Postin kulkemisen vaikeus

OmaPostista saa kuskille laitettua ohjeet, esim ovikoodin
Juuei

1746000560838.png
 
Ei liity suoranaisesti Postiin, vaikka olivatkin viimeisenä lenkkinä kuljetusketjussa - amazon.de tuntuu välillä osaavan tulostaa pakettikorttiin puhnron ja välillä ei. Tekemätön paikka yrittää Postilta tiedustella ovikoodia soittamalla jos sitä numeroa ei lähetyksessä ole. Amazonin tsätistä valtavat pahoittelut inkkarilta ja 10€ lahjakortti. Amatsooneilla tuntuu olevan aika herkässään hyvitykset jos lähetyksessä on mitään vikaa, esim. pakkauksen kulma vaikka auki niin hyvitystä tulee.
Itse amazonin aspan kanssa kun juttelin, sain vinkin lisätä puhelinnumeron ja ovikoodin osoitekenttä 2 kohtaan, niin silloin se tulostuu myös osoitekortille se tieto, sit loppu on kuljettajasta kiinni katsooko sitä toimittaessaan pakettia. itsellä siis näin mun osoitetiedot tallennettuna

Näyttökuva 2025-04-30 112410.png
 
Minun Kuopion paketti näyttää olevan edelleen kuljetuksessa, vaikka tuossa se pöydällä on nyt.
Helsingissä mulla on neljä pakettia vielä kuljetuksessa oma postin mukaan, vaikka kaikki on ollut pöydällä jo pari viikkoa. Täytyy kai manuaalisesti poistaa.
Itse amazonin aspan kanssa kun juttelin, sain vinkin lisätä puhelinnumeron ja ovikoodin osoitekenttä 2 kohtaan, niin silloin se tulostuu myös osoitekortille se tieto, sit loppu on kuljettajasta kiinni katsooko sitä toimittaessaan pakettia. itsellä siis näin mun osoitetiedot tallennettuna
Mulla oli vuosikausia ovikoodi ja puhelinnumero amazonin osoiterivillä. Koskaan ei kuljettaja saanut pakettia ovesta sisään eikä soitettua. Ei ne kuulemma koskaan sitä pakettia kato, pelkkää päätettä.
 
Helsingissä mulla on neljä pakettia vielä kuljetuksessa oma postin mukaan, vaikka kaikki on ollut pöydällä jo pari viikkoa. Täytyy kai manuaalisesti poistaa.

Mulla oli vuosikausia ovikoodi ja puhelinnumero amazonin osoiterivillä. Koskaan ei kuljettaja saanut pakettia ovesta sisään eikä soitettua. Ei ne kuulemma koskaan sitä pakettia kato, pelkkää päätettä.
no tuolla tavalla itsellä loppui noutopisteestä hakeminen ja on nätisti tullut oven taakse.
 
En ole vuosiin kirjoittanut mitä paketti sisältää kun olen jotain lähettäny postilla (lähinnä pakettiautomaatilla). Is it just me?

Ei kai posti paketoinnin mukaan kerää mitään dataa?

Miksi tällainen vittuilu? Mielestäni kysymykseni sivulauseessa oli asiallinen.

Kaikkea on tullut nähtyä niin ei toi ensimmäinenkään yllättäisi.
Meinasin nyt tuolla et on pääteltävissä todella helposti onko lähetys yksityiseltä vai yritykseltä. Ja varmasti on jonkinlainen datankeräys siitäkin et onko b2b, b2c, c2b vai c2c lähetys. Paketoinnista kun pystyy kans päättelemään pitkälle onko kyseessä uusiokäytetty paketti vai ei, vielä kun opittaisiin sotkemaan ne vanhat kortit siitä pinnasta niin ei lähetykset pyöris siel sun täällä kun saattaa kone lukea vanhaa koodia ja sen mukaan ohjata.
 
Meinasin nyt tuolla et on pääteltävissä todella helposti onko lähetys yksityiseltä vai yritykseltä. Ja varmasti on jonkinlainen datankeräys siitäkin et onko b2b, b2c, c2b vai c2c lähetys. Paketoinnista kun pystyy kans päättelemään pitkälle onko kyseessä uusiokäytetty paketti vai ei, vielä kun opittaisiin sotkemaan ne vanhat kortit siitä pinnasta niin ei lähetykset pyöris siel sun täällä kun saattaa kone lukea vanhaa koodia ja sen mukaan ohjata.
No, sehän nyt on selvää että tuota dataa kerätään vain paketin sähköisistä tiedoista. Ei siellä Postilla kukaan kerkiä niitä miljoonia paketteja katselemaan millainen paketointi on tai onko paketti kymmeneen kertaan uusiokäytetty. Toki noista sähköisistä tiedositakin kyllä selviää mikä/kuka on lähettäjänä ja vastaanottajana, millaisella palvelulla on lähetetty, mahdollisesti mitat ja paino jne. Toki tuota tietoa saattaa hieman vääristää joissakin tapauksissa esimerkiksi se, että jotkut tilaavat pakettinsa työpaikan osoitteeseen jolloin vastaanottajana saattaa näkyä esimerkiksi kyseisen työpaikan tiedot tms.
 
Mielenkiintoinen maininta artikkelissa: ”Postissa ilmiö näkyy, sillä käytettyjen tavaroiden pakettimäärä viisinkertaistui vuonna 2024 verrattuna edellisvuoteen”. En tiedä mistä ne tietää pakettien sisällön mutta aikamoista kasvua! Varsinkin kun ottaa huomioon koronavuodet jolloin myös oli kovaa kasvua.

Mielenkiintoista myös on, että jatkuvaa postitushintojen nousua selitetään aina pienentyneellä kysynnällä, samalla ruuhkia ja hidasteita selitetään moninkertaisella pakettimäärällä. Kuten tuossakin esimerkissä, yksityisten lähettämä pakettimäärä lisääntyy koko ajan, samoin kuin verkkokauppa ja myös sitä kautta lähetysten määrä.
 
Mulla oli vuosikausia ovikoodi ja puhelinnumero amazonin osoiterivillä. Koskaan ei kuljettaja saanut pakettia ovesta sisään eikä soitettua. Ei ne kuulemma koskaan sitä pakettia kato, pelkkää päätettä.
Ei suurimpaan osaan lähetyksistä mitkään soittamiset kuulu. Jos Amazon lähetys on tarpeeksi pieni mahtuakseen postiluukusta, niin sitä ne kyllä sitä yrittää toimittaa. Ja siihen se osoitteen perään laitettu ovikoodi puree.

Koska jos palveluun ei kuulu soittaminen niin ei ne soita. Amazonin pienet lähetykset ovat noita entisiä maksikirjeitä. Niitä jakaa muitakin paketteja jakavat, ei tavalliset postinjakajat, niin täten niillä ei ole ovikoodeja. Mä olen ymmärtänyt ettei ne saa jakaa niitä koska tällöin postilaitos-posti antaisi kilpailuetua paketteja kuljettavalle postille. Pakettien jakaminen on kilpailtua. Kun taas se perinteinen postinjakelu on monopolilla osoitettu postille.
 
Pakettien jakaminen on kilpailtua. Kun taas se perinteinen postinjakelu on monopolilla osoitettu postille.
Ei pidä paikkansa. Myös kirjeitä jakavat Suomessa muutkin yritykset kuin Posti. Postilla ei ole monopoliasemaa, mutta sillä on velvollisuus tuottaa yleispalveluna välttämättömiksi katsottuja postipalveluja koko Suomessa. Yleispalveluun sisältyy osa kirje- ja pakettipalveluista.
 
Tietosuojavaltuutetun toimisto on ottanut arvioitavaksi Postin uudet menettelytavat, joissa Posti profiloi käyttäjiään suunnatakseen näille mainontaa. Apulaistietosuojavaltuutettu Heljä-Tuulia Pihamaa kertoo Tiville, että viranomainen on saanut useamman yhteydenoton Postin muuttuneen tietosuojaselosteen vuoksi.

Jos käyttäjä ei muuta asetuksiaan, Posti menettelee samoin kuin esimerkiksi Facebook, joka kerää profiloivia tietoja kysymättä, mutta antaa käyttäjälle mahdollisuuden rajoittaa niiden käyttöä mainostamisessa. Facebook tosin perii jälkimmäisestä kuukausimaksua.
 
Musiikkia sisältävä lähetys ollut nyt pari viikkoa Postin ja Tullin limbossa. Kun lähetyksen koittaa tullata, tulee ilmoitus ”Kuljetusyrityksen Tullille ilmoittama kuljetuksen MRN-numero tai sen tila on virheellinen.” Postin aspasta antavat vaan linkin tiedotteeseen ja käskevät odottamaan. Vituttaa suunnattomasti jos ko. lähetys lähtee takaisin Jenkkeihin! Ja tietenkin kaikilla hommassa mukana olevilla toimijoilla vastuuvapaus! :mad:
Laitetaas päivitystä eli 30.4. tuli vihdoin viesti tullattavasta paketista. Tullaus onnistui ilman virheitä ja paketti tuli noudettavaksi Postin toimipisteeseen tänään. Ei onneksi palautunut takaisin lähettäjälle vaikka aikavälin 21.3.-30.4. se pyöri limbossa Postilla/Tullilla. :thumbsup:
 
Täällä olis kanssa yksi paketti joka on tullut US ja maahan 2.4. eikä edelleenkään tullaus onnistu. Oon koittanu tota ratkoa mikä mättää kun samaan aikaan toinen US tullut paketti perille ilman ongelmia.

No, ensimmäisessä seurantakoodi on ollut lähtömaassa USPS 22 numeroinen koodi joka EU alueelle saavuttuaan on vaihdettu muotoon kirjain kirjain numeroita kirjain kirjain, kun toisessa (ja niinikään USPS paketti) oli koodi tuossa jälkimmäisessä muodossa alusta alkaen.
Se mikä tässä vituttaa on se että hommat ovat aiemmin toimineet, ja nyt varmaan tehty taas jotain feel good -säätöjä jonka jälkeen homma ei toimi:mad:

Ja mitä ilmeisimmin on vaan meidän ongelma koska kaveri Saksassa saa paketit normisti perille vaikka lähtötilanteet ovat samat kuin minulla.

Paskaa, niin paskaa
 
Postissa jumissa 10.4. saakka, tulli väittää että MRN numero virheellinen. Myyjä sanoo että (kiinan postin) logistiikkakeskus väittää uudestaan lähettäneen MRN numeron postille, mutta postilta ei mitään kommenttia.... Kuulemma ei voi varmistaa onko pakettia edes enää olemassa. Asiakaspalvelu vaan levittelee käsiä ja sanoo "nyt täytyy vaan oottaa".

Tää on varsinkin tosi kiva että ne laittaa näitä "Maksa nyt tullit ja käsittelymaksu" päivityksiä lähetys seurantaan niin paketin lähettäjä luulee että tämä on minun vikani. Tuntuisi tahalliselta, mutta varmaan juuri Hanlonin partaveitsi sopii tähänkin.

Myyjä nyt vihdoin lupasi että palauttaa rahat 15. päivä jos pakettia ei kuulu, mutta olis kiva saada tavara eikä rahoja.

1746902474993.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuo lienee automatisoitu ilmoitus joka lähtee tietyn ajan jälkeen jos vastaanottaja ei ole tullausta tehnyt, itselle on tullut tuo sama tuosta limbossa olevasta paketista.
 
Kysytäämpä täältä onko joku ollut vastaavassa tilanteessa tai jos jollain olisi vinkkejä miten toimia. Myin Iphonen Swappielle, ja sain Swappielta palautuskoodin, jota käyttäen olen vienyt paketin postin lokeroon. Paketti löytyy seurantatunnuksella järjestelmästä, mutta on nyt mitä ilmeisemmin hukkunut matkalle. Onko tässä tapauksessa ongelma minun ja Postin välinen, vai Swappien ja Postin välinen? Lähinnä mietin että onko minulla mitään mahdollisuuksia saada puhelimen arvoa Swappielta?
 
Swappie on tuossa Postin asiakkaana joten heidän välinen ongelmahan tuo on.

Mututuntumalla katsoisin että Swappiella on tuossa tilanteessa vastuu ratkaista tapaus kun ovat kuljetuksen itse järjestäneet, mutta joku muu tuntenee kuluttajansuojalait paremmin ja osaa kertoa miten tuo menee.

Voithan sä itse kysellä sen paketin kuulumisia Postilta, onko siitä sitten mitään hyötyä, en tiedä.
 
Swappie on tuossa Postin asiakkaana joten heidän välinen ongelmahan tuo on.

Mututuntumalla katsoisin että Swappiella on tuossa tilanteessa vastuu ratkaista tapaus kun ovat kuljetuksen itse järjestäneet, mutta joku muu tuntenee kuluttajansuojalait paremmin ja osaa kertoa miten tuo menee.

Voithan sä itse kysellä sen paketin kuulumisia Postilta, onko siitä sitten mitään hyötyä, en tiedä.
Kiitos vastauksesta. Näin mä kanssa järkeilin, että tämä voisi olla Swappien ja Postin välinen asia, ja sitä kautta jotain toivoa voisi olla. Mikäli joku vielä osaisi vinkata miten tuo kuluttajansuoja tällaisessa tilanteessa menee ja mitä kautta kannattaa edetä, olisin kiitollinen.

Postilta olen asiaa tiedustellut ja ovat luvanneet "selvittää" asiaa ja palata jossain vaiheessa, joten usko asian ratkeamiseen sitä kautta on aika matalalla.
 
Kiitos vastauksesta. Näin mä kanssa järkeilin, että tämä voisi olla Swappien ja Postin välinen asia, ja sitä kautta jotain toivoa voisi olla. Mikäli joku vielä osaisi vinkata miten tuo kuluttajansuoja tällaisessa tilanteessa menee ja mitä kautta kannattaa edetä, olisin kiitollinen.

Postilta olen asiaa tiedustellut ja ovat luvanneet "selvittää" asiaa ja palata jossain vaiheessa, joten usko asian ratkeamiseen sitä kautta on aika matalalla.
Jos et ole ollut Swappieen vielä yhteydessä, niin tee se ensimmäiseksi. Vasta sen jälkeen, jos et saa sieltä tyydyttävää vastausta, tarvitsee alkaa selvittää lakipykäliä.
 
Onko kukaan maksanut postiennakkopakettia verkkopankin kautta nyt lähiaikoina? Mietin vaan, että onkohan Posti ottanut siihenkin jo jonkun Klarnan tai Neonomicsin tyyppisen ratkaisun nuuskimaan asiakkaan tilitietoja?

Itselleni on viimeksi tullut postiennakkopaketti vuonna 2021, ja Posti tietysti omin päin ohjasi sen automaattiin, ja tällöin ennakkosumma piti maksaa verkkopankilla ("maksupainikkeella"). No, silloin ei muistaakseni mitään välikäsiä siinä ollut, eli Posti oli kaiketi tehnyt sopparit suoraan pankkien kanssa. Pisteet siitä. Mutta miten nykyään?
 
Jahas, ovatkos ne tullipostipuuhissa saaneet rysät purettua? Paketti lähti liukkaasti eteenpäin saavuttuaan Suomeen. Eilen saapui Helsinki-Vantaalle, tänään lähti eteenpäin normaaliin postin toimitusputkeen, huomenna lienee jo noudettavissa. Tää oli näitä ennalta tullattuja. Mukavata!
 
En pidättele hengitystä, että tulisi ennen viikonloppua noudettavaksi.

Yleensä Posti on jättänyt nämä makaamaan omiin tiloihinsa moneksi päiväksi ennen kuin edes lähtee lajittelurumbaan.

posti.PNG
 
Taitaa olla tuurista kiinni mikä näiden pakettien kohtalo on. Toinen on IOSS-lähetys ja toinen on tullattava itse. Molemmat lähetetty Japanista. Tästä eteenpäin alkaa kyllä Postin palveluiden välttely, jos kyseessä on EU:n ulkopuolelta tuleva paketti.

1.png
2.png
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, ovatkos ne tullipostipuuhissa saaneet rysät purettua? Paketti lähti liukkaasti eteenpäin saavuttuaan Suomeen. Eilen saapui Helsinki-Vantaalle, tänään lähti eteenpäin normaaliin postin toimitusputkeen, huomenna lienee jo noudettavissa. Tää oli näitä ennalta tullattuja. Mukavata!
Ei ainakaan oma paketti ole vielä tullattavissa, reilut 6 viikkoa ollut nyt jumissa.
 
Sama. Aliexpress paketti jumissa. Käsiään vain nostelevat. En käytä postin pslveluita jos muita optioita
Huutista. Luuletko minkään logistiikkayrityksen huvikseen pysäyttävän lähetyksiä ja käsittelemään niitä useaan kertaan? Olisi hauska nähdä kuka hoitaisi näitä lähetyksiä jos Posti ei hoitaisi niitä Tullille alihankkijana. Postihan ei voi viranomaisasioissa sooloilla ohjeistuksen ohitse.

Kehota myyjää pistämään sähköinen EDI-tieto kondikseen kaikkinensa + EU:n vaatima turvasanoma niin lähetys tulee sukkana läpi.
 
Mun ongelmat on verrattain pienet suhteessa teihin jotka ootte kuukausikaupalla odottaneet pakettia. (lykkyä vaan)

Mutta silti päänsärkyä aiheuttaa tämänkertainen paketti. Suomalaiselta toimijalta, paketti lähti liikkeelle salamannopeasti. Tietty paikallinen posti vei sen väärään osoitteeseen, toinen kerta tässä kuussa. (Oikea osoite Helsingissä Smartlocker, ei lainkaan tämä K-Market Pohjantähti.)

Ei se nyt maailmaa kaada, menee taas muutama päivä ylimääräistä odotellessa... mutta seurannassa lukee "luovutettu."

Kenelleköhän se nyt sitten on luovutettu. Toivottavasti on vaan virheellinen merkintä seurannassa. Jaksais millään taas kuluttaa viikonloppua postia jahdatessa. :rolleyes:

Edit: Huh helpotus, nyt on seurantaan päivittynyt että paketti on takaisin lajittelussa. Jotenkin musta tuntuu että näistä postin ongelmista ja asiakaspalvelun ruuhkautumisesta pääsis eroon jos seurantaan ei kaikkia härömerkintöjä jäis, tai jos virheilmoitukset olis tarkempia.

posti.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin saksasta tavaran ja nyt täytyy myöntää, että hämmennystä herättää seuranta.
Olevinaan on suomeen tullu ja kuitenkin saksassa on pakettini.
Soitin postiin ja eivät tiedä paketista muuta kuin merkinnän saapumisesta.
Screenshot 2025-05-14 at 19-19-29 Track & Trace.png
 
Tilasin saksasta tavaran ja nyt täytyy myöntää, että hämmennystä herättää seuranta.
Olevinaan on suomeen tullu ja kuitenkin saksassa on pakettini.
Soitin postiin ja eivät tiedä paketista muuta kuin merkinnän saapumisesta.
Onko seurantaan nyt 13.5 jälkeen tullut päivityksiä? Jos ei ole, soita DHL:ään ja pyydä selvitystä.
 
Japanista eBayn kautta 16.1 tilattu paketti joka saapui Suomeen 4.2. Kyseessä vielä IOSS lähetys eli kaikki piti olla kunnossa verojen ja alvin suhteen. Mutta eipä Posti sitä onnistunut tullaamaan vaan pistivät saapumisilmoituksen tulemaan että tietoja puuttuu ja pitää itse tullata. Eipä se onnistunut eikä onnistu vieläkään koska MRN numero puuttuu. Eikä postista eikä tullista ole ollut mitään apua. Tulli sanoo että postin vika ja posti sanoo että odota ja ilmoittavat sitten kun korjattu.

postitulli.jpg


Laitoin tuosta nyt tuonne YLE:n juttuun mutta tuntuu jo että aika menetetty tapaus on ja että sinne meni rahat sekä tuote
 
Ei ole päivityksiä tullut ja ymmärtääkseni lähettäjän pitäisi tuo selvityspyyntö laittaa.
Joo toki niinhän se virallisesti toimii. Monesti vaan jos itse soittelee perään niin hommat hoituu nopeammin.

Ja jos ei hoidu niin joo ota lähettäjään yhteyttä josko ne sitten jaksais tehdä jotain. Mut joka tapauksessa joku virhe siellä näyttäis olevan tapahtunut ja paketti jääny limboon.

Japanista eBayn kautta 16.1 tilattu paketti joka saapui Suomeen 4.2. Kyseessä vielä IOSS lähetys eli kaikki piti olla kunnossa verojen ja alvin suhteen. Mutta eipä Posti sitä onnistunut tullaamaan vaan pistivät saapumisilmoituksen tulemaan että tietoja puuttuu ja pitää itse tullata. Eipä se onnistunut eikä onnistu vieläkään koska MRN numero puuttuu. Eikä postista eikä tullista ole ollut mitään apua. Tulli sanoo että postin vika ja posti sanoo että odota ja ilmoittavat sitten kun korjattu.

Laitoin tuosta nyt tuonne YLE:n juttuun mutta tuntuu jo että aika menetetty tapaus on ja että sinne meni rahat sekä tuote
Kai tosta nyt rekkulaa voi laittaa Postille?

Edit: tarkennuksena siis, reklamaatio toimintatavasta tms virkavirheestä. Ei sitä reklamaatiota kadonneesta paketista, mun mielestä se 0,5€/kg korvauspalkkio mikälie on silkkaa vittuilua.
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin saksasta tavaran ja nyt täytyy myöntää, että hämmennystä herättää seuranta.
Olevinaan on suomeen tullu ja kuitenkin saksassa on pakettini.
Soitin postiin ja eivät tiedä paketista muuta kuin merkinnän saapumisesta.
Screenshot 2025-05-14 at 19-19-29 Track & Trace.png
Aika selkeä syyhän tuossa lopulta lienee ollut, että se on linkitetty johonkin yksikköön Saksassa vaikka se ei siellä yksikössä ole ollut. Niinpä yksikön saapuessa Suomeen, myös lähetyksesi on luullut olevansa Suomessa.

Sitten Saksassa on lähetys ilmaantunut jostain kätköstä taas käsittelyyn ja sen sijainti on päivittynyt oikeaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 449
Viestejä
4 776 216
Jäsenet
77 616
Uusin jäsen
Goist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom