Postin kulkemisen vaikeus

Ei ole vielä toistaiseksi liikkunut Suomessa ollessaan yksikään oma lähetys MH:n verkossa viikonlopun aikana. Jouluisin voi liikkua.

Arkisinkin on ihme jumitusta tuolla Vantaalla, lähetys voi saapua sinne esim ma-aamuna (tai yönä), se tuodaan sitten keskiviikkona tähän Espooseen. Ei hajuakaan miksi se ei voisi jo tiistaina liikahtaa. Samoissa tiloissa lajiteltava PostNord voi saapua aiemmin vaikka saapuisi Vantaalle myöhemmin (etenkin esim Zalandon lähetys). Ainoa mitä nykyään on tullut MH:lla on lähinnä Matsmartin kotiinkuljetukset.
Eikö noilla nykyään ole molemmilla omat terminaalit Vantaalla, vaikka PostNord osin Matkahuollon verkostoa käyttääkin? Edellä mainittu Matkahuollon terminaali on lentoaseman tuntumassa ja PostNordilla on omansa Hakkilassa.
 
Kuukauden ulkomailta tullut paketti seisoi ennen kuin pääsin tullaamaan. No tullimaksu ja postin käsittelymaksu maksettu ja postin tiedoissa näkyy, että joojoo on vapautettuna kuljetukseen, mutta eipä kahteen viikkoon ole liikkunut mihinkään. No tänäänpä tuli omapostiin muistutus, että "muista tullata paketti ja maksaa postin käsittelymaksu". Saapa nähdä saanko pakettia ikinä. On kyllä yksi yhteiskunnan syöpä tuo laitos.
 
Nyt kyllä täytyy antaa isot propsit postille. Telian chättissä tilattiin äitille nettiliittymä ja siihen sopivan reitittimen. Aika oli päivästä noin klo13 hujakoilla. Lähetys oli jo seuraavana päivänä postista noudettavissa.
 
Nyt kyllä täytyy antaa isot propsit postille. Telian chättissä tilattiin äitille nettiliittymä ja siihen sopivan reitittimen. Aika oli päivästä noin klo13 hujakoilla. Lähetys oli jo seuraavana päivänä postista noudettavissa.
Johtuu pitkälti siitä, että Telian verkkokaupan rojut on Postin palveluvarastossa.
 
Johtuu pitkälti siitä, että Telian verkkokaupan rojut on Postin palveluvarastossa.
On kait siinä oma osansa Postin pakettiverkollakin. Tuo palveluvarasto lähinnä poistaa viiveen tilauksen ja pakkaamisen väliltä + lähetys on heti Postin pakettiverkossa. DNA:lla sama. Elisa ei paljon poikkea sekään, HUBin palveluvarastoasiakas ja heittävät roinat useammalle toimijalle. Vissiin parikin kertaa päivässä.
 
Matkahuollon ulkoautomaatista noutoa varten tarvii näköjään jonkin appin. Ei siis enää toiste tätä, vituttaa tällainen turha appipelleily. Miksei voi olla koodia kuten noissa muissa automaateissa? :tdown:
 
Matkahuollon ulkoautomaatista noutoa varten tarvii näköjään jonkin appin. Ei siis enää toiste tätä, vituttaa tällainen turha appipelleily. Miksei voi olla koodia kuten noissa muissa automaateissa? :tdown:
Jos automaatti on valvomattomana ulkotiloissa ja paketit saa koodilla, luulisi että automaattien läheisyydessä asuisi öisin porukkaa kokeilemassa koodeja pikavoiton toivossa.
 
Ensimmäisen kerran saapuva AliExpress tilaus on merkinnällä STO, China.

Onko muilla ollut vastaavaa?

posti.PNG
 
Jos automaatti on valvomattomana ulkotiloissa ja paketit saa koodilla, luulisi että automaattien läheisyydessä asuisi öisin porukkaa kokeilemassa koodeja pikavoiton toivossa.
Eipä nuo anna montaa yritystä kunnes alkaa piippailemaan
 
Ensimmäisen kerran saapuva AliExpress tilaus on merkinnällä STO, China.

Onko muilla ollut vastaavaa?

posti.PNG
On ollut, itsekin tuosta joskus mainitsin olikohan tässä ketjussa vai AliExpress-ketjussa. Ihan samalla tavalla kyseinenkin paketti tuli perille kuin muutkin. Suurimmassa osassa itselläni on ollut lähettäjänä tuo Cainiao mutta muutamissa paketeissa välillä on ollut jotain muuta.
 
Eipä nuo anna montaa yritystä kunnes alkaa piippailemaan
Juu, ainakin marketeissa olevat Postin pakettiautomaatit menevät joksikin aikaa "jumiin" ja rupeavat piipittämään, olisikohan noin 5 väärän koodin jälkeen. Joskus kun olin omia pakettejani eräästä automaatista noutamassa niin jotkut pikkupojat yrittivät arvailla koodeja ja saivat muutaman lokeron piippaamaan kunnes henkilökunta tuli ajamaan kersat pois automaatin luota.
 
Ensimmäisen kerran saapuva AliExpress tilaus on merkinnällä STO, China.

Onko muilla ollut vastaavaa?

posti.PNG
Minulle tuli myös nyt ensimmäistä kertaa tuollainen "STO, China" kun muuten viime aikoina on ollut "Cainiao (Netherlands) B.V".

Itselläni myös seurantakoodi on eri muotoinen. Cainiao-lähettäjällä on viime aikoina ollut SPnnnnnnnnnFI kun taas tuo STO-lähettäjällä oleva on JJFInnnnnnnnnnnnnnnnn.

Lisäksi STO-paketissa oli mahdollista vaihtaa noutopiste huonosta default-noutopisteestä fiksummaksi kun Cainiao-lähettäjällä tällaista mahdollisuutta ei ole ollut. Eli jonkinlaista parannusta ainakin tältä kannalta. Tai katsotaan nyt ensin tuleeko perille. :)
 
Onko Posti lopettanut seurantatietojen "automaattisen" lisäämisen? Meinasi pari ulkomaan pakettia jäädä hakematta, kun ei tullut noutoilmoitusta appiin eikä postilaatikkoon.

Lisäksi piti viime viikon torstaina Helsingistä Espooseen matkalla oleva paketti olla perillä, mutta status ei ole torstain jälkeen muuttunut miksikään. Edelleen "kuljetuksessa." Invamopoillako ne noita paketteja toimittaa? Surulliseksi on muuttunut tuon lafkan toiminta (ja odottavan aika on pitkä).

edit: asiakaspalvelu tiesi kertoa, että paketti on jo perillä. Olisi tietysti kiva, jos tuon lähetyksen statuskin joskus muuttuisi, jotta sen voisi hakea. Vaan eipä tuo näytä miksikään muuttuvan. Täytynee käydä tiskillä kyselemässä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Posti lopettanut seurantatietojen "automaattisen" lisäämisen? Meinasi pari ulkomaan pakettia jäädä hakematta, kun ei tullut noutoilmoitusta appiin eikä postilaatikkoon.
Paketin lähettäjästä johtuva vika. Paketti lisätään omapostiin puhelinnumeron perusteella. Jos lähettäjä ei sellaista ole ilmoittanut niin ei se silloin ilmesty postin järjestelmiin.
 
Onko Posti lopettanut seurantatietojen "automaattisen" lisäämisen? Meinasi pari ulkomaan pakettia jäädä hakematta, kun ei tullut noutoilmoitusta appiin eikä postilaatikkoon.

Lisäksi piti viime viikon torstaina Helsingistä Espooseen matkalla oleva paketti olla perillä, mutta status ei ole torstain jälkeen muuttunut miksikään. Edelleen "kuljetuksessa." Invamopoillako ne noita paketteja toimittaa? Surulliseksi on muuttunut tuon lafkan toiminta (ja odottavan aika on pitkä).
Millä sait tiedon että sinulla on noutamattomia lähetyksiä, jos omaposti ei niistä osannut kertoa? Ilmeisesti seurantanumerot olivat kuitenkin tiedossa?
 
Millä sait tiedon että sinulla on noutamattomia lähetyksiä, jos omaposti ei niistä osannut kertoa? Ilmeisesti seurantanumerot olivat kuitenkin tiedossa?
Siis lisäsin itse seurantakoodin. Yleensä nuo on menneet automaagisesti. Viimeinen noutopäivä oli tänään, eikä mitään ilmoitusta paketista tullut paperiversiona tai sähköisesti, niin vähän ihmetytti.
 
Alin paketti tuli la suomeen, tiistaina oli noudettavissa. Torstaina lähetetty paketti oli lauantaina noudettavissa. Välillä toimii hyvin.
 
Hohhoijaa että Posti ja postin yhteistyökumppanit loistaa. Tänään tuli tekstari että paketti noudettavissa. Menin paikalliseen R-kioskiin pakettia hakemaan ja hetken takavarastossa sukkuloituaan pimpula tuli takaisi kassalle ja tokaisi että heillä ei tuollaista hyllypaikkaa ole, otti tiedot ja puhelinnumeron ylös ja sanoivat etsivänäs. Saapa nähdä löytyykö koskaan. Tuntuu nykyään melkein varmemmalta ottaa paketit automaattiin mutta täällä niitä on niin huonosti että juuri koskaan ei mahdu vaan "Pakettisi ohjataan lähimpään hornantuuttiin"
 
Mulle tuli tänään kaksi Aliexpress-pakettia, "lähetys on kuljetuksessa"-merkintä minuutilleen samaan aikaan, mutta paketit menivät eri automaatteihin, toinen noudettavana kolme tuntiä ensimmäisen jälkeen. Tosi kätevää ettei kahta pientä pakettia samaan osoitteeseen voida laittaa samaan lokeroon.

Sivuhuomiona toinen noista paketeista tilattu 26. kesäkuuta, toinen 8. elokuuta
 
Vein eilen paketin varaamaani postin pakettiautomaattilokeroon ja kun aukaisin luukun saamallani koodilla, niin sisältä löytyi jonkun toisen paketti. Vein sitten postitiskille pakettini.
 
Onko kellään vielä toiminut tuo postin "oman noutopaikan poiston" sijaan tullut mahdollisuus vaikuttaa noutopaikkaan? Viisi pakettia tullut muutoksen jälkeen, ainakin omapostin mukaan, mutta yhdessäkään ei ole ollut mahdollista vaikuttaa noutopaikkaan...
 
Onko kellään vielä toiminut tuo postin "oman noutopaikan poiston" sijaan tullut mahdollisuus vaikuttaa noutopaikkaan? Viisi pakettia tullut muutoksen jälkeen, ainakin omapostin mukaan, mutta yhdessäkään ei ole ollut mahdollista vaikuttaa noutopaikkaan...
Itsellä on tullut kanssa monen monta pakettia, mutta eilen oli ensimmäinen jossa sai noutopaikan valittua (paketti ei ole postilla vielä). Kaikki muut on menneet automaattisesti postiin, joka ei varsinaisesti huono ole, mutta mieluummin ottaisin pakettiautomaattiin. Nyt tosin pakettiautomaatin valinnoissa sovellus herjasi, että pakettiautomaatit on lähes täynnä "-haluatko varmasti lähetyksen tähän automaattiin, sillä paketti saattaa ohjautua postiin" tms.

Ihmetyttää vaan, että miten pakettiautomaatit voi olla edelleen täynnä, kun valtaosa paketeista menee tätänykyä postiin :D Lieköhän sitten niin, että itse olen ainoa ulkomaantilailija paikkakunnalla ja muut tilaavat kotimaisista kaupoista ja saavat valita pakettiautomaatin myyjän sivustolla
 
Onko kellään vielä toiminut tuo postin "oman noutopaikan poiston" sijaan tullut mahdollisuus vaikuttaa noutopaikkaan? Viisi pakettia tullut muutoksen jälkeen, ainakin omapostin mukaan, mutta yhdessäkään ei ole ollut mahdollista vaikuttaa noutopaikkaan...
Yhden lähetyksen olen saanut, jossa tuo oli käytössä. Se tuli Garminin verkkokaupasta.
 
Muutaman paketin kohdalla olen huomannut että olisi voinut noutopaikkaa vaihtaa mutta olivat oletuksena tulossa juuri sinne mihin halusinkin. En siis ole edes kokeillut koko toimintoa mutta kyllä OmaPosti on ainakin muutaman paketin kohdalla kertonut vaihdon olevan mahdollinen. Mitään havaintoa ei ole millä logiikalla tuota saa tai ei saa vaihtaa, kaipa siinä joku logiikka takana on.
 

Lyhyesti: Posti lyhentää pakettien säilytysaikaa automaateissa ja palvelupisteissä seitsemästä päivästä viiteen päivään 1.10.2025 alkaen.

Tarkoituksena tietty vapauttaa tilaa automaateissa (... ja tienata noutamatta jääneiden pakettien palautuskuluilla).

Palvelupisteissä saattaa olla noutopäivät vähissä jos osuu viikonloppua ja arkipyhiä säilytysajalle.
 

Lyhyesti: Posti lyhentää pakettien säilytysaikaa automaateissa ja palvelupisteissä seitsemästä päivästä viiteen päivään 1.10.2025 alkaen.

Tarkoituksena tietty vapauttaa tilaa automaateissa (... ja tienata noutamatta jääneiden pakettien palautuskuluilla).

Palvelupisteissä saattaa olla noutopäivät vähissä jos osuu viikonloppua ja arkipyhiä säilytysajalle.
Yleensähän tällä ei ole ollut merkitystä, kun paketit haetaan päivän tai enintään parin kuluessa. Tapaukset, joissa säilytysajalla olisi väliä, ovat sellaisia, että on vaikka matkalla ja paluu pitää ajoittaa säilytysajan mukaan. Kerran piti ostaa lisäaikaa, kun paluu viivästyi.
 
Muutosta kiittelee ne jotka noutavat pakettinsa joutuin, muutosta sadattelevat ne jotka kuhnuroivat viimeiseen mahdolliseen päivään asti.
Joo en voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät käy heti hakemassa pakettejaan (siis jos ei ole jotain matkalla oloa tai vastaavaa syytä).
 
Joo en voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät käy heti hakemassa pakettejaan (siis jos ei ole jotain matkalla oloa tai vastaavaa syytä).
Sama vika, itse haen paketit lähes aina samana päivänä kuin saapumisilmoitus tulee. Poikkeuksena lähinnä tapaukset että ilmoitus tulee joskus illalla 20:30 aikaan eikä enää jaksa samana iltana lähteä noutamaan tai sattuu olemaan jossakin reissussa paketin saapuessa (tai jos tiedän että seuraavana päivänä tulee toinen paketti niin saatan lykätä ensimmäisen noutoa päivällä että molemmat saa kerralla). Yleensä tosin koitan välttää tilaamista juuri ennen reissuun lähtöä ettei tulisi tilannetta että olisi kauhea paniikki saada paketti haettua.
 
Joo en voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät käy heti hakemassa pakettejaan (siis jos ei ole jotain matkalla oloa tai vastaavaa syytä).
Kaikki meistä ei asu postin vieressä. Lähimmälle automaatille on matkaa toistakymmentä kilometriä. Täällä maalla noita hakureissuja yhdistellään muihin menoihin.
 
Tämä nyt ei liity suoraan Postiin, mutta mainitsen silti. Tilasin moottoripyörään yhden pienen varaosan Englannista. Kikkareella oli hintaa £16,66 ja postikulut £12. Nyt tuli ilmoitus Postilta, että paketti odottaa tullausta ja että sen jälkeen pitää maksaa Postille vielä käsittelykuluja 3,10€. Täytin Tullin sivuilla kaikki tiedot orjallisesti, mutta pikkuisen närahti leukaperissä, kun Tulli ilmoitti viimeisessä vaiheessa, että 25,5% alv on tästä tuotteesta 9,50€, eli yli puolet tuotteen hinnasta.

Eipä siinä, ihan oikein tuo meni, sillä noin se lukee Tullin sivuillakin, mutta eipä silti tullut tyhmänä tilatessa mieleen, että alv pitää maksaa myös postikuluista ja lisäksi vielä Postin käsittelymaksustakin. Nyt sitten odotellaan vielä varmaan pari viikkoa, että Posti saa toimitettua itse tuotteen kotiin saakka. :D


1755785353690.png
 
Hohhoijaa että Posti ja postin yhteistyökumppanit loistaa. Tänään tuli tekstari että paketti noudettavissa. Menin paikalliseen R-kioskiin pakettia hakemaan ja hetken takavarastossa sukkuloituaan pimpula tuli takaisi kassalle ja tokaisi että heillä ei tuollaista hyllypaikkaa ole, otti tiedot ja puhelinnumeron ylös ja sanoivat etsivänäs. Saapa nähdä löytyykö koskaan. Tuntuu nykyään melkein varmemmalta ottaa paketit automaattiin mutta täällä niitä on niin huonosti että juuri koskaan ei mahdu vaan "Pakettisi ohjataan lähimpään hornantuuttiin"
Heh, eipä tätä tietenkään sieltä löytynyt vaan tuli tänään pahoitteleva viesti ja kehoitus olla yhteydessä lähettäjään joka voi olla yhteydessä postin asiakaspalveluun. Toki, paketti tietenkin on seurantaan merkattu "luovutetuksi" Ärrän ääliöt taas vauhdissa..... Ei kyllä ihmetytä kun tuolta on kerran itselle annettu jonkun toisen paketti. Onneksi hoksasin itse katsoa ennen kioskilta lähtöä paketin osoitekortin (tai mistä sitä tietää, siellähän olisi voinut olla vaikka arvokkaampi lähetys kuin omassa paketissa)
 
Joo en voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät käy heti hakemassa pakettejaan (siis jos ei ole jotain matkalla oloa tai vastaavaa syytä).
Pääosin tämä ongelma liittyy siihen, että lähettäjä hautoo lähetystä pitkään, jolloin sen saapumisaikaa on hankala ennakoida. Toimitusaika pitäisi voida sopia kaikkia osapuolia sitovasti jo tilatessa.
 
Vein eilen paketin varaamaani postin pakettiautomaattilokeroon ja kun aukaisin luukun saamallani koodilla, niin sisältä löytyi jonkun toisen paketti. Vein sitten postitiskille pakettini.
Varmaan perus "emmä halua tätä nii laitan takasi, kyl se palautuu" tason ratkasu. Noita näkyy yllättävän paljon kun automaatteja täyttää, toinen on ettei osata sitä luukkua laittaa kiinni kunnolla
 
Varmaan perus "emmä halua tätä nii laitan takasi, kyl se palautuu" tason ratkasu. Noita näkyy yllättävän paljon kun automaatteja täyttää, toinen on ettei osata sitä luukkua laittaa kiinni kunnolla
Noita avonaisia luukkuja kyllä näkyy ainakin tuossa omassa lähikaupassa välillä melkoisesti. Tosin, välillä nuo lokerot ovat kyllä sellaisia että sen luukun saa paiskata melkoisella voimalla kiinni että naksahtaa kiinni asti, en sitten tiedä onko luukku jotenkin vääntynyt vai onko itse lukossa jotain häikkää. Yleensä kyllä menevät ihan suosiolla kiinni. Yhden kerran kun olin lähettämässä pakettia niin meinasin jo soitella Postin palvelunumeroon kun luukkua ei vaan meinannut saada millään kiinni mutta sitten lopulta kun painoi ja samalla vähän heilutteli luukkua ylös-alas, se naksahti kiinni.
 
Noita avonaisia luukkuja kyllä näkyy ainakin tuossa omassa lähikaupassa välillä melkoisesti. Tosin, välillä nuo lokerot ovat kyllä sellaisia että sen luukun saa paiskata melkoisella voimalla kiinni että naksahtaa kiinni asti, en sitten tiedä onko luukku jotenkin vääntynyt vai onko itse lukossa jotain häikkää. Yleensä kyllä menevät ihan suosiolla kiinni. Yhden kerran kun olin lähettämässä pakettia niin meinasin jo soitella Postin palvelunumeroon kun luukkua ei vaan meinannut saada millään kiinni mutta sitten lopulta kun painoi ja samalla vähän heilutteli luukkua ylös-alas, se naksahti kiinni.
Juu ongelma on yleensä näissä missä se numerolukko on luukussa, se myös kanssa luo tilanteen että se lokero ei palaudu vapaaksi järjestelmään. Sen vuoksi on hyvä et ne luukut myös laitettaisiin varmasti kiinni. Kyseistä ongelmaahan ei ole näissä ensimmäisen nallin (keskikonsoli) automaateissa kun niitä ei pysty muuten käyttämään jos lokero on avoinna
 
Juu ongelma on yleensä näissä missä se numerolukko on luukussa, se myös kanssa luo tilanteen että se lokero ei palaudu vapaaksi järjestelmään. Sen vuoksi on hyvä et ne luukut myös laitettaisiin varmasti kiinni. Kyseistä ongelmaahan ei ole näissä ensimmäisen nallin (keskikonsoli) automaateissa kun niitä ei pysty muuten käyttämään jos lokero on avoinna
Jahas, ei ihmekään että monet valittavat että paketit menee minne sattuu (automaatti täynnä) jos avonainen luukku jättää lokeron varatuksi. Tuosta pitäisi kyllä olla joku iso ilmoitus että ihmiset ymmärtäisivät asian. Pitääpä seuraavalla kerralla kun pakettia hakee, töniä vähän muitakin lokeroita samalla kiinni josko se vähän auttaisi varaustilanteeseen. Viimeksikin kun lähikaupasta pakettia hain niin varmaan parikymmentä lokeroa oli luukku auki.
 
No ei tuo edelliseltä hakijalta auki jäänyt lokero mitään haittaa, lähetyshän on jo noudettu -tilassa ja järjestelmälle se on tyhjä -> sinne on lupa ohjata uusi lähetys (en usko, että järjestelmällä on edes tietoa avoimuudesta).

Seuraavana päivänä lokerolasse tulee niitä taas täyttämään ja ottaa mukaansa lähetetyt JS palautuvat. Viisi vuorokautta kyllä riittää hyvin säilytykseen, 99% tulee noudettua 1-24h sisällä siitä kun saapunut.
 
Ostin torista tavaraa. Omaposti hoksautti heti kun lähettäjä oli rekisteröinyt lähetyksen. Seurailin, pystynkö muuttamaan hakupaikkaa. Ei onnistunut kertaakaan prosessin aikana. Soittelin postin aspaan, syynä tällä kertaa se, että lähetyksen puhelinnumero ei vastannut minun tiedoissani olevaa puhelinnumeroa. Tähän asti postilla siis mennyt ihan ok, vaikka en ihan olekaan samaa mieltä tuosta, että puhelinnumero postipaketissa olisi se määräävä tekijä. Mutta olkoon. Paketti siis näkyi omapostissa tulossa minulle. Lähettäjä mokasi, oli kuulemma selain autotäyttänyt puhelinnumeron väärin lomakkeeseen.

Sitten alkoikin jännitykset. Omapostiin paketti kirjautunut noudettavaksi, mutta "noutokoodi piilotettu, koska lähetyksen puhelinnumero ei vastaa minun puhelinnumeroa". Tekstari on kuitenkin lähetetty minne lie, siihen väärään numeroon. Soittelen aspaan, ja sieltä luvataan lähettää (45min jonotuksen jälkeen) uusi tekstari. Ei saavu, mutta omapostissa näkyy uusi tekstiviesti lähetetyn, eli edelleen siihen väärään numeroon. Jonottelen taas aspaan, mutta aspassa ei luovuteta noutokoodia, koska puhelinnumero ei täsmää. Eli siis väärälle henkilölle voidaan lähetellä ihan vapaasti noutokoodit, mutta minulle ei, vaikka paketti siis on minun omapostissani näkyvissä ja osoite on oikein. Ainoa mahdollisuus oli lopuksi, että lähettäjä täytti jonkun webbilomakkeen, josta lähetykselle päivitettiin puhelinnumero (noin vuorokauden viiveellä). Tämän jälkeen sain tekstarilla noutokoodin.

Vähän olisi postilla mietittävää tuossa logiikassa; väärä henkilö olisi voinut noutaa pakettiani parin vuorokauden ajan, ja posti olisi tuskin korvannut mitään.
 
Vähän olisi postilla mietittävää tuossa logiikassa; väärä henkilö olisi voinut noutaa pakettiani parin vuorokauden ajan, ja posti olisi tuskin korvannut mitään.
Postihan on toiminut juuri kuten palvelun tilaaja on halunnut, eli lähetys on ollut sille puhelinnumerolle saatavilla, jonka tilaaja eli lähettäjä on vastaanottajaksi määrittänyt. Se olisi väärin, jos joku ulkopuolinen voisi saada paketin haltuunsa pelkän seurantakoodin tietämällä. En näe tässä Postin kohdalla mitään väärää, vaan on toimittu juuri kuten pitää.
 
Ostin torista tavaraa. Omaposti hoksautti heti kun lähettäjä oli rekisteröinyt lähetyksen. Seurailin, pystynkö muuttamaan hakupaikkaa. Ei onnistunut kertaakaan prosessin aikana. Soittelin postin aspaan, syynä tällä kertaa se, että lähetyksen puhelinnumero ei vastannut minun tiedoissani olevaa puhelinnumeroa. Tähän asti postilla siis mennyt ihan ok, vaikka en ihan olekaan samaa mieltä tuosta, että puhelinnumero postipaketissa olisi se määräävä tekijä. Mutta olkoon. Paketti siis näkyi omapostissa tulossa minulle. Lähettäjä mokasi, oli kuulemma selain autotäyttänyt puhelinnumeron väärin lomakkeeseen.

Sitten alkoikin jännitykset. Omapostiin paketti kirjautunut noudettavaksi, mutta "noutokoodi piilotettu, koska lähetyksen puhelinnumero ei vastaa minun puhelinnumeroa". Tekstari on kuitenkin lähetetty minne lie, siihen väärään numeroon. Soittelen aspaan, ja sieltä luvataan lähettää (45min jonotuksen jälkeen) uusi tekstari. Ei saavu, mutta omapostissa näkyy uusi tekstiviesti lähetetyn, eli edelleen siihen väärään numeroon. Jonottelen taas aspaan, mutta aspassa ei luovuteta noutokoodia, koska puhelinnumero ei täsmää. Eli siis väärälle henkilölle voidaan lähetellä ihan vapaasti noutokoodit, mutta minulle ei, vaikka paketti siis on minun omapostissani näkyvissä ja osoite on oikein. Ainoa mahdollisuus oli lopuksi, että lähettäjä täytti jonkun webbilomakkeen, josta lähetykselle päivitettiin puhelinnumero (noin vuorokauden viiveellä). Tämän jälkeen sain tekstarilla noutokoodin.

Vähän olisi postilla mietittävää tuossa logiikassa; väärä henkilö olisi voinut noutaa pakettiani parin vuorokauden ajan, ja posti olisi tuskin korvannut mitään.
Ihan oikeinhan tuossa Postin logiikka toimii, koska lähettäjä on halunnut tuon numeron omistajan vastaanottavan paketin. Kuka tahansa voi lisätä paketin omapostin seurantaan seurantanumerolla, esim itse lisään vaimolleni tulevat paketit sillä. Hakukoodi kuitenkin toimitetaan vain vaimolleni eikä minulle.
 
Ihan oikeinhan tuossa Postin logiikka toimii, koska lähettäjä on halunnut tuon numeron omistajan vastaanottavan paketin. Kuka tahansa voi lisätä paketin omapostin seurantaan seurantanumerolla, esim itse lisään vaimolleni tulevat paketit sillä. Hakukoodi kuitenkin toimitetaan vain vaimolleni eikä minulle.
Tässä tapauksessa siis puhelinnumero ei ollut oikein syötetty, eli lähettäjä EI halunnut puhelinnumeron omistajan vastaanottavan pakettia. En tiennyt, että "toisten" paketteja voi lisätä omapostiin seurattavaksi, enkä ole itse lisäillyt paketteja omapostiin. Sinne ilmaantuu ne, mitkä on minulle (osoitteen perusteella ilmeisesti, koska tässä tapauksessakin vastaanottaja ja osoite oli oikein, puhelinnumero ei) osoitettu. Lisäksi ajattelisin, että jos minulle ei voi luovuttaa noutokoodia, koska puhelinnumerot ei täsmää, on se vähintäänkin yhtä kyseenalaista lähettää se noutokoodi siihen lähetykseen kirjattuun numeroon, kun numerot eivät täsmää.

Joka tapauksessa siis postin logiikan mielestä puhelinnumero on määräävämpi kuin henkilön nimi ja osoite, joka minun mielestäni ei ole ihan järkevää.
 
Joka tapauksessa siis postin logiikan mielestä puhelinnumero on määräävämpi kuin henkilön nimi ja osoite, joka minun mielestäni ei ole ihan järkevää.
Onhan tuo puhelinnumero nyt paras yksilöivä tunniste jos hetua ei käytetä. Nimiä on samoja, samoin osoitteita.

Mielipiteellä ei ole merkitystä juurikaan kun ehtojen mukaan toimitaan.
 
Onhan tuo puhelinnumero nyt paras yksilöivä tunniste jos hetua ei käytetä. Nimiä on samoja, samoin osoitteita.

Mielipiteellä ei ole merkitystä juurikaan kun ehtojen mukaan toimitaan.
Numeron hallinta on myös helppo todistaa numeroon lähetetyllä koodilla. Osoitteen hallinnan voisi todistaa kirjeellä, jossa on koodi, mutta tällainen on hitaampaa ja hankalampaa.
 
Posti päätti sitten viedä paketin turkuun salon sijasta... pyysin asiakaspalvelusta siirtoa ja nyt ei oo kuulunut pariin päivään mitään
 
Kerrankin posti toimi nopeasti. 29.8 klo 15:12 posti odottaa pakettia, 30.8 klo 9:30 paketti noudettavissa. Paketti liikkui jopa lauantaina.
 
Tällä kertaa ei kokemus ole positiivinen Postin toiminnasta.
Amazonin paketti piti tänään toimittaa kotiin klo 8-16 välillä, klo 11 jälkeen OmaPosti sovellukseen päivittyy että ovat yrittäneet soittaa, mutta eipä ole puhelin soinut (numerohan on sama paketissa, jolla se tuonne OmaPostin seurantaan on tullut automaatisesti). Pari minuuttia sen jälkeen "Lähetystä ei voitu toimittaa", kuulemma este ollut, onhan se vaikeaa painaa summeria jotta voisin avata oven kerrostaloon kadulta.

Täytynee noutaessa antaa pikkasen palautetta...
 
Joo, nopeasti tuntuu paketit liikuvan kunhan ne eivät ole maksikirjeitä. Mutta sama täällä. Yritetty soittaa ja este... Puhelimesta ei mitään kuulunut.
 
Ei nyt osu täysin otsikon aiheeseen, mutta tuleeko mieleen pääkaupunkiseudulta 3-tien varresta jotain postin automaattia mikä olisi iso, mihin "pomminvarmasti" voisi tilata paketin ja olisi siellä eikä missään 10km päässä? Olisi tarkoitus tilata paketti itäsuomesta, lähtee huomisella postilla, saisi olla perjantaina puolen päivän jälkeen noudettavissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 884
Viestejä
4 938 435
Jäsenet
79 417
Uusin jäsen
Pör-pör

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom