Postin kulkemisen vaikeus

Postilta saapumisilmoitus sunnuntaina 11.4, mutta eipä anna tullata loppuun asti. Virhettä NR1309 selaimen konsolin mukaan tarjoilee.
Tullin mukaan Posti ei ole tehnyt koko erää koskevaa ilmoitusta ja ohjasivat laittamaan sähköpostia Postin huolintaan... sieltä ei vielä ole kuulunut vastausta :cautious:

Taitaa kuriirien käyttö omalla kohdallani kasvaa entisestään...

Täysin sama tilanne täälläkin paketin kanssa.
 
Varmaan ekaa kertaa tieten tahtoen tilasin paketin kotiinkuljetuksella. Tänään klo 7 hyllytetty paikkakunnalle odottamaan jakelua, klo 8 valitsin toimitusajaksi 11-15, mutta sitten selvisikin että se on vasta huomenna. Siis mitä, klo 7 jälkeenkö pakettia ei saa enää liikkumaan mihinkään samana päivänä? Olisin mieluummin vaikka itse kävellyt hakemaan noutopisteeltä, vaikka onkin 10kg paketti. Ois vielä synttäritkin.

EDIT: Soitin asiakaspalveluun, kertoivat että ei ole ikinä mahdollista sopia toimitusaikaa samalle päivälle. Vau.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan ekaa kertaa tieten tahtoen tilasin paketin kotiinkuljetuksella. Tänään klo 7 hyllytetty paikkakunnalle odottamaan jakelua, klo 8 valitsin toimitusajaksi 11-15, mutta sitten selvisikin että se on vasta huomenna. Siis mitä, klo 7 jälkeenkö pakettia ei saa enää liikkumaan mihinkään samana päivänä? Olisin mieluummin vaikka itse kävellyt hakemaan noutopisteeltä, vaikka onkin 10kg paketti. Ois vielä synttäritkin.

EDIT: Soitin asiakaspalveluun, kertoivat että ei ole ikinä mahdollista sopia toimitusaikaa samalle päivälle. Vau.
Tätä joskus ihmettelin itsekin. Nykyään on noin, että ensimmäinen valittava aika on vasta seuraavana päivänä. Aikaisemmin kyllä onnistui jos vain tarpeeksi ajoissa kerkesi valkkaamaan ajan tai siis ainakin tekstarikyselyissä oli yleensä valittavana esim. A) Tänään 17-19 B) Huomenna 17-19 C) Ylihuomenna ja D)Posti soitttaa ja sopii toimitusajan

Surkeaa on kun pakettia pitää makuuttaa se päivä muutaman kilometrin päässä :D
 
Tätä joskus ihmettelin itsekin. Nykyään on noin, että ensimmäinen valittava aika on vasta seuraavana päivänä. Aikaisemmin kyllä onnistui jos vain tarpeeksi ajoissa kerkesi valkkaamaan ajan tai siis ainakin tekstarikyselyissä oli yleensä valittavana esim. A) Tänään 17-19 B) Huomenna 17-19 C) Ylihuomenna ja D)Posti soitttaa ja sopii toimitusajan

Surkeaa on kun pakettia pitää makuuttaa se päivä muutaman kilometrin päässä :D
Juu, ennen vaan välillä oli vähän turhan lyhyt aika vastata tuohon kyselyyn, itsellekin muutaman kerran tuli viesti tyyliin 7:33 ja viestissä luki "Vastaa 7:35 mennessä" eli reagointiaikaa oli välillä vain muutamia minuutteja. Tosi kätevää kun olet jossain stadissa autolla ajelemassa mukulakivikadulla ja näet vilaukselta kännykässä viestin johon et kerkiä vastaamaan vaikka pysähdyt ensimmäiseen mahdolliseen paikkaan.
 
Tätä joskus ihmettelin itsekin. Nykyään on noin, että ensimmäinen valittava aika on vasta seuraavana päivänä. Aikaisemmin kyllä onnistui jos vain tarpeeksi ajoissa kerkesi valkkaamaan ajan tai siis ainakin tekstarikyselyissä oli yleensä valittavana esim. A) Tänään 17-19 B) Huomenna 17-19 C) Ylihuomenna ja D)Posti soitttaa ja sopii toimitusajan

Surkeaa on kun pakettia pitää makuuttaa se päivä muutaman kilometrin päässä :D

Jos ootte himassa varsinkin nyt etätyöaikaan tilatkaa sillä (yleensä vielä halvemmalla) vaihtoehdolla (Posti Express - emt mikä nimi on yksityisten markkinoinnissa) missä ei oo mitään kyselyitä ja tulee pomminvarmasti saman päivän aikana. Samalla boikotoitte tuollaista palvelun paskennusta kun tosiaan muutama vuosi sitten, noi tuli vielä saman päivän aikana jos tarpeeksi ajoissa vastasi kyselyyn.
 
Jos ootte himassa varsinkin nyt etätyöaikaan tilatkaa sillä (yleensä vielä halvemmalla) vaihtoehdolla (Posti Express - emt mikä nimi on yksityisten markkinoinnissa) missä ei oo mitään kyselyitä ja tulee pomminvarmasti saman päivän aikana. Samalla boikotoitte tuollaista palvelun paskennusta kun tosiaan muutama vuosi sitten, noi tuli vielä saman päivän aikana jos tarpeeksi ajoissa vastasi kyselyyn.
Niin, tulee pomminvarmasti saman päivän aikana viesti että pakettia on koitettu toimittaa mutta on törmätty esteeseen, kuten ovikello jota ei ole osattu soittaa tms.
 
Tätä joskus ihmettelin itsekin. Nykyään on noin, että ensimmäinen valittava aika on vasta seuraavana päivänä. Aikaisemmin kyllä onnistui jos vain tarpeeksi ajoissa kerkesi valkkaamaan ajan tai siis ainakin tekstarikyselyissä oli yleensä valittavana esim. A) Tänään 17-19 B) Huomenna 17-19 C) Ylihuomenna ja D)Posti soitttaa ja sopii toimitusajan

Surkeaa on kun pakettia pitää makuuttaa se päivä muutaman kilometrin päässä :D
Noin muistelin itsekin, kun Amazonin paketit tuli aina kotiin.

Mikä muuten siinäkin on, kun pienimmätkin paketit menee nykyään aina noutopisteeseen? En ole varmaan kahteen vuoteen saanut luukusta mitään pakettia. Tuntuu hölmöltäkin käydä noutamassa paketti, mikä mahtuu vaikka rintataskuun.
 
Noin muistelin itsekin, kun Amazonin paketit tuli aina kotiin.
Amazon ei ole koskaan käyttänyt Kotipaketteja, eli näitä joissa on kotiintoimitusajan kysely ja siten tämä päivän viive.

Amazon käyttää aiemmin mainittuja Express-paketteja, joissa ei ole toimitusaikakyselyä tai päivän viivettä (mutta Amazonin tapauksessä niissä on sen sijaan noutopistekysely).
Amazonin DHL Weltpaket Premium -paketit taas tulevat Priority-paketteina, jotka tulevat myös ilman toimitusaikakyselyä.
Mikä muuten siinäkin on, kun pienimmätkin paketit menee nykyään aina noutopisteeseen? En ole varmaan kahteen vuoteen saanut luukusta mitään pakettia. Tuntuu hölmöltäkin käydä noutamassa paketti, mikä mahtuu vaikka rintataskuun.
Postipaketit menevät aina noutopisteeseen, esim. Express-paketit ja Pikkupaketit ei. Mutta tähän ei ole tapahtunut viime aikoina muutosta, joten ehkä olet vain tilannut paikoista jotka lähettävät kaiken Postipaketteina?
Pikkupaketti on lähettäjälle kuitenkin yleensä Postipakettia halvempi.
 
Amazon ei ole koskaan käyttänyt Kotipaketteja, eli näitä joissa on kotiintoimitusajan kysely ja siten tämä päivän viive.

Amazon käyttää aiemmin mainittuja Express-paketteja, joissa ei ole toimitusaikakyselyä tai päivän viivettä (mutta Amazonin tapauksessä niissä on sen sijaan noutopistekysely).
Amazonin DHL Weltpaket -paketit taas tulevat Priority-paketteina, jotka tulevat myös ilman toimitusaikakyselyä.

Postipaketit menevät aina noutopisteeseen, esim. Express-paketit ja Pikkupaketit ei. Mutta tähän ei ole tapahtunut viime aikoina muutosta, joten ehkä olet vain tilannut paikoista jotka lähettävät kaiken Postipaketteina?
Okei, kiitos selvennyksestä. Lähinnä pieniä paketteja tullut viime aikoina Aliexpressistä. Oletin että tähän on tullut joku muutos, kun kiinakamakin tuli ennen postiluukusta.
 
Okei, kiitos selvennyksestä. Lähinnä pieniä paketteja tullut viime aikoina Aliexpressistä. Oletin että tähän on tullut joku muutos, kun kiinakamakin tuli ennen postiluukusta.
OK, itsellä on harvemmin noita kiinatilauksia joten en ole välttämättä huomannut tuollaista - ehkä joku toinen kommentoi jos on huomannut :)

Omat ulkomailta (ei Kiinasta) tulleet tavarakirjeet ovat tulleet yhä luukusta.
 
Paketti on ihan eri tuote kuin esimerkiksi suurikokoinen kirjelähetys tai maksikirje, jotka pitäisi jakaa normaalin perusjakelun yhteydessä, mikäli postiluukun kokorajoitukset eivät ylity.

Hauskaa kun kaikki puhuu aina paketeista, vaikka kyseessä olisi suurikokoinen kirjelähetys :D
 
Juu, ennen vaan välillä oli vähän turhan lyhyt aika vastata tuohon kyselyyn, itsellekin muutaman kerran tuli viesti tyyliin 7:33 ja viestissä luki "Vastaa 7:35 mennessä" eli reagointiaikaa oli välillä vain muutamia minuutteja. Tosi kätevää kun olet jossain stadissa autolla ajelemassa mukulakivikadulla ja näet vilaukselta kännykässä viestin johon et kerkiä vastaamaan vaikka pysähdyt ensimmäiseen mahdolliseen paikkaan.
Joo, oli joskus tosi lyhkäsiä vastausajat, silloin tuli opittua kärkkymään puhelinta tarkasti jos tiesi toimitusaikakyselyn tulevan, fun times :D Tosin täällä sitten soittelivat parin tunnin sisällä jos valintaa ei ollut tehnyt siihen perusvarmaan tyyliin, että "Tollanen olis tulossa, sopiiko tänään aikana X". Nykyään ei soitella, vaan pommitellaan linkkiä aikavalintaan. Taannoin kävin eräälle vanhemmalle henkilölle tämän kliksuttelemassa kun ei tuo puhelimen käyttö niin sujuvaa ollut ja 2 päivää tuli viestejä ja linkkiä toimitusajan valinnasta.


Jos ootte himassa varsinkin nyt etätyöaikaan tilatkaa sillä (yleensä vielä halvemmalla) vaihtoehdolla (Posti Express - emt mikä nimi on yksityisten markkinoinnissa) missä ei oo mitään kyselyitä ja tulee pomminvarmasti saman päivän aikana. Samalla boikotoitte tuollaista palvelun paskennusta kun tosiaan muutama vuosi sitten, noi tuli vielä saman päivän aikana jos tarpeeksi ajoissa vastasi kyselyyn.
Kotiinkuljetuksissa suosisin tämän makuuttamisen perusteella jotain muuta kuin postia, mutta ei ole ollut valittavana tai sitten esim. verkkokauppa.comista oli telkkarin kohdalla postin 0€ kuljetus kun matkahuolto muistaakseni 40€.
 
Mulla meni ennen osa (Aliexpress-) kiinakrääsästä Postin toimipisteeseen noudettavaksi vaikka olisi mahtunut luukusta mutta nyt viimeisen vuoden on kaikki pikkupussukat tulleet postiluukusta jos vaan ovat mahtuneet.
 
Niin, tulee pomminvarmasti saman päivän aikana viesti että pakettia on koitettu toimittaa mutta on törmätty esteeseen, kuten ovikello jota ei ole osattu soittaa tms.

Juu tämäkin varmaan riippuu henkilöstä ratin ja penkin välistä. Omalla kohdallani tosiaan toimii täydellisesti ja voisi oikeastaan sanoa parhaasti kaikista kuriiripalveluista, tai no pääasiassa Posti ja UPS tulee meille.

Mulla (ja firmalle) tulee siis viikottain useita paketteja ihan omaan kotiosoitteeseen (kerrostalo, jossa ovikoodi) ja Posti suorittaa näistä vahvimmin omalla alueella toimituksen onnistumisen sekä myös sen, että joka päivä paketti saapuu about 30min aikahaarukalla samaan aikaan.

UPS:llä käy suhteellisen usein (viime talvena omalla kohdalla varmaan 2 kertaa) sitä, että ilmeisesti viimeiset lentäen saapuvat Express-paketit myöhästyvät jostain cut-off aikaikkunasta Vantaalta ja feederi Lietoon lähtee ajelemaan minuutilleen alkuperäisessä aikataulussa, jotta ehtivät jakaa iltapäivän aikana kaikki sen päivän muut paketit. Asun siis Turun alueella. Postilla taasen voi luottaa lähes varmasti siihen, että kun on Vantaalla päivänä x, päivänä x+1 se on jakelussa täällä Turussa - okei vertaan taas eri palveluja, mutta omalla kohdalla näin.
 
Juu tämäkin varmaan riippuu henkilöstä ratin ja penkin välistä. Omalla kohdallani tosiaan toimii täydellisesti ja voisi oikeastaan sanoa parhaasti kaikista kuriiripalveluista, tai no pääasiassa Posti ja UPS tulee meille.

Mulla (ja firmalle) tulee siis viikottain useita paketteja ihan omaan kotiosoitteeseen (kerrostalo, jossa ovikoodi) ja Posti suorittaa näistä vahvimmin omalla alueella toimituksen onnistumisen sekä myös sen, että joka päivä paketti saapuu about 30min aikahaarukalla samaan aikaan.

UPS:llä käy suhteellisen usein (viime talvena omalla kohdalla varmaan 2 kertaa) sitä, että ilmeisesti viimeiset lentäen saapuvat Express-paketit myöhästyvät jostain cut-off aikaikkunasta Vantaalta ja feederi Lietoon lähtee ajelemaan minuutilleen alkuperäisessä aikataulussa, jotta ehtivät jakaa iltapäivän aikana kaikki sen päivän muut paketit. Asun siis Turun alueella. Postilla taasen voi luottaa lähes varmasti siihen, että kun on Vantaalla päivänä x, päivänä x+1 se on jakelussa täällä Turussa - okei vertaan taas eri palveluja, mutta omalla kohdalla näin.
No, okei, nykyään tuo kotiinkuljetus jo lähes aina toimii mutta vuosi-pari sitten oli enemmän sääntö kuin poikkeus että tuli vaan ilmoitus että ei voitu toimittaa, hae romusi postikonttorilta. Nykyään sentään vakiopostikuskit osaavat tuoda paketit ovelle mutta jos sattuu olemaan joku tuuraaja tai muu lomasijainen niin aina menee vituiksi.

edit:
Tuli vaan mieleen että pitäisköhän noille postinjakajille perustaa joku kolmivuotinen ammattikoulu jossa opetetaan miten ovikello ja ovipuhelin toimii, opetetaan lukemaan ja kirjoittamaan jne. Ihan sellaisia postinkantajan perustaitoja joita tarvitsee työssä... :D
 
Itellä tämä ruletti vasta aluillaan. Veikkauksia kuinka monta lajittelua vaatii tuolla 01530:ssa ennen kuin pääsee eteenpäin?
Posti.jpg

:sholiday:
Täällä myös taas sama homma parin paketin kanssa. Pari lajittelukierrosta jo käynyt, toisessa taas ei mitään päivitystä viikkoon. Yks paketti veti 5 lajittelua Vantaalla, kävi välillä jossain toisessa HKI lajittelukeskuksessa ja ilmestyi takas Vantaalle lajitteluun, jonka jälkeen jälleen takaisin HKI lajittelukeskukseen ja vihdoin perille. En tiedä mitä ne tuolla sekoilee, kun lähes kaikki paketit jäävät jumittamaan ja aina saa jännittää tuleeko ne ikinä perille.
 
Tämä pahenee nyt heinäkuussa, kun kaikki ei EU paketit pitää tullata, oli arvo vaikka 10 senttiä, niin Posti mäjäyttää siihen tuon 2,90e käsittelymaksun, ellei tähän tule muutosta...
Onko tämän maksun laillisuutta muuten pohdittu jo missään paikassa? DHL:llä oli muistaakseni aikanaan samanlainen maksu ja kuluttaja-asiamies käski poistamaan.
 
Onko tämän maksun laillisuutta muuten pohdittu jo missään paikassa? DHL:llä oli muistaakseni aikanaan samanlainen maksu ja kuluttaja-asiamies käski poistamaan.
Käsittääkseni täälläkin jollakin on tämä asia käsittelyssä KKV kautta, mutta ratkaisua voidaan joutua odottelemaan yli tuon heinäkuun pahimmassa tapauksessa ja kukapa tietää mitä ne päättää loppupeleissä...
 
Pitää antaa nyt vähän risuja Postille ja ruusuja DHL:le. Tilasin samasta lafkasta EU:n ulkopuolelta kaksi pakettia kuukauden aikana. Postin kuljettama lähti 12.3. ja DHLn kuljettama 9.4. Molemmat saapuivat tänään, eli postilla meni just yli kuukausi (josta puolet saapua Suomeen ja puolet meidän postin huomassa) ja DHL toimitti viikonlopun yli.
 
Paketti kerättiin kahdessa tunnissa mutta sit alkokin vuorokauden kestänny jumitus jossain huitsin persiin Turussa, ja seurauksena tämä:

Näyttökuva 2021-04-13 225109.png
Miten meni omasta mielestä Posti.....? Pakettiin tulee siis 1-2 vrk viivytys.
 
Paketti kerättiin kahdessa tunnissa mutta sit alkokin vuorokauden kestänny jumitus jossain huitsin persiin Turussa, ja seurauksena tämä:

Näyttökuva 2021-04-13 225109.png
Miten meni omasta mielestä Posti.....? Pakettiin tulee siis 1-2 vrk viivytys.
Varmaan sen syyn osaat itsekin lukea mistä johtuu. Ei automaatteja kannata käyttää niin vältyt tuolta.
 
Mun tilanteessa automaatti vaan on näppärin lähin maatti 300m päässä kun postiin tulis melkeen 14km. Ja autoa ei ole käytössä kahteen viikkoon joten nyt oli tilattava noin.
 
Itseä ehkä eniten ihmetyttää se ettei palvelu ole lainkaan tasalaatuista. Tällä pienemmällä kylällä on useita automaattipisteitä muutaman kilsan säteellä toisistaan, joista yksi on heti Postin toimipaikan vieressä kauppakeskuksessa. Itse haluaisin paketit noutaa lähikaupan automaatista ihan vaan koska sattuu oman lyhyen työmatkan varrelle eikä tarvitsisi pysäköintihalliin ajaa, mutta se tuntuu tänä päivänä olevan useinmiten täynnä. Joinain kertoina kun OmaPostiin tulee viesti että automaatti oli täynnä, on paketti kuitenkin noudettavissa Postin tiskiltä ~tunnin sisällä. Toisina kertoina sitä taas saa odotella päivän, jopa pari, kun se tekee jonkun uuden rundin, ja lopulta kuitenkin yleensä päätyy sinne tiskille.

Itselle on autollisena ihan sama mistä sen paketin täällä haen, mutta olisi kiva että sen saisi hakea mahdollisimman pian, koska se ei kuitenkaan päädy sinne noutopaikkaan mihin olen sen halunnut. Kaikki lähetykset maksaa saman verran joten kuvittelisi että jokainen saisi saman palvelutason lähtökohtaisesti, ja vain poikkeustapauksissa voisi käydä jotain joka viivästyttää lähetyksen saamista noutovalmiiksi.

En tiedä miten reaaliajassa nuo laatikoiden statukset sitten päivittyvät kuskille/jakeluun, eli käykö se kuljettaja oikeasti siellä automaattilaatikoilla joka tapauksessa ihmettelemässä mahtuuko vai ei, vai tuleeko se statuspäivitys jakelun alkupuolella ja sitä ei enää muuteta vaikka laatikkoja tyhjenisi sitä mukaa kun ihmiset noutavat lähetyksiään. Ja täällä pikkukylällä varmaan sama kaveri kiertää noita automaatteja pääosin, niin se joka tapauksessa käy varmaankin siellä Postin tiskiltä näköyhteyden päässä olevassa boksissa, eikö niitä matkan varrelta jääneitä pysty muka dumppaamaan päivän päätteeksi kaikkia Postin varastoon haettavaksi? Joskus niin tapahtuu, joskus ei.
 
Pitää antaa nyt vähän risuja Postille ja ruusuja DHL:le. Tilasin samasta lafkasta EU:n ulkopuolelta kaksi pakettia kuukauden aikana. Postin kuljettama lähti 12.3. ja DHLn kuljettama 9.4. Molemmat saapuivat tänään, eli postilla meni just yli kuukausi (josta puolet saapua Suomeen ja puolet meidän postin huomassa) ja DHL toimitti viikonlopun yli.
No kannattaa nyt ehkä sinun ymmärtää, että DHL Express on pikakuriiritoimitus, kun Posti ei ole.

Kuukauden toimitusaika EU:n ulkopuolelta korona-aikana on ihan ok Postin kuljettamana.

DHL Express toimittaa useista maista kahdessa arkipäivässä monesta EU:n ulkopuolisesta maasta Suomeen, ja EU:n sisältä yhdessä arkipäivässä.

Noita kahta toimitusvaihtoehtoa ei voi verrata mitenkään toisiinsa, täysin epäreilua haukkua Postia jos DHL Express kuljettaa pikakuriirin nopeudella, kuten pitääkin.
 
Komppaan vahvasti edellistäjä postaajaa.

Pitää antaa nyt vähän risuja Postille ja ruusuja DHL:le. Tilasin samasta lafkasta EU:n ulkopuolelta kaksi pakettia kuukauden aikana. Postin kuljettama lähti 12.3. ja DHLn kuljettama 9.4. Molemmat saapuivat tänään, eli postilla meni just yli kuukausi (josta puolet saapua Suomeen ja puolet meidän postin huomassa) ja DHL toimitti viikonlopun yli.

Paljonko oli toimituksen hintaero?

Ja et voi sanoa "Postin kuljettama", koska Posti ei sitä tainnut sieltä vinkuintiasta asti kuskata (toisin kuin DHL), vaan Posti sen kuskasi suomen pään osalta.
 
AliExpressin kautta takuun puitteissa lähetetty varaosa näyttäisi postin seurannan perusteella olevan menossa muutaman sadan kilometrin päähän. Skannaus on vielä ulkomailta. Onkohan mahdollista, että paketti kuitenkin löytää perille? AliExpress kamat tulee yleensä ihan ok perille eikä koskaan ennen ole seurantatiedot osoittaneet muualle.
 
Alista en tilaa muuten kuin alin omalla shippingillä. Kohta sa laittaa taas refundia kun kamat on viimekuusta ollu suomessa.
 
Tämä käsittelymaksuhan ihmeellinen lisä on :D Tullit pitää maksaa, mutta pitää sitten maksaa postille vielä joku ihme käsittelymaksu.

Sitten jos paketti onkin alle tuon tullirajan niin pitää laitella tullille sähköpostia ja laitella tilausvahvistuksia mukaan ja toivoa että joku kerkeää viestin vilkasemaan järkevässä ajassa ja miten sitten sen jälkeen sujuu postin paketin käsittely :)

Entinen systeemi tuntui jotenkin toimivammalta että nettitullattiin tavara, jos nettitulli ilmotti 0€ tulleja ja alveja niin paketti sai vapautuksen eteenpäin ja jos oli maksettavaa niin maksoi siinä ja paketti taas vapautui.

Nyt pitää sitten mennä nettitulli läpi maksaa tullit ja sitten hyppiä Postin jollekkin random sivulle johon syöttää seurantatunnuksen ja sinne makselee postille käsittelymaksun :D Tai sitten tuo toinen vaihtoehto että raapustat sähköposti viestiä tilausvahvistuksineen Tullille ja jäät odottelemaan vapautuspyynnön toteutumista :S

Huhhu kun on sekotettu kyllä systeemit :D Noh kyllähän tuolla varmaan "ei EU" maista tilausta vähenee mikä lienee ollut yksi tavoitekkin.
Postin käsittelymaksu kannattaa aina kiistää jälkikäteen ja pyytää korvauksia. Olen itse varmaan vuoden päivät riidellyt kuluttajariitalautakunnassa postin kanssa tästä käsittelymaksusta. Syynä tähän riita-asiaan on se, että maailman postiliiton yleissopimuksessa (alla 18 artiklan sisältö ja linkki sopimukseen) todetaan, että tullitarkastuksen alaisista lähetyksistä voidaan periä maksu tullille esittämisestä ja tuo 2,9€ on tuon mainitun toimitusohjesäännön maksimisumma. Kannattaa myös huomata, että tuolla yksiselitteisesti todetaan, ettei tullivapaista lähetyksistä tuota maksua peritä. Kuluttajariitalautakunnan käsittelyn kautta postilta tulleiden kommenttien perusteella (oma keissini) he mainitsevat, että välivarastoivat paketit varastoon, jonne tullin työntekijöillä on pääsy ja tämä täten täyttäisi tuon tullille esittämisen ja oikeuttaisi maksun. Oma ja tutun lakimiehen tulkinta on se, että lähetys pitää nimenomaan esittää tullille siten, että esittämisestä voidaan esittää jälkikäteen selkeä ajankohta ja että voidaan näyttää toteen se, että pakettia nimenomaan on esitetty tullille. Tulkintamme mukaan tuota lakia pitää tulkita siten, että käsittelymaksu on oikeutettua periä, mikäli paketin tulliselvitys aiheuttaa postille erillistä työkuormaa. Pakettien välivarastointi tullausta varten on osa postin luonnollista toimintaa, eikä pelkästään sen takia lisämaksuja voida periä. Pakkohan niiden pakettien on jossain olla ennen kuin tulli ne vapauttaa.

Posti vetoaa myös kuluttajariitalautakunnan kommenteissa alla olevaan 3-kohtaan, mutta tämä ei liity mitenkään käsittelymaksuun vaan siihen, että pakettia kuljettava taho hoitaa tullaustoimenpiteet ja veloittaa tästä aiheutuvasta lisävaivasta. Lisäsin kommentteihini kuluttajariitalautakunnassa maininnan siitä, että epäilen postin ottaneen tämän käsittelymaksun käyttöön n. vuotta ennen kuin kaikki lähetykset olivat muuttumassa alvillisiksi sen takia, että postin vakaa aikomus on alkaa periä käsittelymaksua kaikista lähetyksistä ja täten rahastaa ulkomailta tulevilla paketeilla. Paketit tullataan itsenäisesti ilmoittamalla tullille paino, sisältö, seurantatiedot yms, joten posti ei lähtökohtaisesti osallistu tullaukseen mitenkään.

Suosittelen siis kaikkia käsittelymaksun maksaneita reklamoimaan käsittelymaksun maksamisen jälkeen asian postille kutakuinkin vakiomuotoisella reklamaatiosähköpostilla.

"Hei. Haluan reklamoida seurantatunnuksella XXXXXXXXX tulliselvitetyn lähetyksen käsittelymaksun. Käsittelymaksu voidaan Maailman Postiliiton Yleissopimuksen artiklan 18 mukaan periä tullille esitttämisestä. Olen hoitanut tullauksen itsenäisesti tullin verkkopalvelussa ilmoittamalla tullattavan lähetyksen tiedot ja täten näkemykseni mukaan posti ei ole esittänyt pakettia tullille. Mikäli olette esittäneet paketin tullille ja katsotte, että käsittelymaksu on peritty aiheellisesti haluan tietooni esittämisajankohdan, sekä esittämistoimenpiteeseen osallistuneet henkilöt. Paketin välivarastointi ei täytä esittämisen määritelmää, vaan nimenomaiseen lähetykseen tulee kohdistua erillisiä esittämistoimenpiteitä. Mikäli näyttöä ei ole, reklamaationi on aiheellinen"


Tässä alla on tuo 18 artiklan sisältö ja sen alla linkki tuonne sopimukseen.

1 Lähtö- ja osoitemaan nimetyillä operaattoreilla on oikeus lainsäädäntönsä mukaan tullitarkastuttaa lähetykset.


2 Tullitarkastuksen alaisista lähetyksistä voidaan periä maksu tullille esittämisestä, jonka ohjeellinen enimmäismäärä ilmoitetaan Toimitusohjesäännöissä. Maksu peritään vain niiden lähetysten tullille esittämisestä ja tullauksesta, joista on peritty tullimaksut tai muut vastaavat maksut.


3 Nimetyt operaattorit, joilla on valtuutus tullauksen suorittamiseen asiakkaiden puolesta, ovat oikeutettuja perimään asiakkailta todellisiin kustannuksiin perustuvan tulliselvitysmaksun. Maksu voidaan veloittaa kaikista tullatuista lähetyksistä kansallisen lainsäädännön mukaisesti, mukaan lukien tullittomat lähetykset. Asiakkaille on selkeästi etukäteen ilmoitettava vaadittavasta maksusta.


4 Nimetyillä operaattoreilla on oikeus periä tapauksen mukaan lähetysten lähettäjiltä tai vastaanottajilta tulli- ja kaikki muut mahdolliset maksut.



 
Asiaa sivuten, tuo 2,90 euron käsittelymaksu tulee todennäköisesti nousemaan kohtuullisen vauhdikkaasti kunhan nyt saavat koneiston pyörimään ja alihintaiset paketit/kirjeet tarvitsee jatkossa tullata. Erittäin kätevä tapa postille kerätä lisää tuloja tekemättä varsinaisesti mitään. Voivat aina hintoja nostaessa kuitenkin vedota esim. siihen että joko a) paketteja tulee niin suuri määrä, että lisäinvestointeja tarvitaan tai b) pakettivirta on laskusuunnassa joten kulut per paketti nousevat luonnollisesti (kuten kirjeiden hinnat nousevat nyt koko ajan).

Usein ulkomailta (eli EU:n ulkopuolelta) saapuvalle paketille ei ole vaihtoehtoa. EU:n alueella ei myydä kuin murto-osaa tuotteista ja britit vielä oma lukunsa tässä, briteissä on valtava määrä englanninkielisiä tuotteita joita tilataan pitkin Eurooppaa kun vaihtoehtoa ei EU:n sisällä ole. UK on Euroopan alueella edelleen se linkki englanninkieliseen tuotevalikoimaan ja tähän on tuskin tulossa muutosta.

Briteistä puheen ollen, siellä tuo samainen 2,90 euron käsittelymaksu on tällä hetkellä vajaa 14 euroa per paketti (£12), eli siitä suunta-antava arvio mihin asti se voisi Suomessakin nousta jos ei kukaan puutu asiaan.
 
Mulla ne sentään tykkää lajitella useamman kerran päivässä.
Screenshot_20210412-234150.png
Jatketaans tätä saagaa. Nyt tuli mielenkiintoinen ilmoitus tuonne oma postiin.

"Osoitekorttiin merkitty lähetystunnus on puutteellinen. Lähetys voi viivästyä työpäivällä.
Posti Logistiikkakeskus"

Ihmettelenpä vain että miten se voi olla puutteellinen, kun kerran viikon verran on kuitenkin kirjautunut järjestelmään usean kerran päivässä tuolla lajittelukeskusessa.
Ja ihan perus kotimaan postipaketti kyseessä :D
 
Jatketaans tätä saagaa. Nyt tuli mielenkiintoinen ilmoitus tuonne oma postiin.

"Osoitekorttiin merkitty lähetystunnus on puutteellinen. Lähetys voi viivästyä työpäivällä.
Posti Logistiikkakeskus"

Ihmettelenpä vain että miten se voi olla puutteellinen, kun kerran viikon verran on kuitenkin kirjautunut järjestelmään usean kerran päivässä tuolla lajittelukeskusessa.
Ja ihan perus kotimaan postipaketti kyseessä :D
Kai se nyt on puuteellinen kun se on niin monta kertaa kiirinyt siellä lajittelussa kaikenmaailman rullakoissa ja liukuhihnoilla, on kulunut osoitekortti puhki... :D
 
Briteistä puheen ollen, siellä tuo samainen 2,90 euron käsittelymaksu on tällä hetkellä vajaa 14 euroa per paketti (£12), eli siitä suunta-antava arvio mihin asti se voisi Suomessakin nousta jos ei kukaan puutu asiaan.
Kyseessä ei ole sama maksu. Tuo Parcelforcen 12 GBP hinta on koko tuontitullaukselle (eli ei tarvitse asioida UK-tullin kanssa itse ollenkaan). Suomessa vastaava Postin tekemä tuontitullaus maksaa 25,60 EUR: Tullaus- ja huolintapalvelujen hinnat - Posti

Briteissä ei ole samanlaista itsetullausmekanismia kuin Suomessa, joten vastaavaa käsittelymaksuakaan ei ole.
 
[...]
Posti vetoaa myös kuluttajariitalautakunnan kommenteissa alla olevaan 3-kohtaan, mutta tämä ei liity mitenkään käsittelymaksuun vaan siihen, että pakettia kuljettava taho hoitaa tullaustoimenpiteet ja veloittaa tästä aiheutuvasta lisävaivasta.
[...]
3 Nimetyt operaattorit, joilla on valtuutus tullauksen suorittamiseen asiakkaiden puolesta, ovat oikeutettuja perimään asiakkailta todellisiin kustannuksiin perustuvan tulliselvitysmaksun. Maksu voidaan veloittaa kaikista tullatuista lähetyksistä kansallisen lainsäädännön mukaisesti, mukaan lukien tullittomat lähetykset. Asiakkaille on selkeästi etukäteen ilmoitettava vaadittavasta maksusta.
[...]
Eikö tähän voi vain vastata ettei ole antanut postille valuutusta tullata asiakkaan puolesta?

Ja iso kiitos sinulle viestistä sekä ennen kaikkea vaivasta jota tämän eteen teet. Jonkun pitää olla esitaistelija. Minun oikeustajuuni ei mitenkään mene, että Posti antaa kansainväliselle toimijalle hinnan lähetyksen toimittamiselle, joka perii sen minulta. Sitten paketin saapuessa Posti alkaa kiristämään lisää rahaa sillä verukkeella, että paketti on heidän hallussaan "maksa tai menetät tavarasi".

Rikoslaki 31 luku 3 § (24.8.1990/769) Kiristys
Joka muulla kuin 1 §:ssä tarkoitetulla uhkauksella pakottaa toisen luopumaan taloudellisesta edusta, johon rikoksentekijällä tai sillä, jonka puolesta hän toimii, ei ole laillista oikeutta, on tuomittava kiristyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
 
Kyseessä ei ole sama maksu. Tuo Parcelforcen 12 GBP hinta on koko tuontitullaukselle (eli ei tarvitse asioida UK-tullin kanssa itse ollenkaan). Suomessa vastaava Postin tekemä tuontitullaus maksaa 25,60 EUR: Tullaus- ja huolintapalvelujen hinnat - Posti

Briteissä ei ole samanlaista itsetullausmekanismia kuin Suomessa, joten vastaavaa käsittelymaksuakaan ei ole.

Hyvä täsmennys, ei tosiaan ole verrattavissa ja hiukan tuli oiottua mutkia. Lähinnä tullut seurattua vierestä kun britit ovat tuskailleet tuon pakollisen käsittelymaksun (tai millä nimellä sitä haluaa kutsua, handling fee nimellä se kulkee) kanssa jo vuosia. Eli briteissä kun paketti jää tullin haaviin niin halvalla et selviä riippumatta paketin arvosta koska pakolliset maksut alkavat noin 10 eurosta (Royal Mail £8) ja tietty tuohon päälle itse paketista maksettavat kulut.
 
Eikö tähän voi vain vastata ettei ole antanut postille valuutusta tullata asiakkaan puolesta?

Ja iso kiitos sinulle viestistä sekä ennen kaikkea vaivasta jota tämän eteen teet. Jonkun pitää olla esitaistelija. Minun oikeustajuuni ei mitenkään mene, että Posti antaa kansainväliselle toimijalle hinnan lähetyksen toimittamiselle, joka perii sen minulta. Sitten paketin saapuessa Posti alkaa kiristämään lisää rahaa sillä verukkeella, että paketti on heidän hallussaan "maksa tai menetät tavarasi".

Rikoslaki 31 luku 3 § (24.8.1990/769) Kiristys
Joka muulla kuin 1 §:ssä tarkoitetulla uhkauksella pakottaa toisen luopumaan taloudellisesta edusta, johon rikoksentekijällä tai sillä, jonka puolesta hän toimii, ei ole laillista oikeutta, on tuomittava kiristyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Nyt ei ollut puhe siitä, että posti tullaa lähetyksen, vaan siitä, että posti perii tuon käsittelymaksun ja sitä tässä vastustan, koska mielestäni mitään oikeita perusteita tuon maksun perimiselle ei ole. Koko maininta tuosta maksusta tuolla maailman postiliiton yleissopimuksessa on varmastikin sen takia, että jos tullaava viranomainen työllistää postilaitosta pakettien takia, niin tuo kustannus siirretään asiakkaalle. Lähtökohtaisestihan paketteja ei mitenkään erikseen tarkastella, vaan tullille ilmoitetaan paketin tiedot ja tullimaksu määräytyy siinä tullauksen yhteydessä, niin miten siellä muka joku on tarkastellut pakettia erikseen? Ei mitenkään.
 
Pitkäänhän taas ollut ilman ongelmia postin kanssa, tänään sitten meni niin vahvasti ettei voi kuin ihmetellä miten voi edes olla mahdollista.
Paketti lähti normaalisti smartposti automaatista toisessa kaupungissa, mutta jotenkin ihmeellisesti päätynyt saman kaupungin asiamiespostiin noudettavaksi pari tuntia automaatista haun jälkeen, välimatkaa näiden kahden paikan kanssa on jotain vajaa kilometri. Seurantakoodilla kun katsoo niin näkyy kohdepostinumerona oman noutopisteen postinumero, ja pakettien ohjaus omaan noutopisteeseenkin on päällä.
Tein sähköisen korjauspyynnön, katsotaan vaan niin pistävät vielä laskun perään omaehtoisesta siirrosta :rofl:
 
Onko muilla lähetys seurannat/paketit jumitellut nyt parina viimepäivänä? Nyt on pari pakettia tulossa, toinen vantaalta ja toinen liedosta. Yleensä nämä on lähes aina seuraavana päivänä haettavissa kun kyseisissä paikoissa lajiteltu. Nyt toisessa ei mitään merkintöjä seurannassa maanantain jälkeen ja toisessa ei eilisen iltapäivän jälkeen.
 
Itselleni tuo Amazonista ostettu Kiinan pikku paketti/pussukka tuli. Erikoisesti postin paketteja jakanut tyyppi soitti. Yleensä/koskaan postin paketinjakajat eivät soita, DHL ja UPS vaan sitä on tehnyt.

Lähetetty about 27. päivä Kiinasta, kuriirina Yanwen, ilmeisesti ensin lähetetty heidän jollekin yhteistyökumppanille, ja sitten Suomen sisällä mulle. Lähettäjän (palautus)osoitteena oli Yanwenin postilokero Helsingissä, postin seurantakoodissa ei ollut mitään tullausta. Eli tuolla tavalla noi halukkaat Kiinan myyjät toimivat.
 
Onko muilla lähetys seurannat/paketit jumitellut nyt parina viimepäivänä? Nyt on pari pakettia tulossa, toinen vantaalta ja toinen liedosta. Yleensä nämä on lähes aina seuraavana päivänä haettavissa kun kyseisissä paikoissa lajiteltu. Nyt toisessa ei mitään merkintöjä seurannassa maanantain jälkeen ja toisessa ei eilisen iltapäivän jälkeen.
Juu.. Itellä tullu paketti maahan 8. päivä, lajiteltu Vantaalla (01530) 10. ja 12. päivä, eikä sen jälkeen mitään päivityksiä. Normisettiä. :rolleyes:
 
Ei liity Postiin, mutta onkohan joku käyttänyt Budbeetä? Jimmsistä tulossa lähetys, joka oli eilen (ke) jo kello 6 jälkeen aamulla merkattu Budbeen toimitettavaksi, mutta eipä pakettia näkynyt koko iltana eikä tila ole muuttunut miksikään.

Turhaan koko illan päivystin ja vedin vanhat osatkin jo lihoiksi. Emolevyä odotellessa siis.

Taitaa se Postikin olla nopeampi, ensikokemus ei todellakaan hyvä.
 
Tuli vaihteeksi aihetta laittaa tänne.
TLDR; tilasin Thrustmasterilta jarrumodin (pieni paketti) polkimiin, maksoin 23.3.2021 ja he postittivat nopeasti, mutta sitten tökkäsi:
(nyt tosiaan 7.4.2021 ja paketti ei näytä liikkuneen yhtään)
1617782705287.png
Tässä toki voi olla seurannassakin vikaa, mutta aika kauan tuntuu silti kestävän, varsinkin kun vain noita automaattisia steppejä tullut.
Paketti vihdoin saapui.
Thrustmaster sitten laittoi jotain automaattiviestiä vielä perään, että träkkäyksen mukaan 24h kesti paketin toimitus.
Vastasin sitten ystävällisesti kiittäen paketista, mutta todeten, että tuo 24h oli kai vitsi, koska paketin toimitus kesti 21 päivää :rofl:
 
Oma pakettini pätkähti sitten eilen suoraan postilaattikkoon eli ilmeisesti selvästikin tullattavaa pakettia (sisältö, arvo ja lähtömaa oikein merkitty päälle) ei ole huvittanut tullille esitellä 2,9€ käsittelymaksun toivossa. Noph olisi kai tämä huonomminkin voinut mennä. :hmm:
 
Ei liity Postiin, mutta onkohan joku käyttänyt Budbeetä? Jimmsistä tulossa lähetys, joka oli eilen (ke) jo kello 6 jälkeen aamulla merkattu Budbeen toimitettavaksi, mutta eipä pakettia näkynyt koko iltana eikä tila ole muuttunut miksikään.

Turhaan koko illan päivystin ja vedin vanhat osatkin jo lihoiksi. Emolevyä odotellessa siis.

Taitaa se Postikin olla nopeampi, ensikokemus ei todellakaan hyvä.

Kannattaa reklamoida Jimm'sille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 515
Viestejä
4 863 168
Jäsenet
78 607
Uusin jäsen
Sisunissila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom