Postin kulkemisen vaikeus

Kyllä mun u alkavassa on seuranta mikä toimii Suomessa. Small packet plus china post on lähetysmuoto.
Ompas outoa, just testasin 4 eri koodia, eikä yksikään löytyny, paketit tullu ny parin viikon sisällä jo kotiin. Ei ne taida noita heti tuolta systeemistä poistella kuiteskaa (näyttäs Postin mukaan säilyvän sen 2,5kk).
 
Viimeksi muokattu:
Ekwb vesijäähykamat sloveniasta lähteny jo yli kolmeviikkoa sitten suomeenpäin. Ei mitään merkintöjä vielä postin seurannassa...:lol:

2019-11-05 01:20 SILJUA, Departure from outward OE
2019-11-04 00:00 4102, Kranj, Posting/Collection
 
Jos maanantaina ei tule postia, täältä lähtee kyllä palautetta esimiehelle.

Täällä siis ei ole lakon jälkeen jaettu TO eikä PE posteja.

Onneksi tiedän missä muodossa lähtee sähköpostit suoraan konttorien esimiehille, ettei tarvitse chattailla.
 
Ompas outoa, just testasin 4 eri koodia, eikä yksikään löytyny, paketit tullu ny parin viikon sisällä jo kotiin. Ei ne taida noita heti tuolta systeemistä poistella kuiteskaa (näyttäs Postin mukaan säilyvän sen 2,5kk).
Oliko ne noita small packet plussia jos tuo plussa tekisi sen seurannan. UR on alku.
 
Oliko ne noita small packet plussia jos tuo plussa tekisi sen seurannan. UR on alku.
Oudoksi tämän tekee se, että UPU standardin mukaan kaikki U alkavat lähetykset on kirjeitä, eivät paketteja.
UA–UZ Letter-post items containing goods

Taitaa tämäkin loppujen lopuksi olla melkonen soppa, johon eksyy ties minkälaista tekijää...

China Post Small Packet Plus is an economical way of delivery, represented by China's national post. The service is popular on the trading platforms of the Celestial Empire, delivering goods to various countries. She is sent orders with free delivery, which in themselves are inexpensive and small in size. Small packages exported by this method have an eleven-digit numerical code, not always traceable, more likely only to the Chinese border.


Ordinary Small Packet Plus - This service is usually for non-registered items and offers lower rates, as there are no China Post shipment tracking services or compensation for lost items offered.
 
Viimeksi muokattu:
Oudoksi tämän tekee se, että UPU standardin mukaan kaikki U alkavat lähetykset on kirjeitä, eivät paketteja.
"Packet" ei tarkoita sitä ettei kyseessä olisi kirje. Monilla kuljetusfirmoilla on myynnissä kirjepalveluita "Packet"-nimellä, esim. DHL:llä (DHL Packet Plus International, ei pidä sekoittaa DHL Paket -palveluun joka taas on paketti). Ne tunnistaa kirjelähetyksiksi helpoiten siitä, että maksimipaino on 2kg.

Ja U-lähetyksiin ei tosiaan periaatteessa kuulu seurantaa, mutta ei kukaan varsinaisesti kiellä tarjoamasta niillekin seurantaa.
Esim. jotkin kuljetusfirmat saattavat tarjota seurannan kaikille tai tietyille U-kirjeille, ja jotkin kuljetusfirmat voivat olla sopineet kahdenvälisesti tiettyjen U-kirjeiden seurannasta, tai sitten ne voivat vahingossa/tuurilla satunnaisesti skannautua.
 
Eli UM lähetykselle siis ei varmaan edes tule postille seurantaa. No ei auta kun odottaa josko joskus tulee.
 
Itselle tuli tänään ensimmäinen merkintä suomen postin seurantaan paketista joka on lähtenyt romaniasta 9.11
 
Mahtaako Suomesta ulospäin olla kulkuvaikeuksia myös? Jos GLS EuroBusinessParcelin kautta lähettäisi pari isohkoa pakettia Suomesta Puolaan (Suomessa toimitus suoraan Postin toimipisteeseen), liekö nuo jumittavan jossain satamassa varastokontissa ensin kuukauden päivät?
 
"Ja tammikuun lopussa astuu voimaan toinen muutos, joka myös nostaa Kiina-tilausten hintoja: tullaukseen jääville tavaralähetyksille otetaan käyttöön uusi käsittelymaksu."
Onko tästä mitään parempaa tiedotetta?
Itsekin kiinnitin tuohon huomiota. En ole kuullut mitään tälläisestä, ja kuvittelin olevani hyvin kärryillä näistä ulkomaankaupan tullaus/ALV-asioista.
En löytänyt mitään mainintaa Googlella, enkä Tullin tai Postin tiedotteista.

Olen hieman skeptinen, kun tämähän on vähän ristiriidassa sen kanssa että DHL ja UPS yms. eivät saa kerätä itsetullauksesta käsittelymaksua...
Ehkä kyseessä on jokin uusi käsittelymaksu mutta käyttötilanne on uutisessa ymmärretty väärin?

edit: Tai ehkä käsittelymaksu menee lähtömaan postilaitoksen maksettavaksi? Kun ei tuossa sanottu että kuka sen maksaa. Sekin kyllä hieman oudolta kuulostaisi...
Noh, taidan itse vain olettaa tuon lauseen olevan väärin, kunnes jokin toinen lähde tulee vastaan joka sanoo samaa :)
 
Viimeksi muokattu:
"Ja tammikuun lopussa astuu voimaan toinen muutos, joka myös nostaa Kiina-tilausten hintoja: tullaukseen jääville tavaralähetyksille otetaan käyttöön uusi käsittelymaksu."
Onko tästä mitään parempaa tiedotetta?

Eli tullauksen jäävään, jenkeistä tilattuun kamaan tuota maksua ei kuitenkaan tule o_O
Ja varmaan on tullin pojille hauskaa alkaa laskuttamaan alvia 2€ ledipolttimosta:rofl:
 
Jos maanantaina ei tule postia, täältä lähtee kyllä palautetta esimiehelle.

Täällä siis ei ole lakon jälkeen jaettu TO eikä PE posteja.

Onneksi tiedän missä muodossa lähtee sähköpostit suoraan konttorien esimiehille, ettei tarvitse chattailla.

Eipä tullut tännekkään vielä kirjeitä tai lehtiä, ja hieman epäilen että tuskin ihan maanantainakaan vielä, ehkä sitten tiistaina tai keskiviikkona pärähtää kerralla kuukauden läjä.
 
En ole löytänyt ainakaan Tullin tiedotteista mitään mainintaa mistään uudesta käsittelymaksusta.
 
Täälläkin yksi kettuuntunut postin asiakas. Ennen postin lakkoa tilattu paketti briteistä, jossa ei ole seurantakoodia. Torstaina sain noutoilmoituksen paketille vaan sehän oli jo lähetetty takaisin. Eli mun ei oo ollu mahdollista kokeilla hakea pakettia ajoissa kun ei ole ollut minulle ilmoitettua seurantakoodia.

Noutolapusta sain seurantakoodin, jonka mukaan paketti on tullut Suomeen ennen lakkoa ja ollut jo käsittelyssä ennen sitä. Eli jähinyt sitten postissa liian kauan ja se on lähetetty takaisin lähettäjälle...kyllähän ne noita töitä on ehtineet tekemään lakon aikanakin, hienoa.

Onko ihmiset täällä hoitanut tänkaltaisia asioita postin kanssa ja onko saatu korvauksia ? Edes siitä jos joudun tilaamaan paketin uudestaan ja rahdit tulee uudestaan maksettavaksi.
 
Minulla saattaa olla samankaltainen tilanne, paketti saattaa olla tullipostissa mutta mitään ilmoitusta en ole saanut. Voi olla että on lähetetty takaisin. Mitenkähän tässä kannattaa menetellä jos ei tavaraa kuulu vielä esim tammikuussa? Kai tolla paypalin disputella saa jotenkin rahat takaisin? Kun tavara on jo maksettu.

Näistä oli iltalehdessä kun juttuja kun paketteja lähetetään takaisin ja postin mukaan asiakkaan vika ja voi voi.
 
Yns paketti tilattu briteistä ennen lakkoa , ei mitääb havaintoa ko. tuotteesta , pitäs olla kooltaan postilaatikkoon sopiva , toinen paketti ois tulossa jenkeistä ja on usps seurannan mukaan saapunut helsinkiin 10.11 , mutta postin seurannassa sitä ei näy ja vähän huolestuttaa että tuleeko tuo paketti ollenkaan perille ja vitutus on suuri jos ei tule , siellä ois lapsille joululahjoja tuloillaan...
Vituttaa huolella tuo kädettömien apinoiden toiminta
 
Yns paketti tilattu briteistä ennen lakkoa , ei mitääb havaintoa ko. tuotteesta , pitäs olla kooltaan postilaatikkoon sopiva , toinen paketti ois tulossa jenkeistä ja on usps seurannan mukaan saapunut helsinkiin 10.11 , mutta postin seurannassa sitä ei näy ja vähän huolestuttaa että tuleeko tuo paketti ollenkaan perille ja vitutus on suuri jos ei tule , siellä ois lapsille joululahjoja tuloillaan...
Vituttaa huolella tuo kädettömien apinoiden toiminta
Ehkä hieman liian aikaista alkaa epäillä tuleeko perille. Postihan on sanonut että valtaosa lakon takia viivästyneistä lähetyksistä saadaan perille jouluun mennessä ja pieni osa voi viivästyä tammikuun alkuun, eli on ihan odotettua että pahimmillaan voi mennä vielä useita viikkoja. Ja lähetyksiä ei välttämättä käsitellä saapumisjärjestyksessä, eli tuo sama arvio pätee kaikkiin lähetyksiin riippumatta lähetyksen saapumispäivästä Suomeen.

Postin tiedote aiheesta
 
Minulla saattaa olla samankaltainen tilanne, paketti saattaa olla tullipostissa mutta mitään ilmoitusta en ole saanut. Voi olla että on lähetetty takaisin. Mitenkähän tässä kannattaa menetellä jos ei tavaraa kuulu vielä esim tammikuussa? Kai tolla paypalin disputella saa jotenkin rahat takaisin? Kun tavara on jo maksettu.

Näistä oli iltalehdessä kun juttuja kun paketteja lähetetään takaisin ja postin mukaan asiakkaan vika ja voi voi.
Tullista tulee oma postiin kyllä ilmoitus jos se siellä odottaa jotain. Eiköhän niidenkin varastot vain ole ihan tukossa käsittelemätöntä postia.
 
Pitäisikö SF aikuinen seurantatunnus näkyä postin sivuilla? Tilasin paketin näköjään Kiinasta 2.11, oli lähetetty 4.11 ja viimeisin tieto on 9.11"
2019-11-09 Saturday
10:19:00 Shipment in transit at Transit Center. Thanks for your waiting.
10:19:00 Shipment arrive at 【Finland Hull new base cross-border service point】"
 
Pitäisikö SF aikuinen seurantatunnus näkyä postin sivuilla? Tilasin paketin näköjään Kiinasta 2.11, oli lähetetty 4.11 ja viimeisin tieto on 9.11"
2019-11-09 Saturday
10:19:00 Shipment in transit at Transit Center. Thanks for your waiting.
10:19:00 Shipment arrive at 【Finland Hull new base cross-border service point】"
Ei eikä tuo niiden tarjoma seuranta ole mitenkään luotettava.
 
Itselläkin ranskasta 08.11.2019 lähetetty paketti ei näy vieläkään postin seurannassa.

2019-11-10 01:02
Votre colis a quitté son pays d'origine. Il est en cours d'acheminement.

2019-11-10 00:55
Votre colis est en transit sur nos plateformes logistiques pour vous être livré le plus rapidement possible.

2019-11-08 05:59
Votre colis est en transit sur nos plateformes logistiques pour vous être livré le plus rapidement possible.

2019-11-08 15:51
Votre Colissimo va bientôt nous être confié ! Il est en train d'être préparé chez votre expéditeur. Si vous avez des questions, vous pouvez contacter votre expéditeur ou son service clients.
 
Itselläkin ranskasta 08.11.2019 lähetetty paketti ei näy vieläkään postin seurannassa.

2019-11-10 01:02
Votre colis a quitté son pays d'origine. Il est en cours d'acheminement.

2019-11-10 00:55
Votre colis est en transit sur nos plateformes logistiques pour vous être livré le plus rapidement possible.

2019-11-08 05:59
Votre colis est en transit sur nos plateformes logistiques pour vous être livré le plus rapidement possible.

2019-11-08 15:51
Votre Colissimo va bientôt nous être confié ! Il est en train d'être préparé chez votre expéditeur. Si vous avez des questions, vous pouvez contacter votre expéditeur ou son service clients.


Sama juttu omalla paketillakin

2019-11-09 23:38
Votre colis a quitté son pays d'origine. Il est en cours d'acheminement.

2019-11-09 23:21
Votre colis est en transit sur nos plateformes logistiques pour vous être livré le plus rapidement possible.

2019-11-09 04:44
Votre colis est en transit sur nos plateformes logistiques pour vous être livré le plus rapidement possible.

2019-11-08 17:30
Votre Colissimo va bientôt nous être confié ! Il est en train d'être préparé chez votre expéditeur. Si vous avez des questions, vous pouvez contacter votre expéditeur ou son service clients.
 
Päivitystä omaan tilanteeseen postin kulkemisessa. Eräs paketti tuli saksasta dpd:llä ja suomessa sen perille kuljetti postnord. Parin päivän katkos seurannassa mutta paketti löysi perille, ja homma toimii. Pari suomen sisällä lähetettyä pakettia paketit lähetetty 20.11 jumitti useamman päivän kohdassa lähetys on lajiteltu mutta tuntuu siltä että ainakin päijäthämeessä postin kulku alkaa normalisoitua.
 
Itsellä alkaa näkymään paketteja seurannassa jotka tilasin kiinasta ennen lakkoja. Toimii ihan lähettäjän antama seurantakoodi omapostin seurannassa.
 
Briteistä tilattu paketti ennen lakkoa . Royal Maili ilmottaa handed to delivery partner ja ohjaa postin sivuille, mutta ei näy vieläkään. Vissiin pikkaisen vielä ruuhkaa
 
Ranskasta 8.11. postitettu ja 9.11. maasta poistunut paketti ei vieläkään näy Postin seurannassa. Sen sijaan Saksasta on paketit tuleet perille viivästyksiä.
 
Nyt täytyy kyllä sanoa, että on nopeaa toimintaa ollut Postilla kun tilaukset kahdesta eri verkkokaupasta viikonlopun aikana ovat olleet jo tänään noudettavissa pakettiautomaateista.
 
Tänään tuli ensimmäiset postit lakon jälkeen. Uudet tilaukset kulkee kyllä nopeasti, kun viikonloppuna tilattu paketti oli tänään perillä.
 
Ulkomaanterminaaliiin näyttäisi tulevan, mutta sieltä ne ei oikein lähde etenemään. Ehkä prioriteetit kärjessä pakettien alkurekkautuminen Suomen päässä.
 
En tiedä kenen vika mut voishan toi jo kohta liikkua... (verkkokauppa/matkahuolto)
viverkkokauppa.jpg
Tämäkin oli varmaan vaan maannut verkkokaupan varastolla koska kummasti löysi tiensä matkahuollolle kun laittoi verkkokaupalle sähköpostia.

Postit kyllä tulee omituisesti, vain pari vanhempaa laskua lakon ajalta tullut kaikki muut olleet uudempia posteja.
 
Joo, toisessa ketjussa virheellisesti väitin, että posti ei tule perille ennen joulua. Minulla on useita paketteja jumissa postissa.

Niin kävin katsomassa lähetyskoodeilla, ja yksi oli vaan odottamassa tullausta. Tästä ei ollut tullut mitään ilmoitusta, ja lähetyksen arvo oli 23.28€, joten lähellä käytiin tullirajaa ja nyt kävi näin. Täytyy katsoa, mitä myyjä on siihen päälle kirjoittanut, mutta $25-$26 pitäisi olla tai tulee negatiivista palautetta.
 
Normaalisti olen aina saanut Postin chatin kautta ilmoitettua että kotiinkuljetusyritys on turha (ei ole ketään kotona) ja että paketin voisi toimittaa suoraan postitoimipaikkaan. Mitähän kautta tällaisen saisi nyt ilmoitettua, onko ainoa keino joku tuollainen maksullinen 0600-numero? Henkilöasiakkaiden Asiakastuki - Posti

Tulossa oleva paketti on Posti Express jossa ei hyödynnetä uudelleenohjausta pakettiautomaattiinkaan. :/
 
Normaalisti olen aina saanut Postin chatin kautta ilmoitettua että kotiinkuljetusyritys on turha (ei ole ketään kotona) ja että paketin voisi toimittaa suoraan postitoimipaikkaan. Mitähän kautta tällaisen saisi nyt ilmoitettua, onko ainoa keino joku tuollainen maksullinen 0600-numero? Henkilöasiakkaiden Asiakastuki - Posti

Tulossa oleva paketti on Posti Express jossa ei hyödynnetä uudelleenohjausta pakettiautomaattiinkaan. :/
Mikset chattiä kokeile?
 
Hihii 300+54€ postimaksuinen paketti on lähetetty takaisin ameriikkaan. tietäisiköhän kukaan ketä siellä postin hallituksessa on ajattelisin laittaa rehtiä asiakaspalautetta. edit:löytyihän ne jäsenet
 
Viimeksi muokattu:
yksi oli vaan odottamassa tullausta. Tästä ei ollut tullut mitään ilmoitusta, ja lähetyksen arvo oli 23.28€, joten lähellä käytiin tullirajaa ja nyt kävi näin. Täytyy katsoa, mitä myyjä on siihen päälle kirjoittanut, mutta $25-$26 pitäisi olla tai tulee negatiivista palautetta.

Eihän sillä kirjoitetulla arvolla ole mitään merkitystä, miksi muutenkaan negaa? Lähetys voi joutua tulliselvitettäväksi mutta annettujen tietojen jälkeen se jatkaa matkaa normaalisti ilman seuraamuksia vastaanottajalle.
 
Mulla ainakin näkyi se ihan tuossa postin etusivulla hetki sitten muttei enää.

Pääsinpä minäkin chattiin kerran, mutta botti ei löytänyt ihmistä paikalle. Jospa sitä huomenna aamusta yrittäisi uudelleen, tosin taitaa tuo jo siinä vaiheessa olla ehtinyt Pirkkalasta lähteä jakeluun.
 
Eihän sillä kirjoitetulla arvolla ole mitään merkitystä, miksi muutenkaan negaa? Lähetys voi joutua tulliselvitettäväksi mutta annettujen tietojen jälkeen se jatkaa matkaa normaalisti ilman seuraamuksia vastaanottajalle.

No nyt makselin ALV:t kiltisti ja siellä on tullissa vieläkin jumissa. Odottelu on kivaa..

Jos olisi $25 olisi voinut tulla suoraan läpi , ja se oli sen arvo, ei $30.
 
Eli tilanne on tämä että 100m päässä tuolista jossa tätä viestiä naputtelen on minulle osoitettu paketti, jota en voi noutaa. Paketissa siis on minun nimeni ja olen sitä saksasta suomeen seurannut, mutta en saa mistään lokerokoodia jolla voisin sen noutaa, enkä saa sitä edes henkkareilla haettua.

Huh hoh, vähän päivitystä tähän. Paketti lähti seurannan mukaan paluureissulle viime viikon keskiviikkona, mutta tänään myyjä laittoi minulle viestiä että hän oli saanut postilta jonkun hämärän vieraskielisen sähköpostin mikä tarkemmalla selvittelyllä paljastui saapumisilmoitukseksi kahdella kotimaisella. Paketti oli siis lähtenyt takaisin lähettäjälle, mutta jostain syystä lähettäjän osoitetiedot suomen postin pakettikortista puuttuivat vaikka dhl:n lapussa ne selkeästi lukevatkin.
Tämähän loogisesti tarkoitti sitä, että paketti ohjattiin takaisin minun lähipostiini (ei automaattiin) tänne vantaalle ja nyt minä postin mielestä olenkin se lähettäjä. Kävin siis henkkareita vastaan paketin kuittaamassa.

Paljolta oltaisiin säästytty mikäli olisi alun alkaen ollut mahdollista että asiamiespostin asiakaspalvelija olisi pystynyt avaamaan sen automaatin luukun, tarkistanut henkilöllisyyteni ja luovuttanut paketin minulle. Pakko pitää vähän taukoa krääsän tilailusta, otti henkisesti sen verran koville.

posti.jpg
 
No nyt makselin ALV:t kiltisti ja siellä on tullissa vieläkin jumissa. Odottelu on kivaa..

Jos olisi $25 olisi voinut tulla suoraan läpi , ja se oli sen arvo, ei $30.

No siis miksi ihmeessä maksoit? Tullin itseselvitykseen lähetyksen oikea arvo ja toimituskulut, jos jäävät rajan alle, ei tarvitse maksaa alvia. Sillä merkityllä arvolla ei tosiaan ole mitään merkitystä, olen maksanut aika monesta kolmen taalan ’giftistä’ lopulta alvit kun oikea arvo oli jotain ihan muuta. :D
 
No siis miksi ihmeessä maksoit? Tullin itseselvitykseen lähetyksen oikea arvo ja toimituskulut, jos jäävät rajan alle, ei tarvitse maksaa alvia. Sillä merkityllä arvolla ei tosiaan ole mitään merkitystä, olen maksanut aika monesta kolmen taalan ’giftistä’ lopulta alvit kun oikea arvo oli jotain ihan muuta. :D


Rajahan on alle 24.33$ +postit. En tiedä onko pyöristysääntö käytössä.
Tuo 25$ oli ilmoitettava koska jäi kiinni.

Onkohan tuo postin lakon palautuksia varten, koska joka kuukausi on oma valuttakurssi jolla arvot lasketaan.
Eli tuote saattoi saapua esim. 20.11 ja jos se nyt menee tuliin, käytetään väärän kuukauden valuuttakurssia. Marraskuussa veroraja oli 24,47$
upload_2019-12-2_21-45-13.png
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tuo postin lakon palautuksia varten, koska joka kuukausi on oma valuttakurssi jolla arvot lasketaan.
Eli tuote saattoi saapua esim. 20.11 ja jos se nyt menee tuliin, käytetään väärän kuukauden valuuttakurssia. Marraskuussa veroraja oli 24,47$
upload_2019-12-2_21-45-13.png
Ei, vaan tämä: Tullissa käytettiin vuosia vääriä valuuttojen muuntokursseja – asiakkaille joudutaan palauttamaan miljoonia (6.11.2019).

Ja Tullin vastaava tiedote: Tulli palauttaa valuuttavirheen takia liikaa maksettuja maahantuontiveroja (päivitetty 8.11.) - Artikkeli - Tulli

tl;dr Tulli käytti vääriä kursseja useamman vuoden, automaattisesti palautetaan liikamaksu tullauksista joissa tullaaja maksoi yli 10e liikaa, pienemmistä tullauksista vain pyydettäessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 302
Viestejä
4 867 758
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom