Se mihin viittasin on hrtf funktio. Cernyn mukaan ps5:ssa on 5 eri hrtf mallinnusta mukana ja yrittävät keksiä tavan optimoida se per käyttäjä. Peleissähän tuo on tehtävissä todella näppärästi, kun ne audiolähteiden paikat on tarkasti tiedossa ja voidaan prosessoida käyttäjälle sopivalla tavalla. Kai ne sen youtube audion pistävät yhden noista viidestä läpi. Jos sulla on tuuria niin tulee täydellinen audio, jos ei ole tuuria niin ehkä 2,3,4,5 vaihtoehdot olisivat toimineet paremmin. Mutta et kotisohvalla sitä hrtf:aa voi vaihtaa paitsi jos sulla on se ps5 siinä käytössä.
Meillä jokaisella on erilainen pää ja sisukset korvissa. Mitä oikeanlainen hrtf tekee on, että otetaan käyttäjän pään ja korvanrakenne huomioon ja noilla keinoin saadaan samanlainen ääni aikaan kuin mitä kuulisit oikeassa maailmassa. Et erota tuleeko ääni kuulokkeista vai oikeasta maailmasta.
Vaikka sinulla olisi pc:ssa jonkinlainen tapa laittaa youtubesta tuleva audio juuri sinulle tehdyn hrtf:n läpi niin se youtube audio sisältää vähemmän paikkatietoa per audiolähde kuin mitä natiivissa pleikkarin prosessoinnissa on käytössä. Tyhjästä ei saa nyhjäistyä.
Se miten sony on tehnyt nuo hrtf funktiot niin otetaan iso kasa ihmisiä. Laitetaan ne tuon alla olevan näköiseen kojeeseen ja ajetaan audiot tuhat+eri suunnasta yksitellen. Tuon jälkeen kojeessa olleelle yksittäiselle ihmiselle saadaan tehtyä täydellin hrtf funktio. Noita ajetaan sitten läpi isolle kasalle ihmisiä ja lopputulokksena on 5 eri vaihtoehtoa pleikkarissa, jotka toimii isolle osalle porukasta, mutta ei kaikille ja ei täydellisesti. Se viimeinen metri on sitten cernyllä ja sonylla haussa miten saadaan viilattua täydelliseksi kaikille. Siinä cernyn ps5 videossa on paljon paremmin selitetty tuo hrtf, mutta yritin edes tehdä sille jotain kunniaa suomeksi kirjoittamalla.
![]()
Kommenttini koski lähinnä tuota demoamisen problematiikkaa, jossa esittämäsi väite oli yksiselitteisesti väärä. Efektiä pystytään kyllä demoamaan, mutta efektin toimivuus itse kullakin riippuu siitä kuinka lähellä oma HRTF sattuu olemaan esityksessä käytettävään versioon. Mikäänhän tosin ei estä lähettämään samaa lähetystä eri filtterin kautta, mutta eiköhän tästä ole tehty kattava tutkimus millä HRTF:llä saadaan suurimmalle osalle käsitys siitä mistä on kyse.
Katsoin myös aiemmin tuon "Road to PS5" -pätkän, Sonylla on lähdetty 3D audioon selkeällä all in -strategialla, joten odotettavissa on selvä tasonnosto myös peliaudion osalta. Tämä näkyy myös järjestelmäsuunnittelussa, kun audiolle on pyhitetty oma Cellin SPU:n tapainen ratkaisu itse konsolissa, kun PS4:lla oli tyytyminen ainoastaan osaan Jaguar-Coresta. Itseasiassa jopa PS3:ssa oli audiolle enemmän resursseja kuin PS4:lla, tämä tieto tuli itselleni uutisena kun pätkää katsoin.
Viimeksi muokattu: