Postin kulkemisen vaikeus

Itseä ehkä eniten ihmetyttää se ettei palvelu ole lainkaan tasalaatuista. Tällä pienemmällä kylällä on useita automaattipisteitä muutaman kilsan säteellä toisistaan, joista yksi on heti Postin toimipaikan vieressä kauppakeskuksessa. Itse haluaisin paketit noutaa lähikaupan automaatista ihan vaan koska sattuu oman lyhyen työmatkan varrelle eikä tarvitsisi pysäköintihalliin ajaa, mutta se tuntuu tänä päivänä olevan useinmiten täynnä. Joinain kertoina kun OmaPostiin tulee viesti että automaatti oli täynnä, on paketti kuitenkin noudettavissa Postin tiskiltä ~tunnin sisällä. Toisina kertoina sitä taas saa odotella päivän, jopa pari, kun se tekee jonkun uuden rundin, ja lopulta kuitenkin yleensä päätyy sinne tiskille.

Itselle on autollisena ihan sama mistä sen paketin täällä haen, mutta olisi kiva että sen saisi hakea mahdollisimman pian, koska se ei kuitenkaan päädy sinne noutopaikkaan mihin olen sen halunnut. Kaikki lähetykset maksaa saman verran joten kuvittelisi että jokainen saisi saman palvelutason lähtökohtaisesti, ja vain poikkeustapauksissa voisi käydä jotain joka viivästyttää lähetyksen saamista noutovalmiiksi.

En tiedä miten reaaliajassa nuo laatikoiden statukset sitten päivittyvät kuskille/jakeluun, eli käykö se kuljettaja oikeasti siellä automaattilaatikoilla joka tapauksessa ihmettelemässä mahtuuko vai ei, vai tuleeko se statuspäivitys jakelun alkupuolella ja sitä ei enää muuteta vaikka laatikkoja tyhjenisi sitä mukaa kun ihmiset noutavat lähetyksiään. Ja täällä pikkukylällä varmaan sama kaveri kiertää noita automaatteja pääosin, niin se joka tapauksessa käy varmaankin siellä Postin tiskiltä näköyhteyden päässä olevassa boksissa, eikö niitä matkan varrelta jääneitä pysty muka dumppaamaan päivän päätteeksi kaikkia Postin varastoon haettavaksi? Joskus niin tapahtuu, joskus ei.
 
Pitää antaa nyt vähän risuja Postille ja ruusuja DHL:le. Tilasin samasta lafkasta EU:n ulkopuolelta kaksi pakettia kuukauden aikana. Postin kuljettama lähti 12.3. ja DHLn kuljettama 9.4. Molemmat saapuivat tänään, eli postilla meni just yli kuukausi (josta puolet saapua Suomeen ja puolet meidän postin huomassa) ja DHL toimitti viikonlopun yli.
No kannattaa nyt ehkä sinun ymmärtää, että DHL Express on pikakuriiritoimitus, kun Posti ei ole.

Kuukauden toimitusaika EU:n ulkopuolelta korona-aikana on ihan ok Postin kuljettamana.

DHL Express toimittaa useista maista kahdessa arkipäivässä monesta EU:n ulkopuolisesta maasta Suomeen, ja EU:n sisältä yhdessä arkipäivässä.

Noita kahta toimitusvaihtoehtoa ei voi verrata mitenkään toisiinsa, täysin epäreilua haukkua Postia jos DHL Express kuljettaa pikakuriirin nopeudella, kuten pitääkin.
 
Komppaan vahvasti edellistäjä postaajaa.

Pitää antaa nyt vähän risuja Postille ja ruusuja DHL:le. Tilasin samasta lafkasta EU:n ulkopuolelta kaksi pakettia kuukauden aikana. Postin kuljettama lähti 12.3. ja DHLn kuljettama 9.4. Molemmat saapuivat tänään, eli postilla meni just yli kuukausi (josta puolet saapua Suomeen ja puolet meidän postin huomassa) ja DHL toimitti viikonlopun yli.

Paljonko oli toimituksen hintaero?

Ja et voi sanoa "Postin kuljettama", koska Posti ei sitä tainnut sieltä vinkuintiasta asti kuskata (toisin kuin DHL), vaan Posti sen kuskasi suomen pään osalta.
 
AliExpressin kautta takuun puitteissa lähetetty varaosa näyttäisi postin seurannan perusteella olevan menossa muutaman sadan kilometrin päähän. Skannaus on vielä ulkomailta. Onkohan mahdollista, että paketti kuitenkin löytää perille? AliExpress kamat tulee yleensä ihan ok perille eikä koskaan ennen ole seurantatiedot osoittaneet muualle.
 
Alista en tilaa muuten kuin alin omalla shippingillä. Kohta sa laittaa taas refundia kun kamat on viimekuusta ollu suomessa.
 
Tämä käsittelymaksuhan ihmeellinen lisä on :D Tullit pitää maksaa, mutta pitää sitten maksaa postille vielä joku ihme käsittelymaksu.

Sitten jos paketti onkin alle tuon tullirajan niin pitää laitella tullille sähköpostia ja laitella tilausvahvistuksia mukaan ja toivoa että joku kerkeää viestin vilkasemaan järkevässä ajassa ja miten sitten sen jälkeen sujuu postin paketin käsittely :)

Entinen systeemi tuntui jotenkin toimivammalta että nettitullattiin tavara, jos nettitulli ilmotti 0€ tulleja ja alveja niin paketti sai vapautuksen eteenpäin ja jos oli maksettavaa niin maksoi siinä ja paketti taas vapautui.

Nyt pitää sitten mennä nettitulli läpi maksaa tullit ja sitten hyppiä Postin jollekkin random sivulle johon syöttää seurantatunnuksen ja sinne makselee postille käsittelymaksun :D Tai sitten tuo toinen vaihtoehto että raapustat sähköposti viestiä tilausvahvistuksineen Tullille ja jäät odottelemaan vapautuspyynnön toteutumista :S

Huhhu kun on sekotettu kyllä systeemit :D Noh kyllähän tuolla varmaan "ei EU" maista tilausta vähenee mikä lienee ollut yksi tavoitekkin.
Postin käsittelymaksu kannattaa aina kiistää jälkikäteen ja pyytää korvauksia. Olen itse varmaan vuoden päivät riidellyt kuluttajariitalautakunnassa postin kanssa tästä käsittelymaksusta. Syynä tähän riita-asiaan on se, että maailman postiliiton yleissopimuksessa (alla 18 artiklan sisältö ja linkki sopimukseen) todetaan, että tullitarkastuksen alaisista lähetyksistä voidaan periä maksu tullille esittämisestä ja tuo 2,9€ on tuon mainitun toimitusohjesäännön maksimisumma. Kannattaa myös huomata, että tuolla yksiselitteisesti todetaan, ettei tullivapaista lähetyksistä tuota maksua peritä. Kuluttajariitalautakunnan käsittelyn kautta postilta tulleiden kommenttien perusteella (oma keissini) he mainitsevat, että välivarastoivat paketit varastoon, jonne tullin työntekijöillä on pääsy ja tämä täten täyttäisi tuon tullille esittämisen ja oikeuttaisi maksun. Oma ja tutun lakimiehen tulkinta on se, että lähetys pitää nimenomaan esittää tullille siten, että esittämisestä voidaan esittää jälkikäteen selkeä ajankohta ja että voidaan näyttää toteen se, että pakettia nimenomaan on esitetty tullille. Tulkintamme mukaan tuota lakia pitää tulkita siten, että käsittelymaksu on oikeutettua periä, mikäli paketin tulliselvitys aiheuttaa postille erillistä työkuormaa. Pakettien välivarastointi tullausta varten on osa postin luonnollista toimintaa, eikä pelkästään sen takia lisämaksuja voida periä. Pakkohan niiden pakettien on jossain olla ennen kuin tulli ne vapauttaa.

Posti vetoaa myös kuluttajariitalautakunnan kommenteissa alla olevaan 3-kohtaan, mutta tämä ei liity mitenkään käsittelymaksuun vaan siihen, että pakettia kuljettava taho hoitaa tullaustoimenpiteet ja veloittaa tästä aiheutuvasta lisävaivasta. Lisäsin kommentteihini kuluttajariitalautakunnassa maininnan siitä, että epäilen postin ottaneen tämän käsittelymaksun käyttöön n. vuotta ennen kuin kaikki lähetykset olivat muuttumassa alvillisiksi sen takia, että postin vakaa aikomus on alkaa periä käsittelymaksua kaikista lähetyksistä ja täten rahastaa ulkomailta tulevilla paketeilla. Paketit tullataan itsenäisesti ilmoittamalla tullille paino, sisältö, seurantatiedot yms, joten posti ei lähtökohtaisesti osallistu tullaukseen mitenkään.

Suosittelen siis kaikkia käsittelymaksun maksaneita reklamoimaan käsittelymaksun maksamisen jälkeen asian postille kutakuinkin vakiomuotoisella reklamaatiosähköpostilla.

"Hei. Haluan reklamoida seurantatunnuksella XXXXXXXXX tulliselvitetyn lähetyksen käsittelymaksun. Käsittelymaksu voidaan Maailman Postiliiton Yleissopimuksen artiklan 18 mukaan periä tullille esitttämisestä. Olen hoitanut tullauksen itsenäisesti tullin verkkopalvelussa ilmoittamalla tullattavan lähetyksen tiedot ja täten näkemykseni mukaan posti ei ole esittänyt pakettia tullille. Mikäli olette esittäneet paketin tullille ja katsotte, että käsittelymaksu on peritty aiheellisesti haluan tietooni esittämisajankohdan, sekä esittämistoimenpiteeseen osallistuneet henkilöt. Paketin välivarastointi ei täytä esittämisen määritelmää, vaan nimenomaiseen lähetykseen tulee kohdistua erillisiä esittämistoimenpiteitä. Mikäli näyttöä ei ole, reklamaationi on aiheellinen"


Tässä alla on tuo 18 artiklan sisältö ja sen alla linkki tuonne sopimukseen.

1 Lähtö- ja osoitemaan nimetyillä operaattoreilla on oikeus lainsäädäntönsä mukaan tullitarkastuttaa lähetykset.


2 Tullitarkastuksen alaisista lähetyksistä voidaan periä maksu tullille esittämisestä, jonka ohjeellinen enimmäismäärä ilmoitetaan Toimitusohjesäännöissä. Maksu peritään vain niiden lähetysten tullille esittämisestä ja tullauksesta, joista on peritty tullimaksut tai muut vastaavat maksut.


3 Nimetyt operaattorit, joilla on valtuutus tullauksen suorittamiseen asiakkaiden puolesta, ovat oikeutettuja perimään asiakkailta todellisiin kustannuksiin perustuvan tulliselvitysmaksun. Maksu voidaan veloittaa kaikista tullatuista lähetyksistä kansallisen lainsäädännön mukaisesti, mukaan lukien tullittomat lähetykset. Asiakkaille on selkeästi etukäteen ilmoitettava vaadittavasta maksusta.


4 Nimetyillä operaattoreilla on oikeus periä tapauksen mukaan lähetysten lähettäjiltä tai vastaanottajilta tulli- ja kaikki muut mahdolliset maksut.



 
Asiaa sivuten, tuo 2,90 euron käsittelymaksu tulee todennäköisesti nousemaan kohtuullisen vauhdikkaasti kunhan nyt saavat koneiston pyörimään ja alihintaiset paketit/kirjeet tarvitsee jatkossa tullata. Erittäin kätevä tapa postille kerätä lisää tuloja tekemättä varsinaisesti mitään. Voivat aina hintoja nostaessa kuitenkin vedota esim. siihen että joko a) paketteja tulee niin suuri määrä, että lisäinvestointeja tarvitaan tai b) pakettivirta on laskusuunnassa joten kulut per paketti nousevat luonnollisesti (kuten kirjeiden hinnat nousevat nyt koko ajan).

Usein ulkomailta (eli EU:n ulkopuolelta) saapuvalle paketille ei ole vaihtoehtoa. EU:n alueella ei myydä kuin murto-osaa tuotteista ja britit vielä oma lukunsa tässä, briteissä on valtava määrä englanninkielisiä tuotteita joita tilataan pitkin Eurooppaa kun vaihtoehtoa ei EU:n sisällä ole. UK on Euroopan alueella edelleen se linkki englanninkieliseen tuotevalikoimaan ja tähän on tuskin tulossa muutosta.

Briteistä puheen ollen, siellä tuo samainen 2,90 euron käsittelymaksu on tällä hetkellä vajaa 14 euroa per paketti (£12), eli siitä suunta-antava arvio mihin asti se voisi Suomessakin nousta jos ei kukaan puutu asiaan.
 
Mulla ne sentään tykkää lajitella useamman kerran päivässä.
Screenshot_20210412-234150.png
Jatketaans tätä saagaa. Nyt tuli mielenkiintoinen ilmoitus tuonne oma postiin.

"Osoitekorttiin merkitty lähetystunnus on puutteellinen. Lähetys voi viivästyä työpäivällä.
Posti Logistiikkakeskus"

Ihmettelenpä vain että miten se voi olla puutteellinen, kun kerran viikon verran on kuitenkin kirjautunut järjestelmään usean kerran päivässä tuolla lajittelukeskusessa.
Ja ihan perus kotimaan postipaketti kyseessä :D
 
Jatketaans tätä saagaa. Nyt tuli mielenkiintoinen ilmoitus tuonne oma postiin.

"Osoitekorttiin merkitty lähetystunnus on puutteellinen. Lähetys voi viivästyä työpäivällä.
Posti Logistiikkakeskus"

Ihmettelenpä vain että miten se voi olla puutteellinen, kun kerran viikon verran on kuitenkin kirjautunut järjestelmään usean kerran päivässä tuolla lajittelukeskusessa.
Ja ihan perus kotimaan postipaketti kyseessä :D
Kai se nyt on puuteellinen kun se on niin monta kertaa kiirinyt siellä lajittelussa kaikenmaailman rullakoissa ja liukuhihnoilla, on kulunut osoitekortti puhki... :D
 
Briteistä puheen ollen, siellä tuo samainen 2,90 euron käsittelymaksu on tällä hetkellä vajaa 14 euroa per paketti (£12), eli siitä suunta-antava arvio mihin asti se voisi Suomessakin nousta jos ei kukaan puutu asiaan.
Kyseessä ei ole sama maksu. Tuo Parcelforcen 12 GBP hinta on koko tuontitullaukselle (eli ei tarvitse asioida UK-tullin kanssa itse ollenkaan). Suomessa vastaava Postin tekemä tuontitullaus maksaa 25,60 EUR: Tullaus- ja huolintapalvelujen hinnat - Posti

Briteissä ei ole samanlaista itsetullausmekanismia kuin Suomessa, joten vastaavaa käsittelymaksuakaan ei ole.
 
[...]
Posti vetoaa myös kuluttajariitalautakunnan kommenteissa alla olevaan 3-kohtaan, mutta tämä ei liity mitenkään käsittelymaksuun vaan siihen, että pakettia kuljettava taho hoitaa tullaustoimenpiteet ja veloittaa tästä aiheutuvasta lisävaivasta.
[...]
3 Nimetyt operaattorit, joilla on valtuutus tullauksen suorittamiseen asiakkaiden puolesta, ovat oikeutettuja perimään asiakkailta todellisiin kustannuksiin perustuvan tulliselvitysmaksun. Maksu voidaan veloittaa kaikista tullatuista lähetyksistä kansallisen lainsäädännön mukaisesti, mukaan lukien tullittomat lähetykset. Asiakkaille on selkeästi etukäteen ilmoitettava vaadittavasta maksusta.
[...]
Eikö tähän voi vain vastata ettei ole antanut postille valuutusta tullata asiakkaan puolesta?

Ja iso kiitos sinulle viestistä sekä ennen kaikkea vaivasta jota tämän eteen teet. Jonkun pitää olla esitaistelija. Minun oikeustajuuni ei mitenkään mene, että Posti antaa kansainväliselle toimijalle hinnan lähetyksen toimittamiselle, joka perii sen minulta. Sitten paketin saapuessa Posti alkaa kiristämään lisää rahaa sillä verukkeella, että paketti on heidän hallussaan "maksa tai menetät tavarasi".

Rikoslaki 31 luku 3 § (24.8.1990/769) Kiristys
Joka muulla kuin 1 §:ssä tarkoitetulla uhkauksella pakottaa toisen luopumaan taloudellisesta edusta, johon rikoksentekijällä tai sillä, jonka puolesta hän toimii, ei ole laillista oikeutta, on tuomittava kiristyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
 
Kyseessä ei ole sama maksu. Tuo Parcelforcen 12 GBP hinta on koko tuontitullaukselle (eli ei tarvitse asioida UK-tullin kanssa itse ollenkaan). Suomessa vastaava Postin tekemä tuontitullaus maksaa 25,60 EUR: Tullaus- ja huolintapalvelujen hinnat - Posti

Briteissä ei ole samanlaista itsetullausmekanismia kuin Suomessa, joten vastaavaa käsittelymaksuakaan ei ole.

Hyvä täsmennys, ei tosiaan ole verrattavissa ja hiukan tuli oiottua mutkia. Lähinnä tullut seurattua vierestä kun britit ovat tuskailleet tuon pakollisen käsittelymaksun (tai millä nimellä sitä haluaa kutsua, handling fee nimellä se kulkee) kanssa jo vuosia. Eli briteissä kun paketti jää tullin haaviin niin halvalla et selviä riippumatta paketin arvosta koska pakolliset maksut alkavat noin 10 eurosta (Royal Mail £8) ja tietty tuohon päälle itse paketista maksettavat kulut.
 
Eikö tähän voi vain vastata ettei ole antanut postille valuutusta tullata asiakkaan puolesta?

Ja iso kiitos sinulle viestistä sekä ennen kaikkea vaivasta jota tämän eteen teet. Jonkun pitää olla esitaistelija. Minun oikeustajuuni ei mitenkään mene, että Posti antaa kansainväliselle toimijalle hinnan lähetyksen toimittamiselle, joka perii sen minulta. Sitten paketin saapuessa Posti alkaa kiristämään lisää rahaa sillä verukkeella, että paketti on heidän hallussaan "maksa tai menetät tavarasi".

Rikoslaki 31 luku 3 § (24.8.1990/769) Kiristys
Joka muulla kuin 1 §:ssä tarkoitetulla uhkauksella pakottaa toisen luopumaan taloudellisesta edusta, johon rikoksentekijällä tai sillä, jonka puolesta hän toimii, ei ole laillista oikeutta, on tuomittava kiristyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Nyt ei ollut puhe siitä, että posti tullaa lähetyksen, vaan siitä, että posti perii tuon käsittelymaksun ja sitä tässä vastustan, koska mielestäni mitään oikeita perusteita tuon maksun perimiselle ei ole. Koko maininta tuosta maksusta tuolla maailman postiliiton yleissopimuksessa on varmastikin sen takia, että jos tullaava viranomainen työllistää postilaitosta pakettien takia, niin tuo kustannus siirretään asiakkaalle. Lähtökohtaisestihan paketteja ei mitenkään erikseen tarkastella, vaan tullille ilmoitetaan paketin tiedot ja tullimaksu määräytyy siinä tullauksen yhteydessä, niin miten siellä muka joku on tarkastellut pakettia erikseen? Ei mitenkään.
 
Pitkäänhän taas ollut ilman ongelmia postin kanssa, tänään sitten meni niin vahvasti ettei voi kuin ihmetellä miten voi edes olla mahdollista.
Paketti lähti normaalisti smartposti automaatista toisessa kaupungissa, mutta jotenkin ihmeellisesti päätynyt saman kaupungin asiamiespostiin noudettavaksi pari tuntia automaatista haun jälkeen, välimatkaa näiden kahden paikan kanssa on jotain vajaa kilometri. Seurantakoodilla kun katsoo niin näkyy kohdepostinumerona oman noutopisteen postinumero, ja pakettien ohjaus omaan noutopisteeseenkin on päällä.
Tein sähköisen korjauspyynnön, katsotaan vaan niin pistävät vielä laskun perään omaehtoisesta siirrosta :rofl:
 
Onko muilla lähetys seurannat/paketit jumitellut nyt parina viimepäivänä? Nyt on pari pakettia tulossa, toinen vantaalta ja toinen liedosta. Yleensä nämä on lähes aina seuraavana päivänä haettavissa kun kyseisissä paikoissa lajiteltu. Nyt toisessa ei mitään merkintöjä seurannassa maanantain jälkeen ja toisessa ei eilisen iltapäivän jälkeen.
 
Itselleni tuo Amazonista ostettu Kiinan pikku paketti/pussukka tuli. Erikoisesti postin paketteja jakanut tyyppi soitti. Yleensä/koskaan postin paketinjakajat eivät soita, DHL ja UPS vaan sitä on tehnyt.

Lähetetty about 27. päivä Kiinasta, kuriirina Yanwen, ilmeisesti ensin lähetetty heidän jollekin yhteistyökumppanille, ja sitten Suomen sisällä mulle. Lähettäjän (palautus)osoitteena oli Yanwenin postilokero Helsingissä, postin seurantakoodissa ei ollut mitään tullausta. Eli tuolla tavalla noi halukkaat Kiinan myyjät toimivat.
 
Onko muilla lähetys seurannat/paketit jumitellut nyt parina viimepäivänä? Nyt on pari pakettia tulossa, toinen vantaalta ja toinen liedosta. Yleensä nämä on lähes aina seuraavana päivänä haettavissa kun kyseisissä paikoissa lajiteltu. Nyt toisessa ei mitään merkintöjä seurannassa maanantain jälkeen ja toisessa ei eilisen iltapäivän jälkeen.
Juu.. Itellä tullu paketti maahan 8. päivä, lajiteltu Vantaalla (01530) 10. ja 12. päivä, eikä sen jälkeen mitään päivityksiä. Normisettiä. :rolleyes:
 
Ei liity Postiin, mutta onkohan joku käyttänyt Budbeetä? Jimmsistä tulossa lähetys, joka oli eilen (ke) jo kello 6 jälkeen aamulla merkattu Budbeen toimitettavaksi, mutta eipä pakettia näkynyt koko iltana eikä tila ole muuttunut miksikään.

Turhaan koko illan päivystin ja vedin vanhat osatkin jo lihoiksi. Emolevyä odotellessa siis.

Taitaa se Postikin olla nopeampi, ensikokemus ei todellakaan hyvä.
 
Tuli vaihteeksi aihetta laittaa tänne.
TLDR; tilasin Thrustmasterilta jarrumodin (pieni paketti) polkimiin, maksoin 23.3.2021 ja he postittivat nopeasti, mutta sitten tökkäsi:
(nyt tosiaan 7.4.2021 ja paketti ei näytä liikkuneen yhtään)
1617782705287.png
Tässä toki voi olla seurannassakin vikaa, mutta aika kauan tuntuu silti kestävän, varsinkin kun vain noita automaattisia steppejä tullut.
Paketti vihdoin saapui.
Thrustmaster sitten laittoi jotain automaattiviestiä vielä perään, että träkkäyksen mukaan 24h kesti paketin toimitus.
Vastasin sitten ystävällisesti kiittäen paketista, mutta todeten, että tuo 24h oli kai vitsi, koska paketin toimitus kesti 21 päivää :rofl:
 
Oma pakettini pätkähti sitten eilen suoraan postilaattikkoon eli ilmeisesti selvästikin tullattavaa pakettia (sisältö, arvo ja lähtömaa oikein merkitty päälle) ei ole huvittanut tullille esitellä 2,9€ käsittelymaksun toivossa. Noph olisi kai tämä huonomminkin voinut mennä. :hmm:
 
Ei liity Postiin, mutta onkohan joku käyttänyt Budbeetä? Jimmsistä tulossa lähetys, joka oli eilen (ke) jo kello 6 jälkeen aamulla merkattu Budbeen toimitettavaksi, mutta eipä pakettia näkynyt koko iltana eikä tila ole muuttunut miksikään.

Turhaan koko illan päivystin ja vedin vanhat osatkin jo lihoiksi. Emolevyä odotellessa siis.

Taitaa se Postikin olla nopeampi, ensikokemus ei todellakaan hyvä.

Kannattaa reklamoida Jimm'sille.
 
Kellään muulla OmaPosti sovellus kaatuu käynnistäessä? Eilen toimi vielä normaalisti.
Täällä kaatuu myös. Kokeiltu buutata, poistaa välimuisti, poistaa sovelluksen tiedot, mutta ei mitään vaikutusta.

Pitää vielä kokeilla ladata sovellus uudelleen.
Edit. Sekin kokeiltu. Kaatuu yhä.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kaatuu myös. Kokeiltu buutata, poistaa välimuisti, poistaa sovelluksen tiedot, mutta ei mitään vaikutusta.

Pitää vielä kokeilla ladata sovellus uudelleen.
Edit. Sekin kokeiltu. Kaatuu yhä.
Samsung S10 toimii ainakin Omaposti ilman ongelmia.
 
Ei liity Postiin, mutta onkohan joku käyttänyt Budbeetä? Jimmsistä tulossa lähetys, joka oli eilen (ke) jo kello 6 jälkeen aamulla merkattu Budbeen toimitettavaksi, mutta eipä pakettia näkynyt koko iltana eikä tila ole muuttunut miksikään.

Turhaan koko illan päivystin ja vedin vanhat osatkin jo lihoiksi. Emolevyä odotellessa siis.

Taitaa se Postikin olla nopeampi, ensikokemus ei todellakaan hyvä.

Elisan tarjoama Budbee oli moitteeton. Lähetysiltana tuote kotiovella, kuriiri ottaa vielä kuvan paketista jonka jättää.
 
OmaPosti näyttää menneen rikki Android system webview päivityksessä. Minullakin toimi vielä eilen illalla, mutta nyt päivityksen jälkeen kaatuu käynnistyksessä.
 
Omassa samsungissa päivittelin muutama päivä sitten Android system webviewin (ja samalla paljon muutakin) ja OmaPosti tuntuu toimivan edelleen. Voi tietty olla että sen jälkeen on tullut joku uudempi webview-päivitys tai sitten tuo johtuu jostain muusta.
 
Onko kukaan löytänyt ratkaisua tähän Tullin ja Postin väliseen ongelmaan, joka estää tavaran tullaamisen Tullin nettiasioinnissa, ja paketti roikkuu siis Postissa ,vaikka käsittelymaksu Postille on maksettu?

Virheilmoitus asiointi.tulli.fi:ssä sanoo:

1618486124521.png

  • Lähetystä ei voi vielä tullata, odotathan vielä. Ole hyvä ja kokeile myöhemmin uudelleen.
(mitään sisällöllisiä virheitä syötteissä ei ole ,tämän olen käynyt läpi Tullin asiakaspalvelun kanssa).

Olen nyt viikon kohta yrittänyt tullata, kolme kertaa jonottanut läpi Tullin asiakaspalveluun ja selitys on aina sama: postin järjestelmä ei vapauta tietoa, emme voi tehdä mitään (siis Tulli ei), laittavat vain uuden pyynnön Postille.

Ärsyttävää, että tähän on mennyt aikaa jo tunteja, sekä tulli että posti pesevät kätensä, ja kohta paketti palautuu takaisin jenkkeihin (toki on jo maksettu).

Onko kukaan löytänyt tähän ongelmaan mitään ratkaisua?

Olen yrittänyt jo kaikkea mitä keksin, ja ainoa mitä saan tullilta ja postilta on, että "yritä huomenna uudestaan" (olen yrittänyt jo 20+ kertaa).

Tullin Aspalta kuulin sellaisen "tiedon", että vastaavia jumipaketteja on nyt Postissa satoja ellei tuhansia Postin tietojärjestelmässä. Eli veikkaisin, että jollain muullakin on sama ongelma, ja neuvot varmaan kelpaisivat muillekin.


EDIT: lisäys, sain nyt erilaisen selityksen Postin puolelta : Postitullin puolen varasto on mennyt uusiksi, ja paketteja siirretty varastosta toiseen, mikä on johtanut siihen, että moni varastosiirtynyt paketti ei nyt jotenkin "näy" järjestelmässä, eikä niitä voida tullata. Ja postinkin ohje oli taas kerran sama : "yritä huomenna uudestaan".
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan löytänyt ratkaisua tähän Tullin ja Postin väliseen ongelmaan, joka estää tavaran tullaamisen Tullin nettiasioinnissa, ja paketti roikkuu siis Postissa ,vaikka käsittelymaksu Postille on maksettu?

Virheilmoitus asiointi.tulli.fi:ssä sanoo:

1618486124521.png

  • Lähetystä ei voi vielä tullata, odotathan vielä. Ole hyvä ja kokeile myöhemmin uudelleen.
(mitään sisällöllisiä virheitä syötteissä ei ole ,tämän olen käynyt läpi Tullin asiakaspalvelun kanssa).

Olen nyt kaksi viikkoa kohta yrittänyt tullata, kolme kertaa jonottanut läpi Tullin asiakaspalveluun ja selitys on aina sama: postin järjestelmä ei vapauta tietoa, emme voi tehdä mitään (siis Tulli ei), laittavat vain uuden pyynnön Postille.

Ärsyttävää, että tähän on mennyt aikaa jo tunteja, sekä tulli että posti pesevät kätensä, ja kohta paketti palautuu takaisin jenkkeihin (toki on jo maksettu).

Onko kukaan löytänyt tähän ongelmaan mitään ratkaisua?

Olen yrittänyt jo kaikkea mitä keksin, ja ainoa mitä saan tullilta ja postilta on, että "yritä huomenna uudestaan" (olen yrittänyt jo 20+ kertaa).

Tullin Aspalta kuulin sellaisen "tiedon", että vastaavia jupaketteja on nyt Postissa satoja ellei tuhansia Postin tietojärjestelmässä. Eli veikkaisin, että jollain muullakin on sama ongelma, ja neuvot varmaan kelpaisivat muillekin.
Tuossa pari viestiä aiemmin linkkaamassani tiedotteessa sanottiin, että ongelmapaketit eivät lähde toistaiseksi takaisin lähettäjille.

 
Jatketaans tätä saagaa. Nyt tuli mielenkiintoinen ilmoitus tuonne oma postiin.

"Osoitekorttiin merkitty lähetystunnus on puutteellinen. Lähetys voi viivästyä työpäivällä.
Posti Logistiikkakeskus"

Ihmettelenpä vain että miten se voi olla puutteellinen, kun kerran viikon verran on kuitenkin kirjautunut järjestelmään usean kerran päivässä tuolla lajittelukeskusessa.
Ja ihan perus kotimaan postipaketti kyseessä :D
Tarina jatkuu. Puolisentuntia jonotin tuonne postin puhuvanpään tekstiversioon, (joo tiedän että siitä ei ole apua, mutta halusin maksimoida vitutuksen) ja kyselin mahdollisia toimitus aikoja. No, ainoa mitä tapahtui, oli kauheat vakuuttelut, että toimituksessa on ja se koko vitun paketti katosi lähetyksen seurannasta.
 
mitehän tästäkin vielä tulee. 12.4lähettäny paketin saksaanpäin. mut

14.4 klo 03:47 lähetys lajiteltu vantaa.
lähetys regattu logistiikka keskus klo 03:56.

15.4 lähetys lajiteltu vantaa klo 03:14
lähetys rekistöröity postin logistiikkakeskus klo 03:28

klo:15:02 lähetys lajitelty vantaa

kohta tulee varmaan päivittyy lähetys rekistöröity logistiikkakeskus ja sit taas vantaa
 
Onko kukaan löytänyt ratkaisua tähän Tullin ja Postin väliseen ongelmaan, joka estää tavaran tullaamisen Tullin nettiasioinnissa, ja paketti roikkuu siis Postissa ,vaikka käsittelymaksu Postille on maksettu?

Virheilmoitus asiointi.tulli.fi:ssä sanoo:

1618486124521.png

  • Lähetystä ei voi vielä tullata, odotathan vielä. Ole hyvä ja kokeile myöhemmin uudelleen.
(mitään sisällöllisiä virheitä syötteissä ei ole ,tämän olen käynyt läpi Tullin asiakaspalvelun kanssa).

Olen nyt viikon kohta yrittänyt tullata, kolme kertaa jonottanut läpi Tullin asiakaspalveluun ja selitys on aina sama: postin järjestelmä ei vapauta tietoa, emme voi tehdä mitään (siis Tulli ei), laittavat vain uuden pyynnön Postille.

Ärsyttävää, että tähän on mennyt aikaa jo tunteja, sekä tulli että posti pesevät kätensä, ja kohta paketti palautuu takaisin jenkkeihin (toki on jo maksettu).

Onko kukaan löytänyt tähän ongelmaan mitään ratkaisua?

Olen yrittänyt jo kaikkea mitä keksin, ja ainoa mitä saan tullilta ja postilta on, että "yritä huomenna uudestaan" (olen yrittänyt jo 20+ kertaa).

Tullin Aspalta kuulin sellaisen "tiedon", että vastaavia jumipaketteja on nyt Postissa satoja ellei tuhansia Postin tietojärjestelmässä. Eli veikkaisin, että jollain muullakin on sama ongelma, ja neuvot varmaan kelpaisivat muillekin.


EDIT: lisäys, sain nyt erilaisen selityksen Postin puolelta : Postitullin puolen varasto on mennyt uusiksi, ja paketteja siirretty varastosta toiseen, mikä on johtanut siihen, että moni varastosiirtynyt paketti ei nyt jotenkin "näy" järjestelmässä, eikä niitä voida tullata. Ja postinkin ohje oli taas kerran sama : "yritä huomenna uudestaan".

Itselläni oli sama tilanne sunnuntaista lähtien. Nyt meni läpi n. kello 19.30.
Saas nähdä milloin liikkuu Postin toimesta...

1618505108931.png


-ode
 
Piti pakettiautomaatiin jättää lähetys. Varasin lokeron lähetyksen maksun jälkeen ja kaikki meni kuten pitääkin.
Menin lokerolle, näppäilin koodin ja luukku aukeni. Yllätyksekseni lokerossa oli jo jonkun paketti odottamassa vastaanotajaa.
Postiin ei enää tuohon kellon aikaan saanut yhteyttä.
Pistin siis luukun kiinni ja varasin toisen lokeron samasta automaatista. Tämä lokero oli onneksi tyhjä.

Väkisinkin tuli mieleen, että mitenhän paljon vastaavaa tapahtuu ja mistä tuo tuplabuukkaus oikein johtui.
 
Toimiiko omaposti muilla? Itsellä sulkeutuu heti loginin jälkeen, tehnyt tätä koko päivän.
 
8.4 lajiteltu ja sen jälkeen aika hiljaista.. soitin Postiin tai aikani jonotettuani jätin soittopyynnön. No soitti sieltä asiakaspalvelija ja selitteli, että ei näe kaikkia tietoja ja ollu ruuhkaa jne. ja kannattaa odotella vielä. Eli yhtä tyhjän kanssa.

1618512855609.png
 
Joo eipä toimi vieläkään omaposti-appi. Kaikki muut sovellukset toimii kyllä normaalisti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom