• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Postin kulkemisen vaikeus

Ei nyt kauhean yleistä, olen vastaanottanut satoja, ehkä jopa lähemmäksi tuhat lähetystä elämäni aikana ja kerran käynyt sama. :think:
Ihan mielenkiintoista kun itsellä on kaikki jo pitkän aikaa myöhästynyt, että sielläkö ne unohtaa lätkiä ne koneelle ja sitten ihmettelee kun ei noudeta ja tajuaa virheen. Ehkä pitäisi kokeilla ohjata muualle
 
Jos sama noutopiste, niin varmaan sama mummeli unohtaa ampua sen koodin hyllytyksessä. Kokeile uudelleenohjausta jos lähellä joku noutopiste tarjolla, itse käytin sitä edellisessä osoitteessa, sai paremmat aukioloajat huoltoasemalta.
 
Postin englantia :)

LRVk6Xe.png
 
Tilasin näytön kotiinkuljetuksella niin näköjää aliarvioin kuljetuksen ajan, just sillä hetkellä tuli kun itse olin kotia päässy :D
Sekin vähän huvitti kun kirosi puhelintaan kun meikäläisen nimen vetäs autokorrekti perseelleen pariinkin otteeseen. Ite kyllä f2f tilanteessa yrittäisin hillitä itteni vaikka kuinka vituttais.
 
Nyt vähän jumittaa posti. Espanjasta tulossa paketti, tai lienee ihan kirje.

  • 22.03.2019 klo 20:36
    HELSINKI POK, Ulkomaan terminaali

  • 18.03.2019 klo 11:52
    Skannaus ulkomailla IPS

  • 16.03.2019 klo 19:33
    Skannaus ulkomailla IPS

  • 14.03.2019 klo 16:30
    Skannaus ulkomailla IPS
Tuon 22.3 ei mitään. Mukava homma. Viime viikolla tuli jo noutolappukin, mutta sanoivat noutaessa, että ei täällä mitään ole :darra:
 
Nyt vähän jumittaa posti. Espanjasta tulossa paketti, tai lienee ihan kirje.

  • 22.03.2019 klo 20:36
    HELSINKI POK, Ulkomaan terminaali

  • 18.03.2019 klo 11:52
    Skannaus ulkomailla IPS

  • 16.03.2019 klo 19:33
    Skannaus ulkomailla IPS

  • 14.03.2019 klo 16:30
    Skannaus ulkomailla IPS
Tuon 22.3 ei mitään. Mukava homma. Viime viikolla tuli jo noutolappukin, mutta sanoivat noutaessa, että ei täällä mitään ole :darra:
Kävisin uudelleen noutopisteessä kyselemässä, että eihän vain ole hyllyjen/laatikoiden/jne väliin päässyt tippumaan...
 
Nyt vähän jumittaa posti. Espanjasta tulossa paketti, tai lienee ihan kirje.
...
Noissa kirjemäisissä ei usein tule muita merkintöjä tuon jälkeen kuin että noudettavissa toimipisteessä. Onkohan jäänyt skannaamatta noutopisteessä? Katsoiko ollenkaan läpi hyllyjä vai pelkästään koneelta tarkisti? Tuo tarmon neuvo järkevin tässä vaiheessa.
 
Joo, koneelta vaan katsoi. En tiedä millainen järjestelmä niillä on ja mitä sieltä näkee mutta näin sanoi.
Seuranta siis näyttää noiden aiemmin mainittujen tapahtumien lisäksi tältä:

aa.png
 
"Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa"

:facepalm:

Tämä siis Saksan Amazonista 2.4 tilattu, 3.4 Deutsche Postilla lähetetty, 6.4 Suomeen saapunut ja vielä reipas tunti sitten uhkaili toimitusta 8.4 klo16:00 mennessä.
Kyllä voi olla vaikeaa paketin toimitus. Eipä tuolla nyt kiire ole, DHL Expressistä voisin maksaa jos olisi mutta pistää nyt vähintään naurattamaan tämä Postin touhu kun omat arviotkaan tahdo onnistua.
Miksi edes antaa tuollaisia arvioita kun näyttäisi ettei niihin pystytä ja tuo "on viivästynyt" status vain antaa epäonnistuneen kuvan Postista.
 
Viimeksi muokattu:
Viivästyshän voi olla seurausta monestakin asiasta, lähetys vaurioitunut, epäselvät osoitetiedot, kuljetuskapasiteetissa puutetta.

Siis saapunut Suomeen Postille lauantaina 6.4. Iso osa lauantaisin saapuvista käsitellään lauantaina, mutta osa käsitellään ’vasta’ maanantain aikana.

Eli käytännössä tullee tiistaina jos on vasta tänään käsitelty, tai jos asuu landella, niin eihän viikonloppuisin mitään kuljetuksia lähde landelle, niin lähtee vasta maanantai-iltana.
 
"Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa"

:facepalm:

Tämä siis Saksan Amazonista 2.4 tilattu, 3.4 Deutsche Postilla lähetetty, 6.4 Suomeen saapunut ja vielä reipas tunti sitten uhkaili toimitusta 8.4 klo16:00 mennessä.
Kyllä voi olla vaikeaa paketin toimitus. Eipä tuolla nyt kiire ole, DHL Expressistä voisin maksaa jos olisi mutta pistää nyt vähintään naurattamaan tämä Postin touhu kun omat arviotkaan tahdo onnistua.
Miksi edes antaa tuollaisia arvioita kun näyttäisi ettei niihin pystytä ja tuo "on viivästynyt" status vain antaa epäonnistuneen kuvan Postista.


Itsellä juurikin vastaava tilanne myös, tilaus- ja lähetyspäivineen. Firma toki eri, mutta Saksassa kuitenkin.
 
Siis saapunut Suomeen Postille lauantaina 6.4. Iso osa lauantaisin saapuvista käsitellään lauantaina, mutta osa käsitellään ’vasta’ maanantain aikana.

Eli käytännössä tullee tiistaina jos on vasta tänään käsitelty, tai jos asuu landella, niin eihän viikonloppuisin mitään kuljetuksia lähde landelle, niin lähtee vasta maanantai-iltana.

En nyt tällä kertaa jaksanut ruveta kirjoittamaan romaania lähetyksen kulusta.. Mutta saapunut ja lajiteltu ja käsitelty ja taputeltu lauantaina.
Jos pitää näin tulla asiasta opettamaan niin huomioi se että toimitusaika arviohan annetaan vasta sen käsittelyn jälkeen.. Tai ainakin maalaisjärki näin sanoo, jos pakettia ei ole käsitelty niin miksi Postin seuranta arpoisi minulle toimitusaikaa?

Mutta jossain tämä on nyt "kuljetuksessa" uusimman tapahtuman mukaan. Mihinkähänlie perähikiälle Pate on sen vienyt, ei tiedä kun Posti ei enää näytä postinumeroita tapahtumissa..

"Kyllä voi olla vaikeaa paketin toimitus."

Viivästyshän voi olla seurausta monestakin asiasta, lähetys vaurioitunut, epäselvät osoitetiedot, kuljetuskapasiteetissa puutetta.

Niinhän se voi olla, kuun asentokin taitaa vaikuttaa.
Mitä näihin esimerkkeihin tulee niin eiköhän Amazon osaa tulostaa osoitetiedot selkeästi. Ja kun se kerta on käsitelty ja tunnistettu postinumero oikein niin tuskimpa on epäselvät tiedot..
 
Jos se lauantaina on käsitelty Vantaalla, niin pk-seudulle ja lähistölle se tuodaan maanantain aikana. Jos menee pidemmälle, niin tulee tiistaina.

Arvio tulee vaikka viimeisin lajittelu ei olisikaan suoritettu, esim. asun Espoossa, lähetys voidaan lajitella Liedossa Postin keskuksessa, sen jälkeen tulee arvio yleensä seuraavalle päivälle jos kyseessä esim. 16-tuote, sen jälkeen se vielä käsitellään Vantaalla, siirtyy kuljetukseen ja viedään läheiselle asiamiespostille.
 
Jokseenkin sulosta miten perähikiäläisiä Postin systeemit ovat edelleen. Tilasin kotiinkuljetettavan tuotteen Verkkiksestä viimeviikon torstaina josta laitettiin joskus seittemän aikaan perjantaiaamuna viesti, johon piti vastata 9 mennessä aika jollon tahdon paketin toimitettavan minulle. En vapaapäivänä tietenkään noihin aikoihin ollut hereillä joten koitin piruuttani vastata siihen viestiin iltapäivällä josko jotain vielä tapahtuis. Tuli vastaus, että aika mennyt umpeen, Posti soittaa uuden ajan. Noh, kaikkihan tietävät, ettei Postilta kukaan soita mitään joten tänään oli postilaatikossa lappu jossa ohjeistetaan minua soittamaan numeroon 8-15 välisenä aikana. Ei siinä mitään, mutta työaika loppuu klo 18 ja oon himassa vasta joskus 19 aikoihin, eli joudun siis huomenna töistä soittamaan tonne josko saisivat toimitettua mulle paketin illalla. Vähintään kaksi toimituspäivää siis mennyt hukkaan koska Posti ei osaa tarjota tämmöstä asiaa sähköisenä, johon olisin voinut nakata viestin toimitusajasta viikonlopun aikana, tai edes viestipalvelua joka ei toimi ajastimella.

Kävin laittamassa NetPostista, että kaikki mahollinen posti sähköisenä kiitos, katsotaan josko vaikuttaisi asiaan ensikerralla.
 
Eikö pakettien toimitusongelma ratkeaisi osittain sillä, että postilaatikon lisäksi olisi isompi laatikko jonne paketit mahtuisi? Kerrostaloissa tämä on isompi kysmys, ehkäpä jonnekin tilaan tuo laatikko? Ja tämä siis niille joilla suuret välimatkat esim. pakettiautomaateille. Tämä olisi varmaan parempi myös niille jotka aktiivisesti tilaavat kamaa netistä.

Niin ja tuohon isompaan laatikkoon voisi laittaa lisäpostit jos normi boksi on jo täynnä.
 
Eikö pakettien toimitusongelma ratkeaisi osittain sillä, että postilaatikon lisäksi olisi isompi laatikko jonne paketit mahtuisi? Kerrostaloissa tämä on isompi kysmys, ehkäpä jonnekin tilaan tuo laatikko? Ja tämä siis niille joilla suuret välimatkat esim. pakettiautomaateille. Tämä olisi varmaan parempi myös niille jotka aktiivisesti tilaavat kamaa netistä.

Niin ja tuohon isompaan laatikkoon voisi laittaa lisäpostit jos normi boksi on jo täynnä.
Onhan noita smartposteja jo PK seudun kerrostaloissa vaikka kuinka paljon. Nykytekniikalla ei paha rasti lykätä paria oranssia lastulevyboksia vähänkään isomman kerrostalon ykköskerrokseen.
 
Eikö pakettien toimitusongelma ratkeaisi osittain sillä, että postilaatikon lisäksi olisi isompi laatikko jonne paketit mahtuisi? Kerrostaloissa tämä on isompi kysmys, ehkäpä jonnekin tilaan tuo laatikko? Ja tämä siis niille joilla suuret välimatkat esim. pakettiautomaateille. Tämä olisi varmaan parempi myös niille jotka aktiivisesti tilaavat kamaa netistä.

Niin ja tuohon isompaan laatikkoon voisi laittaa lisäpostit jos normi boksi on jo täynnä.

Tuollainen joka taloon maksaa jonkinverran nykyjärjestelmään verrattuna. Kuka sen boxin maksaa? Talon yhtiö? Onnistuu varmasti helposti jos vanhempaa väkeä hallituksessa. Postille itselleen järkevämpi vain laajentaa omaa yleistä Smartbox verkostoaan, sen sijaan että alkaa rakentaa noita jokaiseen taloon varsinkin jos käyttö on lopulta vähäistä.
 
ONhan posti jo noita omia uusia smartpost laatikoita asennellut joihinkin kerrostaloihin yms
 
Paketti näyttää seurannan mukaan jämähtäneen Lajitteluvaiheeseen Helsinkiin. Tulossa siis Tampereelle. Ollut jo useamman päivän tuossa tilassa.
Ajattelin chatin kautta saada tähän selvyyttä ja sain jonotusnumeron 6. Jono kulki yllättävänkin nopeasti; olin seuraava asiakas jo parin minuutin päästä. Tämän jälkeen tuli ilmoitus että yhtään asiakaspalvelijaa ei ole saatavana.
 
Paketti näyttää seurannan mukaan jämähtäneen Lajitteluvaiheeseen Helsinkiin. Tulossa siis Tampereelle. Ollut jo useamman päivän tuossa tilassa.
Ajattelin chatin kautta saada tähän selvyyttä ja sain jonotusnumeron 6. Jono kulki yllättävänkin nopeasti; olin seuraava asiakas jo parin minuutin päästä. Tämän jälkeen tuli ilmoitus että yhtään asiakaspalvelijaa ei ole saatavana.

No ei se paketti ole jos lajiteltu Helsingissä, vaan joku kiinalähetys, suurempi kirjelähetys tms. Niiden lajitteluluennan jälkeen ei välttämättä tule yhtään uutta luentaa enää seurantaan. Lähetys ilmaantuu postiluukusta/laatikkoon jossain vaiheessa tai saat siitä noutoilmoituksen.
 
ONhan posti jo noita omia uusia smartpost laatikoita asennellut joihinkin kerrostaloihin yms

Täällä päin noita on tullut jo niin paljon, että lähistön smartpostien listauksista olisi kiva kyetä suodattamaan moiset "Ainostaan asukkaille" tai "Vain kulkuoikeuden omaaville" pois.

Paketti näyttää seurannan mukaan jämähtäneen Lajitteluvaiheeseen Helsinkiin. Tulossa siis Tampereelle.

Lähetin viime viikolla (ti,ke) kaksi pakettia eri smartpostien kautta, toinen sellainen mistä varataan luukku ja toinen sellainen missä on yksi iso yhteinen luukku lähteville. Molemmissa paketti jumahti loppuviikoksi smartpostiin ainakin seurannan mukaan ja vasta eilen illalla tuli päivitystä.

Postihan päivitteli järjestelmiään, joten varmaan liittyy siihen, mutta tiedotus oli kyllä päivityksistä ja niiden aiheuttamista mahdollisista ongelmista heikkoa.
 
Posti lähetti mailia 19:32 että pitäisi valita toimitustapa klo 21:00 mennessä. En nyt juuri tuona aikavälinä sattunut lukemaan mailia joten sinne meni se mahdollisuus. On kyllä upeaa toimintaa ja nyt jälkikäteen asiaa ei voi enää muuttaa. Hienointa tässä on se, että koko paketti ei edes ole vielä postin hallussakaan. Ruhtinaallista kun saa lähes 1,5 h aikaa vastata.
 
Posti lähetti mailia 19:32 että pitäisi valita toimitustapa klo 21:00 mennessä. En nyt juuri tuona aikavälinä sattunut lukemaan mailia joten sinne meni se mahdollisuus. On kyllä upeaa toimintaa ja nyt jälkikäteen asiaa ei voi enää muuttaa. Hienointa tässä on se, että koko paketti ei edes ole vielä postin hallussakaan. Ruhtinaallista kun saa lähes 1,5 h aikaa vastata.
Valitin tästä samasta asiasta Postille jo viime syksynä. Näköjään ei ole tullut muutosta toimintatapaan.
 
Posti lähetti mailia 19:32 että pitäisi valita toimitustapa klo 21:00 mennessä. En nyt juuri tuona aikavälinä sattunut lukemaan mailia joten sinne meni se mahdollisuus. On kyllä upeaa toimintaa ja nyt jälkikäteen asiaa ei voi enää muuttaa. Hienointa tässä on se, että koko paketti ei edes ole vielä postin hallussakaan. Ruhtinaallista kun saa lähes 1,5 h aikaa vastata.
Kokemusta myös tästä, ebaystä pakettia odottelin ja sitten huomasin sähköpostissa viestin joka oli tullut 14:50, ja klo 15 mennessä piti antaa vastaus, arvata saattaa etten "ihan" kerennyt :p

Postin chätissa kävin kertomassa vähän tästä ja eivät osanneet sen enempää auttaa, noh kaikki meni kuitenki hyvin, yritettiin toimittaa ties mihin aikaan, kävin hakemassa lähipostista.
 
Sama jatkuu, eli eilisen postit jaettiin tänään jolloin ei ole virallista jakopäivää :rage:
 
Jokseenkin sulosta miten perähikiäläisiä Postin systeemit ovat edelleen. Tilasin kotiinkuljetettavan tuotteen Verkkiksestä viimeviikon torstaina josta laitettiin joskus seittemän aikaan perjantaiaamuna viesti, johon piti vastata 9 mennessä aika jollon tahdon paketin toimitettavan minulle. En vapaapäivänä tietenkään noihin aikoihin ollut hereillä joten koitin piruuttani vastata siihen viestiin iltapäivällä josko jotain vielä tapahtuis. Tuli vastaus, että aika mennyt umpeen, Posti soittaa uuden ajan. Noh, kaikkihan tietävät, ettei Postilta kukaan soita mitään joten tänään oli postilaatikossa lappu jossa ohjeistetaan minua soittamaan numeroon 8-15 välisenä aikana. Ei siinä mitään, mutta työaika loppuu klo 18 ja oon himassa vasta joskus 19 aikoihin, eli joudun siis huomenna töistä soittamaan tonne josko saisivat toimitettua mulle paketin illalla. Vähintään kaksi toimituspäivää siis mennyt hukkaan koska Posti ei osaa tarjota tämmöstä asiaa sähköisenä, johon olisin voinut nakata viestin toimitusajasta viikonlopun aikana, tai edes viestipalvelua joka ei toimi ajastimella.

Kävin laittamassa NetPostista, että kaikki mahollinen posti sähköisenä kiitos, katsotaan josko vaikuttaisi asiaan ensikerralla.

Jatkoa tälle. Koitin soittaa töissä, jossa ei tosiaankaan ole aikaa istua puhelin kädessä, n. tunnin aikana 3 kertaa, ei vastausta eikä takaisinsoittoa. :facepalm:
 
Saksan paketteja taas tulossa, viimeksi Postista tuli todella kätevä viesti, jossa pystyi valitsemaan mihin aikaan toimitus ja halutessaan pystyi myös antamaan suostumuksensa verkossa esim siihen, että jättävät paketit oven viereen terassille.

Eilen sitten tuli ensimmäinen osa paketista, koska totta kai luonnollisesti kolmiosainen paketti oli sotkeutunut jo logistiikkakeskuksessa erilleen. Paketti tuli niin, että kusti ajoi pihaan ja koputti ovelle. Satuin olemaan kotona, joten ensimmäisen paketin sain malliikkaasti kotiin. Tänään olisi sitten tulossa loput paketeista, mutta mitään viestiä paketeista ei ole tullut, OmaPosti-palveluista ei mitään suostumusta pakettien jättämisestä esim. terassille pystynyt antamaan, NetPostissa nyt ei ollut muutenkaan mikään kunnossa ja ilmeisesti ainoa vaihtoehto on vain odottaa, että postikuski ajaa pakettien kanssa pihaan toteamaan vaan että jahas, kukaan ei ole kotona, jonka jälkeen haen autolla pääpostista n. 50kg tavaraa töistä lähtiessä. Olen vielä OmaPosti-järjestelmään nimenomaisesti lisännyt oman puhelinnumeron, että saisivat minut kiinni jos ulkomainen toimittaja ei ole huomannut laittaa lähetykseen puhelinnumeroa.

Jos kerran tuommoinen tekstiviestijärjestelmä on olemassa, niin miksi helvetissä sitä ei voi käyttää kaikkien pakettien kohdalla.

EDIT: No kysäisinpä Postin asiakaspalvelusta, tällaista palvelua ei kuulemma pysty jälkikäteen paketteihin lisäämään, vaikka nimenomaan viime kerralla sain tästä viestin. Ulkomailta kun tilaa niin tällaista "palvelua" ei pysty pakettiin lisäämään tilausvaiheessakaan. Oikeastaan aivan turha edes kuljetella niitä paketteja kotiovelle, veisivät samantien jonnekin laariin josta ihmiset hakevat omansa pois. Asiakaspalvelun ratkaisu asiaan oli että "no jos se kuski on tuttu niin saattaa se muistaa että voi jättää terassillekin". Saatana että on takapajuista toimintaa kun DHL ja UPS pystyy suunnittelemaan toimituksensa noin minuutilleen, kyllä aina soitellaan että paketti tulossa ja millos sopisi tuoda. Saatana. /rant
 
Viimeksi muokattu:
Tekstarien tulo on riippuvainen lähetyslajista, eli millä tuotteella lähetys on. Kotipaketeissa niitä ainakin tulee (entinen Ovelle 21 -tuote), Priority 14-tuotteissa niitä ei tule yleensä jos koskaan, en nyt muista onko ikinä tullut, mielestäni ei ja itselle tulee noin 100 eri lähetystä vuosittain.

Mahdollisuus lähetyksen jättämiseen ilman kuittausta on vain kotimaisissa lähetyksissä valittaessa lisäpalvelu, esim. DHL:n lähetykset muutetaan Suomen standardien mukaisiksi, niihin tulostuu uusi osoitekortti tuotteen, ja lähetyksen id-tunnisteen osalta. Joskus olen onnistunut tekemään muutoksia tähän kohtaan DHL:n järjestelmässä, ennen kuin lähetys on Suomessa, sieltä on voinut valita esim. lähetyksen jakelun toiseen osoitteeseen tai esim. valitsemaan juuri tuon, että voi jättää kuittaamatta. Osalla toimijoita voi myös jätättää paketin naapurille jos ei itse ole kotona.

Se onko OmaPostissa puhelinnumeroa vaiko ei, ei näy mitenkään tuossa tulostetussa uudessa osoitekortissa, se saa tietonsa siitä DHL:n toimittamasta tiedosta, aivan kuten muillakin ulkomaantoimijoilla, esim. Bringillä on aina ollut puhelinnumero mukana uudessa, Postin tulostamassa osoitekortissa. Nythän jotain järjestelmiä on ilmeisesti saatettu yhteensopiviksi, osa Bringeistä tulee ilman uutta osoitekorttia, samoin osa DHL:n lähetyksistä, esim. ZooPlus on siirtynyt käyttämään suoraan Posti-yhteensopivaa osoitekorttia.

Se, että kolme lähetystä tulee eri aikaan, on ihan normaalia. Riippuu ihan siitä miten ne ovat lähtöpaikassa pakattu rekkaan/merikonttiin, eli mihin aikaan kukin paketti tulee lajitelluksi ja kerkiää jatkokuljetuksiin.
 
Tekstarien tulo on riippuvainen lähetyslajista, eli millä tuotteella lähetys on. Kotipaketeissa niitä ainakin tulee (entinen Ovelle 21 -tuote), Priority 14-tuotteissa niitä ei tule yleensä jos koskaan, en nyt muista onko ikinä tullut, mielestäni ei ja itselle tulee noin 100 eri lähetystä vuosittain.

Mahdollisuus lähetyksen jättämiseen ilman kuittausta on vain kotimaisissa lähetyksissä valittaessa lisäpalvelu, esim. DHL:n lähetykset muutetaan Suomen standardien mukaisiksi, niihin tulostuu uusi osoitekortti tuotteen, ja lähetyksen id-tunnisteen osalta. Joskus olen onnistunut tekemään muutoksia tähän kohtaan DHL:n järjestelmässä, ennen kuin lähetys on Suomessa, sieltä on voinut valita esim. lähetyksen jakelun toiseen osoitteeseen tai esim. valitsemaan juuri tuon, että voi jättää kuittaamatta. Osalla toimijoita voi myös jätättää paketin naapurille jos ei itse ole kotona.

Se onko OmaPostissa puhelinnumeroa vaiko ei, ei näy mitenkään tuossa tulostetussa uudessa osoitekortissa, se saa tietonsa siitä DHL:n toimittamasta tiedosta, aivan kuten muillakin ulkomaantoimijoilla, esim. Bringillä on aina ollut puhelinnumero mukana uudessa, Postin tulostamassa osoitekortissa. Nythän jotain järjestelmiä on ilmeisesti saatettu yhteensopiviksi, osa Bringeistä tulee ilman uutta osoitekorttia, samoin osa DHL:n lähetyksistä, esim. ZooPlus on siirtynyt käyttämään suoraan Posti-yhteensopivaa osoitekorttia.

Se, että kolme lähetystä tulee eri aikaan, on ihan normaalia. Riippuu ihan siitä miten ne ovat lähtöpaikassa pakattu rekkaan/merikonttiin, eli mihin aikaan kukin paketti tulee lajitelluksi ja kerkiää jatkokuljetuksiin.

Jaa-a, nyt ei mitään muistikuvaa millä tuotteella edelliset lähetykset olisi sitten tulleet. Voi tosiaan olla että on laitettu eri tuotteella kuin aikaisemmin josta tuo ero johtuisi. Pitäisi varmaan ottaa tavaksi käydä DHL:n lähetysseurantaan paketin ilmestyessä kikkailemassa niiden palvelussa jos saisi sieltä sen jotenkuten muutettua.

Postin ohjeistuksessa oli mielestäni jotain tuosta OmaPosti-palvelun puhelinnumerosta, että se nimenomaan olisi siellä sitä varten että saadaan kiinni tarvittaessa, mutta voi olla että ymmärsin joko väärin tai Postin ohjeistukset olivat samaa laatua kuin palveluntaso yleisesti.
 
Saatana että on takapajuista toimintaa kun DHL ja UPS pystyy suunnittelemaan toimituksensa noin minuutilleen, kyllä aina soitellaan että paketti tulossa ja millos sopisi tuoda. Saatana. /rant

Minulta ei kyllä DHL tai UPS saa pahemmin kehuja, joka prkl kerta kun jotain tilaa niin ei kyllä varmasti soitella tai edes koputella oveen, muutamia kertoja ollut, että olen ollut kotona, niin sitten iltapäivästä löydät postilaatikosta lapun "Yritimme tavoitella teitä". Ois hauska tietää, että miten on yritetty tavoitella, kuitenkin rivarialue kyseessä ja oven pielessä lukee nimi, kuin myös postilaatikossa asuntonumeron kanssa, varmaankin huhuiltu sinne postilaatikkoon? :D

Sportsdirectiltä kun vaatteita tilannut niin sillon on soitettu ja on onnistunut tuoda vaikka tänne työpaikalle. Tosin en tiedä miten se kuvio toimii kun muistaakseni DHL tai UPS ollut tilausta tehdessä vaihtoehtona, ja Haverisen Kuljetus ollut se joka soitellut ja tuonut vaatesäkit perille, toimivatko nämä pienemmät firmat DHL:n laskuun tarvittaessa vai miten?

Mutta eipä kyllä ole kehuttavaa Postissakaan, samantasoista sekoilua ollut välillä ja hidastelua.
 
DHL ja UPS käyttää ainakin osassa kaupunkeja alihankintayrittäjiä, Kuopiossa ja Mikkelissä asuessa molemmissa on ainakin UPS:n kuski soitellut etukäteen ja aina on saanut joustavasti sovittua toimitusajat. Molempi taisi kyllä tosiaan olla tasoa "Haverisen Kuljetus Oy" joten alihankkija sen lopulta perille toi, siitä heille kyllä täydet pisteet. Toisaalta sen myötä varmaan palvelunlaadussa on isojakin heittoja kaupungista riippuen. Nykyään kun asun korvessa niin sinne ei kukaan muu ajelekaan kuin Posti.
 
Ei siitä numerosta siellä varmasti haittaa ole, mutta jos kyseessä on lähetys mihin tulostetaan uusi osoitekortti, sen tiedot tulevat suoraan alkuperäisen lähettäjän sähköisestä toimitustiedosta (EDI).

Minä olen palvelun tasoon kyllä oikein tyytyväinen kun asun pk-seudulla, kamat tulevat järjestään todella nopeasti, tuolla Vantaallahan ne kaikki lähetykset itselle lajitellaan ja en nyt muista milloin olisi viimeksi ollut jotain outoa tai viivettä. Lähetyksiä tosiaan tulee parhaimmillaan noin 100kpl per vuosi. Vielä kun ottaa heidänkin volyymit huomioon, niin se lajitteluosa harvemmin kyllä kusee tai mikään varastotila ei riitä niihin kamojen varastointiin, lähetyksethän on pakko saada uusien tieltä pois rakennuksesta. Mitäs siellä niitä lähetyksiä meni, noin 100t per päivä ja joulun aikaan sanoivat, että reilu miljoona pakettia per viikko. Sehän olisi mahdoton yhtälö, että siinä vaiheessa olisi tilaa ihan kirjaimellisesti kovinkaan monille viiveille. Sen kyllä uskon, että se kuljetusosa harvemmin asutuilla seuduilla kusee, varmaan vittumaista järjestää se, käyttivät alihankkijoita tai eivät.

Postipalvelua ei kuitenkaan kannata suoraan verrata lähettipalveluihin, UPS:n ja DHL:n lähettipalveluun menevillä volyymeillä on ihan eri asia toimia kuin postipalvelun volyymeillä. Suurin osa em. mainittujen firmojen lähetyksistä menee kyllä Postin käsittelyverkkoon, eihän lähettipalveluita kannata järjestää kuin suurimmissa muutamassa kaupungissa ja sielläkin rajoitetusti. Lajittelukoneet ja -tilat maksavat, lisääntyy henkilöstömenot, jakeluautoja pitää saada lisää, näitä pitäisi jonkun ajaakin jne.
 
Onko muut huomanneet ettei toi postin oma noutopiste juttu enää toimi? Itsellä nyt pitänyt pari pakettia jo ohjautua muualle mutta silti ne vaan kiltisti tohon lähipostiin niitä kiikuttaa
 
Eihän tuo nyt ole ihmisen vastuulla huomata jaksamisen suhteen, että pitääkö lähetys uudelleenohjata. Lajittelukone omaa sen tiedon, että vastaanottajalla on normaalin osoitteen sijasta joku toinen noutopiste valittuna, sieltä sitten uutta osoitekorttia vanhan päälle.

Uudelleenohjaus toimii vain niissä lähetyksissä missä lähettäjän ennakkotietosanomassa on vastaanottajan puhelinnumero. Myöskin jos ko. noutopiste on täynnä, niin lähetys menee siis ’omaan’ vakiopaikkaan.
 
Mahdollisuus lähetyksen jättämiseen ilman kuittausta on vain kotimaisissa lähetyksissä valittaessa lisäpalvelu, esim. DHL:n lähetykset muutetaan Suomen standardien mukaisiksi, niihin tulostuu uusi osoitekortti tuotteen, ja lähetyksen id-tunnisteen osalta. Joskus olen onnistunut tekemään muutoksia tähän kohtaan DHL:n järjestelmässä, ennen kuin lähetys on Suomessa, sieltä on voinut valita esim. lähetyksen jakelun toiseen osoitteeseen tai esim. valitsemaan juuri tuon, että voi jättää kuittaamatta. Osalla toimijoita voi myös jätättää paketin naapurille jos ei itse ole kotona
Ainakin Norrlog (Alkostore)paketista tulee valintaviesti ja muistaakseni myös osasta Amazon.de paketeista.
 
Ainakin Norrlog (Alkostore)paketista tulee valintaviesti ja muistaakseni myös osasta Amazon.de paketeista.
Alkostoren paketteja (Norrlog) juuri odotellessa, ei tullut viestiä ja paketit käytiin heittämässä pääpostiin. Aiemmin Norrlogin lähetyksistä viesti tuli, joten näköjään mitään yhtenäisyyttä noissa ei tunnu olevan.
 
Yhtenäisyys lienee siellä ennakkosanomassa, eli muistaako lähettäjä sen puhelinnumeron sinne laittaa vaiko ei? Jos ei laita, niin tuskinpa tulee viestejäkään, eihän niitä kukaan kerkeisi alkaa etsimään tms. kun mietitään lähetysten määrää.
 
Yhtenäisyys lienee siellä ennakkosanomassa, eli muistaako lähettäjä sen puhelinnumeron sinne laittaa vaiko ei? Jos ei laita, niin tuskinpa tulee viestejäkään, eihän niitä kukaan kerkeisi alkaa etsimään tms. kun mietitään lähetysten määrää.
Itse en usko tuon olevan ainoa ero. Myös saman lähettäjän samaan aikaan lähettämissä paketeissa on eroja, jotkin saavat Suomen päässä perinteisen seurantanumeron (CEnnnXX) ilman puhelinnumeroa ja osaan tulee uusi CNnnnXX puhelinnumerolla.

Veikkaan A/B-testiä tai uuden ominaisuuden asteittaista käyttöönottoa joko Saksan postin tai Suomen postin päässä.
 
Niin, joka tapauksessa sitä puhelinnumeroa ei ole siellä ennakkotiedossa, jonka perusteella se uusi osoitekortti tulostuu. Se lappu tulostuu vain DHL:ltä tulleen ennakkotiedon (EDI) mukaan. Onko se lähettäjän huolimattomuutta vaiko alkuperäisen infojärjestelmän kehnoutta, niin en osaa sanoa, täällä päässähän se lappu tulostuu sen hetkisillä tiedoilla mitä on saatavilla, jos ennakkotietoja ei ole, niin sitten tulee se perinteinen ulkomaan lähetysten osoitekortti missä itseasiassa ei ole kuin tuotetunnus ja seurantaviivakoodi.
 
Niin, joka tapauksessa sitä puhelinnumeroa ei ole siellä ennakkotiedossa, jonka perusteella se uusi osoitekortti tulostuu. Se lappu tulostuu vain DHL:ltä tulleen ennakkotiedon (EDI) mukaan. Onko se lähettäjän huolimattomuutta vaiko alkuperäisen infojärjestelmän kehnoutta, niin en osaa sanoa, täällä päässähän se lappu tulostuu sen hetkisillä tiedoilla mitä on saatavilla, jos ennakkotietoja ei ole, niin sitten tulee se perinteinen ulkomaan lähetysten osoitekortti missä itseasiassa ei ole kuin tuotetunnus ja seurantaviivakoodi.
Omissa on ollut kyllä puhelinnumero kun tekstarina aina tullut ilmoitus saapumisesta. Eipä ne silti ole ohjautuneet :tdown:
 
Sunnuntaina (07.04.) tilasin paketillisen osia. Ajatuksena päästä alkuviikosta konetta kasailemaan, ja saisi pussia emolevyn postittamista varten.

No mitä vielä, kun tiistaina tuli "Lähetys on viivästynyt..". Ehkä vielä jonain päivänä.

Screenshot_20190412_173452_com.android.chrome.png
Matkahuolto olisi ollut jälleen varmempi.
 
Ihan hyvä päivitys postin appissä että osaa muiltakin yhtiöiltä hakea seurantatiedot, vielä kun osaisi valita PostNordilta jonkun muun kielen kuin ruotsin.
Screenshot_2019-04-15-13-34-19-643_fi.itella.posti.android[1].png
 
Ihan hyvä päivitys postin appissä että osaa muiltakin yhtiöiltä hakea seurantatiedot, vielä kun osaisi valita PostNordilta jonkun muun kielen kuin ruotsin.
Screenshot_2019-04-15-13-34-19-643_fi.itella.posti.android[1].png
Kyllähän tuo no aiemminkin näyttänyt. Tässä tapauksessa siis PostNord = Ruotsin posti, eli tulee postin välityksellä.
 
Kyllähän tuo no aiemminkin näyttänyt. Tässä tapauksessa siis PostNord = Ruotsin posti, eli tulee postin välityksellä.
Ei tuo kyllä Suomen postin käsittelemä paketti ollut, ja nyt ne vasta mainostavat tuota:
Posti sanoi:
Nyt voit seurata myös muiden kuljetusyhtiöiden, kuten Matkahuollon, UPS:n, DHL:n, FedExin ja PostNordin paketteja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom