Postin kulkemisen vaikeus

Omassa samsungissa päivittelin muutama päivä sitten Android system webviewin (ja samalla paljon muutakin) ja OmaPosti tuntuu toimivan edelleen. Voi tietty olla että sen jälkeen on tullut joku uudempi webview-päivitys tai sitten tuo johtuu jostain muusta.
 
Onko kukaan löytänyt ratkaisua tähän Tullin ja Postin väliseen ongelmaan, joka estää tavaran tullaamisen Tullin nettiasioinnissa, ja paketti roikkuu siis Postissa ,vaikka käsittelymaksu Postille on maksettu?

Virheilmoitus asiointi.tulli.fi:ssä sanoo:

1618486124521.png

  • Lähetystä ei voi vielä tullata, odotathan vielä. Ole hyvä ja kokeile myöhemmin uudelleen.
(mitään sisällöllisiä virheitä syötteissä ei ole ,tämän olen käynyt läpi Tullin asiakaspalvelun kanssa).

Olen nyt viikon kohta yrittänyt tullata, kolme kertaa jonottanut läpi Tullin asiakaspalveluun ja selitys on aina sama: postin järjestelmä ei vapauta tietoa, emme voi tehdä mitään (siis Tulli ei), laittavat vain uuden pyynnön Postille.

Ärsyttävää, että tähän on mennyt aikaa jo tunteja, sekä tulli että posti pesevät kätensä, ja kohta paketti palautuu takaisin jenkkeihin (toki on jo maksettu).

Onko kukaan löytänyt tähän ongelmaan mitään ratkaisua?

Olen yrittänyt jo kaikkea mitä keksin, ja ainoa mitä saan tullilta ja postilta on, että "yritä huomenna uudestaan" (olen yrittänyt jo 20+ kertaa).

Tullin Aspalta kuulin sellaisen "tiedon", että vastaavia jumipaketteja on nyt Postissa satoja ellei tuhansia Postin tietojärjestelmässä. Eli veikkaisin, että jollain muullakin on sama ongelma, ja neuvot varmaan kelpaisivat muillekin.


EDIT: lisäys, sain nyt erilaisen selityksen Postin puolelta : Postitullin puolen varasto on mennyt uusiksi, ja paketteja siirretty varastosta toiseen, mikä on johtanut siihen, että moni varastosiirtynyt paketti ei nyt jotenkin "näy" järjestelmässä, eikä niitä voida tullata. Ja postinkin ohje oli taas kerran sama : "yritä huomenna uudestaan".
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan löytänyt ratkaisua tähän Tullin ja Postin väliseen ongelmaan, joka estää tavaran tullaamisen Tullin nettiasioinnissa, ja paketti roikkuu siis Postissa ,vaikka käsittelymaksu Postille on maksettu?

Virheilmoitus asiointi.tulli.fi:ssä sanoo:

1618486124521.png

  • Lähetystä ei voi vielä tullata, odotathan vielä. Ole hyvä ja kokeile myöhemmin uudelleen.
(mitään sisällöllisiä virheitä syötteissä ei ole ,tämän olen käynyt läpi Tullin asiakaspalvelun kanssa).

Olen nyt kaksi viikkoa kohta yrittänyt tullata, kolme kertaa jonottanut läpi Tullin asiakaspalveluun ja selitys on aina sama: postin järjestelmä ei vapauta tietoa, emme voi tehdä mitään (siis Tulli ei), laittavat vain uuden pyynnön Postille.

Ärsyttävää, että tähän on mennyt aikaa jo tunteja, sekä tulli että posti pesevät kätensä, ja kohta paketti palautuu takaisin jenkkeihin (toki on jo maksettu).

Onko kukaan löytänyt tähän ongelmaan mitään ratkaisua?

Olen yrittänyt jo kaikkea mitä keksin, ja ainoa mitä saan tullilta ja postilta on, että "yritä huomenna uudestaan" (olen yrittänyt jo 20+ kertaa).

Tullin Aspalta kuulin sellaisen "tiedon", että vastaavia jupaketteja on nyt Postissa satoja ellei tuhansia Postin tietojärjestelmässä. Eli veikkaisin, että jollain muullakin on sama ongelma, ja neuvot varmaan kelpaisivat muillekin.
Tuossa pari viestiä aiemmin linkkaamassani tiedotteessa sanottiin, että ongelmapaketit eivät lähde toistaiseksi takaisin lähettäjille.

 
Jatketaans tätä saagaa. Nyt tuli mielenkiintoinen ilmoitus tuonne oma postiin.

"Osoitekorttiin merkitty lähetystunnus on puutteellinen. Lähetys voi viivästyä työpäivällä.
Posti Logistiikkakeskus"

Ihmettelenpä vain että miten se voi olla puutteellinen, kun kerran viikon verran on kuitenkin kirjautunut järjestelmään usean kerran päivässä tuolla lajittelukeskusessa.
Ja ihan perus kotimaan postipaketti kyseessä :D
Tarina jatkuu. Puolisentuntia jonotin tuonne postin puhuvanpään tekstiversioon, (joo tiedän että siitä ei ole apua, mutta halusin maksimoida vitutuksen) ja kyselin mahdollisia toimitus aikoja. No, ainoa mitä tapahtui, oli kauheat vakuuttelut, että toimituksessa on ja se koko vitun paketti katosi lähetyksen seurannasta.
 
mitehän tästäkin vielä tulee. 12.4lähettäny paketin saksaanpäin. mut

14.4 klo 03:47 lähetys lajiteltu vantaa.
lähetys regattu logistiikka keskus klo 03:56.

15.4 lähetys lajiteltu vantaa klo 03:14
lähetys rekistöröity postin logistiikkakeskus klo 03:28

klo:15:02 lähetys lajitelty vantaa

kohta tulee varmaan päivittyy lähetys rekistöröity logistiikkakeskus ja sit taas vantaa
 
Onko kukaan löytänyt ratkaisua tähän Tullin ja Postin väliseen ongelmaan, joka estää tavaran tullaamisen Tullin nettiasioinnissa, ja paketti roikkuu siis Postissa ,vaikka käsittelymaksu Postille on maksettu?

Virheilmoitus asiointi.tulli.fi:ssä sanoo:

1618486124521.png

  • Lähetystä ei voi vielä tullata, odotathan vielä. Ole hyvä ja kokeile myöhemmin uudelleen.
(mitään sisällöllisiä virheitä syötteissä ei ole ,tämän olen käynyt läpi Tullin asiakaspalvelun kanssa).

Olen nyt viikon kohta yrittänyt tullata, kolme kertaa jonottanut läpi Tullin asiakaspalveluun ja selitys on aina sama: postin järjestelmä ei vapauta tietoa, emme voi tehdä mitään (siis Tulli ei), laittavat vain uuden pyynnön Postille.

Ärsyttävää, että tähän on mennyt aikaa jo tunteja, sekä tulli että posti pesevät kätensä, ja kohta paketti palautuu takaisin jenkkeihin (toki on jo maksettu).

Onko kukaan löytänyt tähän ongelmaan mitään ratkaisua?

Olen yrittänyt jo kaikkea mitä keksin, ja ainoa mitä saan tullilta ja postilta on, että "yritä huomenna uudestaan" (olen yrittänyt jo 20+ kertaa).

Tullin Aspalta kuulin sellaisen "tiedon", että vastaavia jumipaketteja on nyt Postissa satoja ellei tuhansia Postin tietojärjestelmässä. Eli veikkaisin, että jollain muullakin on sama ongelma, ja neuvot varmaan kelpaisivat muillekin.


EDIT: lisäys, sain nyt erilaisen selityksen Postin puolelta : Postitullin puolen varasto on mennyt uusiksi, ja paketteja siirretty varastosta toiseen, mikä on johtanut siihen, että moni varastosiirtynyt paketti ei nyt jotenkin "näy" järjestelmässä, eikä niitä voida tullata. Ja postinkin ohje oli taas kerran sama : "yritä huomenna uudestaan".

Itselläni oli sama tilanne sunnuntaista lähtien. Nyt meni läpi n. kello 19.30.
Saas nähdä milloin liikkuu Postin toimesta...

1618505108931.png


-ode
 
Piti pakettiautomaatiin jättää lähetys. Varasin lokeron lähetyksen maksun jälkeen ja kaikki meni kuten pitääkin.
Menin lokerolle, näppäilin koodin ja luukku aukeni. Yllätyksekseni lokerossa oli jo jonkun paketti odottamassa vastaanotajaa.
Postiin ei enää tuohon kellon aikaan saanut yhteyttä.
Pistin siis luukun kiinni ja varasin toisen lokeron samasta automaatista. Tämä lokero oli onneksi tyhjä.

Väkisinkin tuli mieleen, että mitenhän paljon vastaavaa tapahtuu ja mistä tuo tuplabuukkaus oikein johtui.
 
Toimiiko omaposti muilla? Itsellä sulkeutuu heti loginin jälkeen, tehnyt tätä koko päivän.
 
8.4 lajiteltu ja sen jälkeen aika hiljaista.. soitin Postiin tai aikani jonotettuani jätin soittopyynnön. No soitti sieltä asiakaspalvelija ja selitteli, että ei näe kaikkia tietoja ja ollu ruuhkaa jne. ja kannattaa odotella vielä. Eli yhtä tyhjän kanssa.

1618512855609.png
 
Joo eipä toimi vieläkään omaposti-appi. Kaikki muut sovellukset toimii kyllä normaalisti.
 
toimi itsellänikin vielä tunti sitten nyt kaatuu kun koittaa aukaista. Muutenkin menny paskempaan suuntaan toi appi. enne oli erillinen välilehti et pysty kattelee pakettien kulkua. ainenkin viime vilkaisulla kaikki postit ja paketit samalla sivulla. kun kymmenkuntapakettia liikenteessä ja useampi muu posti niin yhtäsillisalaattia koittaa seurata tosta nyt
 
toimi itsellänikin vielä tunti sitten nyt kaatuu kun koittaa aukaista. Muutenkin menny paskempaan suuntaan toi appi. enne oli erillinen välilehti et pysty kattelee pakettien kulkua. ainenkin viime vilkaisulla kaikki postit ja paketit samalla sivulla. kun kymmenkuntapakettia liikenteessä ja useampi muu posti niin yhtäsillisalaattia koittaa seurata tosta nyt

iPhonella on ainakin etusivulla alasvetovalikko, josta saa valittua Kaikki / Laskut / Kirjeet / Lähetykset.
 
toimi itsellänikin vielä tunti sitten nyt kaatuu kun koittaa aukaista. Muutenkin menny paskempaan suuntaan toi appi. enne oli erillinen välilehti et pysty kattelee pakettien kulkua. ainenkin viime vilkaisulla kaikki postit ja paketit samalla sivulla. kun kymmenkuntapakettia liikenteessä ja useampi muu posti niin yhtäsillisalaattia koittaa seurata tosta nyt
Jep, sulkeutuu yhä saman tien kirjautumiswn jälkeen. S20 ja viimeisimmät päivitykset, joten tuskin johtuu puhelimesta..
 
Jep, sulkeutuu yhä saman tien kirjautumiswn jälkeen. S20 ja viimeisimmät päivitykset, joten tuskin johtuu puhelimesta..

Android päivitys sen on rikkonut
 
Android päivitys sen on rikkonut
Osalla on auttanut Android webview päivitysten poistaminen. Itselläni alkoi taas toimia kun poistin Google Chromen päivitykset.
 
Heh, tosiaan myös S10:lla nyt crashaa. Eli voi heittää legendaarisen "eilen se vielä toimi!".
 
Tulin vain ilmoittamaan, että paketti on myös täällä jumittunut Vantaalle. Otin yhteyttä asiakaspalveluun ja kuulemma "mahdollisesti ensi viikolla" jotain voisi tapahtua. Se siitä. :D


2021-04-16.png
 
Tuohan on ihan normaalia postilta että yhtäkkiä pari päivää jumittaa jossakin ettei tule uusia leimoja, varsinkin nyt kun tuntuu ettei oikein mikään paketti kulje missään mihinkään. Mullakin on pari pakettia jossain postin varastoissa/lajittelussa jumissa, pariin päivään ei ole tapahtunut mitään, viimeinen leima Vantaalla.

Samoin nippu kiinapaketteja on jossain jumissa kun ei ole kohta pariin viikkoon niilläkään tila muuttunut, näkyy että on lähtenyt ja osassa on merkintä että seuraava stoppi pitäisi olla Hki-Vantaa. Lentorahtina pitäisi olla tulossa niin ei Ever Giveniäkään voi syyttää...

Onneksi noilla mun paketeilla ei ole mikään hoppu. Voisi vaan tuo posti vähän korjailla toimintojaan, osalla on OmaPosti rikki, ulkomaan paketit jumissa tullissa jne...
 
Helsingin Sanomissa oli tänään juttua Postin ongelmista:

"Uusi turvatietovaatimus hidastaa postilähetysten tullausta ja aiheuttaa pitkiä viiveitä asiakkaille"


Näissä lehtijutuissa on aina vähän selittelyn makua, ja juttuja vaivaa se, että toimittajat eivät osaa kysyä oikeita kysymyksiä, kun asioista ei ole omakohtaisia kokemuksia. Tässä jutussa olisi voinut vaikka kysyä sitä, että miksi niitä lähetyksiä pitää viikon ajan kymmeneen kertaan lajitella siellä Vantaan lajittelukeskuksessa ja sitten unohtaa koko lähetys jonnekin varaston peränurkkaan hautumaan.

Samoin olisi Postia voinut kovistella asiakaspalvelun kelvottomuudesta. Harvoin sieltä mitään apua saa, jos tunnin jonotuksen jälkeen tyhmän robotin sijaan edes jonkun henkilön kanssa pääsee juttelemaan.
 
Helsingin Sanomissa oli tänään juttua Postin ongelmista:

"Uusi turvatietovaatimus hidastaa postilähetysten tullausta ja aiheuttaa pitkiä viiveitä asiakkaille"


Näissä lehtijutuissa on aina vähän selittelyn makua, ja juttuja vaivaa se, että toimittajat eivät osaa kysyä oikeita kysymyksiä, kun asioista ei ole omakohtaisia kokemuksia. Tässä jutussa olisi voinut vaikka kysyä sitä, että miksi niitä lähetyksiä pitää viikon ajan kymmeneen kertaan lajitella siellä Vantaan lajittelukeskuksessa ja sitten unohtaa koko lähetys jonnekin varaston peränurkkaan hautumaan.

Samoin olisi Postia voinut kovistella asiakaspalvelun kelvottomuudesta. Harvoin sieltä mitään apua saa, jos tunnin jonotuksen jälkeen tyhmän robotin sijaan edes jonkun henkilön kanssa pääsee juttelemaan.
 
Saapa nähdä mitä tuolle yhdelle omalle paketille oikein käy. Tulossa kyllä ihan EU:n sisältä, mutta silti jäänyt jumiin Helsingin lajitteluun jonkin puuttuvan dokumentaation vuoksi. Onkohan tuossa nyt jotenkin väärin tulkittu EU:n ulkopuoliseksi paketiksi ja alettua etsiä noita turvatietoja. En ainakaan koskaan ennen ole nähnyt tuollaista statusta paketilla.
 
Aika luokatonta toimintaa alkaa postilta olemaan. Viikko siihen että paketti päsee tullaukseen ja viikko tullauksesta...
 
Näyttää nyt postin seuranta sakkaavaan kotipakettien osalta. Pari kotiin tuotua Amazon.de pakettia näyttää seurannan (myös Amazonin tracking) mukaan olevan edelleen toimittamatta vaikka toisen sain jo toissapäivänä. Aiemmin nuo päivittyivät tunnin sisään, kun paketin on käteensä postikustilta saanut. Tosin taas toissapäivänä postilaatikkoon jaettu Amazonin kirjepaketti ja eilen postista noudetit Aliexpress paketit kyllä päivittyi luovutetuiksi ajallaan.
Onkohan nyt vain postikusti jättänyt kotipakettien luovutuksen kuittaamatta vai näkyykö muilla vastaavaa?
Nyt ei ole haitannut juurikaan, kun paketit on ollut kotona vastaanottamassa, mutta kohta voi olla toisin niin jää nähtäväksi mistä ja milloin paketit sitten löytää.
 
Minne lie unohtunut? Tässä viimeinen havainto kolmen päivän takaa
 

Liitteet

  • Screenshot_20210417-111200__01.jpg
    Screenshot_20210417-111200__01.jpg
    130,4 KB · Luettu: 150
Samaa ihmettelen itsekkin, kun tavallisesti on seurravaksi päiväksi kuopioon tullut noudettavaksi.
 

Liitteet

  • Siep.JPG
    Siep.JPG
    85,8 KB · Luettu: 98
Itellä tämä ruletti vasta aluillaan. Veikkauksia kuinka monta lajittelua vaatii tuolla 01530:ssa ennen kuin pääsee eteenpäin?
Posti.jpg

:sholiday:
Näin se tämäkin viikko vierähti, eikä mitään päivitystä ole seurantaan tullut.. Ei tunnu Postia kiinnostavan postin kuljetus. :asif:
 
Edelleen kaatuu appi. Google Play -arvosteluissa näkee etten todellakaan ole ainoa. Käyttäjäpalautteen keskiarvo laskenut 4.4 - 2.2 parissa kuukaudessa :D

Miten VOI sössiä ton äppin noin pahasti?
 
Edelleen kaatuu appi. Google Play -arvosteluissa näkee etten todellakaan ole ainoa. Käyttäjäpalautteen keskiarvo laskenut 4.4 - 2.2 parissa kuukaudessa :D

Miten VOI sössiä ton äppin noin pahasti?
Ei ole kuule ensimmäinen sovellus mikä menee rikki jonkun ulkopuolisen päivityksen takia. Kyllä sen toimimaan saa tälläkin hetkellä jos haluaa ja sekin on jo täällä kerrottu mitä tehdä. Itse toki voit tehdä paremman, mutta ei osaaminen taida riittää siihen
 
1618687610463.png


Väärään lokeroon ensiksi koodi, ja lokero oli tyhjä. Seuraavana päivänä tuli sitten vieressä olevaan lokeroon, jossa paketti odotti. :)
 
Ei ole kuule ensimmäinen sovellus mikä menee rikki jonkun ulkopuolisen päivityksen takia. Kyllä sen toimimaan saa tälläkin hetkellä jos haluaa ja sekin on jo täällä kerrottu mitä tehdä. Itse toki voit tehdä paremman, mutta ei osaaminen taida riittää siihen
Öh, kuulutko kenties tuon appin kehittäjätiimiin kun menee noin tunteisiin kritiikki? Kyllä se on appin vika jos päivityksen jälkeen vaan lakkaa toimimasta, simple as that. Ei mun käyttäjänä ole mitään tarvetta "tehdä itse parempaa" - mihin ijmeeseen tuokin nyt oikeen liittyi. Ja vielä toimiessaankin se appi meni vain koko ajan huonompaan suuntaan, uskomatonta tyrimistä.
 
Euroopasta tilasin paketin, 2pvä oli Helsingissä, makasi siellä viikon :btooth:
 
Euroopasta tilasin paketin, 2pvä oli Helsingissä, makasi siellä viikon :btooth:
Tilasin paketin briteistä. Lähti heiltä 25.3. Saapui Suomeen 6.4. No. Tässä nyt vielä odotellaan ja toivotaan et josko Postissa jaksettaisiin töitä tehdä ja että paketin saisin. Olisihan tämä nyt tietenkin mieluisaa jos ei kehitysmaassa asuttaisi, mutta tää nyt alkaa vähän pahalta näyttämään.

Koodi:
09.04.2021 21:23
Lähetys on kuljetuksessa.
Posti Logistiikkakeskus

09.04.2021 20:42
Lähetys on rekisteröity.
LIETO

09.04.2021 15:04
Lähetys on lajiteltu.
VANTAA

07.04.2021 15:26
Lähetys on lajiteltu.
VANTAA

06.04.2021 18:42
Lähetys on lajiteltu.
VANTAA

06.04.2021 15:53
Lähetys on lajiteltu.
VANTAA

06.04.2021 15:53
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
VANTAA

27.03.2021 05:08
Lähetys on lähtenyt lähtömaasta
Skannaus ulkomailla IPS


25.03.2021 19:26
Lähetys on otettu kuljetettavaksi
Skannaus ulkomailla IPS
 
Tilasin paketin briteistä. Lähti heiltä 25.3. Saapui Suomeen 6.4. No. Tässä nyt vielä odotellaan ja toivotaan et josko Postissa jaksettaisiin töitä tehdä ja että paketin saisin. Olisihan tämä nyt tietenkin mieluisaa jos ei kehitysmaassa asuttaisi, mutta tää nyt alkaa vähän pahalta näyttämään.

Koodi:
09.04.2021 21:23
Lähetys on kuljetuksessa.
Posti Logistiikkakeskus

09.04.2021 20:42
Lähetys on rekisteröity.
LIETO

09.04.2021 15:04
Lähetys on lajiteltu.
VANTAA

07.04.2021 15:26
Lähetys on lajiteltu.
VANTAA

06.04.2021 18:42
Lähetys on lajiteltu.
VANTAA

06.04.2021 15:53
Lähetys on lajiteltu.
VANTAA

06.04.2021 15:53
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
VANTAA

27.03.2021 05:08
Lähetys on lähtenyt lähtömaasta
Skannaus ulkomailla IPS


25.03.2021 19:26
Lähetys on otettu kuljetettavaksi
Skannaus ulkomailla IPS

Ellet ole jo, niin ehkä kannaatta jo kysellä omasta postikonttorista näkyykö pakettia siellä.
Itselläkin pari kotiin toimitettua pakettia näkyy vielä olevan kuljetuksessa vaikka sain ne jo viime viikolla. En tiedä miten sitten näkyisi seurannassa, jos en olisikaan ollut vastaanottamassa paketteja ja ne olisi kiikutettu postiin noudettavaksi.

1618815776402.png
 
^ Tuo ilmeisesti johtuu siitä, että paketit tuonut kuski ei ole viitsinyt kirjata niitä jaetuksi.
 
Jaha, nyt teksti "Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa." Uskokoon ken tahtoo. No, katsotaan keskiviikkoon asti että onko paketti käsissä vai ei. Aika suuria tuntuu postin ongelmat olevan tällä hetkellä.
 
^ Tuo ilmeisesti johtuu siitä, että paketit tuonut kuski ei ole viitsinyt kirjata niitä jaetuksi.

Kuskia vähän epäilen itsekin. Tuossa 15.4 päivitetyssä ei näy edes 'Lähetystä kuljetetaan vastaanottajalle', mikä taas seuraavana (16.4) päivänä toimitetun paketin seurannassa näkyy. Muistaakseni sama kuski ja molemmat tosiaan Omapostissa edeleen otsikolla 'Lähetys on matkalla'. Ehkä kolmannen paketin olisi kuski jo saanut kirjattua luovutetuksi.
Tänään kyllä tuli taas paketti aamulla ja sen (eri) kuski kirjasi heti luovutetuksi.
 
Huvittavin Postin kuljettelu oli viime joulun alla! Vein paketin paikallisen Citymarketin postiin, josta sen oli tarkoitus edetä 500 km vastaanottajalle. Kuitenkin seuraavana päivänä minulle itselleni tuli ilmoitus, että paketti on noudettavissa oman kaupunkini PopUp-postista, joka oli 200 metrin päässä tästä Citymarketista:) Eli paketti oli 500 km:n sijaan edennyt pari kortteliväliä ja toimitettu takaisin minulle! Postituksen olin ostanut netissä, ja siinä oli kaikki tiedot oikein. Samoin printtaamani tiedot paketin osoitelapussa olivat oikein, eikä paketissa mitään ylimääräisiä viivakoodejakaan ollut Postin järjestelmiä sekoittamassa. Paketin vei takaisin Citymarketin Postiin, josta se tällä kertaa eteni oikealle vastaanottajalle, mutta vasta joulun jälkeen oli noudettavissa. Tästä tapauksesta tein reklamaation Postille, ja sain pyytämäni 10 euron korvauksen vaivoistani:)

Pelottavin tilanne taas oli sellainen, että netistä ostamani bisnez-läppäri oli toimitettu noudettavaksi väärän kaupungin postiautomaattiin, sekin 500 km:n päähän. Lähettäjä oli kirjannut puhelinnumeron yhden numeron verran väärin, ja hulluinta on se, että Posti kuljettaa lähetyksiään puhelinnumeron perusteella eikä osoitetiedon perusteella!!!! Onneksi kuitenkin seurasin lähetyksen tapahtumia netistä, ja sieltä selvisi, että tämän paketin tietoihin virheellisesti kirjatun puhelinnumeron haltijalle oli lähetetty tekstiviestillä postiautomaatin lokerokoodi. Eli hän olisi voinut käydä sen läppärini noutamassa kyseisestä postiautomaatista!

Tietenkin paniikki siinä iski, jotenkin oli postilokerosta nouto saatava estetyksi - ja tietenkin läppäri saatava minulle toimitettavaksi. Siinä oli monta kuviota ja tappelua Postin chatin ja tämän Citymarketin postipisteen kanssa, josta lopulta sain Postin asiakaspalvelun "salaisen" puhelinnumeron, jonka kautta lokerokoodin käyttö saatiin blokattua. Jostain syystä paketin vastaanottaja ei voi muuttaa lähetyksen tietoja ja siten saada pakettia tuotua oikeaan kaupunkiin, vaikka henkilöllisyytensä todistaisi. Sen voi tehdä vain paketin lähettäjä, joka onneksi sen hoiti, vaikka oli juuri silloin perhejuhlissa. Mitenkähän tällainen muutos silloin onnistuisi, jos lähettäjä olisi sattunut paketin lähettämisen jälkeen kuolla kupsahtamaan...
 
Posti kuljettaa lähetyksiään puhelinnumeron perusteella eikä osoitetiedon perusteella!!!!
Posti tosiaan kuljettaa paketit ensisijaisesti puhelinnumeron perusteella, mikäli puhelinnumeron omistaja on ilmoittanut haluavansa saada lähetykset johonkin tiettyyn toimipisteeseen.

Kannattaa siis varmistaa että se puhelinnumero menee oikein. Vaikka posti ei menisikään "väärään paikkaan", niin sitä ei taida saada ulos vaikkapa pakettiautomaatista jos ei saa lokerokoodia (puhelimeensa).

Mitenkähän tällainen muutos silloin onnistuisi, jos lähettäjä olisi sattunut paketin lähettämisen jälkeen kuolla kupsahtamaan...
Ei varmaan mitenkään (ellei ole supernopea perikunta). Ei varmaan hirveän yleinen skenaario että joku tumpeloi lähetykseen väärän numeron ja menee heti perään kuolemaan.
 
No tässä tapauksessa se väärä puhelinnumero oli käytössä oleva numero, eli sen numeron haltija oli saanut puhelimeensa lokerokoodin ja olisi voinut paketin lokerosta noutaa!

Kyllä pakettien pitäisi ensisijaisesti kulkea osoitetietojen perusteella, ei puhelinnumeron perusteella. Lisäksi Postilla pitäisi olla joku hälytys/varmistusjärjestelmä virhetilanteiden varalta, jos lähetyksen tiedot poikkeavat OmaPostissa ilmoittamistani osoite- ja puhelinnumerotiedoista.
 
En tiedä tuleeko ongelmia (esim. maksuja), jos menee itse muuttamaan noita tietoja (vastaanottajana), ku ainakin näyttäisi siltä, että muutokseen vaadittavat tiedot vastaanottajakin yleensä tietää (jos on vaihdettu yhteystiedot kaupan aikana ja käytetään samoja tietoja lähetyksessä):

Tottakai siellä mainitaan:
Vain lähettäjä voi tilata muutoksen kuljetettavanamme olevaan lähetykseen.

Ja:
Virheellisen puhelinnumeron muuttaminen on ilmaista. Muista käsittelyyn lähetetyistä muutospyynnöistä menee voimassa olevan hinnastomme mukainen maksu. Muutosmaksun lisäksi perimme sinulta myös mahdolliset uudet kuljetusmaksut ja muut palvelumaksut. Maksu veloitetaan myös tilanteissa, joissa löydämme lähetyksesi, mutta huomaamme, ettei pyydetty muutos ole mahdollinen.

Mutta eiköhän se syystäkin ole jätetty lähettäjän vastuulle ja varmempi hoitaa sitä kautta asia...
 
Enkä itse pysty mistään kontrolloimaan, onko paketin lähettäjä kirjannut puhelinnumeroni oikein.

Lisäksi lähettäjän tavoittamattomuuteen voi olla muitakin syitä kuin kuolema. Puhelin voi syystä tai toisesta olla suljettuna pitkään monestakin syystä, minkä aikana paketin ehtii lokerosta noutaa. Itse esim. panin puhelimen loppupäiväksi kiinni, kun oli tullut neljä soittoa ”Microsoftin asiakaspalvelusta”.
 
Jos lähettäjä lähettelee lähetyksiä minne sattuu, niin ei kai se vastaanottajan tai lähetyksen kuljettajan vastuulla ole.

Mitä jos se lähettäjä ei lähetä lähetystä ollenkaan minnekään ja sattuu kuolemaan? Tai ei vastaa sinulle puhelimeen. Pitäisikö postin tai muun rahdinkuljettajan ratkaista sekin ongelma?

Kai niitä paketteja ennenkin on lähetetty vahingossa vääriin osoitteisiin. Nykyisin kannattaa olla erityisen huolellinen sen puhelinnumeron kanssa.

Teillä kävi nyt tuuri että lähettäjän sähläyksestä huolimatta paketti saatiin sinulle. Ehkä lähettäjä jatkossa muistaa olla tarkempi.
 
Jos lähettäjä lähettelee lähetyksiä minne sattuu, niin ei kai se vastaanottajan tai lähetyksen kuljettajan vastuulla ole.

Mitä jos se lähettäjä ei lähetä lähetystä ollenkaan minnekään ja sattuu kuolemaan? Tai ei vastaa sinulle puhelimeen. Pitäisikö postin tai muun rahdinkuljettajan ratkaista sekin ongelma?

Kai niitä paketteja ennenkin on lähetetty vahingossa vääriin osoitteisiin. Nykyisin kannattaa olla erityisen huolellinen sen puhelinnumeron kanssa.

Teillä kävi nyt tuuri että lähettäjän sähläyksestä huolimatta paketti saatiin sinulle. Ehkä lähettäjä jatkossa muistaa olla tarkempi.
Fiksuissa järjestelmissä on erilaisia varmistuksia ja hälytyksiä virhetilanteiden varalta, Postilla ei.
 
Fiksuihin järjestelmiin onkin helppo tehdä varmistuksia ja hälytyksiä virhetilanteiden varalle.

Tuollaisessa legacyjärjestelmän (postiosoitteet) päälle viritetyssä järjestelmässä on varmaan mietitty, että jos ei pidetä ratkaisua mahdollisimman yksinkertaisina niin potentiaalisesti tulee vaan enemmän ongelmia kustannuksista puhumattakaan.

Toki ei varmasti olis vaikeaa tehdä jotain vertailua niiden puhelinnumeroiden kanssa, jotka vastaanottajat on rekisteröineet järjestelmään, koska näistä on tiedossa myös nimi puhelinnumeron lisäksi. Mutta se, että näissä tapauksissa lähettäjää varoitettaisiin väärästä vastaanottajasta vois jopa antaa väärän signaalin siitä, että posti vastaa numeroiden oikeellisuudesta. Yksinkertaisempaa olis vaan kirjoittaa kissankokoisilla kirjaimilla että "kato että se puhelinnumero on oikea tai muuten paketti ei välttämättä mene perille tai menee väärälle henkilölle!" Oikea vastaanottajan puhelinnumero nimittäin auttaa kaikkiin väärästä vastaanottajan puhelinnumerosta johtuviin ongelmiin.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
288 767
Viestejä
4 948 266
Jäsenet
79 541
Uusin jäsen
zer0-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom