl
7.(-) Tesla Model X 3688 kpl
8.(8.) Mercedes B250e 3504 kpl
9.(7.) Volkswagen e-Up! 2565 kpl
10.(9.) Peugeot iOn 1893 kpl

Muut 6536 kpl
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Myös VAG autoissa on kolmea automerkkiä jotka ovat suurinpiirtein samaa kokoluokkaa? Esim vw Passat, Skoda Suberb ja Audi A6? Sama pohjalevy, mutta sitten autoissa kumminkin on esim laadussa eroa, sekä hinnassa ja brändissä?

VW Golf, audi a3, Skoda Octavia, Seat Leon taas ovat "sama" auto, mutta taas on eroa. On eroa esim äänieristeiden määrässä, Brändissä, hinnassa. Kaikissa on sama tekniikka.

Kyllä minusta Pösö/Citikka/Opel pitävät nuo samat nykyiset mallit jos aikovat kerran kasvattaa myyntiä. Jotain vain täytyy tehdä Opelille, tai sitten ei tarvitse tehdä oikein mitään :) Koskee tosiaan vuosien päästä tulevia uusia Astaa ja Insigniaa ja Corsaa.

Asta on nyt uusi malli ja uusi Insignia Grand Sport on tulossa. Eli mallit ei ole varmaan noin 5 vuoteen vielä muuttumassa mihinkään?

Myös Pösö/Citikka on laadukkaita. Myyvät ilmeisesti erittäin hyvin. Suomessa Opel voi olla silti suositumpi kuin Peugeot tai Citroen?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Aika rohkea päätelmä etulyöntiasemasta ja paremmista autoista, millä mittapuulla? Millä tasolla Opel vastaa esim DS:än asettamaan rimaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Noista lukemista voisin arvella että Citroen tulee lisäämään myyntiä. Opel on myynyt yllättävän hyvin suomessa, mutta onhan autotkin toki hyviä.

Opel 6707 myytyä autoa
Peugeot 2368, Citroen 1638 = yhteensä 4006 autoa

Rekisteröinti: Vaihtuuko henkilöautojen kärkipaikka vuoden lopussa?
1. Volkswagen 12 158
2. Toyota 11 954
3. Škoda 10 216
4. Ford 9 036
5. Nissan 7 025
6. Kia 6 812
7. Volvo 6 747
8. Opel 6 707
9. Audi 5 510
10. Mercedes-Benz 5 330
11. BMW 4 454
12. Honda 3 628
13. Renault 3 223
14. Hyundai 2 696
15. Peugeot 2 368
16. Seat 2 104
17. Mazda 1 899
18. Citroën 1 638
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Opel on yleisesti ottaen suositumpi ympäri eurooppaa, mutta Pösö/Sitikka ovat suositumpia ranskassa (päivänselvää) ja etelä-euroopassa. Jos Opel jotain tarvisi takaisin, ni ison takavetomallin, miksei kaksikin. Insigniasta ei ole Mondeon, BMW 3-sarjan tai muiden vastaavien haastajaksi. Eli tiettyä vanhojen aikojen takaisin herättelyä se tarvitsisi. En näe, että heidän kannattaisi lähteä kilpailemaan Premium-muodikkaiden autojen kanssa (mm. uudemmat volkkarit), koska heidän vahvuus on aina ollut hyvissä perusautoissa, tutuissa ja turvallisissa ratkaisuissa. Kunhan pysyvät Fordin kanssa tasoissa/edellä, ni pärjäävät kyllä riittävän hyvin (kauniisti muotoiltuna uudemmat Fordit tuntuvat vähän ''halvoilta'').
Itse uskoisin että Opelin laatu vastaisi VW ja Skoda laatua, ainakin lähes? Kai siinä myös samassa pitäisi olla Peugeot ja Citroen myös. Eli kaikki valmistavat laadukkaita autoja. Saatan olla toki väärässäkin?

Citroenillä on se DS sarja johon en ole vielä edes oikein yhtään tutustunut. Ilmeisesti ne on hyviä?

Näyttää tyylikkäältä (DS)? Lisäksi monta kokonaan uutta mallia?
Citroenin sivuilta:
DS 3
uusi DS 4
uusi DS 4 crossback
uusi DS 5
uusi DS 7 crossback
Tutustu kattavaan DS-mallistoomme
nimetön4.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Ranskikset (pösö, citikka) on olleet kohtalaisen laadukkaita ainakin 2000 luvulla ja dieseleiden osaaminen on huippuluokkaa ja diesel moottorit on erittäin luotettavia. Bensa moottoreista en sitten osaa sanoa mitään. Peugeotilla ehkä 407 oli huonompilaatuinen, mutta 508 on ollut sitten jo hyvä? 406 oli hyvä myös. Eli peugeot on tehnyt vähän kehnompiakin autoja, mutta nykyisin autot taitaa olla melko hyviä?

VW ja Toyota tosiaan myy älyttömän suuria määriä autoja. Eli parannettavaa vielä olisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Aika rohkea päätelmä etulyöntiasemasta ja paremmista autoista, millä mittapuulla? Millä tasolla Opel vastaa esim DS:än asettamaan rimaan?
Oikeastaan samaa mieltä.

Omasta mielestä Peugeotilla ja Citroenilla on etulyöntiasema Opeliin verrattuna? Jo ihan mitattuna sillä että PSA on kannattava yritys ja Opel/Vauxhall taas tuottaa jatkuvasti tappiota.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Uusi Insignia oli kyllä lupaava, mutta nyt kyllä täytyy vakavasti harkita, koska Pösöä en ostaisi. Ei vaan oikein ole merkkiä, johon vaihtaa. Nykyinen Insignia on ollut hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä. Meidän taloudessa on ajettu kahdella sellaisella yli 150tkm. Ei taida moni muu enää käyttää vanhaa, sivistynyttä ja mukavaa automaattilootaa, vaan jotain kaksoiskytkimiä.
Tuskin tuo Insignia Pösöksi ihan heti muuttuu. En kyllä tiedä mitä hyvää tuollaisessa Opelin käyttämässä ikivanhassa hitaassa, luistavassa ja paljon kuluttavassa automaattilootassa on. Toki niitä mehumaijoja on hyviäkin kuten ZF:n 8v, mutta sellaista ei mihinkään Ooppelin tms. rytöön saa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Kauppalehti uutisoi lisää PSA/Opelista. Selvästi opel on ollut iso rasite GM:lle?

"GM halusi selvästi päästä Opelista eroon lähes hinnalla millä hyvänsä. Konserni kirjaa fuusiosta noin 4,5 miljardin dollarin kertaluonteiset kustannukset, jotka liittyvät ennen muuta Opelin ja Vauxhallin eläkevastuisiin. Ostaja PSA:ta nämä vanhat velvoitteet eivät rasita juuri lainkaan."

"Kaupan myötä syntyy Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja 17 prosentin markkinaosuudella. Sen merkkipalettiin kuuluvat Peugeot, Citroën, DS, Opel ja Vauxhall."

"Opel on tuottanut pitkään tappiota. Viime vuonna operatiivinen tulos oli 241 miljoonaa euroa miinuksella. PSA taas tuotti kovan saneerausohjelman ja työpaikkojen vähennysten jälkeen 1,7 miljardia voittoa."

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/o...uus-vaakalaudalla-psa-kaupan-jalkeen/nVmdkUNB
General Motors saa saksalaisvalmistajasta 2,2 miljardia euroa, mutta maksaa eläkesitoumuksista pitkälti yli kolme miljardia.

Ranskalainen PSA ostaa yhdysvaltalaiseen GM-konserniin kuuluvan Opelin sekä GM:n eurooppalaisen autorahoittajan GM Financialsin. Kauppasumma on 2,2 miljardia. Rahoitusliiketoiminnan PSA ostaa yhdessä suurpankki BNP Paribasin kanssa.

GM:lle halusi selvästi päästä Opelista eroon lähes hinnalla millä hyvänsä. Konserni kirjaa fuusiosta noin 4,5 miljardin dollarin kertaluonteiset kustannukset, jotka liittyvät ennen muuta Opelin ja Vauxhallin eläkevastuisiin. Ostaja PSA:ta nämä vanhat velvoitteet eivät rasita juuri lainkaan.

Kaupan myötä syntyy Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja 17 prosentin markkinaosuudella. Sen merkkipalettiin kuuluvat Peugeot, Citroën, DS, Opel ja Vauxhall.

PSA tavoittelee fuusiolla noin 1,7 miljardin vuotuisia säästöjä. Autoteollisuusasiantuntijoiden mukaan Opelilta katoaa Saksasta ja myös muualta Euroopasta vääjäämättä työpaikkoja ja ehkä jopa kokonaisia tehtaita, vaikka GM:n työpaikkatakuut ja investointisitoumukset pysyvät voimassa.

Opelilla on Euroopassa 38000 työntekijää seitsemässä eri maassa, Saksassa noin 19000. Saksan työpaikat on taattu ensi vuoden loppuun asti. Lisäksi GM on luvannut Saksan kolmelle tehtaalle investointeja vuoden 2020 loppuun asti.

Uusia työpaikkatakuita PSA:n pääjohtajalta Carlos Tavaresilta ei herunut.

"Ainoa, mikä ratkaisee, on tulos", Tavares täräytti Pariisissa pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

"Olen varma, että saksalaiset ja brittiläiset tehtaat haluavat jatkossa olla yhtä tehokkaita kuin ranskalaiset", hän jatkoi.

PSA:n rahoitusjohtaja Jean-Baptiste de Chatillon avasi enemmän Opelille asetettavia tavoitteita: tuloksen pitää nousta voitolliseksi vuoteen 2020 mennessä.

Tavoite on kova. 88 vuotta yhdysvaltalaisomistuksessa ollut Opel on tuottanut pitkään tappiota. Viime vuonna operatiivinen tulos oli 241 miljoonaa euroa miinuksella. PSA taas tuotti kovan saneerausohjelman ja työpaikkojen vähennysten jälkeen 1,7 miljardia voittoa.

Autoanalyytikoiden mukaan tällä tulostaustalla on selvää, että ennen muuta Opelin tehtaat ovat liipasimella, kun fuusion tuomia säästöjä lähdetään hakemaan. PSA:n osake nousi Pariisissa 5,2 prosenttia, kun Opel-kauppa oli vahvistettu.

Yhteenliittymän heikoin puoli on se, että uusia markkinoita ei juuri avaudu. PSA uskoo valtaavansa osuuksia sieltä, missä ranskalaisia merkkejä vieroksutaan. Kynnys tärkeille Yhdysvaltain markkinoille ei kaupan myötä madaltunut.

Saksan hallitukselle Opel-kauppa on vaalivuonna kaikkea muuta kuin tervetullut. Saksalaiset äänestäjät tietävät kuinka pitkä tappioputki Opelilla on takanaan. Vain harvat uskovat nopeaan käänteeseen ja työpaikkojen säilymiseen. Istuvaa hallitusta syytetään, kun huonoja uutisia tulee.

Siitä huolimatta ensimmäiset viestit sekä Berliinistä että Opelin tehdasosavaltioista ovat olleet myönteisiä. Saksassa uskotaan, että uudesta konsernista voi kasvaa "globaali tekijä" automarkkinoille.

Talousministeri Brigitte Zypries ja osavaltioiden pääministerit korostavat kuitenkin, että tulevissa tehtaita ja työpaikkoja koskevissa päätöksissä pitää noudattaa Saksan työmarkkinoiden pelisääntöjä. Ne voivat markkina-asiantuntijoiden mukaan olla merkittävä hidaste, kun Tavares yrittää tehdä uudesta konsernista kannattavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 054
Ai nyt se tapahtui sitten että Opel on PSA:n. Itselläni ei ole koskaan ollut Opelia, ajanut olen muutamallakin eikä sen perusteella ole sen kummempaa sanottavaa. Kaverilla on ollut Vectra-B malleja 2 kappaletta, toinen 2litrainen farkku ja toinen oli facelift 2.5 V6 farkku automaatti. Tämä jälkimmäinen oli kaverilla vuosia ja sillä olen ajellut. Ihan mukava auto oli ajaa ja kulkikin varsin ripeästi.

Muita kokemuksia Opeleista ei ole.

Sen verran Ranskalaisista että parhaat ranskalaiset saa vain nakkikioskilta.

Systerin renapulttia(Renault Megane) on tullut korjattua aikanaan todella paljon että jos laatu on edelleen yhtä hyvää ni onkin hyvä ettei ole itsellä ollut ainuttakaan ranskalaista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Opelithan on sellaisia peruslaadukkauta pelejä nykyään, ja mikäli jokin menee mäsäksi, ovat korjauskulut yleensä aika maltillisia verrattuna moneen muuhun merkkiin. Moottoripuoli noissa on käsittääkseni ollut aika luotettavaa jostain 2000-luvun alusta lähtien, tosin uuden 1.0 pannun kestosta ei kukaan pysty vielä sanomaan mitään. Tähän poikkeuksena eräiden mallien väärin mitoitetun hihnanvaihtovälin aiheuttamat ylimääräiset moottoririkot jotka oli todella huonoa PR:ää. Omassa H-Astrassa vaihtoväli on edelleenkin 10 vuotta / 150 tkm, itsellä tuli vuodet täyteen ennen kilometrejä ja vaihdatin hihnan vähän ennen 10v merkkipaalua marmoritiskillä ja maksoi muistaakseni 329 euroa.

Peugeotista olen kuullut samansuuntaista kuin jm82, diesel-koneet on kestäviä ja esmes uudet 308 ja 508 ovat sangen soivia pelejä. Samasta lähteestä olen myös kuullut, että 407 on täysi susi kestävyyden suhteen, eikä noita THP-bensakoneita välttämättä kannata ostaa jos haluaa luotettavan auton...
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Tuskin tulee Chevy takas kun just lähti, ei ne nyt sentään mitään tuuliviirejä noin ison mittaluokan yrityksissä ole. Puuttuu hybridit, puuttuu dieselit, US mallien tyypittäminen EU kelpoisiksi ja muutenkin jo pelkästään niiden sisätilojen laatu(vaikutelma) vrt eurot...

Not a chance.

Ainoa, joka voi pitkällä panostamisella ottaa jalansijaa GM:llä on Cadillac, eikä sekään ole mikään "voitosta voittoon" saldo kun katsoo viimeiset 30v takaperin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Sen verran Ranskalaisista että parhaat ranskalaiset saa vain nakkikioskilta.

Systerin Renault Megane on tullut korjattua aikanaan todella paljon että jos laatu on edelleen yhtä hyvää ni onkin hyvä ettei ole itsellä ollut ainuttakaan ranskalaista.
Ei kannata sotkea Renault/Nissania siihen PSA/Opeliin :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Tuskin tulee Chevy takas kun just lähti, ei ne nyt sentään mitään tuuliviirejä noin ison mittaluokan yrityksissä ole. Puuttuu hybridit, puuttuu dieselit, US mallien tyypittäminen EU kelpoisiksi ja muutenkin jo pelkästään niiden sisätilojen laatu(vaikutelma) vrt eurot...

Not a chance.

Ainoa, joka voi pitkällä panostamisella ottaa jalansijaa GM:llä on Cadillac, eikä sekään ole mikään "voitosta voittoon" saldo kun katsoo viimeiset 30v takaperin.
Eipä sieltä Chevyltä toisiaan taida olla mitään mallia jota kannattaisi eurooppaan tuoda?

Amerikkalaisista tulee mieleen nuo ja nehän on kait surkeimmasta päästä autoja? :
chrysler neon
dodge caliber
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 054
Ei kannata sotkea Renault/Nissania siihen PSA/Opeliin :D
Joo en ota kantaa mitä Renault on tehny Nissanin laadulle 2000 vuoden jälkeen mutta eipä tarvitse kuin googlettaa ni saa vastauksen tuohonkin. :facepalm:
(En laske GT-R:ää tähän koska se on aivan eri asia ku "tavis autot".)

Itselläni on ollut vain 90-luvun nissaneita ja on tälläkin hetkellä aito japanissa tehty auto. Kaikki viat ja korjaukset mitä on vuosien aikana ilmaantunut olen selvinnyt ihan omin käsin ettei ole tarvinnut korjaamoilla käyttää. Ruostepaikkaus nykyisen Nissanin kanssa piti ulkoistaa koska itsellä ei ole hitsausvälineitä :rofl: Tekniikan puolesta nuo 90-luvun Nissanit on kestäviä mutta pelti niistä ruostuu valitettavasti. o_O
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Voi olla nuo nykyiset Renaultit ja Nissanit oikein hyviä ja kestäviä. Joku vanha Renault Megane tai Laguna vai olla sitten kokonaan eri juttu. Johonkin aikaan Rellu oli huonompi ja Peugeot / Citroen oli kestävämpiä. Toki Rellu ei ruostu, että kori kyllä kestää pitkään. Myös Peugeot ja Citroen ruostuvat hyvin huonosti. Pahimpia ruostumaan taisi olla Alfa Romeo ja Mazda joiden pohjat ruostui puhki? Itsellä oli Alfa Romeo 156.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Tuskin tulee Chevy takas kun just lähti, ei ne nyt sentään mitään tuuliviirejä noin ison mittaluokan yrityksissä ole.
Chevyhän lähti, kun GM katsoi että se kilpailee liikaa Opelin kanssa ja halusi suojata Opelia. Nyt tilanne ihan eri ja olen lähes varma, että "Chevyt" eli Daewoot tulee takaisin Eurooppaan.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 054
Voi olla nuo nykyiset Renaultit ja Nissanit oikein hyviä ja kestäviä. Joku vanha Renault Megane tai Laguna vai olla sitten kokonaan eri juttu. Johonkin aikaan Rellu oli huonompi ja Peugeot / Citroen oli kestävämpiä. Toki Rellu ei ruostu, että kori kyllä kestää pitkään.
Sen verran voin sanoo et kun kävin koe-ajaa pariin kertaan uutta Nissan Pulsaria 1.2 Dig-T (Jakaa Meganen kanssa saman pohjalevyn) moottorilla ni auto oli yllättävän hyvä ajaa et kyllä se Renault on varmasti hyvää tehnyt ajettavuudelle jne mutta on varmasti tullut huonompaakin.
Nää 2010+ malliset on varmasti ihan asiallisia pelejä ku vertaa 2000 vuoden alkupuolen autoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
Chevyhän lähti, kun GM katsoi että se kilpailee liikaa Opelin kanssa ja halusi suojata Opelia. Nyt tilanne ihan eri ja olen lähes varma, että "Chevyt" eli Daewoot tulee takaisin Eurooppaan.
Veikkaan Cruze, Volt ja spark eurooppaan ensinenässä, ellei lepokaupoissa ole sovittu jotain muutaman vuoden karenssia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Ai tosiaan Daewoo merkki sieltä voisi tulla eurooppaan. + Oikea Chevy jos se vain PSA:lle sopii.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
OT: Itsellä menee nyt Renaultin kestotesti omakohtaisesti kun toiselle luvalle sellaisen napautin, ranskalaisista ei ole kokemusta kuin Hesburgerilta, mutta laatu ja ominaisuudet ovat parantuneet objektiivisestikin tässä vuosien varrella. Nissanin nosti syöksystä eräs Carlos Ghosn, nyt konsernilla on myös Mitsubishi. Tähän mennessä olen positiivisella kannalla, 508sw:ssä ei ollut muuta "vikaa" kuin mallisarjan ikä, se oli vaihtoehtona itsellekin.

Työkaverilla ja toisella tuttavalla oli/on Captivat eikä itäisen maan Chevrolet oikein pysty vastaamaan millään osa-alueella muiden korealaisten, saati eurojen haasteeseen. Vikapesiä ja soppa maistuu vrt.samankokoiset moottorit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Tuo taitaa olla Opel Mokka rinnakkaismalli? Tuskin samaa autoa myytäisiin eri valmistajilla samassa maassa?
Vai ymmärsinkö ihan väärin?

Jonkun siirtymäajan jälkeen ehkä voitaisiin myydä? Opeleitahan ei saa myydä kiinaan koska GM kielsi sen. Mutta en tiedä sitten onko toisinpäin jotain rajoitteita sopimuksessa?
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Tuo taitaa olla Opel Mokka rinnakkaismalli? Tuskin samaa autoa myytäisiin eri valmistajilla samassa maassa?
Vai ymmärsinkö ihan väärin?
Onhan tuota Traxia ennenkin myyty Euroopassa ja se on tosiaan Opel Mokka tai no oikeastaan Opel Mokka on Chevrolet Trax. Mokkat valmistettiinkin Koreassa aiemmin. Samalla tavalla Opel Karl on oikeasti Chevy Spark.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Tuon Opelin kanssa saakin olla tarkkana että ei osta sitä "korean" Opelia epähuomiossa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Chevyhän lähti, kun GM katsoi että se kilpailee liikaa Opelin kanssa ja halusi suojata Opelia. Nyt tilanne ihan eri ja olen lähes varma, että "Chevyt" eli Daewoot tulee takaisin Eurooppaan.
Daewoohan perustui GM:n tekniikkaan, eli opelin kamat löytyi pellin alta. Mikä sitten on Daewoon tilanne nyt tai tulevaisuudessa. Onhan ko. merkillä muutakin toimintaa kun autot. Jaa hmm, Tata ja daewoo näyttäisi olevan kimpassa jollain tavoin. Ryntääkö Tata markkinoille euroopassa:jd:
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
GM taitaa omistaa Daewoosta vain hlö autopuolen, ei esim raskaskonepuolta. (En googleta)

Onhan Tata täällä jo. JLR konsernilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
49
Itsellä on kohtuu positiiviset odotukset tästä psa/opel liitosta. 90-luvulta 2006/7 asti Opel joutu kärsimään GMn tehostamis toimista ja ensimmäisten ekotekki koneiden tuomista ongelmista yms. Todella lukuisten opel mallien entisenä omistajana ja nykyisenä mb/vw miehenä, on ainakin minulla suuret odotukset uudesta Insignia ST:sta ja toivoisinkin saavani vaihtaa ton paskatin sellaiseen (mb pysyy perheessä kunnes opel tuo takavedon takaisin)...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
GM taitaa omistaa Daewoosta vain hlö autopuolen, ei esim raskaskonepuolta. (En googleta)

Onhan Tata täällä jo. JLR konsernilla.
Googletin jo



TATA DAEWOO

Sitten henkilöautoa



Näpsä pikku hybridi, siis Tata.

Upcoming Tata Cars 2017/2018 in India » New Tata Cars | AutoPortal.com®

Daewoo merkistä autona ei kyllä löytynyt mitään järkevää, ainoastaan

Chevrolet Cars in South Korea | Chevrolet Car Prices, Models, Reviews & Photos | CarBay

linkki jossa jo otsikossa lukee chevrolet. Eli noilla mennään nyt ja tulevaisuus näyttää sitten mitä merkkejä jatkossa löytyy, ja kenen tekniikalla. Eipä ole tämän päivän asia näköjään.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Kohta on kyllä todellista laatuautoa tarjolla kun PSA ja Opel sotketaan.
Mitäs kivaa tässä on luvassa: :D
- PSA saa Opelin vaihteisto- ja dieselmoottoriosaamisen
- Opel pääsee nauttimaan PSA:n bensaturboista ja PSA voi opettaa Opelille yhtä jos toista autosähköistä
- Opelilla päästään varmaankin nauttimaan ranskalaisesta johtamisesta ja ehkä PSA voi oppia Opelilta saksalaista käytännön joustavaa luovuutta?

Opel-miehet näkevät varmaan pitkään painajaisia, ensin siitä, että Opel on ranskalainen auto ja sitten ajatuksesta, että joutuu harkitsemaan Ford-liikkeessä asioimista. :D
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Jos Opel jotain tarvisi takaisin, ni ison takavetomallin, miksei kaksikin. Insigniasta ei ole Mondeon, BMW 3-sarjan tai muiden vastaavien haastajaksi. Eli tiettyä vanhojen aikojen takaisin herättelyä se tarvitsisi.
PSA-yhtymässä varmaan vieläkin muistetaan, millainen jymymenestys isomman luokan Peugeot 605/607/Citroen XM/C6 oli valtavasta kehityspanostuksesta huolimatta... Enpä pidättelisi hengitystä isoa sedania, varsinkaan takavetoista, odotellessa. Olisi toki kiva, jos ne sellaisen tekisivät, mutta...
PSA/Ford-yhteistyössä syntynyt 3-litrainen V6 HDI voisi kyllä olla hyvä, valmis moottori isoonkin autoon. Jospa Jaguar myisi PSA:lle XJ:n pohjalevyn? :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Opel-miehet näkevät varmaan pitkään painajaisia, ensin siitä, että Opel on ranskalainen auto ja sitten ajatuksesta, että joutuu harkitsemaan Ford-liikkeessä asioimista. :D
Opel liikkeitä löytyy ilman Ford edustustakin. Jos olisi joku kartta missä näkyisi mitä merkkejä myydään missäkin liikkeissä, niin aika sekavaa olisi. Omilla nurkilla Opel ja Ford ovat samassa liikkeessä, naapukaupungissa eivät ole, täällä ei toisaalta Peugeotia myydä missään liikkeessä. On niin paikkakuntakohtaista missä mitäkin myydään, ja silloinkin monet valmistajien vaatimukset pitää täyttyä, ja niitä vaatimuksiahan riittää että edustuksen saa liikkeeseen x.

Opel on juuri niin ranskalainen kuin omistaja haluaa sen olevan, tuskin on tulossa brandia ranskalaisesta opelista, eiköhän ne halua pitää sen niin saksalaisena kuin mahdollista.

Ja kuinkahan moni japanilaisella ajava, ajaa brittiläisellä autolla. Mersujakin tehdään suomessa, ja Rolls Roycen tehdaskin löytyy suomesta, no vähän eri koneita mutta silti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Tässähän se jännitys ja eroavaisuus piilee, että kun Opel on ollut tappiolla pitkään ja vasta viimevuosina alkanut tuottamaan parempaa tulosta. Jos voittokulku jatkuu, ni siinävaiheessa merkki todennäköisesti pidetään yllä mutta jos ei, ni PSA varmasti harkitsee merkin lakkauttamista ja tehtaiden siirtoa muiden sisäisten merkkien valmistukseen. Typeräähän se nyt olisi samantien lakkauttaa, koska Opelilla on alkanut menemään taas hyvin, uusia, hienoja ja hyviä autoja puskee ulos kokoajan.
Mutta, jos ne jonkun tehtaan pistää kiinni, ni varmaan joko Belgian taikka Espanjan, sillä esim. Espanjassa tehdään Corsia, pikkuautoja, joiden valmistus varmasti hoituisi myös PSA:n omilla tehtailla.

Opelin kohdalla se saksalaisuus halutaan varmasti pitää markkinoinninkin ja imagon kannalta yllä, sillä onhan se kuiteskin niin perisaksalainen yritys kun olla ja voi, yli 100 vuotta tehnyt autoja. Sen vaihtaminen ranskalaiseksi olisi hirvittävä imagotappio ja siinävaiheessa merkki varmasti kuolisi pois hyvin äkkiä.
Tappioista ei ole pahemmin uutisoitu missään, joten negatiivista julkisuutta ei nyt pahemmin ole, ja ne jakohihnaonglematkin on unohtuneet. Käytettyjen ostajat toki ne muistavat, mutta lienevät marginaalissa kun uusien ostajista kuitenkin on kyse.
Se pitkä historia myöskin on asia mitä ei sovi unohtaa markkinoinnissa. Oikeastaan mitään negatiivista ei nyt tule mieleen uusista Opeleista.

GM taas on kuopannut useitakin vanhoja merkkejä omista jenkkimerkeistä, mutta eipä hätää kun konsernista löytyy riittävästi muita merkkejä paikkaamaan. Oldsmobile nyt vaikka esimerkiksi meni hautaan.

Tehtaita jos aletaan sulkemaan, niin brittien tehtaat voi olla tähtäimessä, koska brexit, ja muutenkin jos voi omilla pajoilla tuottaa samaa niin mikä jottei. Saksan tuotantoon en usko että puuttuvat. Jos joku merkki katoaa niin vauxhall, ja siinä ei kukaan mitään menetä.

Aikahan tuon näyttää mikä on suunta. Kun nykyään mikään auto ei ole juuri minkäänmaalainen.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
748
Hyvin GM tainnut hoitaa asiansa.
Olihan tuo lähellä mennä nurin koko roska, mutta onko vielä menossa?

Ei jaksa seurata tuollaista turaamista.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Tässähän se jännitys ja eroavaisuus piilee, että kun Opel on ollut tappiolla pitkään ja vasta viimevuosina alkanut tuottamaan parempaa tulosta. Jos voittokulku jatkuu, ni siinävaiheessa merkki todennäköisesti pidetään yllä mutta jos ei, ni PSA varmasti harkitsee merkin lakkauttamista ja tehtaiden siirtoa muiden sisäisten merkkien valmistukseen.
En oikein usko, että PSA olisi kaupassa maksanut juuri muusta kuin Opelin ja Vauxhallin merkistä ja imagosta. Kyllä niiden täytyy tehdä tappiota raskaasti, jotta tämä arvo heitettäisiin viemäriin.

Saiko PSA kaupalla mitään olennaista osaamista, jota sillä ei itsellä olisi?

Opelin kohdalla se saksalaisuus halutaan varmasti pitää markkinoinninkin ja imagon kannalta yllä, sillä onhan se kuiteskin niin perisaksalainen yritys kun olla ja voi, yli 100 vuotta tehnyt autoja. Sen vaihtaminen ranskalaiseksi olisi hirvittävä imagotappio ja siinävaiheessa merkki varmasti kuolisi pois hyvin äkkiä.
Jokseenkin näin. Jollain 5-10 vuoden aikajänteellä Opelin mallit varmaankin lähentyvät ratkaisuiltaan PSA:n muita malleja, mutta eiköhän merkin saksalaisesta imagosta pidetä kynsin hampain kiinni. Vauxhall on sitten oma lukunsa. Ryhtyykö PSA tekemään siitä brittiläisempää vai pysyykö se ohjaus-oikealla-Opelina?

PSA on pitkään halunnut vahvemmin Saksan markkinoille, mutta aika laihoin tuloksin. Sillähän on mm. tehdas Saarbrückenissä.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ja mitä Vauxhalliin tulee, ni eihän briteissäkään sitä kukaan enää miellä aidoksi Vauxhalliksi, vaikka niitä vielä ostelevatkin. Aikoinaan sekin merkki oli hyvin erinlainen ja vasta 70-luvulla alkoi fuusioitumaan Opelin kanssa. Joten tuon erillisen brändin ylläpito on periaatteessa turhaa, Vauxhall voisi itse tehdä autonsa, jos pystyvät.
Vauxhall on tosiaan mielenkiintoinen tapaus. Peugeotilla on jo aika vahva asema briteissä etenkin pienissä ja keskikokoisissa autoissa, joten se ei tarvitse Vauxhallia samalla tavalla päästäkseen brittimarkkinoille kuin Opel antaa pääsyn Saksaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 678
Viestejä
4 188 615
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom