• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Poliisin, vartijoiden yms turvallisuusalan ylilyönnit työtehtävissä.

Ei tässä mitään uudelleenmääritetä kenenkään muun kuin sinun mielestäsi. Se, että sinä kuvittelet jotain ei tee siitä tälläkään kertaa totta. Ajoradalla hortoilu on ollut kiellettyä niin kauan kuin on ollut autoteitä.

Miksi ihmeessä sä puhut siitä että onko joku asia sallittua vai ei koska en argumentoinut siitä että onko tuollainen toiminta sallittua vaan siitä että onko tuollainen toiminta rauhanomaista? On paljon rauhanomaista toimintaa joka on lainvastaista.
 
Kiinnostavaa on, että miten poliisi perustelee pippurisumutteen käytön henkilöiden kantamisen sijaan kun kyse on passiivisista mielenosoittajista. Nyt sitä perusteltiin alustavasti merkittävällä liikennehaitalla ja tilanteen kestolla. Tuosta varmaan julkaistaan pian raportti, että mitä se liikennehaitta tässä tapauksessa tarkoitti. Koska mielenosoitushan saa aiheuttaa taloudellista haittaa, eikä se oikeuta voimakeinojen käyttöön itsessään.
Myös mielenosoittajien on noudatettava lakia. Se ei edelleenkään ole mikään vapaudu vankilasta kortti.
 
Miksi ihmeessä sä puhut siitä että onko joku asia sallittua vai ei koska en argumentoinut siitä että onko tuollainen toiminta sallittua vaan siitä että onko tuollainen toiminta rauhanomaista? On paljon rauhanomaista toimintaa joka on lainvastaista.
Ja poliisilla on lupa puuttua laittomaan toimintaan oli se jonkun mielestä rauhanomaista tai ei. Laissa ei missään kohtaa sanota, että poliisi ei saa puuttua "rauhanomaiseen" rikollisuuteen.

Koko rauhanomaisuus on vain ihan oma olkiukkosi, jolla yrität puolustaa anarkistista rikollisuutta.

Jos haluat nähdä mitä se poliisin suhteeton voimankäyttö oikeasti on siitä on esimerkkejä tuossa Yhdysvaltoja käsittelevässä langassa. Nothing to see here.
 
Viimeksi muokattu:
Koska mielenosoitushan saa aiheuttaa taloudellista haittaa, eikä se oikeuta voimakeinojen käyttöön itsessään.

Lue poliisilain 9 §. Poliisi saa hajottaa liikennettä estävän väkijoukon. Ja se saa käyttää voimakeinoja mikäli siirtymismääräystä ei noudateta, eikä niitä voimakeinoja ole siinä erityisemmin rajattu. Eli sitä ei tarvitse mitenkään erikseen perustella millään taloudellisella haitalla tms., vaan riittää että liikennettä estetään ja siirtymismääräystä ei ole noudatettu.

Voimankäytössä taas sitten pitää huolehtia siitä että käytetään lievintä mahdollista keinoa. Jos tunteja kestävä kehottaminen ja ihmisten kantaminen ei riitä, silloin siirrytään voimankäyttöasteikossa kovempiin keinoihin. Kukaan ei ole toistaiseksi vielä kertonut mikä se keino kantamisen ja sumutteen käytön (yhdistettynä sen jälkeiseen kantamiseen) välissä olisi, joten pidän sumutteen käyttöä asianmukaisena ratkaisuna.
 
No eihän siinä noinkaan sanottu.
Ei, mutta kun hallituksen kannanotot sekä eduskunnan päätökset jatkuvasti lisäävät Suomen turvattomuutta, väheksyvät uhreja, kiittävät lainrikkojia ja toimivat yhteiskunnan rakenteita vastaan, ei tässä voi oikein muutakaan mieltä olla. Tämä on jatkunut aivan liian pitkään. Mitä pidemmälle mennään, niin sitä suurempi vastavoima tarvitaan järjestyksen palauttamiseen.

Ohisalon kannanotto oli keskisormi Helsingin poliisilaitokselle, joka tekee tärkeää työtä mahdottomassa tilanteessa. Jo nyt poliisien työhyvinvoinnista ja työn aiheuttamasta stressistä on tehty useita julkaisuja, joten vastuullisen johtajan tulisi osoittaa ainakin sympatiaa tehtävää hoitajille mikäli ei osaa muuten lakiteknisesti kestävää kannanottoa muotoilla. Nyt sympatiaa osoitettiin vain lakia rikkoneille. Vain lakia rikkoneille. Tämä on täysin absurdia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja poliisilla on lupa puuttua laittomaan toimintaan oli se jonkun mielestä rauhanomaista tai ei. Laissa ei missään kohtaa sanota, että poliisi ei saa puuttua "rauhanomaiseen" rikollisuuteen.

Koko rauhanomaisuus on vain ihan oma olkiukkosi, jolla yrität puolustaa anarkistista rikollisuutta.

En ole sanonut että poliisi ei saisi puuttua laittomaan toimintaan joka on rauhanomaista. Päinvastoin, useaan otteeseen olen todennut että poliisi saa puuttua siihen.

"Rauhanomaisuus" keskusteli lähti liikkeelle tuosta Essayahin twiitistä jossa hän kyseenalaisti tuon protestin rauhanomaisuuden.
 
Sanoiko oikeasti näin, vai oliko tämä nyt sitä kuuluisaa misinformaatiota?
Ei ottanut kantaa, käytännössä hoki oikeudesta järjestää mielenosoitus. Ei vastanut IS:n kysymykseen koskien katujen valtaamista. Pientä flirttiä kyseisen järjestön kanssa, liekö "omia" joukossa.
 
Poliisin tiedote tuli juuri aiheesta:


Oleellisia paloja:

"
Poliisi neuvotteli mielenosoittajien kanssa siirtymisestä ja kehotti joukkoa hajaantumaan pois tieltä ja siirtymään, jolloin osa mielenosoittajista siirtyi Kaisaniemen puistoon ja jalkakäytävälle jatkamaan mielenosoitusta. Osa siirtyi Unioninkadulta vilkasliikenteiselle Kaisaniemenkadulle noin klo 16.15, missä joukko sulki ajoradan ja liikenne pysähtyi.

‒ Mielenosoittajien annettiin blokata Unioninkadun liikennettä parin tunnin ajan, vaikka se oli vastoin ennakkoon sovittua. Kun osa ryhmästä irtautui vilkasliikenteiselle Kaisaniemenkadulle, tilanteessa oli tehtävä uusi riskiarvio, toteaa apulaispoliisipäällikkö Heikki Kopperoinen tilanteesta. "

"
‒ Tälle tehtävälle oli hälytetty kaikki saatavilla olevat partiot mukaan. Mielenosoitukseen liittyvissä tehtävissä oli neljän tunnin ajan ollut 24 partiota kiinni. Lauantain alkuillan muita hälytystehtäviä alkoi olla jonossa.

Mielenosoittajia yritettiin kantaa tieltä sivuun, mutta osa palasi takaisin. Jollaan itsensä lukinneita ja liimanneita henkilöitä yritettiin irrottaa, jotta heidät saataisiin kannettua sivuun. Kaikkien henkilöiden kantaminen paikalla olleilla resursseilla ei kuitenkaan ollut mahdollista.
"

"
‒ Tässä tilanteessa OC-sumutetta pystyttiin käyttämään nimenomaisesti heihin, jotka eivät poliisin käskyjä totelleet ja heitä varotettiin selkeästi ennen kaasun käyttämistä, Kopperoinen toteaa.

‒ Kysymyksiä on tullut myös siitä, miksi poliisi otti mielenosoittajilta vesipulloja pois. Vesipullot siirrettiin jalkakäytävälle, josta ne oli heti saatavilla. Poliisi ei estänyt vesipullojen käyttämistä. "

Mielestäni poliisi toimi täysin oikein. Toivottavasti tämä oikeusvaltio on lopulta samaa mieltä, tai peli on menetetty.
 
Mitä väliä sillä oliko mielenosoitus rauhanomaista? Näyttäkää nyt se säädös tai lakipykälä mikä kumoaa tuon täälläkin pyörineen pykälän, minkä mukaan poliisi toimi täysin lain puitteissa. Joidenkin tutkijoiden arvioit voimankäytösä ei ole laki.
Hyvin mielenkiintoista, että neljän toisistaan riippumattoman ja työkseen laintulkintaan varhaisaikuisuudestaan lähtien omistautuneen neljä samansuuntaista toisistaan riippumatonta tulkintaa poliisin toimien oikeutuksesta ei kelpaa, mutta sitten odotat että jonku anonyymi tietsikkafoorumilainen tulisi lakipykälillä kumoamaan tämän hypoteesinne että kaikki on mennyt ihan oikein.
 
Poliisin tiedote tuli juuri aiheesta:
‒ Tälle tehtävälle oli hälytetty kaikki saatavilla olevat partiot mukaan. Mielenosoitukseen liittyvissä tehtävissä oli neljän tunnin ajan ollut 24 partiota kiinni. Lauantain alkuillan muita hälytystehtäviä alkoi olla jonossa.
Lähtökohtaisesti tämä tekee jo touhusta turvatonta ja jopa välillisesti hengenvaarallista, kun blokkaa muita (oikeasti oleellisia) tehtäviä.
 
Hyvin mielenkiintoista, että neljän toisistaan riippumattoman ja työkseen laintulkintaan varhaisaikuisuudestaan lähtien omistautuneen neljä samansuuntaista toisistaan riippumatonta tulkintaa poliisin toimien oikeutuksesta ei kelpaa, mutta sitten odotat että jonku anonyymi tietsikkafoorumilainen tulisi lakipykälillä kumoamaan tämän hypoteesinne että kaikki on mennyt ihan oikein.
No tämän lakipykälän lainaus täällä on pyörinyt:
9 §
Väkijoukon hajottaminen

Poliisimiehellä on oikeus määrätä väkijoukko hajaantumaan tai siirtymään, jos kokoontuminen vaarantaa yleistä järjestystä ja turvallisuutta tai on esteenä liikenteelle. Sama oikeus poliisimiehellä on, jos väkijoukossa olevat uhkaustensa tai muun käyttäytymisensä perusteella todennäköisesti syyllistyisivät henkeen, terveyteen, vapauteen, kotirauhaan tai omaisuuteen kohdistuvaan rikokseen. Jollei hajaantumis- tai siirtymismääräystä noudateta, poliisimiehellä on oikeus hajottaa väkijoukko voimakeinoin sekä ottaa niskoitteleva henkilö kiinni. Poliisin tulee mahdollisuuksien mukaan rajata toimenpiteensä koskemaan niitä henkilöitä, joiden menettelystä väkijoukon hajottamisen tai siirtämisen tarve aiheutuu.

En ole nähnyt vielä lainausta mistään pykälästä, mikä sanoisi poliisien toimineen lainvastaisesti. Ehkä voit linkata?
 
Ohisalon mielestä:
Ohisalo sanoo, että tapauksessa pitää selvittää, oliko poliisin toiminnassa jotain poikkeavaa verrattuna edellisiin tapauksiin, joissa voimakeinoja on käytetty.

Ohisalon mukaan ei ole yllättävää, että poliisin resurssit ovat niukat. Ohisalo toivoo, että poliisien määrää lisätään myös tulevaisuudessa. Sisäministeri Ohisalo poliisin toiminnasta Elokapinan mielenosoituksessa: ”Voimankäytön perusteet täytyy olla selvät” eli poliisiin olisi pitänyt sitoa enemmän porukkaa tuohon että olisi voitu kantaa loppuilta edes takas noita mielenosoittajia.
 
Ohisalon mielestä:
Ohisalo sanoo, että tapauksessa pitää selvittää, oliko poliisin toiminnassa jotain poikkeavaa verrattuna edellisiin tapauksiin, joissa voimakeinoja on käytetty.

Ohisalon mukaan ei ole yllättävää, että poliisin resurssit ovat niukat. Ohisalo toivoo, että poliisien määrää lisätään myös tulevaisuudessa. Sisäministeri Ohisalo poliisin toiminnasta Elokapinan mielenosoituksessa: ”Voimankäytön perusteet täytyy olla selvät” eli poliisiin olisi pitänyt sitoa enemmän porukkaa tuohon että olisi voitu kantaa loppuilta edes takas noita mielenosoittajia.
"Eli..." argumentit ovat tosiaan usein hauskoja.

Kumma että juoppoja ja mitä tahansa muita häiriköitä poliisi osaa kuskata ja lukita putkaan, mutta hipeille ei voisi sitten tehdä muuta kuin kantaa edes takas ihan voimattomana.

En ole nähnyt vielä lainausta mistään pykälästä, mikä sanoisi poliisien toimineen lainvastaisesti. Ehkä voit linkata?
Minusta poliisilla on ollut täysi oikeus ja ennemminkin velvollisuus hajottaa tuo mielenosoitus niin kuin linkkaamassasi lainkohdassa mahdollistetaan.
 
"Eli..." argumentit ovat tosiaan usein hauskoja.

Kumma että juoppoja ja mitä tahansa muita häiriköitä poliisi osaa kuskata ja lukita putkaan, mutta hipeille ei voisi sitten tehdä muuta kuin kantaa edes takas ihan voimattomana.
En ole vielä nähnyt 200 änkyröivää juoppoa samalla kadulla, mutta palataan sitten asiaan kun tämäkin ihme nähdään.
 
Mielenosoitus on oikeusvaltiossa keskeinen perusoikeus. Toisaalta poliisin käskyjä pitää aina noudattaa, myös mielenosoituksessa. Jos ei noudata niin poliisi voi ottaa kiinni ja antaa sakot, juuri kuten tapahtuikin. Poliisilla on oikeus käyttää voimakeinoja jos muu ei auta, mutta voimakeinojen käytön pitää aina olla perusteltua. Kyse on siitä, oliko se tässä tapauksessa perusteltua. Hyötyä niistä ei videoiden perusteella ainakaan ollut, nyt ensin suihkutettiin ja sitten kannettiin pois, sen sijaan että olisi vain kannettu pois.

Ei ole mielekästä tehdä vastakkainasettelua polisiin ja mielenosoittajien toimien oikeutuksen välille, siis se että mielenosoittajat rikkoivat lakia ei sinänsä oikeuta voimakeinoja - hölmönä esimerkkinä voisi sanoa että mitäs jos poliiisi alkaa vaikka ylinopeussakkojen kirjoittamisen yhteydessä myös suihkuttamaan kaasuja naamalle - kyllä sekin varmaan hillitsisi kaasujalkaa vastaisuudessa (pun intended).
 
"Eli..." argumentit ovat tosiaan usein hauskoja.

Kumma että juoppoja ja mitä tahansa muita häiriköitä poliisi osaa kuskata ja lukita putkaan, mutta hipeille ei voisi sitten tehdä muuta kuin kantaa edes takas ihan voimattomana.

Minusta poliisilla on ollut täysi oikeus ja ennemminkin velvollisuus hajottaa tuo mielenosoitus niin kuin linkkaamassasi lainkohdassa mahdollistetaan.

1601894866021.png

Tuonneko ne satakunta ihmistä olisi pitänyt mahduttaa? Etkö jo tajunnut, että pois siirretyt kävelivät takaisin tielle häiriköimään. Putkassa ei ole tilaa tuollaiselle ihmismäärälle.
 
Eli poliisin ei olisi tullut tehdä mitään? Ja sehän ajorata tyhjeni kyllä, kun kannettiin ja annettiin kaasua.
Mielenosoitus on oikeusvaltiossa keskeinen perusoikeus. Toisaalta poliisin käskyjä pitää aina noudattaa, myös mielenosoituksessa. Jos ei noudata niin poliisi voi ottaa kiinni ja antaa sakot, juuri kuten tapahtuikin. Poliisilla on oikeus käyttää voimakeinoja jos muu ei auta, mutta voimakeinojen käytön pitää aina olla perusteltua. Kyse on siitä, oliko se tässä tapauksessa perusteltua. Hyötyä niistä ei videoiden perusteella ainakaan ollut, nyt ensin suihkutettiin ja sitten kannettiin pois, sen sijaan että olisi vain kannettu pois.

Ei ole mielekästä tehdä vastakkainasettelua polisiin ja mielenosoittajien toimien oikeutuksen välille, siis se että mielenosoittajat rikkoivat lakia ei sinänsä oikeuta voimakeinoja - hölmönä esimerkkinä voisi sanoa että mitäs jos poliiisi alkaa vaikka ylinopeussakkojen kirjoittamisen yhteydessä myös suihkuttamaan kaasuja naamalle - kyllä sekin varmaan hillitsisi kaasujalkaa vastaisuudessa (pun intended).
 
Hyötyä niistä ei videoiden perusteella ainakaan ollut, nyt ensin suihkutettiin ja sitten kannettiin pois, sen sijaan että olisi vain kannettu pois.
Kyllä siitä oli hyötyä --> eivät tulleet sen jälkeen enää takaisin ja tilanne raukesi. Ilman suihketta olisivat tulleet takaisin uudestaan ja uudestaan. Mielenosoitus sai jatkua laillisesti muualla ja tyhmimmillä vähän silmiä kirveli.
 
Kyse on siitä, oliko se tässä tapauksessa perusteltua. Hyötyä niistä ei videoiden perusteella ainakaan ollut, nyt ensin suihkutettiin ja sitten kannettiin pois, sen sijaan että olisi vain kannettu pois.

Väärin, lue poliisin tiedote aiheesta. Väkeä oli siirrelty jo tuntikaupalla (mutta tulivat aina takaisin) ja vasta lopussa sumutetta käytettiin pahimpiin niskuroijiin.

 
Mielenosoitus on oikeusvaltiossa keskeinen perusoikeus. Toisaalta poliisin käskyjä pitää aina noudattaa, myös mielenosoituksessa. Jos ei noudata niin poliisi voi ottaa kiinni ja antaa sakot, juuri kuten tapahtuikin. Poliisilla on oikeus käyttää voimakeinoja jos muu ei auta, mutta voimakeinojen käytön pitää aina olla perusteltua. Kyse on siitä, oliko se tässä tapauksessa perusteltua. Hyötyä niistä ei videoiden perusteella ainakaan ollut, nyt ensin suihkutettiin ja sitten kannettiin pois, sen sijaan että olisi vain kannettu pois.

Ei ole mielekästä tehdä vastakkainasettelua polisiin ja mielenosoittajien toimien oikeutuksen välille, siis se että mielenosoittajat rikkoivat lakia ei sinänsä oikeuta voimakeinoja - hölmönä esimerkkinä voisi sanoa että mitäs jos poliiisi alkaa vaikka ylinopeussakkojen kirjoittamisen yhteydessä myös suihkuttamaan kaasuja naamalle - kyllä sekin varmaan hillitsisi kaasujalkaa vastaisuudessa (pun intended).
Rikollisuuden ja vandalismin naamioimista mielenosoituksiksi ei tule hyväksyä. Siitä ei seuraa mitään hyvää kenenkään perusoikeuksille.
 
Mielenosoitus on oikeusvaltiossa keskeinen perusoikeus. Toisaalta poliisin käskyjä pitää aina noudattaa, myös mielenosoituksessa. Jos ei noudata niin poliisi voi ottaa kiinni ja antaa sakot, juuri kuten tapahtuikin. Poliisilla on oikeus käyttää voimakeinoja jos muu ei auta, mutta voimakeinojen käytön pitää aina olla perusteltua. Kyse on siitä, oliko se tässä tapauksessa perusteltua. Hyötyä niistä ei videoiden perusteella ainakaan ollut, nyt ensin suihkutettiin ja sitten kannettiin pois, sen sijaan että olisi vain kannettu pois.

Ei ole mielekästä tehdä vastakkainasettelua polisiin ja mielenosoittajien toimien oikeutuksen välille, siis se että mielenosoittajat rikkoivat lakia ei sinänsä oikeuta voimakeinoja - hölmönä esimerkkinä voisi sanoa että mitäs jos poliiisi alkaa vaikka ylinopeussakkojen kirjoittamisen yhteydessä myös suihkuttamaan kaasuja naamalle - kyllä sekin varmaan hillitsisi kaasujalkaa vastaisuudessa (pun intended).
Heitä oli kannettu pois jo useamman tunnin ajan, mutta kun on noin iso porukka, eikä poliisilla ole resursseja ottaa kaikkia haltuun, niin nämä ihmiset meni takaisin ajoväylälle.

Linkkasin videon kyseisestä mielenosoituksesta, siitä huomaa heidän taktiikan, kanna yksi pois, toinen menee tilalle ja toistoa.
 
Heitä oli kannettu pois jo useamman tunnin ajan, mutta kun on noin iso porukka, eikä poliisilla ole resursseja ottaa kaikkia haltuun, niin nämä ihmiset meni takaisin ajoväylälle.

Linkkasin videon kyseisestä mielenosoituksesta, siitä huomaa heidän taktiikan, kanna yksi pois, toinen menee tilalle ja toistoa.
Ilmeisesti ensi kerralla sitten koko porukka makaamaan nippusiteissä naama asfaltissa kadun reunaan niin kelpaa Ohisalon jengillekin.
 
Kyllä siitä oli hyötyä --> eivät tulleet sen jälkeen enää takaisin ja tilanne raukesi. Ilman suihketta olisivat tulleet takaisin uudestaan ja uudestaan. Mielenosoitus sai jatkua laillisesti muualla ja tyhmimmillä vähän silmiä kirveli.
Videoiden perusteella en osaa ottaa tähän kunnolla kantaa. Kaasua näytti kuitenkin saavan vain pieni joukko, ja toisaalta niinkin paljon kuin 51 ihmistä otettin kiinni, eli kuvittelisin että kaikki kaasutetut joka tapauksessa otettiin kiinni eikä kaasutus ennen poiskantoa ja kiinniottoa sinänsä auttanut.

Mutta tämä on arvailua. Poliisi antaa seuraavaksi selvityksen tapahtumista ja voimankäytöstään, ja niitä sitten arvioidaan mm. laillisuusvalvojien toimesta, juuri niin kuin oikeusvaltiossa pitääkin toimia.
 
Operaatio kesti noin neljä tuntia ja sitoi paljon poliiseja kiireiseen viikonloppuaikaan. Kokonaiskuvassa tilanteesta alkoi tulla vaarallinen.
Elokapinan nettisivut ovat aika jännät, vaatimuslista on päivittynyt useasti viikonlopun aikana, ikäänkuin eivät tietäisi mitä haluavat. Ehkäpä Poliisinkin mielestä niin ennalta arvaamaton porukka, että katsoivat myös mielenosoittajien turvallisuuden paranevan käyttämällä kaasua.
 
Rikollisuuden ja vandalismin naamioimista mielenosoituksiksi ei tule hyväksyä. Siitä ei seuraa mitään hyvää kenenkään perusoikeuksille.
Mielenosoitusoikeuden rajoittaminen on ongelmallista, mutta siitä olen täysin samaa mieltä että ainakin väkivaltaisten äärijärjestöjen toimintaan pitäisi puuttua paljon aktiivisemmin - Pohjoismaisen vastarintaliikkeen kieltäminen oli hyvä alku, mutta ei riitä. Tämä ei kyllä mitenkään liity istumismielenosoitukseen.
 
Videoiden perusteella en osaa ottaa tähän kunnolla kantaa. Kaasua näytti kuitenkin saavan vain pieni joukko, ja toisaalta niinkin paljon kuin 51 ihmistä otettin kiinni, eli kuvittelisin että kaikki kaasutetut joka tapauksessa otettiin kiinni eikä kaasutus ennen poiskantoa ja kiinniottoa sinänsä auttanut.

Mutta tämä on arvailua. Poliisi antaa seuraavaksi selvityksen tapahtumista ja voimankäytöstään, ja niitä sitten arvioidaan mm. laillisuusvalvojien toimesta, juuri niin kuin oikeusvaltiossa pitääkin toimia.
Ei kannata arvailla mitään niistä videoista, kun voi lukea täältä:

Mielenosoittajia yritettiin kantaa tieltä sivuun, mutta osa palasi takaisin. Jollaan itsensä lukinneita ja liimanneita henkilöitä yritettiin irrottaa, jotta heidät saataisiin kannettua sivuun. Kaikkien henkilöiden kantaminen paikalla olleilla resursseilla ei kuitenkaan ollut mahdollista.

‒ Poliisi pyrki neuvoin, käskyin ja kehotuksin useaan kertaan poistamaan henkilöitä Kaisaniemenkadulta. Lopulta normaalin johtamisjärjestelmän mukaisesti on tehty päätös käyttää sumutetta tavoitteena väkijoukon hajottaminen ja vastarinnan murtaminen, jotta heidät pystyttäisiin kantamaan tai ohjaamaan pois ajotieltä.

‒ Tässä tilanteessa OC-sumutetta pystyttiin käyttämään nimenomaisesti heihin, jotka eivät poliisin käskyjä totelleet ja heitä varotettiin selkeästi ennen kaasun käyttämistä, Kopperoinen toteaa.
Tämä selvästi onnistui ja oli toimiva strategia.
 
Täysin oikein poliisi toimi.
Harmillisen tehotonta tuo paprikasumute - olisin halunnut nähdä miten viherterroristit kieriskelisivät maassa tuskissaan.

Harmillista asua kauempana Helsingistä - mielellään sitä menisi itsekin sumuttamaan terroristeja jollakin rauhanomaisella sumutteella, ihan vaikkapa vedellä, kunhan painetta olisi tarpeeksi.
Tämä sakkihan on sitä samaa mitkä estivät, oliko se viimevuonna, risteilijää lähtemästä satamasta (Queen Elizabeth?)
 
Mielenosoitusoikeuden rajoittaminen on ongelmallista, mutta siitä olen täysin samaa mieltä että ainakin väkivaltaisten äärijärjestöjen toimintaan pitäisi puuttua paljon aktiivisemmin - Pohjoismaisen vastarintaliikkeen kieltäminen oli hyvä alku, mutta ei riitä. Tämä ei kyllä mitenkään liity istumismielenosoitukseen.
Liittyy, jos äärijärjestön edustajat istuvat keskellä katua ja estävät muita liikkumasta. Suomessa saa istua vaikka maailman tappiin kunhan ei yritä estää muita toteuttamasta perustuslaillisia oikeuksiaan, eikä siihen tule yhtäkään poliisia suihkuttamaan mitään.
 
Ei kannata arvailla mitään niistä videoista, kun voi lukea täältä:


Tämä selvästi onnistui ja oli toimiva strategia.

Kuulostaa hyvin perustellulta toiminnalta. Mielenkiinnolla kuitenkin edelleen odotan poliisin varsinaista selvitystä - erityisesti liittyen aiemmin mainitsemaani pointtiin kaasutettujen ja kiinniotettujen määrästä. Siis onko niin, että kaikkia kaasua saaneita ei loppujen lopuksi tarvinnut ottaa kiinni, vai onko niin että joka tapauksessa otettiin kiinni kaasutuksen jälkeen. Jälkimmäisessä tapauksessa kaasutuksen tarpeellisuus on vähintäänkin kyseenalaista.
 
Tämä sakkihan on sitä samaa mitkä estivät, oliko se viimevuonna, risteilijää lähtemästä satamasta (Queen Elizabeth?)

Yrittivät estää.
Sitten oli vasemmistotytöt itkemässä lehdissä jälkeenpäin, "nyyh.... se laiva vaan lähti vaikka oltiin kajakilla ihan vieressä, nyyh, miten se vaan saattoi lähteä siitä, yyhhhh"

Avohoitopotilaita koko sakki. Eikö heitä voisi pistää hoitoon? Tai vaikka edes töihin että hipit ymmärtäisivät miten maailma toimii.
 
Kuulostaa hyvin perustellulta toiminnalta. Mielenkiinnolla kuitenkin edelleen odotan poliisin varsinaista selvitystä - erityisesti liittyen aiemmin mainitsemaani pointtiin kaasutettujen ja kiinniotettujen määrästä. Siis onko niin, että kaikkia kaasua saaneita ei loppujen lopuksi tarvinnut ottaa kiinni, vai onko niin että joka tapauksessa otettiin kiinni kaasutuksen jälkeen. Jälkimmäisessä tapauksessa kaasutuksen tarpeellisuus on vähintäänkin kyseenalaista.
Samassa tiedotteessa oli tästä tällainen:
Poliisi antoi sakot 53 henkilölle ja otti kiinni 51 henkilöä, jotka kaikki päästettiin pois lauantai-illan aikana. Heidän toimintaansa on arvioitu niskoitteluna poliisia kohtaan. Kiinniotetuista kolme oli alaikäisiä. Varsinainen mielenosoitus jatkui kiinniottojen jälkeen Kaisaniemen puistossa ja läheisillä jalkakäytävillä ja päättyi lauantai-iltana noin klo 19.
 
Tämä on mielestäni tässä se pääpointti. Vaikka mielenosoittajat olisivat tyhmiä ja käyttäytyvät typerästi, se ei anna poliisille minkäänlaista oikeutta toimia väärin. Poliisilla ei ole olemassa sellaista lieventävää asianhaaraa, kuin "idioottimainen asiakas". Poliisin pitää aina käyttää hyvin maltillisesti voimakeinoja, varsinkin kun kyseessä on mielenosoitus.
Aivan mutta nythän ei ole toimittu väärin, vaan protokollan mukaan. Tehokkaasti asia saatiin ratkaistua nopeasti ilman merkittäviä henkilövahinkoja. Poliisihan teki kaikkensa, että kaasuun ei olisi tarvinnut turvautua mutta nämä perseilijät valitsivat kaasutuksen.
 
Miettikääs nyt jos jotkut autoilijafanaatikot tai maajussit traktoreineen menisivät tahallaan porukalla hidastelemaan pitkin helsinkiä blokaten liikenteen sujuvuuden. Muka sillä perusteella että osoittavat mieltä.

Käytännön varmasti poliisit vetäisivät SWAT-asuissa kumiluoteja ikkunaan perussuomalaisten kansanedustajien hurratessa vieressä.

Mut nyt kun on viherpiiperöt hallituksen erityissuojeluksessa niin on muka tehty yhyy pahasti.
 
Miettikääs nyt jos jotkut autoilijafanaatikot tai maajussit traktoreineen menisivät tahallaan porukalla hidastelemaan pitkin helsinkiä blokaten liikenteen sujuvuuden. Muka sillä perusteella että osoittavat mieltä.

Käytännön varmasti poliisit vetäisivät SWAT-asuissa kumiluoteja ikkunaan perussuomalaisten kansanedustajien hurratessa vieressä.

Mut nyt kun on viherpiiperöt hallituksen erityissuojeluksessa niin on muka tehty yhyy pahasti.
Muistaakseni traktorimarssille tehtävässä ilmoituksessa kerrottu aikataulua sekä ajoreittiä noudatettiin. Ovat sen verran fiksumpaa porukkaa, että välttyivät sakoilta. Nyt Poliisin käskyjä ei noudatettu ja sakkoja jaettiin, sekä kiinniottoja tehtiin.

Vielä sunnuntaina aktivistien sivuilla luki että vaativat edustuksellisen demokratian purkamista, ja vallan antamista järjestöille. Nyt näyttää sivut hieman muuttuneen. Mutta on tuossa paljon asioita, mihin Vihreät eikä Vasemmisto varmasti yhdy. Oli myös hieman vanhentuneita vaatimuksia lauantaina heidän sivullaan, jotka siis jo Suomessa ovat kunnossa heidänkin mittareillaan. Muutenkin avoimesti sanovat olevansa lakia rikkova järjestö, eli voisi sanoa rikollisjärjestö (tai ainakin rikejärjestö). Vaikka tästä meteli nousikin, niin toivottavasti Poliisissa mietitään miten tämä käännetään voitoksi.
 
Ja se ei mitenkään häirinnyt liikennettä?

Traktorimarssi oli senaatintorilla. Eiköhän nämäkin elokapinallisetkin olisi saaneet siellä osoittaa mieltään jos tilaisuus olisi asianmukaisesti ilmoitettu poliisille jne.
 
Kaasua&pamppua josseivat kallion ituhipit tottele,tosin todnäk junan tuomia "hesalaisia":lol:
 
Traktorimarssi oli senaatintorilla.

Ne jotenkin materialisoitui sinne? Et joku 25km/h traktorikulkue ei sitten ole liikenteen häirintää- oli "luvat" tai ei.

Pointti, joskus mielenilmauksista tulee haittaa joidenkin ihmisten arkeen. Ja sivistysvaltiossa se haitta on sellainen että sen voi sillointällöin sietää ilman että aina vaatii traktorikuskien ampumista polveen että hajaantuvat eivätkä tule takas.

Noi istu paikallaan, ei niin kriittisessä risteyksessä. Eikä tullut tilannetta missä hätäkulkuneuvon ois pitänyt kulkea. Se ois ollut sitten se tilanne missä ois voinut siirtää porukan vaikka aura-autolla jos ambulanssin eteen olisivat jääneet.

Yön viileyden koittaessa olisivat menneet kotiin, routa porsaan jne. Ja toi oli viikonloppuna, työliikenne sun muut aika vähäistä, ja mitä kuviin tulee niin aika pieni porukka siellä istui. Välttämätön liikenne olisi voinut ajaa vaikka vittuillessaan ohjattuna puiston läpi.
Anarkomarkot olisivat saaneet haluamansa, eli istua kylmällä asfaltilla tampaten bongorumpujaan ja kaupunki vain olisi kiertänyt hörhöt.
Nyt saivat aivan turhaa mainosta sillä että poliisi kaasuttaa rauhallisia maassaistujia. Hiton pöljästi hoidettu tilanne.
 
Toivotaan, että poliisit saavat lisävoimia heitä on aivan liian vähän myös muualla maasamme.
On ikävää katsoa, kun poliisi pippurisumuttaa paikoillaan olevia nuoria kansalaisiaan. Uskon, että tapauksen jälkeen poliisijohdossa mietitään uusia toimintamalleja, esim. sotilaspoliisin käyttöä avustamiseen tarvittaessa.

Pahin ongelma tuolla oli, että toiminta sitoi poliiseja turhaan, muiden tehtävien hoidon sijaan.
Kun risteystä katsoo esim. Googlen kartasta näkee, että liikenteen pystyi ohjaamaan turvallisesti mielenosoituspaikan sivuitse, kuten poliisi Ylen kuvan mukaan pahimpana aikana tekikin.

Toivotaan, että tästä kaikki oppivat (myös nuoret) ja asiat kehittyvät niin, että poliisien arvostus säilyy nykyisellä korkealla tasollaan ja heidän määrää todella lisätään. Kehitys on viimevuosikymmeniä mennyt tuolta osin huonoon suuntaan.
 
Ne jotenkin materialisoitui sinne? Et joku 25km/h traktorikulkue ei sitten ole liikenteen häirintää- oli "luvat" tai ei.

Kyllä traktorit kulkee kovempaa. Eiköhän ne ihan samaa 40 km/h vauhtia kulkeneet taajamassa kuin autotkin eli ei ne sitä liikennettä enempää häirinneet kuin muutkaan kulkuneuvot. Kulkuneuvoilla on ihan sallittua kulkea ajoväylillä. Sitä varten ne on. Jalan ei saa kulkea tai jumittaa istumaan ajoväylillä. Jos tuo ero on jotenkin vaikea ymmärtää niin kannattaa vilkaista tieliikennelakia.

Noi istu paikallaan, ei niin kriittisessä risteyksessä. Eikä tullut tilannetta missä hätäkulkuneuvon ois pitänyt kulkea. Se ois ollut sitten se tilanne missä ois voinut siirtää porukan vaikka aura-autolla jos ambulanssin eteen olisivat jääneet.

Kyllä se aiheutti poliisin mukaan mittavia ja merkittäviä liikennehaittoja.
 
Rikander ottaa esiin Euroopan unionin tuomioistuimessa käsitellyn tapauksen Eugen Schmidberger vastaan Itävalta. Tuomiossa mielenosoituksen oikeutus oli vankempi peruste kuin tavaroiden vapaa liikkuvuus tai taloudelliset seuraamukset moottoritien tukkimisesta.

Itävallassa siis sallittiin moottoritien sulkeminen jopa 30 tunniksi.

Voimankäytön hillitsemisen puolesta on myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) linjaus vuodelta 2006. Tapauksessa Oya Ataman vastaan Turkki EIT katsoi, että sekä laillisissa että laittomissa mielenosoituksissa viranomaiselta edellytetään pidättyvyyttä voimakeinojen käytössä.

Turkin EIT-tapauksessakin oli kyse liikenteelle aiheutuneesta haitasta.

”Viesti on kuitenkin nimenomaan pidättyvyys voimankäytössä”, Rikander sanoo.
En oikein ymmärrä, miksi tuota unionin tuomioistuimen ratkaisua sotketaan tähän keskusteluun. Kyseiseen ratkaisuun ovat vedonneet muutkin kuin Rikander. Siinä ei ollut kyse jäsevaltion oikeudesta puuttua voimakeinoin kokoontumisvapauden käyttöön vaan siitä, loukkasiko jäsenvaltio Euroopan yhteisön perustamissopimuksessa turvattua tavaroiden vapaata liikkuvuutta, kun se ei kieltänyt mielenosoitusta. Ei liene yllätys, ettei EU-oikeuden katsottu velvoittavan kieltämään mielenosoitusta.

Uutisessa mainittua EIT:n ratkaisua on käsitelty tässä keskusteluketjussa aiemminkin. Siinä olisi kyse varsin erilaisesta tilanteesta kuin Kaisaniemen mielenosoituksessa, sillä poliisi oli keskeyttänyt mielenosoituksen voimakeinoin heti alkuunsa. EIT on myöhemmin eräässä toisessa ratkaisussaan katsonut, ettei toistuvasti samalla paikalla kadulla järjestyn rauhanomaisen mielenosoituksen hajoittaminen kyynelkaasua käyttäen ollut ihmisoikeussopimuksen 11. artiklan vastaista. Kaksi tuomaria oli eri mieltä ja viittasi äänestyslausunnossaan edellä mainittuun aiempaan EIT:n ratkaisuun.

I. LES CIRCONSTANCES DE L'ESPÈCE

4. Les requérants sont nés respectivement en 1978, 1976, 1979, 1969, 1964, 1978, 1970, 1976, 1976, 1967, 1979 et 1980, et résident à Istanbul.

5. Depuis mai 1995, une série de manifestations, engagées par des proches des prisonniers, se déroulait sous la forme d'un « sit-in » hebdomadaire devant le lycée de Galatasaray à Taksim (Istanbul) sur une voie publique. L'action se répétait sans relâche chaque samedi et avait pour but de soutenir les prisonniers contre le projet de construction du bâtiment de prison de type F.

6. Le 26 septembre 1998, lors de la 176e semaine de cette action devant le lycée, la police somma, à plusieurs reprises, 55 à 60 manifestants – y compris les requérants – de mettre fin à leur manifestation illégale et de se disperser. Suite à leur refus d'obtempérer, la police fit usage de gaz lacrymogène et procéda à leur mise en garde à vue, les obligeant à monter dans un bus. D'après les éléments du dossier et du procès-verbal, une fois dans le bus, les manifestants en saccagèrent les fenêtres et déchirèrent les sièges ; ils furent maîtrisés difficilement.
– –
2. Nécessaire dans une société démocratique

44. D'après le Gouvernement, les requérants ont participé à une manifestation sur une place publique, tenue sans déclaration préalable et contrairement à la législation interne concernée. Il note par ailleurs qu'ils ne se sont pas conformés à l'ordre de dispersion et que la manifestation perdurait depuis 176 semaines. Dans ces circonstances et compte tenu de la marge d'appréciation reconnue aux États en la matière, le Gouvernement estime que les risques de perturbation des civils qui se trouvaient sur les lieux ce samedi et la résistance des manifestants justifiaient la dispersion du rassemblement en cause. Pour lui, l'intervention des policiers était une mesure nécessaire au sens du deuxième paragraphe de l'article 11 de la Convention.

45. La Cour se réfère d'abord aux principes fondamentaux qui se dégagent de sa jurisprudence relative à l'article 11 (voir Djavit An c. Turquie, no 20652/92, §§ 56‑57, CEDH 2003‑III ; Piermont c. France, arrêt du 27 avril 1995, série A no 314, §§ 76‑77 ; Plattform « Ärzte für das Leben » c. Autriche, arrêt du 21 juin 1988, série A no 139, p. 12, § 32). Il ressort ainsi de cette jurisprudence que les autorités ont le devoir de prendre des mesures nécessaires en ce qui concerne les manifestations légales afin de garantir le bon déroulement de celles-ci et la sécurité de tous les citoyens.

46. La Cour note en outre que les États doivent non seulement protéger le droit de réunion pacifique mais également s'abstenir d'apporter des restrictions indirectes et abusives à ce droit. Enfin, elle estime que si l'article 11 tend pour l'essentiel à prémunir l'individu contre des ingérences arbitraires des pouvoirs publics dans l'exercice de ses droits protégés, il peut engendrer de surcroît des obligations positives d'assurer la jouissance effective de ces droits (Djavit An, précité, § 57).

47. A titre préliminaire, la Cour estime que ces principes sont également applicables pour les manifestations et défilés organisés dans les lieux publics. Toutefois, elle note qu'il n'est pas contraire à l'esprit de l'article 11 que pour des raisons d'ordre public et de sûreté publique, a priori, une Haute Partie contractante puisse soumettre à autorisation la tenue de réunions et réglementer les activités des associations (voir Djavit An, précité, §§ 66‑67).

48. Eu égard aux dispositions internes, la Cour observe qu'aucune autorisation n'est requise pour la tenue de manifestations publiques ; à l'époque des faits, une notification était toutefois exigée 72 heures avant l'événement. En principe, les règlementations de ce type ne devraient pas constituer un obstacle dissimulé contre la liberté de réunion pacifique telle qu'elle est protégée par la Convention. Il va sans dire que toute manifestation dans les lieux publics pourrait causer un certain désordre dans le déroulement de la vie quotidienne, et se heurter à des hostilités. Ceci étant, il est important que les associations et autres organisateurs de manifestations participent en tant qu'acteurs de la démocratie aux règles du jeu en respectant les règlementations en vigueur.

49. La Cour estime qu'à défaut de notification, la manifestation se déroulait irrégulièrement, ce que les requérants ne contestent pas. Cependant, elle rappelle qu'une situation irrégulière ne justifie pas une atteinte à la liberté de réunion (Cisse c. France, no 51346/99, § 50, CEDH 2002‑III). Néanmoins, pour la Cour, il est important, à titre préventif, que les autorités soient informées, des mesures de sécurité, telles que par exemple la présence de service de secours sur les lieux des manifestations, soient prises afin de garantir le bon déroulement de tout événement, réunion ou autre rassemblement que ce soit politique, culturel, ou autres.

50. Il ressort des éléments du dossier que, le 28 septembre 1998, les manifestants ont été informés plusieurs fois de l'irrégularité du rassemblement et des troubles que celui-ci causait pour l'ordre public en particulier un samedi, et qu'il leur a été enjoint de se disperser. Les requérants ne se sont pas conformés aux sommations des forces de l'ordre.

51. La Cour note que l'essence de la liberté de manifestation est la possibilité pour tout citoyen d'exprimer son opinion et son opposition, voire de contester toute décision venant de tout pouvoir quel qu'il soit. Cependant, elle n'est nullement liée à l'obtention d'un résultat donné. Dans la présente affaire, elle observe que la manifestation se tenait depuis mai 1995 tous les samedis, sans ingérence de la part des autorités. Elle estime que les requérants avaient ainsi atteint leur objectif, celui d'attirer l'attention de l'opinion publique sur un problème d'actualité. En revanche, il est évident qu'un tel rassemblement dans un lieu public, se répétant tous les samedis matins, depuis plus de trois ans, avait acquis un caractère presque permanent, perturbant ainsi la circulation et causant un trouble certain à l'ordre public (cf. a contrario, Ataman c. Turquie, no 74552/01, §§ 39-44, 5 décembre 2006).

52. Aux yeux de la Cour, dans les circonstances particulières de l'affaire et en tenant compte de la durée et du nombre des manifestations précédentes, les autorités ont réagi dans le cadre de la marge d'appréciation qui est reconnue aux États en cette matière (Cisse, précité, §§ 51‑53 ; Chorherr c. Autriche, arrêt du 25 août 1993, § 3

– –

OPINION DISSIDENTE DE MM. LES JUGES
CABRAL BARRETO ET POPOVIĆ

Nous ne pouvons suivre la majorité dans la présente affaire parce que nous nous trouvons liés par la jurisprudence Oya Ataman.

1. Dans l'affaire Oya Ataman, la chambre a conclu, à l'unanimité, à la violation de l'article 11 de la Convention, à cause de l'utilisation du gaz lacrymogène pour disperser une manifestation ayant lieu au centre ville d'Istanbul. La situation est identique dans la présente affaire. Le fait que le gouvernement avait durant une longue période toléré la manifestation ne peut, quel que soit le mode de raisonnement, venir à l'appui de la thèse du Gouvernement. Bien au contraire, le comportement du gouvernement turc dans la présente affaire parle indubitablement en faveur des requérants.

La majorité a estimé que le message politique des requérants a été transmis au public durant les manifestations qui avaient précédé celle pendant laquelle les requérants ont été exposés au gaz lacrymogène. Si tel était le cas il n'y aurait pas de manifestation. D'un autre côté, nous ne pouvons pas comprendre le fait que le Gouvernement a invoqué une circonstance permettant selon lui de s'exonérer de l'article 11 de la Convention après plus de deux ans de manifestations des requérants. S'il existait une telle circonstance favorable à la thèse du Gouvernement, elle aurait dû être invoquée bien plus tôt. S'il s'agissait des problèmes de circulation, pourquoi est-ce que le Gouvernement a réalisé son existence après plus de 170 semaines ?

Il nous paraît clair que la présente affaire ne peut pas être distinguée de l'affaire Oya Ataman, et pour cette raison nous tenons à souligner notre fidélité à la jurisprudence établie par la chambre dans cette affaire.

2. De plus, bien que la liberté de réunion puisse être assortie de restrictions, celles-ci appellent une interprétation étroite, et le besoin de restreindre cette liberté doit se trouver établi de manière convaincante (voir, parmi d'autres, Gawęda c. Pologne, arrêt du 14 mars 2002, § 32, CEDH 2002-II).
Nous avons du mal à voir comment une réunion qui a été acceptée par les autorités pendant longtemps est devenue un trouble à l'ordre public en raison de son caractère « quasi permanent » : la durée et le nombre des manifestations ne sont pas des éléments à prendre en considération pour l'examen des restrictions admises au paragraphe 2 de l'article 11.

3. En conclusion, le trouble à l'ordre public ne se trouve pas établi de manière convaincante pour justifier l'intervention des autorités ; par conséquent, il y a violation de l'article 11 de la Convention.

Ks. myös Frumkin v. Venäjä, kohta 97:
It is important for the public authorities, moreover, to show a certain degree of tolerance towards peaceful gatherings, even unlawful ones, if the freedom of assembly guaranteed by Article 11 of the Convention is not to be deprived of all substance (see Oya Ataman, cited above, §§ 37 and 39). The limits of tolerance expected towards an unlawful assembly depend on the specific circumstances, including the duration and the extent of public disturbance caused by it, and whether its participants had been given sufficient opportunity to manifest their views (see Cisse v. France, no. 51346/99, §§ 51-52, ECHR 2002‑III; Éva Molnár v. Hungary, no. 10346/05, §§ 42-43, 7 October 2008; Navalnyy and Yashin v. Russia, no. 76204/11, §§ 63‑64, 4 December 2014; and Kudrevičius and Others, cited above, §§ 155-57 and 176-77).
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 507 131
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom