Postin kulkemisen vaikeus

Paketti näyttää seurannan mukaan jämähtäneen Lajitteluvaiheeseen Helsinkiin. Tulossa siis Tampereelle. Ollut jo useamman päivän tuossa tilassa.
Ajattelin chatin kautta saada tähän selvyyttä ja sain jonotusnumeron 6. Jono kulki yllättävänkin nopeasti; olin seuraava asiakas jo parin minuutin päästä. Tämän jälkeen tuli ilmoitus että yhtään asiakaspalvelijaa ei ole saatavana.
 
Paketti näyttää seurannan mukaan jämähtäneen Lajitteluvaiheeseen Helsinkiin. Tulossa siis Tampereelle. Ollut jo useamman päivän tuossa tilassa.
Ajattelin chatin kautta saada tähän selvyyttä ja sain jonotusnumeron 6. Jono kulki yllättävänkin nopeasti; olin seuraava asiakas jo parin minuutin päästä. Tämän jälkeen tuli ilmoitus että yhtään asiakaspalvelijaa ei ole saatavana.

No ei se paketti ole jos lajiteltu Helsingissä, vaan joku kiinalähetys, suurempi kirjelähetys tms. Niiden lajitteluluennan jälkeen ei välttämättä tule yhtään uutta luentaa enää seurantaan. Lähetys ilmaantuu postiluukusta/laatikkoon jossain vaiheessa tai saat siitä noutoilmoituksen.
 
ONhan posti jo noita omia uusia smartpost laatikoita asennellut joihinkin kerrostaloihin yms

Täällä päin noita on tullut jo niin paljon, että lähistön smartpostien listauksista olisi kiva kyetä suodattamaan moiset "Ainostaan asukkaille" tai "Vain kulkuoikeuden omaaville" pois.

Paketti näyttää seurannan mukaan jämähtäneen Lajitteluvaiheeseen Helsinkiin. Tulossa siis Tampereelle.

Lähetin viime viikolla (ti,ke) kaksi pakettia eri smartpostien kautta, toinen sellainen mistä varataan luukku ja toinen sellainen missä on yksi iso yhteinen luukku lähteville. Molemmissa paketti jumahti loppuviikoksi smartpostiin ainakin seurannan mukaan ja vasta eilen illalla tuli päivitystä.

Postihan päivitteli järjestelmiään, joten varmaan liittyy siihen, mutta tiedotus oli kyllä päivityksistä ja niiden aiheuttamista mahdollisista ongelmista heikkoa.
 
Posti lähetti mailia 19:32 että pitäisi valita toimitustapa klo 21:00 mennessä. En nyt juuri tuona aikavälinä sattunut lukemaan mailia joten sinne meni se mahdollisuus. On kyllä upeaa toimintaa ja nyt jälkikäteen asiaa ei voi enää muuttaa. Hienointa tässä on se, että koko paketti ei edes ole vielä postin hallussakaan. Ruhtinaallista kun saa lähes 1,5 h aikaa vastata.
 
Posti lähetti mailia 19:32 että pitäisi valita toimitustapa klo 21:00 mennessä. En nyt juuri tuona aikavälinä sattunut lukemaan mailia joten sinne meni se mahdollisuus. On kyllä upeaa toimintaa ja nyt jälkikäteen asiaa ei voi enää muuttaa. Hienointa tässä on se, että koko paketti ei edes ole vielä postin hallussakaan. Ruhtinaallista kun saa lähes 1,5 h aikaa vastata.
Valitin tästä samasta asiasta Postille jo viime syksynä. Näköjään ei ole tullut muutosta toimintatapaan.
 
Posti lähetti mailia 19:32 että pitäisi valita toimitustapa klo 21:00 mennessä. En nyt juuri tuona aikavälinä sattunut lukemaan mailia joten sinne meni se mahdollisuus. On kyllä upeaa toimintaa ja nyt jälkikäteen asiaa ei voi enää muuttaa. Hienointa tässä on se, että koko paketti ei edes ole vielä postin hallussakaan. Ruhtinaallista kun saa lähes 1,5 h aikaa vastata.
Kokemusta myös tästä, ebaystä pakettia odottelin ja sitten huomasin sähköpostissa viestin joka oli tullut 14:50, ja klo 15 mennessä piti antaa vastaus, arvata saattaa etten "ihan" kerennyt :p

Postin chätissa kävin kertomassa vähän tästä ja eivät osanneet sen enempää auttaa, noh kaikki meni kuitenki hyvin, yritettiin toimittaa ties mihin aikaan, kävin hakemassa lähipostista.
 
Sama jatkuu, eli eilisen postit jaettiin tänään jolloin ei ole virallista jakopäivää :rage:
 
730 kg kirje tulossa!



---




730kg.jpg
 
Jokseenkin sulosta miten perähikiäläisiä Postin systeemit ovat edelleen. Tilasin kotiinkuljetettavan tuotteen Verkkiksestä viimeviikon torstaina josta laitettiin joskus seittemän aikaan perjantaiaamuna viesti, johon piti vastata 9 mennessä aika jollon tahdon paketin toimitettavan minulle. En vapaapäivänä tietenkään noihin aikoihin ollut hereillä joten koitin piruuttani vastata siihen viestiin iltapäivällä josko jotain vielä tapahtuis. Tuli vastaus, että aika mennyt umpeen, Posti soittaa uuden ajan. Noh, kaikkihan tietävät, ettei Postilta kukaan soita mitään joten tänään oli postilaatikossa lappu jossa ohjeistetaan minua soittamaan numeroon 8-15 välisenä aikana. Ei siinä mitään, mutta työaika loppuu klo 18 ja oon himassa vasta joskus 19 aikoihin, eli joudun siis huomenna töistä soittamaan tonne josko saisivat toimitettua mulle paketin illalla. Vähintään kaksi toimituspäivää siis mennyt hukkaan koska Posti ei osaa tarjota tämmöstä asiaa sähköisenä, johon olisin voinut nakata viestin toimitusajasta viikonlopun aikana, tai edes viestipalvelua joka ei toimi ajastimella.

Kävin laittamassa NetPostista, että kaikki mahollinen posti sähköisenä kiitos, katsotaan josko vaikuttaisi asiaan ensikerralla.

Jatkoa tälle. Koitin soittaa töissä, jossa ei tosiaankaan ole aikaa istua puhelin kädessä, n. tunnin aikana 3 kertaa, ei vastausta eikä takaisinsoittoa. :facepalm:
 
Saksan paketteja taas tulossa, viimeksi Postista tuli todella kätevä viesti, jossa pystyi valitsemaan mihin aikaan toimitus ja halutessaan pystyi myös antamaan suostumuksensa verkossa esim siihen, että jättävät paketit oven viereen terassille.

Eilen sitten tuli ensimmäinen osa paketista, koska totta kai luonnollisesti kolmiosainen paketti oli sotkeutunut jo logistiikkakeskuksessa erilleen. Paketti tuli niin, että kusti ajoi pihaan ja koputti ovelle. Satuin olemaan kotona, joten ensimmäisen paketin sain malliikkaasti kotiin. Tänään olisi sitten tulossa loput paketeista, mutta mitään viestiä paketeista ei ole tullut, OmaPosti-palveluista ei mitään suostumusta pakettien jättämisestä esim. terassille pystynyt antamaan, NetPostissa nyt ei ollut muutenkaan mikään kunnossa ja ilmeisesti ainoa vaihtoehto on vain odottaa, että postikuski ajaa pakettien kanssa pihaan toteamaan vaan että jahas, kukaan ei ole kotona, jonka jälkeen haen autolla pääpostista n. 50kg tavaraa töistä lähtiessä. Olen vielä OmaPosti-järjestelmään nimenomaisesti lisännyt oman puhelinnumeron, että saisivat minut kiinni jos ulkomainen toimittaja ei ole huomannut laittaa lähetykseen puhelinnumeroa.

Jos kerran tuommoinen tekstiviestijärjestelmä on olemassa, niin miksi helvetissä sitä ei voi käyttää kaikkien pakettien kohdalla.

EDIT: No kysäisinpä Postin asiakaspalvelusta, tällaista palvelua ei kuulemma pysty jälkikäteen paketteihin lisäämään, vaikka nimenomaan viime kerralla sain tästä viestin. Ulkomailta kun tilaa niin tällaista "palvelua" ei pysty pakettiin lisäämään tilausvaiheessakaan. Oikeastaan aivan turha edes kuljetella niitä paketteja kotiovelle, veisivät samantien jonnekin laariin josta ihmiset hakevat omansa pois. Asiakaspalvelun ratkaisu asiaan oli että "no jos se kuski on tuttu niin saattaa se muistaa että voi jättää terassillekin". Saatana että on takapajuista toimintaa kun DHL ja UPS pystyy suunnittelemaan toimituksensa noin minuutilleen, kyllä aina soitellaan että paketti tulossa ja millos sopisi tuoda. Saatana. /rant
 
Viimeksi muokattu:
Tekstarien tulo on riippuvainen lähetyslajista, eli millä tuotteella lähetys on. Kotipaketeissa niitä ainakin tulee (entinen Ovelle 21 -tuote), Priority 14-tuotteissa niitä ei tule yleensä jos koskaan, en nyt muista onko ikinä tullut, mielestäni ei ja itselle tulee noin 100 eri lähetystä vuosittain.

Mahdollisuus lähetyksen jättämiseen ilman kuittausta on vain kotimaisissa lähetyksissä valittaessa lisäpalvelu, esim. DHL:n lähetykset muutetaan Suomen standardien mukaisiksi, niihin tulostuu uusi osoitekortti tuotteen, ja lähetyksen id-tunnisteen osalta. Joskus olen onnistunut tekemään muutoksia tähän kohtaan DHL:n järjestelmässä, ennen kuin lähetys on Suomessa, sieltä on voinut valita esim. lähetyksen jakelun toiseen osoitteeseen tai esim. valitsemaan juuri tuon, että voi jättää kuittaamatta. Osalla toimijoita voi myös jätättää paketin naapurille jos ei itse ole kotona.

Se onko OmaPostissa puhelinnumeroa vaiko ei, ei näy mitenkään tuossa tulostetussa uudessa osoitekortissa, se saa tietonsa siitä DHL:n toimittamasta tiedosta, aivan kuten muillakin ulkomaantoimijoilla, esim. Bringillä on aina ollut puhelinnumero mukana uudessa, Postin tulostamassa osoitekortissa. Nythän jotain järjestelmiä on ilmeisesti saatettu yhteensopiviksi, osa Bringeistä tulee ilman uutta osoitekorttia, samoin osa DHL:n lähetyksistä, esim. ZooPlus on siirtynyt käyttämään suoraan Posti-yhteensopivaa osoitekorttia.

Se, että kolme lähetystä tulee eri aikaan, on ihan normaalia. Riippuu ihan siitä miten ne ovat lähtöpaikassa pakattu rekkaan/merikonttiin, eli mihin aikaan kukin paketti tulee lajitelluksi ja kerkiää jatkokuljetuksiin.
 
Tekstarien tulo on riippuvainen lähetyslajista, eli millä tuotteella lähetys on. Kotipaketeissa niitä ainakin tulee (entinen Ovelle 21 -tuote), Priority 14-tuotteissa niitä ei tule yleensä jos koskaan, en nyt muista onko ikinä tullut, mielestäni ei ja itselle tulee noin 100 eri lähetystä vuosittain.

Mahdollisuus lähetyksen jättämiseen ilman kuittausta on vain kotimaisissa lähetyksissä valittaessa lisäpalvelu, esim. DHL:n lähetykset muutetaan Suomen standardien mukaisiksi, niihin tulostuu uusi osoitekortti tuotteen, ja lähetyksen id-tunnisteen osalta. Joskus olen onnistunut tekemään muutoksia tähän kohtaan DHL:n järjestelmässä, ennen kuin lähetys on Suomessa, sieltä on voinut valita esim. lähetyksen jakelun toiseen osoitteeseen tai esim. valitsemaan juuri tuon, että voi jättää kuittaamatta. Osalla toimijoita voi myös jätättää paketin naapurille jos ei itse ole kotona.

Se onko OmaPostissa puhelinnumeroa vaiko ei, ei näy mitenkään tuossa tulostetussa uudessa osoitekortissa, se saa tietonsa siitä DHL:n toimittamasta tiedosta, aivan kuten muillakin ulkomaantoimijoilla, esim. Bringillä on aina ollut puhelinnumero mukana uudessa, Postin tulostamassa osoitekortissa. Nythän jotain järjestelmiä on ilmeisesti saatettu yhteensopiviksi, osa Bringeistä tulee ilman uutta osoitekorttia, samoin osa DHL:n lähetyksistä, esim. ZooPlus on siirtynyt käyttämään suoraan Posti-yhteensopivaa osoitekorttia.

Se, että kolme lähetystä tulee eri aikaan, on ihan normaalia. Riippuu ihan siitä miten ne ovat lähtöpaikassa pakattu rekkaan/merikonttiin, eli mihin aikaan kukin paketti tulee lajitelluksi ja kerkiää jatkokuljetuksiin.

Jaa-a, nyt ei mitään muistikuvaa millä tuotteella edelliset lähetykset olisi sitten tulleet. Voi tosiaan olla että on laitettu eri tuotteella kuin aikaisemmin josta tuo ero johtuisi. Pitäisi varmaan ottaa tavaksi käydä DHL:n lähetysseurantaan paketin ilmestyessä kikkailemassa niiden palvelussa jos saisi sieltä sen jotenkuten muutettua.

Postin ohjeistuksessa oli mielestäni jotain tuosta OmaPosti-palvelun puhelinnumerosta, että se nimenomaan olisi siellä sitä varten että saadaan kiinni tarvittaessa, mutta voi olla että ymmärsin joko väärin tai Postin ohjeistukset olivat samaa laatua kuin palveluntaso yleisesti.
 
Saatana että on takapajuista toimintaa kun DHL ja UPS pystyy suunnittelemaan toimituksensa noin minuutilleen, kyllä aina soitellaan että paketti tulossa ja millos sopisi tuoda. Saatana. /rant

Minulta ei kyllä DHL tai UPS saa pahemmin kehuja, joka prkl kerta kun jotain tilaa niin ei kyllä varmasti soitella tai edes koputella oveen, muutamia kertoja ollut, että olen ollut kotona, niin sitten iltapäivästä löydät postilaatikosta lapun "Yritimme tavoitella teitä". Ois hauska tietää, että miten on yritetty tavoitella, kuitenkin rivarialue kyseessä ja oven pielessä lukee nimi, kuin myös postilaatikossa asuntonumeron kanssa, varmaankin huhuiltu sinne postilaatikkoon? :D

Sportsdirectiltä kun vaatteita tilannut niin sillon on soitettu ja on onnistunut tuoda vaikka tänne työpaikalle. Tosin en tiedä miten se kuvio toimii kun muistaakseni DHL tai UPS ollut tilausta tehdessä vaihtoehtona, ja Haverisen Kuljetus ollut se joka soitellut ja tuonut vaatesäkit perille, toimivatko nämä pienemmät firmat DHL:n laskuun tarvittaessa vai miten?

Mutta eipä kyllä ole kehuttavaa Postissakaan, samantasoista sekoilua ollut välillä ja hidastelua.
 
DHL ja UPS käyttää ainakin osassa kaupunkeja alihankintayrittäjiä, Kuopiossa ja Mikkelissä asuessa molemmissa on ainakin UPS:n kuski soitellut etukäteen ja aina on saanut joustavasti sovittua toimitusajat. Molempi taisi kyllä tosiaan olla tasoa "Haverisen Kuljetus Oy" joten alihankkija sen lopulta perille toi, siitä heille kyllä täydet pisteet. Toisaalta sen myötä varmaan palvelunlaadussa on isojakin heittoja kaupungista riippuen. Nykyään kun asun korvessa niin sinne ei kukaan muu ajelekaan kuin Posti.
 
Ei siitä numerosta siellä varmasti haittaa ole, mutta jos kyseessä on lähetys mihin tulostetaan uusi osoitekortti, sen tiedot tulevat suoraan alkuperäisen lähettäjän sähköisestä toimitustiedosta (EDI).

Minä olen palvelun tasoon kyllä oikein tyytyväinen kun asun pk-seudulla, kamat tulevat järjestään todella nopeasti, tuolla Vantaallahan ne kaikki lähetykset itselle lajitellaan ja en nyt muista milloin olisi viimeksi ollut jotain outoa tai viivettä. Lähetyksiä tosiaan tulee parhaimmillaan noin 100kpl per vuosi. Vielä kun ottaa heidänkin volyymit huomioon, niin se lajitteluosa harvemmin kyllä kusee tai mikään varastotila ei riitä niihin kamojen varastointiin, lähetyksethän on pakko saada uusien tieltä pois rakennuksesta. Mitäs siellä niitä lähetyksiä meni, noin 100t per päivä ja joulun aikaan sanoivat, että reilu miljoona pakettia per viikko. Sehän olisi mahdoton yhtälö, että siinä vaiheessa olisi tilaa ihan kirjaimellisesti kovinkaan monille viiveille. Sen kyllä uskon, että se kuljetusosa harvemmin asutuilla seuduilla kusee, varmaan vittumaista järjestää se, käyttivät alihankkijoita tai eivät.

Postipalvelua ei kuitenkaan kannata suoraan verrata lähettipalveluihin, UPS:n ja DHL:n lähettipalveluun menevillä volyymeillä on ihan eri asia toimia kuin postipalvelun volyymeillä. Suurin osa em. mainittujen firmojen lähetyksistä menee kyllä Postin käsittelyverkkoon, eihän lähettipalveluita kannata järjestää kuin suurimmissa muutamassa kaupungissa ja sielläkin rajoitetusti. Lajittelukoneet ja -tilat maksavat, lisääntyy henkilöstömenot, jakeluautoja pitää saada lisää, näitä pitäisi jonkun ajaakin jne.
 
Onko muut huomanneet ettei toi postin oma noutopiste juttu enää toimi? Itsellä nyt pitänyt pari pakettia jo ohjautua muualle mutta silti ne vaan kiltisti tohon lähipostiin niitä kiikuttaa
 
Eihän tuo nyt ole ihmisen vastuulla huomata jaksamisen suhteen, että pitääkö lähetys uudelleenohjata. Lajittelukone omaa sen tiedon, että vastaanottajalla on normaalin osoitteen sijasta joku toinen noutopiste valittuna, sieltä sitten uutta osoitekorttia vanhan päälle.

Uudelleenohjaus toimii vain niissä lähetyksissä missä lähettäjän ennakkotietosanomassa on vastaanottajan puhelinnumero. Myöskin jos ko. noutopiste on täynnä, niin lähetys menee siis ’omaan’ vakiopaikkaan.
 
Mahdollisuus lähetyksen jättämiseen ilman kuittausta on vain kotimaisissa lähetyksissä valittaessa lisäpalvelu, esim. DHL:n lähetykset muutetaan Suomen standardien mukaisiksi, niihin tulostuu uusi osoitekortti tuotteen, ja lähetyksen id-tunnisteen osalta. Joskus olen onnistunut tekemään muutoksia tähän kohtaan DHL:n järjestelmässä, ennen kuin lähetys on Suomessa, sieltä on voinut valita esim. lähetyksen jakelun toiseen osoitteeseen tai esim. valitsemaan juuri tuon, että voi jättää kuittaamatta. Osalla toimijoita voi myös jätättää paketin naapurille jos ei itse ole kotona
Ainakin Norrlog (Alkostore)paketista tulee valintaviesti ja muistaakseni myös osasta Amazon.de paketeista.
 
Ainakin Norrlog (Alkostore)paketista tulee valintaviesti ja muistaakseni myös osasta Amazon.de paketeista.
Alkostoren paketteja (Norrlog) juuri odotellessa, ei tullut viestiä ja paketit käytiin heittämässä pääpostiin. Aiemmin Norrlogin lähetyksistä viesti tuli, joten näköjään mitään yhtenäisyyttä noissa ei tunnu olevan.
 
Yhtenäisyys lienee siellä ennakkosanomassa, eli muistaako lähettäjä sen puhelinnumeron sinne laittaa vaiko ei? Jos ei laita, niin tuskinpa tulee viestejäkään, eihän niitä kukaan kerkeisi alkaa etsimään tms. kun mietitään lähetysten määrää.
 
Yhtenäisyys lienee siellä ennakkosanomassa, eli muistaako lähettäjä sen puhelinnumeron sinne laittaa vaiko ei? Jos ei laita, niin tuskinpa tulee viestejäkään, eihän niitä kukaan kerkeisi alkaa etsimään tms. kun mietitään lähetysten määrää.
Itse en usko tuon olevan ainoa ero. Myös saman lähettäjän samaan aikaan lähettämissä paketeissa on eroja, jotkin saavat Suomen päässä perinteisen seurantanumeron (CEnnnXX) ilman puhelinnumeroa ja osaan tulee uusi CNnnnXX puhelinnumerolla.

Veikkaan A/B-testiä tai uuden ominaisuuden asteittaista käyttöönottoa joko Saksan postin tai Suomen postin päässä.
 
Niin, joka tapauksessa sitä puhelinnumeroa ei ole siellä ennakkotiedossa, jonka perusteella se uusi osoitekortti tulostuu. Se lappu tulostuu vain DHL:ltä tulleen ennakkotiedon (EDI) mukaan. Onko se lähettäjän huolimattomuutta vaiko alkuperäisen infojärjestelmän kehnoutta, niin en osaa sanoa, täällä päässähän se lappu tulostuu sen hetkisillä tiedoilla mitä on saatavilla, jos ennakkotietoja ei ole, niin sitten tulee se perinteinen ulkomaan lähetysten osoitekortti missä itseasiassa ei ole kuin tuotetunnus ja seurantaviivakoodi.
 
Niin, joka tapauksessa sitä puhelinnumeroa ei ole siellä ennakkotiedossa, jonka perusteella se uusi osoitekortti tulostuu. Se lappu tulostuu vain DHL:ltä tulleen ennakkotiedon (EDI) mukaan. Onko se lähettäjän huolimattomuutta vaiko alkuperäisen infojärjestelmän kehnoutta, niin en osaa sanoa, täällä päässähän se lappu tulostuu sen hetkisillä tiedoilla mitä on saatavilla, jos ennakkotietoja ei ole, niin sitten tulee se perinteinen ulkomaan lähetysten osoitekortti missä itseasiassa ei ole kuin tuotetunnus ja seurantaviivakoodi.
Omissa on ollut kyllä puhelinnumero kun tekstarina aina tullut ilmoitus saapumisesta. Eipä ne silti ole ohjautuneet :tdown:
 
Sunnuntaina (07.04.) tilasin paketillisen osia. Ajatuksena päästä alkuviikosta konetta kasailemaan, ja saisi pussia emolevyn postittamista varten.

No mitä vielä, kun tiistaina tuli "Lähetys on viivästynyt..". Ehkä vielä jonain päivänä.

Screenshot_20190412_173452_com.android.chrome.png
Matkahuolto olisi ollut jälleen varmempi.
 
Ihan hyvä päivitys postin appissä että osaa muiltakin yhtiöiltä hakea seurantatiedot, vielä kun osaisi valita PostNordilta jonkun muun kielen kuin ruotsin.
Screenshot_2019-04-15-13-34-19-643_fi.itella.posti.android[1].png
 
Ihan hyvä päivitys postin appissä että osaa muiltakin yhtiöiltä hakea seurantatiedot, vielä kun osaisi valita PostNordilta jonkun muun kielen kuin ruotsin.
Screenshot_2019-04-15-13-34-19-643_fi.itella.posti.android[1].png
Kyllähän tuo no aiemminkin näyttänyt. Tässä tapauksessa siis PostNord = Ruotsin posti, eli tulee postin välityksellä.
 
Kyllähän tuo no aiemminkin näyttänyt. Tässä tapauksessa siis PostNord = Ruotsin posti, eli tulee postin välityksellä.
Ei tuo kyllä Suomen postin käsittelemä paketti ollut, ja nyt ne vasta mainostavat tuota:
Posti sanoi:
Nyt voit seurata myös muiden kuljetusyhtiöiden, kuten Matkahuollon, UPS:n, DHL:n, FedExin ja PostNordin paketteja.
 
11.4 lähetetty paketti, jonka piti olla perillä seuraavana iltana. Viimeisin merkintä postin seurannassa 12.4 Helsingissä: "Lähetys on rekisteröity".

Mitä vittua taas posti! Kuinka vaikeaa se oikein on kuljettaa pakettia perille.
 
Tällä kertaa pitää kyllä antaa kiitostakin. Eilen Verkkiksestä päivällä tilattu roboimuri on nyt noudettavissa Postista (Espoo).
 
11.4 lähetetty paketti, jonka piti olla perillä seuraavana iltana. Viimeisin merkintä postin seurannassa 12.4 Helsingissä: "Lähetys on rekisteröity".

Mitä vittua taas posti! Kuinka vaikeaa se oikein on kuljettaa pakettia perille.
"Lähetys on rekisteröity" on hämärimpiä merkintöjä, koska se voi tulla vaikka mistä kuten sähköisten tietojen muokkauksesta. Onhan se paketti Postin hallussa eli esimerkiksi lajiteltu jossain vaiheessa?
 
"Lähetys on rekisteröity" on hämärimpiä merkintöjä, koska se voi tulla vaikka mistä kuten sähköisten tietojen muokkauksesta. Onhan se paketti Postin hallussa eli esimerkiksi lajiteltu jossain vaiheessa?
Jyväskylästä Tampereen kautta Helsinkiin, jossa matka katkesi. Eli kyllä se on ihan oikeinkin liikkunut. :)
 
Jyväskylästä Tampereen kautta Helsinkiin, jossa matka katkesi. Eli kyllä se on ihan oikeinkin liikkunut. :)
Jotain häikkää toimituksessa. Oletko kokeillut esimerkiksi postin chatin kautta kysellä? Ei ne välttämättä mitään tee, mutta parempi kuin ei mitään.
 
Jotain häikkää toimituksessa. Oletko kokeillut esimerkiksi postin chatin kautta kysellä? Ei ne välttämättä mitään tee, mutta parempi kuin ei mitään.
Ehdotti että voi olla jo toimitettu jos riittävän pieni paketti että mahtuu postiluukusta. Vastaanottaja ei ole tällä hetkellä suomessa, joten katsotaan sitten uudestaan. Hienoa että posti infoaa tällaisesta mahdollisuudesta hyvin selkeästi... ja maksan seurannasta, joka katkeaa matkalle. :facepalm:
 
Pakettia ei kyllä toimiteta postiluukusta, joten kyseessä on joko kirje tai pienlähetys. Niissähän ei sitä seurantaa edes tarjota jakovaiheeseen, aivan kuten kiinalähetyksissäkin, se katkeaa yleensä Pasilaan, mitä siinä nyt lukeekaan, manu koodaus tms.
 
Mites tuota noin niin postinjakelu nyt näin pääsiäisen jälkeen?

Viime PE ja MA oli pyhäpäiviä ja tiistaina ei normaalisti ole postinjakelua, eli jakavatko vasta huomenna KE melkein viikon postit kerralla?
 
Mites tuota noin niin postinjakelu nyt näin pääsiäisen jälkeen?

Viime PE ja MA oli pyhäpäiviä ja tiistaina ei normaalisti ole postinjakelua, eli jakavatko vasta huomenna KE melkein viikon postit kerralla?
Noissa on tainnut olla joustoa tilanteen mukaan, mutta sen varmaankin näkee tänään. En muista että onko postilaissa jotain mikä pakottaisi jakamaan tiistaina jos maanantai pyhä.
 
Mites tuota noin niin postinjakelu nyt näin pääsiäisen jälkeen?

Viime PE ja MA oli pyhäpäiviä ja tiistaina ei normaalisti ole postinjakelua, eli jakavatko vasta huomenna KE melkein viikon postit kerralla?

Eiköhän huomenna sitten tule kunnon satsi postia, tänään nyt jos on kiinan paketteja tai muita pikakirjeitä yms, niin pitäisi tulla.
 
Itse mietin vain että jos olen paketteja lähetellyt viime viikon tiistaina (x3, ainakin 2 jo ilmoitettu saapuneeksi), niin eiköhän ole jo kaikki loputkin saapuneet?
 
Jakajilla aika pitkä viikonloppu kun voivat lonnia vielä rapuloissaan tämänkin päivän.
Mitähän ne jakajat muuten tekee tiistaisin? Onko niiden palkat jotenkin saatu (osa-aikuisuus) säädettyä että tiistait ovat palkattomia tai tekevät jotain muuta. Tuskin ne ainakaan kotona makaa täydellä palkalla.
 
Mitähän ne jakajat muuten tekee tiistaisin? Onko niiden palkat jotenkin saatu (osa-aikuisuus) säädettyä että tiistait ovat palkattomia tai tekevät jotain muuta. Tuskin ne ainakaan kotona makaa täydellä palkalla.
Leikkaavat nurmikoita (pihatöitä), taluttavat vanhuksia (kotihoidon tukitöitä), tekevät valmistelevaa työtä keskiviikkoa ja torstaita varten sekä pitävät tiistaisin lyhyemmän työpäivän joka tasoittaa muiden päivien pidempiä työaikoja.

Jossain uutisessa olin näkevinäni, että ovat harkinneet myös poistavan perjantain postinjakelusta.

Mitä postinjakaja tekee tiistaisin, kun kirjeitä ei toimiteta? – Jakelumuutos vie 7 000 postilaista uuteen työrytmiin
Postin jakelu tekee muun muassa pihatöitä eli kitkee kukkapenkkejä, leikkaa ruohoa ja tekee talvisin lumitöitä. Lisäksi palveluihin kuuluvat ruuan lämmitys, siistiminen, vanhusten kanssa ulkoilu sekä maaseudulla puunkanto
 
Postihan luopui ruohonleikkuusta 2017 loppupuolella. En oikein ikinä ymmärtänyt sen kritisointia, sillähän vältettiin irtisanomisia kun varsinaiset työt olivat vähentyneet. Parempi laittaa osa-aikaisiksi ja lopulta kortistoon?
 
Posti ei taida enää palkata pahemmin omaa henkilökuntaa jakelutöihin, vaan hankkii ne vuoratyövoiman kautta (helpompi irtisanominen).
 
Lienee ihan fiksua paikata vuokrilla kun jakelumäärät ovat romahtaneet ja tulevat laskemaan entisestään, siis myös henkilökunnan osalta. Joustovarana käytetään sitten ensisijaisesti vuokratyövoiman vähentämistä, sitten vasta osa-aikaistamisia ja irtisanomisia. Aikakausilehtien suosio taisi olla jossain 1950 -luvun tasolla, sanomalehtien tilaukset vähenevät, kuka enää lähettää henkilökohtaisia kirjeitä? Laskut tulevat sähköisinä suoraan pankkiin ja sähköpostiin jne. Kaikista fiksuinta olisi kaupunkialueilla tuoda kerrostaloihin ne lokerot alakertoihin ja jakaa postit niihin kuten isossa osassa Eurooppaa jo tehdään. Jos taloyhtiöitä ei kiinnosta hankkia laatikostoja, niin voisivat sitten asukkaat hakea postinsa toimipaikasta tms.

Olen ihmetellyt, että miksi ylipäätään Postia velvoitetaan jakamaan postia neljänä päivänä viikossa kirjeiden yms. osalta, eikö kerran kaksi per viikko riittäisi?

Sen sijaan vuokrien käyttöä pakettipuolen lajittelussa en ymmärrä, siellä on kasvua ja olisi varaa ottaa omiakin työntekijöitä jotka tulevat halvemmaksi. Joku pieni vuokrien käyttö max 10% osalta on järkevää toimintaa jolla tasattaisiin resurssitarpeita nopeiden muutosten osalta, mutta eipä kannata paljon muuten kauheasti kasvattaa määrää koska vuokralaisen tunti maksaa kuitenkin oleellisesti enemmän kuin oman.

Toinen erikoinen piirre on Postin Transval -kaupan jälkeen vuokratyöfirma SOL:N käyttö, jos miettii yhtään asiaa, miksi ihmeessä tarjoaa kilpailijalle lisää liikevaihtoa sen sijaan, että ottaisi vuokrat omasta tytäryhtiöstä Transvalista? Tietysti SOL on härskimmin siirtynyt käyttämään halvempia TES:jä, joten ehkä siinä syy jota ei haluta mediaan omaksi teoksi. Tilaaminen halpa-TESistä nyt ei kuitenkaan ole omissa silmissä sen moraalisempaa kuin omien tai tytäryhtiön työntekijöiden TESn polkeminen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 234
Viestejä
4 865 609
Jäsenet
78 623
Uusin jäsen
Tml57

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom