Teinpäs vihdoin tilin tännekin. Pakko avautua ja samalla kysellä neuvoa.
Seuraa surkuhupaisa eBay/PayPal -kokemus. Ajattelinpas, että produktiivisyysmielessä olis hyvä omistaa tuommonen 43" 4K näyttö. Tilasin Wasabi Mango U430 -nimeä kantavan paneelin Etelä-Koreasta lightnspace -nimiseltä myyjältä. Tilaus ja rahat sisään huhtikuun 19. ja paketti tulikin 'free international shipping'illä jo toukokuun 15. Tuhannen säpäleinä se näyttö tosin oli. Ruutu noin miljoonassa osassa. Otin välittömästi yhteyttä myyjään, joka pahoitteli tapahtunutta. Lupasi lähettää toukokuun 19. seuraavan kappaleen tuotteesta tulemaan. Kun uusi olisi perillä, hän antaisi rikkinäisen takaisinlähetysohjeet. Myyjä vakuutteli pitkin kesää, että kohta se on täällä, muutama päivä enää. Myyjä hyvän eBay-maineensa turvin sai minut vakuuttuneeksi ja vitkastutti palautusaikataulu osaltani niin, että eBay ei ollutkaan enää velvoitettu sotkeutumaan palautusrulianssiin. 30 päivää oli näet mennyt. Ohjasivat minut ottamaan yhteyttä maksun välittäjään; PayPaliin.
Vetkuttelunsa ja myötämielisen valehtelunsa seurauksena myyjä onnistui myös estämään minut antamasta eBay:ssä "feedback"ia ostosta. Puhdas track record maineen osalta jatkuu.
Tsiisös, prkl, että onki ollu tuskaisat pari viikkoa päivittäin selittää PayPalille ristiin ja rastiin samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Jos jossaki on mukavaa ja nopeaa asiakaspalvelua, niin PayPal'lla. Harmikseni he ovat myös yhdenlaisia umpiluutampioita, joille toisinaan luetunymmärtämisessä on vakavia puutteita. Monien mutkien kautta lopulta sinne piti soittaa kiukkuinen puhelu, minkä jälkeen "keissini" uudelleenavattiin, parissa minuutissa. Keissin tutkinnasta tulikin päätös eilen: Näytön arvo (470USD) maksetaan mulle takasin välittömästi, kun rikkinäinen on saateltu takaisinpaluumatkalle Koreaan ja se on EMS-koodin mukaan merkattu noudetuksi. Herää kysymys, miksi myyjä sen noutaisi, kun tietää joutuvansa maksumieheksi mikäli paketin noutaa. Minun valinnat lähettäjänä kun on, että joko rikkinäinen näyttö tuhotaan lopullisesti Koreassa, tai että se lähetetään minun piikkiin takaisin Suomeen... Ei ole hyvä tämä skenaario.
Mutta, jotta mulla olis minkäänmoisia mahdollisuuksia saada rahojani takas, mulla tulis lähettää tuo siis nyt, vajaa neljä kuukautta tilauksen tekemisen jälkeen, takaisin kotikonnuille Koreaan. Koska tässäkin lienee riskinsä, haluaisin päästä rahdeista mahdollisimman halvalla.
Onko suosituksia, että mitä kautta tämä kannattais hoitaa? Paketin koko on 112cm X 67cm X 20cm ja painoa n. 9kg.
Sen tiedän, että DHL:n kautta sen saisi 649,71€ hintaan, FedEx nappaisi 1008€ ja Posti nosti kädet pystyyn heti kättelyssä; "ei pysty, ympärysmitta yli 200cm".
..että tämmöstä.