PSA osti Opel/Vauxhall automerkit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Muistaakseni edellinen Sorsa oli sen 16-20k uutena. Ja toi 30k on siis huhuiltu sähköversion hinta.
13390 taitaa olla "75" uutena veroineen.

Onhan siinä sähköllä hintaa, vaikka heppoja on tuplasti (ei toki vielä "performance premiumia" joudu maksamaan noista hevosista ;) ).
 
e208 ja sähkösorsa tulee varmasti ottamaan osansa sähköautojen markkinoista, mutta jos hinta on samaa luokkaa isomman VW ID:n kanssa niin saattaa olla hieman haastavaa saada näitä kovin paljon kaupaksi. Joku 25k€ vois olla jo toinen juttu.
 
Mut tässähän sit tuleekin se että onko tuossa kenties tulossa jytkyä. 140 heppaakin riittää kuljettamaan perusajot mukavasti jos hinta on kohillaan. Monilta tuntuu unohtuvan se ettei autoilussa ole aina kyse vaan siitä suorituskyvystä.
No jos vanha GSi Corsa 90-luvulta painoi 970 kiloa ja kiihtyi ~110hv:llä sinne yli 9 sek ja maksoi nykyrahaan muutettuna ~25000 eur (kiitos Wikipedia :D ), niin tuskin tuo parempi on millään tasolla, muuta kuin kulutuksessa. Veikkaan että paino / tehosuhde on akkujen takia jotain ihan muuta kuin "optimaalinen", jonka takia siihen on varmaan tuo 140hv iskettykin?

Edit: niin ja ne suorituskykyä halajavat varmaan mielellään ottaisi sen OPC:n (viimeisin mallihan maksaa sen 26000 eur ja on 207hv)...
 
Paino on se ratkaiseva asia, se on totta. Sähköautoissa ongelmana on paino, joka selkeästi syö suorituskykyä ja toimintasädettä. Siinämielessä polttomoottori on kevyempi paketti suhteessa tehoon. Mut tiiä sit et saako Opel tehtyä tolle systeemille samansorttista ''laihdutuskuuria'' mitä se on mm. Astroille tehny parin viimepolven aikana.
Noissa pienissä on paha nyhjäistä samalla tavalla kuin isoissa joissa joku alumiininen tai muovinen konepelti / takaluukku tuo isojakin painosäästöjä (vrt esim. Volvo V70 aikoinaan)...
 
No jos vanha GSi Corsa 90-luvulta painoi 970 kiloa ja kiihtyi ~110hv:llä sinne yli 9 sek ja maksoi nykyrahaan muutettuna ~25000 eur (kiitos Wikipedia :D ), niin tuskin tuo parempi on millään tasolla, muuta kuin kulutuksessa. Veikkaan että paino / tehosuhde on akkujen takia jotain ihan muuta kuin "optimaalinen", jonka takia siihen on varmaan tuo 140hv iskettykin?

Edit: niin ja ne suorituskykyä halajavat varmaan mielellään ottaisi sen OPC:n (viimeisin mallihan maksaa sen 26000 eur ja on 207hv)...

Muistaakseni e208 kiihtyy kasilla alkavaan lukemaan, Corsa varmaan samoihin.
 
Aika huimasti tota painoa saaneet pois kun corsa e mikä itsellä 90hp koneella, painaa 1163kg.
 
Koska tuo corsa e on suunniteltu? Tossa 10 vuotta sitten ooppelit oli todella raskaita.. tyyliin 20% painavampia kuin vastaavat kilpailijat.
 
Pistettiin suunnittelu uusiksi kaupan jälkeen ja tehtiin yhdessä 208:n kanssa.
 
Koska tuo corsa e on suunniteltu? Tossa 10 vuotta sitten ooppelit oli todella raskaita.. tyyliin 20% painavampia kuin vastaavat kilpailijat.

2016 K Astrasta alkoi tuo painon pudotus. Entisen J Farkun ja nykyisen K farkun omamassa ero on 159kg. Varusteiden osalta autot suht samanlaisia.

Uusi corsa olisi pitänyt ilmeisesti alunperin tulla jo viime vuonna mutta nuo PSA kaupat ja sitä myöten psa tekniikkaan siirtyminen viivästytti. Eli siellä on ollut corsan suunnittelu jo GM pohjaisena aika pitkällä.
 
Koska tuo corsa e on suunniteltu? Tossa 10 vuotta sitten ooppelit oli todella raskaita.. tyyliin 20% painavampia kuin vastaavat kilpailijat.

Eka vuosimalli tätä e:tä oli 2015, eli kai tuo on alotettu joskus samaan aikaan J sarjan astran kanssa. Tuo J-astra oli kanssa aika "lihava" ilmeisesti.
 
Tulipa justiisa lueskeltua tekniikan maailmasta, että Astraan tulevan faceliftin uudet moottorit ovat Opelin omaa tekoa, eivätkä liity PSA-konserniin millään lailla, vaikka ovatkin 1.2-litraisia ja 1.5-litraisia kolomepyttysiä. Lisänä 1.4-litrainen, jonka saa vain CVT-laatikolla. Mielenkiintoista.

Ja tuosta J-Astrasta, niin olihan se aika lihava, mutta etenkin Sedan-malli oli mahtavan tukeva laitos ajaa. Tykkäsin todella todella paljon. Tykkäsin enemmän siitä kuin nykyisestä K-Astrasta.
 
Onkohan näin. Ite ku katoin moottorien tyyppikoodeilla ni Pösön koneiksi näyttivät.
Jostain luin, että Vauxhallin moka. Muistaakseni tuossa artikkelissa kuitenkin mainittiin, että Opel on kehittänyt nuita moottoreita GM:n alaisuudessa.
Tuon uusimmat tiedon mukaan moottorit tulisi GM:ltä.

ASTRAN DIESELMOOTTORIT ovat omalla tavallaan erikoinen tapaus, sillä kolmisylinterisiä dieseleitä ei GM:n nykymallistosta löydy. Opelin tiedottaja painottikin, että moottori on ensimmäistä kertaa nimenomaan Opelissa.

Hassua kyllä, identtisen Vauxhall Astran tiedotteessa kerrotaan uuden dieselmoottorin olevan nelisylinterinen (PSA:n 1,5-litraisten dieseleiden tapaan), mutta Opelilta saamamme tiedon mukaan moottori on nimenomaan kolmisylinterinen.

”Vauxhallilla on ehkä tehty virhe”, kommentoi Rüsselsheimin tiedottaja.
Tekniikan Maailma
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom