Postin kulkemisen vaikeus

Minulla ei ole ollut vuosiin juurikaan valitettavaa Postin toiminnasta. Nyt kuitenkin hieman harmittaa oma noutopiste -toiminnon lopettaminen ja perustelut sen päättämiselle. Muutoksen jälkeen esimerkiksi Kiinasta tulleet paketit ovat saapuneet noudettaviksi vasta neljänneksi lähimpään noutopisteeseen.

Jos sallitaan spekulointi sen loppumisen todellisista syistä, niin:

- Nyt Posti voi täyttää pakettiautomaatteja tehokkaammin ja mikä heille sopii parhaiten. Pakettiautomaattien täyttöasteissa lienee enemmän tai vähemmän vinoumaa, joten nyt ei enää tarvitse yrittää täyttää kaikkien asiakkaiden toiveita ja kuunnella rutinaa miksei niin käynytkään.

- Posti haluaa palvella ensisijaisesti kotimaan yrittäjiä, sillä todennäköisesti ainoastaan heidän verkkokaupoissa on mahdollista valita mieluinen Postin noutopiste. Tätä toivetta Posti ei ole kyennyt noudattamaan, jos suosituimmat automaatit ovat jatkuvasti täynnä esimerkiksi Aliexpressin muovisäkeistä. Nyt nämä "roskalähetykset" voidaan dumpata pienemmällä käyttöasteella oleviin noutopisteisiin. Objektiivisesti ajateltuna tämä on järkevää priorisointia, mutta subjektiivisesti ajateltuna pienen ilmaisen lounaan menettäminen tietysti harmittaa.
 
Onko kellään kokemusta postin pikakirjeistä? Itselle tulossa paketti ulkomailta pikakirjeenä ja koonsa ansiosta se ei tule mahtumaan postilaatikkoon. Kiikutetaanko tuo kotioven taakse, vai mikähän mahtaa olla käytäntö?
 
Onko kellään kokemusta postin pikakirjeistä? Itselle tulossa paketti ulkomailta pikakirjeenä ja koonsa ansiosta se ei tule mahtumaan postilaatikkoon. Kiikutetaanko tuo kotioven taakse, vai mikähän mahtaa olla käytäntö?
Mahdollisesti käy postilaatikolla kääntymässä ja palautuu takaisin lajitteluun, josta aikanaan sitten noutopisteeseen. Välttämättä ei edes yritetä laatikkoon, vaan voi mennä suoraan noutopisteeseenkin.

Koskaan sen n. 25 vuoden aikana mitä olen postilla tavaraa ulkomailta tilannut, ei kirjepostin jakaja ole alkanut soveltamaan. Jos ei mahdu laatikkoon niin ei mahdu.
 
  • Tykkää
Reactions: Mco
Mahdollisesti käy postilaatikolla kääntymässä ja palautuu takaisin lajitteluun, josta aikanaan sitten noutopisteeseen. Välttämättä ei edes yritetä laatikkoon, vaan voi mennä suoraan noutopisteeseenkin.

Koskaan sen n. 25 vuoden aikana mitä olen postilla tavaraa ulkomailta tilannut, ei kirjepostin jakaja ole alkanut soveltamaan. Jos ei mahdu laatikkoon niin ei mahdu.
Näin ajattelinkin. Näemmä tullut omapostiin ilmoitus että paketti on kuljetuksessa noutopisteelle.
 
  • Tykkää
Reactions: BnW
Minulla ei ole ollut vuosiin juurikaan valitettavaa Postin toiminnasta. Nyt kuitenkin hieman harmittaa oma noutopiste -toiminnon lopettaminen ja perustelut sen päättämiselle. Muutoksen jälkeen esimerkiksi Kiinasta tulleet paketit ovat saapuneet noudettaviksi vasta neljänneksi lähimpään noutopisteeseen.

Jos sallitaan spekulointi sen loppumisen todellisista syistä, niin:

- Nyt Posti voi täyttää pakettiautomaatteja tehokkaammin ja mikä heille sopii parhaiten. Pakettiautomaattien täyttöasteissa lienee enemmän tai vähemmän vinoumaa, joten nyt ei enää tarvitse yrittää täyttää kaikkien asiakkaiden toiveita ja kuunnella rutinaa miksei niin käynytkään.

- Posti haluaa palvella ensisijaisesti kotimaan yrittäjiä, sillä todennäköisesti ainoastaan heidän verkkokaupoissa on mahdollista valita mieluinen Postin noutopiste. Tätä toivetta Posti ei ole kyennyt noudattamaan, jos suosituimmat automaatit ovat jatkuvasti täynnä esimerkiksi Aliexpressin muovisäkeistä. Nyt nämä "roskalähetykset" voidaan dumpata pienemmällä käyttöasteella oleviin noutopisteisiin. Objektiivisesti ajateltuna tämä on järkevää priorisointia, mutta subjektiivisesti ajateltuna pienen ilmaisen lounaan menettäminen tietysti harmittaa.
Posti on aiemminkin sujuvasti jättänyt oman noutopisteen huomiotta, kun sen on ennustettu olevan täynnä. Muutoksella ei siis ole vaikutusta tämän suhteen.

Postin noutopisteen valinta suoraan tilausvaiheessa on olemassa esim. Amazonin verkkokaupassa, joten yksin kotimaisten yritysten suosimisesta ei ole kyse. Lisäksi Posti tarjoaa pakettien ohjausmahdollisuutta, kun paketti on tulossa postille ja on ennakkotietojen mukaan sellainen, että se olisi menossa noutopisteeseen.
 
Täähän meni taas mielenkiintoiseksi. Paketti, jonka tullauksen pääsin tekemään kuukasi sitten, ilmeisesti siis vahingossa jonkun järjestelmävirheen takia, niin nyt seurantaan tullu uusi ilmoitus tullauksen tekemisestä :facepalm:

Ei muuta kun taas yhteyttä postiin näin aluksi...

EDIT: Saankin antaa itselleni tuplaten ja isosti :facepalm: :facepalm: tämän lähetyksen osalta. Tässä olikin näynyt niin, että ilmeisesti kaikki ollut muuten ihan ok, mutta jäänyt sitten Postin käsittelymaksu maksamatta. Täysin siis oma moka, että tämä on lojunut tuolla liki kuukauden.

1000012004.png
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän helvettiä nyt taas, lähetyksen pitänyt tulla tampereelle mutta mennyt ylöjärvelle jossa ei ole vapaata lokeroa 🤔
Ilmeisesti ylöjärvellä on aika pieniä lokeroita jos kello ei mahdu niihin.
Miksi mä maksan tästä kuljetuksesta?

Screenshot_2025-06-04-16-07-03-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Koko päivän odottanut postnordin kotiinkuljetus pakettia. Näen ikkunasta auton tulevan, paikallaan hetken ja sen jälkeen kaasuttaa pois. Lähdin perään, mutta eihän sitä kiinni saanut. Kohta txt: emme voineet toimittaa pakettiasi... Suosiolla näemmä ottaa jatkossakin isommatkin paketit ko lafkalta (jos aivan pakko käyttää) noutopisteeseen ja valita verkkokauppa jossa välttyy postnordin käyttämiseltä.
 
Koko päivän odottanut postnordin kotiinkuljetus pakettia. Näen ikkunasta auton tulevan, paikallaan hetken ja sen jälkeen kaasuttaa pois. Lähdin perään, mutta eihän sitä kiinni saanut. Kohta txt: emme voineet toimittaa pakettiasi... Suosiolla näemmä ottaa jatkossakin isommatkin paketit ko lafkalta (jos aivan pakko käyttää) noutopisteeseen ja valita verkkokauppa jossa välttyy postnordin käyttämiseltä.
En ymmärrä tällaista ajatuksenjuoksua kuskilta. Miksi edes ajaa paikalle, jos ei edes yritä toimittaa sitä perille.
 
Auton ajoreitti ehkä tallentuu, kuskin liikkeet eivät.
Onhan tuo silti aivan järjetöntä puuhaa. Ajaa paikalle ja jättää vaan paketin jakelematta, ja poistuu se kyydissä samantien eri paikkaan. Jos yällaidta tapahtuu järjestelmällisesti, niin luulisi tulevan aika nopeasti mainehaittaa firmallekin.
 
Ilmeisesti US tulevat paketit ovat nyt järjestään vajavaisia tiedoiltaan, kahdelta eri lähettäjältä tulleet paketit sama laulu "tiedoissa havaittiin virhe" kun yrität tullata.
 
Onhan tuo silti aivan järjetöntä puuhaa. Ajaa paikalle ja jättää vaan paketin jakelematta, ja poistuu se kyydissä samantien eri paikkaan. Jos yällaidta tapahtuu järjestelmällisesti, niin luulisi tulevan aika nopeasti mainehaittaa firmallekin.
Tämä. Lopulta case päättyi siten, että laitoin heidän chattiin viestin tapahtuneesta. Tunnin päästä kuski saapui samaan paikkaan, tällä kertaa otti paketin kantoon ja toi perille asti. En voi ymmärtää...
 
No niin. 25.5. maahan saapuneen Japanin EMS-paketin tullaus suoritettu onnistuneesti Tullin sivulla tänään 6.6., tai ainakin suostuivat ottamaan rahat vastaan.

Toisin kuin Postin aspa väitti, minkäänlaista ilmoitusta asioiden edistymisestä ei tullut, vaan olen Tullilta saamieni ohjeiden mukaan koittanut tehdä tullausta joka päivä, ja nyt onnistui.
 
Onhan tuo silti aivan järjetöntä puuhaa. Ajaa paikalle ja jättää vaan paketin jakelematta, ja poistuu se kyydissä samantien eri paikkaan. Jos yällaidta tapahtuu järjestelmällisesti, niin luulisi tulevan aika nopeasti mainehaittaa firmallekin.
Onhan tästä ollut vuosia juttua useamman ajan että tuollaista tapahtuu. Mä itse luulen että tässä vaan kuljetusfirmat ja yksittäiset kuskit(?) menee sieltä mistä aita on matalin. Eli näennäisesti voidaan yrittää toimittaa suoraan ovelle mutta oikeasti ei edes yritetä. Tästä on niin paljon kuullut juttuja että ei ole sattumaa. Toinen juttuhan on myös että pakettiautomaatteihin ei yritetä viedä vaan viedään jonnekin lähellä olevaan pakettipisteeseen, tässäkin säästetään aikaa kun vaan kylmästi jätetään joku paikka välistä.
 
Ai että nyppii taas postin touhu. Eilen tuli jo haettua yks lähetys 5km päästä Tikkurilasta, kun ilmeisesti tullut taas kirjelähetyksenä, joita ei täällä käsitellä. Tänään kotona odotteli kotiinkuljetus pakettia, mutta ylläri ylläri, ei pysty toimittamaan, koska este edessä (ovikoodi) ja ilmeisesti puhelin ei taas toiminut kuskilla. No, mitä sitten seuraavaksi... No viedään se hiton paketti sitten sinne 5km päähän taas sen sijaan, että jätettäisiin paikalliseen noutopisteeseen. Chattailin just Postin asiakaspalvelun kanssa ja ilmeisesti tänne noutopisteille ei tule muuta kuin jo alunperinkin sinne osoitetut lähetykset.

Toisin sanoen edellämainitut kirjelähetykset, jotka ei postiluukusta mahdu ohjautuvat automaattisesti Tikkurilaan, kuten näemmä siis epäonnistuneet kotiinkuljetukset. Onneksi kyseessä ei ole liian iso paketti, mutta kyllähän se ketuttaa, kun taas menee turhaan aikaa ja rahaa Postin kädettömyyden takia. Melkein pitäisi laskuttaa Postia joka kerta, kun joutuu kauempaa hakemaan jollain kulkupelillä pakettia. Asiakaspalvelija lupas kirjata palautteen ylös ja laitan vielä erikseen palautteen Omapostista, kun saan paketin noudettua. Ei varmastikkaan mitään auta, kun Posti vaan jatkaa palvelujen supistamista säästökiimassaan.
 
Pariin huoneeseen piti uusia valaisimia mutta ei tunnu postin kautta onnistuvan. Ensin citymarketin nettikaupan alesta yksi valaisin/lamppu rikkinäisenä kotiin. Sitten Amazinosta tilasin kaksi valaisinta ja kasan Philipsin LED lamppuja. Ainakin yksi lamppu näyttää olevan heti rikki ja toisesta valaisimesta tuli ilmoitus että tuhoutunut matkalla, ei toimiteta. Pitää varmaa luovuttaa ja hakea paikallisesta marketista ite.
 
Heh, just tupsahti pari viulua tullista läpi että heilahti. Yks siellä nyt on kohta kolmatta viikkoa, samalta myyjältä, identtinen paketti. Satunpahan tietämään, että kiinanposti sekä myyjä ovat olleet tulliin ja Suomen Postiin yhteydessä selvittääkseen asiaa. Ne on helvetin palvelualttiita siinä mielessä, kun niiden intresseissä varmaan on, että kauppa käy.

Ei tunnu etenevän, ei. Postin aspa ei kysyttäessä syystä tai toisesta suostunut erittelemään, mitä tietopuutteita on.

Minä alan kallistua siihen suuntaan, että vitut siitä mitään tietoja puutu. Varmaan aukovat paketin ja soittelevat aikansa miun soittimella siellä, kunnes kyllästyvät ja pistävät eteenpäin, jos eivät ole rikkoneet perjantaibileissä. Saatanan tunarit.

Toivottavasti aiheuttaa huutista edes jossain, niin saadaan joku positiivinen viba tähän.

</epäjärjellinen vitutus-rant, joka ei varmaan kestä kiihkotonta tarkastelua>
 
Ei voi kuin ihmetellä tuota pakettien jumittelua Helsingissä jahka ovat maahan saapuneet. Etenkin EU:n ulkopuoliset paketit. Yksi paketti Sveitsistä jumitti viikon ja toinen paketti samalta lähettäjältä puoltoista viikkoa. Itse tullaukset hoidin heti kun sain viestiä niistä. Hyvä kun tämän myyjän paketit liikahtivat taas sieltä Sveitsistä yhdessä päivässä tänne. Posti ei kyllä nyt oikein pelitä. Argh.
 
Tänä vuonna jo 2 pakettia kadonnut Postilta, miten on mahdollista? Toisesta maksoin tullit ja käsittelymaksutkin ja *poof* paketti katosi eikä kukaan tiedä missä se on, 2 viikkoa kulunut viime päivityksestä kun olin yhteydessä puhelimitse.
Tähän asti ei ole ollut ongelmia mutta nyt kyllä vituttaa.
 
Pitkästä aikaa joutui turvautumaan postiin matkahuollon sijasta, paketista lähtenyt reilu kilo painoa matkalla ja tullut vaurioitunut kirjaus omapostiin.
Jännityksellä odotan missä kunnossa pääse perille ja pääseekö perille kuudentena päivänä vai meneekö koko viikko matkaan :)
 
Paketti tuli maahan kolmessa päivässä ja nyt jumittanut viikon Vantaalla. Ja sanooko tuo postin seuranta aina "Lähetys on matkalla"
"Kuljetamme lähetystä kohti noutopistettä." vai mikä juttu?

firefox_2025-05-29-160453.png
Joo, yllättäen paketin pystyikin (melkein) tullata (mitään ilmoitusta ei koskaan asiasta ole tullut), ja lopuksi tullin palvelussa tapahtuu "jokin virhe".

Postin asiakaspalvelunumeroon jonottamisesta en aio maksaa ja chat ei toimi. Palautelomakkeen löysin vaikka se nyt ei virallinen asiakaspalvelukanava olekaan.

Vittu mitä paskaa.

Paketti on siis Japanista ja viime vuonna useat tilaukset hoitui ihan hyvin.

firefox_2025-06-09-195922.png
 
Paketti on ollut nyt 2.5 viikkoa "Kuljetuksessa" / Helsinki. Ei voi tullata, tulli antaa virheilmoitusta ja Potsin aspa ei osaa sanoa mitään muuta kuin "emme voi antaa arviota ajasta kauan kestää". Paska firma.
 
Joo, yllättäen paketin pystyikin (melkein) tullata (mitään ilmoitusta ei koskaan asiasta ole tullut), ja lopuksi tullin palvelussa tapahtuu "jokin virhe".
Tässä näyttää joutuvan odottamaan siihen asti, että saa sen ilmoituspyynnön tullata paketin. Kokeilin tuoreinta pakettia tullata hiukan etukäteen ja törmäsin tuohon virheilmoitukseen, vaikka kokeilin muutamaankin otteeseen. Piti odottaa siihen pyyntöön saakka, jonka jälkeen tuo meni läpi. Paha homma vaan, jossei sitä pyyntöäkään saa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 406
Viestejä
4 804 009
Jäsenet
77 933
Uusin jäsen
Namahage

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom