Postin kulkemisen vaikeus

Minkä takia ne nyt tanskasta tulliin muutenkaan jäisivät?

No tälläistä ihmettä itsekin todistin, kun minulle tuli kirjattu kirje UK:sta. Vietti kolme päivää Tullissa seurannan mukaan.

Kirje oli itseasiassa paketti, jossa sisällä vanteisiin keskikupit.
 
Kyllähän Tulli valvoo EU:n sisäisiäkin lähetyksiä, osasta kannetaan esim. valmisteveroja, osasta polkumyyntitulleja.

Joku aika sitten oli kampanja (en tiedä onko vielä voimassa) missä Kiinassa valmistettuja sähköpyöriä verotettiin roimasti vaikka kuluttaja olisi tilannut sen esim. saksalaisesta kaupasta.

Aiemmin saman kohtalon ovat saaneet mm. aurinkopaneelit.
 
Seuranta sanoi 29.4. "Toimitusaika: Seuraavana työpäivänä Toimitustapa: Toimitetaan vastaanottajalle perusjakelun mukana" ja tänään pätkähti tietoihin "noudettavissa noutopisteestä". :facepalm:

Kannatti maksaa pikakirjeestä, joka toimitetaan perille asti.
 
Mullakin seurannassa 29.4 lajiteltu pikakirje, tänään aamulla muuttui tilaan "lähetystä kuljetetaan vastaanottajalle", näkee sitten että tuliko postin mukana vai ei, melko varmasti toinenkin paketti ilman seurantakoodia pitäisi tulla tänään tai huomenna (sellainen tunne)

Viimeinenkin paketti on nyt viimein suomen puolella, aika iso rupeama, 8 pakettia parin viikon aikana (amerikasta, britanniasta, saksasta, kiinasta ja kotimaan sisältä)
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä tämän paketin toimitus taas takkuilee. Alunperin lajitteluvirheen takia paketti oli päätynyt väärään postin toimipisteeseen ja nyt posti hieroo pakettia ympäri tampereen seutua kun yrittää toimittaa sitä oikeaan paikkaan :facepalm:.

Olisin kyllä mielellään noutanut paketin suoraan sieltä väärästä paikasta, sinne on matkaa vain noin 5km enemmän kuin omaan postiin (OmaPosti -sovelluksta näkee tarkemmin postinumeron mihin se oli mennyt alunperin). Seurannan merkintä "Lähetyksen toimituksessa on tapahtunut lajitteluvirhe. Lähetys voi viivästyä työpäivällä." ei taida pitää ihan paikkaansa, taitaa mennä ainakin viikko oikeasti :D.

Lähetyksen tapahtumat:

Lähetys on vastaanotettu kuljetuksesta.
02.05.2019 klo 13:33PIRKKALA 33960

Lähetys on kuljetuksessa.
02.05.2019 klo 12:44PIRKKALA 33960

Lähetys on rekisteröity.
02.05.2019 klo 06:35TAMPERE

Lähetys on rekisteröity.
02.05.2019 klo 06:34TAMPERE

Lähetys on lajiteltu.
02.05.2019 klo 06:33TAMPERE

Lähetys on rekisteröity.
29.04.2019 klo 21:47TAMPERE

Lähetys on lajiteltu.
29.04.2019 klo 21:45TAMPERE

Lähetys on lähetetty vastaanottajan uuteen osoitteeseen.
29.04.2019 klo 16:59TAMPERE

Lähetyksen toimituksessa on tapahtunut lajitteluvirhe. Lähetys voi viivästyä työpäivällä.
29.04.2019 klo 16:59TAMPERE

Lähetys on lajiteltu.
26.04.2019 klo 08:08HELSINKI 00230

Lähetys on saapunut kohdemaahan.
25.04.2019 klo 21:09HELSINKI POK, Ulkomaan terminaali

Lähetys on lähtenyt lähtömaasta
23.04.2019 klo 04:09Skannaus ulkomailla IPS

Lähetys on lähtenyt lähtömaasta
12.04.2019 klo 11:29Skannaus ulkomailla IPS

Lähetys on otettu kuljetettavaksi
06.04.2019 klo 10:24Skannaus ulkomailla IPS
 
Vapaa päivä ja odotellaan DHL:n kautta lähetettyä Priority pakettia... melko varmasti samalla tavalla käy kuin pari kuukautta sitten, odotat aamusta iltaan pakettia, mitään ei kuulu. Ja sitten vain lukee "on yritetty tavoittaa" todellisuudessa ei ole, ja lopulta postista hakemaan paketti.
 
Onko kukaan tilannut lähiaikoina kiinasta mitään? Kauanko on mennyt?

4kpl tilauksia tehty Alista. Tilauspvm (lähetyspvm): 30.3 (2.4), 4.4 (7.4), 4.4 (6.4) ja 5.4 (8.4). Saapumisajat samassa järjestyksessä: 17.4, 15.4, 24.4 ja 18.4.

Kaikkiin tilauksiin parilla markalla toimitustavaksi AliExpress Standard Shipping jonka olen todennut (omalla kohdallani) paljon nopeammaksi kuin Yanwen tai China Post. Käytännössä aina mennyt sen max. 2 viikkoa tilauksen toimituksesta, joskus tulee viikossa. Tämä siis silloin, kun tilaa sesonkiajan ulkopuolella.
 
Miksei Posti nykyään tuomita paketteja seuraavaksi päiväksi kuten lupaa? Ovatko muut huomanneet samaa?
 
Ruottin suunnalta taitaa olla aika hidasta postin tulo, cdon:ista lähti (tai ainakin ilmoitus) 25 päivä peli tulemaan kirjeenä eikä näkyny tänäänkään. Tuskin yksi pyhä noin paljoa voi hidastaa.
 
Ruottin suunnalta taitaa olla aika hidasta postin tulo, cdon:ista lähti (tai ainakin ilmoitus) 25 päivä peli tulemaan kirjeenä eikä näkyny tänäänkään. Tuskin yksi pyhä noin paljoa voi hidastaa.
27.4. tilattu ja 29. lähtenyt CDON paketti tuli tänään postiin noudettavaksi täällä Oulun läänissä.
 
Taas ei postilla toimi vaihteeksi :facepalm: saa nähdä tuleeko tuo chat enää koskaan toimimaan

Screenshot_20190506_121251.jpg

Onneksi @DJEzko kuitenkin auttaa.
 
Mikähän taas postipekalla kestää. Kiinasta tilattu näytönsuojalasi tilattu kuukausi sitten.

Tulivat loppumatkan Turkin postin kautta:

"Lähtömaa : Turkki - Seurantatiedot haettiin ajassa 415 ms​
2019-04-20 16:42
Destination Country, Item arrived to destination country.

2019-04-19 16:05
Turkey, ISTANBUL, Item was uplifted to flight to destination country."


Nyt reilun kahden viikon jälkeen ei ole edennyt Helsinki-Vantaan tullipisteestä Ouluun saakka.

Vissiin ollut taas nurmikonleikkuuta ja lumitöitä postipekoilla niin paljon ettei ole ehtinyt kirjeitä jakaa.
 
Kiinan paketit on olleet todella pahasti jumissa nyt hetken aikaa. Kuukauden toimitusajat tuntuvat ylittyvän kun aiemmin tulleet noin 2-3 viikossa.
 
Itselle tuli 3.4. tilattu lähetys tasan kuukauden Kiinasta kotiin, eli 3.5. oli perillä.
En tiedä missäpäin sitten on ruuhkaa.

Itsellä menee yleensä viikko siitä kun se kiinalähetys koodataan Pasilassa, niin se on noudettavissa lähiasiamiespostista/kannetaan himaan. Nyt makaavat jossain muualla koska ei meinaa tulla edes maahansaapumisluentaa. Sen tiedän, että Tulli on alkanut ainakin osaa EU:n sisäistä liikennettä valvomaan tarkemmin ja läpivalaisee lähetyksiä lavakaupalla päivittäin. Olisiko jotain samanlaista hidastetta myös maahansaapumisen osalta?
 
Mikähän taas postipekalla kestää. Kiinasta tilattu näytönsuojalasi tilattu kuukausi sitten.

Tulivat loppumatkan Turkin postin kautta:

"Lähtömaa : Turkki - Seurantatiedot haettiin ajassa 415 ms​
2019-04-20 16:42
Destination Country, Item arrived to destination country.

2019-04-19 16:05
Turkey, ISTANBUL, Item was uplifted to flight to destination country."


Nyt reilun kahden viikon jälkeen ei ole edennyt Helsinki-Vantaan tullipisteestä Ouluun saakka.

Vissiin ollut taas nurmikonleikkuuta ja lumitöitä postipekoilla niin paljon ettei ole ehtinyt kirjeitä jakaa.

Niin, tässähän seuranta on loppunut tuonne turkkiin, joka on tässä tapauksessa destination country. Tulee turkista sitten jollain kyydillä suomeen, ilman seurantaa eli Postia on tässäkin tapauksessa turha syyttää mistään...
 
Jossain näitä kiinanlähetyksiä on jumittanut, sillä niitä tuli tänään kerralla seitsemän kappaletta postiluukusta.
 
Miten Postin asiakaspalveluun voi henkilöasiakas olla yhteydessä virka-ajan ulkopuolella? En löytänyt mitään avointa yhteydenottolomaketta Postin sivuilta. Pelottaako Postia jatkuva tulva negatiivisesta palautteesta ja tyytymättömistä asiakkaista?

Kysymys koskisi vain kotiovelle toimitettavista paketeista tulevaa tekstiviestiä. Viestissä kysytään, haluanko paketin jätettäväksi ovelle vai automaatiin, jos en ole kotona. Viestissä ei kuitenkaan kerrota, miten minun tulisi vastata viestiin.

Olen tietenkin estynyt ottamaan yhteyttä asiakaspalvelun ollessa auki.
 
Niin, tässähän seuranta on loppunut tuonne turkkiin, joka on tässä tapauksessa destination country. Tulee turkista sitten jollain kyydillä suomeen, ilman seurantaa eli Postia on tässäkin tapauksessa turha syyttää mistään...

Kyllä tuossa lukee että skannattu lähtevälle lennolle ja vuorokautta myöhemmin skannattu saapumismaassa.
 
Sehän on yleisesti tiedossa että posti hidastelee "tarkoituksella" Kiinasta tulevien pakettien kanssa.
 
Lähetin hautajaisiin adressin kirjeessä. Kesti 11 vrk kirjeellä kulkea Suomen poikki. Kun kirjelähetyksiä ei ole oikeastaan yli 20 vuoteen tarvinnut lähetellä, niin vanhoilla tiedoilla oletin, että parissa päivässä kulkee, varmuusmarginaaliksi otin lisää pari päivää. Jäi saapumatta hautajaisiin ja omaiset kiittelivät tosiaan sitten 11 päivän kuluttua.

Toinen juttu oli töissä, kun useamman tonnin hintaisia antureita lähetettiin toiseen firmaan, paikalle toimitettuina Postin kautta. No niitä ei sitten kuulunut vastaanottajalle pariin viikkoon ja Postikaan ei tiennyt mitään koko asiasta.

No sitten rehellinen vastaanottaja soitteli firmaamme eräälle toiselle tyypille, jonka tiedot oli löytänyt paketista jonkun teipin alta (oli kierrätetty samaa pahvilaatikkoa). Varsinaiset tarrat lähettäjästä ja vastaanottajasta oli hävinnyt jonnekin ja posti oli toimittanut paketin toisen ja aivan väärän firman postihuoneeseen. Onneksi oli vastuuntuntoinen kaveri toisessa päässä ja oli löytänyt nuo vanhat, firmassamme työskentelevän henkilön tiedot (nimi ja puh.no.) paketista.

Laatikosta oli siis hävinnyt postin tarra ja posti oli toimittanut lähetyksen ihan random paikkaan?? Ja kaksi viikkoa lähetyksestä.
:kippis:
 
No sitten rehellinen vastaanottaja soitteli firmaamme eräälle toiselle tyypille, jonka tiedot oli löytänyt paketista jonkun teipin alta (oli kierrätetty samaa pahvilaatikkoa). Varsinaiset tarrat lähettäjästä ja vastaanottajasta oli hävinnyt jonnekin ja posti oli toimittanut paketin toisen ja aivan väärän firman postihuoneeseen. Onneksi oli vastuuntuntoinen kaveri toisessa päässä ja oli löytänyt nuo vanhat, firmassamme työskentelevän henkilön tiedot (nimi ja puh.no.) paketista.

Laatikosta oli siis hävinnyt postin tarra ja posti oli toimittanut lähetyksen ihan random paikkaan?? Ja kaksi viikkoa lähetyksestä.
:kippis:

Osoite kortti varmaankin jotenkin repsottanut ja lähtenyt irti lajittelukoneessa. Tuon takia varmaankin suositellaan, että osoite kirjoitetaan myös paketin kylkeen. Tuon kuvauksen perusteella siinä paketissa on tainnut olla aika monta eri osoitetta ja mahdollisesti jäänyt vanhoja viivakoodeja jotka lajittelukone on saattanut lukea.
 
Viimeksi muokattu:
Osoite kortti varmaankin jotenkin repsottanut ja lähtenyt irti lajittelukoneessa. Tuon takia varmaankin suositellaan, että osoite kirjoitetaan myös paketin kylkeen. Tuon kuvauksen perusteella siinä paketissa on tainnut olla aika monta eri osoitetta ja mahdollisesti jäänyt vanhoja viivakoodeja jotka lajittelukone on saattanut lukea.
Kaikki paketista löytyvät vanhat osoitteet/viivakoodit kannattaa aina sotkea tussilla tai peittää tarralla, joka ei missään tilanteessa lähde irti. Lähtee yksi mahdolinen ongelmakohta ainakin pois.
 
Sehän on yleisesti tiedossa että posti hidastelee "tarkoituksella" Kiinasta tulevien pakettien kanssa.

Jotain lähdettä tälle?

Sen olen kuullut, että Pasilassa tuo työvaihe on ulkoistettu SOL:n tehtäväksi koska sitä eivät halunneet tehdä sen enempää työntekijät kuin työnantajakaan. En osaa sanoa prosessista onko niin työläs vaiko monivaiheinen, mutta tosiaan ulkoistettu alihankkijalle. Omalla työvoimalla sitä ei saanut kannattavaksi liiketoiminnaksi mitenkään. Kenties SOL on eri TES:ssä ja/tai ohittaa matkalla jotain muita säädöksiä, en osaa sanoa miten ulkoistaminen voi tulla halvemmaksi kuin oman porukan pitäminen hommassa.

Mutta tuota hidastelua en kyllä sinänsä ihan heti osta, tarkoituksellinen hidastaminen tarkoittaa varastotilojen tarvetta, tavaraa pitää siirtää varastoon ja varastosta ulos jne jossain määrin first in - first out -menetelmällä. Esim. pakettipuolella tuo on täysin mahdotonta ottaen volyymit ja tilatarve huomioon.

Ikävä tilanne Postille sinänsä, tappiollista paskaa pitää tehdä koska laki. Joku järkevä tapahan tuohon kiinapaskan hillitsemiseen olisi hyvä keksiä, PostNord yritti jotain vähän alle kympin lisämaksua, sille jäi käteen 400t hakematonta lähetystä jotka se joutui jotenkin roudaamaan takaisin Kiinaan, mutta ehkä joku 2e per lähetys olisi hyvä asettaa voimaan 1.1.2020 niin homma voisi olla kannattavampaa ja resurssit kiinapaskan seulomiseen voidaan jotenkin perustella liiketalouden periaatteilla. Vähentäisi dramaattisesti halpapaskan tilaamista mikä olisi ihan hyväkin asia planeetan kannalta, lisäksi hyvä näpäytys kinuskeille, jotka sotkevat valtion tukemilla logistiikka- ja vientikompensaatioilla koko muun planeetan tuotantoa. Lisäksi kun maailman postiliitto ei saa kuriin Kiinan maksuja muille maille lähetyksistä, niin mikään muu ei kenties auta. Parastahan olisi kun koko EU-tasolla tulisi joku muutaman euron lisämaksu kinuskilähetyksen vastaanottamisesta.
 
Mutta tuota hidastelua en kyllä sinänsä ihan heti osta, tarkoituksellinen hidastaminen tarkoittaa varastotilojen tarvetta, tavaraa pitää siirtää varastoon ja varastosta ulos jne jossain määrin first in - first out -menetelmällä. Esim. pakettipuolella tuo on täysin mahdotonta ottaen volyymit ja tilatarve huomioon.
Ehkä tässä haettiin tilannetta, jossa postinjakaja saa itse päättää ottaako heti ensimmäisenä päivänä kiinanlähetyksiä mukaan jakelureitille, koska niille ei ole määritelty mitään kulkunopeutta?

Itse ainakin laittaisin sivuun ns. helppona päivänä, jolloin ei tarvitse käydä jokaisella luukulla ja ottaisin mukaan sellaisena päivänä, jolloin on muutenkin paljon jaettavaa postia.

Luultavasti sellaiset lähetykset, jotka ovat niin suuria etteivät mahdu postiluukusta katoavat nopeammin postinjakajan silmistä, koska he joutuvat kirjoittamaan niistä käsin tiedoksiannot ja vastaanottajan täytyy noutaa lähetykset Postista.

Yllättävän paljon pikkuisia kiinanlähetyksiä mahtuu postinjakajan työpisteeseen lattialle sisäisen postin kuljetuksessa tarkoitettuihin laatikoihin.
 
No tuo olisi ihan järkevää toimintaa, kuten muutenkin supistaa jakopäiviä, en kuitenkaan nimittäisi tuota hidasteluksi, vaan varsinaisten jakopäivien tehostamiseksi. Joka päivällehän ei löydy sitä jaettavaa. Mitä nopeammin tuosta pääsee työnantaja ja työntekijät yhteisymmärrykseen, sitä nopeammin se saadaan kuntoon.

Samalla joka rappuun ne postilokerot kaikille asukkaille, niin vähenee se lähimmässä asiamiespostissa juokseminenkin, jakaja voi ottaa isomman alueen kaupunkialueilla jne.

Se, että jakajien absoluuttinen työmäärä vähenee, on vain väistämätön todellisuus. Siispä uudelleenkoulutuksia ja siirtoja vaikkapa pakettien käsittelyyn ja toimituksiin jakopuolelta.
 
Saako tänne sekaan laittaa positiivisia kokemuksia? No laitan joka tapauksessa: tilasin puhelimen DNA:n nettikaupasta sunnuntai-iltana yhdentoista jälkeen. Tänään klo 13:45 oli noudettavissa lähipostista.
 
Ei helvata oli hauska käydä Postin FB-sivuilla. Porukka kohtuu kuumana, mutta eipä ole ihme. On ihan sama mitä ne postaa, porukka antaa samantien paskaa niskaan. :D
 
Seuranta sanoi 29.4. "Toimitusaika: Seuraavana työpäivänä Toimitustapa: Toimitetaan vastaanottajalle perusjakelun mukana" ja tänään pätkähti tietoihin "noudettavissa noutopisteestä". :facepalm:

Kannatti maksaa pikakirjeestä, joka toimitetaan perille asti.
Ja tänään (eilen) tuli paketti kotiin, joka seurannan mukaan piti mennä noutopisteeseen.. :rolleyes:
Ne on kyllä sekasin kuin seinäkello tuolla Postilla.
 
^ kun noutopiste/smartit ovat täynnä/ruuhkaisia, nykyään siirtyy osa 16-lähetyksistä suoraan kotiin jaettaviksi.

Ennen tätä on ollut lähinnä Black Fridayna/jouluna.
 
Täytyy kyllä ihmetellä miten Elisa saa pakettinsa niin nopeasti toimitettua Postin kautta. 36 tuntia meni tilauksesta siihen kun paketti oli kädessä.

Sama kuin Telialla ja vaikkapa Verkkokauppa.comilla, palveluvarastoasiakkuus. Heti kun tilaus tulee, siellä tulostuu lappu lähetystä varten, joku sen keräilee ja iskee pussukkaan/pakettiin ja siitä lähetys jatkaa heti Postin lähetysvirtaan. Verkkokauppa.comilla on helvetinmoinen varasto Vantaan Pakkalassa ja vaikkapa Telialla paketit lähtee Toijalasta, josta on koko maahan aika hyvät yhteydet. Nämä firmat ovat tajunneet sen, että tilauksen jättämisen ja lähetyksen saamisen logistiikkavirtaan on puristettava mahdollisimman lyhyeksi ajaksi. Saatana, että vituttaa joskus firmat joilla tuote näkyy olevan varastossa, tilaat sen, saat vahvistuksen, sitten odotellaan ehkä päiviä, ehkä viikko, että joku jaksaa sen paketoida ja toimittaa logistiikkavirtaan.

Itsellä yksi nopeimmista Telian tilauksista Toijalasta Espooseen, tilaus sunnuntaina siinä 23 paikkeilla sisään, lähetyksen noutaminen smartboksista 15:30 maanantaina. Eli noin 16h. Todellisuudessa lyhyempi, sen oli joku pakannut aamulla pakettiin, lajittelu Toijalassa ja lajiteltu iltapäivällä uudestaan Vantaalla, sieltä kuljetus Smarttiin.

Nopein on tilaus Verkkokauppa.comista, joulun alla mainostettiin saman päivän toimitusta, pakkohan se oli kokeilla vaikka asun alle vartin päässä myymälästä. Tilaus lauantaiaamuna kasin aikaan sisään, sai noutaa samana lauantaina vielä noin 16 aikaa läheisestä asiamiespostista. :tup:
 
Postin seurannan mukaan paketti oli toimitettu klo 12.15. Emäntä oli kotosalla, niin kysyin että onko pakettia näkynyt. Sanoi että Postiauto kävi pihassa, mutta ei kukaan käynyt ovella. Kävi katsomassa postilaatikosta eikä ollut sielläkään. Tuntia myöhemmin naapuri kävi ovella tuomassa paketin. Naapurin asunnon numero 8, meidän 3. Ilmeisesti lukutaito ei ole oleellista kuskeja rekrytoitaessa. Joka asunnon kohdalla on kyllä numerot ettei silläkään selity.

Sitä en sitten tiedä onko suoraan luovutettu naapurille vai oliko jätetty hänen postilaatikkoon (joissa niissäkin on asuntojen numerot merkitettynä). Onneksi oli rehellinen naapuri :)
 
Oma, positiivinen kokemukseni postin kulkemisen nopeudesta tältä viikolta:
-tilaa tuote Verkkokauppa.com:sta tiistai-iltana
-sähköpostiin tulee ilmoitus käsitellystä tilauksesta keskiviikkoiltapäivänä neljän aikoihin
-torstana kolmen jälkeen iltapäivällä tulee sähköposti- ja tekstiviesti-ilmoitus, että paketin voi hakea lokerokoodilla lähimmästä Smartpostista

:tup:
 
Saatana, että vituttaa joskus firmat joilla tuote näkyy olevan varastossa, tilaat sen, saat vahvistuksen, sitten odotellaan ehkä päiviä, ehkä viikko, että joku jaksaa sen paketoida ja toimittaa logistiikkavirtaan.

Tämä aika usein isomman firman kohdalla johtuu siitä, että varasto mistä tuote lähtee on jossain Ruotsissa tai muussa maassa ja ensimmäiset päivät lähetyksestä menee siihen että paketti saapuu Suomeen.
 
Kuvakaappaus 2019-05-10 08-51-56.png


Mikähän tuolla kuopiossa oikein tökkkii, kun ei ole ensimmäinen kerta, kun paketille haetaan uusi vauhti vantaan kautta. Kuinkahan paljon nuo paketit seilaa edestakaisin? Ei taida lajittelijoita hirveästi kiinnostaa, jos ei oikeaan rullakkoon aina osu.
 
Ei paketteja enää pahemmin käsin lajitella. Paketit menevät liukuhihnoja pitkin käsittelijöille, jotka sitten täyttävät rullakoita.

 
Postin seurannan mukaan paketti oli toimitettu klo 12.15. Emäntä oli kotosalla, niin kysyin että onko pakettia näkynyt. Sanoi että Postiauto kävi pihassa, mutta ei kukaan käynyt ovella. Kävi katsomassa postilaatikosta eikä ollut sielläkään. Tuntia myöhemmin naapuri kävi ovella tuomassa paketin. Naapurin asunnon numero 8, meidän 3. Ilmeisesti lukutaito ei ole oleellista kuskeja rekrytoitaessa. Joka asunnon kohdalla on kyllä numerot ettei silläkään selity.

Sitä en sitten tiedä onko suoraan luovutettu naapurille vai oliko jätetty hänen postilaatikkoon (joissa niissäkin on asuntojen numerot merkitettynä). Onneksi oli rehellinen naapuri :)

Jäipä vielä sanomatta, että ei kyllä kuriirikaan hommaa hoitanut juurikaan sen paremmin. UPS-kuljetus Puolasta Suomeen ja siitä eteenpäin sitten kuriirilla. Tuli edellisenä päivänä tekstari, että teille on paketti tulossa 10.30-14.30 välisenä aikana ja pyysivät soittamaan mikäli ei käy. No tiesin, että en itse ole kotosalla tuohon aikaan, mutta ehdin mahdollisesti käymään kotona vastaanottamassa paketin. Joten soitin numeroon, pyysin laittamaan kuljettajalle tietoa, että soittelee n.30 min ennen kun olisi toimitusta hoitamassa, niin hoidan työt siihen malliin, että voin poiketa kotona syömässä tms. Asiakaspalvelusta luvattiin laittaa kuljettajalle tieto tästä. No arvatkaa vaan soitetttiinko sieltä? Ei soitettu ja paketti toimitettiin ennen klo 10.00, että ei nyt ihan putkeen mennyt sekään :) Onneksi emännällä sattui olemaan iltavuoro, niin olikin kotona tuolloin.
 
Tämä aika usein isomman firman kohdalla johtuu siitä, että varasto mistä tuote lähtee on jossain Ruotsissa tai muussa maassa ja ensimmäiset päivät lähetyksestä menee siihen että paketti saapuu Suomeen.

En meinannut tätä, vaan lähinnä tilanteita missä varasto ja tavara ovat jo Suomessa. Perinteisesti moni firma laittelee kun muistaa ja jaksaa lähetyksiä eteenpäin. Onneksi tämä on parantunut osin kun ovat tajunneet, että joko pitää uudistua tai kuolla.
 
En meinannut tätä, vaan lähinnä tilanteita missä varasto ja tavara ovat jo Suomessa. Perinteisesti moni firma laittelee kun muistaa ja jaksaa lähetyksiä eteenpäin. Onneksi tämä on parantunut osin kun ovat tajunneet, että joko pitää uudistua tai kuolla.

Muistatteko vielä kuponkikuvastot, ne pienet vihkot joissa oli jokaisella sivulla eri firman mainos ja tilauslomake? Muistaakseni niissä oli toimitusaika jotakuinkin 3-4 viikkoa. Tuskaa olisi nykyaikana odotella niin kauan kotimaan sisäistä verkkotilausta.
 
Muistatteko vielä kuponkikuvastot, ne pienet vihkot joissa oli jokaisella sivulla eri firman mainos ja tilauslomake? Muistaakseni niissä oli toimitusaika jotakuinkin 3-4 viikkoa. Tuskaa olisi nykyaikana odotella niin kauan kotimaan sisäistä verkkotilausta.
Muistan ja muistan myös sen, että niitä on hankala jakaa kun pinkoista tuli korkeita ja epätasaisia.

2162795.jpg
 
..Joten soitin numeroon, pyysin laittamaan kuljettajalle tietoa, että soittelee n.30 min ennen kun olisi toimitusta hoitamassa, niin hoidan työt siihen malliin, että voin poiketa kotona syömässä tms. Asiakaspalvelusta luvattiin laittaa kuljettajalle tieto tästä. No arvatkaa vaan soitetttiinko sieltä? Ei soitettu ja paketti toimitettiin ennen klo 10.00, että ei nyt ihan putkeen mennyt sekään :) Onneksi emännällä sattui olemaan iltavuoro, niin olikin kotona tuolloin.

Ainut asia mistä olen tässä yllättynyt on se että asiakaspalvelussa edes luvattiin laittaa viestiä kuljettajalle. Miten te ajattelette että ne kuriirit hoitaa hommansa jos jokaisen paketin kohdalla pitäisi alkaa puolituntia etukäteen soittelemaan vastaanottajalle varsinkaan isommalla paikkakunnalla jossa niitä paketteja on aika paljon? Kunhan nyt ensin edes onnistuisivat soittamaan kun ovat ovella eivätkä samantien paina kaasua kun havaitseevat ovikoodin.
 
Ainut asia mistä olen tässä yllättynyt on se että asiakaspalvelussa edes luvattiin laittaa viestiä kuljettajalle. Miten te ajattelette että ne kuriirit hoitaa hommansa jos jokaisen paketin kohdalla pitäisi alkaa puolituntia etukäteen soittelemaan vastaanottajalle varsinkaan isommalla paikkakunnalla jossa niitä paketteja on aika paljon? Kunhan nyt ensin edes onnistuisivat soittamaan kun ovat ovella eivätkä samantien paina kaasua kun havaitseevat ovikoodin.
Tässähän säästää helposti todella paljon aikaa kun ei käy turhaan kääntymässä siellä ovalla todetakseen, että kukaan ei ole kotona tai vaatii sen ovikoodin.
 
Tässähän säästää helposti todella paljon aikaa kun ei käy turhaan kääntymässä siellä ovalla todetakseen, että kukaan ei ole kotona tai vaatii sen ovikoodin.
Niin kyllä. Ja joskushan nuo jopa soittelee etukäteen ja yleensä se etukäteen soitto on jotain väliltä "olen täällä alhaalla nyt" tai tulen jonkunajan päästä (joka voi olla tunteja). Mutta se että noita alettaisiin tekemään asiakkaiden toiveiden mukaan tarvitsee jo aika järjestelmällisen kuriirin. Joku automaattinen esim. GPS:ää perustuva järjestelmä voisi olla helpompi vaihtoehto.
 
Niin kyllä. Ja joskushan nuo jopa soittelee etukäteen ja yleensä se etukäteen soitto on jotain väliltä "olen täällä alhaalla nyt" tai tulen jonkunajan päästä (joka voi olla tunteja). Mutta se että noita alettaisiin tekemään asiakkaiden toiveiden mukaan tarvitsee jo aika järjestelmällisen kuriirin.
Joo ei tuota nyt tarvi asiakkaan toiveiden mukaan alkaa soittelemaan, mutta muuten olisi järkevää soitella about 30 min ennen kuin tulee ja paketti on menossa kotiosoitteeseen arkipäivänä, että kannattaako yrittää ollenkaan ja mahdollisesti sopia ajankohta milloin sopisi paremmin, jollain järkevällä aikaikkunalla joka ei siis ole puolipäivää.
 
Joo ei tuota nyt tarvi asiakkaan toiveiden mukaan alkaa soittelemaan, mutta muuten olisi järkevää soitella about 30 min ennen kuin tulee ja paketti on menossa kotiosoitteeseen arkipäivänä, että kannattaako yrittää ollenkaan ja mahdollisesti sopia ajankohta milloin sopisi paremmin, jollain järkevällä aikaikkunalla joka ei siis ole puolipäivää.
Joku kuriirin töitä tekevä voisi joskus kommentoida että mitenkä helppoa tuo on sitten käytännössä. Myöhemmät ajan kohdat tuskin onnistuu. Eiköhän niillä ole etukäteen määrätyt jakoreitit joiden mukaan mennään eikä ajella randomisti kaupunkia ympäri.
 
On tämä nykymeininki kyllä haitarista. Täällä Vantaalla kun ei enää jaeta postia tiistaina eikä perjantaina niin tilausten toimitukset viivästyvät jatkuvasti.
 
Joku kuriirin töitä tekevä voisi joskus kommentoida että mitenkä helppoa tuo on sitten käytännössä. Myöhemmät ajan kohdat tuskin onnistuu. Eiköhän niillä ole etukäteen määrätyt jakoreitit joiden mukaan mennään eikä ajella randomisti kaupunkia ympäri.
Totta luultavasti ei onnistu kovinkaan helposti ja siksi laitoinkin, että sopisi tuosta mahdollisesti. Mutta ylipäänsä etukäteen soittamalla luulisi säästävän ihan tuhottomasti aikaa, kun suurimmassa osassa tapauksia siellä kotona ei ole ketään päivällä.
 
On tämä nykymeininki kyllä haitarista. Täällä Vantaalla kun ei enää jaeta postia tiistaina eikä perjantaina niin tilausten toimitukset viivästyvät jatkuvasti.
En tiedä mitä tilailet, mutta tiistai/perjantaijakamattomuus pitäisi vaikuttaa vain kotiin jaettavaan postiin. Ei pitäisi vaikuttaa varsinaisiin paketteihin kunhan saapumisilmoitus tulee sähköisesti tai on seurantakoodi tiedossa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 229
Viestejä
4 865 376
Jäsenet
78 620
Uusin jäsen
J.R

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom