PSA osti Opel/Vauxhall automerkit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
No onko se sitten huono asia?
En ole perehtynyt miten noi uudemmat ranskalaiset ylipäätään pelaa, siksi kysyn.
No milloin PSA on saanut viimeksi toimivan bensakoneen ulos. THP oli sutta ja sekundaa ja niin vaikuttaa olevan Puretech:kin.
 
No milloin PSA on saanut viimeksi toimivan bensakoneen ulos. THP oli sutta ja sekundaa ja niin vaikuttaa olevan Puretech:kin.

THP-ongelmissa taitaa olla bemarillakin sormensa pelissä kun yhteistyössä suunniteltu pata. Aiemmat bensavaparithan oli ihan toimivia koneita pääasiassa. Eikä näiden downsizing-bensaturbojen ongelmat ole ihan vieraita muillakaan merkeillä. Toki ilmeisesti Opelin ja Fiatin versio aiheesta taitaa olla suhteellisen ongelmaton, mutta VAG/PSA/BMW on aikamoista paskaa?
 
Paitsi että se GM tekniikka oli Opelin omaa käsialaa, kun nyt taas tekniikka on Pösön/Citikan käsialaa...

Toki osaltaan joo, ja Opel on tehnyt suunnittelua koko GM yhtymälle, mutta on nekin käyttäneet GM:n muiden yksiköiden suunnittelemaa kamaa autoissaan. Opelit ei suinkaan koostu 100% Opelin Saksassa suunnittelemiin osiin.

Ja mikäli nyt tähän mennessä annetut tiedot pitää paikkansa, niin Opelin tuotekehitys tulee tulevaisuudessa tekemään suunnittelua koko PSA yhtymälle. Joten voi olla, että Opelin osto jopa parantaa PSA:n tuotteiden laatua, koska heidän kontolleen on annettu esim. uuden moottorin suunnittelu.

Ainakin lupausten mukaan Opel suunnittelee edelleen omat autonsa tulevaisuudessakin, vaikkakin Opelit tulee tietysti olemaan vahvasti konsernin osilla kasattuja vehkeitä. Kuten kaikki muutkin konsernin autot.


What role does the development center in Rüsselsheim play in all of this?

Christian Müller: It is a fully fledged R&D center, and as we announced in the PACE! strategic plan, the engineers in Rüsselsheim will develop all Opel and Vauxhall models for our customers in Europe. Only with that, the center is already one of the technical drivers for the entire Groupe PSA. We are about to get the ball rolling on a development that will open up new opportunities for us. When I say ‘us,’ I am of course referring to the entire R&D network of Groupe PSA. The teams, who we have already been working together with since 2012, are growing stronger and much faster than some external observers could ever have imagined.

https://opelpost.com/06/2018/the-key-role-opel-plays-in-the-groupe-psa/

New four-cylinder engine family to be developed by Opel for Group PSA

14 Jun 2018 By RON HAMMERTON

OPEL engineers have been given responsibility for developing a new four-cylinder petrol engine family for parent company PSA Group in what might turn out to be one of the last hurrahs for internal combustion engines within the French-owned conglomerate as it moves towards electrification.
The 1.6-litre direct-injected turbocharged PureTech engine will be fitted to vehicles across all five PSA brands – Peugeot, Citroen, DS, Opel and Vauxhall – when it is launched in 2022.

News - Opel
 
Toivotaan että yhteistyö nimenomaan tuottaa PSAlle pitkästäaikaa hyvän bensamoottorin, uskon että siinä Opelilla on eniten annettavaa uudelle emokonsernille.
 
Mut se mikä rupes huolestuttamaan on se että ilmeisesti näissä uusissa tulevissa vehkeissä olisi ranskalaislähtöiset sähköt... :dead:

Kokemusta on sekä PSA että Opel ja jälkimmäisessä oli paljon enemmän sähköongelmia varsinkin kun ottaa huomioon että sähköheebeleitä oli paljon vähemmän kuin ranskiksissa. Joten sähkövikojen lisääntymistä en pelkäisi.
 
Ainakin 307 mallin perusteella jos korjaisivat vaan liittimet paremmaksi, niin siinä lähtis suurin osa sähköviosta samantien. Mutta kyllä tässä liittoutumisessa voi olla paljonkin synergiaa ja kun enemmän asiaa miettii, niin jotenkin tuntuu jopa ihan loogiselta liitolta.
 
Ainakin 307 mallin perusteella jos korjaisivat vaan liittimet paremmaksi, niin siinä lähtis suurin osa sähköviosta samantien. Mutta kyllä tässä liittoutumisessa voi olla paljonkin synergiaa ja kun enemmän asiaa miettii, niin jotenkin tuntuu jopa ihan loogiselta liitolta.

Toivotaan että menee paremmin kuin Nissan-Renault -liitossa jossa ainakin Nissanin laatu kärsi melkoisesti. Toisaalta Renut taisi parantua vastaavasti huomattavasti.

Optimi lopputulos olisi sama kuin tässä: Alfa Romeo Arna - Wikipedia Japanialainen upea muotoilu ja ajo-ominaisuudet naitettuna italialaiseen luotettavuuteen - mikä voisi mennä pieleen? :rofl:
 
Offtopic: Nissania olisi enää olemassa ilman Renaultia ja Carlos Ghosnia. Nissan on itse osannut kusta laatumuroihinsa omalla CVT vaihteistotehtaallaan hyvin itsenäisesti.
 
Jostain taisin lukea, että PSA-konserni sai myös Opelin tuottamaan komeasti voittoa.

Peugeotit ja Citroenit ovat tainneet myydä maailmanlaajuisesti hyvin, vaikka Suomessa onkin valiteltu heikosta teknisestä laadusta.
 
Silloin kun olin nuori, niin Peugeotilla oli varsin makeita kiesejä mallistossa. 205gti, 309gti, 405 MI16 ja 405 T16 olivat luokassaan huikeita laitteita. Nykyään aika tasapaksuja autoja, vaikka ihan hienoja gti-malleja mukana onkin.
 
406 ja erityisesti Coupe-korilla oli vielä hieno, samoin seuraajansa 407 Coupe. Toki tekniikkapuolella ei niissä sitten ollutkaan mitään kovin ihmeellistä. Uusi 508 GT kelpaisi kyllä. :hungry: RCZ olisi kanssa mielenkiintoinen jos siinä olisi toimiva ja tehokas moottori, mutta kun valinta on tehtävä pienen dieselpadan ja THP välillä niin vaihtoehdot on vähissä.

Toisaalta eipä Opelillakaan ole juuri mielenkiintoista tarjottavaa ollut tällä vuosituhannella pl. Speedster ja Ampera, mutta kumpikaan niistä ei edes ole oikeita Ooppeleita.
 
Vielä 90-luvulla niillä oli hienoja vehkeitä. Calibra/Vectra 4x4 Turbo, Omega 3000, Omega Evo 500, Lotus Omega, Senator.

Olisihan hienoa, jos PSA/Opel saisivat aikaiseksi taas pitkästä aikaa kunnollisen ison auton pelkkien pikkuautojen sijasta. PSA:han yritti ihan vakavissaan kehittää kilpailijaa E-MB:lle ja 5-sarjan BMW:lle. Tuloksena oli Peugeot 605/Citroën XM ja todella muhkeat tappiot.
 
Isoa, uutta takavetoista Opelia on itsekin kaipaillu... Omegoista hyvät muistot. Ei auta kuin toivoa ihmeen tapahtua, mennään merssuilla odotellessa sitten...
 
Isoa, uutta takavetoista Opelia on itsekin kaipaillu... Omegoista hyvät muistot. Ei auta kuin toivoa ihmeen tapahtua, mennään merssuilla odotellessa sitten...
Omegoissa vain se ongelma, ensimmäisen jälkeen, että teho/painosuhde ei ollut ihan... "kohdallaan". Toki viripajalla sai senkin korjattua (ja ekassa mallissa kaupasta jo valmiiksi Lotuksena). Kaverin 4-litraisessa tuo A-Omega jo liikahti 280 hevosella... :D

Ja sitten se helevetin ruoste... Näin jälkikäteen ihan hyvä ettei aikoinaan tullut ostettua sitä MV6-farkkua kun alkoi jo koeajolla se 4-vaihteinen automaatti kyrsiä suorituskyvyn suhteen. ;)
 
Mitenköhän takavetoinen halpa tavis myisi? Ei mikään ihan pieni rääpäle kaksipaikkainen, vaan kompakti pienen talouden perheauto takavetoisena. Kunhan saataisiin hinta samalle tasolle noiden muiden halpojen etuveto Astra/Corolla/Golf tasolle, niin ainakin erottuisi siitä joukosta.
Toki kaikki me bensalenkkarit kumarramme takavetoisten suntaan, mutta olisiko se oikeasti myyntivaltti isossa mittakaavassa? Ehkä ne 95% perheenisistä ei ymmärrä ajettavuudesta mitään ja ovat oikein tyytyväisiä etuvetoiseen Corollaan.
 
Näkisin että takaveto ei ole nykyään myntivaltti kuin premium-luokassa (BMW, Mersu, Lexus) jonne Opelin on vaikea asemoitua enää tässä vaiheessa...
 
Mitenköhän takavetoinen halpa tavis myisi? Ei mikään ihan pieni rääpäle kaksipaikkainen, vaan kompakti pienen talouden perheauto takavetoisena. Kunhan saataisiin hinta samalle tasolle noiden muiden halpojen etuveto Astra/Corolla/Golf tasolle, niin ainakin erottuisi siitä joukosta.
Toki kaikki me bensalenkkarit kumarramme takavetoisten suntaan, mutta olisiko se oikeasti myyntivaltti isossa mittakaavassa? Ehkä ne 95% perheenisistä ei ymmärrä ajettavuudesta mitään ja ovat oikein tyytyväisiä etuvetoiseen Corollaan.

Ongelma on heti siinä, että takaveto on rakenteena kalliimpi. Toinen on se, että nykyisen modulaarisen suunnittelun aikana ei aleta mitään yhtä takavetoista mallia suunnittelemaan vaan vaatimus on, että samaa pohjalevyä ja muita komponentteja voidaan käyttää useissa eri malleissa.

Tämä kun puhutaan perinteisen polttomoottorin omaavista autoista. Sähköautot saattavat lisätä takavetoisten määrää kun rakenteena se on sähkömoottorin kanssa yksinkertaisempi verrattuna polttomoottoriautoon.
 
Toisaalta, jonkun valmiin pohjalevyn muokkaaminen kardaanitunnelille ei pitäis olla mikään massiivinen operaatio. Ja jossei massatuotantoon ni miksei Ooppeliki vois tehdä jonkun one-off mallin, mitä valmistetaan rajallinen erä. Tyyliin joku suht simppeli sporttinen uudelleenversiointi Kadett GTE, Ascona tai Manta. Tekihän Rellukin sen uuden Alpinan one-offina ja se oli menestys.
... tai Speedster? :D

Mk2 luulis myyvän ihan hyvin.
 
Ongelma on heti siinä, että takaveto on rakenteena kalliimpi. Toinen on se, että nykyisen modulaarisen suunnittelun aikana ei aleta mitään yhtä takavetoista mallia suunnittelemaan vaan vaatimus on, että samaa pohjalevyä ja muita komponentteja voidaan käyttää useissa eri malleissa.

Tämä kun puhutaan perinteisen polttomoottorin omaavista autoista. Sähköautot saattavat lisätä takavetoisten määrää kun rakenteena se on sähkömoottorin kanssa yksinkertaisempi verrattuna polttomoottoriautoon.
Tähän vielä lisäksi se, että suurin osa niistä, jotka eivät halua sitä etuvetoa haluaa mieluummin nelivedon kuin takavedon, ja näiden hinnat ja kulutus on laskenut sitten A-Omegan aikojen. Nelikkoversioita noista ns. perusperheautoista on sitten tarjolla jo vaikka kuinka monta.
Toki kaikki me bensalenkkarit kumarramme takavetoisten suntaan, mutta olisiko se oikeasti myyntivaltti isossa mittakaavassa? Ehkä ne 95% perheenisistä ei ymmärrä ajettavuudesta mitään ja ovat oikein tyytyväisiä etuvetoiseen Corollaan.
Pikemminkin 95% niistä, jotka eivät ole tyytyväisiä etuvetoisen Corollan ajettavuuteen, eivät myöskään olisi tyytyväisiä takavetoisen Corollan ajettavuuteen. Ei se vetotapa kuitenkaan yksin sitä ajettavuutta tee.
 
Toisaalta, jonkun valmiin pohjalevyn muokkaaminen kardaanitunnelille ei pitäis olla mikään massiivinen operaatio. Ja jossei massatuotantoon ni miksei Ooppeliki vois tehdä jonkun one-off mallin, mitä valmistetaan rajallinen erä. Tyyliin joku suht simppeli sporttinen uudelleenversiointi Kadett GTE, Ascona tai Manta. Tekihän Rellukin sen uuden Alpinan one-offina ja se oli menestys.
Eipä ehkä, mutta sen valmistaminen sitten olisi taas erillinen operaatio siitä alkuperäisestä jne. Lisäksi pelkkä kardaanitunneli ei riitä. Pitää olla tilaa vaihdelaatikollekin.

Väistämättä takavetorakenne näkyy heikompina sisätiloina vastaavien ulkomittojen etuvetoihin verrattuina, jos ei sitten viedä moottoria roikkumaan etuakselin etupuolelle. Ei välttämättä toisi sitä takavedon nautittavaa ajettavuutta. Käykää katsomassa Bemarien pellin alle.
 
Niiden pitäis antaa Ooppelin tehdä takavetoinen iso pirssi. Se myis varmasti.
Ei välttämättä ollenkaan huono ajatus. Onhan Peugeotillakin ollut takavetoja vielä 80-luvulla, 505 ja 604.
Oliko 605:n suuri virhe juuri siinä, että Peugeot yritti tehdä etuvetoista premiumia?

Citroënin insinööreille tulisi sitten vähän enemmän päänvaivaa. Kääntäisivät pohjalevyä varmaan 180 astetta: moottori takana ja veto tietenkin edessä. :D
 
Eipä ehkä, mutta sen valmistaminen sitten olisi taas erillinen operaatio siitä alkuperäisestä jne. Lisäksi pelkkä kardaanitunneli ei riitä. Pitää olla tilaa vaihdelaatikollekin.

Pelkät tilatkaan ei oikein riitä, kun komponenttikatalogista pitäisi löytyä moottoreita, vaihteistoja ja muitakin voimansiirron komponentteja takavetokäyttöön. Eihän etuvetomoottoria saa edes ripustettua takavetokäyttöön ilman rakenteellista tuunausta.

Takavetoisen alustakin pitäisi suunnitella puhtaalta paperilta, eikä sitäkään voi vasemmalla kädellä tehdä, jos tavoitteena on etuvetoon nähden ylivertainen ajettavuus.
 
Koneita kyl löytyis, ku kaivais ekotekkien paperit pöytään ja lähtis siitä tekemään eteenpäin. Laatikon sais ZF:ltä tai Getracilta. Periaatteessa ne vois ottaa Omegan pöydälle ja kattoa siitä mallia päivittäen sen nykyaikaan.
Siinä kai se ekotekkien ongelma olikin kun lähtivät väärään suuntaan kehittymään. Nykyään on downsizing ja samat tehot 1.4:sta moottorista kun Opel taas lähti kasvattamaan ecotecien kokoa (2.0 -> 2.2 / 3.0 -> 3.2). Tehoa ei tullut kuin nimeksi ja bensa kelpasi...
 
Koneita kyl löytyis, ku kaivais ekotekkien paperit pöytään ja lähtis siitä tekemään eteenpäin. Laatikon sais ZF:ltä tai Getracilta. Periaatteessa ne vois ottaa Omegan pöydälle ja kattoa siitä mallia päivittäen sen nykyaikaan.

PSA:n puolelta löytyy V6 HDI, jota käsittääkseni käytetään mm. Jaguarissa.
 
Eihän etuvetomoottoria saa edes ripustettua takavetokäyttöön ilman rakenteellista tuunausta.

No tämäpä kumma homma kun omassa etuvedossa on täsmälleen sama moottori jota löytyy toisella merkillä myös takavetoautossa ja kolmannella nelikkomaasturissa. :confused:
 
Ja jos jotain Omegaa lähdettäisiin elvyttämään, tulisi siinä tänäpäivänä olla hybriditekniikka tehoversiona, eli esim. joku pienempi turbobensa + tehokas sähkömoottori. Amperasta voisi ottaa mallia mutta skaalata tehot parikolmekertaiseksi, sitähän on kehuttu mm. "kaasuvasteen" puoleen loistavaksi hybridiksi koska ajo tapahtuu hitaammissa vauhdeissa täysin sähkömoottorilla. Taitaa noiden isojen bensa- ja dieselmoottoreiden aika olla jo ohi valitettavasti.
 
No jos puhutaan marginaalisesta mallista joita valmistetaan rajallinen määrä, ni tuskin jääkarhut niistä suuttuu. Mut massatuotantovehkeet pitäis saada ehottomasti ympäristöystävällisemmiksi. Tehäänhän edelleen kuiteski superautoja yms, joissa ei välitetä et paljon löpöä ne vie tai paljon tulee savua putkesta.

Joo mutta verotus ja myyntihinta joten ei taitaisi enää käydä kaupaksi kivikausitekniikalla. Ja kun firmassa osaamista aiheesta olisi, niin miksei siirtyisi suoraan 2020-luvulle. Pienehkö kevyt bensamoottori, maltillisen kokoinen akusto alassijoitettuna, ajomoottori tehokas sähkö --> ajo-ominaisuudet kohdallaan ja vääntöä reilusti kun ajo sähköllä - ei tossa välttämättä huonot ainekset olisi uudisversioksi.
 
Nyt vähän synergiaa kehiin ja Monza sekä DS9 pihalle sisarmalleina, nopeasti katsoen näyttää aika samalta. :love:
cars-concept-art-citroen-ds9-ds-1920x1080-55900.jpg
 
Tätä nyt kyllä itekki juu ihmettelin, et mikä kommentti tuo oli. Ooppeleissakin 90-luvulla Vectroissa ja Calibroissa käytettiin samoja koneita mitä Omegoissakin. Ainoat erot oli lähinnä imusarjoissa ja niiden sijoituksessa, muuten oli täysin identtisiä motteja.

Helppohan se on kääntää moottori, jos lohkoon on suunniteltu kiinityspisteet sekä etu- että takavetoa varten. Jos lohko on suunniteltu alusta pitäen vain jompaa kumpaa varten, niin kääntäminen ei välttämättä käy ihan helposti. Vähän epäilen, että ainakaan PSA:n moottorisuunnittelussa mahdollinen takavetokäyttö ei ole ollut tärkeimpiä prioriteetteja.
 
Helppohan se on kääntää moottori, jos lohkoon on suunniteltu kiinityspisteet sekä etu- että takavetoa varten. Jos lohko on suunniteltu alusta pitäen vain jompaa kumpaa varten, niin kääntäminen ei välttämättä käy ihan helposti. Vähän epäilen, että ainakaan PSA:n moottorisuunnittelussa mahdollinen takavetokäyttö ei ole ollut tärkeimpiä prioriteetteja.

Diisseleitä kuitenkin suunniteltu ja rakennettu yhteistyössä Voortin kanssa, ja siellä leirissä mm. Jaguar, joten kyllä toi on otettu huomioon.
 
Joo mutta verotus ja myyntihinta joten ei taitaisi enää käydä kaupaksi kivikausitekniikalla. Ja kun firmassa osaamista aiheesta olisi, niin miksei siirtyisi suoraan 2020-luvulle. Pienehkö kevyt bensamoottori, maltillisen kokoinen akusto alassijoitettuna, ajomoottori tehokas sähkö --> ajo-ominaisuudet kohdallaan ja vääntöä reilusti kun ajo sähköllä - ei tossa välttämättä huonot ainekset olisi uudisversioksi.

Peugeotillahan oli (on?) dieselhybriditekniikka, jossa edessä oli normaali etuvetopaketti ja lisäksi takana sähkömoottori. Tästähän voisi kehitellä puhtaan takavetotekniikan: eteen vain 80 kW diesel+generaattori ja taakse 200 kW sähkömoottori, ja lisäksi joku 15-20 kWh akkuja.
 
Peugeotillahan oli (on?) dieselhybriditekniikka, jossa edessä oli normaali etuvetopaketti ja lisäksi takana sähkömoottori. Tästähän voisi kehitellä puhtaan takavetotekniikan: eteen vain 80 kW diesel+generaattori ja taakse 200 kW sähkömoottori, ja lisäksi joku 15-20 kWh akkuja.
Melkein saisi laittaa tuplasti akkuja että niissä riittäisi oikeasti peak kapasiteettia sille 200kW moottorille.
Wikipedian mukaan Tesla P100D akun maksimiteho 451 kW / 100kWh = 4,51kW / kWh. 200kW sähkömoottorille pitäisi varata ainakin 45kWh. Tuo määrä akkuja heikentää teho-painosuhdetta sen verran että auto ei tuntuisi vielä liian urheilulliselta, pitäisi lisätä samanlainen kytkinpakka kuin Outlander PHEV:ssä eli polttis voi kytkeytyä eturenkaisiin avustamaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Melkein saisi laittaa tuplasti akkuja että niissä riittäisi oikeasti peak kapasiteettia sille 200kW moottorille.
Wikipedian mukaan Tesla P100D akun maksimiteho 451 kW / 100kWh = 4,51kW / kWh. 200kW sähkömoottorille pitäisi varata ainakin 45kWh. Tuo määrä akkuja heikentää teho-painosuhdetta sen verran että auto ei tuntuisi vielä liian urheilulliselta, pitäisi lisätä samanlainen kytkinpakka kuin Outlander PHEV:ssä eli polttis voi kytkeytyä eturenkaisiin avustamaan :)

Jos otetaan 80 kW dieselistä ja 120 kW akuista, riittää vähemmät akut. :)
On vähän akkutyypistä kiinni paljonko niistä voi ottaa tehoa, aika monille luvataan 5C ja joillekin jopa 10C. Riittävä akkumäärä lienee siis jossain 20 kWh tuntumassa. Maksimitehoa tarvittaisiin kuitenkin vain lyhyinä purskeina.
 
Niiden pitäis antaa Ooppelin tehdä takavetoinen iso pirssi. Se myis varmasti.


Ei toi uusi insignia malli Australiassa ole myynyt hyvin, menivät antamaan sille vielä ton Commodore nimen:D 6-12k vanhan ja vähän ajetun esittelyauton saa melkein 30% halvemmalla kuin uuden.

Taisivat lakkauttaa kaikkien uusien autojen tilaukset.


sylintereitä puuttu 2 ja etuveto.
Eihän se mikään hidas toi kutonen ole mutta samaa luokkaa ton camryn kaa:D
 
Viimeksi muokattu:
Melkein saisi laittaa tuplasti akkuja että niissä riittäisi oikeasti peak kapasiteettia sille 200kW moottorille.
Wikipedian mukaan Tesla P100D akun maksimiteho 451 kW / 100kWh = 4,51kW / kWh. 200kW sähkömoottorille pitäisi varata ainakin 45kWh. Tuo määrä akkuja heikentää teho-painosuhdetta sen verran että auto ei tuntuisi vielä liian urheilulliselta, pitäisi lisätä samanlainen kytkinpakka kuin Outlander PHEV:ssä eli polttis voi kytkeytyä eturenkaisiin avustamaan :)

PSA:lta on tulossa 3008, 508, Grandland X, ds7, PHEV versiot, joissa on 1.6T 147kW bensakone ja niin edessä kuin takana 80kW sähkömoottorit. Akun koko on jotain 13kW ainakin noissa 3008, Grandland X ja ds 7 malleissa.
 
PSA:lta on tulossa 3008, 508, Grandland X, ds7, PHEV versiot, joissa on 1.6T 147kW bensakone ja niin edessä kuin takana 80kW sähkömoottorit. Akun koko on jotain 13kW ainakin noissa 3008, Grandland X ja ds 7 malleissa.

Ja taas saadaan työsuhdeautoilijat ostamaan tehohybrideitä, joita eivät lataa koskaan...

Saa nähdä koska tuohon puututaan. Itse ainakin työnantajana alkaisin penäämään työntekijältä, että miksi bensalasku kasvaa vaikka työpaikalla on tolppa lataamista varten.

Tämä ei siis ole autojen ongelma, vaan verotusjärjestelmän.
 
Oishan tääki ongelma ratkaistavissa jos ois se päinvastainen hynbridikonsepti autoissa käytössä, eli pieni bensiinimoottori tuottamassa virtaa sähkömoottoreille. Siinä kukkaro ja ympäristökin kiittäisivät.

Näinpä, mutta noihin PSA-pirsseihin tulee kaikkiin se janoinen 1,6 litran bensaturbo, joka liikuttaa autoa tarvittaessa vaikka yksinään. Ja tarviihan sen jos ei akkuja koskaan lataa.
 
Ja taas saadaan työsuhdeautoilijat ostamaan tehohybrideitä, joita eivät lataa koskaan...

Saa nähdä koska tuohon puututaan. Itse ainakin työnantajana alkaisin penäämään työntekijältä, että miksi bensalasku kasvaa vaikka työpaikalla on tolppa lataamista varten.

Tämä ei siis ole autojen ongelma, vaan verotusjärjestelmän.
Ihan samanlaista "päästökikkailua" kuin vanhan ajan "litraa satasella" luvut joilla ei ollut mitään tekemistä todellisuuden kanssa, ainakaan ennen viimevuotta (vai koska ne muuttuivat).

Poliitikot ovat tällä hetkellä sellaisessa "ilmastokiimassa" että tuollaiset menevät vielä läpi; pian on jokaisen auton takakontissa joku apuvirtalähde ja "hybrid"-tarra persiissä. :D
 
Poliitikot ovat tällä hetkellä sellaisessa "ilmastokiimassa" että tuollaiset menevät vielä läpi; pian on jokaisen auton takakontissa joku apuvirtalähde ja "hybrid"-tarra persiissä. :D
Vikahan on oikeastaan WLTP-mittaustavassa, joka lähtee siitä, että se akku on ladattuna (tosin en tiedä tarkkoja yksityiskohtia). Mutta joo, hybridejä tulee vähän joka valmistajalta.
 
Joo mutta verotus ja myyntihinta joten ei taitaisi enää käydä kaupaksi kivikausitekniikalla. Ja kun firmassa osaamista aiheesta olisi, niin miksei siirtyisi suoraan 2020-luvulle. Pienehkö kevyt bensamoottori, maltillisen kokoinen akusto alassijoitettuna, ajomoottori tehokas sähkö --> ajo-ominaisuudet kohdallaan ja vääntöä reilusti kun ajo sähköllä - ei tossa välttämättä huonot ainekset olisi uudisversioksi.

Auton suunnittelu ja kaikki prosessit mitä uuden automallin myyntituloon liittyy ennen kuin se ehtii idean asteelta myyntiin taitavat kestää niin kauan aikaa kaikkiaan, että kyllä jo se 2030-luku taitaa olla lähellä jos tänään päätettäisiin tuoda myyntiin joku takavetoinen kokonaan uusi automalli.
 
Ja taas saadaan työsuhdeautoilijat ostamaan tehohybrideitä, joita eivät lataa koskaan...

Saa nähdä koska tuohon puututaan. Itse ainakin työnantajana alkaisin penäämään työntekijältä, että miksi bensalasku kasvaa vaikka työpaikalla on tolppa lataamista varten.

Tämä ei siis ole autojen ongelma, vaan verotusjärjestelmän.

Täysin turhaa nillitystä. Ne hybridit valuu sieltä jokatapauksessa muutaman vuoden päästä käytettyjen markkinoille ja yksityiskäyttöön, jolloin alkaa polttoainekulutkin kiinnostamaan. Tuleva hallitus alkaa entisestään painottamaan vähäpäästöisyyttä työsuhdeautoissa, joten pian siinä käytössä ei muita olekkaan kuin pelkkiä hybridejä.

Jos jotain halutaan tehdä niin poistetaan kokonaan mahdollisuus etuun, jossa työnantaja maksaa myös polttoaineet. Eikös nuo lasketa jonkun keskimäärisen ajosuoritteen mukaan ja todellisilla ajoilla ei ole väliä? Tuollainen systeemihän suorastaan kannustaa täysin tarpeettomaan ajoon, koska pitää sitä nyt ottaa kaikki irti saadusta edusta.
 
Täysin turhaa nillitystä. Ne hybridit valuu sieltä jokatapauksessa muutaman vuoden päästä käytettyjen markkinoille ja yksityiskäyttöön, jolloin alkaa polttoainekulutkin kiinnostamaan. Tuleva hallitus alkaa entisestään painottamaan vähäpäästöisyyttä työsuhdeautoissa, joten pian siinä käytössä ei muita olekkaan kuin pelkkiä hybridejä.

Jos jotain halutaan tehdä niin poistetaan kokonaan mahdollisuus etuun, jossa työnantaja maksaa myös polttoaineet. Eikös nuo lasketa jonkun keskimäärisen ajosuoritteen mukaan ja todellisilla ajoilla ei ole väliä? Tuollainen systeemihän suorastaan kannustaa täysin tarpeettomaan ajoon, koska pitää sitä nyt ottaa kaikki irti saadusta edusta.

Tuollainen on jo olemassa ja sen nimi on käyttöetu. Sitä vaan ei käytetä juuri missään yrityksessä, vaan aina tarjolla on joko vapaa autoetu tai ei mitään.

Vapaassa autoedussakin on mahdollisuus hakea palautusta verottajalta jos ajaa vain vähän omia ajoja. Se vaan vaatii sitten ajopäiväkirjan pitämistä, joten melko suuri osa vapaan autoedun haltijoista valitsee mieluummin sen, että ajelee sitten niin paljon kuin ehtii omia ajoja, että saa maksimaalisen hyödyn.
 
PSA:n suunnittelupöydällä on varmasti sähköinen voimansiirtolinja. Tai sanotaan että toivottavasti on, muuten ovat kusessa.
Onhan sieltä tulossa niitä vaikka millä mitalla, tässä ilmeisesti ensimmäinen "uuden aallon" sähköversio opelilta: Pieni, sähköinen ja 330 km: uusi Opel Corsa-e aloittaa sähköversiolla

"Starting in 2019, every new model will also systematically come in a hybrid or all-electric version. Fifteen new electrified vehicles will be launched in just two years."
 
Toi uus e-Sorsa on joku 140 heppanen ja toimintamatka 330 km.
Puolet lisää kantamaa ja Astraan, niin aletaan olemaan "perusperheen perusautossa".

Corsan koossa ja 330km ei tässä maassa vielä aja talvella edes tampesteriin ja takaisin lataamatta... :P
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 639
Viestejä
4 537 636
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom